قالَ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه و آله و سلم في خطبَةِ الغَدير: أَلا إِنَّ خاتَمَ الأَئِمَةِ مِنَّا القائِمَ المَهدِي...
أَلا إِنَّهُ خِیَرَةُ اللهِ وَمُختارُهُ.
أَلا إِنَّهُ وارِثُ کُلِّ عِلمٍ وَالمُحیطُ بِکُلِّ فَهمٍ.
أَلا إِنَّهُ المُخبِرُ عَن رَبِّهِ عَزَّ وَجَلَّ وَالمُشَیِّدُ لاِمرِ آیاتِهِ.
أَلا إِنَّهُ الرَّشیدُ السَّدیدُ.
أَلا إِنَّهُ المُفَوَّضُ إِلَیهِ.
أَلا إِنَّهُ قَد بَشَّرَ بِهِ مَن سَلَفَ مِنَ القُرونِ بَینَ یَدَیهِ.
أَلا إِنَّهُ الباقي حُجَّةً وَلاحُجَّةَ بَعدَهُ وَلا حَقَّ إِلاّ مَعَهُ وَلا نُورَ إِلاّ عِندَهُ.
أَلا إِنَّهُ لا غالِبَ لَهُ وَلا مَنصورَ عَلَیهِ،
أَلا وَإِنَّهُ وَلِي اللهِ في أَرضِهِ، وَحَکَمُهُ في خَلقِهِ، وَأَمینُهُ في سِرِّهِ وَعلانِیَتِهِ. [علامه امینی، الغدیر، ج ۱، ص ۴۰]
حضرت رسول، محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم در هجدهم ذی الحجة سال دهم هجری در بخشی از #خطبه_غدیر فرمودند:
آگاه باشید! همانا آخرین امام، قائم #مهدی از ماست..
آگاه باشید! که او نیکو و برگزیده خداوند است.
آگاه باشید! که او وارث دانشها و حاکم بر ادراکهاست.
هان! بدانید که او از سوی پروردگارش سخن میگوید و آیات و نشانههای او را برپا میکند.
بدانید همانا اوست بالیده و استوار.
بیدار باشید! هم اوست که [امور جهانیان] به او واگذار شده است.
آگاه باشید! که تمامی گذشتگان ظهور او را پیشگویی کردهاند.
آگاه باشید! که اوست حجّت پایدار و پس از او حجّتی نخواهد بود، حق تنها با اوست، و روشنایی تنها نزد اوست.
هان! کسی بر او پیروز نخواهد شد و ستیزنده او یاری نخواهد گشت.
آگاه باشید! او ولیّ خدا در زمین، داور او در میان مردم، و امانتدار امور آشکار و نهان است.
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 ویژه
📺 ببینید | #عبرت_آیندگان
🔰 مروری بر تجربه اعتماد به غرب، همراه با بیانات منتشر نشده رهبر انقلاب
سایر کیفیتها:
https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=48384
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
📢 الگوی توسعه غربی به تربیت #انسانِ_مصرفی نیاز دارد.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«اگر چرخ کارخانه میخواهد بچرخد، باید انسانِ مصرفگرا تربیت شود. داستانِ «کلاه سر همه بگذارید» همین است؛ یکموقعی با دست #کلاه میبافتند؛ در طول یک تابستان یا مثلاً پاییز، میشد یک یا دو کلاه برای اهل خانۀ خودت ببافی. ولی وقتی #کارخانه آمد و تولید انبوه شد، باید سر همه کلاه بگذاری. وقتی تولید انبوه شد، باید مصرف بشود، پس باید #انسانِ_مصرفی ایجاد بکنی.
جریان #توسعه هم انسانِ مصرفی ایجاد و تربیت میکند. بعد به اسم بهداشت و هزار مسئله دیگر، فرهنگسازی میکند و کالاهای یکبارمصرف را وارد جامعه میکند، و تازه در انتها روشن میشود که اینها همه عامل بدترین بیماریها بوده است.»
🔗 https://b2n.ir/498959
☑️ @mirbaqeri_ir
💠 با چهار #ذکر قرآنی، خود را برای مبارزه و #جهاد آماده کنید؛
🔸 وَ رَوَى مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ وَ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ حُمْرَانَ عَنِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
«عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لاَ يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لاَ يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «حَسْبُنَا اَللّٰهُ وَ نِعْمَ اَلْوَكِيلُ» فَإِنِّي سَمِعْتُ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقِبِهَا: «فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اَللّٰهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ»
وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اِغْتَمَّ كَيْفَ لاَ يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ تَعَالَى: «لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ أَنْتَ سُبْحٰانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ اَلظّٰالِمِينَ» فَإِنِّي سَمِعْتُ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقِبِهَا: «فَاسْتَجَبْنٰا لَهُ وَ نَجَّيْنٰاهُ مِنَ اَلْغَمِّ وَ كَذٰلِكَ نُنْجِي اَلْمُؤْمِنِينَ»
وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لاَ يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ تَعَالَى: «وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ إِنَّ اَللّٰهَ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ» فَإِنِّي سَمِعْتُ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقِبِهَا: «فَوَقٰاهُ اَللّٰهُ سَيِّئٰاتِ مٰا مَكَرُوا»
وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ اَلدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لاَ يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ تَعَالَى: «مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ لاٰ قُوَّةَ إِلاّٰ بِاللّٰهِ» فَإِنِّي سَمِعْتُ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقِبِهَا «إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مٰالاً وَ وَلَداً `فَعَسىٰ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ» اَلْآيَةَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ.
📚 من لا يحضره الفقيه ج ۴، ص ۳۹۲
🔹 امام صادق عليه السّلام فرمودند: از كسى تعجّب كردهام كه از چهار چيز میترسد، چگونه به چهار چيز پناه نمیبرد:
از كسى تعجّب كردهام كه خوف بر او چيره شده است، چگونه به قول خداوند عزّ و جلّ كه فرمود: «حَسْبُنَا اَللّٰهُ وَ نِعْمَ اَلْوَكِيلُ» «خدا براى ما كافيست و او نيكو وكيلى است» پناه نمیبرد زيرا كه من از خداى عزّ و جلّ شنيدهام كه به دنبال اين بيان میگويد: «فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اَللّٰهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ» «پس (آن مؤمنان كه كار خود را به خدا باز گذاشته بودند و با بدنهاى مجروح بىاعتناء به تبليغات مشركين به تعقيب ايشان پرداخته بودند پس از آنكه سپاه شرك از هيبتشان متوارى شدند) با ارمغان نعمت سلامت و تفضّلى الهى به مدينه بازگشتند. در حالى كه هيچ گونه گزندى به ايشان نرسيده بود - آل عمران:۱۷۴».
و از كسى تعجّب كردهام كه دچار مشكلى شده است، چگونه به قول خداوند عزّ و جلّ پناه نمیبرد كه (به حكايت از يونس پيغمبر) فرموده: «لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ أَنْتَ سُبْحٰانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ اَلظّٰالِمِينَ» «معبود حقّى جز تو نيست، منزّهى تو، همانا كه من از ستمكاران بودهام» زيرا كه من از خداوند عزّ و جلّ شنيدهام كه به دنبال اين بيان میگويد: «فَاسْتَجَبْنٰا لَهُ وَ نَجَّيْنٰاهُ مِنَ اَلْغَمِّ وَ كَذٰلِكَ نُنْجِي اَلْمُؤْمِنِينَ» «پس ما دعاى او را مستجاب كرديم، و او را از آن بليّه نجات داديم، و مؤمنين را اين چنين نجات میدهيم - انبياء:۸۸».
و از كسى تعجّب كردهام كه دربارۀ او مكرى به كار رفته است، چگونه به گفتار خداوند تعالى پناه نمیبرد كه فرمود:«وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ إِنَّ اَللّٰهَ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ» «و كار خود را به خدا تفويض میكنم، زيرا كه او نسبت به بندگان - و خير و صلاح ايشان - بصير است». زيرا كه من از خداوند عزّ و جلّ شنيدهام كه به دنبال اين بيان میگويد: «فَوَقٰاهُ اَللّٰهُ سَيِّئٰاتِ مٰا مَكَرُوا» «پس خدا او را از گزندهاى مكر ايشان محفوظ داشت - مؤمن:۴۴».
و از كسى كه دنيا و زينت آن را میخواهد تعجّب كردهام، كه چگونه به نقل خداوند تعالى پناه نمیبرد كه فرمود: «مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ لاٰ قُوَّةَ إِلاّٰ بِاللّٰهِ» «هر چه خدا بخواهد واقع مىشود، هيچ نيروئى جز با مدد خدا وجود ندارد». زيرا كه من از خداوند عزّ و جلّ شنيدهام كه به دنبال اين بيان میگويد: «إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مٰالاً وَ وَلَداً فَعَسىٰ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ» «اگر مرا مىبينى كه از جهت مال و فرزند از تو كمترم، پس اميد است كه پروردگار من بوستانى بهتر از بوستان تو را به من عطا فرمايد - كهف:۴۱» و كلمۀ «عسى» كه در اين آيه آمده به معنى وجوب تحقّق متعلّق آن است.
#التماس_دعا
#هیات انسان ساز؛ انسانِ جامعه ساز
جامعهٔ پیشرفته و منسجم بیشتر از وابستگی به امکانات و تجهیزات به انسانهای #رشد یافته نیازمند است؛ انسانی که زندگی در کنار دیگران را یاد گرفته باشد نه انسان منزوی و تحت تسلط #هوش_مصنوعی !
امروز در محلهٔ «فوتبال» یکی از محلات پویا در حاشیهٔ شهر اراک، درک بهتری از مفهوم هیأت امام حسین علیه السلام را پیدا کردم و مطمئنم این بچههای رشد یافته بسیار پیشرفتهتر از امثال بندهٔ مرفه هستند.
فرزندان مستقل و توانمند ایران زمین؛ نه کودکان وابسته و ضعیف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرمود: گذشتهها، #گذشته ...
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸اگر تنها باشی، شیطان تو را میخورد🔸
چرا باید انسان عضو یک مجموعه شود؟ به خاطر اینکه شیطان متشکل است. شیطان لشکر دارد.
تو اگر تنها باشی، تو را میخورد! یک انسان در مقابل یک لشکر شکست میخورد. چون شیاطین متشکل هستند و شما باید در مقابل شیاطین، تشکیلات داشته باشید.
هیئت، تشکیلات مقاومت در مقابل شیاطین است. مگر میشود شما عضو هیئت باشید و حق عضویت ندهید؟ اگر ندادی بیرونت میکنند.
خب حق عضویت چیست؟ اینکه یکی دیگر را هم بیاوری در هیئت. این حق عضویت تو است. یکی تو را آورده، تو هم یکی را بیاور. یکی به تو آنقدر گفت، تا تو را آورد اینجا. تو هم باید آنقدر بگویی تا یکی دیگر را اینجا بیاوری.
@haerishirazi
#طب_اسلامی داریم یا نه؟!
بسم الله الرحمن الرحیم
با توصیف مختصری در باب تقسیمبندی علوم بهتر میشود قضاوت کرد که آیا طب اسلامی داریم یا نه؟!
از منظری علوم در یک معادله تعریف میشوند؛ معادلهای که حاصل ضرب جبر هستی در اختیار آدمی را مساوی با نظام سنتهای الهی قلمداد کرده و علوم را در سه وجه تعریف میکند.
وجه اول؛
شناخت پدیدههای هستی و روابط جبری مابین آنها، که دستهای از علوم مانند فلسفه، ریاضیات، فیزیک، شیمی، زیست، فیزیولوژی و آناتومی را شامل میشود، و همگی ذیل #نظام_تکوین بحث میشوند.
وجه دوم؛
شناخت بایدها و نبایدها، دستورالعملها، قواعد و قوانین حاکم بر زندگی بشرِ صاحب اختیار نیز دستهای از علوم مانند سیاست، حقوق، اقتصاد، تربیت و فرهنگ تدوین شدهی حاکم در سبک زندگی را شامل میشود، و همگی ذیل #نظام_تشریع بحث میشوند.
وجه سوم؛
شناخت حاصل ضرب نظام تکوین در نظام تشریع که منتج به سنتهای الهی گشته و خود دستهای از علوم مانند تاریخ و نظام بیماریها را شامل میشود، و هر دو ذیل نظام سنن بحث میشوند.
با توجه به مقدمهی فوق باید گفت که اگر در وجه اول علوم و شناخت پدیدههای هستی و روابط جبری مابین آنها نقش مسبب الاسباب و علت العلل بودن خداوند عز و جل مورد مطالعه، بررسی و غایت آن علم باشد، اطلاق اسلامی و دینی بودن در آن جایز است.
در وجه دوم علوم که به نظریه پردازی و تدوین بایدها و نبایدها، دستورالعمل، قواعد و قوانین زندگی بشر برای تعالی اجتماع انسانی دست میزند، به طور قطع اگر از وحی سرچشمه گرفته باشد میبایست از اطلاق اسلامی و دینی بودن آن یاد کنیم.
در وجه سوم علوم نیز که به حل معادلهی حاصل ضرب اختیار بشری در جبر هستی میپردازد، اگر در نظام تشریع آن معادله، علومی را مد نظر داشته باشیم که اسلامی و دینی باشد، آن جا هم باید از اطلاق اسلامی و دینی بودن علوم استفاده شود.
حال به قضاوت در مورد طب، سلامت و سبک زندگی پرداخته و تحلیل میکنیم که آیا میتوان از عنوان اسلامی و دینی برای این علم استفاده کرد یا نه؟
اولاً؛ اگر ذیل نظام تکوین در موضوع طب، سلامت و سبک زندگی، پدیدهها و روابط جبری مابین آنها را از منظر وحی بررسی کرده و به طور مثال انسان را شامل اجزایی مانند روح، نفس و عقل دانسته و روابط مابین آنها را تحت تاثیر خداوند متعال مورد مطالعه قرار دهیم،
ثانیاً؛ با احکام، بایدها و نبایدها، دستورالعملها، قواعد و قوانین اجتهاد شده از اصول کلی آمده در متون دینی که به آن فقه اکبر میگوییم، برای حیات دنیوی بشرِ مختار، نظام تشریعی ایجاد کنیم،
ثالثاً؛ و در آخر، نظام بیماریها و آسیبها را در رفتار غلط و خارج از نظام تشریعی یاد شده جستجو کرده و به تحلیل چگونگی آن ذیل سنن الهی بپردازیم، آن گاه باید بگوییم که طب، سلامت و سبک زندگی اسلامی را طلب کرده و در انتظار تحقق آن هستیم.
البته اگر ما با نگاه ماتریالیستی و داروینیسم فکری به تحلیل هستی پرداخته و قوانین لذتگرا و مبتنی بر اصالت سرعت در اومانیسم را مبدأ دانش خود گرفته و فارغ از خدا، حاصل ضرب نظام تکوین در نظام تشریعِ ساختهی دست بشر را معادلهی پیش روی خود بدانیم و کاپیتالیستی رفتار کنیم، به طور قطع با طب اسلامی روبه رو نشده و در وضعیت بر همگان واضحِ پزشکی امروز خواهیم ماند و پیشرفت نخواهیم کرد.
محمد جواد مسعودی نیا
💠 انسانیت انسان به حرکت، تلاش، ایثار و بخشش است!
🔹 امام صادق عليه السّلام میفرمودند:
انفاق كن، و يقين بدار كه جاى آن پر خواهد شد، و بدان كه چون كسى در راه طاعت خدا انفاق نكند، در راه معصيت خداى عزّ و جلّ گرفتار آن خواهد شد كه انفاق كند، و كسى كه در پى حاجت دوست خدا گام نسپارد، گرفتار آن خواهد شد كه در پى حاجت دشمن خدا رهسپار گردد.
🔸 وَ رَوَى يَعْقُوبُ بْنُ يَزِيدَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ اَلْحَسَنِ اَلْمِيثَمِيِّ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ : «أَنْفِقْ وَ أَيْقِنْ بِالْخَلَفِ وَ اِعْلَمْ أَنَّهُ مَنْ لَمْ يُنْفِقْ فِي طَاعَةِ اَللَّهِ اُبْتُلِيَ بِأَنْ يُنْفِقَ فِي مَعْصِيَةِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَنْ لَمْ يَمْشِ فِي حَاجَةِ وَلِيِّ اَللَّهِ اُبْتُلِيَ بِأَنْ يَمْشِيَ فِي حَاجَةِ عَدُوِّ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ».
📚 من لا يحضره الفقيه ج ۴، ص ۴۱۲
🔹 هيچ بندهاى نيست كه از يارى و كمك به برادر مسلمان خود و تلاش در راه نيازش -چه برآورده شود و چه نشود- خوددارى كند و امتناع ورزد، جز آن كه گرفتار تلاش و بر آوردن حاجت كسى شود كه بر عليه او مرتكب گناه گردد و اجرى هم نخواهد داشت.
و هيچ بندهاى نيست كه از صرف هزينه و خرجى در راه خدا بخل ورزد جز آن كه گرفتار صرف مخارج چند برابر آن -در آن چه خداى را بخشم آرد- گردد.
🔸 وَ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : مَا مِنْ عَبْدٍ يَمْتَنِعُ مِنْ مَعُونَةِ أَخِيهِ اَلْمُسْلِمِ وَ اَلسَّعْيِ لَهُ فِي حَاجَتِهِ قُضِيَتْ أَوْ لَمْ تُقْضَ إِلاَّ اُبْتُلِيَ بِالسَّعْيِ فِي حَاجَةِ مَنْ يَأْثَمُ عَلَيْهِ وَ لاَ يُؤْجَرُ وَ مَا مِنْ عَبْدٍ يَبْخَلُ بِنَفَقَةٍ يُنْفِقُهَا فِيمَا يُرْضِي اَللَّهُ إِلاَّ اُبْتُلِيَ بِأَنْ يُنْفِقَ أَضْعَافَهَا فِيمَا أَسْخَطَ اَللَّهَ.
📚 تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام ج ۱، ص ۲۹۳
#اربعین
#در_مسیر_کربلا
#تبیین یعنی گفتمان سازی برای تبدیل "واجب" به "معروف" و "حرام" به "منکر"، سپس تبلیغ دین و امر به معروف و نهی از منکر
تا مسألهای در اجتماع تبدیل به معروف (مورد پذیرش عموم) نشده است؛ نسبت دادن آن به دین، جای نگرانی دارد.
امری که این چنین توسط حضرت امام صادق عليهالسلام بیان گردیده است:
«تحمل امر ما تنها به تصديق و پذيرفتن آن نيست! از جملهٔ تحمل امر ما پنهان دارى و نگهداشتن آن از نااهلش نیز میباشد.
به شيعيان ما سلام برسان و به آنها بگو:
خدا رحمت كند بندهاى را كه محبت مردم را بسوى خود كشاند و آن چه را میفهمند به آنها بگويد و آن چه را نمىپذيرند از آنها پوشيده دارد.»
[عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ عَبْدِ الْأَعْلَى قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُول: إِنَّهُ لَيْسَ مِنِ احْتِمَالِ أَمْرِنَا التَّصْدِيقُ لَهُ وَ الْقَبُولُ فَقَطْ مِنِ احْتِمَالِ أَمْرِنَا سَتْرُهُ وَ صِيَانَتُهُ مِنْ غَيْرِ أَهْلِهِ فَأَقْرِئْهُمُ السَّلَامَ وَ قُلْ لَهُمْ رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً اجْتَرَّ مَوَدَّةَ النَّاسِ إِلَى نَفْسِهِ حَدِّثُوهُمْ بِمَا يَعْرِفُونَ وَ اسْتُرُوا عَنْهُمْ مَا يُنْكِرُونَ.]
[الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 222]
تبیین وظیفه #خواص جامعه است.
#واکسن
چگونه میشود برای آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف #سرباز تربیت کرد؟
💠 سید حسن نصرالله:
توصیه و هشدار بنده به این #حوزه و حوزههای علمیه این است که ویژگی اصلی و روح ویژهشان را از دست ندهند.
ما وقتی خانه و خانوادهمان را رها کردیم و با سید عباس به بعلبک آمدیم به این علت نبود که او را اعلم علمای لبنان میدانستیم. خیلیها از او عالمتر بودند. اما رابطهی ما چهار پنج نفر با او از نجف تا لبنان دقیقا رابطهی پدر و فرزندی بود.
او پیگیر بیماری، پول، مطالعات درسی و بعدها ازدواج ما بود. او وضعیت درسی ما را زیر نظر داشت و ما در این زمینه از او میترسیدیم و اگر درس نمیخواندیم میفهمید.
راز حوزههای علمیهی سنتی ما این رابطهی عاطفی، معنوی و درونی است. وضعیت ما مثل امروز نبود که حجت الاسلام که امروز تبدیل به #حجت_الاسلام_دکتر شدهاند، بیاید و درس بدهد و برود و حتی گاهی نام اشخاص حاضر در کلاس را نیز حفظ نباشد!
🎙 سخنرانی در چهلمین سالگرد تأسیس حوزه بعلبک (متن کامل در لینک زیر موجود است):
🌀 https://b2n.ir/g21303
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
📢 الگوی مواجهه با پدیدههای تمدنی، ازجمله کرونا (1⃣)
🔴 آیتالله میرباقری در دیدار تعدادی از فعالان طب سنتی:
🔷 بحمدالله خداوند در این مرحله از انقلاب اسلامی، نیروهایی که برای گذار از این مرحله نیاز داریم را تربیت کرده است. حضرت آقا همیشه دنبال تربیت این نیروها بودند و بهدنبال به نتیجه رسیدنش بودند؛ یادم هست فعالانی در سال ۱۳۹۲ خدمت حضرت آقا رسیدند و ایشان به این مضمون فرمودند که من منتظر شماها بودم. یعنی ایشان سرمایهگذاریهایی انجام دادهاند و منتظر به نتیجهرسیدنش بودند. جمعهای فعال آتشبهاختیار، محصول همان برنامهریزی است و امیدواریم کار انقلاب با اینها جلو برود.
🔷 این مرحله از انقلاب، مرحله تحقق #انقلاب_فرهنگی است. باید فرهنگ جامعه خودمان و زندگی بشر را از سطوح بنیادین تا سطوح روبنایی تغییر دهیم و این کار، نیاز به آدمهای اهل این میدان دارد که بتوانند انقلاب فرهنگی را، از جمله در حوزه #بهداشت و سلامت دنبال کنند. ما با یک امر بزرگ مواجه هستیم که باید با آن خوب برخورد کنیم و ظرفیت انقلاب اسلامی را برای ایجاد تغییرات بزرگ پیش ببریم. ما باید بدانیم در مواجهه با فرهنگ مدرن، بهخصوص در مواجهه با #فرهنگ_تخصصی مدرن چه باید کرد.
🔷 مأموریت کنونی حوزه، مأموریت رهبری حوادثی است که تاثیرگذار بر فرایندهای جهانی هستند. الآن ظرفیت حوزه ظرفیت #پاسخگویی_به #مسائل_مستحدثه است؛ یعنی حادثهای سیاسی یا حادثهای در حوزه سلامت و حوادث دیگر ایجاد میکنند و بعد میخواهیم نحوه مواجهه خودمان را با این حادثه بیان کنیم. همین مواجهه ما با حوادثِ ایجادشده هم بر اساس فقه فعال نیست. یعنی نهتنها #فقه #رهبری_حوادث نداریم، بلکه در مواجهه با حوادثِ ایجادشده هم مواجهۀ فعالی نداریم.
امام(ره) فرمودند که حوزه باید نبض زمان را در اختیار داشته باشد. در منشور روحانیت میفرمایند: استراتژی حاکم بر جهان را مستکبرین تعیین میکنند، ولی انقلاب اسلامی باید تعیین کند و حوزه باید در این مقیاس حضور پیدا کند.
پس جایگاه ما باید تغییر کند و برخوردمان باید برخورد ایجاد حادثه بشود و حوادث اثرگذار بر پیشرفتهای جهانی و فرایندهای جهانی ایجاد کنیم [و لااقل مواجهه ما با پیشامدها، مواجهه انفعالی نباشد.]
🔷 موقف ما باید موقف ایجاد و رهبری حوادث باشد (#حادثهسازی). اما در یک قدم قبلتر، در مواجهه با حوادث و مسائلی که دیگران ایجاد کردهاند، باید توجه داشته باشیم که این حوادث و مسائل را از سه زاویه میتوان بحث کرد:
۱. از زاویه تبیین حکمِ موضوع. یعنی آن را موضوعی ببینید که میخواهید حکمش را بیان کنید.
۲. آن مسئله را در یک ساختار کلان ببینید و نسبتهایش را ببینید و حکم بدهید.
۳. برای بهینه آن موضوع حکم بدهید.
ما معمولاً از زاویه تبیین حکمِ موضوعات با مسئلهها و حوادث مواجه میشویم؛ از جمله در حوزه سلامت. فرض کنید در یک پدیدهای در حوزه سلامت، ما آن را بهعنوان یک موضوع در نظر میگیریم و با آن مواجه میشویم و سعی میکنیم حکمش را استنباط کنیم؛ اما نسبتش را با بقیه موضوعات نمیبینیم و همچنین بهینه آن موضوع را نمیبینیم [و فارغ از اینها حکم میدهیم.]
اینهم خلأ دوم در حوزه است؛ یعنی غیر از اینکه رهبری حوادث نداریم، در مواجهه با موضوعات هم #مواجهه_موضوعی میکنیم [و تناسبات موضوع و بهینه موضوع را در نظر نمیگیریم].
استاد ما _ خدا رحمتش کند _ میفرمود که برای این مداد، سه لایه حکم میتوانید بدهید؛ یکی اینکه این مداد را ابزار ارتباط و ابزار کتابت در نظر بگیرید و حکمش را بیان کنید؛ بگویید آیا کتابت با این مداد جایز است؟ آیا میتوانیم با آن با نقاشی بکشیم؟ و... و حکم تولیدش و فروشش و خریدش چیست؟ این میشود احکام این موضوع.
اما لایه دوم این است که بگویید نسبت این مداد با سایر ابزارهای ارتباطی چیست و چه سهمی را باید به این مداد در بین ابزارهای ارتباطاتی بدهیم؛ یعنی نظام نسبتها و نظام اولویتها را باید مشخص کنیم وسپس حکمش را بیان کنییم. این حکم هم حکم همین موضوع است. صدور چنین احکامی، الآن در دست نظام کارشناسی است نه در دست نظام فقاهت. ما حکمی در این زمینه نداریم و نظام کارشناسی با یک نگاه سیستمی دراینباره نظر میدهد. لایه سوم حکم این است که بهینه این موضوع چگونه باید واقع شود. آیا همیشه باید با خودکار بنویسیم؟ یکموقعی با چکش روی سنگ مینوشتند، کمکم کاغذ آمد و بعد صنعت چاپ شکل گرفت و حالا میگویند این قلم باید به قلم نوری و... تبدیل بشود. آیا در این بهینهها حکم داریم یا خیر؟ ما دنبال حکم بهینه موضوعات نیستیم.
این الگو، در همه موضوعات، از جمله در موضوعات سلامت هم وارد میشود.
ادامه دارد...
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
📢 الگوی مواجهه با پدیدههای تمدنی، ازجمله کرونا (2⃣)
🔵 آیتالله میرباقری در دیدار تعدادی از فعالان طب سنتی:
با توجه به نکاتی که عرض شد، ما در مواجهه با موضوعاتی مثل #کرونا، باید جایگاه موضوعات را بفهمیم. پدیده کرونا #پدیده_تمدنی است و یک موضوع خُرد در داخل یک تمدن نیست. پدیده کرونا پدیدهای است که با آن میخواهند جهان را بازسازی کنند و آن #نظم_قدیمی را که ایجاد کرده بودند و تحت تأثیر انقلاب اسلامی شکسته شد، میخواهند خودشان به هم بریزند و بنای جدید بسازند. قبلاً هم عرض کردهام که آنها در در جنگهای جهانی، #امنیت جامعه جهانی را به گروگان گرفتند و ساختار جهانی و نظم جدید بینالمللی را بر محور سازمان ملل درست کردند، و امروز هم میخواهند #سلامت مردم را به گروگان بگیرند و با آن نظم جدید جهانی ایجاد کنند. البته در این دور، بهشدت منفعل از انقلاب اسلامی هستند. شاید هم «وَقَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ ۚ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْدِيهِمْ» دارد اتفاق میافتد! حالا خراب کنند، ببینیم آیا میتوانند دوباره درستش کنند یا خیر!
علیایحال این پدیده در مقیاس تغییر نظم جهانی است؛ میخواهند #نظم_جدید و نظام جدیدی ایجاد کنند؛ شاید بتوان گفت که این نظم جدید، سه متغیر اصلی دارد؛ یکی اینکه میخواهند محور را از غرب به شرق ببرند و دوم اینکه فرهنگ حاکم بر جهان را به یک فرهنگ ترکیبی تبدیل کنند و یک نوع معنویت مبهم نظیر معنویت کنفوسیوسی و... را تقویت کنند و سوم اینکه این نظم جدید را از جهان حقیقی به جهان مجازی انتقال دهند و رؤیای امریکایی را به رؤیای حکمرانی مجازی تبدیل کنند. شاید بتوان گفت که این سه تحول، متغیرهای اساسیِ نظم جدیدی است که میخواهند ایجاد کنند.
یکی از ابزارهای اصلی آنها برای ایجاد این نظم جدید، گروگان گرفتن سلامت جامعه جهانی از طریق کروناست. لااقل یکی از سناریوها این است؛ سناریوهای تندتر هم قطعاً قابلفرض است.
پس در مواجهه با موضوعاتی مثل سلامت و کرونا و سایر موضوعات، باید سطح موضوعات را بشناسیم و در سطح خودشان با آنها روبهرو شویم والا آن موضوعات قابل کنترل و مدیریت نخواهد بود.
مثلاً بهنظر میآید اگر با ادبیات حضرت آقا بخواهیم بیان کنیم، اصل #انقلاب_اسلامی امام(ره) یک حادثهسازی در مقیاس #رنسانس بود. آنها یک دوران جدید ایجاد کردند، امام هم یک #عصر_جدید ایجاد کرد. مرحله دوم آن هم ایجاد یک نظام است که نه سوسیالیستی است نه سرمایهداری. کمااینکه انقلاب امام نه سرمایهداری بود نه مبارزه مسلحانه و نه مبارزه پارلمانتاریستی.
پس حادثهسازی، باید در وِزان آن حوادثی باشد که دشمن ایجاد میکند. آنها دوران جدید ایجاد کردند و امام هم یک عصر جدید ایجاد کرد که عصر امامخمینی(ره) است.
در باب واکسن هم یک نکته کوتاه عرض کنم که: ممکن است نقدهای زیادی بر واکسنهایی که در جهان تولید میشود وارد باشد، اما باید بدانید که نمیتوان همه ابعاد واکسن را کاملاً و همهجانبه رد کرد.
یکی از اتفاقاتی که در اینگونه دستاوردها میافتد امتزاج حق و باطل و ترکیبشدنِ جنبههای مثبت و منفی و مضار و منافع است تا قابلپذیرش بشود. امیرالمؤمنین(ع) در خطبه پنجاه نهجالبلاغه میفرمایند: «وَ لَكِنْ يُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَيُمْزَجَانِ فَهُنَالِكَ يَسْتَوْلِي الشَّيْطَانُ عَلَى أَوْلِيَائِهِ وَ يَنْجُو الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنى». بنابراین، دنیای استکبار آنجایی که حق و باطل را ترکیب میکند دنبال حق نیست، بلکه اراده باطل میکند و با این آمیختگی میخواهد در کنار حقش، باطلش را القا و محقق کند؛ اما از این طرف، شما باید جنبههای حق و باطل و آثار مثبت و منفی را در این محصولات، تفکیک کنید؛ وگرنه اگر همه آثار واکسن را بالکُل نفی کنید، از شما قبول نمیکنند. (۱۴۰۰/۷/۲۹)
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | استدلالهای قرآنی جامعیت اسلام
🔻 حضرت آیتالله خامنهای در دیدار میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى و جمعی از مسئولان نظام (۱۴۰۰/۰۸/۰۲) با تبیین موضوع جامعیت اسلام، به آیاتی از قرآن در این زمینه اشاره کردند که پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در نماهنگ "استدلالهای قرآنی جامعیت اسلام" مرور میکند.
📥 سایر کیفیتها👇
https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=48946
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻آیتالله اعرافی در اجلاسیه مدیران استانی:
❇️ آنگونه که باید پاسخگو نیستیم
◻️ دستاوردهای امروز اصلا قابل بحث و مقایسه با گذشته نیست
◻️ قلمروهای بیپایانی از اندیشهورزی و تولید نظریه و تئوری تا مقام تبلیغ و ترویج و گفتمان سازی، روبهروی یکایک حوزویان قرار دارد و در بسیاری از موارد با همه دستاوردهای بزرگی که داشته ایم، همچنان آنگونه که باید پاسخگو نیستیم.
◻️ هنوز بسیاری از امور و قوانین در کشور بر پایههای شریعت استوار نیست.
◻️ در صورت دستگیری خلق در مسیر الی الله حوزوی خواهیم بود؛ مهمترین رسالت ما و شما این است که خود چنین بوده، دیگران را تربیت نماییم.
◻️ متناسب با نیاز عصر آنگونه که باید در کیفیت پیش نرفتهایم، بایستی در نقطه ای باشیم که هر شهر ما دارای ذخایر علمی و بهره مند از چهره ها و شخصیت های فقیه، متکلم، مفسر، خبیر و مجتهد باشد.
◻️ نیازهای انقلاب اسلامی، ایجاد موج بیداری در جهان اسلام و تاسیس هزاران مرکز و اندیشکده برای ضربه به نهاد روحانیت و حوزه که قلب تپنده اسلام و انقلاب اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی است، تنها بخشی از حساسیتها است.
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
در دوران ظهور، تمدّن حقیقی اسلامی و دنیای حقیقی اسلامی به وجود خواهد آمد
آری؛ بیشک #تمدن_اسلامی میتواند وارد میدان شود و با همان شیوهای که تمدّنهای بزرگ تاریخ توانستهاند وارد میدان زندگی بشر شوند و منطقهای را - بزرگ یا کوچک - تصرّف کنند و برکات خود یا صدمات خود را به آنها برسانند، این فرآیند پیچیده و طولانی و پُرکار را بپیماید و به آن نقطه برسد. البته تمدّن اسلامی به صورت کامل در دوران ظهور حضرت بقیةاللَّه ارواحنافداه است. در دوران ظهور، تمدّن حقیقی اسلامی و دنیای حقیقی اسلامی به وجود خواهد آمد. بعضی کسان خیال میکنند دوران ظهور حضرت بقیةاللَّه، آخرِ دنیاست! من عرض میکنم دوران ظهور حضرت بقیةاللَّه، اوّلِ دنیاست؛ اوّلِ شروع #حرکت انسان در #صراط_مستقیم الهی است؛ با مانع کمتر یا بدون مانع؛ با سرعت بیشتر؛ با فراهم بودن همهی امکانات برای این حرکت. اگر صراط مستقیم الهی را مثل یک جادهی وسیع، مستقیم و همواری فرض کنیم، همهی انبیا در این چند هزار سال گذشته آمدهاند تا بشر را از کورهراهها به این جاده برسانند. وقتی به این جاده رسید، سیرْ تندتر، همهجانبهتر، عمومیتر، موفقتر و بیضایعات یا کمضایعاتتر خواهد بود. دورهی ظهور، دورهای است که بشریّت میتواند نفس راحتی بکشد؛ میتواند راه خدا را طی کند؛ میتواند از همهی استعدادهای موجود در عالم طبیعت و در وجود انسان به شکل بهینه استفاده کند. امروز از امکانات بشر استفادهی بهینه نمیشود؛ استعدادها ضایع و نابود میشود؛ استعدادهای طبیعی هم همینطور. همهی این پدیدههایی که شما میبینید علیه محیط زیست و در آلودهسازی محیط زیست وجود دارد، ناشی از بد استفاده کردن از امکانات طبیعی است. بشر در این راه افتاده است و پیش میرود؛ اما این راه درستی نیست؛ راه منحصری نیست. راه دانش، راههای فراوانی است. بشر میتواند در سایهی نظام الهی آن راه را بیابد و طی کند. فعلاً نمیخواهیم وارد این بحث شویم؛ این بحث مجال وسیعتری میطلبد. بههرحال خطّی که نظام اسلامی ترسیم میکند، خطّ رسیدن به تمدّن اسلامی است.
بیانات امام خامنهای در جمع اساتید، فضلا و طلاب حوزه علمیه قم در مدرسه فیضیه
۱۳۷۹/۰۷/۱۴
لازمههای ایجاد یک تمدن
برای ایجاد یک #تمدن_اسلامی - مانند هر تمدّن دیگر - دو عنصر اساسی لازم است: یکی #تولید_فکر، یکی #پرورش_انسان.
فکر اسلامی مثل یک دریای عمیق است؛ یک اقیانوس است. هر کس که لب اقیانوس رفت، نمیتواند ادّعا کند که اقیانوس را شناخته است. هر کس هم که نزدیک ساحل پیش رفت و یا چند متری در آب در یک نقطهای فرو رفت، نمیتواند بگوید اقیانوس را شناخته است. سیْر در این اقیانوس عظیم و رسیدن به اعماق آن و کشف آن - که از کتاب و سنّت همهی اینها استفاده میشود - کاری است که همگان باید بکنند؛ کاری است که در طول زمان باید انجام گیرد. تولید فکر در هر زمانی متناسب با نیاز آن زمان از این اقیانوس عظیم معارف ممکن است.
یک روزی حرفهای مرحوم شهید مطهّری که مطرح میشد، به گوش بعضی ناآشنا میآمد. حرفهای شهید مطهّری، حرفهای دین بود؛ حرفهای قرآن بود؛ حرفهای اسلامی بود؛ اما بسیاری از کسانی که با دین و قرآن و اسلام هم سر و کار داشتند، با آن حرفها آشنایی نداشتند!
در همهی زمانها این امکان برای متفکّران آگاه، قرآنشناسان، حدیثشناسان، آشنایان با شیوهی استنباط از قرآن و حدیث، آشنایان با معارف اسلامی و مطالبی که در قرآن و در حدیث اسلامی و در سنّت اسلامی هست، وجود دارد که اگر به نیاز زمانه آشنا باشند، سؤال زمانه را بدانند، درخواست بشریّت را بدانند، میتوانند سخن روز را از معارف اسلامی بیرون بیاورند. حرف نو همیشه وجود دارد؛ تولید فکر، تولید اندیشهی راهنما و راهگشا برای بشریّت.
بیانات امام خامنهای در جمع اساتید، فضلا و طلاب حوزه علمیه قم در مدرسه فیضیه
۱۳۷۹/۰۷/۱۴
شهید راه تحول در #فلسفه_زیست و #فلسفه_حیات
شهید محسن #فخری_زاده در سالهای اخیر با تمرکز بر روی فلسفه زیست و حیات، تلاشهای موفقیت آمیزی در مسیر تحول در این حوزهٔ دانشی و مادر علوم ایجاد کرده بود.
گرامی باد نام و یاد او، پر رهرو باد راه او...
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
💥 زمینۀ رشدِ ما آن چیزی است که خداوند میدهد، نه آن چیزی که خودمان بهدنبالش هستیم!
📢 فقط خداست که میداند چه کسی با ثروت رشد میکند و چه کسی با فقر.
📢 اگر خداوند کسی را به فقر مبتلا کرد و او اصرار کند که ثروت به دست بیاورد، زمین میخورد. برای همین، خداوند میفرماید که نگاهتان را به عالَم اصلاح کنید!
📢 دنیا دار امتحان است که نه خوشیاش موضوعیت دارد و نه سختیاش. در هر دو صورت باید رشد کرد؛ اگر مثل سلیمان به تو حکومت دادند، باید رشد کنی و مثل امام حسین(ع) هم باید در گودی قتلگاه به خدا برسی.
#استاد_میرباقری:
◀️ آنموقع که خدا بر انسان سخت میگیرد و او را در فشار قرار میدهد نشانه اهانت به انسان نیست! کجای این، اهانت است؟ میخواهد انسان رشد کند. منتها فقط خداست که میداند چه کسی با #ثروت رشد میکند و چه کسی با #فقر.
◀️ آنچه که خداوند میدهد زمینه رشد است نه آن چیزی که ما دنبال آن هستیم! اگر ما فکر میکنیم که چیز دیگری زمینه رشد ماست اشتباه میکنیم. اگر خداوند کسی را به فقر مبتلا کرد و او اصرار کند که ثروت به دست بیاورد زمین میخورد. برای همین خداوند میگوید: «نگاهتان را به عالم اصلاح کنید»
◀️ اگر نگاهتان را به عالم اصلاح نکنید نمیتوانید در مسیر بندگی استقامت کنید؛ مردم دنبالتان بیایند خوشحال میشوید و اگر پراکنده شوند غصه میخورید و تنها که بشوید زمینگیر میشوید!
اما اگر نگاهتان را عوض کردید، همه چیز عوض میشود. نگاهتان را وسیع کنید و آیندۀ عالَم را هم ببینید. امام زمان را ببینید. رجعت را ببینید. خدا را ببینید. چرا فقط دنیا را میبینید؟ روزی بساط زمین جمع خواهد شد؛ کوهها مثل پنبه خواهند شد و اراده پروردگار ظهور پیدا خواهد کرد. آن روز، انسانی که خدا را در پشت این نعمتها فراموش کرده بود خواهد فهمید که همه چیز را باخته است.
چرا فقط دنیا را میبینید؟ نگاهتان را به عالم و نعمتهایش اصلاح کنید.
◀️ اگر انسان نگاهش را اصلاح کرد، آیا از دینش دست برمیدارد؟ آیا در برابر فراعنه میترسد؟ وقتی فهمید دنیا دار امتحان است، نه خوشیاش موضوعیت دارد و نه سختیاش. در هر دو صورت باید رشد کرد. اگر مثل سلیمان نبی به تو حکومت دادند باید رشد کنی؛ مثل امام حسین(ع) هم باید در گودی قتلگاه به خدا برسی».
☑️ @mirbaqeri_ir
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
با نهایت تأسف و تاثر فراوان درگذشت دانشمند حوزوی #بانو_مجتهده_نجفی، نویسنده کتاب گرانقدر کتاب «اقتصاد مقاوم تر، محیط سالمتر، با کاشت درختان مثمر» را به اطلاع شما بزرگواران میرسانم و از خداوند متعال طلب رحمت و مغفرت برای ایشان و همجواری با حضرت زهرا سلام الله علیها را مسئلت دارم.
ان شاء الله، با تلاوت قرآن و دعای خیر ایشان را یاد کنیم...
طرح-مذاکره-علم.pdf
852.3K
آیت الله محمود رجبی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به عرصههای مختلف فعالیت علامه مصباح فرمودند:
ایشان علاوه بر پایه گذاری و هدایت #طرح_ولایت، آثار ارزشمندی تألیف و منتشر کردند و نهادسازی و #طرح_مذاکره_علم نیز از دیگر اقدامات مؤثر ایشان است.
این شخصیت بزرگ به گردن همه ما حق بزرگی دارد و اینکه دشمن مدام علیه ایشان حرف میزند و حتی پس از رحلت ایشان به تخریب شخصیتشان میپردازد، نشان از حرکت علامه در مسیر صحیح دارد.