eitaa logo
مصباحیه ...
134 دنبال‌کننده
17.7هزار عکس
9.2هزار ویدیو
497 فایل
مصباحیه ... اَلا ولایحمل هذا العَلَم اِلّا اهل البصر و الصّبر... معرفی شخصیت الهی و جهادی آیت الله #مصباح_یزدی...🌹 همراه با مطالب گوناگون خبری، تحلیلی، بصیرتی، اخلاقی، معرفتی و...🌸🌸🌸 @Soukhtee
مشاهده در ایتا
دانلود
پيام حضرت‌آيت الله العظمي سبحاني مد ظله العالي به مناسبت آغاز به كار راديو وحدت بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین والصلاه والسلام على خیر خلقه وآله الطاهرین، قال الله تعالى «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا» (آل عمران/103) قرآن مجيد، پيوسته «وحدت كلمه و به هم فشردگى صفوف مسلمانان» را مى‌ستايد و تفرّق و تفرقه را نكوهش مي كند تا جايي كه مى‌فرمايد: «أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَ لاتَتَفَرَّقُوا فِيهِ‌...» (شورى/ ۱۳) نيز در آيه مباركه159 سوره انعام مي فرمايد«...إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَ كانُوا شِيَعاً، لَسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْ‌ءٍ‌...» و يا در سوره مباركه روم آيه 31و32 دو دستگي را نكوهش كرده، مي فرمايد:« وَ لا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ * مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَ كانُوا شِيَعاً...» و در آيه 103 آل عمران، همه را به چنگ زدن به ريسمان الهي دعوت مي كند كه «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا» گو اين كه گروه هاى متفرق، در قعر چاه قرار دارند و براى نجات خويش ناچار بايد بر ريسمان وحدت چنگ زنند، تا از وحشت مرگبار خود نجات يابند. اينها نمونه‌هايى از پيام الهى است كه مسلمانان را به «انسجام و توحيد كلمه» دعوت كرده و از تفرقه و دو دستگى باز مى‌دارد گرچه متأسفانه عملكرد مسلمانان در برخى از زمان ها بر خلاف اين پيام الهى بوده و همين امر سبب شده است كه امروز هر منطقه‌اى از مناطق اسلامى در تصرف ابر قدرتى درآمده و پيوسته نقشه های شوم خود را از طريق دست نشاندگان خود، بر جوامع اسلامي تحميل كنند. مسلمانان در چهارده قرن گذشته، تلخى اختلاف و تفرقه را بارها چشيده‌اند و اكنون وقت آن رسيده است كه از «شجره طيبه تقريب و وحدت»، ميوه‌هاى شيرين يكدلي وسرافرازي را بچينند. در سايه وحدت، نيروهاى پراكنده (بسان چشمه‌هاى باريك) در نقطه‌اى گرد مى‌آيند و قدرت عظيمى را تشكيل مى‌دهند. در حالى كه تفرقه، مايه هدر رفت نيروها مى‌گردد و زمينه را براي اجراي فتنه شياطين فراهم مي كند و چه بسا صفوف مسلمانان را رو در روي يكديگر قرار مى‌دهد. ناگفته روشن است وقتي سخن از« وحدت كلمه و تقريب بين مذاهب اسلامي» مي رود؛ بدان معنا نيست كه هر يك از فرقه ها در ديگري ذوب شود و يا از باورهاي خود دست كشد بلكه همچون اعصار گذشته به معناي زندگي برادرانه در كنار يكديگر و حمايت همه جانبه از همديگر است. آري! روح تفاهم و گذشت، بايد در مسلمانان بار ديگر احيا شود، اختلافات جزيى را مايه دوگانگى نينديشند، و در اين مورد از امام محمد بن ادريس شافعى درس بگيرند. تاريخ مى‌گويد: وى بر مزار امام ابو حنيفه وارد شد و در كنار مرقد او نماز گزارد ولى قنوت نگرفت پس از نماز ارادتمندان به او گفتند چرا چنين كردى؟! او در پاسخ گفت: «توقيراً للإمام» يعنى قنوت را به احترام صاحب اين قبر كه در اين مورد قائل به قنوت نيست ترك كردم. پيشواى متقيان وامير مؤمنان على عليه السلام در يكى از خطابه‌هاى تاريخى خود چنين مى‌فرمايد: «فانّ الشاذّ من النّاس للشيطان كما انّ الشاذَّ من الغنم للذئب ألامَنْ دعا إلى هذا الشعارِ فاقتُلوه ولو كانَ تحت عمامتى». (نهج البلاغه، خطبه ۱۲۷) در جهانى كه دولت هاى كفر و استكبار با داشتن ايدئولوژي هاى مختلف، اقتصادهاى متباين و سياست هاى رنگارنگ، براي منافع مشترك، راه وحدت را پيش مى‌گيرند و بسان دو لبه قيچى براى قطع ريشه اسلام حركت مى‌كنند؛ شايسته است، مسلمانان دست وحدت به هم داده، براى راندن شياطين از سرزمين‌هاى اسلامى و اجراي احكام نورانى اسلام به سوى يك هدف گام بردارند و در ظل لواى مشتركات بى‌شمار، «توحيد كلمه» را شعار خود قرار دهند و به يادآرند كه ما همگان بر وحدانيت خداي يگانه، رسالت و خاتميت پيامبر اعظم، قبله و قرآن واحد، سنت واحد و زبان ديني يكسان هم سوگنديم و اينها براي همدلي كافيست. بنابراین جامعه اسلامی در پرتو وحدت در «قول وعمل» به کمک یکدیگر شتافته و در برابر ترفندهای دشمنان، صف واحدی را تشکیل میدهند ومیتوانند برنامه های خائنانه آنان را در هم پیچند. در زمان مرحوم آیت الله العظمی بروجردی و در نظام جمهوري اسلامي، قدم هایي براي تقریب بین المذاهب برداشته است. نام گذاري ايام ميلاد حضرت محمد مصطفي (ص) به «هفته وحدت»، تأسيس «مجمع تقريب مذاهب اسلامي» از جمله آن ها است و امروز نیز شاهد تأسيس« راديو وحدت» که با تكيه بر توان علمي و هنري که باید بر محور مشتركات امت اسلام حركت كند و شبهات و مسائل پيراموني را با حضور اساتيد فريقين عالمانه و عادلانه روشن نمايد. اینجانب توفیقات همه عزیزان را از خداي سبحان مسئلت دارم . حوزه علميه قم جعفر سبحاني — 1ربيع الاول1443 @e_sobhani
💢 ۴ انتصاب جوانانه و انقلابی در دولت سیزدهم 👈 خبر انتصاب ۴ نیروی جوان انقلابی امیدها به تغییر شرایط فعلی را بیشتر کرد 🔹 براساس این گزارش، اولین انتصاب مسرت‌بخش باز هم در وزارت ورزش و جوانان رقم خورد و با حکم سید حمید سجادی، وحید یامین پور به عنوان معاون ساماندهی امور جوانان این وزارتخانه منصوب شد. 🔹 دومین انتصاب در خبرگزاری ایرنا به وقوع پیوست و طی آن، علی نادری به عنوان مدیرعامل این خبرگزاری معرفی شد. 🔹 ۲ انتصاب بعدی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رقم خورد و مرتضی فرخی به عنوان معاون حقوقی و امور مجلس و علی خطیبی به عنوان معاون اداری مالی و مدیریت منابع منصوب شدند. 🔹 این ۴ انتصاب همزمان در ۳ دستگاه دولتی، امیدها جهت تغییر شرایط با رویکرد جوانانه و انقلابی را به دولت سیزدهم افزایش داد. 🔹 گزارش‌ها حکایت از انتصاب‌های مشابه طی روزهای آتی در سایر دستگاه‌های دولتی دارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴رئیس جمهور: دانشگاه باید اتاق فکر دولت باشد ♦️رئیسی در آیین بازگشایی سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها: دانشگاه‌ها باید برای حل مسائل کشور به کمک دولت بیایند و بالاتر از آن، اتاق فکر دولت باشند. ♦️نباید به هیچ نظریه نو و حرف تازه‌ای بی‌توجه بود، هر چند تاکنون از سوی هیچ استاد و صاحبنظری بیان نشده باشد. ♦️با ظرفیت‌هایی که در کشور سراغ دارم به آینده درخشان ایران بسیار امیدوارم و باور دارم هیچ بن‌بستی پیش روی ما نیست. ♦️ما اصحاب ما می توانیم هستیم و می‌توانیم مشکلات و موانع را کنار بزنیم.
🔴 نماز و گفتگوی رئیس جمهور با دانشجویان و اساتید در مسجد دانشگاه تهران پس از پایان مراسم رسمی اغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 گفت‌وگوی خودمانی رئیس جمهور با دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران پس از پایان مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی 🔹رئیس جمهور خطاب به یک دانشجو: قبل از این با تشکل‌ها جلسه داشتیم و بعد از این نیز جلسه خواهیم داشت، ما مشکلی برای حضور در تشکل‌ها نداریم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴حاشیه حضور رئیسی در دانشگاه تهران ♦️رئیس‌جمهور خطاب به دانشجوی دانشگاه تهران: به مهاجرت فکر نکنید، انشالله مشکلات شما با کمک دولت و نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها حل خواهد شد ✅ و البته باید گفت در سرزمینی که همچنان سرپرست و نان آور خانواده ها، مردان هستند و دینی که رسالت و جهاد زنان را در تمرکز بر شوهرداری و تربیت فرزندان صالح میداند، عادی و طبیعی شدن توقع اشتغال دختران دانشگاه رفته و... مایه تاسف شدید است...
14.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پاسخ رییس جمهور به دانشجویی که میگفت پایان نامه ها را به سطل آشغال میریزند.
🔸امام خمینی و عالم وارسته ای که او را تکفیر کرد! آیة الله موسوی اردبیلی: [آیة الله] آقا سید ابوالفضل زنجانی که فردی وارسته و خداترس بود، عضو جبهه ملی بود. او نامه ای علیه امام نوشت و منتشر کرد یا دوستانش منتشر کردند که خیلی تند بود و بوی تکفیر امام از آن می آمد. البته او در اوایل خوش بین بود اما بعداً به امام و همه چیز بدبین شده بود. ایشان در محله ما بود و با من نماز می خواند. وقتی که در پاریس بودیم امام به من فرمودند: ایشان و آقای طالقانی را برای شورای انقلاب دعوت کنم. آقای طالقانی خیلی از ایشان حرف شنوی داشت. آقای مطهری هم همینطور بود و می گفت: من آخوند خداترس مثل آقا سید ابوالفضل کم دیده ام یا ندیده ام. خلاصه آن نامه تند ایشان را حاج احمد آقا به من داد و خیال می کرد که ما هر کاری که بتوانیم می کنیم، ولی من نظرم این بود که قضیه را با خود امام در میان بگذارم. یک روز خدمتشان رسیدم و گفتم: نامه آقا سید ابوالفضل را دیده اید؟ گفتند: بله، احمد آورده، خوانده ام. پرسیدم: حالا نظرتان چیست؟ فرمودند: هیچ چیز. گفتم: یعنی تذکر زبانی هم به ایشان داده نشود؟ گفتند: چه تذکری، مگر شما چیزی می دانید که او نداند؟ امام فکر می کردند ممکن است من قضیه را در جلسه سران سه قوه مطرح کنم و با او برخورد کنیم؛ با آنکه خداحافظی کرده بودم صدایم زدند و فرمودند: با آقا سید ابوالفضل کاری نداشته باشید.
🔷 کلام محقق کم نظیر استادالفقهاء آیة الله العظمی نائینی درباره زیارت عاشورا 🔷 شخصی طی مرقومه‌ای از مرحوم محقق نائینی (۱۲۷۶_۱۳۵۵ هـ.ق) رضوان الله علیه سؤال نمود که برای رفع حوائج به ادعیه و اذکار از کتب ادعیه و یا از افراد صاحب تجربه از متدینین رجوع می‌کند ولی گاهی حاجتش روا می‌شود و گاهی ظاهرا اثری نمی‌بیند. لذا از مرحوم نائینی تقاضا می‌کند تا دعایی به او توصیه کنند. 📜 محقق نائینی در پاسخ می‌فرمایند: من به تو اجازه می‌دهم تا به آنچه در کتاب‌های "مکارم الاخلاق" و "مصباح" آمده عمل کنی، اما درباره‌ی آنچه از ادعیه که در السنه‌ی مردم است، چون نمی‌دانم از کجا نشأت گرفته، نظری ندارم، اما اینکه گفتی گاهی اوقات ادعیه اثر دارد و گاهی ندارد، این از اموری است که جز خدا و راسخان در علم (اهل بیت) کسی از آن آگاه نیست و من در همه‌ی حاجات دنیوی و اخروی بالاتر از زیارت عاشورا سراغ ندارم. 🔷...وأمّا ما ذكرته من ترتّب الأثر تارة وعدمه أخرى فذلك ممّا لا يعلم سرّه إلا الله والراسخون في العلم وإنّي لا أرى أفضل من زيارة عاشوراء لأيّ حاجة دنيوية أو أخروية. والله العالم ۲۶ رجب ۱۳۴۶ محمد حسین غروی نائینی
🔴 چرا در سیاست دخالت می‌کنیم؟ 🔻از آیت‌الله محمدحسین کاشف‌الغطاء سوال شد چرا در دخالت می‌کنید؟ 🔹جواب دادند: "اگر معنی سیاست خیرخواهی و خدمت و راهنمایی و جلوگیری از فساد و خیانت زمامداران بر توده مردم و برحذر داشتن آنها از گرفتار شدن در زنجیر استعمار و بندگی و جلوگیری از دامها و زنجیر اسارت بر گردن ملت‌ها و کشورهاست، آری ما تا فرق سرمان در آن غرقیم و این از واجبات است و اگر معنی سیاست، ایجاد فتنه و اغتشاش و برادرکشی است تا به حکومت برسند، از آن به خدای دانا و شنوا پناه می‌بریم." ✅
◾️ مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر حجت الاسلام و المسلمین طاهری، مدیرکل فقید مرکز خدمات استان قم، فردا سه‌شنبه 20 مهر 1400 ساعت 9 صبح از مقابل مسجد مصطفی خمینی خیابان هنرستان، تقاطع میرزا کوچک خان جنگلی به سمت گلزار شهدای امامزاده علی بن جعفر (ع) برگزار می‌شود.
✅ عالم ربّانی، حکیم الهی، نابغه ی جهانی، دانشمند کم نظیر، کوه ایمان، نادره ی دوران، فخر زمین و زمان، افتخار طبرستان، اعتبار ایران، مرد میدان، الهی گوی کوی جانان، شکوه اسلام و شیعه، جامع معقول و منقول، فقیه، مفسّر، متکلّم، حکیم، فیلسوف، عارف، منجّم، ریاضی دان، طبیب، شاعر و ادیب فارسی و عربی، نویسنده چیره دست و زیبانویس، خوشنویس ماهر، صاحب آثار روشنگر و نورانی و کتب و رسالات مبارک و ملکوتی، آخرین ذخایر ملایان کتابی و عالمان مکتبی، غوّاص قهّار علوم ظاهری و باطنی و غریبه، جامع تدریس و تحقیق و تصحیح و تالیف، جمال السالکین، بقیه السلف الصالحین، جامع علم و عمل و سلوک نظری و عملی، مفسّر ظاهر و باطن قرآن، شارح کبیر ابن عربی و ملاصدرا، انسان شناس قَدَر (معرفت نفس)، مسلّط بر علوم غریبه و تسخیر شیاطین و اجنّه، فقیر الی الله، شیفته آل الله، ناصح خلق الله، وارسته از دنیا و ماسوا، آراسته به شهود خدا، کاشف عالم معنا، عرش نشین خلوت گزین، سورنشین کوی آه، سحرنشین شکسته دل، غزل خوان کعبه دل، بیدار دل همیشه بیتاب، صائم دایم رجب و شعبان و رمضان، اقیانوس آرام و عمیق توحید و توحّد، جلیس غار حرای ایرا، سالک ساکن ملکوت، سائر مجذوب محبوب، واجد مقام عندیّت، مبتهج به لذات روحانی، صاحب مکاشفات سبحانی، منوّر به اربعینیات کلیمی، مستقیم بر ریاضات عرفانی، زاده ی عشق الهی، مست می ازلی، سوخته ی وصال الهی، شوریده ی شراب طهور قرآنی، گوهر شیدای عرشی، عبد معتوق لاهوتی، عارف عاشق فانی، علامه ی ذوالفنون، مصباح الهدایه، فلک الافلاک، نجم الدین، ابوالفضائل، راحل رستگار، آیت الله حسن آملی 🌹🌹🌹
بررسی ابعاد حکمی-فلسفی علامه حسن زاده آملی.mp3
5.24M
🔰 بررسی ابعاد حکمی-فلسفی علامه حسن‌زاده آملی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه ▫️آیت‌الله یزدان‌پناه در اولین جلسه درس خارج نهایه خود در سال تحصیلی جدید در پاسداشت مقام علمی استادشان علامه ذوالفنون آیت الله حسن زاده آملی رحمه‌الله، به تبیین ابعاد شخصیت حکمی-فلسفی ایشان پرداختند. ⏱ زمان: ۲۰ دقیقه 💿 حجم: ۵ مگابایت
400-7-8 ahlam=.mp3
11.42M
🌹 (ره) 🌷 🔹مازندران. محمودآباد - روستای اهلم 🔸پنج شنبه ۸ مهر ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتگوی سایت khamenei.ir با حجت الاسلام عبدالله حسن‌‎زاده آملی، فرزند ارشد علامه موضوع: سیره انقلابی علامه و توصیه های اخلاقی ایشان
🌀 پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت هفتمین روز ارتحال علامه حسن‌زاده آملی، با حجت‌الاسلام عبدالله حسن‌زاده، فرزند علامه حسن‌زاده آملی، به بررسی سوابق علمی و سیره اخلاقی و انقلابی آن سالک توحیدی پرداخته است. 🔹سوال: رهبر انقلاب در پیامشان از علامه حسن‌زاده آملی با عنوان دانشمند ذوفنون یاد کردند؛  برای ما نکاتی درباره جایگاه علمی حضرت علامه حسن‌زاده آملی و اساتیدی که از محضرشان بهره بردند بفرمایید. 🔸پاسخ: حضرت علامه‌ حسن‌زاده‌ی آملی در دوره‌ی نوجوانی در مدرسه‌ی جامع آمل به تحصیل علوم پرداخت. تعدادی از درس‌های سطح را هم در همان مدرسه نزد اساتید آن موقع فراگرفت. بعد از آن به تهران آمد و از اساتید بزرگی همچون علامه شعرانی، علامه رفیع قزوینی، علامه الهی قمشه‌ای، علامه آشیخ محمدتقی آملی، علامه آشتیانی، علامه فاضل تونی و دیگر بزرگواران استفاده کرد. در اصطلاح حوزه و علما به فردی که دو سه تا علم بداند، ذوفنون نمی‌گویند. صرف دانستن چند علم مثل ادبیات، فقه، اصول، فلسفه و عرفان اصطلاحاً ذوفنون گفته نمی‌شود؛ در آن زمان هم تنها کسی که در تهران مشهور بود و همه‌ی بزرگان تهران به او ذوفنون می‌گفتند، علامه شعرانی بود. ایشان در علوم ادبیات اصول، فقه، فلسفه، عرفان، حدیث، رجال، طب، ریاضیات، نجوم، هیئت را می‌دانست و تدریس می‌کرد، آن‌چنان که انگار استاد در فن بود. به این شخصیت ذوفنون می‌گفتند. رهبر انقلاب نیز به همین نکته درباره‌ی علامه حسن‌زاده اشاره کردند و بسیار عالمانه و زیبا فرمودند: «این روحانی دانشمند و ذوفنون از جمله چهره‌های نادر و فاخری بود که نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره چشم و دل آشنایان را می‌نوازد.» البته در هر دوره‌ای تعداد معدود اساتیدی هستند که الان هم در حوزه تشریف دارند و هم‌درس با علامه حسن‌زاده آملی بودند، امّا به احدی از آن بزرگواران که در جای خود از اساتید بزرگوار و ارزشمند حوزه هستند، ذوفنون اطلاق نشد. همان‌طور که رهبر انقلاب این اصطلاح حوزوی و علمی را درباره‌ی علامه حسن‌زاده به‌کار بردند و فرمودند ایشان از «نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره» بودند. همان‌طور که علامه شعرانی در آن دوره ذوفنون بود، در دوره‌ی ما هم ایشان ذوفنون بود. بنابراین، اصطلاح ذوفنون را در حوزه برای هر کسی استفاده نمی‌کنند. ایشان تمام آنچه را که علامه شعرانی داشت، دارا بود و اجازه روایی هم از جناب علامه شعرانی داشت. 🔹سوال: رهبر انقلاب در متن پیام تسلیت از عبارت «عالم ربّانی و سالک توحیدی» استفاده کردند که دارای بار معنایی خاصی در میان حوزویان و اهل علم است. ایشان در پایان پیام هم به خلقیات والای انسانی علامه حسن زاده اشاره کردند. لطفا مقداری در ‌باره سیره اخلاقی و رفتاری ایشان توضیحاتی بفرمایید. 🔸پاسخ: آنچه حضرت آقا فرمودند، ترکیب جدیدی در این حوزه و رشته است. این خیلی مهم است؛ چون علامه در صحبت‌هایش همیشه اصرار بر این داشت که باید به توحید صمدی برسید. وقتی به توحید صمدی رسیدید، آرام می‌شوید و می‌فهمید که حقایق چگونه است. رهبر انقلاب به همین جهت این ترکیب زیبا را فرمودند و با این ترکیب همه چیز را بیان کردند. اما در بیان خلق‌وخو و سیرت و سلوک علامه، چند نمونه‌ از فقرات اخلاقی، توصیه‌ها و طرز سلوک‌شان را بیان می‌کنم. گاهی صحبتی که پیش می‌آمد، ایشان می‌گفت ما داریم تلاش می‌کنیم که چیزهایی را برای رسیدن به کمال و سعادت خودمان بفهمیم. برای اینکه ما بفهمیم و تحفه‌ای برگیریم، اوّلین قدم این است که خودمان را بشناسیم، بعد آن کار را انجام بدهیم. بارها به من می‌گفت که پسر! به فکر خودت باش، ببین چه کاره‌ای و چه داری می‌کنی. می‌گفت آنچه کمال تو می‌شود و برای تو می‌ماند، عمل توست. ایشان می‌گفت تلاش کنید اوّل خودتان را بسازید تا به حق مطلب و به حقیقت عالم برسید. مطلب دیگری که گاهی به من تذکر می‌داد این بود که انسان‌ها گاهی حال خوشی برایشان پیش می‌آید، ولی انسان واقعی کسی است که حال خوشش استمرار داشته باشد. می‌‌گفت کسی که در زمان خاصی حال خوشی به او دست داده یا به تعبیر ایشان شکاری کرده است، صورتی دیده یا معرفتی پیداکرده، مهم این است که این شرایط و آن وضعیت برای او استمرار داشته باشد. علامه می‌گفت ما انسانیم و انسان برای همین خلق شده، وگرنه در لحظه‌ای حال خوشی داشته باشیم و بعد فراموش شود، معلوم نیست کِی این حال خوش دوباره به انسان برگردد؛ امّا کسی که اهل کار و معرفت است، باید برای این حالش مراقبت داشته باشد. انسان باید مراقب و مواظب حال‌وهوای خودش باشد، هرچیزی نگوید، هرچیزی نبیند، هرچیزی نشنود. ایشان می‌گفت وقتی حیوان می‌خواهد غذایی بخورد، اوّل بو می‌کند و بعد آن غذا را می‌خورد. ما نباید هر حرفی را در ظرف جانمان بریزیم. باید دقت کنیم که این حرف از کیست و چه دارد می‌گوید و کدام شرایط و حرف کمال ما را دارد. ما نباید هر حرفی بزنیم.
ایشان می‌گفت دهان ما باید پاک و مطهر باشد. خداوند این دهان را به ما داده تا حرف نیکو و سخن درست بگوییم، نه اینکه هرچه دلمان خواست بگوییم. بعد هم می‌گفت غیر از این زبان هرزه می‌شود. زبان هرزه‌گو، چشم هرزه‌بین و گوشی که هرزه بشنود به‌جایی نمی‌رسد. این مطالب را بارها تذکر می داد و یادآوری می کرد. 🔹سوال: رهبر انقلاب در پیامشان به مواضع انقلابی علامه حسن‌زاده اشاره داشتند. مصادیقی از مواضع و اقدامات انقلابی علامه را  تشریح بفرمائید. 🔸پاسخ: در زمان انقلاب حضرت علامه ملجأ و پناه مردم آمل بود و در حرکت‌هایی که انجام می‌گرفت، حضور داشت و مشورت می‌داد. بعد از انقلاب هم تا زمانی که در آمل بود، کارها با نظارت ایشان انجام می‌شد؛ حتی زمانی که امام تشریف آوردند، علامه خدمت امام رسید و به ایشان عرض کرد که آقا جان! من طلبه‌ای هستم در آمل، هر امری هست بفرمایید آنجا من با جان و دل برای این انقلاب انجام خواهم داد. یک‌بار جمعی از دوستان که به قم می‌آیند، درباره‌ی مسئله‌ی انتظار و ظهور حضرت حجت عجل‌ الله تعالی‌ فرجه‌ الشریف سوالاتی داشتند. حضرت علامه به آن‌ها می‌گوید اینجا عالم دنیاست، ظهور اگر برای اینجاست به‌تدریج انجام می‌شود و بعد اشاره کردند که انقلاب اسلامی ما الان طلیعه‌ای از ظهور آن حضرت است که در ایران اسلامی رخ داده است. این تعبیر بسیار بلند و عالی‌ حضرت علامه درباره انقلاب بود. همان‌طور که همه می‌دانند علامه در زمان رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم با جان و دل هم از رهبری و هم از انقلاب دفاع جانانه کرد. وقتی کتاب «انسان در عرف عرفان» نوشته شد، در مقدمه‌ کتاب را به رهبر انقلاب تقدیم و زمانی هم که ایشان به آمل تشریف آوردند، کتاب را تقدیم‌شان کرد. حضرت علامه همیشه در سخنرانی‌های خود از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حمایت میکرد. 🔹سوال: خاطره‌ای از مراودات علامه حسن‌زاده و رهبر انقلاب در ذهن دارید؟ 🔸پاسخ: بعضی‌ها نمی‌دانند که اداره‌کردن کشور چه معنایی دارد. زیر و بم و سختی روزگار نچشیده‌اند. علامه می‌گفت چه کسی بهتر از ایشان است. چه کسی می‌تواند این کشور بزرگ را با عظمت اداره کند و به پیش ببرد. ایشان شایسته‌ی این جایگاه هستند، چراکه هم تجربه دارند، هم عالم‌اند و هم روحانی متقی و پارسایی هستند. ایشان می‌گفت باید خدا را برای این نعمت شکر کنیم که چنین فردی رهبر انقلاب است و دارد کشور را هدایت می‌کند و بعضی‌ها نمی‌دانند که هدایت این کشور بزرگ با تمدنی کهن چقدر سخت است. کسی که این بار و امانت را به دوش می‌کشد، باید مرد این میدان باشد. این علاقه هم دوطرفه بود. رهبر انقلاب گاهی اوقات که قم تشریف می‌آوردند، به منزل علامه حسن‌زاده می‌رفتند و با هم دیدار میکردند. 🔹سوال: برخی عرفان را به کنج‌نشینی و گوشه‌ی عزلت‌ نشستن تعبیر می‌کنند. حضرت آیت‌الله حسن‌زاده در نوع سلوک و عرفانشان نشان دادند که می‌شود پارسای زاهد و سالک توحیدی بود، در عین حال در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی هم حضور فعال داشت. این نگاه از کجا آمد و براساس چه جهان‌بینی است که علامه در این مسیر حرکت کرد؟ 🔸پاسخ: علامه درباره‌ی ریاضت و سِیروسلوک می‌فرمود بزرگ‌ترین ریاضت متشرع‌بودن است. ایشان می‌فرمود کسی که متشرع واقعی باشد، با مردم و بندگان خداست. ایشان به‌معنای واقعی کلمه متشرع بود. به من می‌فرمود متشرع واقعی باید مواظب حرف‌زدن و مواظب دیدنش باشد. از این و آن گفتن فایده ندارد، باید خودتان به‌جایی برسید که حرف از شما بجوشد، آن موقع متشرع می‌شوید. شما وقتی حلال و حرام خدا و همه‌ی مسائلی را که در فقه آمده با دقت کامل رعایت کنید، آن‌وقت متشرع واقعی می‌شوید. متشرع‌بودن به حرف‌زدن نیست، متشرع‌بودن به عمل است. حرف و عمل علامه یکی بود و آن چیزی را که در دل داشت، در سیمایش دیده می‌شد. لذا، کناره‌گیری‌ها مال آدم‌هایی است که هنوز واقعاً به‌معنای حقیقی کلمه متشرع نشدند.
💢 بهره گیری از استاد حاذق توصیه همیشگی علامه حسن زاده بود ✅ حجت الاسلام اسدی، استاد حوزه: 🔹 هر کس از طلاب بخواهد در رشته هایی که علامه متخصص بود ورود کنند باید به نسخه خود علامه عمل کند؛ مثال مرحوم حسن زاده این بود که آهن بدون استاد آهنگر، تبدیل به خنجر نمی شود و طلبه بدون استاد نیز نمی تواند در مسیر علمی پیش برود. 🔹 طلبه باید استاد خوب و حاذق پیدا کند تا بتواند در مقاطع مختلف علمی رشد کند و این مسأله مورد تأکید همیشگی استاد بود، البته باید بگویم که من محضر علامه را درک و تلمذ کردم اما آدم نشدم.
🔔 چند حکایت شیرین از علاقه و اهتمام استاد حسن‌زادهٔ آملی به کتاب 🎙 حاج شیخ حسن رمضانی 🔹 «یادم هست كه در محضر ایشان [: آیةالل‍ه حسن‌زاده]، یك بنده‌خدایی روی عدم التفات، استکان چای را گذاشت بر روی کتابی. آقا نبودید که برخورد ایشان را ببینید! با تعجّب و عصبانیّت فرمود: روی كتاب؟ خب بگذار آن‌طرف! چرا روی کتاب؟ آن بنده‌خدا گفت: مواظبم آقا. فرمود: كاری به مواظبت ندارم، اصلاً چرا گذاشتید؟ كتاب مگر چیز معمولی است؟! 🔸 یك وقتی با ایشان رفتیم صحّافی برای تجلید دو جلد كتاب که از آثار محیی‌الدّین عربی را فهرست کرده بودند. ایشان به آن بنده‌خدای صحّاف فرمود: آقا مواظب باش که فقط و فقط جلد كنید، نمی‌خواهم که بُرِش بزنید. آن آقا گفت: نمی‌شود، ما كه اهل فن هستیم معتقدیم که كتاب باید دست بیاید تا بتوانیم شیرازه كنیم و این امر بدون برش ممکن نیست. ایشان فرمود: نه نمی‌خواهد برش بزنید، فقط جلد بسازید. او هم می‌گفت: نمی‌شود. ▫️ من فضولی كردم و گفتم: آقا ما این را از شما یاد گرفتیم كه سخن اهل فن را باید شنید. تا این را گفتم، ایشان فرمود: شما جوان، آن آقا هم جوان، منِ پیرمرد را گیر آورده و اینجا دوره كردید، هر كاری می‌خواهید بكنید، ولی جلوی چشم من نكنید. آقای صحّاف گفت: باشد. كتاب را گرفت و برد که برش بزند، ایشان صدا زد و فرمود: كم برش بزن، خیلی كم، به اندازهٔ حداقلّ ممكن، حاشیهٔ كتاب را از بین نبرید، من می‌خواهم جایی باشد برای نوشتن. گفت: چشم. رفت به طرف آخر مغازه، یك برش از این طرف و یك برش از آن طرف و یك برش از قسمت ثالث زد و كلّ حاصل آن برش را در دستش مچاله کرد و رو کرد به ایشان و گفت: آقا این‌قدر من برش زدم. فرمود: من نمی‌توانم نگاه كنم، به من نشان نده. ایشان حتی تحمّل برش کتاب را نداشت. این‌ها برای ما افسانه است! 🔹 گاهی می‌دیدیم افراد، كتاب‌ها را مُثله‌ می‌کردند و چهار پنچ ورق از کتاب را می‌گذاشتند و می‌آوردند سرِ درس. ایشان به شدّت ناراحت می‌شد و می‌فرمود: چرا كتاب را مُثله كردید؟ شما نمی‌دانید كتاب بغل كردن چقدر لذّت دارد؟ چرا از این لذّت‌ها محرومید؟! 📚 (منبع: خبرنامهٔ مجمع عالی حکمت، ش۵، ص۲۶؛ نیز ر.ک: تشنهٔ دانش، ص۸۷ - ۸۸)
❖ از زیباترین اشعار علامه حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه رباید دلبر از تو دل ولی آهسته آهسته، مراد تو شود حاصل ولی آهسته آهسته سخن دارم ز استادم نخواهد رفت از یادم، که گفتا حل شود مشکل ولی آهسته آهسته تحمل کن که سنگ بی بهایی در دل کوهی، شود لعل بسی قابل ولی آهسته آهسته مزن از ناامیدی دم که آن طفل دبستانی، شود دانشور کامل ولی آهسته آهسته به نور دانش و تقوی شود گمگشتگانی را به حق آوردن از باطل ولی آهسته آهسته همای عشق ما را بُرده با خود در بر دلبر، ازین منزل به آن منزل ولی آهسته آهسته که باید ناخدا کشتیِ در امواج دریا را، کشاند جانب ساحل ولی آهسته آهسته به دامن دامنِ دُرّ ثمینِ دیدگانم شد سرشک رحمتش نازل ولی آهسته آهسته سحرگاهی دل آگاهی چه می‌نالید از حسرت، که آه از عمر بی‌حاصل ولی آهسته آهسته حضورش قوّتِ سَحبان نطقم را ربود از من، شده سحبان من باقل ولی آهسته آهسته شراب عشق را بنگر که هر خلوت نشینی را، کند رسوای هر محفل ولی آهسته آهسته خرامان بگذرد از خطّه ایران غزلهایم،  به هند و سند کشد محمل ولی آهسته آهسته به لطف پیر میخانه حسن بگرفت پیمانه، به امّیدش شده نائل ولی آهسته آهسته 😭😭
الهی! به حق خودت حضورم ده و از جمال آفتاب آفرینت، نورم ده...
💠امتحان الهی... آیت الله : 🔹خود این وضعیت وسیله‌ای است برای آزمایش کسانی که می‌خواهند از این فرصت برای اغراض شخصی، گروهی یا سیاسی سوء استفاده کنند. 🔸گاهی بعضی گناهانی که خواص مرتکب می‌شوند از هزاران گناه کبیره‌ای که عوام مرتکب می‌شوند بدتر است. برای آنکه کسی که دزدی می‌کند یا مرتکب کار خلاف عفتی می‌‌شود صریحا می‌گوید است. 🔹اما گاه کسی می‌خواهد از فرصتی استفاده کند و کاری کند که ظاهرش است و باطنش هوای نفس و مریدبازی است و نتیجه بالفعل آن ایجاد اختلاف میان مردم است. ۱۳۹۸/۱۲/۲۸ 🔺مجموعه بیانات حضرت آیت الله مصباح درباره ویروس کرونا با عنوان ۳
♻️ ۲۰ مهر؛ روز بزرگداشت حافظ ✍ خواجه شمس‏ الدين محمد حافظ شيرازي در حدود سال 726 ق در شيراز به دنيا آمد. وي پس از فراگرفتن دانش‏ هاي متداول، ديوان شعراي گذشته و معاصر خود را به دقت مطالعه كرد و نخست معنا را از لفظ جدا نمود و لفظ را به دور افكند. آن‏گاه معنا را در كوره ذهن فروزنده خود ريخت و از آن زيوري گوهر آگين ساخت. ✅ كمال هنر حافظ در اين است كه از همان عناصر در دسترس همگان، معجوني شفابخش و مفرّح تهيه كرده و استادانه و سِحرآفرينانه، آنها را به خدمتِ ابلاغ پيام خود در آورده است. او تفسير قرآن، حكمت و ادبيات عرب را به خوبي مي‏ دانست و چون قرآن را با چند روايت و قرائت حفظ كرده بود، به حافظ شهرت يافت. حافظ با الهام گرفتن از آموزه‏ هاي اسلامي و مفاهيم قرآني و بكارگيري استعارات و كنايات منحصر به فرد، توانست ناب‏ترين غزل‏ هاي تاريخ ادبيات ايران را بسرايد. ✅ اهميت حافظ در آن است كه توانست مضامين عرفاني و عشقي را به نحوي در هم آميزد كه از دو شيوه غزل عارفانه و عاشقانه، سبك واحد و جديدي به وجود آيد. تركيباتي كه حافظ در اشعار خود آورده، غالباً تازه، بديع و بي‏ سابقه است و حافظ در ساختن اين تركيبات، نهايت قدرت و كمال ذوق و لطافتِ طبع خود را نشان داده كه كمتر شاعري از اين حيث با او قابل مقايسه است. ✅ شعر حافظ در فضاي اسلامي غوطه‏ ور است و ديوان حافظ مملو از الفاظ و تعابير قرآني مي‏ باشد. علاوه بر اين، در اشعار او، اصطلاحات مربوط به تصوف، عرفان، فلسفه، كلام، تفسير، حديث و فقه و... به مقدار فراوان به چشم مي‏ خورَد. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥حافظ، درخشان ترین ستاره فرهنگ فارسی ما حافظ را فقط به عنوان يک حادثه‌ تاريخي، ارج نمي نهيم؛ بلکه حافظ همچنين حامل يک پيام و يک فرهنگ است. دو خصوصيت وجود دارد که به ما حکم مي کند که از حافظ تجليل کنيم و ياد او را زنده کنيم؛ اول، زبان فاخر اوست که همچنان در قله‌ زبان فارسي و شعر فارسي است و ما اين زبان را بايد ارج بنهيم و از آن معراجي بسازيم به سوي زبان پاک پيراسته‌ کامل والا؛ چيزي که امروز از آن محروميم؛ دوم، معارف حافظي است که خود او تکرار مي کند که از نکات قرآني استفاده کرده است. قرآن، درس هميشگي زندگي انسان است و «ديوان حافظ»، مستفاد از قرآن است و خود او اعتراف مي کند که نکات قرآني را آموخته و زبان خودش را به آنها گشوده است. پس محتواي شعر حافظ، آنجا که از جنبه‌ شعري محض، خارج مي شود و قدم در وادي بيان معارف و اخلاقيات مي گذارد، يک گنجينه و ذخيره است براي ملت ما امروز و نسل هاي آينده و همچنين براي ملت هاي ديگر؛ چون معارف والاي انساني، مرز نمي شناسد. پس بزرگداشت از حافظ، بزرگداشت از فرهنگ قرآني و اسلامي و ايراني است و بزرگداشت از آن انديشه‌هاي نابي است که در اين «ديوان» کوچک، گردآوري شده و به بهترين و شيواترين زبان، ادا شده است... آن چنان که من جمع‌بندي مي کنم از «ديوان» او و از مجموعه‌ سخن او، شعر حافظ، در اوج هنر فارسي است و از جهات مختلف، در حد اعلاست. 🎤بيانات رهبر انقلاب در آيين گشايش کنگره جهاني حافظ، 67/8/28 ۲۰ مهر ؛ روز بزرگداشت حافظ
💢 اقدام انقلابی امام جمعه شهر پرند 👈 امام جمعه پرند طی اقدامی انقلابی همه دارایی و اموال خود را اعلام کرد و از سایر مسوولان و اعضای شورای شهر پرند نیز خواست تا اموال خود را به قوه قضائیه اعلام کنند.