🖊عکس نگاشت تاریخی/۶۰
سیزده سال پیش در چنین موسمی، علامه جلیل زنده یاد دکتر سید جعفر شهیدی، روی از جهان برگرفت و رهسپار ابدیت گشت. در منظومه شخصیت علمی آن بزرگ، تبحر او در شاخه های ادبیات عرب و فارسی و ایضا تاریخ اسلام و رجال آن، چشمگیر می نمود. میراث علمی وی در حوزه های فوق آمده، به ویژه آنچه در سیره اهل بیت (ع) نگاشته است، می تواند آگاهی های علاقمندان را، بر پایه و بنیادی محکم قرار دهد. روحش شاد.
دو تصویر فوق آمده -که به همین مناسبت منتشر می شود- مربوط است به حاشیه شرکت در کنفرانس شیعه شناسی در دانشگاه کلمبیا در دهه هفتاد. در عکس: زنده یاد آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، دکتر احمد مهدوی دامغانی و صادق خرازی نیز، در کنار ایشان دیده می شوند.
محمدرضا کایینی. rkaeini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مصباح انقلاب(5)
❇️ ویژگی های شخصیتی حضرت علامه آیت الله محمدتقی مصباح یزدی(رضوان الله علیه)
✳️ از زبان آیت الله عباس کعبی
⬅️ اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری
#عمار_انقلاب
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🔺🔺🔺اذعان « بی بی سی» به کم توجهی دگراندیشان به نظریات دکتر سروش در سال های اخیر
📡 نویسنده متن بالا در سایت «بی بی سی» چنین می نویسد:
⚫️«با شکست پروژه سیاسی اصلاحات تاثیر و حد مطرح بودن نظریات نواندیشان دینی در جامعه کم رنگ و به حوزه متخصصان و گروهی کمشمار محدود شد که مباحث فقهی و عرفانی را دنبال میکنند.
⚫️بخش مهمی از مخاطبان قبلی سروش و دیگر اصلاحطلبان دینی به بحثهای تخصصی فقهی و عرفانی و تفسیرهای مختلف از مولانا علاقهای ندارند و برای آنها جذابیت چندانی ندارد.»
🔆با توجه به اذعان مزبور «بی بی سی» الان بهتر می توان فهمید که چرا دکتر سروش پس از ارتحال آیت الله مصباح یزدی یک ساعت سخنرانی می کند و در تمام سخنرانی به فحاشی و هتاکی به آیت الله مصباح پرداخته است.
🔐 یکی از اهداف سروش را می توان جلب توجه محافل غربی و دگراندیشان به خودش و انتقام گیری از جریان آیت الله مصباح و پیروانش در قبال شکست و بی توجهی اخیر به پروژه روشنفکری دینی دانست.
📝 حجت الاسلام والمسلمین آقای جواد گلی
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت
🔸قسمت پنجم: جامعيت
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از شرايط لازم براي فهم درست اسلام و اقامة دين در زندگي فردي و اجتماعي، برخورداري از دانشي همهجانبه و جامع نسبت به همه آموزهها و معارف ديني است. نگاه تکبعدي به دين از مهمترين عوامل تعصبات کور و طرد و تکفيرهاي جاهلانه است؛ در روايتي از پيامبر اکرم(ص) نقل شده است که تنها کساني ميتوانند دين را به معناي درست کلمه «اقامه» کنند که از همه جوانب نسبت به آن آگاهي داشته باشند. امام خميني(ره) ميفرمود بيشترين ضربهاي که اسلام متحمل شده است، از عالمان تکسونگر بوده است. يعني کساني که فقط فقه اسلامي را ميدانستند و از فلسفه و عرفان و کلام اسلامي بياطلاع بودند يا کساني که فقط عرفان اسلامي را ميدانستند و از فقه و کلام و فلسفه و اجتماعيات و سياسات اسلام بيخبر بودند.
🔸آيتالله مصباح حقيقتاً يکي از جامعترين انديشمندان معاصر بودند. به تعبير آيتالله جوادي آملي او «جامع معقول و منقول» بود. علامه مصباح در حوزة حديثشناسي و فقه و تفسير و فلسفه و کلام و اخلاق اسلامي بيشک، مجتهدي مسلم و بلکه انديشمندي نظريهپرداز بود.
🔸در سن 24 سالگي تصحيح بخش السماء و العالم بحار الانوار (54 تا 59)و تعليقه بر آنها را برعهده داشت؛ تصحيح کتاب حديثي بسيار مهم معاني الاخبار از شيخ صدوق و تعليقه بر آن را بر عهده داشت. تخصص و تبحر ايشان در دانشهاي ناظر به حديث را با تأمل در تعليقاتي که بر اين کتابها زده است به وضوح ميتوان دريافت (ر.ک: مقاله «درنگي در چگونگي بررسي اسناد احاديث در تعليقات آيتالله مصباح بر «معاني الاخبار» و «بحار الانوار» نوشته غلامعلي عزيزيکيا، معرفت، شماره 247، سال 1397) در سن جواني به اجتهاد در فقه رسيد، تقريرات درس خارج بيع امام خميني را نوشت؛ در حوزه تفسير کتابهاي بيسابقه «معارف قرآن» را نگارش کرد که در حقيقت با تدوين اين کتابها يکي از زمينههاي لازم براي توليد علوم انساني قرآنپايه را فراهم کرد. در حوزه فلسفه و کلام و معرفتشناسي و اخلاق و فلسفه اخلاق که نوآوري و نظريهپردازي او بر همگان آشکار است.
🔸افزون بر اينها، در علوم انساني معاصر به ويژه در جامعهشناسي و روانشناسي و علوم تربيتي حقيقتا صاحبنظر و صاحب ايده بود. ايدهها و نوآوريهاي ايشان در اين علوم را ميتوان در کتاب چهارجلدي «رهآوردها» مشاهده کرد. کتاب فلسفه تعليم و تربيت در اسلام ، نمونة عالمانه و دقيقي براي اسلاميسازي علوم انساني حتي در رشتههاي جامعهشناسي و روانشناسي و علوم سياسي و اقتصاد و مديريت و امثال آن است.
#علامه_مصباح
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
#خبر
#نکوداشت
🔻آیت الله #علی_اکبر_رشاد در نکوداشت علمی آیت الله #مصباح_یزدی:
🔰 علامه مصباح بزرگترین #فیلسوف_علوم_انسانی_اسلامی عصر ماست
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/nhalame
🆔 @Rashad_ir
◽️آیت الله مصباح یزدی بزرگترین متفکر علوم انسانی اسلامی عصر ما است
آیت الله علی اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
◾️آیت الله مصباح یزدی در فریادها و خروش هایش همچنان زنده و جوشان است، در جلوی جبهه انقلاب حرکت کرده و سربازان انقلاب نیز او را چونان مشعلی در فراراه مسیر انقلاب می نگرند و از او پیروی می کنند.
◾️ما در سوگ مردی نشسته ایم که دلش خانه خدا و قلبش پایتخت الهی و جانش آکنده از صفات الهی بود؛ قلب ایشان بدون هیچ مقاومتی به خانه خدا تبدیل شده بود و هرگز از یاد خداوند غافل نمی شد.
🌐 rasanews.ir/002oxv
🆔 @Rashad_ir
#مصباح_و_تحول
حضرت آیت الله مصباح یزدی(ره):
🔻 متاسفانه به جایی رسیده ایم که هیچ نهاد اقتصادی وجود ندارد که از ربا مصون مانده باشد.
👈🏻 این اتفاق به دلیل همان نگاهی است که حوزه علمیه تنها باید به مسائل معنوی و آخرتی مردم برسد!
⭕️اگر انحرافی در نسل های بعدی رخ دهد، حوزه علمیه مسئول است. اولین وظیفه ما نیز این است که در مقابل انحرافات سکوت نکنیم.
📅97/06/12
🆔@tahavol_howze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر چه می گذرد داغ تازه تر می شود ....😭😭😭
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🏴eitaa.com/mesbahedustan 🏴
🔻آیت الله مصباح با آبروی خود با خدا معامله کرد/ تمرکز دشمن بر قائمه نظام یعنی رهبری است
🔹سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی:
🔹 اگرچه علامه مصباح در میدان تن به تن و نزدیک به دشمن جان نداد اما در میدانِ به صحنه آوردن آبرو در دفاع از ولایت، شهید شد و این درجه بالایی از شخصیت است.
🔹آیتالله مصباح مصداق «لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ» بود. مردِ شنیدن سرزنشها و نهراسیدن از آنها.
🔹ولی فقیه، کسی است که همه آرزوهای دشمن را با خود دشمن به سمت گورستان آرزوها هدایت کرده و صاحبان قدرت را از اعمال قدرت، باز داشته است و علامه مصباح از چنین گوهری دفاع میکرد.
🔹قاعده نظام ما، مردم و قائمه آن، رهبر است که دشمن بر او متمرکز شده و هرچه بگوید، ولو درباره واکسن، جنجال به راه میاندازند.
🔹یک موسسه متعلق به دشمن میگوید رژیم صهیونسیتی از درون پوسیده شده و تعادل خود را از دست داده است.
بیشتر بخوانید👇
http://tabyin.ir/node/104955
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🏴eitaa.com/mesbahedustan 🏴
مصاف یک تنه حضرت علامه مصباح با «خناسان مسلط»...
مقام معظم رهبری:
آیت الله مصباح یک فقیه، متکلم، فیلسوف، مفسر و زمان شناس بصیر است. از همه اینها مهمتر جزء شخصیتهای برجستهای است که هیچگاه در تقدم نظام بر خود تردید نداشته و در این راه بدون لحاظ داشتن موقعیت علمی خود به دل خطر رفته و گاهی یک تنه با «خناسان مسلط» مصاف داده است.
#بنیان
@elahirad_ir
هدایت شده از خبرگزاری فارس
⭕️ میثاق نامه دانش آموختگان ادوار مختلف طرح ولایت جهت ادامه راه فقیه و فیلسوف مجاهد؛ معلم بزرگ؛ علامه محمد تقی مصباح یزدی (رضوان الله علیه)
❕با ورود به لینک https://mabnaha.ir/mesbah/ اقدام به امضای این میثاق نامه بفرمایید
▫️بعد از ثبت اطلاعات، یک نسخه از این میثاق نامه برای دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، یک نسخه برای دفتر علامه مصباح (رضوان الله علیه) به همراه مشخصات عزیزان ارسال خواهد شد.
❗️لطفا در انتشار حداکثری کوشا باشید
@mabnaha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬رسانه مستقل
*از بسیاری روحانیّون متنفرم و به آنها اعتقاد ندارم*
⭕️📹 دیدگاه امام خمینی (رحمةالله علیه) درباره روحانیت؛
🔸از بسیاری از روحانیون #متنفرم
🔸به بسیاریشان #اعتقاد_ندارم
🔶اگر یک روحانی برخلاف اسلام عمل کرد، از او #شکایت کنند و او را #محاکمه کنند
#امام_سانسورنشده
✅صدای انقلاب را از اینجا بشنوید
https://eitaa.com/joinchat/3579904023C946fc9deba
Audio1 00_07_25-00_48_06~1.mp3
9.76M
🔻سخنان ارزشمند #پروفسور_درخشان عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در وصف شخصیت فلسفی، فقهی، عرفانی و مدیریت علمی آموزشی آیت الله #مصباح_یزدی
🔻آیت الله مصباح یزدی با انعطاف روحی و پشتکاری بدون وصف پیگیر اسلامی سازی علوم انسانی بودند.
🔻موسسه امام خمینی (ره) زحمات بسیار زیادی برای #اقتصاد_اسلامی کشیدند.
🔻آیت الله مصباح یزدی شخصا و متواضعانه صحبت همه ی اقتصاددانان را در جلسات طولانی گوش می دادند.
پ.ن: این سخنان در جلسه ی بزرگداشت ایت الله مصباح یزدی که توسط #انجمن_اقتصاد_اسلامی_حوزه_علمیه تشکیل شده بود، مطرح شده است.
📌در انتشار مطالب و معرفی کانال ما را یاری نمایید
🆔eitaa.com/economy_and_media
🔸فایده زیارت قبور برای اموات
وَ رُوِيَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ أَنَّهُ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ الْمَوْتَى نَزُورُهُمْ فَقَالَ نَعَمْ قُلْتُ فَيَعْلَمُونَ بِنَا إِذَا أَتَيْنَاهُمْ فَقَالَ إِي وَ اللَّهِ إِنَّهُمْ لَيَعْلَمُونَ بِكُمْ وَ يَفْرَحُونَ بِكُمْ وَ يَسْتَأْنِسُونَ إِلَيْكُم
محمّدبن مسلم میگوید: از حضرت امام صادق علیه السلام پرسیدم: به زیارت مردگان برویم؟ فرمودند: بله!
عرض کردم: وقتی به نزدشان می رویم متوجّه می شوند؟ فرمودند: «آری قسم به خدا متوجّه می شوند و به سبب آمدن شما شاد می گردند و با شما انس می گیرند.»
📚 «من لایحضره الفقیه» ج ۱ ص ۱۸۱
@Arefane
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت
🔸قسمت ششم: روحية انتقادي
🖊احمدحسين شريفي
🔸از ويژگيهاي مهم آيتالله مصباحيزدي داشتن روحية انتقادي و نقادي بود. چنين روحيهاي البته از لوازم استقلال رأي و شجاعت در فکر و حريت در انديشه و تسلط بر موازين و معيارهاي عقلي و تخلق به اخلاق علمي و پژوهشي است.
🔸حقيقتاً همه موازين اخلاقي و علمي در نقد انديشهها را به خوبي مراعات ميکرد (براي آشنايي با اين موازين ر.ک: مدخل «اخلاق نقد» در دانشنامه اخلاق کاربردي). هرگز از سر تعصب و تصلب و بدون بررسي بنيانها و ريشههاي انديشهها و سياستها و بدون رعايت جوانب اخلاقي مسأله، به نقد آنها اقدام نميکرد. بلکه بعد از فهم همه جانبه و دقيق سخن ديگران به نقد آنها ميپرداخت.
🔸به هر حال، از ويژگيهاي بارز در روششناسي علمي آيتالله مصباح، برخورداري از روحية نقادي بود. همين روحيه موجب شده بود که اولاً، مطالب و سخنان ديگر انديشمندان را خوب و دقيق بفهمد؛ ثانياً، هيچ سخني را بدون برخورداري از منطق و استدلال نپذيرد؛ و ثالثاً در مواجهه با افکار و انديشههاي ديگران هرگز از جاده انصاف خارج نشود؛ بعد از تشخيص سره و ناسره، سرهها را بپذيرد و ناسرهها را بدون هيچ گونه تعصبي و صرفاً به مقتضاي برهان و استدلال رد کند.
🔸در اين عرصه براي او فکر و محصول فکر مهم بود نه متفکر و صاحبنظر؛ به همين دليل، چه در مواجهه با سقراط و افلاطون و ارسطو، و چه در مواجهه با ابنسينا و شيخ اشراق و ملاصدرا و همچنين هم در مواجهه علمي با استاد محبوب خود، علامه طباطبائي، و هم در مواجهه با فيلسوفان مارکسيست و ليبراليست، نوع مواجهه انتقادي او هيچ تفاوتي نميکرد. با نگاهي به کتابهاي فلسفي، سياسي، حقوقي، اخلاقي و معرفتشناختي او ميتوان آشکارا وجود چنين حريت و آزادگي علمي و استقلال فکري را در ايشان مشاهده کرد.
#علامه_مصباح
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
#مصباح_و_تحول
⁉️عمده بحث های امروز حوزه به طهارت وصلات می گذرد، آیا عمر انبیاء به همین ها گذشت؟!
آیت الله مصباح یزدی(ره):
🔸بخش اصلی دین، مسائل اجتماعی است؛ اما چرا تنها به چند آیه قرآن که متکفل بیان مسائل فردی است، اکتفا کردهایم؟ آیا آیات دیگر قرآن برای ما نازل نشده است؟! عمده بحثهای امروز حوزه، طهارت و صلات است؛ مگر چند آیه قرآن کریم در مورد شکیات نماز و نجاسات و مطهرات داریم؟ چرا به گونهای رفتار میکنیم که گویا دین منحصر در همینهاست! آیا عمر انبیا و ائمهعلیهمالسلام به همینها گذشت؟
👈🏻 بنده به عنوان اتمام حجت به شما عرض میکنم، در طول زندگیام و به مناسبتهای مختلف، سفرهای محدودی به کشورهای دیگر داشتهام؛ در بین مردم آنها هزاران بلکه میلیونها انسان وجود دارند که تشنه اسلام و عمل به معارف الهی هستند؛ اما نمیدانند و حجت بر آنها تمام نشده است؛ من و شما عذری برای کوتاهی در این زمینه نداریم.
🔸 امروز در دورترین نقاط عالم کسانی هستند که تمام امیدشان به انقلاب خمینی(ره) است که دین را در دنیا احیا کرد؛ اما آیا ما چه اندازه نیرو داریم که بتوانند این وظیفه سنگین را به دوش بکشند! ما سرگرم چه هستیم؟ شب و روزمان به چه میگذرد؟ فردا جواب خداوند و شهدا را چه خواهیم داد؟!
97/10/15🗓
🆔@tahavol_howze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹راز ارادت #آیت_الله_مصباح به رهبر انقلاب از زبان حجتالاسلام والمسلمین روانبخش
➕ به کانال #تحلیلTv بپیوندید👇
🆔 @Tahlil_Tv
@روانبخش
http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
20210112_191535.mp3
7M
سخنراني روانبخش در جمع مردم رشت به دعوت جبهه پايداري انقلاب اسلامي استان گيلان به مناسبت بزرگداشت علامه مصباح يزدي 👆🏿👆🏿👆🏿
@روانبخش
http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
#گزارش_تصویری | حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، رئیس محترم قوه قضائیه ، با حضور در منزل آیت الله مصباح یزدی (قدس سره)، ارتحال این حکیم مجاهد را به خانواده ایشان تسلیت گفتند.
۹۹/۱۰/۲۵
🏴 @mesbahyazdi_ir
AYATOLLAH MESBAH.mp3
14.04M
🎙 سخنرانی حمید رسایی
📚 بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی
💯 در جمع روحانیون ورامین
📗 تبیین روایت اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه...
💌 و بیان خاطراتی از علامه مصباح یزدی
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹کلیپ ویژه| برشی از آخرین درس اخلاق عالم ربّانی، آیت الله شیخ یحیی انصاری شیرازی رضوان الله علیه
«جوان های عزیز و محترم؛ حالا وقت این است که، دقت بفرمایید؛
به مقام آرامش برسید، آرامش الی الله
فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ إِنِّي لَكُمْ مِنْهُ نَذِيرٌ مُبِينٌ (سوره ذاریات آیه 50)
از حوادث زندگی به سوی خدا فرار کنید
أَلَا إِلَى اللَّهِ تَصِيرُ الْأُمُورُ (سوره شورا آیه 53)
إِلَيْهِ يُرْجَعُ الْأَمْرُ كُلُّه (سوره هود آیه 123)
هیچ کنجی بی دد و بی دام نیست
جز به خلوت گاه حق آرام نیست
(مثنوی معنوی، دفتر دوم، بخش 16) »
@Arefane
﷽؛
🌐روحانیّت؛ عامل صلاحها و فسادها 113
"روشنگری"
امام خامنهای(روحی فداه) :
🔹ما معمّمها و روحانیون در طول تاریخ، در تخطئه خودمان به اشتباهات بزرگی دچار شدیم.
ما خیال کردیم با #طرد و نفی و دعوا و احیانا #تکفیر، میتوان ریشه یک فکر غلط را از جامعه کند؛ در حالی که این خطاست!
🔹چرا فِرَق ضالّه، ایدههای غلط و بیمبنایشان، همچنان در مغزهای خیلی از مردم ماند و هنوز هم هست؟!
علّت این است که با آنها برخورد خوب و منطقی و #استدلالی نشد؛ #برخورد_چماقی شد.
امروز دیگر بس است.
🔹این برخورد التقاطی در جامعه ما هست، امّا جوابش چماق و دعوا و نفی و انکار و تکفیر و تفسیق نیست.
جوابش کار درست است.
🗓١٣۶۴/۸/۲۹
#جهاد_فکری
•● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●•
@andishe_emam
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت
🔸قسمت هفتم: نظم وانتظام فکري و عملي
🖊احمدحسين شريفي
🔸از ويژگيهاي علمي بارز و غيرقابل انکار آيتالله مصباحيزدي «نظم و انتظام و انسجام فکري» بود. ايشان ذهني بسيار منظم و منطقي داشت؛ اين ذهن منطقي در کنار رسايي در بيان مطالب، موجب ميشد که سخنان و مطالب علمي ايشان بسيار منظم و ضابطهمند و منسجم باشند. به همين دليل، بعيد ميدانم به سادگي بتوان تعارضي دروني در ميان گفتهها و نوشتههاي فراوان ايشان پيدا کرد.
🔸استاد مصباح به دليل آنکه اهل تعقل و عقلانيت بود، و هيچ سخني را بدون برخورداري از برهان و استدلال نميپذيرفت، ثبات و استقرار انديشهاي و شخصيتي داشت. در طول حيات پربرکت علمي ايشان، چيزي به نام مصباح اول و مصباح دوم و مصباح سوم نداريم. برخلاف برخي به اصطلاح روشنفکران و مدعيان انديشه که به دليل بيثباتي در فکر و بيانضباطي در انديشه هر روزي بت عيارشان به شکلي جلوه ميکند. (و عجيب اينکه به اين دمدمي مزاجي هم افتخار ميکنند!) يک روز اشعريمسلکاند و يک روز معتزلي مسلک و روزی دیگر از نومعتزلي سخن ميگويند؛ يک روز مدافع انجمن حجيته ميشوند و روز ديگر امام زمان را منکر ميشوند؛ يک روز سخن گفتن زنان با مردان را از بزرگترين ناهنجاريها ميدانند و روز ديگر ازدواج يک زن با چند مرد را حق قانوني او ميدانند و يک روز از اهميت ازدواج سخن ميگويند و روز ديگر آن را از ضداخلاقترين نهادها ميدانند. يک روز تحت تأثير فلان انديشمند و نحلة فکرياند و روز ديگري مدافع سينهچاک نحلهاي ديگر و مکتبي ديگر ميشوند؛ روزي از معنويت علوي سخن ميگويند و روز ديگري از معنويت بودايي دفاع ميکنند.
🔸آیت الله مصباح در مقام عمل و در مسائل مديريتي و رفتاري نيز حقيقتاً نظمي کمنظير داشت. در طول سالياني که افتخار همکاري با ايشان در امور آموزش و پژوهش و برخي از شوراهاي عالي مؤسسه را داشتم، جلسهاي را به خاطر ندارم که از سوي ايشان لغو شده باشد! و يا بسيار بسيار به ندرت پيش ميآمد که ايشان حتي يک دقيقه تأخير در حضور در جلسات داشته باشد. حتي گاهي پيش ميآمد ايشان جلوتر از همه معاونين در جلسه حاضر ميشد.
#علامه_مصباح
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
✅ آقای دکتر امیر خواص عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره):
🔸 سروش مغالطات در مواجهه با آیت الله مصباح یزدی رضوان الله علیه
به نام خدا و با سلام و تحیت. سخنانی که آقای دکتر سروش درباره استاد علامه مصباح یزدی رضوان الله تعالی علیه بیان کرده بود را گوش دادم که جای تاسف بسیار داشت هم چنین نقد آن سخنان ناصواب را که توسط برادر و همکار اندیشمندم جناب آقای دکتر شریفی بیان شده بود و نکات ارزشمندی را بیان کرده بودند گوش دادم و جای دارد بسی سپاس از ایشان داشته باشم. در اینجا بنده تنها به چند مغالطه ای که در سخنان آقای سروش رخ داده و از آن مغالطات در تبیین دیدگاههای نا صواب خود بهره برده است اشاره می کنم:
۱. ایشان مدعی است که آقای مصباح چنانچه یارانش نقل می کنند هیچگاه اهل سیاست نبود و به زندان نرفت. این دقیقا مغالطه نقل قول ناقص است. اگر آقای سروش به همه نقل قول ها در باره استاد علامه مراجعه می کرد و به گفتار کسانی که مبارزات استاد را تایید کرده اند و اسنادی که در این رابطه وجود دارد توجه می کرد هرگز نمی توانست چنین داوری غیر منصفانه ای بکند ثانیا مگر انقلابی بودن تنها نشانه اش به زندان رفتن است؟ اگر چنین باشد باید بسیاری از عالمان انقلابی را چون سابقه زندان نداشته اند اهل سیاست و مبارزه و ... ندانیم.
۲. ایشان مبارزه استاد مصباح با دکتر شریعتی را یک سرگرمی برای ایشان می دانست. این دقیقا مغالطه تفسیر نادرست است. آیا نقد اندیشه های نادرست شریعتی سرگرمی بوده است؟ پس خود شما نیز در این سخنرانی که به نقد شخصیت استاد مصباح پرداخته اید مشغول سرگرمی هستید و وقت مخاطبان را که برای تفسیر کتاب کیمیای سعادت غزالی جمع شده اند تلف کرده و در برابر آنها مسئول هستید. جالب است که در ادامه سخنش گویا نکته قبلی را فراموش کرده و از قول پوپر نقل می کند که باید اندیشه ها با هم به نبرد و جدال بپردازند، خوب آیا نقد استاد مصباح به اندیشه های دکتر شریعتی مگر چیزی جز نبرد اندیشه ها بوده است پس چرا به ناحق این جدال فکری را به سرگرمی متهم می کنید که این خود مغالطه دیگری به نام توهین و استهزاء است.
۳. ایشان از یک سو مدعی دوستی ۴۰ ساله آقای دکتر احمدی با استاد مصباح می شود و از سوی دیگر می گوید آقای دکتر احمدی که در بحث دفتر همکاری حوزه و دانشگاه رابط تهران با قم بود بعد از یک جلسه صحبت با آقای مصباح انصراف داد و گفت من دیگر نمی توانم رابط باشم چون بعد از یک ساعت صحبت با ایشان در ساعت دوم باید دعوا کنیم. اولا این جا هم یک مغالطه دروغ رخ داده است زیرا صدر و ذیل این دو نقل قول با هم سازگار نیست زیرا چگونه دو نفر با هم می توانند چهل سال دوست باشند اما دو ساعت نتوانند با هم گفتگو کنند؟ دو انسان عادی به چنین دوستی ادامه نمی دهند چه رسد با دو عالم. ثانیا دکتر احمدی تا اواخر عمرشان با موسسه امام خمینی ارتباط داشت و به خود بنده هم می گفت اگر برای گروه کلام و فلسفه دین درس دارید برای بنده درس بگذارید که برای تدریس بیایم .
۴. ایشان می گوید آقای مصباح در صدر چند روحانی مدرسه در راه حق را پیش از انقلاب برای مبارزه با مسبحیت راه انداخته بود. و در ادامه می گوید آقای مصباح تا آقای (امام )خمینی زنده بود جایگاهی نداشت. اولا مدرسه درست نیست و موسسه در راه حق درست است. ثانیا آقای مصباح بنیان گذار آن موسسه نبوده است. ثالثا فعالیت موسسه در راه حق منحصر در مبارزه با تبشیر مسیحی نبوده است. رابعا بر طبق اسناد غیر قابل انکار خود حضرت امام رضوان الله علیه هزینه بخش آموزش موسسه در راه حق را نه تنها تا آخر عمر پذیرفت بلکه خواستار دو برابر شدن فعالیت آن شد. همه این سخنان ناشی از جهل آقای سروش و به تبع آن مبتلا شدن به مغالطه تحریف و دروغ گویی است.
۵. ایشان مدعی می شود که بواسطه خدمت آقای مصباح به دستگاه قدرت در عوض دانشگاه باقرالعلوم را برای ایشان درست کردند که تا کنون هم وجود دارد. این سخنان هم دچار آفت و مغالطه دروغ و توسل به جهل است چرا که بنیاد باقرالعلوم اولا دانشگاه نبود. ثانیا مزد دستگاه قدرت به ایشان نبود بلکه ساختمان دو طبقه ای برای دوره تحصیلات تکمیلی بود که یک شخص خیر در اختیار استاد علامه گذاشته بود و ثالثا در سال ۷۴ به فعالیتش پایان داد.
۶. ایشان مدعی می شود که بضاعت علمی استاد تنها فلسفه اسلامی بوده و مقداری هم تفسیر. این سخن نیز دقیقا مغالطه توسل به جهل است. توضیح آنکه اگر کسی عدم علم خود را دلیل بر اثبات یا نفی مدعایی قرار دهد دچار چنین مغالطه ای شده است که هم جنبه اثباتی دارد و هم جنبه سلبی مانند اینکه مدعی شود وجود جن خرافه است و جن وجود ندارد(جنبه سلبی) و در اثبات این مدعا بگوید چون من تا کنون کتابی در زمینه وجود جن ندیده ام اینجا جهل خود را دلیل نفی وجود جن قرار داده است...👇👇👇
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
✅ جناب آقای دکتر امیر خواص:
⬅️ ... یا بگوید فلان مقاله خیلی عالی است (جنبه اثباتی) و در اثبات این مدعا بگوید چون من ناکنون نقدی به این مقاله ندیده ام. جناب سروش دقیقا عدم علم خود و جهل خود به فقاهت و دانش حدیث و دیگر جنبه های علمی ... استاد علامه مصباح را دلیل بر عدم فقاهت و عدم حدیث شناسی ایشان دانسته در حالی که اولا حضرت استاد در ۲۵ سالگی به درجه اجتهاد رسیده است پس چگونه می توان ایشان را فقیه ندانست ثانیا چگونه مرجع بزرگ و حدیث شناسی مانند آیت الله بروجردی استاد مصباح را در سن ۲۳ سالگی مامور به تصحیح و تعلیقه نوشتن بر ده جلد بحارالانوار می کند که نشان آشنایی عمیق استاد مصباح با دانش حدیث است. خود بنده در سال ۱۳۷۱ یعنی ۲۸ سال پیش که وارد موسسه در راه حق شدم به مناسبتی در کتابخانه مشغول تورق و مطالعه برخی از مجلدات بحار الانوار بودم که تعلیقه های استاد و امضای پایانی ایشان را که دیدم هم خوشحال و هم متعجب شدم که ایشان در سن جوانی به تحقیقات روایی نیز اشتغال داشته اند.
۷. سخن پایانی اینکه آقای دکتر سروش در سراسر این سخنرانی که یک ساعت و یک دقیقه به طول انجامیده دچار مغالطه انگیزه به جای انگیخته شده است یعنی برای بیرون کردن حریف از میدان و رماندن دیگران از استاد مصباح به جای در افتادن و جدال با اندیشه های استاد علامه به نقد شخصیت ایشان آن هم با توسل به چندین مغالطه پرداخته است و از آنجا که دروغگو کم حافظه است گویا فراموش کرده که با تمسک به کلام پوپر استاد مصباح را نقد می کرد که چرا به جدال با اندیشه ها نپرداخته و حال آنکه که خود ایشان در همین سخنرانی به جای نقد اندیشه به نقد انگیزه و شخصیت آن هم به صورت ناروا پرداخته است؛ جای دارد که در پایان به ایشان آیه کریمه را یاد آور شویم که لم تقولون ما لا تفعلون. شما که خود مدعی لزوم جدال اندیشه ها هستی چرا اندیشه های استاد مصباح را در کتابهایش مطالعه نمی کنید و با آنها به جدال بر نمی خیزی بلکه تنها هنرت در مواجهه با مخالفان فکری ات نثار کردن تهمت های درشت و نادرست است. خدا به همه ما انصاف بدهد و ما را به طریق صواب هدایت کرده و ثابت قدم بدارد. والسلام
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🔴 #ختم_صلوات
🔺️با توجه به توصیه حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ، مجموعه MESBAHYAZDI.IR مراسم مجازی ختم صلوات را برگزار میکند.
🔺️کسانی که میخواهد در این مراسم شرکت کنند تعداد صلواتی که میفرستند را توسط لینک انتخاب کنید:
▶️ EitaaBot.ir/poll/y1af?eitaafly
اگر به هر صورتی قادر به انتخاب نبودید تعداد صلواتی که میخواهید بفرستید را به آیدی، @mesbahyazdi_adm ارسال فرمایند و تا پایان روز صلواتها را ختم بفرمایند.
💻 @mesbahyazdi_ir
📷 تصاویری از علامه مصباح يزدی در كنفرانس شيعه شناسی در دانشگاه كلمبيا در دهه هفتاد
🆔@tahavol_howze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرحوم آیتالله مصباح یزدی(ره):
همه ما در برابر رشوهخواری، پارتی بازی، رانتخواری، رباخواری و فساد اخلاقی مسئولیم/ ما باید مواظب باشیم مچ خائنین را بگیریم انها را رسوا کنیم نگذاریم نظام اسلامی را بدنام کنند/ انتقاد از افراد تضعیف نظام نیست تقویت نظام است...
🔥طووفااااااان توئیتری🔥
🌏@tofantwitteri
🌏@tofantwitteri