eitaa logo
مصباحیه ...
131 دنبال‌کننده
17.4هزار عکس
8.9هزار ویدیو
493 فایل
مصباحیه ... اَلا ولایحمل هذا العَلَم اِلّا اهل البصر و الصّبر... معرفی شخصیت الهی و جهادی آیت الله #مصباح_یزدی...🌹 همراه با مطالب گوناگون خبری، تحلیلی، بصیرتی، اخلاقی، معرفتی و...🌸🌸🌸 @Soukhtee
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام ⬅️ سخنرانی استاد اکبرنژاد درباره ی آیت الله مصباح(ره)، عالی بود. بلکه فراتر از عالی... 🔸 سخنرانی ها و پیامها و مصاحبه های زیادی را در این ده روز گوش دادم و دیدم درباره ایت الله مصباح عزیز، اما بهترین، دقیق ترین و سوزناک ترین شان، سخنان حکیمانه و دقیق استاد اکبرنژاد است. 🔸تفاوت ایشان با دیگر علما رو با تیزبینی کم نظیری، روشن کردند...دو بار گوش دادم و سوختم همراه با حسرت و حیرت... هزاران افسوس در فقدان او ... 💬شمالی 🆔@tahavol_howze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️♦️انتقاد استاد از یک خصلت ناپسند رایج در جامعه ما.... ✅ کانال نشر مردمی آثار استاد رحیم پور ازغدی👇 @Ostad_Rahimpour_Azghadi
🔔 برنامه حوزه سنتی نمی تواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد! آیت الله مصباح یزدی(ره): ❓محور دروس متداول حوزه، فقه و اصول است که تنها بخشی از آموزه‌های دین است. اگر کسانی گفتند شناخت خدا، بلکه اصلاً هيچ شناخت یقینی امکان ندارد، آیا می‌توان با فقه و اصول به آن پاسخ داد؟ 🔻متأسفانه در درس‌های رسمی حوزه براي مباحثی از قبيل مسأله شناخت، تا سیاست اسلامی، مدیریت جامعه و ولایت‌فقیه که محور و ستون فقرات نظام اسلامی است، برنامه خاصی وجود ندارد و حوزه سنتی نمی‌تواند پاسخگوی هیچ یک از این نیازها باشد. ▫️برنامه سنتی حوزه پاسخ‌گوی نیازهای روز جامعه نیست. البته دروس سنتی ضرورت دارند، اما برطرف کننده همه نیازهای جامعه نیست؛ بلکه امور دیگری که چه‌بسا بسیار ضروری‌تر از دروس متداول حوزه است، وجود دارد که باید به آن‌ها نیز توجه شود؛ اموری که غفلت از آن‌‌ها موجب می‌شود که اصل دین به خطر بیفتد. 97/08/26🗓 🆔@tahavol_howze
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 🔰 نکوداشت علمی "آیت الله علامه " 🔻 با سخنرانی: آیت الله 📣 پخش زنده و مستقیم از : 🌐 aparat.com/iictchannel/live 🆔 @iictchannel
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 🔸 سخنرانی آیت الله قائم مقام موسسه علمی- پژوهشی امام خمینی(ره) و عضو شورای عالی حوزه های علمیه 🔰 نکوداشت علمی "آیت الله علامه " 📣 پخش زنده و مستقیم از : 🌐 aparat.com/iictchannel/live 🆔 @iictchannel
حضرت امام صادق علیه السلام: قالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْخَلْقُ عِيَالِي فَأَحَبُّهُمْ إِلَيَّ أَلْطَفُهُمْ بِهِمْ وَ أَسْعَاهُمْ فِي حَوَائِجِهِم‏ خداوند عزّوجلّ فرمود: مردم، تحت تکفّل من هستند. پس محبوبترین آنها نزد من کسی است که با آنها بیشتر مدارا کند و برای نیازهای آنها بیشتر تلاش کند. 📚«کافی» ج ۲ ص ۱۹۹ @Arefane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بوسیدن دست آیت الله شبیری زنجانی توسط آیت الله مصباح یزدی. تواضع از ویژگی‌های برجسته مرحوم آیت الله مصباح یزدی بود. @Arefane
🔰آیت‌الله مصباح‌یزدی در حوزه‌های عقلانی و معرفت‌شناسی متفکر بود 🔹حجت الاسلام سید محمود نبویان: علامه از علمایی بود که علمش مخصوص افراد خاص نبود. ایشان در مقام تدریس ویژگی خاصی داشتند ایشان دارای ذهن منظمی داشت و در بحث که داشتند تسلط کامل و در مباحث عقلانی متفکر بود. 🔹ایشان داشته های معرفتی خود را پای کار دین می آورد و می گفت زمانی علم ارزش دارد که علم وارد دین شود هر علمی که وجود دارد اگر از اسلام دفاع نکند بی ارزش است. https://b2n.ir/667006@paydari_ir
🔴 اصالت اسلامي در مبارزات انقلابي مبارزات آيت‌الله مصباح در سال‌هاي 1346ـ1355 ✍️دکتر علیرضا جواد زاده ، استاد و پژوهشگر تاریخ معاصر 1. درباره فعاليت‌هاي سياسي آيت‌الله مصباح (ره) در قبل از انقلاب، سؤالات و شبهاتي مطرح شده است. طرح اين شبهات از اواسط دهه هفتاد به بعد از سوي جريان موسوم به اصلاحات ـ که آيت‌الله مصباح به مواجهة انتقادي نسبت به مباني و اصول فکري اين جريان اقدام کرده بود ـ طرح شد. در همان زمان، پاسخ‌هاي متعددي در قالب مقالات و کتاب‌ها نوشته و انتشار يافت. شايد بهترين و جامع‌ترين اين آثار، کتاب «مصباح دوستان» است که در سال 1383 منتشر شد. در فصل دوم اين کتاب با عنوان «مبارزي بي‌ادعا» (ص35ـ98) و نيز در ضميمه چهارم آن با عنوان «اسناد و مدارک» (ص435ـ472)، با تفصيل و به صورت متقن و مستند، به فعاليت‌هاي انقلابي و مبارزاتي بسيار زياد و حاد آيت‌الله مصباح پرداخته و به سؤالات و شبهات پاسخ داده شده است. در ويراست دوم کتاب که با عنوان «گفتمان مصباح» در سال 1387 انتشار يافت، مطالبِ طرح شده، بسط و اتقان بيشتري پيدا کرد. ر.ک: «فصل دوم: دوران مبارزه» (ص 59ـ151) و بخش «اسناد و مدارک» (ص983ـ1059). اين کتاب، نوشته جناب حجت‌الاسلام رضا صنعتي از ارادتمندان مرحوم هاشمي رفسنجاني است که برخي آثار را در تمجيد و دفاع از ايشان به نگارش درآورده است؛ 2. با انتشار آثار متعدد درموضوع مبارزات آيت‌الله مصباح در قبل از انقلاب، و وجود اسناد و گزارش‌هاي متواتر در اين زمينه (به عنوان نمونه، جلد سوم کتاب «اسناد انقلاب اسلامي» و جلد اول و چهارم کتاب «جامعه مدرسين حوزه علميه قم»)، طبعا، شبهه عدم انقلابي بودن ايشان رنگ باخته و مجالي براي طرح پيدا نمي‌کند. اخيرا سؤال و شبهه به نحو ديگري طرح شده است؛ اين‌که،‌ فعاليت‌هاي مبارزاتي‌آيت‌الله مصباح در سال‌هاي 1341ـ1345 و نيز سال‌‌هاي 1356ـ1357 مسلم بوده و قابل انکار نيست؛ اما ايشان در سال‌هاي مياني انقلاب يعني 1346ـ1355، از مبارزات کنار کشيده بودند. در پاسخ به اين سؤال،‌ نکاتي در چند بند به اختصار ذکر مي‌شود و تفصيل بحث به نگارش مقاله‌اي مستقل موکول مي‌گردد؛ 3. در دوره ده‌ساله مذکور (1346ـ1355)، بخاطر شرايط خفقاني حاکم بر کشور، فعاليت‌هاي سياسي و مبارزاتي حوزويان در مقايسه با قبل و بعد از اين دوره کمتر شد؛ به عنوان نمونه، در طول اين ده سال،‌ صرفا يک نوشتة جمعي از سوي فضلا و مدرسان حوزة‌عليمه قم با اسم و امضاي افراد منتشر شد (ر.ک: اسناد انقلاب اسلامي، ج3،‌ص222). اتفاقا نام آيت‌الله مصباح در ذيل اين نوشته آمده است؛ 4. به طور کلي فعاليت‌هاي عالمان و روحانيانِ مبارزين در سال‌هاي مياني انقلاب با دو رويکرد پي‌گيري شد:‌ الف) گروهي مانند آيت‌الله منتظري و آيت‌الله رباني شيرازي، به فعاليت‌هاي سياسي مستقيم در قالب سخنراني عليه رژيم، تنظيم و نشر اعلاميه (در بسياري از اوقات بدون ذکر نام)، ايجاد هماهنگي ميان مبارزان و رسيدگي به وضعيت آنان و ... ادامه دادند و در اين راستا متحمل زندان و تبعيد شدند. هر چند اين گروه فعاليت‌هاي حوزوي و فرهنگي نيز داشتند، اما به نظر مي‌رسد اولويت و دغدغة اصلي آنها، مبارزات سياسي مستقيم با رژيم بوده است؛ ب) گروه ديگري مانند شهيد مطهري، شهيد بهشتي و آيت‌الله مصباح، به رغم همراهي و فعاليت در مبارزات سياسي، اولويت برنامه‌هاي خود را به فعاليت‌‌هاي فرهنگي و گفتماني، تربيت نيرو‌هاي فكري و كادرسازي ـ‌كه به صورت غير‌مستقيم، تأثير عميقي مي‌توانست در مبارزات سياسي اسلامي برجاي گذارد ـ اختصاص دادند. ━━━💠🍃🌸🍃💠━━━ 🏴eitaa.com/mesbahedustan 🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سخنان علامه مصباح یزدی در مورد شهید بهشتی 🔹 علاقه و دوستی علامه نسبت به آیت الله شهید بهشتی به قدری بود که برخی انقلابیون به علامه مصباح ایراد گرفتند که وی (علامه مصباح) بهشتی را تبدیل به بت کرده است!!! 👈 به گونه اي وانمود مي كنند كه نسل امروز گمان مي كنند شهيد بهشتي ميانه خوبي با علامه مصباح نداشته است... ━━━💠🍃🌸🍃💠━━━ 🏴eitaa.com/mesbahedustan 🏴
🔰 مصباح دوستان 👈مصباح دوستان تعبیری است که شهید مظلوم بهشتی در مورد علامه مصباح به کار برده بود. بعد از روشنگری های علامه مصباح به خصوص در زمان اصلاحات، تخریب ها نیز علیه ایشان شدت گرفت. 👈رهبر انقلاب به خوبی علت این تخریب ها را بیان کرده اند؛ آنجا که می فرمایند: یک نفر مثل آقای مصباح، مورد هجوم تبلیغاتی قرار می گیرد؛ حرف رسا، منطق مستحکم و قوی، هر جایی که باشد، دشمن آنجا را زود تشخیص می دهد؛ با شهید مطهری هم همین جور برخورد کردند. 🔹 البته دشمنان به خوبی متوجه تأثیر رسانه برای جهت دهی به افکار عمومی شده اند؛ لذا لازم است که راست یا دروغ، با تخریب و تهمت، افکار عمومی را نسبت به شخصی بدبین کنند. 🔸 البته تکرار دروغ و تهمت ها در سطح وسیع، نیز سبب تثبیت بیشتر افکار عمومی در جهت دلخواه می شود. 🔹 مخالفت با نهضت اسلامی قبل از انقلاب، مخالفت با امام (ره) و در نتیجه نقش نداشتن در مبارزات انقلابی، موافق نبودن با شرکت در جبهه ها در زمان دفاع مقدس و متفاوت بودن مشی ایشان با شهید بهشتی، نمونه های کوچکی از هزاران تخریب و تهمت علیه علامه مصباح است. 🔸 مصاحبه فوق بیش از 20 سال پیش انجام شده است؛ یعنی زمانی که هنوز دشمنان به فکر نیفتاده بودند که شبهه ای مبنی بر اختلاف فکری شهید بهشتی و علامه مصباح ایجاد کنند – که چه بسا به خاطر نزدیکی آن زمان، با دوره ارتباط های دوستانه علامه با شهید بهشتی، برای افکار عمومی آن زمان، ممکن نبود –. 🔹نکته مهم مصاحبه این است؛ افرادی که کوچکترین اعتقادی به شهید بهشتی و سخنانش ندارند، می خواهند با استفاده ابزاری، ایشان را فردی دلسوز و البته مخالف صریح آیت الله مصباح معرفی کنند؛ در حالی که رابطه آیت الله مصباح و ارادت ایشان به شهید بهشتی به قدری بوده است که گاهی از سوی برخی انقلابی ها مورد سرزنش قرار می گرفته است که چرا این قدر از آیت الله بهشتی تعریف می کند و بهشتی را به طلاب توصیه می کند ... ━━━💠🍃🌸🍃💠━━━ 🏴eitaa.com/mesbahedustan 🏴
📻 پخش کامل مناظره آیت‌الله مصباح‌‌یزدی با حزب توده و جریان‌های الحادی برای نخستین بار ♦️شبکه رادیویی گفت‌وگو برای نخستین بار، مناظرات مرحوم علامه محمدتقی مصباح‌یزدی با نمایندگان جریان‌های الحادی- مارکسیستی را پخش می‌کند. این مناظرات بدون کم و کاست از چهارشنبه ساعت ۲۲ به مدت هفت شب از این رادیو پخش می‌شود. 🌍 @ebratha_ir
🔴درس‌هايي که بايد از علامه مصباح آموخت 🔸قسمت چهارم: پايبندي به عقل و استدلال 🖊احمدحسين شريفي 🔸از جمله درس‌هاي مهمي که در زندگي علمي آيت‌الله مصباح آموختني است، پايبندي به عقلانيت است؛ نوشته‌ها و گفته‌هاي آن علامه فقيد نشان مي‌دهد که هيچ سخني را بدون استدلال نمي‌پذيرفت. او نمونة برجستة فيلسوفاني است که حق عقل و عقلانيت را به خوبي ادا کردند. 🔸علامه مصباح هرگز در مسائل فکري و معرفتي، دچار جوزدگي نمي‌شد. احساسات و عواطف را در مسائل عقلي و استدلالي دخالت نمي‌داد. عليرغم آنکه به افرادي مثل علامه طباطبائي عشق مي‌ورزيد و حقيقتاً شيفتة منش و رفتار او بود، اما هرگز مواجهه مقلدانه و متعبدانه با انديشه‌هاي آن استاد بزرگ نداشت؛ جدي‌ترين نقدها به انديشه‌هاي فلسفي علامه طباطبائي را در تعليقه‌اي که بر نهاية الحکمة نوشتند، بيان کردند. قسمت زيادي از تعليقه بر نهاية الحکمه را در زمان حيات خود علامه طباطبائي تدوين کرده بودند. 🔸در مواجهه با انديشه‌ها و افکار غربيان نيز همين سبک و شيوه را داشت؛ در نقد افلاطون و ارسطو و اپيکوريان و رواقيان تا نقد مارکسيسم و کمونيسم و ليبراليسم و اومانيسم، معيار و ميزان او، عقل و استدلال بود. سخنان مستدل و مبرهن آنها را تأييد مي‌کرد و نادرستي سخنان غيرمستدل آنها را به صورتي مستدل و مبرهن نشان مي‌داد. نگاهي به کتاب آموزش فلسفه، فلسفه اخلاق و نقد و بررسي مکاتب اخلاقي اين حقيقت را به خوبي نشان مي‌دهد. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
📌 به مناسبت رحلت آیت‌الله ؛ 🔰 با محوریت پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی : 🔻نکوداشت علمی علامه برگزار شد ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/nhalame 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | «عالم مجاهد و پارسا» 🔺️مرور سریع پیام تسلیت مقام معظم رهبری، در پی درگذشت آیت الله محمد تقی مصباح یزدی 💻@khamenei_ir 🏴 @mesbahyazdi_ir
🔰جزییات فروش ویژه آثار علامه مصباح یزدی 🔺مجموعه آثار کامل حدود سه میلیون تومان 🔺مجموعه معارف قرآن حدود چهارصد هزار تومان 🔺مجموعه کتابهای اخلاقی حدود یک میلیون تومان. 🔺مجموعه کتابهای سیاسی و اجتماعی حدود سیصد هزار تومان.... 🔺مجموعه کتابهای فلسفی حدود هشتصد هزار تومان 👈👈👈نام کتاب یا مجموعه را بفرمایید در خدمتم. چاپ جدید تا ۲۰ درصد چاپ قدیم هیچ یا ۵ درصد ایدی سفارشات 👈 👈 @admin57 🔥 حوزه انقلابی ╭┅──────────────┅╮ 🕌https://eitaa.com/joinchat/307429376Ccb9b7c02da ╰┅──────────────┅╯
هدایت شده از نشر آثار و دروس حضرت استاد ربانی گلپایگانی
940622.mp3
1.4M
🔅نکته ای کوتاه از حضرت استاد 🔺 درباره اهمیت نماز و یاد خدا
💠 چرا آیت الله مصباح در اسلام را مطرح کرد❓ با علامه 🔆 کیهان: انگیزه حضرتعالی از اینکه بحث خشونت را در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه طرح کردید، چه بوده؟ آیا موضوع خاصی در جامعه مطرح بوده که شما را واداشته این بحث را مطرح کنید؟ و آیا نظر شما و بحث شما ناظر است به اعمال هر نوع خشونت یا نه؟ 🎙 علامه مصباح: اینکه چرا بنده چنین مباحثی را مطرح کردم، به خاطر همین احساس و تشخیصی است که دارم؛ البته تشخیص هر کس برای خودش حجت است. اصراری ندارم که تشخیص دیگران با تشخیص بنده منطبق باشد. بنده تشخیصم این است که یکی از سیاست‌های راهبردی استعمار در دوران بعد از انقلاب، عوض کردن فرهنگ ارزشی ماست 🚨 این‌ها بخصوص در مسائل اجتماعی بر روی مفهوم کار می‌کنند؛ از یک طرف «آزادی» را به طور مطلق به عنوان ارزش مطرح می‌کنند که هر نوع جلوگیری که بخواهد دولت اسلامی و مسلمان‌ها از فساد بکنند، بگویند این خلاف آزادی و محکوم است تا راه باز بشود برای نفوذ دیگران؛ و در مقابل آن، جنبه سلبی‌اش «خشونت» که جلوگیری می‌کند از نفوذ دیگران و اجرای برنامه‌های سلطه‌جویانه آن‌ها. 🔻 برای اینکه این مانع را از سر راهشان بردارند، خشونت را به عنوان ضد ارزش معرفی می‌کنند. این دو تا دو روی یک سکه هستند؛ مطرح کردن آزادی به عنوان ارزش مطلق و مطرح کردن خشونت به عنوان ضد ارزش مطلق. هر دوی این‌ها در جهت تحقق هدف‌های مستکبرین و سلطه‌جویان است. 🔵 تصور بنده این است و می‌بینم که آن‌ها در اجرای این برنامه شیطانی خود متاسفانه توفیقاتی به دست آورده‌اند و کسانی در داخل کشور ما به یکی از این دو دلیلی که گفتم (یا به خاطر اینکه باور کرده‌اند تبلیغات آن‌ها را، یا عامل و مزدور آن‌ها هستند) همان مشی را دارند. بنده به عنوان یک کسی که آشنایی با دین دارم وظیفه خودم می‌دانم که اگر این‌ها را نگویم مشمول لعن الهی خواهم بود. این بزرگترین گناهش است که یک عالم ممکن است مرتکب شود. حالا دیگران این تشخیص را دارند یا ندارند، هر کسی مسئول تشخیص خودش است. 🔻 انگیزه بنده این بود و به همین دلیل هم روی کلمه «آزادی» و روی کلمه «خشونت» تکیه می‌کنم. خیلی دوستان گفته‌اند که تو چه اصراری داری که لفظ خشونت را به کار ببری، به جای آن از واژه «قاطعیت» استفاده کن، چیزهای دیگری بگو. در پاسخ گفتم من تاکید به خاطر همان دو مفهومی است که دشمنان رویش کار می‌کنند. 🔵 این‌طور مطرح می‌کنند که شما دارید خشونت را در جامعه تئوریزه می‌کنید و این مساله به نوعی در جامعه مطرح می‌شود که دیگران از آن استفاده کنند❓ 🎙 علامه مصباح: بله اگر تئوریزه کردن خشونت به معنای آن است که موارد مجاز خشونت در اسلام بیان شود ما به این کار افتخار می‌کنیم. تئوریسین آن هم خداست و پیغمبر و ائمه معصومین هستند و ما مبین آن تئوری هستیم. اگر می‌گویند نه ما خشونتی را تئوریزه می‌کنیم که در اسلام مجاز نیست، این کذب محض است و نبرأ إلی الله از اینکه به خدا و پیغمبر چیزی را نیست بدهیم که آن‌ها نگفته باشند. 📜کیهان، ۱۴ شهریور ۱۳۷۸ 🆔 @darseenghelab
🖊عکس نگاشت تاریخی/۶۰ سیزده سال پیش در چنین موسمی، علامه جلیل زنده یاد دکتر سید جعفر شهیدی، روی از جهان برگرفت و رهسپار ابدیت گشت. در منظومه شخصیت علمی آن بزرگ، تبحر او در شاخه های ادبیات عرب و فارسی و ایضا تاریخ اسلام و رجال آن، چشمگیر می نمود. میراث علمی وی در حوزه های فوق آمده، به ویژه آنچه در سیره اهل بیت (ع) نگاشته است، می تواند آگاهی های علاقمندان را، بر پایه و بنیادی محکم قرار دهد. روحش شاد. دو تصویر فوق آمده -که به همین مناسبت منتشر می شود- مربوط است به حاشیه شرکت در کنفرانس شیعه شناسی در دانشگاه کلمبیا در دهه هفتاد. در عکس: زنده یاد آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، دکتر احمد مهدوی دامغانی و صادق خرازی نیز، در کنار ایشان دیده می شوند. محمدرضا کایینی. rkaeini
🖊دهه ۷۰. دکتر سید جعفر شهیدی در کنار: آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، دکتر احمد مهدوی دامغانی و صادق خرازی، در حاشیه شرکت در کنگره شیعه شناسی دانشگاه کلمبیا، در دهه هفتاد. ♦️rkaeini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مصباح انقلاب(5) ❇️ ویژگی های شخصیتی حضرت علامه آیت الله محمدتقی مصباح یزدی(رضوان الله علیه) ✳️ از زبان آیت الله عباس کعبی ⬅️ اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
🔺🔺🔺اذعان « بی بی سی» به کم توجهی دگراندیشان به نظریات دکتر سروش در سال های اخیر 📡 نویسنده متن بالا در سایت «بی بی سی» چنین می نویسد: ⚫️«با شکست پروژه سیاسی اصلاحات تاثیر و حد مطرح بودن نظریات نواندیشان دینی در جامعه کم رنگ و به حوزه متخصصان و گروهی کم‌شمار محدود شد که مباحث فقهی و عرفانی را دنبال می‌کنند. ⚫️بخش مهمی از مخاطبان قبلی سروش و دیگر اصلاح‌طلبان دینی به بحث‌های تخصصی فقهی و عرفانی و تفسیرهای مختلف از مولانا علاقه‌ای ندارند و برای آنها جذابیت چندانی ندارد.» 🔆با توجه به اذعان مزبور «بی بی سی» الان بهتر می توان فهمید که چرا دکتر سروش پس از ارتحال آیت الله مصباح یزدی یک ساعت سخنرانی می کند و در تمام سخنرانی به فحاشی و هتاکی به آیت الله مصباح پرداخته است. 🔐 یکی از اهداف سروش را می توان جلب توجه محافل غربی و دگراندیشان به خودش و انتقام گیری از جریان آیت الله مصباح و پیروانش در قبال شکست و بی توجهی اخیر به پروژه روشنفکری دینی دانست. 📝 حجت الاسلام والمسلمین آقای جواد گلی 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
🔴درس‌هايي که بايد از علامه مصباح آموخت 🔸قسمت پنجم: جامعيت 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از شرايط لازم براي فهم درست اسلام و اقامة دين در زندگي فردي و اجتماعي، برخورداري از دانشي همه‌جانبه و جامع نسبت به همه آموزه‌ها و معارف ديني است. نگاه تک‌بعدي به دين از مهم‌ترين عوامل تعصبات کور و طرد و تکفيرهاي جاهلانه است؛ در روايتي از پيامبر اکرم(ص) نقل شده است که تنها کساني مي‌توانند دين را به معناي درست کلمه «اقامه» کنند که از همه جوانب نسبت به آن آگاهي داشته باشند. امام خميني(ره) مي‌فرمود بيشترين ضربه‌اي که اسلام متحمل شده است، از عالمان تک‌سونگر بوده است. يعني کساني که فقط فقه اسلامي را مي‌دانستند و از فلسفه و عرفان و کلام اسلامي بي‌اطلاع بودند يا کساني که فقط عرفان اسلامي را مي‌دانستند و از فقه و کلام و فلسفه و اجتماعيات و سياسات اسلام بي‌خبر بودند. 🔸آيت‌الله مصباح حقيقتاً يکي از جامع‌ترين انديشمندان معاصر بودند. به تعبير آيت‌الله جوادي آملي او «جامع معقول و منقول» بود. علامه مصباح در حوزة حديث‌شناسي و فقه و تفسير و فلسفه و کلام و اخلاق اسلامي بي‌شک، مجتهدي مسلم و بلکه انديشمندي نظريه‌پرداز بود. 🔸در سن 24 سالگي تصحيح بخش السماء و العالم بحار الانوار (54 تا 59)و تعليقه بر آنها را برعهده داشت؛ تصحيح کتاب حديثي بسيار مهم معاني الاخبار از شيخ صدوق و تعليقه بر آن را بر عهده داشت. تخصص و تبحر ايشان در دانش‌هاي ناظر به حديث را با تأمل در تعليقاتي که بر اين کتابها زده است به وضوح مي‌توان دريافت (ر.ک: مقاله «درنگي در چگونگي بررسي اسناد احاديث در تعليقات آيت‌الله مصباح بر «معاني الاخبار» و «بحار الانوار» نوشته غلامعلي عزيزي‌کيا، معرفت، شماره 247، سال 1397) در سن جواني به اجتهاد در فقه رسيد، تقريرات درس خارج بيع امام خميني را نوشت؛ در حوزه تفسير کتاب‌هاي بي‌سابقه «معارف قرآن» را نگارش کرد که در حقيقت با تدوين اين کتاب‌ها يکي از زمينه‌هاي لازم براي توليد علوم انساني قرآن‌پايه را فراهم کرد. در حوزه فلسفه و کلام و معرفت‌شناسي و اخلاق و فلسفه اخلاق که نوآوري و نظريه‌پردازي او بر همگان آشکار است. 🔸افزون بر اينها، در علوم انساني معاصر به ويژه در جامعه‌شناسي و روان‌شناسي و علوم تربيتي حقيقتا صاحب‌نظر و صاحب ايده بود. ايده‌ها و نوآوري‌هاي ايشان در اين علوم را مي‌توان در کتاب چهارجلدي «ره‌آوردها» مشاهده کرد. کتاب فلسفه تعليم و تربيت در اسلام ، نمونة عالمانه‌ و دقيقي براي اسلامي‌سازي علوم انساني حتي در رشته‌هاي جامعه‌شناسي و روان‌شناسي و علوم سياسي و اقتصاد و مديريت و امثال آن است. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
🔻آیت الله در نکوداشت علمی آیت الله : 🔰 علامه مصباح بزرگترین عصر ماست ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/nhalame 🆔 @Rashad_ir