⚡️برخی تصور میکنند حکمت صدرایی پاسخگوی همه سوالات است
✔️احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی🔻
🔹فراهم کردن زیرساختهای موردنیاز و تحولات سختافزارانه یک ضلع گسترش پژوهش و خارج کردن آن از انزواست که تاسیس کتابخانههای تخصصی و در اختیار قراردادن منابع معتبر و کمیاب برای اهل تحقیق از جمله آنهاست. اتفاقات جدیدی که در حوزههای علمیه افتاده است، تبدیل تراث عظیم علمی به نسخههای دیجیتال و قابل بارگزاری در سایتهاست که به سهولت در دسترس اهل تحقیق قرار گرفته است.
🔹فرهنگ پژوهش در حوزه های علمیه اتقان لازم را ندارد و این بخاطر تصورات غلط از پژوهش است. ما به اسم پژوهش شاهد سطحینگری در تالیف هستیم. بسیاری از تالیفات امروزه چه در محیطهای دانشگاهی و چه محیطهای حوزوی، درواقع تجمیع محتوای چند کتاب است و بالواقع پژوهش نیست.
🔹مشکل دیگری که در زمینه پژوهش با آن مواجه هستیم، اغراق در داشتههای خودمان است. به عنوان مثال، در زمینه پژوهش فلسفی، برخی تصور می کنند اگر حکمت صدرایی را کامل بخوانند میتوانند به همه شبهات و سوالات پاسخ دهند درحالیکه اینگونه نیست و الان دامنه دانش بسیار گسترده شده است و اگر کسی مسلط به حوزه های فلسفی نباشد، نمیتواند آنگونه که باید و شاید، پژوهش واقعی خود را انجام دهد. اگر محققی در گذشته تحقیق میکرد و آن را مکتوب می کرد، امر پژوهش به اتمام رسیده بود اما الان نیازمند راهبرد تکمیل چرخه پژوهش هستیم.
🔹در حوزههای علمیه بر روی مسائل فقهی و حقوقی بیشتر کار می شود اما چقدر خروجی از آنها برای حل مشکلات جامعه گرفته می شود؟ چرخه پژوهش وقتی تکمیل میشود که از خروجیهای کاربردی و راهبردی در آن مسائل که ضرورت است، استفاده شود. برخی تصور میکنند اگر چیزی قاب مکتوب به خود گرفت، تمام شد و نشر پیدا کرد درحالیکه نشر به معنای هرگونه بازنمایی پژوهش است که قابلیت یادگیری دارد/شفقنا/.
@namehayehawzavi
حدیث آرزومندی
#حدیث نگاهی به: #اربعین_شیخ_بهایی(۷) جلسه هفتم حدیث چهارم و پنجم #شیخ_بهایی #معارف #حدیث ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
اربعین شیخ.mp3
11.69M
#حدیث
نگاهی به:
#اربعین_شیخ_بهایی(۸)
جلسه هشتم
حدیث چهارم و پنجم
#شیخ_بهایی
#معارف
#حدیث
۱۴۰۰/۱۱/۶
@Menhajalsalehin
#مشاوره_علمی
لطفا درباره امامت کتاب خوبی معرفی بفرمایید.
درباره موضوع امامت کتاب خوب زیاد است.
از جمله:
امامت و رهبری مرحوم آیت الله شهید مطهری.
کتاب امامت از مرحوم آیت الله ابراهیم امینی.
امامت از استاد محمد حسن قدران قراملکی
#کلام
#امامت
@Menhajalsalehin
تصدیق اجتهاد مرحوم آیت الله محمد حسن قدیری (۱۳۱۷_۱۳۸۷) توسط حضرت امام،
که مرحوم آیت الله العظمی محمد علی اراکی هم آن را تایید فرموده اند.
__
مبارزه با خرافات و جهالت ها هزینه می خواهد..
#اجازات
#اجتهاد
#تحجر_ستیزی
#امام_خمینی
@Menhajalsalehin
💠 طنین علم و عقل
🔹 بعضی از بزرگان كه به مقام والای علمی رسیدند با خدایشان #عهد بستند و عصاره آن عهد را در آن رساله نوشتند؛ عهد كردم كه كارهای غیر علمی نكنم, عهد كردم كه نوشته های غیر علمی نخوانم. اگر شما یك سطل آب شور پای درخت ریختید این دیگر آب شیرین را نمی پذیرد، دیگر میوه هم نمی دهد؛ مگر این درخت چقدر آب می خواهد؟ یك سطل آب می خواست كه شما هم آب شور دادید! #عهد كردم كه حرف غیر علمی نزنم, تعهّد كردم كه عوامانه سخن نگویم, تعهّد كردم كه حرف عوامانه را نشنوم؛ چنین فردی محقّق بار می آید و وقتی محقّق بار آمد جامعه ای را می تواند اصلاح كند تا می رسد به جایی كه #نایب_امام می شود.
🔹 در بیانات نورانی امام صادق (سلام الله علیه) هست كه حضرت معارفی فرمودند نصایحی فرمودند, یكی از شاگردان پای سخنرانی حضرت، گفت عجب جواهری ما از شما استفاده كردیم، فرمود حیفت نیامد این كلمات را به طلا تشبیه كردی؟! «هَلِ الجَوهَرُ اِلاّ حَجَر»؛ طلا یك سنگ زرد است، این حرفها را به طلا تشبیه كردی؟! این حرف ها, #حرف_های_آسمانی است حرف هایی است كه ابدیت دارد, حرف هایی كه بعد از مرگ را تامین می كند.
اینها آمدند گفتند شما دو سرمایه دارید؛ شما در بخشهای نظر، مطالبی را می فهمید؛ بدیهیات, سرمایه شماست؛ به هیچ كس یاد ندادند كه «بود و نبود» جمع نمی شود, جمع ضدّین محال است, جمع مِثلین محال است, اینها در #فطریات ما هست و همه ما اینها را می فهمیم. فرمود این سرمایه هایی كه مربوط به بخش نظر است و به شما دادند، با این بدیهیات كه سرمایه است تجارت كنید و مسائل نظری را یاد بگیرید. این راه آدم را عالِم می كند اما عاقل نمی كند؛ فرمود #راه_عقل هم هست: ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾؛ هیچ كودكی مِیل به دروغ گفتن ندارد، مگر اینكه به او یاد بدهند!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1393/10/18
🆔 @a_javadiamoli_esra
کتاب سلیم
درباره کتاب سلیم بن قیس هلالی که خودش شیعه و ثقه بوده است سه دیدگاه اصلی وجود دارد:
۱_کتابی معتبر است که دیدگاه نعمانی است.
۲_کتابی مجعول است که دیدگاه ابن غضائری است.
۳_کتابی است که مجعول نیست اما معتبر هم نیست که این دیدگاه از شیخ مفید استفاده میشود.(..ان کتاب سلیم لیس بموثوق لعدم تمیز الروایات الصحیحة من غيرها) تصحیح الاعتقاد،ص۱۴۹
باتوجه به مجموعه مطالبی که درباره کتاب فوق گفته شده است،
بنظر ما دیدگاه شیخ مفید قرین صواب است.
نکته مهم درباره این کتاب است که بحث بر سر نسخه موجود از کتاب است و نه نسخه ای که در تاریخ از آن یاد شده و مرحومین شیخ طوسی و شیخ نجاشی به آن سند(که سند تمامی هم نیست) داشتند، نیست.
نسخه مشهور و مسلمی هم از آن حتی در میان قدما وجود نداشته که ما را از سند معتبر به اصل بی نیاز کند.
این کتاب موجود بر اساس تحقیقات جدید متشکل از چند نسخه بهم آمیخته است (تاکنون هفت نسخه شناسایی شده و شاید بعداً بیشتر هم بشود) لذا به سادگی نمی توان از کتاب سخن گفت و به تاییداتی که درباره اصل آن گفته شده، اعتماد نمود.
برخی از معاصران تلاش کرده اند تا با استفاده از نظریه تعویض سند خوبی برای کتاب پیدا کنند(اصول علم رجال، ج۱ص۴۹۱) لکن بیان ایشان هم تمام نیست و راوی اصلی کتاب که آن را از سلیم روایت کرده است ابان بن ابی عیاش است که فرد ضعیفی است.
نتیجه:
مطالب تاریخی کتاب باید با شواهد و قرائن دیگر روایات تطبیق شود و در متفردات آن باید درنگ و تامل نمود.
#حدیث
#نسخه_شناسی
@Menhajalsalehin
محققِ معیار
دبا: «مهدی محقق»، عضو شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، به نودودومین پلّۀ نردبانِ زندگی گام گذاشت.
او بیش از هفتادسال از عمر خود را در راهِ اعتلای فرهنگ ایرانی- اسلامی سپری کرد، و اینک نگاهی داریم بر زندگی و آثارش.
@cgie_org_ir