🔷 در شرایط حاضر، انگیزههای متفاوتی معماری امروز ما را شکل میدهد که میتوان آنها را در سه رده زیر دستهبندی نمود:
🔹اول؛ «پیروی از سبکها و گرایشهای جهانی- غربی »: این مورد عمومیت ندارد و فقط طرحهای خاص و ابنیه با اهمیت (ساختمانهای دولتی، موزهها و غیره) را شامل میشود.
🔹دوم؛ «اعمال سلیقه شخصی معمار»: آثاری از این دست را پیشتر در مسکنهای انفرادی یا مجموعههای مسکونی نسبتاً گرانقیمت میتوان یافت.
🔹سوم؛ «پیروی از خواست و سلیقه کارفرما »: در این دسته، عامه مردم به مثابه کارفرمای اصلی مطرح هستند و بخش عمده ساخت و سازهای امروز در این رده انگیزهای قرار میگیرند . (حجت، آقالطیفی، ۱۳۸۹)
🔶 البته روح حاکم بر مورد دوم و سوم نیز همان پیروی از سبکهای غربی است که ناشی هجوم این فرهنگ از طریق رسانهها بر مردم عامه و از طریق نهاد علم بر معماران و طراحان است.
🔸اما وقتی عمده ساخت و سازها به دست خود مردم انجام میشود، اصلاح معماری و شهرسازی ما راهی جز رفتن سراغ مردم و گفتمانسازی و ایجاد جنبشهای اجتماعی بر مبنای اصول و قواعد مستفاد از قرآن و روایات و عقل در جهت نیل به معماری مطلوب قرآنی و سازگار با جامعه دینی و ایمانی وجود ندارد.
🔸نمیشود که صرفا در دانشگاهها و مراکز علمی بنشینیم و فکر کنیم با برگزاری همایش و سمینار و نوشتن چند کتاب و مقاله میشود وضع معماری و شهرسازی را تغییر داد. روش ما برای تحقق تغییر در جامعه باید الگو گرفته از روش انبیاء باشد و اصلیترین کار انبیاء الهی در مبارزه با باطل، رفتن سراغ مردم و رشد دادن آنها بود.
🏙 رهایی از معماری وحشی
| @memarivahshi |
24.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | روایت استاد حسن عباسی از نکات طراحانه و معمارانه یک کودک!
🔸ادراکی که کودکان از فضا و محیط اطراف خود دارند به دلیل لطافت روحیشان و تخیل بالا، نکات بسیار ظریفی را میتواند برای یک طراح و معمار روشن کند. کودکان بسیار پرسشگرند و ذهنشان مدام در مواجهه با پدیدههای مختلف تولید سؤال و ابهام میکند، در واقع مانند یک دانشمند و متفکر از کنار پدیدهها بیتفاوت عبور نمیکنند.
◽️بخشی از جلسه ۵۴۶ کلبه کرامت با عنوان معرفت تراز (۳)
▶️ kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/240
🏙 رهایی از معماری وحشی
| @memarivahshi |
⁉️ چرا وقتی به زیارت حرم امام رضا (ع) میرویم حس سبک شدن و نشاط روحی پیدا میکنیم اما هنگام قدم زدن در یک مال یا هایپرمارکت احساس سنگینی فضا و ضیق صدر به ما دست میدهد؟
💠 برای حرم امام رضا (ع) (و دیگر بقاع متبرکه که انسانی الهی در آن مدفون است) که باعث شرح صدر و سکینت و آرامش در انسان میشود میتوان به سه عامل اشاره کرد:
۱. اولین دلیل مدفون بودن یک امام و حجت خدا در آن مکان که تاثیری زیادی بر حس فضا میگذارد
۲. کسانی که در حرم هستند و به آنجا میروند نیتشان زیارت و پاک شدن و نزدیکی به حجت خدا و خود حضرت حق است و کمتر کسی با نیت ناخالص در این مکان حضور دارد.
۳. معماری و طراحی فضا با مقیاسی انسانی به گونهای است که بستر را برای معطوف شدن توجه انسان به عالم بالا و خارج شدن از غفلت روزمره فراهم میکند. در واقع این معماری جسم و روح انسان را باهم میبیند و به محضر دعوت میکند.
💠 اما در مالها و پاساژهای بزرگ، انسانهای مؤمن و کسانی که روح و فطرتشان کمتر غبار گرفته است، احساس سنگینی فضا و ضیق صدر را بخوبی درک میکنند؛ میتوان دلایل آن را در سه حوزه خلاصه کرد:
۱. کسانی که در آنجا فروشنده هستند چند درصدشان صرفاً به دنبال کسب روزی حلال هستند؟ غالباً اینگونه نیست که فروشندگی در این مالهای لاکچری و لوکس، با هدفهایی نظیر خودنمایی و پُز لوکس بودن و یا به دنبال مشتریهای خاص بودن است؟
۲. مردمی که در این مکانها مشاهده میشوند، نیتشان از این حضور چیست؟ یکی از ویژگیهای این پاساژها و مالهای بزرگ دعوت کردن مخاطب به پرسه زدن و گشتوگذارهای بیهدف است که اینگونه رفتارها کاملاً قابل مشاهده است. همچنین این مکانها بستری است برای نمایش مصرفگرایی.
۳. معماری این غولهای تفاخر و سمبلهای مصرفِ لاکچری نیز غالباً یک معماری غیرانسانی است که مخاطب را مسحور فضا و سرکوب میکند.
نوع طراحی دکوراسیون مغازهها به گونهایست که بعد عقلانی (قلب و فؤاد) انسان را خاموش و بعد غیرعقلانی (صدر و شغاف) را فعال میکند.
🏙 رهایی از معماری وحشی
| @memarivahshi |
🏠 آسایشگاه یا پرورشگاه
💠 آیتالله جوادی آملی:
منازل در غرب دیوارخاصی نداشته و بیشتر از طریق نرده از یکدیگر جدا میشوند و این به دلیل آن است که آنها منزل را آسایشگاهی به جای پرورشگاه میپندارند.
🏙 رهایی از معماری وحشی
| @memarivahshi |
| معماری هجری |
⁉️ چرا وقتی به زیارت حرم امام رضا (ع) میرویم حس سبک شدن و نشاط روحی پیدا میکنیم اما هنگام قدم زدن
7.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓چگونه معماری در پیوند دادن ناسوت با ملکوت و ایجاد انبساط زمانی به انسان آرامش میدهد؟
💠 ابراهیم فیاض
🏙 رهایی از معماری وحشی
| @memarivahshi |
💠 امام خامنهای:
🔸زیبایی یکی از لوازم زندگی انسان است؛ زندگی را آسان و شیرین میکند؛ محیط را قابل تحمل میکند. این که انسان وارد خیابانی شود و همهی بناها با انحناها و شکلهای مناسب و ترکیبهای زیبا و چشمنواز و دلنواز در مقابل او جلوه کنند، این کجا؛ و این که انسان وارد خیابانی شود و ساختمانهای ناهماهنگ، ناجور و تحمیلِ بر زمین و بر محیط طبیعی، جلوی چشم او جلوه کنند، کجا؟ اینها با هم تفاوت میکند. داخل خانهها و درون محیطهای عمومی هم همینطور. زیبایی، اصل خیلی مهمی در بناست. رعایت شاخصهای بومی و بخصوص شاخصهای اسلامی در شهرسازی و خانهسازی، بسیار مهم است.»
۱۳۸۳/۱۲/۰۵
🏙 رهایی از معماری وحشی
| @memarivahshi |
11.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❔چگونه معماری غربی و مدرن در دورهی قاجار و پهلوی به ایران نفوذ کرد؟
💢 در این دوران با نفوذ همه جانبه ادبیات «توسعه» توسط حاکمیت در جامعه و پمپاژ حس عقبماندگی، زمینه برای ورود توسعه مدرن و غربی که سرعت زیادی در ساختوساز داشت فراهم شد و فرهنگ بومی مردم مسلمان ایران را به سمت مدرن شدن، بدون توجه به زمینههای تاریخی و فرهنگی خود سوق داد.
🏙 رهایی از معماری وحشی
◀️ تلگرام | ایتا
🔹تصور کنید وارد شهر جدیدی شدهاید، چه نمادها و نشانهها یا موضوعاتی در ابتدا توجه شما را به خود جلب میکند؟ معماری شهر؟ سازهها و ساختمانها؟ بزرگراهها و خیابانها؟ یا...؟
🔹حالا تصور کنید که وارد شهری شدهاید که از قبل شنیدهاید آن شهر جزو شهرهای مذهبی محسوب میشود، مثلا جزو یکی از شهرهای اسلامی است، حال برای اینکه پی به اثبات گزارهی فوق ببرید، به چه چیزهایی توجه میکنید؟ از نظر شما «شهر اسلامی» دارای چه ویژگیهایی است؟ آیا شهری است که صرفا «معماری» آن اسلامی است؟ آیا شهری است که فیالمثل در آن گنبد و مناره و اماکن مذهبی زیاد وجود داشته باشد؟ آیا به صرف وجود این موارد میتوان گفت که این شهر، اسلامی است؟
🔹ارکان اصلی شهرها
در جواب این سؤالات باید گفت که اگرچه معماری یا «کالبد شهر»، یکی از ارکان اصلی در شناخت تفاوت بین شهر اسلامی با سایر شهرها است، اما همهی تفاوت در این رکن نیست. در حقیقت معماری شهر، «شرط لازم» برای تحقق شهر اسلامی است نه «شرط کافی». در کنار معماری، شهرها دارای دو رکن مهم دیگر هم هستند: اول، انسانها بهمثابه مهمترین بازیگران این اجتماع، و دوم روابط و ارتباطات فیمابین این بازیگران. بنابراین هر شهری از دو جزء سختافزاری و نرمافزاری تشکیل شده است، معماری شهر بعد سختافزاری آن را تشکیل میدهد و روابط اجتماعی انسانها بعد نرمافزاری آن را. اتفاقا بعد نرمافزاری شهر نیز مهمتر از بعد سختافزاری آن است. به سخن دیگر، اگر بپذیریم که «هر شهری را اهالی آن شهر میسازند»، پس شهر اسلامی یعنی شهری که اولا مردمانش مسلماناند و ثانیا روابط اجتماعی بین آنها نیز مبتنی بر آموزههای اسلامی است.
منبع: khamenei.ir
🏙 رهایی از معماری وحشی
◀️ تلگرام | ایتا
11.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا