eitaa logo
| معماری هجری |
435 دنبال‌کننده
194 عکس
91 ویدیو
3 فایل
معماری یعنی تحقق ظرف حیات انسان؛ انسانی که غایتش عبد بودن است ارتباط @AG_094
مشاهده در ایتا
دانلود
| معماری هجری |
#پیشنهاد_خوب 💢 نام زیست‌شناس غربی، پاستور، به بهانه وجود یک پژوهشگاه هیچ تناسبی با میدان و خیابان م
امگذاری خیابان پاستور شرقی و بزرگراه بعثت به نام شهید رئیسی 🔹با رای اعضای شورای شهر تهران، خیابان پاستور شرقی و بزرگراه بعثت به نام شهید آیت‌الله رئیسی نامگذاری شد. 🔹همچنین خیابان کوشک (حدفاصل خیابان سی تیر تا خیابان فردوسی) به نام شهید حسین امیرعبدللهیان، وزیر امور خارجه نامگذاری شد. 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ پاسخی کارشناسانه و اسلامی درباره ساخت مسجد قیطریه: بخش اول: ✍ چندیست برخی از همکاران سعی در ساخت فضای رسانه‌ای و همراه کردن جمعی از مردم برای تغییر تصمیم شهرداری جهت ساخت مسجد در پارک قیطریهٔ تهران را دارند. ایشان مخالفت خود را با دلایلی همچون، پهنۀ غیر مرتبط شهری با مسجد، نقشۀ مسجد، ارتفاع آن، محل قرار گیری مسجد بر روی گسل، قرار گیری مسجد آتی در تپه‌های باستانی قیطریه و قطع درختان مطرح می‌نمایند. لازم دانستیم در این باره با این همکاران مهاجّه‌ای داشته باشیم. 🔰ابتدا لازم است اطلاعاتی در زمینه این پارک و مسجد را بازگو کنیم: 🌳 پارک قیطریه در منطقه شمال تهران در نزدیکی بزرگراه صدر، محلۀ قیطریه و خیابان قیطریه و بلوار اندرزگو قرار گرفته است. منطقۀ قیطریه به علت گرانی زمین، دارای تراکم بالای مسکونی و تجاری است و مساجد کمی در آن قرار گرفته است. مردم مومن منطقه به علت در دسترس نبودن و دشواری رسیدن به مساجد دورتر، سالها درخواست ساخته شدن مسجدی نزدیک به محل سکونتشان را از شهرداری داشته‌اند. چندین سال پیش از این فردی زمین پارک را وقف عام کرده بود. اکنون شهرداری تصمیم دارد در بخشی از این زمینِ وقفی، مسجدی بنا کند. 1⃣ مخالفان میگویند که این مسجد باعث خرابی میراث فرهنگی درون پارک می‌گردد. چرا که درون این تپه ممکن است گنجی باشد!! ✔️ هرچند وزیر گردشگری و میراث فرهنگی شخصاً قول داده که ناظری هنگام حفاری از طرف وزارتخانه حضور داشته باشد و اگر اشیاء قیمتی و باستانی پیدا شد، آن را به موزه منتقل کند؛ مخالفان این قول وزیر وقت را کافی ندانسته و می‌گویند: خیر! هرطور شده شما قرار است این میراث نایافته و نادیده را بفروشید و از کشور خارج کنید، چون ما اینطوری فکر می‌کنیم! اما ایشان گویا نمی‌دانند که بیشترین میزان خروج اشیاء باستانی از ایران، طی سالهای ۱۳۲۰ تا ۱۳۴۵ صورت گرفته. 😨😰 دقیقا همان زمانی که درِ کشور به روی باستان شناسان اروپایی باز شده بود. اینان که همگی اغلب موزه‌های اروپایی را خوب می‌شناسند، از انگلیس گرفته تا فرانسه و سایر ممالک استعمارگر، چگونه نمی‌دانند اشیاء ایرانی و باستانی که ایشان برای دیدنشان باید به اروپا سفر کرده و کلی هزینه کنند، توسط پهلوی از کشور خارج شده و به این کشورها فروخته شده است و مستدرکات آن را به درستی بررسی نمی‌نمایند؟!! مگر میشود این تاریخ ننگین را نادیده گرفت؟ ✔️ حال اینکه ایران پس از انقلاب بسیاری از میراث فرهنگی ما را از غرب پس گرفت و حتی اجازه نداد مستشرقان دزدی همچون "آرتور پوپ" در ایران دفن شوند. اینان چگونه می‌توانند گنج نایافته را توسط جمهوری اسلامی پیش‌پیش دزدیده شده تلقی کرده و برای آن هوچیگری کنند؟ 2⃣ دومین دلیل ایشان قرار گیری مسجد بر روی گسل است. بر فرض صحت این حرف، گسل تنها در این نقطه قرار ندارد چرا که گسل به معنی یک چاه یا فروچاله نیست. بلکه یک خط و یک پهنه بسیار بزرگ است که بخش گسترده‌ای از منطقه را در بر گرفته و بسیاری از ساختمان‌ها در  صورت وقوع زلزله به درون آن فرو خواهند رفت... 🧐 حتی اگر طبق رویای ایشان هرگز ساختمانی هم بر روی هیچ گسلی ساخته نشود، افراد بسیاری که به هر حال در ساعات زلزله آنجا حضور دارند، قربانی زیر و رو شدن پوستۀ زمین شده و از بین خواهند رفت. 3⃣ دلیل دیگری که ایشان میاورند پهنه‌بندی شهری‌ست که گفته میشود پهنۀ شهری این مکان به مسجد اختصاص داده نشده. ✔️ باید گفت دوستان منتقد آیا از تغییر پهنه‌های شهری در صورت لزوم مبرم، آن هم در کمیسیون‌های شهرداری مطلع نیستند؟ یا خود را به بی‌اطلاعی میزنند؟ ✔️ به طور‌ مثال بسیاری از پهنه‌های شهری مربوط به مال‌سازی و ساختمان‌های اداری و خصوصی بانک‌ها نمی‌شود. بسیاری از این ساختمان‌ها که در پهنۀ غیر مجاز ساخته شده‌اند حتی طبقات و فرم غیر مجازی دارند!! اما با بررسی بیشتر، تمام برگه‌هایشان دارای مهر و  امضای قانونی است!! پس وقتی پای ثروت اندوزی در میان است، خیلی‌ها پهنه‌ها را نادیده و ناشنیده می‌گیرند. اما تا بحال صدایی از این دوستان منتقد امروز به گوش هیچ‌کس در این باب نرسیده است... چرا که خودشان بسیاری از این تخلفات را مرتکب شده‌اند. البته تغییر این پهنه نه من‌باب تخلف، بلکه بر حسب نیاز شهری می‌تواند در کمیسیون مخصوص به همان، بررسی و تائید شود و این غیر قابل تصور و احصاء نیست! ادامه دارد... 🔻ایتا و تلگرام🔻 @Maalekalmolk
پاسخی کارشناسانه و اسلامی درباره ساخت مسجد قیطریه: بخش دوم: 4⃣ تئوری پردازی دیگر این کارشناسان که تنها زمانی لب به مخالفت می‌گشایند که پای از بین بردن منافع دینی جامعه مسلمانان در میان باشد، قطع درختان است. پاسخ‌های بسیار متفاوت و کاملی میتوان به ایشان داد اما ما در ابتدا یک آیه از سورۀ یاسین را برای این خانمها و آقایان مطرح می‌کنیم: قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِي أَنْشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ وَهُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ : همان کسی آن را زنده می‌کند که نخستین بار آن را آفرید؛ و او عالِم به هر آفرینشی است. (یس:79) مشرکان پیش پیامبر می‌آمدند و می‌گفتند چه کسی میتواند دیگر استخوان‌های پوسیده را زنده کند؟! تا این آیه نازل شد. اینک که این آقایان و خانم ها تا این حد نگران درختان خدا هستند، باید برایشان همین آیه را قرائت نمود. ✔️ همان خدایی که اولین بار این درختان را زنده ساخته، باز هم می‌تواند و علم آن را دارد که مجدداً آنها را از نو سرسبز و شاداب کند و یا به آفرینش دیگری دست بزند. در ادامه همین آیات آمده که خداوند از درختان سبز برای انتفاع شما آتش آفریده. میتوان از این آیه‌ها این را برداشت نمود که چنانچه دیدید نیاز است درختی را هم جابجا یا حتی قطع کنید و از آن به نفع بزرگتری برسید خدا این را برای شما یک نعمتی قرار داده. چون اوست که زمین و آسمان و هر آنچه در آن است را آفریده و باز هم می‌تواند خلق کند. او خالق خیلی بزرگی است. ✅ باید در نظر گرفت که قطعا این امر در جهت منافع فردی یک عدهٔ خاص، برداشت نمی‌شود. بلکه حرف از نفعی بسیار بزرگتر برای جامعه اسلامی است. 5⃣ دیگر آنچه از تئوری پردازی‌های برخی از این کارشناسان شنیده می‌شود این است که این مسجد به خاطر دلایل واهی آنان، یک مسجد ضرار است!! البته باید گفت که مسجد ضرار در اسلام تعاریفی خیلی فراتر از حرف نسنجیدۀ ایشان داراست. بگذارید این مسئله را دقیق‌تر بررسی کنیم: ✔️ این درست است که پارک یک مکان تفریحی است؛ اما با تجمع افرادی که چندان به شئونات اسلامی و الهی معتقد نبوده و با قوانین و قواعد جامعه همراهی نمی‌کنند؛ یک پارک می‌تواند به محیطی منفی مبدل گردد. انواع منکراتی همچون: سگ گردانی، روابط جنسی در ملاء‌عام، رفت آمد افراد لاابالی با ظواهر ناشایست و نادرست فردی و اجتماعی برای یک شهر اسلامی، می‌تواند محیط را به فساد نیل دهد. حال اگر این محیط تفریحیِ خنثی، که توسط یک جمع به محیطی منفی مبدل شده، دارای مولفه‌های ایمانی شود، و فضایی ایجاد گردد که جمع مؤمنین در این مکان تردد کنند، به مکانی مثبت مبدّل خواهد شد. تئوریسین‌هایی که با ساخت این پارک مخالفت می‌کنند در حقیقت و در کنه حرفهای خود، راضی به این تغییر نبوده و دوست ندارند محیط امنی که برای مناسک منکرشان در خیال خود مرز کشی کرده بودند، مختل شده و به محیطی مثبت با تعاملات الهی مبدل گردد. در واقع حریم منکر دارد به حریم معروف تبدیل می‌گردد. از همین روی نمیتوان گفت مسجدی که قرار است در این مکان ساخته شود، به هیچ دلیلی جزو مساجد ضرار قرار دارد. ✔️ مسجد ضرار جایی است که منافقین برای مشروعیت بخشیدن به اسلام قلابی خودشان آن را ساخته بودند و پیامبر نیز اجازه حضور در آن مسجد را نداشت و به مومنین هم اجازه ورود و نماز خواندن در آنجا را نمیداد. 🔸 جالب است بدانید وقتی که اسلام به ایران رسید، آتشکده‌ها به مسجد مبدل شدند و این در تاریخ معماری ایران ثبت شده است. فرم مساجدی که دارای گنبد هستند نیز تکمیل شدۀ همان عبادتگاه‌هاست. یعنی ما فضاهای مهم شهری و جایی که مناسک عبادی مشرکین در آن ظهور و بروز داشته را نیز از آن خود نمودیم و در خود حل کردیم. به طوری که امروز دیگر یادی از آن آتشکده‌ها با فرمی که دیگر از آن ماست در خاطرات باقی نمانده و هرچه هست عبادتگاه توحیدی است. حتی دیگر مشرکان و میترائی‌هایی هم اگر وجود داشته باشند، جرئت نمی‌کنند بگویند در آن چند آتشکده باستانی به جای مانده از چندین هزار سال قبل از این، خورشید عبادت میشده و خداوند یگانه پرستیده نمی‌شده است! و این یعنی قدرت گرفتن معروف در مقابل منکر با تبدیل، توسط تغییر در تصمیمات شهری. ادامه دارد... 🔻ایتا و تلگرام🔻 @Maalekalmolk
پاسخی کارشناسانه و اسلامی دربارهٔ ساخت مسجد قیطریه: بخش نهایی: 🔹امروز هم بسیاری از منکراتی که ملزوماتش مناسکی غیر خدایی و معارض جامعه اسلامی است، می‌توانند با ساخت کالبدهایی که محیط را به "نور" و به "معروف" سوق میدهند، از بین بروند. 📛 ادعای امروز تئوریسین‌های مخالف ساخت مسجد در پارک قیطریه، نه بر سر مسائل شهری بلکه بر سر مرزهایی است که خودشان در دل جامعۀ اسلامی با جامعه اسلامی کشیده‌اند. نقاطی است که فتح کرده‌اند و نمیخواهند به این راحتی آن را از دست بدهند. شهرداری هم هوشمندانه این مرزها را شناسایی کرده و مشغول باز پس‌گیری آنها به نفع جامعه مسلمین است. . 6⃣ و اما بهانۀ دیگری که این تئوریسین‌ها بر زبان عوام جامعه انداخته‌اند خراب کردن شهر است!! 🏞🗿 بیایید به نمونه‌های قرآنی برای شهرهای آبادی که خداوند به شدت آنها و اهالیشان را در هم کوبیده رجوع کنیم که یکی از آنها شهر "ایکه" است. 🛣 از نظر قرآن کریم شهری آباد است که مردم آن مؤمن باشند. در صورتی که شهرها و قریه‌ها بسیار سرسبز بوده و اهالی آن سرخوش و ساختمان‌های آن استوار باشند؛ اما مردم کفر بورزند یا گرفتار انواع گناهان شوند، از نظر خداوند پشیزی ارزش ندارد. لذا آنها را بر سر ساکنانش ویران می‌کند و بقایایی از آن باقی می‌گذارد تا عبرتی برای دیگران شود. 🌳از طرفی این چند درخت پارک قیطریه را که میگویند قرار است برای مسجد جابجا شوند، خالقی که علم به خلقت اشیاء از هر نوع آن دارد، میتواند باز شاداب کند. ❌ آنجایی خانمها و آقایان منتقد فعلی می‌بایست مقابل تخریب باغ‌های تهران می‌کوشیدند که هیچ نگفتند؛ مبادا همکارانشان از دستشان دلخور شده و در "مسابقات جایزه بگیری" آنها را زیاد به حساب نیاورند؛ زمانی بود که باغ‌های تجریش یکی‌یکی برای ساخت برج‌باغ و مال تخریب و خشک می‌شدند و حقیقتاً ریه‌های تهران آنجا می‌خشکیدند... اما همه شاهد بودند که صدایی از این عزیزان در نیامد. 📢 حال به خاطر جابجایی ۱۰-۱۲ اصله درخت به نقطۀ دیگری از پارک، گوش عالم را کر نموده‌اند و این در نوع خود یعنی با تئوری‌هایی که پشتوانهٔ علمی ندارد، به جان جامعه اسلامی افتاده‌اند، تا مرزهای فحشا و منکر را هر روز بیشتر به نفع خود جابجا کنند. 🔻ایتا و تلگرام🔻 @Maalekalmolk
بررسی منظومه فکری امام خمینی (ره) و نسبت آن با معماری 💠 معماریِ مفاهیم پیش‌نیازِ معماری فضا است. به تعبیر دیگر تمدن‌ها در فضاهای معماری شده زیست نمی‌کنند، بلکه در مفاهیم معماری شده زیست می‌کنند. 💠 امام خمینی (ره) به عنوان معمار کبیر انقلاب اسلامی، معمار مفاهیم بنیادینی است که وقتی با روی‌کرد معماری و شهرسازی به سراغ آن‌ها می‌رویم سخنان قابل توجهی برای ما در این حوزه دارد. مشاهده در یوتیوب youtu.be/CiLDpiiSfW4 مشاهده در آپارات aparat.com/v/eca507z 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
35.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹🔸 اصل تفاوت در هنر و معماری بین غرب و اسلام، بر سر شناخت انسان است که از هستی‌شناسی این دو نشئت می‌گیرد. همین نگاه فلسفی غرب به انسان که وی را نوعی حیوان شناسایی میکند و جهان را مادی میشناسد، باعث می‌شود در هنر و در معماری به مجسمه سازی روی بیاورد. ✅ حال اینکه غایت در اسلام جسمیت و جسد نیست. ⚠️ فلسفه هنر غرب به تو میگوید: این مجسمه زیباست ولی تو نمیتوانی مانند آن زیبا باشی، فقط تماشایش کن! 👀 ☀️ اما از نگاه امام خمینی (ره) اسلام میفرماید: چند قدم خودت جلو بیا و زیبا شو... 🦋 👈 مشاهده فیلم کامل در یوتیوب 👈 مشاهده فیلم کامل در آپارات 🏙معماری هجری @MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸 طبق نظریه پیشرفت امام خمینی (ره) ، جامعه اسلامی باید صورت قرآن شود. در این نگاه معماری و شهرسازی به عنوان کالبد حیات، به ظرف تحقق عبودیت تبدیل میگردد. 👈 مشاهده فیلم کامل در یوتیوب 👈 مشاهده فیلم کامل در آپارات 🏙معماری هجری @MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️وضعیت مترو در ژاپن! اوضاعی که در متروی تهران هم دیده می‌شود البته نه با این شدت... 🌆 الگوی توسعه غلط در ایجاد کلانشهرهای متراکم و فشرده که آسیب‌های فراوانی تولید می‌کند. در همین نمونه کرامت آن افراد و عزت نفس‌شان آسیب می‌بیند؛ وقتی هر روز باید اینگونه رفت و آمد کنند. 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
🔻 فهم سطحی و حداقلی از حضور اسلام در معماری و شهرسازی 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
| معماری هجری |
💠 به نام خدا ‼️به تقلید از هالیوود! یکی از موضوعاتی که امروزه در مدیریت شهری به عنوان نقص مدیریتی و طراحی دیده می شود، عدم توجه به "ورودی" شهرهاست. موضوع "ورودی" در مدیریت شهری و در معماری دارای اهمیت بالایی است. کیفیت ورودی شهر دارای مولفه های مختلفی از جمله : خوانایی و تشخص و سرزندگی و پذیرندگی است. هر شخصی انتظار دارد که در ورود به یک شهر حس خوشایندی داشته باشد. ورودی، معرف خصوصیت ها و هویت آن شهر باشد. منظر ورودی شهرها باید ترجیحا نمادی ایرانی-اسلامی باشد. سایر عوامل نیز مانند : در بستر طبیعی و بدون عوامل مزاحم بصری و حس خوشامد گویی و خاطره انگیز باشد و در شب نیز دارای نورپردازی مناسب باشد. البته که عوامل مهم دیگری نیز تاثیر گذار هستند اما غرض از نوشتن این سطور، موضوع دیگری است. مدتی است که برای مشخص کردن نام هر شهر در ورودی اکثر شهرهای ایران ، نام آن شهر را به صورت حروف انگلیسی و در حد و اندازه های بزرگ نوشته اند که هر سواره و پیاده ای در ابتدای شهر بتواند آن را بخواند. اما اگر غرض از این کار فقط نوشتن نام شهر هست، که خوب برای ما ایرانیان که فارسی می نویسیم، نیازی به حروف لاتین نیست. برای گردشگران خارجی هم معمولا تابلو ها با زیرنویس لاتین کفایت می کند کما این که آنها معمولا همراه گروه و جمع گردشگر هستند که یک سرپرست و بلد نیز همراه آنان هست. آیا بهتر نیست که نام هر شهری به صورت فارسی و با خطوط زیبا نوشته شود؟ چه بسا که خط و خطاطی در ایران از جایگاهی دیرینه و اصیل برخودار است و امروزه نیز هنرمندان، با تلفیق با هنرهای دیداری و تجسمی و گرافیکی، جلوه های زیبایی خلق کرده اند. در ایران انواع خط خوشنویسی وجود دارد که تعداد آن‌ها بسیار است اما از بین این خطوط، خط‌ های خوشنویسی تعلیق، نستعلیق و نستعلیق شکسته امروزه بیشتر از سایر خطوط مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتی در گذشته، ابن مقله که خط نسخ را ابداع کرده بود، برای هر رشته و امری، خطی خاص قرار داده بود. مانند : خط ریحان برای نوشتن قرآن و دعاها، خط ثلث برای تعلیم و کتیبه نگاری آیات و احادیث و تزیین در معماری و بناها، خط نسخ برای نوشتن تفسیر و حدیث ، خط محقق برای نوشتن اشعار و قصاید ، و ... . غنای فرهنگ ایرانی-اسلامی و خط و هنر فارسی بسیار زیاد ، عمیق ، استوار و جذاب است . آیا با وجود انواع خطوط زیبای فارسی ، بهتر نیست که بررسی شود تا نمای ورودی هر شهری، با خط و زبان فارسی باشد؟ تایپوگرافی یا نویسه‌نگاری، هنر و فن حروف‌چینی (حروف‌نگاری) برای نمایش زبان است. هنر چیدمان حروف برای زبان تصویری. تقویت ویژگی بصری حروف و نزدیک کردن نوشتار به وجه تصویری. بنابراین از تلفیق هنر حروف نگاری با هنرهای دیداری و الهام هنری، می توان کارهای زیبایی را خلق کرد. ملاحظه بفرمایید که چه خلاقیت های بی نظیری را برای واژگانی مانند ایران ، محمد و علی و حتی بسم الله ، خلق کرده اند. به طور قطع باید از این توانایی ها استفاده بیشتری کرد. همانطور که مستحضر هستید، مقام معظم رهبری نیز خودشان برای پاسداشت زبان فارسی بسیار می کوشند و رعایت می کنند. بنابراین وقتی اینچنین الگویی وجود دارد، بهتر است ما نیز زبان فارسی را در هر زمان و هر مکان پاس بداریم و ورودی شهرهای کشورمان را با واژگان زیبای فارسی تزیین کنیم. 📝 آرش غفرانی - کارشناس ارشد مدیریت شهری 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
هدایت شده از اخبار استراتژیک
✍ هوالحکیم 💢 در سی‌وسومین سالگرد ایجاد شبکه‌ی اندیشکده‌ای انقلاب اسلامی، اندیشکده یقین برگزار می‌کند: 🔻 اختتامیه نخستین جشنواره نظام اندیشکده‌ای جمهوری اسلامی 🗓 پنج‌شنبه ۲۵ مردادماه ۱۴٠۳ @StrategicNews_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌇 وقتی‌در مرورگرهای وب پاریس را سرچ کنید، تصاویری از شهری بسیار تمیز، زیبا، رؤیایی و عاشقانه خواهید یافت... از کنسرتهای موسیقی، از کافه‌های خیابانی، از برج عجیب ایفل! که البته همهٔ آن‌ها تبلیغات است!! ⛔️این تصاویر حقیقی پاریس است.‼️ 🤢 شهری کثیف و پر از زباله و خیابان‌خواب و به گفتهٔ شاهدان مملو از بوی ادرار! چرا که مردم پاریس ابایی از ادرار کردن در ملأ عام، گوشهٔ خیابان‌ها و روی دیوارها ندارند... البته پاریس شهری پر از دزد هم هست. به طوری که اگر موقع عکاسی با گوشی حواست نباشد، دار و ندارت را باخته‌ای!! ❌ بدی ماجرا اینجاست که تحت تاثیر تبلیغات و سفید نمایی‌ها از این شهر، در پیاده‌روهای تهران هم میزهای شلوغ کافه‌ها را میشود به وفور دید که توسط کافه‌چی بیرون گذاشته شده‌اند و مردم با باور عمیق به باکلاسی اروپا، از آنان تقلید می‌کنند و سعی می‌کنند همانند آن‌ها رفتار کنند. 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
💢 صنعت توریسم، هم بافت اجتماعی و فرهنگی ملت‌ها را تخریب کرده، هم طبیعت و محیط زیست و اکوسیستم طبیعی را بهم ریخته است. و هم تولیدگران اصلی بشر یعنی روستاییان را از کار و فعالیت طبیعی خود (کشاورزی و دامپروری) باز داشته و به سمت صنعت بوم‌گردی سوق داده است! 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ نمونه‌ای از تخریب فرهنگی توریست‌ها در دیار مردم مسلمان بوشهر... ❗️فکرشو بکنید با سیاست‌گذاری‌های غلط روستاییان‌ ما شغل شریف و انسان‌ساز کشاورزی و دامپروری رو رها می‌کنن و تبدیل میشن به خدمات‌چی این موجودات! 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
‍ ✍🏻 نسبت فلسفهٔ وحدت و کثرت با انتظام مرکزی در معماری سنتی ایران 🔸 در فلسفهٔ وحدت و کثرت که اشاره به نظام‌سازی اجتماعی مبتنی بر مبحث «ولایت» دارد، همهٔ جامعه حول یک محور خاص تجمع میکنند. این محور موجب انتظام بخشی آحاد کثیر جامعه می‌گردد. با اینکه هیچ یک از اجزا بر یکدیگر تفوق ندارند؛ اما در کنار سایر اجزا سلسله مراتب نیز تعیّن پیدا می‌کند. بدین‌گونه اجزای متکثر به یک کل واحد تبدیل میشوند و عنصر نظم دهنده به آن‌ها، همچون نخ یک تسبیح عمل می‌نماید. ✔️ لذا هر عنصر، به عنوان عنصر واحد با سنجش موقعیت فردی و اجتماعی خود نسبت به موقعیت عنصر مرکزی، جهت‌گیری صحیح خود را خواهد داشت. 🔸 در مبحث انتظام فیزیکی در معماری سنتی ایرانی، ارتباطی دو جانبه بین فضای مرکزی و عناصر جانبی آن دیده می‌شود. از یک سو فضای مرکزی به فضای کناری خود هویت و معنا میبخشد، و از سوی دیگر فضاهای جانبی، فضای مرکزی را مانند نگینی در میان می‌گیرند و آن را از محیط بیرونی جدا می‌نمایند، و با توجه کامل به آن بر ارزشش تاکید می‌کنند. ✔️ بدین ترتیب مجموعه‌ای از عناصر متکثر به یک وحدت میرسند حال این‌که کارکرد هریک نیز در جایگاه واحد درست است؛ اما بدون دیگر عناصر معنای درستی نخواهد داشت. عنصر مرکزی مانند یک نخ تسبیح عملکرده و موجب وحدت عناصر متکثر می‌گردد. 🔸پی‌نوشت: تصویر هوایی متعلق به گل‌باران حرم حضرت فاطمهٔ معصومه(س) در روز ولادت ایشان است. 🌼🌸🌺 در این بنا، نظم دهندگی مرکزی بر عهدهٔ حیاط مرکزی قرار گرفته است. 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 هویت و معماری 💢 معماری و ساخت کالبد جامعه هم می‌تواند هویت‌زا باشد هم هویت‌زدایی کند. هویت پیوند عمیقی با مکان و محیط زندگی دارد و هرگاه بنایی ایجاد می‌کنیم یا فضایی به وجود می‌آوریم باید این سوال را از خود بپرسیم که «چه هویتی تولید می‌کنیم؟» اندیشه هجری | امیر گودرزی @Hejri_Thought
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍🏻 رویای سرزمین موعود و هیکل: 🔰 اینجا اورشلیم است و جایی که قبةالصخره در آن قرار دارد. در مرحلهٔ سوم تمدنی صهیونیسم یهودی، این شهر پایتخت اسرائیل شد و در گام نهایی و آخر صهیونیسم تلاش می‌کند تا با تخریب مسجدالاقصی به عنوان مکان مقدس برای مسلمین (چرا که اولین قبله مسلمین و مکان معراج نبی مکرم اسلام است)، به بهانه بیرون کشیدن پایه‌های هیکل(قصر) حضرت سلیمان قصر موعودش را همانجا بازسازی نماید. تا برای خودش یک بنای مقدس بسازد. 🔸 حالا سوال اینجاست که چرا باید مسجدالاقصی تخریب شود تا اسرائیل یک بنای مقدس بسازد؟؟ 🔸 چرا باید فلسطین مسلمان‌نشین را اشغال کند؟ 🔸 چرا حتما پایتختش می‌بایست اورشلیم باشد؟ 🔸چرا باید بنای مقدس آخرالزمانی‌اش را حتما روی مسجدالاقصی و یا از نظر خودشان پایه‌های قدیمی هیکل بنا کند؟ و چرا جای دیگر نه؟ ✅ طبق کتب عهد عتیق، این مکان برای یهودیان یک معنای خاص دارد و آن معنا منجر به هویت‌سازی برای یهودیان می‌گردد. از طرفی یهود به این مسئله که مسلمانان ۲ مکان مهم عبادی دارند حسادت می‌ورزد. آنها شبانه روز تلاش می‌کنند، میمیرند، و میکشند و ترور میکنند و کودکان را گرسنگی میدهند و‌ مردان و زنان را سر می‌برند و علیه دشمنانشان هرگونه دسیسه‌ای می‌کنند، تنها برای اینکه برای خودشان هویت برتر یهودی بسازند... خداوند در قرآن یهود را قوم برگزیده خوانده اما بخاطر افراط در ظلم، آنان را از این درجه عزل کرد. آن‌ها این‌بار ولی با هدایت شیاطین، به دنبال باز پس‌گیری هویت از دست رفته‌شان هستند. ه.بالاپور 🔻ایتا و تلگرام🔻 @Maalekalmolk
🔰 أین الهادم ابنیة الشّرک و النّفاق؟ بخش اول: ✍🏻 در فرازی از دعای ندبه آمده که أینَ الهادمُ ابنیة الشّرک و النّفاق؟ آن روزی که حکومت حقه‌ی حضرت مهدی‌(عج) تشکیل شود، بسیاری از بناهای شرک‌آلود و آغشته به نفاق، منهدم شده و هرآنچه پشت سرشان نیز هست فرو خواهد ریخت. حالا پشت سر این بناها چیست؟ ❌ استکبار، غرور، تبرج، اسراف، حسادت، حسرت دیگران، دزدی از خلق‌الله و در یک کلام ظلم به طرق گوناگون. ✅ به فرمودۀ امام صادق(ع) در کمترین حد شرک، کسی که رأی و عقيده‌ای را بدعت گذارد و به آن حبّ و بغض ورزد هم مشرک است. ❓در معماری، ما این شرک را چگونه تعریف میکنیم؟ 🔻 اول در خود معمار و دوم در اثر شرک آلودی که از او به جای میماند: 🔸 شرک معمار: بسیاری از هنرمندان و معماران به خاطر خلاقیتشان در طراحی و ساخت، خود را خالق می‌پندارند. در این میان آنانی که منشاء خلقشان را خود فرض کرده‌اند و آنانی که چند خط و پاره‌خطی که می‌کشند را بدون داشتن دلیل معتبری به دین اسلام و خدا متصف می‌نمایند، بیش از همه به شرک افتاده‌اند. 🔸 شرک در اثر معماری: در اغلب موارد بسیاری از برساخت‌های آن‌ها هیچ بویی از اسلام نبرده و به دلیل انحراف فکری هنرمند و معمار به غلط اسلامی خوانده میشود. مثلا وقتی یک قوس جناغی، یا یک مشبک چوبی یا یک گره اسلیمی یا بته‌جقه و مقداری رنگ و لعاب و کاشی در یک بنا استفاده شود، به هیچ عنوان دلیل بر اسلامی بودن آن بنا نیست. ✅ باید بدانیم هر هنر و هر بنا و هر ساختمان و شهری که اسلامی باشد، ۲ نشانه دارد: ۱- مومن بودن هنرمند و معمار و شهرساز ۲- متذکر شدن مردم به سوی خدا اگر ابنیه و شهر این دو خصیصه را نداشتند، بنا اسلامی و توحیدی نیست و پس از ظهور حضرت منهدم می‌شود. این را از کجا میگویم؟ ✅ در سوره توبه آیات ۱۷ و ۱۸ خداوند عمران مساجد را فقط حق کسانی می‌داند که مومن و بلکه موقنند و کاملا به دین اسلام پایبند هستند. لذا مشرکان از این کار باز داشته می‌شوند و چنانچه معمار این شرایط را نداشته باشد، صلاحیت عمران مساجد خدا را هم ندارد. منظور از مساجد الله، صرفا مسجدهای معمول نیستند، بلکه هر جا بتوان خدا را عبادت کرد، مساجد الله هستند ✅ چرائی این مطلب را در آیۀ دیگری از قرآن کریم می‌توان جست: در بخشی از آیۀ ۲۲ سورۀ «مجادله» خداوند می‌فرماید: خداوند در قلبهای کسانی که مؤمنند ایمان را پایدار کرده و به روحی از جانب خودش آن را تأیید فرموده است و آنها را به بهشت‌هایی که زیرش نهرها جاریست وارد می‌کند. خدا از آنها راضی است و آنها هم از خدا راضی هستند. آن‌ها حزب خدایند و حزب خدا رستگار هستند. ‼️ ببینید خداوند چقدر از مومنان تمجید می‌کند و آنها را دوست دارد و به آنها بها می‌دهد... او همهٔ خیرها را به مؤمنان می‌دهد. افتخار ساخت ابنیه الهی را هم به آنها می‌سپارد. ✅ پس معلوم میشود ابنیه‌ای مانند برخی مساجد که سازنده و طراحش به نماز و اصول و فروع دین پایبند نیستند و حین طراحی بنا و ساخت آن درگیر شرک هستند، ابنیه شرکند. چرا که معمار خود را خالقی می‌پندارد که اثرش را از خدا نگرفته. همان "کوژیتو ارگو سام" دکارت. می‌اندیشم پس هستم!... ادامه دارد... 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
🔰 أین الهادم ابنیة الشّرک و النّفاق؟ بخش دوم و نهایی: معلوم میشود ابنیه‌ای مانند برخی مساجد که سازنده و طراحش به نماز و اصول و فروع دین پایبند نیستند و حین طراحی بنا و ساخت آن درگیر شرک هستند، ابنیه شرکند. چرا که معمار خود را خالقی می‌پندارد که اثرش را از خدا نگرفته. همان "کوژیتو ارگو سام" دکارت. می‌اندیشم پس هستم!... 🕌 انواع قوسها و گره‌های اسلیمی هم که در بنا استفاده می‌شود به اسلام وصل نمی‌گردد. چرا که اسرافی که برای نماسازی‌های کذایی می‌شود و هزینه‌ای که از بیت‌المال خرج آن می‌گردد، و تبرجی که در نهایت نصیب این بناها می‌شود، هیچ کس را متذکر به خدا نمی‌نماید. 🌆 البته اینطور هم نیست که حضرت بعد از ظهور فقط مساجد را تخریب کنند. بلکه بسیاری از هتل‌ها و ساختمان‌های مسکونی و ورزشگاه‌ها، برج‌ها، مال‌ها، بانک‌ها و اتوبان‌ها و پل‌های همیشه شلوغ و خسته کننده، سدهای ظالمی که دریاچه‌ها را خشک می‌کنند و طبیعت را نابود می‌نمایند و حتی برخی مقابر (که در پادکست مقبره شهدا توضیحاتی درباره آن دادیم) و هر بنای ظالم غیر توحیدی دیگری را هم منهدم می‌کنند. 🔻 از یک جهت دیگر هم میشود این مسئله را بررسی کرد که در یک بنا شرک و نفاق هست یا نه؟ و این بنا و شهر، بنای ذکر و توحیدی که قرار بود پس از انقلاب ساخته شود، هست یا نه؟ ⁉️به تعبیری این بنا اصلا متعلق به پارادایم‌های توحیدی جمهوری اسلامی می‌باشد یا خیر؟ در این باره باید دید اگر روزی حکومت جمهوری اسلامی عوض شود، حکومت جایگزین از هر نوعی که باشد، کدام یک از این بناها را تخریب می‌کند؟ مثلا اگر پسر‌ شاه بیاید و حکومت طاغوت سر کار بیاید، این بناها را تخریب میکند؟ چرا بکند ما که خیلی از دولت پدرش هم وفادارانه‌تر، طرح شهر تهران را پیاده کردیم حالا کمی شلخته‌تر! اگر شاه فقط چندتا برج اسکان و پارک پرنس و اکباتان و پلاسکو و شهیاد را ساخت، جمهوری اسلامی بعد از بیرون کردن شاه، ▪️برج‌بانکهای رباخوار ▪️ انواع مال‌های مناسب پرسه زدن‌های بی‌دلیل و خود فروشی که جولانگاه شیطان هستند ▪️اتوبانهایی که شده محل دور دور و تلف کردن عمر و وقت ▪️ برج‌های مسکونی گرانی که هیچ مستضعفی توان اسکان در آن را ندارد ولی اتفاقا در ملک مستضعفین ساخته شده و از مستکبرین مصادره شده تا مستکبر دیگری ساکنش شود ▪️ انواع کافه‌ها و رستوران‌هایی که در آن‌ها همه‌جور خوردنی و نوشیدنی آزاد است و همه کس برای شکم چرانی آنجا دیت می‌کند. ▪️برجهای بلند بالا و نزدیک به همی که در مسیر باد ساخته شده‌اند تا مانع گذر هوا و خروج دود شوند و هوای شهر را خفه کنند. ▪️ ساختمان‌های بی‌قواره‌ای که اسمش مسکن است ولی بویی از سکینت و آرامش از آن‌ها به مشام نمی‌رسد و بیشترین هزینه سازنده در نما استفاده می‌شود که ساختمان تبرج کند تا خوش‌فروش باشد. ▪️بناهایی که مثل کوه‌های به هم‌ریخته بر سر مردم ایستاده‌اند و آسمان را خراب و زمین را اشغال کرده‌اند و برای انسان هیچ حق حیاتی قائل نیستند را خود رضاشاه هم اگر زنده شود خراب نمی‌کند... ❤️ اما حضرت صاحب‌الزمان که بیایند چرا. چون قرار است شرک و ظلم از بین برود و این شهر و ابنیه ظالمند. ✅ اگر کسی مومن بود، بنایی هم که طرح میکند و می‌سازد، ظالم، متبرج، مغرور و متکبر نیست. حالا میخواهد مسجد باشد یا مدرسه یا مسکن. ✨ هنری هم که معمار مومن به خرج میدهد از آن خودش نیست. چون فطرتش پاک است، خدا با روحی که خودش در آیات قرآن آورده موید این پاک فطرتی‌ست و از همان نوری که درون مومن است برای ایجاد هنر و معماری و شهرسازی مومنانه نیز استفاده می‌شود. 🚫 اما اگر خود هنرمند مشرک باشد، هر بنایی که میسازد هم هرچند آن را بیاراید ظالم است. مگر مساجدی نبودند در صدر اسلام که منافقان آن را بنا کرده بودند؟ خداوند آیه نازل کرد و فرمود: ای پیامبر به آن مسجد نرو و آنجا نماز نخوان. ⚠️⛔️ گاهی میندیشم حضرت که ظهور کنند این‌همه نخاله ساختمانی را چه می‌کنند؟ زیرا بسیاری از ساختمانهایی که در ۱۰۰ سال اخیر ساخته شده‌اند، و سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها و شهرداری و تشکلهای شهرسازی و معماری با صرف هزینه و ایجاد کمپین‌های گوناگون سعی در حفظ و نگهداری از آنها را دارند، می‌بایست منهدم شوند. حالا این را در ابعاد جهانی تصور کنید... ✍🏻 ه.بالاپور 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
این مسجد در بلوار اندرزگوی تهران در حال ساخت است، متاسفانه حجم سازی و قوس‌های آن با وجود هزینه‌های گزافی که از بیت‌المال مسلمین برایش می‌شود، بیشتر شبیه به بناهای فراماسونری است تا همان بناهای مرسوم دوره اسلامی. برای تقریب مطالب بالا به ذهن این بنا را ببینید. 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir