✳️عید انقلابیون
⁉️نوروز سال ١٣۴۵ برای انقلابیون چگونه گذشت؟
🔹مقامات #ساواك پيش از فرا رسيدن نوروز ١٣۴۵ طى بخشنامهاى به عوامل و مأموران خود براى مقابله با روحانيان مبارز و پيروان امام اعلام آمادهباش كردند و در آستانۀ تحويل سال 45 يورش گستردۀ خود را به دژ مقاومت ملت ايران به منظور پياده كردن توطئۀ شوم
« #تصفيه_حوزۀ_علميۀ_قم» آغاز كردند. شهید #محمدعلى_منتظرى در شب عيد نوروز ١٣۴۵ در هنگام پخش اعلاميه و تراكت در صحن مطهر حضرت معصومه(ع) همراه با چند نفر از مجاهدان روحانى دستگير شد.
🔸در پی دستگیری #شهیدمحمدعلی_منتظری، پدر وی #شیخ_حسینعلی_منتظری نیز دستگیر شد و در عصر روز اول فروردین طلاب و روحانیون در منزل مرحوم آیتالله مرعشی گرد آمدند تا راهی برای آزادی وی بیابند. جاسوسهاى رژيم شاه به دنبال دستگيرى آقايان #منتظرى و #ربانى_شيرازى به منازل آنان يورش بردند و به منظور به دست آوردن مدرك و سندى تمام خانه را زير و رو كردند و هر چه نوشتجات و كتابهاى دينى ديدند با خود بردند و به دنبال آن، دستگيرشدگان را روانه تهران ساختند و به زندان قزلقلعه گسيل داشتند.
🔹يورش ناگهانى و وحشيانه مأموران «ساواك» قم به منزل آقاى ربانى شيرازى موجب شد كه همسر او #سقط_جنين كند و به كسالت و ناراحتى دراز مدت دچار شود. مأموران ساواك قم در وحشيگرى و بىفرهنگى تا آنجا پيش رفتند كه پسر ١٢-١٠ ساله آقاى ربانى (آقا مهدى) را به سازمان قم بردند و كوشيدند كه با تهديد و ارعاب او را به اقرار و اعتراف عليه آقاى ربانى وادارند! و پيش آن كودك خردسال به امام خمينى اهانت و اسائه ادب كردند و نسبتهاى ناروا دادند كه خود بر درماندگى، وحشتزدگى و كينهتوزى آنان از امام حكايت داشت.
🔸 رژيم شاه خيال مىكرد علت اوج فزاينده شهرت و #نفوذ_امام در ايران و پيشرفت پيگير و روزافزون نهضت ضد شاهنشاهى در ميان تودههاى مسلمان، تنها به وجود مجاهدان حوزۀ علميۀ قم و رسالۀ عمليۀ او منوط مىباشد؛ از اين رو، همزمان با دستگيرى آقايان منتظرى و ربانى شيرازى، دستور #توقيف_رسالۀ_عمليۀ امام را در سراسر كشور صادر كرد و به دستگيرى، زندان و تبعيد مجاهدان حوزۀ علميۀ قم بشدت ادامه داد. در طى كمتر از يك هفته چند تن ديگر از اساتيد و فضلاى حوزۀ علميۀ قم از جمله آقايان: #مرواريد، #جنتى و #آذرى دستگير شدند و آقاى اشراقى (داماد و نماينده امام) نيز بدون هيچ علت و دليلى به همدان تبعيد شد!
🔹مجاهدان حوزۀ علميۀ قم علىرغم موج دستگيرىها و يورشهاى وحشيانه كه سراسر حوزه را فرا گرفته بود، به مقاومت و مقابله، سرسختانه و قهرمانانه ادامه دادند و به منظور افشاگرى و انجام رسالت مقدس «اظهار حقايق» كه طبق فتواى تاريخى امام واجب و بر عهدۀ دانايان امت قرار دارد، علاوه بر رفتن به منازل علماى طراز اول حوزه به صورت دستهجمعى كه چند روزى ادامه داشت، طى نامۀ سرگشادهاى به علماى قم و نجف اقدام فورى و جدى براى آزادى دستگيرشدگان بويژه آقاى منتظرى را درخواست كردند و رسماً به رژيم هشدار دادند كه اينگونه اعمال پليسى و قانونشكنىها مقدمات انفجار عميقى را در حوزۀ قم و ديگر نقاط كشور فراهم
خواهد كرد؛ و اعلاميه مزبور را كه با امضاى صدها نفر از اساتيد و محصلين مجاهد حوزۀ علميۀ قم همراه بود چاپ و پخش كردند در اين اعلاميه مىخوانيم:
🔸 ... ما مدرسين و محصلين حوزه علميه قم از پيشگاه مبارك تقاضا داريم كه دستور فرماييد: اولاً مراتب تأثر و تنفر عموم روحانيت ايران به جهت دستگيرى اساتيد بزرگ حوزه علميه قم به مقامات مسئول ابلاغ گردد. ثانياً پس از استيضاح مقامات مربوطه راجع به اين
عمل غيرقانونى و بيشرمانه، رفع مزاحمت از اساتيد عظيمالشأن حوزه علميۀ قم و ساير بازداشتشدگان بيگناه خواسته شود. ثالثاً به مقامات مسئول كشور تذكر داده شود: آنها كه به اقدامات گستاخانهاى دست مىزنند دانسته يا ندانسته مقدمات يك انفجار عميق را در حوزۀ علميۀ قم و ساير نقاط كشور فراهم مىنمايند...
🔹همزمان با انتشار اين نامه سرگشاده، اعلاميۀ ديگرى از طرف طلاب حوزۀ علميۀ قم به عنوان « #پيام_همدردى» با دانشجويان #دانشگاه_تهران كه در حال اعتصاب به سر مىبردند صادر شد كه در آن شرايط حساس، مسئوليتپذيرى رهروان راستين راه خمينى و كوشش خستگىناپذير آنان براى ايجاد هرچه بيشتر اتحاد و تشكل با ديگر مبارزان ضد رژيم بويژه طبقه دانشگاهى و تأييد هر حركت اصيلى كه عليه هيأت حاكمه به وقوع پيوندد را بيش از پيش ثابت و مبرهن مىساخت.(گزیده از کتاب نهضت امام خمینی ج١ ص١٢١۶-١٢١٢)
هدایت شده از خاطرات هاشمی رفسنجانی😑
خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۵ فروردین ۱۳۷۷
جت اسکی هاشمی و بچه ها در کیش!!
جزئیات در 👇👇
entekhab.ir/002nup
هدایت شده از خاطرات هاشمی رفسنجانی😑
♦️خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۶ فروردین ۱۳۷۷
غواصی هاشمی در کیش!
جزئیات در 👇👇
entekhab.ir/002nwp
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روایتگری زاکانی، شهردار تهران در مناطق عملیاتی راهیان نور
💠 جمال الهی
🔸 ذات اقدس الهی در دنیا، در #بهار به صورت جمیل جلوه می كند و در قیامت، در بهشت به عنوان جمیل تجلّی دارد. اصل خلقت مطابق بیان نورانی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) #تجلی_الهی است كه در نهج البلاغه فرمود: «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِهِ»؛ این تجلی وقتی با #جمال_الهی آمیخته شد، در دنیا می شود #بهار و در آخرت می شود #بهشت. این بهشت و این بهار، یك جمال صوری و ظاهری است كه بیانگر جمال ملكوتی خدای سبحان است؛ خداوند در ملكوت جمالی دارد به عنوان علم، به عنوان رحمت، به عنوان رأفت و مانند آن.
🔸 بهار از باران مدد می گیرد و سرسبز و خرم می شود؛ ولی انسان اگر بخواهد بهشتی بشود، از باران استمداد نمی كند از #كوثر مدد می گیرد و كوثر همان #معرفت_و_محبت_خدا است كه جمال الهی را به همراه دارد.
🔸 ما تا بهشتی در درونمان نسازیم، هرگز از #نشاط طرفی نمی بندیم، هرگز از #بهار بهره ای نخواهیم برد؛ بهار دنیا و بهشت آخرت وقتی به حال انسان نافع است كه او #مظهر_جمال_الهی باشد و وقتی مظهر جمال الهی می شود كه #اهل_حكمت باشد، زیرا وجود مبارك پیغمبر (علیه وعلی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود: «أنا مدینة الحكمة و هی الجنة و انت یا علی بابها». اگر اهل حكمت بودیم، اگر اهل معرفت بودیم و اگر اهل محبت بودیم، در درون ما بهشت تجلی دارد در درون ما همیشه خرمی حضور دارد، زیرا حكمت بهشت است، معرفت بهشت است.
آپارات:
https://aparat.com/v/5zTcM
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام نوروزی
تاریخ: 1388/01/01
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ﮺حوّل حالنا الی احسن الحال﮺
🎙 عینصاد
علی صفایی حایری
╭✤ @Einsad ✤╮
💥برخی از آیین های نوروز مطابق با شریعت است
🎤آیت الله #شبیری_زنجانی:
🔻برخی از آیین های نوروز را مطابق با شریعت است و شریعت با شاد بودن به شکل حلالش مشکلی ندارد. شریعت با ظلم، مردم آزاری، اسراف و این شکل مسائل مخالف است.
🔸درباره نوروز هم روایاتی داریم و مصادف بودن این روز با روز عید غدیرخم هم مطرح شده و ممکن است تکریم نوروز از این جنبه دارای اهمیت بوده باشد.
🔻رجاءً به همین روایات در مورد نوروز می توان عمل کرد. البته شریعت کلیاتی را فرموده که برخی از آیین های نوروز با این کلیات مطابق است. مثلا در شریعت بر انجام صله رحم خیلی تاکید شده، بر محبت و احترام و مهربانی و صله دادن تاکید شده، روایات زیادی برای اصلاح بین افراد داریم. اینها همه سنتهایی است که در نوروز به آن عمل می شود.
🔹اگر کسی گفته شریعت با شادی مخالف است، اشتباه کرده. شریعت با شاد بودن به شکل حلالش مشکلی ندارد. شریعت با ظلم، مردم آزاری، اسراف و این شکل مسائل مخالف است. البته اینکه در فضای عمومی مواد محترقه منفجر کنند کار خوبی نیست اگر موجب اذیت دیگران یا آسیب به دیگران یا آسیب جدی به خودش شود حرام هم هست. اینکه خرافات وارد این مراسم ها شود نیز کار صحیحی نیست. اسلام با دورِ هم بودن، میهمانی رفتن و هدیه به یکدیگر دادن و سفر کردن نه تنها مخالف نیست بلکه به آن تشویق می کند.
🔸طلبه باید هم در غم و هم در شادی کنار مردم باشد. آنها هم مثل بقیه نیاز به تفریح و مسافرت دارند. من از طلبه ها می خواهم مردم را به انجام صله رحم تشویق کنند و خودشان هم عامل به این فریضه الهی باشند.
🔹 به بهانه وجود افراد بدحجاب در خانواده های فامیل، صله رحم را ترک نکنید. به دید و باز دید اقوام بروید اما سعی کنید به گناه نیفتید.
🌐 متن کامل 👉
📆 1395/12/27
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 نکته ی خیلی مهم توسط آیت الله سبحانی حفظه الله تعالی....
🔸سال جدید را با #نیت انجام این کار مهم شروع کنیم!
این که رایج شده مرحوم آقای بهجت فرموده اند:
ظهور نزدیک است و ما تا کنون به جوانان بشارت ظهور می دادیم ولی الآن پیرمردها هم امیدوار باشند،
کذب محض است
البته خود آن مرحوم هم در رواج این شایعه بی تقصیر نیستند
قضیه از این قرار بوده که یک پیرمرد خرم آبادی می آمده نماز آقای بهجت
یک روز بعد از نماز می ره پیش آقا و می گه من حضرت را زیارت کردم و از حضرت پرسیدم: آیا من ظهور را درک می کنم؟
حضرت به من فرمود: آقای بهجت که از تو پیرتر است هم درک می کند
چند روز بعد آقای ناصری خدمت آقای بهجت می رسه و می گه از مبشّرات ظهور چیزی خدمتتون هست؟
و آقای بهجت قضیه ی این پیرمرد را برای ناصری نقل می کنند
آقای ناصری هم نمی دونم عمداً یا سهواً بالای منبر این قضیه را با حذف واسطه به خود آقای بهجت نسبت می دهد!
بعداً که آقای بهجت متوجه می شوند تکذیب می کنند و می گن من به نقل از اون پیرمرد که خیلی هم نمی شناختم گفتم
تکذیب مرحوم بهجت را خود بنده هم از زبان خودشان شنیدم
حتی اظهار کردند که نباید آقای ناصری اصل نقل را هم بالای منبر می گفت
البته آقای بهجت هم نباید یک ادعای بی سر و تهِ نامعتبر را برای ناصری تعریف می کرد
بیان قضیه با این جزئیات را جای دیگری جز در کانال من نخواهید یافت💪
احمدیاسر وافی یزدی
https://eitaa.com/vafivafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ آیت الله العظمی بهجت :
اول می گن: ما بهش نگفتیم که به مردم بگه!
بعدش می گن: مردی آمد به ما گفت: من به حضرت گفتم: من ظهور شما را درک می کنم؟ حضرت فرمود: فلانی (بهجت) که از تو پیرمردتره هم [درک می کنه]
بعدش آقای بهجت مکثی می کنه و می گه: او (یعنی منِ بهجت) اینجا هست و می داند که هنوز وقت ظهور نشده است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆ظهور از مکه هست یا از یمن ؟
🔆پاسخ استدلالی و مستند حجت الاسلام و المسلمین نجم الدین طبسی، استاد درس خارج مهدویت در قم درباره این شبهه که به تازگی در حال نشر است که می گوید: ظهور امام زمان از یمن است
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
🔴 آقایان این رسمش نیست، نا امید کردن مردم گناه بزرگی است
🔹 حسن روحانی معلوم الحال که به خاطر جرایم فراوانش باید شلاق بخورد و اعدام شود، با کمال وقاحت و به راحتی مشغول دور دور است با مسئولان کشور!
🔹 روحانی رفته ختم مرحوم آیت الله ری شهری، کنار اژه ای رییس قوه قضاییه نشسته و باهاش صحبت کرده و با محمدی گلپایگانی رییس دفتر رهبری هم خوش و بش کرده!
🔹 آقایان این قدر نمیفهمید با این کارتان مردم را از برخورد با مفسدان نا امید می کنید؟!
🔹 آقایان در مسئولیتی که دارید کمی #غیرت_دینی داشته باشید و نگذارید مردم از این بیشتر نا امید شوند
#محاکمه_روحانی
🔥 Moohem
🔴 با حکم رهبر معظم انقلاب حجتالاسلام قاضیعسکر به تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) منصوب شد.
♦️متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
جناب حجةالاسلام آقای حاج سیّدعلی قاضیعسکر دامتافاضاته
با طلب رحمت و مغفرت الهی برای متولی فقید آستان مطهّر حضرت عبدالعظیم سلاماللهعلیه حجةالاسلام آقای محمدی ریشهری که حقاً خدمات ماندگار و با ارزشی در طول این مسئولیت به انجام رسانیدند، جنابعالی را به تولیت آن بقعهی مبارک و همهی متعلقات و بقاع وابسته به آن منصوب میکنم. ادامهی آبادانی آن حریم مطهّر، و رعایت آسایش زائران و گسترش فضای معنوی و معرفتی در آن و حفظ حقوق مردم عزیز شهر ری و ارائهی خدمت به محرومان و مستحقان، عمدهی انتظارات اینجانب است. تشکر اینجانب را به همکاران صمیمی و پر تلاش مرحوم آقای ریشهری ابلاغ فرمائید.
والسلام علیکم و رحمةالله
سیّدعلی خامنهای
۷ فروردین ۱۴۰۱
✳️ اطلاعیه جدید مدیریت پذیرش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
✅ به اطلاع داوطلبان آزمون ورودی کارشناسی سال 1401 مؤسسه میرساند براساس مصوبه جدید هیئت محترم رئیسه مؤسسه اصلاحات ذیل در مراحل آزمون انجام شد:
1️⃣ از چند مرحله آزمون (کتبی؛ مصاحبه فقه و اصول و ادبیات عرب؛ سنجش استعداد تحصیلی) مرحله مصاحبه فقه و اصول و ادبیات عرب آن حذف شد؛
2️⃣ از منابع آزمون کتبی ماده آزمونی زبان انگلیسی حذف شد؛
3️⃣ معیار در پذیرش و قبولی داوطلبان، کسب حداکثر امتیاز در آزمون کتبی و تکمیل شدن ظرفیت مؤسسه میباشد.
🔶 پوستر ثبت نام
🌐 https://eitaa.com/iki_ac_ir/4440
🔷 دفترچه راهنمای ثبت نام
🌐 https://eitaa.com/iki_ac_ir/4442
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
مصباحیه ...
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت... 🔸درس هجدهم: توسل به اهل بيت(ع) 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي ديگ
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت...
🔸درس نوزدهم: اخلاص و کار براي خدا
🖊احمدحسين شريفي
🔸او که در انديشه اخلاقي خود معيار فضيلت را تقرب به خدا ميدانست در عمل نيز همينگونه بود؛ از جمله پربسامدترين توصيههاي آيتالله مصباح به شاگردان و دوستان و همکاران خود، اخلاص در عمل بود. خود او نيز در زندگي علمي و عمليشان همينگونه بود؛ هيچ کاري را براي سود مادي يا جلب توجه ديگران يا خوشايند زيد و بکر انجام نميداد.
🔸خشم و غضبش براي خدا و اسلام بود؛ مهر و عطوفتش براي خدا و اسلام بود؛ درس گفتنش براي خدا بود؛ نشست و برخاستش براي خدا بود. در همه رفتارهاي فردي و اجتماعي و علمي و مديريتي خود فقط و فقط رضايت خدا را جستجو ميکرد.
🔸همگان ميدانيم که آيتالله مصباح يک فقيه طراز اول بود؛ هشت سال درس فقه آيتالله بروجردي؛ هشت سال درس فقه و اصول امام خميني و پانزده سال درس فقه آيتالله بهجت، از او يک فقيه برجسته و مجتهد طراز اول ساخته بود. اما هيچ گاه حاضر نشد درس خارج فقه يا اصول ارائه دهد.
🔸حتي چند سال قبل وقتي عدهاي از دوستان خيلي اصرار کردند که درس خارج فقه يا اصولي را ارائه دهند، ايشان نپذيرفت و ميفرمود هيچ حجت شرعياي براي اين کار ندارم؛ درسهاي فقه و اصول به اندازه کفايت و بلکه بيش از اندازه کفايت داير است؛ از آن طرف کارهاي زمينمانده ديگري هست که نياز حياتي جامعه اسلامي و جمهوري اسلامي است اما کمتر مورد اهتمام ديگران هستند؛ و عندالله هيچ حجتي براي تمرکز بر مباحث فقهي، آن هم به شکل مرسوم (فقه طهارات و نجاسات و فقه عبادات و معاملات و ...) ندارم.
🔸او دقيقاً ميدانست که برخي از فعاليتهاي اجتماعي و فرهنگي و سياسياش، او را مبغوض پارهاي از گروهها ميکند و او را آماج تيرهاي زهرآلود تروريستهاي روشنفکرمآب و تيرهبختان و تيرهروزان شفافيتخواه ميکند، اما چيزي که براي او مطرح نبود و به محاسبه نميآورد همين اعتبارات اجتماعي و امثال آنها بود. او به تنها چيزي که ميانديشيد خدا و دين خدا و انقلاب اسلامي و خدمت علمي و فرهنگي به جامعه اسلامي بود. جان و مال و آبرو و حيثيت و اعتبار اجتماعي خود را مخلصانه و بدون هيچ چشمداشتي هزينة اسلام و انقلاب و ولايت و خدمات فرهنگي و معرفتي به جامعه کرد.
🔸البته گفتن و نوشتن از اخلاص آسان است؛ اما حقيقت آن بسيار دشوار است؛ اينکه يک انديشمند و فيلسوف نوآور، نظريهپرداز و ساختارساز؛ و يک عالم و فقيه و مفسر کمنظير، همه اعتبار علمي و اجتماعي خود را کف دست بگيرد و تنها و تنها به خشنودي و رضايت الهي بيانديشد و هيچ پروايي از چنين مسائلي نداشته باشد، کاري به غايت دشوار است؛ همين است که ايشان را حقيقتاً مصباحي فروزان و فزاينده براي حقخواهان و حقجويان و خداخواهان کرده است.
#علامه_مصباح
💠شیطان آدم را با وعده قدرت فریب داد
«یا آدَمُ هَلْ اَدُلُّكَ عَلى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْک لا يَبْلى.» (طه ۱۲۰)
«ترجمه: پس شيطان او را وسوسه كرد، گفت: اى آدم، آيا تو را به درخت جاودانى و ملكى كهنه نشدنى راهنمايى كنم ؟ (درختى كه تا ابد ميوه دهد و يا ميوهاش حيات ابدى بخشد و سلطنتى كه به هيچ حادثهاى ضعيف يا زايل نگردد).»
🔹️شیطان براى وسوسه آدم و فریب دادن او روى قدرت تکیه کرد و خواست از مطلوب بودن آن و گرایشى که آدم نسبت به آن دارد سوء استفاده کند و آدم را به بیراهه بکشاند. از این رو، به وى گفت: آیا مىخواهى ترا به سلطنت بىزوال و کهنه نشدنى هدایت کنم؟ «سلطنت» و به تعبیر موجود در خود آیه «ملک» در واقع سمبل قدرت است. بزرگترین قدرت انسان عبارت از تسلط بر دیگران؛ یعنى، قدرت اجتماعى است. و تسلّط بر دیگران یا قدرت اجتماعى همان است که، ما از آن به «سلطنت» تعبیر مىکنیم و در قرآن از آن به «ملک» تعبیر شده است.
🔸️آری شیطان به آدم گفت: اگر جاودانگى و قدرت بىزوال مىخواهى باید از این شجره (شجرة الخلد یا درخت جاودانگى) تناول کنى. سپس قرآن حکایت مىکند که آدم و حوّا تحت تأثیر وسوسههاى شیطان قرار گرفتند و فریب وعده وعیدهاى او را خوردند. در واقع، از داستان فوق، مىتوان فهمید که شیطان روانشناس ماهرى بود و مىدانست که در نهاد انسان میل به قدرت وجود دارد و نقشهاش این بود که از وجود این میل سوء استفاده کند و آدم و حوا را به بیراهه بکشاند و او این کار را کرد و موفّق هم شد و این نشانگر وجود این میل در فطرت انسان است و دلالت دارد بر این که آدم حتّى قبل از آنکه هبوط کند و به این عالم بیاید، از چنین میل فطرى برخوردار بوده و همین میل او منشأ سوء استفاده شیطان و فریب خوردن آدم از وى گردیده است.
اخلاق در قرآن صفحه ۱۱۵
ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
✅ مستیِ دوری
اِلهي وَ قَدْ أَفْنَيْتُ عُمْري في شِرَّةِ السَّهْوِ عَنْكَ وَ اَبْلَيْتُ شَبابي في سَكْرَةِ التَّباعُدِ مِنْك؛
خداوندا، من عمر خودم را در نادرستى و غفلت از تو نابود، و جوانى خود را در مستى دورى از تو فرسوده كردم.
🔸️خداوندا، به خود نگاه مىكنم و به عمرى كه در نهايت شرارت و غفلت و بىخبرى گذراندم. البته غفلتها و بىخبرىها متفاوتند. ولى كسانى كه در مراتب عالى به سر مىبرند اگر از آن ژرفنگرى كه بايد در ياد خدا داشته باشند به هنگام توجّه به زندگى و نيازهاى مادى، كم شود برايشان غفلت به حساب مىآيد.
آیت الله مصباح :
🔹️هر انسانى زندگى خود را از ابتداى كودكى تا مدتها با سهو و غفلت مىگذراند. غفلت در تمامى عمر مىتواند همراه آدمى باشد، به خصوص دوران جوانى كه اوج شادابى و نشاط است، و گاهى انسان را به حالتى دچار مىكند كه سبب شرمندگى و پشيمانى خود او مىشود.
🔸️انسان وقتى به مقتضاى طبيعت خود، دچار چنين حالاتى مىشود حتى اگر به گناه هم مبتلا نشود باز از پيدايش چنين حالاتى در محضر خداوند شرمنده و خجل مىگردد. از اين حالت به مستى تعبير شده است.
📚 کتاب شکوه نجوا، ص ۸۵
#شرح_مناجات_شعبانیه ۱۵
✅ اکسیر محبت
اِلهي لَمْ يَكُنْ لي حَوْلٌ فَاَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِيَتِكَ اِلاّ في وَقْت اَيْقَظْتَني لِمَحَبَّتِكَ؛
خداوندا، من قدرت نداشتم كه از معصيت و نافرمانى تو فاصله بگيرم جز در هنگامى كه مرا متوجّه محبّت خود نمودى و بيدار ساختى.
🔸️جاذبه گاهی میان اشياء مادّى است مانند جاذبه آهن و آهنربا و گاهی آگاهانه بين يك شىء و دل انسان است. اين جاذبه را كه روحى و آگاهانه است، محبّت مىناميم. گاهى نیز جاذبه بين دو انسان است كه دو موجود با شعورند که مرتبه بالاتری از محبت است.
آیت الله مصباح :
🔹️اما محبّت بين انسان و خداوند بالاترين و بهترين مراتب جاذبه و كشش است؛ چرا كه خداوند داراى بالاترين مراتب درك و شعور است و اين كشش، آگاهانه و برخاسته از شعور و دوسويه است و حتّى اگر در آغاز يكطرفه باشد سرانجام به طرفين منتهى مىگردد.
📚کتاب شکوه نجوا ،صفحه ۱۰۲ و ۱۰۳
#شرح_مناجات_شعبانیه ۱۶
دست حاج قاسم.mp3
104.4K
✅ دست حاجقاسم
عارف بزرگ، استاد #مؤیدی
#جرعه_عرفانی ۱۰
🌸🌸🌸🌸🌸
تأثیر همنشین.mp3
292.9K
✅ تأثیر همنشین در فضای حقیقی و مجازی
( ۱ دقیقه)
عارف بزرگ، استاد #مؤیدی
#جرعه_عرفانی ۱۱
🌸🌸🌸🌸🌸
مصباحیه ...
✳️گزیدهای از پیامهای نوروزی مقام معظم رهبری در سی و دو سال اخیر/٢ 🔹سال ١٣٧٩ امیرالمؤمنین علیها
✳️گزیدهای از پیامهای نوروزی مقام معظم رهبری در سی و دو سال اخیر/٣
🔹سال ١٣٩٠
آنچه که در عرصهی مجموعهی مسائل کشور انسان مشاهده میکند، که در سال 90 باید ما آن را وجههی همت خودمان قرار بدهیم، این است که از جملهی اساسیترین کارهای دشمنان ملت ما و کشور ما در مقابلهی با کشور ما، مسائل اقتصادی است.
🔸سال ١٣٩١
به تشخیص من، بر طبق گزارشها و مشاورهی با افراد مطلع و آگاه، به این نتیجه میرسیم که عرصهی چالش مهم در همین سال جاری - که این سال، امروز و از این ساعت شروع میشود - عرصهی اقتصادی است. جهاد اقتصادی چیزی نیست که تمامشدنی باشد. مجاهدت اقتصادی، حضور جهادگونه در عرصههای اقتصادی، برای ملت ایران یک ضرورت است.
🔹سال ١٣٩٢
البته آنچه را که ما در سال ۹۲ در پیشِ رو داریم، باز عمدتاً در دو عرصهی مهم اقتصاد و سیاست است. در عرصهی اقتصاد، به تولید ملی باید توجه شود؛ همچنان که در شعار سال گذشته بود. البته کارهایی هم انجام گرفت، منتها ترویج تولید ملی و حمایت از کار و سرمایهی ایرانی، یک مسألهی بلندمدت است؛ در یک سال به سرانجام نمیرسد. خوشبختانه در نیمهی دوم سال ۹۱ سیاستهای تولید ملی تصویب شد و ابلاغ شد. یعنی درواقع این کار ریلگذاری شد که بر اساس آن، مجلس و دولت میتوانند برنامهریزی کنند و حرکت خوبی را آغاز کنند و انشاءالله با همت بلند و با پشتکار پیش بروند.
🔸سال ١٣٩٣
در نگاه به سال ۹۳ آنچه به نظر این حقیر مهمتر از همه است، دو مسئله است: یک مسئله همین مسئلهی اقتصاد و دیگری مسئلهی فرهنگ است. در هر دو عرصه و در هر دو زمینه توقّعی که وجود دارد، تلاش مشترکی است میان مسئولان کشور و آحاد مردم. آنچه برای بنای زندگی و سازندگی آینده مورد انتظار است، بدون مشارکت مردم تحقّقپذیر نیست.
🔹سال ١٣٩۴
در سال ۹۴ آرزوهای بزرگی برای ملّت عزیزمان داریم که همهی این آرزوها هم دستیافتنی است. آرزوهای بزرگ ما برای ملّت در این سال، پیشرفت اقتصادی است؛ اقتدار و عزّت منطقهای و بینالمللی است؛ جهشهای علمی به معنای واقعی است؛ عدالت قضائی و اقتصادی است؛ و ایمان و معنویّت است که از همه مهمتر و پشتوانهی همهی آن سرفصلهای دیگر است. به نظر ما همهی این خواستهها و آرزوها دستیافتنی است؛ هیچکدام از اینها چیزهایی نیست که از ظرفیّت ملّت ایران و ظرفیّت سیاستهای نظام بیرون باشد.
📌علت وفات آیت الله بروجردی
🔻سبب وفات آقای بروجردی روزه بود. علاوه بر روزه، در مسجد اعظم پای منبر آقای فلسفی می نشست و نماز هم می آمد. هوای مسجد بسیار هوای خفه و مسجد از جمعیت پر بود. قلب اشخاص عادی از کار می افتاد. ایشان در آن سال کامل روزه گرفت. نماز ایشان هم خیلی طول می کشید. بعدش هم يك ساعت پای منبر آقای فلسفی می نشست. قلب دیگر تحمل نمی کرد.
🔸از بعضی از افراد شنیدم آقای بروجردی زمانی که در بروجرد بودند، ماههای رجب و شعبان را نیز یعنی سه ماه متوالی روزه می گرفتند. ایشان در قم در همان سال وفات، تا آخر ماه رمضان روزه گرفت.
🔹يك وقتی ما شنیدیم که فرمود: من از اول تکلیف تا حالا، لا للسفر ولا للمرض روزه ام قضا نشد. این را میگفت، منتها حدود دو سال بعد از این سخن در خود ماه رمضان مریض شد که شاه هم به عیادتش آمد و ایشان روزه آن روز را افطار کرد. ولی همان سالی که وفات کرد، تمام ماه رمضان را روزه گرفت.
🔳دهم فروردین سالگرد وفات آیت الله بروجردی
📚جرعه ای از دریا ۵۷۹/۵۹۱
📷آخرین تصویر از آیت الله بروجردی
https://t.me/horalhistory/293
howzehoralhistory
نامه سرگشاده فضلای قم به آیتالله بروجردی در ماجرای تشکیل مجلس مؤسسان توسط پهلوی و پاسخ ایشان
▫️اختصاصی|| پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
ماجرای مجلس مؤسسان
بعد از ترور ناموفق شاه در ۱۵ بهمن ۲۷، او برای اعمال فضای خفقان سیاسی بهانه لازم را پیدا کرد و ضمن تبعید آیتالله کاشانی بعنوان یکی از اصلیترین مخالفان سیاسی پهلوی، زمینه بازنگری در قانون اساسی و افزایش اختیارات و قدرت پادشاه را فراهم دید.
بدین منظور در تاریخ ۸ اسفند ۱۳۲۷، مجلس در حمایت از لایحه شاه که خواستار تشکیل مجلس مؤسسان برای بازنگری قانون اساسی ۱۹۰۶ شده بود رأی داد و شاه در ۹ اسفند ۱۳۲۷ با پیشنهاد دولت محمد ساعد فرمان برگزاری انتخابات مجلس مؤسسان را صادر کرد. انتخابات فرمایشی در شرایط اضطراری و تحت قوانین حکومت نظامی در کشور برگزار گردید که نتایج آن با تردیدهای جدی همراه بود. سرانجام در نخستین روز اردیبهشت ماه ۱۳۲۸ این مجلس با سخنرانی شاه بازگشایی شد و مجلس مؤسسان آغاز به کار کرد، در حالی که اصل تشکیل و مصوبات آن، بدعتهای خطرناک حقوقی را در پی داشت و شاه را بعنوان قدرت فائقه فراتر از همه قوا، خصوصا مجلس، قرار میداد.
در چنین شرایطی امام و برخی دیگر از فضلای طراز اول حوزه قم، با مطرح شدن زمزمهها و شایعاتی مبنی بر موافقت آیتالله بروجردی با تشکیل مجلس مؤسسان، اقدام به انتشار یک نامه سرگشاده خطاب به زعیم حوزه علمیه قم کردند.
متن این نامه تاریخی و پاسخ آیتالله بروجردی در ذیل تقدیم میشود:
متن نامه سرگشاده فضلای قم به آیتالله بروجردی
محضر مقدس حضرت مستطاب آیت الله العظمی آقای حاجی آقا حسین طباطبایی بروجردی ـ متع الله المسلمین بطول بقائه
چون منتشر است که راجع به تشکیل مجلس مؤسسان بین حضرت مستطاب عالی و بعض اولیای امور مذاکراتی شده و بالنتیجه با تشکیل مجلس مؤسسان موافقت فرمودهاید، نظر به اینکه تشکیل مجلس مؤسسان مؤثر در مقدرات آیندۀ کشور و مصالح دینی و ملی و اجتماعی است، به علاوه حدود اختیارات نمایندگان و نتایجی که ممکن است این اقدام داشته باشد معلوم نیست، مستدعی است حقیقت این انتشار را برای روشن شدن تکلیف شرعی اعلام فرمایید.
روحالله[کمالوند] خرم آبادی ـ مرتضی حائری ـ سید محمد یزدی[محقق داماد] ـ روحالله الموسوی [خمینی] ـ [سید] محمدرضا موسوی گلپایگانی
22 جمادی الاولی 1368 / 3 فروردین 1328
پاسخ آیتالله بروجردی به نامه سرگشاده
بسم اللّه الرحمن الرحیم
اولاً، از علمای اعلام انتظار می رود مواقعی که این قسم انتشارات مخالف واقع می شوند خودشان دفاع کنند.
البته علاقه مندی حقیر به حفظ دیانت و مصالح مملکت بر همه مشهود است و نهایت مقتضی نیست که هر اقدامی گوشزد عامه شود.
ثانیاً، موقعی که فرمان همایونی صادر شد، برای اینکه مبادا تغییراتی در مواد مربوط به امور دینیه داده شود به وسیله اشخاصی به اعلیحضرت همایونی تذکراتی مکرراً دادم با آنکه اخیراً جناب آقای وزیر کشور و آقای رفیع از طرف اعلیحضرت ابلاغ نمودند که نه تنها در مواد مربوطه به دیانت تصرفی نخواهد شد بلکه در تحکیم و تشیید آن اهتمام خواهد شد، مع ذلک در تمام مجالسی که در اطراف این قضیه مذاکره میشده که در بعض آن مجالس، عده ای از علمای اعلام حضور داشتند، کلمهای که دلالت یا اشعار به موافقت در این موضوع داشته باشد از حقیر صادر نشده، چگونه ممکن است در چنین امر مهمی اظهار نظر نمایم، با آنکه اطراف آن روشن نیست.
حسین الطباطبایی.
«جامعیت اسلام نسبت به امور سیاسی و اقتصادی» در بیان حضرت آیتالله بروجردی(ره)
💥اختصاصی/ #تلنگر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹حتما به خاطر دارید از جانب یکی از منسوبین بیت زعیم عظمای قم، مطالبی مطرح شد که با برخی مبانی دینی در تنافی بود و از این رو موجب تعجب و واکنش متقابل فضلای گردید.
فروکاهی جایگاه نبوت به #مرشد_معنوی، نفی اقتصاد اسلامی و مطرح کردن اتهامات مختلف نسبت به برخی علمای مجاهد شیعی، از جمله مسائلی بود که مورد اعتراض علمی و نقد حوزویان قرار گرفت.
بازخوانی دیدگاه های آیتالله العظمی بروجردی پیرامون برخی موضوعات سیاسی و اجتماعی، موجب روشن شدن هرچه بیشتر #فاصله_فکری عمیق برخی منسوبین و مدعیان، با سیره و اندیشه آن مرجع جامع نگر و هویت اندیش خواهد شد.
🔹 #آیتاللهبروجردی(ره) در تبیین ولایت و حکومت فقیه در عصر غیبت ابتدا به ویژگی جامعیت اسلام نسبت امور دنیوی و أخروی، سیاسی و غیر سیاسی زندگی انسان انسان پرداختهاند و اسلام را عهده دار تبیین آنچه بشر در شئون مختلف زندگی دنیوی و أخروی دانستهاند.
ایشان این #جامعیت را امتیاز اسلام نسبت به سایر ادیان آسمانی میدانند و اینکه در مقام مقایسه اسلام و مسیحیت چنین میفرمایند که در انجیلهای مسیحیت فقط به امور اخلاقی پرداخته شده و به قوانین اجتماعی و سیاسی و اقتصادی پداخته نشده است.
زعیم ففید قم در نهایت چنین می فرمایند که اسلام با یک #برنامه_جامع که راه سعاد بشر در دنیا و آخرت است، آمده و دینی است که 《 #سیاست و #عبادت》و 《عبادت و سیاست》را با هم ممزوج و یکی کرده است؛ به صورتی که برخی احکام اسلام در عین سیاست، عبادت و در عین عبادت، سیاست است!
🔻مرور بخش هایی از متن عبارات ایشان که در کرسی رسمی تدریس بیان شده، بسیار بایسته است:
«بأن شرع الاسلام حيث تكون شريعة تامة و روعي فيه كل الجهات بحيث لم يبق شيء من الأمور الدنيوية و الاخروية، سياسية و غير سياسية إلا و بيّن ما يحتاج إليه البشر و #لم_يعطّل أمرهم من الأمور الدنيوية و الاخروية في #شأن_من_الشئون.
و ليس شرع الاسلام مثل ساير الشرائع الّتي لم يكن فيها ما يرفع احتياج البشر من كل الجهات، كما ترى من شرع المسيح فليس فيه، كما ترى، في أنا جيلهم إلّا بعض الأمور الاخلاقية مع ما فيها من الخرافات، بحيث ليس لهم قوانين في جهاتهم الاجتماعية و السياسية و #الاقتصادية و غير ذلك.
بل إن مذهبنا جاء بجميع ما هو طريق سعادة البشر في الدنيا و الآخرة، و هو دين امتزجت السياسية بالعبادة، و العبادة بالسياسة، و لذا ترى أن بعض احكامها في عين السياسة عبادة، و في عين العبادة سياسة...»
(ر.ک: تبيان الصلاة، ج1، صص 93 و 92)
🔹با وجود چنین تصریحاتی در دهه ۲۰ و ۳۰(حدود ۷۰ سال قبل)، اکنون برخی در قم به نفی شوون سیاسی/اجتماعی اسلام پرداخته و پیامبر اسلام(ص) را صرفا یک مرشد معنوی معرفی کردهاند؛ دیدگاهی که به انگاره های #مسیحیت بسیار نزدیک است.
رویکرد ناصحیح اخیر که از جهات مختلف قابل ردیابی و واکاوی است، بیش از هر چیز با منظومه فکری مرحوم آیتالله العظمی بروجردی در تنافر است.
با وجود خطر #تحریف و وارونه نمایی اندیشه و سیره بزرگانی چون آیتاللهبروجردی، به نظر می رسد لازم است حوزه علمیه قم با استفاده از برخی فضلای متعهد، امر #صیانت و نشر گسترده افکار آن زعیم عالیقدر را برعهده بگیرد تا امکان بایکوت یا تحریف از برخی جریان ها گرفته شود.
پ.ن: تبيان الصلاة، تقریرات مرحوم آیت الله شیخ علی صافی گلپایگانی از درس آیت الله بروجردی است.(توسط گنج عرفان، در سال 1426ه ق منتشر شده است.)
شوق شهادت در آیت الله العظمی بروجردی
روایتی ازمرحوم آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️روزى از روزهاى ماه مبارك رمضان در خدمت آن مرجع بزرگ مشرف بودم كه مرحوم آيت الله العظمى آقاى [سیدمحمدرضا] گلپايگانى قدس سره براى ديدار آن بزرگوار تشريف آوردند.
▫️مرحوم آيت الله العظمى گلپايگانى به ايشان علاقه خاص و احترامى به سزا داشتند. آقا هم ايشان را احترام مىكردند و با وجود كهولت سن، به احترام ايشان بر مى خاستند.
🔸بعد از تعارفات، آقا قريب به اين مضامين فرمودند كه من هر وقت اين آيه را مىخوانم از اين كه شهادت نصيبم نشده متأسف مىشوم:
«يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مٰا لَكُمْ إِذٰا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللّٰهِ اثّٰاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَ رَضِيتُمْ بِالْحَيٰاةِ الدُّنْيٰا مِنَ الْآخِرَةِ فَمٰا مَتٰاعُ الْحَيٰاةِ الدُّنْيٰا فِي الْآخِرَةِ إِلاّٰ قَلِيلٌ»
▫️و علّت تأسفشان را اينطور بيان كردند كه وقتى علماى اعلام به رياست مرحوم حاج آقا نورالله اصفهانى قدس سره در قم براى مخالفت با برنامه هاى ضد اسلامى رضاخان پهلوى- كه برخى را به صورتهاى فريبنده اظهار، و بخشهاى ديگرى را اظهار نكرده بود- اجتماع كرده بودند، و در واقع يك حركت قوى و مصمم براى حذف پهلوى يا كنترل او ايجاد شده بود، و مرحوم آيت الله حاج آقا نورالله شجاعانه آن را پيگيرى، رهبرى و تعقيب مىفرمود، توقع اين بود كه مراجع نجف اشرف به اين نهضت بپيوندند و آن را تأييد و يارى نمايند.
▫️مراجع نجف اشرف نيز چنان صلاح ديده بودند كه مرحوم آيت الله بروجردى - كه در آن وقت ظاهراً پس از مراجعت از سفر حج در نجف مشرف بودند و عازم ايران بودهاند- به عنوان حوزه نجف و ساير مراجع، به قم بروند و به آنها بپيوندند.
🔸وقتى به ايشان پيشنهاد مىنمايند، آقا به قرآن كريم استخاره نموده بودند كه اين آيه در جواب استخاره آمده بود و ايشان از اين آيه استفاده كرده بودند كه اين اقدام و حركت به اين عنوان، هم نفر و حركت فى سبيل الله است، و هم فى الجملة متضمن بشارت شهادت است.
▫️به همين خاطر قبول كردند، ولى به جهاتى، آقايان از اين اقدام منصرف شده بودند و آقا شخصاً به عنوان مراجعت به ايران و بروجرد و بعد از خاتمه نهضت قم و شهادت مرحوم حاج آقا نور الله از نجف حركت مىكنند، ولى به دستور رضاخان و دولت وقت، ايشان را در مرز، دستگير و به تهران مىبرند، و در آنجا تحت نظر نگاه مىدارند كه شرحى جداگانه دارد.
▪️به همين خاطر آقا كه ظاهراً همان روز اين آيه را تلاوت كرده بودند، غمشان از عدم نيل به فوز شهادت تازه شده بود.
(فخر دوران، صص 23-25)