eitaa logo
مصباحیه ...
134 دنبال‌کننده
17.7هزار عکس
9.2هزار ویدیو
497 فایل
مصباحیه ... اَلا ولایحمل هذا العَلَم اِلّا اهل البصر و الصّبر... معرفی شخصیت الهی و جهادی آیت الله #مصباح_یزدی...🌹 همراه با مطالب گوناگون خبری، تحلیلی، بصیرتی، اخلاقی، معرفتی و...🌸🌸🌸 @Soukhtee
مشاهده در ایتا
دانلود
امام عزیز پرونده ویژه کانال روزنه به مناسبت ارتحال جانگداز امام خمینی لطفا در ثواب نشر شریک شوید.... @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🎥مصاحبه مقام معظم رهبری، در روز تشییع امام خمینی متنِ کامل وصیت‌نامۀ الهی_سیاسی امام خمینی تذکرات چهارگانه ذیل وصیت‌نامه امام خمینی چیستی، چرایی و ضرورت مقابله با در نگاه مقام معظم رهبری امام خمینی به روایت امام خامنه‌ای (آشنایی با موضوع «امام خمینی(ره)» در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی ) امام رصد سمپاشی‌های رسانه‌های معاند را حتی در بستر بیماری هم ادامه داد! امام در بستر بیماری هم نماز شب را ترک نکرد! عروج به روایت سیداحمد خمینی پیام تسلیت حضرت آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی به‌مناسبت ارتحال امام خمینی اطلاعیه حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی به‌مناسبت ارتحال امام خمینی پیام تسلیت حضرت آیت‌الله العظمی اراکی به‌مناسبت ارتحال امام 🎥 فیلم کامل نماز آیت‌الله العظمی گلپایگانی بر پیکر امام خمینی(ره) 🎥مصاحبه کمتر دیده شده امام در نفی ! 🎥لحظاتی از حضور آیت الله خامنه‌ای در مراسم تشییع امام خمینی 🎥بخشی از قرائت وصيتنامه امام(ره) توسط حضرت آیت الله خامنه‌ای 🎥هشدار تاریخی آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی درباره دشمنی با امام خمینی(ره) و هر کس در برابر انقلاب بایستد، هلاک می‌شود! (رؤیای صادقه‌ی (قدس‌سره) که تعبیر شد!) 🎥لحظات پایانی عمر شریف امام خمینی به روایت آیت‌الله خامنه‌ای 🎥فیلم کمتر دیده شده از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره (ره) نقدهای تاریخی بر کتاب تحریف‌آمیز 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هر کس در برابر انقلاب بایستد، هلاک می‌شود! رؤیای صادقه‌ی (قدس‌سره) که تعبیر شد! ◽️ 🔸قبل از پیروزی انقلاب، خواب دیدم که شاه به سید جوانی، خیلی احترام می‌کرد. در عالم رؤیا فهمیدم که پس از شاه، او [رهبر] خواهد بود. 🔸پس از پیروزی انقلاب، دیدم که همان‌طور شد؛ ولی قیافۀ آقای خمینی(قدس‌سره) با آن جوان، تطبیق نمی‌کرد؛ امّا وقتی عکس جوانی ایشان را آوردند، دیدم عیناً همان است. 🔸در عالم رؤیا، آن جوان، چیزی گفت که از آنچه می‌گویم، معلوم می‌شود. 🔹پس از انقلاب، آقای خمینی(قدس‌سره) گفت: «هر کس در برابر انقلاب بایستد، هلاک می‌شود» 🔻و به این شکل، آنچه در خواب دیده بودم، تعبیر شد. 📚محمدی ری‌شهری، زمزم عرفان، ص٣١۵.
🔻جایگاه فلسفه و عرفان در شناخت حقایق عالم از نگاه امام خمینی(ره) 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ می‌دانیم که یک فیلسوف و عارف طراز اول دوران معاصر بود. او متخصص و استاد برجسته فلسفه به ویژه حکمت متعالیه بود. و قریب به دو دهه به طور جدی به تدریس و تحقیق در فلسفه صدرایی پرداخت. او نه تنها در عرفان عملی از بی‌نظیرترین افراد تاریخ اسلام به شمار می‌رفت که از استادان و شارحان بزرگ عرفان نظری بود و از شیفتگان محیی‌الدین ابن عربی بود. با مراجعه به کتاب‌هایی مثل «مصباح الهدایه الی الخلافة و الولایة» و همچنین «شرح دعای سحر» که در دهه سوم عمر مبارکشان تألیف کردند و کتاب‌هایی مثل «حاشیه بر شرح فصوص الحکم» و «حاشیه بر مصباح الانس بین المعقول و المشهود» نوشته ابن‌فناری و «تفسیر سوره حمد» می‌توان با دقت‌های عمیق امام خمینی در مباحث عرفان نظری آشنا شد. و با مراجعه به کتاب‌هایی مثل «شرح چهل حدیث» و «شرح جنود عقل و جهل» و «سرّ الصلاة» و «آداب الصلاة» و «جهاد اکبر یا مبارزه با نفس» و همچنین «نامه‌های عرفانی و اخلاقی» او می‌توان به عمق عرفان عملی امام خمینی پی برد. برخلاف تصور عده‌ای که گمان می‌کنند امام از میانه عمر خود به بعد عرفان و فلسفه را کنار گذاشت و دیگر سخنی از آنها به میان نیاورد، به استناد شواهد متعدد می‌توان گفت وی تا واپسین روزهای حیات اینجهانی خود دلبسته عرفان و فلسفه بود و آشنایی با این علوم و تعمق و تفکر در آنها را برای آگاهی از حقایق اسلام از ضروریات می‌دانست و بر این باور بود که بدون تعمق در فلسفه و عرفان اسلامی امکان فهم و درک حقایق اسلامی وجود ندارد. حتی در نامه‌ای که به گورباچف نوشتند بر این مسأله تأکید ویژه کردند. توضیح آنکه: امام خمینی در نامه‌ای که در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۶۷ به رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی، میخائیل گورباچف نوشتند، از او خواستند که در کنار مطالعه فلسفه غرب و آگاهی از اندیشه‌های فیلسوفان غربی، عده‌ای از افراد توانمند و نخبه را مأمور کند تا در فلسفه و عرفان اسلامی نیز به تحقیق و مطالعه بپردازند. به ويژه از آراء و اندیشه‌های ابونصر فارابی و ابوعلی‌ سینا، در حکمت مشاء، و شیخ‌ شهاب‌الدین سهروردی در حکمت اشراق و صدرالدین شیرازی در حکمت متعالیه آگاه شوند. و ظرافت‌های فکری آنان درباب علت و معلول و قوانین کلی حاکم بر عالم و ارزش معرفت‌شناختی ادراک شهودی و حقیقت علم و امثال آن را بدانند و برای او شرح دهند. و سپس به وی توصیه می‌کند که: «اگر خواستيد از مباحث اين بزرگمرد [شیخ محیی‌الدین ابن عربی] مطلع گرديد، تنى چند از خبرگان تيزهوش خود را كه در اين گونه مسائل قوياً دست دارند، راهى قم گردانيد، تا پس از چند سالى با توكل به خدا از عمق لطيف باريك‌تر ز موى منازل معرفت آگاه گردند، كه بدون اين سفر آگاهى از آن امكان ندارد.» امام خمینی در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۶۷ (یعنی حدود سه ماه پایانی عمر مبارکشان) در پیام مهمی خطاب به عالمان دین و روحانیان که با عنوان «منشور روحانیت» مشهور شد، دوران سیاه مخالفت عده‌ای از روحانیان با فلسفه و عرفان یاد می‌کند و می‌نویسد: «اين از مسائل رايج حوزه‏ها بود كه هر كس كج راه مى‏رفت متدين‌تر بود. ياد گرفتن زبان خارجى، كفر و فلسفه و عرفان، گناه و شرك بشمار مى‏رفت. در مدرسه فيضيه فرزند خردسالم، مرحوم مصطفى از كوزه‏اى آب نوشيد، كوزه را آب كشيدند، چرا كه من فلسفه مى‏گفتم. ترديدى ندارم اگر همين روند ادامه مى‏يافت، وضع روحانيت و حوزه‏ها، وضع كليساهاى قرون وسطى مى‏شد كه خداوند بر مسلمين و روحانيت منت نهاد و كيان و مجد واقعى حوزه‏ها را حفظ نمود.» برخی گمان کرده‌اند که ابزاری دانستن و از سوی امام راحل و توصیف آنها به «حجاب اکبر» به معنای آن است که وی در پایان عمرشان به مخالفت با این علوم پرداخته‌اند! این در حالی است که افزون بر مطالب پیش‌گفته، امام خمینی(ره) به صراحت کنار گذاشتن فلسفه و عرفان و علوم استدلالی را نوعی خیانت می‌دانستند. وی در نامه‌ای عرفانی و اخلاقی پس از پاره‌ای توصیه‌های معنوی و عرفانی، خطاب به سیداحمد خمینی چنین نوشتند: «و آنچه گفتم به آن معنى نيست كه به فلسفه و علوم برهانى و عقلى نپرداز و از علوم استدلالى روى گردان كه اين خيانت به عقل و استدلال و فلسفه است، بلكه به آن معنى است كه فلسفه و استدلال راهى است براى وصول به مقصد اصلى و نبايد تو را از مقصد و مقصود و محبوبْ محجوب كند، يا بگو اين علوم عبورگاه به سوى مقصد هستند و خود مقصد نيستند و دنيا مزرعه آخرت است‏ و علوم رسمى مزرعه وصول به مقصودند، چنانچه عبادات نيز عبورگاه به سوى او- جلّ و علا- است» Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴استاد شهید مطهّرى از خاطرات خود درباره امام(ره) می ‏فرماید: ♦️من قریب دوازده سال در خدمت این مرد بزرگ (امام خمینى) تحصیل کرده‏ام. وقتى که در سفر اخیر به پاریس به ملاقات و زیارت ایشان رفتم، چیزهایى از روحیه او درک کردم که نه فقط بر حیرت من بلکه بر ایمانم نیز اضافه کرد. وقتى برگشتم، دوستانم پرسیدند: «چه دیدى؟». گفتم: «چهار تا آمَنَ دیدم: ♦️ آمَنَ بهَدفه؛ به هدفش ایمان دارد. دنیا اگر جمع بشود، نمی تواند او را از هدفش منصرف کند. ♦️آمَنَ بسَبیله؛ به راهى که انتخاب کرده ایمان دارد. امکان ندارد بتوان او را از این راه، منصرف کرد. شبیه همان ایمانى که پیغمبر به هدفش و به راهش داشت. ♦️آمَنَ بقُوله؛ به سخنش ایمان دارد. در میان همه دوستانى که سراغ دارم، اَحَدى مثل ایشان به روحیه مردم ایران، ایمان ندارد... ♦️ آمَنَ برَّبه؛ به خدایش، ایمان دارد«. در یک جلسه خصوصى، ایشان به من می گفت: «فلانى! این ما نیستیم که چنین می‏کنیم. من دست خدا را به وضوح، حس می ‏کنم.
📝راز محبوبیت و ماندگاری امام خمینی قدّس سره از منظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی خدا محوری در رهبری امام خمینی / ساده زیستی امام خمینی / امام خمینی بر قلب‌ها حکومت کرد / رمز موفقیت امام راحل تکیه بر جوانان بود / نفی پارادایم سکولاریسم و اثبات انگاره های فقهی در سیاست / ... http://mk6.ir/PsHiI
◼️ آخرین روزها و دقایق عمر امام روح الله چگونه گذشت؟ ◻️ سالها قبل، امام خوابی دیدند و این خواب را برای همسرشان تعریف کردند و متذکر شدند: در زمان حیاتم راضی نیستم که برای کسی تعریف کنید. ایشان در خواب دیده بودند که فوت کرده اند و حضرت علی (ع) ایشان را غسل و کفن کردند و بر ایشان نماز خواندند. سپس امام را در قبر گذاشتند و از ایشان پرسیدند: حالا راحت شدید؟ امام فرمودند: در سمت راستم خشتی است که ناراحتم می کند. در این موقع حضرت علی (ع) دستی به ناحیه راست بدن امام کشیدند و ناراحتی امام برطرف شد. ◻️ ایشان در هنگام وداع با اهل منزل خطاب به آنان گفتند: من برای همیشه از نزد شما می روم و هرگز باز نخواهم گشت. اهل منزل گفتند: شما باز خواهید گشت و سلامتی خود را دوباره خواهید یافت ؛ ولی امام دوباره تکرار کردند: اما این بار می دانم که بازگشتی در کار نیست ودر راه رفتن به بیمارستان، احمد آقا را بغل کرد و چندین بار بوسید؛ حالت آن دو چنان بود که انگار نمی خواهند از یکدیگر جدا شوند. هنگامی که از سرازیری کوچه پایین می رفتند، گفتند: این سرازیری که من می روم، دیگر بالا نمی آیم. متن کامل: https://hawzahnews.com/xbJbc
🔴 درس‌های قيام روح‌الله برای امروز نيروی مومن و انقلابی ♦️امام خامنه ای :امروز و برای نسلی که قيام حضرت روح‌الله را نديده و ممکن است از برخی تحولات و رخدادها دلسرد شود، بازگويی اين واقعيت راه‌گشاست که جرقه و استمرار قيام تاريخ‌ساز امام رحمت‌الله‌علیه در شرايطی بود که تقريباً همه افراد مؤثر و حتی دلسوز، اميدی به پيروزی نداشتند؛ «در حادثه‌ی مدرسه‌ی فيضيه و سپس در قضيه‌ی پانزده خرداد، عده‌يی می‌گفتند فايده‌يی ندارد، بی‌خود معطليد؛ آنها چند برابر شمايند! بعد هم که در سال ۴۳ امام رحمت‌الله‌علیه را تبعيد کردند، باز اين طرز فکر در بعضی از اين افراد راسخ شد و گفتند امام بی‌جهت زحمت می‌کشند و تلاش می‌کنند؛ ايشان به‌جايی نمی‌رسند!» ♦️هيچکس اميد نداشت اما "آن چيزی که امام را وادار می‌کرد که عليرغم همه‌ی اين حرف‌ها اميدش را از دست ندهد و به حرکت خود ادامه دهد، انجام تکليف الهی بود."
‍🌹 کرامتی شگفت انگیز از آیت الله شاه ابادی و امام خمینی. آیت الله شاه آبادی پسر آیت الله العظمی شاه آبادی ره: از دورانی که در نجف در خدمت حضرت امام قدس سره بودم، خاطرهٔ جالبی را به یاد دارم. قبل از تشریف فرمایی امام به نجف، شبی در خواب دیدم که در ایران، آشوب و جنگ است، مخصوصا در خوزستان. سر تمام نخلهای خرما یا قطع شده بود و یا سوخته بود، و در این جنگ یکی از نزدیکان من شهید شده بود -و البته بعدها برادرم حاج آقا مهدی در جنگ شهید شد- جنگ که خیلی طولانی شده بود، با پیروزی ایران تمام شد. در تمام مدت خواب، من چنین تصور می‌کردم که جنگ میان حضرت و دشمنانش است. وقتی که جنگ تمام شد، پرسیدم « آقا علیه السلام کجایند؟» طبقهٔ بالای ساختمانی را نشان دادند که دو اتاق داشت. یکی درسمت راست و دیگری در سمت چپ، من به آنجا رفتم و خدمت حضرت مشرّف شدم و عرض ادب کردم. ♦️در همین حین از خواب بیدار شدم. پس از تشریف فرمایی امام به نجف، این خواب را برای ایشان تعریف کردم. ایشان تبسمی کردند و فرمودند: «این جریانها واقع خواهد شد.» عرض کردم: «چطور آقا؟» فرمودند: «بالاخره معلوم می‌شود این بساط.» ♦️من دوباره اصرار کردم و سرانجام ایشان فرمودند: «من یک نکته به تو می‌گویم ولی باید تا زمانی که من زنده هستم، جایی بیان نشود. زمانی که در قم در خدمت مرحوم والدت بودم، بسیار به ایشان علاقه داشتم، به طوری که تقریبا نزدیکترین فرد به ایشان بودم و ایشان هم مرا نامحرم نسبت به اسرار نمی‌دانستند. روزی برای من مسیر حرکت و کار را بیان کردند. حالا البته زود است و تا آن زمان که این مسیر شروع شد، زود است، اما می‌رسد. ♦️این حرف امام تا وقوع انقلاب و پس از آن و نیز جنگ ایران و عراق به یاد من نماند، یعنی اصلا آن را فراموش کرده بودم. تا اینکه زمان جنگ فرا رسید. در طول جنگ من بارها به جبهه رفتم. در یکی از این سفرها بود که ناگهان چشمم به نخلستانهایی افتاد که سرهای نخلها یا قطع شده و یا سوخته بودند. در آن زمان به یاد همان خواب افتادم و صحبتهایی که امام در خصوص آن فرموده بودند. ♦️اوضاع تقریبا همانطور که دیده بودم، پیش رفت تا اینکه در اردیبهشت ۱۳۶۳ برادرم حاج آقا مهدی به شهادت رسید و دوباره به یادم آمد که حضرت امام فرموده بودند که تمام جریانهای خواب من اتفاق خواهند افتاد. 📚منبع: به نقل از پا به پای آفتاب، ج۳، ص۲۶۰.
🔴امام نماد انقلاب است/شباهت‌هایی میان امام خمینی و امیرالمومنین وجود دارد که مایه‌ی افتخار است ♦️رهبرمعظم انقلاب:۳۰ سال است از امام بزرگوار در مثل چنین روزی سخن می‌گوییم. بعد از این هم ملت ما همواره از امام سخن خواهد گفت و شایسته هم همین است؛ زیرا امام نماد انقلاب است و این کشور بدون موتور پرقدرت انقلاب به هدف‌ها و آرزوهای بزرگ خود دست نخواهد یافت. ♦️ میان این پیرو صادق و حقیقی امیرالمؤمنین، و آن پیشوای والا و بزرگ، شباهت‌هایی وجود دارد که مایه‌ی افتخار ملت ایران و امت اسلامی است. ♦️توجه به این شباهت‌ها مهم و مفید است برای پیدا کردن راه درست و همچنین برای آشنایی بیشتر با امام بزرگوارمان. ۹۷/۳/۱۴ 🔰اولین شباهت میان امام خمینی و امیرالمؤمنین: صلابت و ایستادگی در عین لطافت و رقت ♦️یک شباهت میان امام خمینی و امیرالمؤمنین این است: در امیرالمؤمنین دو خصوصیت ظاهراً متضاد جمع شده بود: یکی «صلابت و ایستادگی و شدت» و یکی «لطافت و صفا و رقت». ♦️این هر دو در امیرالمؤمنین در اوج و در کمال خود وجود داشت؛ صلابت و شدت در برابر هر حرکت نابحق در برابر ظلم و ظالم و در برابر انحراف از راه خدا و طغیان‌گری و اغواگری. امیرالمؤمنین در مقابل این‌ها با منتهای صلابت و استحکام می‌ایستاد که نظیر آن دیده نشده است تا امروز. ♦️لطافت و رقت در مقام مواجهه با ذکر الهی و یاد الهی از سویی، و در برخورد با مظلومین و محرومان و ضعفا و مستضعفان از سوی دیگر. 🔺این دو خصوصیت متضاد در امیرالمؤمنین علیه‌السلام، عیناً در امام راحل ما هم مشاهده می‌شود. از یک‌سو صلابت، استحکام، ایستادگی محکم در مقابل ستمگران و بدی‌ها، در مقابل رژیم منحط و طاغوتی پهلوی که مثل صخره‌ی مستحکمی ایستاد؛ در مقابل آمریکا مثل کوه ایستاد، در برابر تهدیدها، در برابر صدام متجاوز، در جنگ تحمیلی و جنگ هشت‌ساله، در برابر فتنه‌های داخلی، در برابر حتی شاگرد قدیمی و صحابی قدیمی خود به‌خاطر رفتار نامتناسب او ایستاد و هیچ تعارفی نداشت. 🔰امام، مقتدر مظلومی بود که پیروز نهایی حوادث می‌شد ♦️شباهت دوم میان امام خمینی و امیرالمؤمنین(ع): در امیرالمؤمنین یک پدیده‌ی شگفت‌آوری وجود دارد. سه خصوصیت به‌ظاهر ناسازگار در امیرالمؤمنین جمع شده است: امیرالمؤمنین، هم انسان قوی و مقتدر و قدرتمندی است، هم درعین‌حال مظلوم است و هم درعین‌حال در حوادث گوناگون پیروز نهایی است. ♦️همین سه خصوصیت در امام بزرگوار ما نیز جمع شده بود. امام بزرگوار، یک انسان قوی و مقتدر بود؛ انسانی که توانست حکومت طاغوتی دیکتاتوری وراثتی را بعد از 2 هزار سال از اریکه‌ی قدرت به زیر بکشد؛ این خیلی قدرت می‌طلبد. او توانست آمریکا را که منافع حیاتی برای خود در اینجا تعریف کرده بود، شکست بدهد و به عقب‌نشینی وادار کند. ♦️درعین‌حال امام بزرگوار ما مظلوم بود؛ رفتارهایی از کسانی که آن رفتارها از آن‌ها توقع نمی‌رفت، صورت گرفت که این‌ها مایه‌ی مظلومیت امام است. دلتنگی‌های امام که در لابه‌لای مطالب او امروز مشاهده می‌شود حاکی از همین مظلومیت اوست. پیروزی امام نیز در استحکام نظام اسلامی، در بقای نظام اسلامی، در رشد و توسعه و پیشرفت نظام اسلامی، خودش را نشان می‌دهد. 🔺بسیاری از آرزوهای امام بعد از رحلت امام تحقق پیدا کرد. خودباوری، خودکفایی، پیشرفت علمی و فناوری و سیاسی کشور، توسعه‌ی صفحه‌ی نفوذ کشور و جمهوری اسلامی در منطقه‌ی وسیع غرب آسیا و شمال آفریقا، این‌ها چیزهایی بود که اتفاق افتاد و این پیروزی گفتمان امام و راه امام و روش امام بود. ❓سه جبهه دشمن مقابل امام خمینی چه کسانی بودند؟ ♦️ شباهت سوم میان امام خمینی و امیرالمؤمنین(ع): سرفصل سوم، «نشانه‌شناسی دشمنان امیرالمؤمنین» است که این هم درس‌آموز است. جبهه‌‌ی مقابل امیرالمؤمنین را شما ملاحظه کنید؛ در تاریخ مشخص شده است: قاسطین، مارقین، ناکثین. ♦️قاسطین یعنی دشمنان بنیادین حکومت امیرالمؤمنین، ناکثین یعنی دشمنان سست‌بنیادی که بیعت را زیر پا گذاشتند به‌خاطر آلودگی دنیوی و تعلقات مادی، و مارقین کج‌فهم‌ها و نادان‌ها و جاهل‌هایی که به خیال تبعیت از قرآن در مقابل قرآن مجسم که امیرالمؤمنین علیه‌السلام بود ایستادند. ♦️در مورد امام هم همین سه جبهه وجود داشت: آمریکا، رژیم صهیونیستی و وابستگان آن‌ها در داخل، قاسطین در مقابل امام بزرگوار ما بودند؛ این‌ها کسانی بودند که با اصل حکومت جمهوری اسلامی و نظام اسلامی و حاکمیت انسانی مثل امام بزرگوار مخالف بودند. 🔺در جبهه‌ی مخالفین امام، ناکثین یعنی بیعت‌شکنان، همان همرهان سست‌کمربند بودند؛ وای از این همرهان سست کمربند! مارقین هم آن کسانی بودند در مقابل امام بزرگوار ما که موقعیت کشور و انقلاب و موقعیت ملت ایران را نفهمیدند، جبهه‌بندی دشمنان را نشناختند، شیوه‌های دشمنی دشمنان را درک نکردند، به چیزهای کوچک سرگرم شدند و عظمت حرکت امام را نتوانستند تشخیص بدهند.
بازخوانی پیام تسلیت مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی در رحلت مرحوم امام: بسم الله الرحمن الرحیم ولاحول ولاقوه الا بالله العلی العظیم یومٌ علی آلِ الرسولِ عظیمٌ شخصیتی دعوت حق را لبیک اجابت گفت که با مجاهدات بزرگ و فداکاری ها و رهبری های قاطع و محکم خود اسلام را در عالم معاصر زنده کرد و ندای تکبیر و توحید را به گوش جهانیان رساند و مجد و عظمت مسلمانان را به آنان بازگردانید و فریاد کوبنده اش دل های مستکبران ابرقدرت را به لرزه درآورد. مردی دنیای فانی را وداع نمود و در جوار رحمت خداوند متعال آرمید که با اتکاء به نصرت الهی و شجاعت ایمانی انقلاب اسلامی ایران را بوجود آورد و بر جریان استبداد و استعماری که بر این ملت استضعاف شده حکومت داشت پایان داد و در همه جا مسلمانان و مستضعفان را علیه طواغیت برانگیخت. فقیهی بزرگ و مرجعی مسلم به جهان باقی شتافت که در زهد و عبادت و شب زنده داری و خوف از خدا و حق گویی و حقیقت علنی و صفات ممتازه دیگر از آیات الهی بود. انا لله و انا الیه راجعون. سوگ جانکاه او همگان را در دریایی از غم و اندوه و مصیبت غرق نمود. این مصیبت عظمی را به پیشگاه حضرت بقیة الله الاعظم ارواح العالمین له الفداه و حوزه های علمیه، علمای اعلام و عموم مسلمانان جهان و دلباختگان اعتلای کلمة الله و مردم شریف ایران تسلیت عرض می نمایم و از خداوند تعالی اجر جزیل و صبر جمیل مسألت می نمایم و همگان را به آگاهی و هوشیاری و درک حساسیت موقع و همکاری با مسئولین امور در حفظ نظم و امنیت مؤکداً توصیه می کنم. خداوند متعال معظم له را در جوار رحمت واسعه خود قرار داده و اسلام و مسلمین را بیش از پیش عزیز و سربلند و از شر دشمنان حفظ نماید. بیست و نه شوال 1409 محمدرضا موسوی گلپایگانی
آیت الله العظمی جوادی آملی: «امام راحل؛ نظير فقها و اصوليون يا حكما و مفسّران ديگر كارش اين نبود كه يك مطلب جديدی در برابر مطالب فراوان علمی اضافه كند. امام راحل گذشته از اينكه مطالب فراوان علمی ارائه كردند نظامی را نشان دادند كه در آن نظام رابطهٴ فقيه با جامعه, رابطهٴ امام و امت می شد. در صدر اسلام رابطهٴ فقها با مردم, رابطهٴ مسئله‌گو بود؛ مردم مسائلی كه داشتند از زراره, از محمدبن‌مسلم, از هشام, از حمران‌بن‌اعين اين مسائل شرعی را سؤال می كردند. كم كم از اين حد گذشت به عنوان يك مدرّس, به عنوان يك مؤلّف دينی شناخته مي‌شدند. در اعصار ميانه مقداری وضع روحانيّت به صورت مرجعيّت می رفت كه ترقّی كند، متأسفانه با جريان شوم اخباری گری روبه‌رو شد كه رابطهٴ فقيه «جامع‌الشرائط» با مردم رابطهٴ محدّث شد كه بايد حديث بگويد و حديث ترجمه كند و مردم برابر حديث عمل كنند. در آن عصر رشد اخباری گری، مرحوم آقا باقر وحيد بهبهانی و ساير بزرگان اصوليين نجف تلاش و كوشش كردند كه رابطهٴ فقيه «جامع‌الشرائط» با مردم را رابطهٴ مرجع تقليد با مقلِّد كنند كه مردم از آرای فقها, از نظرات اجتهادی فقها پيروی كنند. ساليان متمادي اين اصل رواج داشت كه رابطه فقيه «جامع‌الشرائط» با مردم, رابطهٴ مرجع و مقلّد بود. امام راحل(رضوان الله عليه) از اين مرحله گذشتند تحوّل جديدی به بار آوردند و آن اين بود كه رابطهٴ فقيه «جامع‌الشرائط» با مردم, رابطهٴ امام است و امّت؛ اينها امّت اين امام‌اند رابطهٴ ولیّ هست و مولّي‌عليه که بر اساس ولايت فقيه, جامعه, مولّي‌عليه اين وليّ هستند اين يك ساختار كاملی از نظام اسلامی را ارائه می كند» درس اخلاق 93/3/15 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✍ دستخط رهبر انقلاب درباره دیدارشان با امام در سال ۶۵ 🔺️ نمونه‌ای از یادداشتهای روزانه رهبر انقلاب که در مرکز اسناد دفتر نشر آثار رهبری محفوظ است.
-56156414_-1702741786.pdf
5.38M
📊 نمودار | نمودار جامع محورهای اصلی بیانات رهبر انقلاب در سی و دو مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی طی سال‌های مختلف در سخنرانی‌های سالانه‌ی سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) ابعاد مختلفِ شخصیت، اندیشه و خط امام(ره) را تبیین نموده‌اند. 👈 رسانه‌ی KHAMENEI.IR به مناسبت سی و سومین سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره) رهبر فقید انقلاب و بنیان‌گذار کبیر نظام جمهوری اسلامی، نمودار درختی جامع بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سی و دو مراسم سالگرد ارتحال را منتشر می‌کند. 🔺️ برای تولید این محصول، متن کاملِ تمامی سخنرانی‌های حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) از سال ۱۳۶۹ تا ۱۴۰۰ با حجم کمی افزون بر ۱۵۰ هزار کلمه مطالعه و محورها و نکات اصلی آن به صورت روش‌مند و براساسِ ساختار ظاهری کلام استخراج و به صورت نمودار درختی جامع تدوین شد. 👈 شما مخاطبین گرامی با مطالعه‌ی این محصول با محورها و نکات اصلی بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای طی سی و دو سال اخیر درباره‌ی: ۱. شخصیت امام خمینی(ره) ۲. تحریف امام(ره) ۳. مکتب امام خمینی(ره) ۴.نکاتی راجع به جهان اسلام ۵. وصیت‌نامه‌ی امام خمینی(ره) آشنا می‌شوید. 💻 @Khamenei_ir
آیت الله جوادی آملی.mp3
1.4M
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «اين عزيزان جهرمی، سميناری در جبهه به نام سمينار تهذيب داشتند که در همان ايام بعثت وجود مبارك رسول خدا(صلّی الله عليه و آله و سلّم) در ماه رجب بود که با مرحوم آيت الله فاضل با هم به آنجا رفتيم، در همان شن‌ها می خوابيديم و در برنامه‌های آنها هم يك سخنرانی به مناسبت ايام بعثت به نام همايش تهذيب داشتند؛ پيرمردی بود كه راتِب اينها از نظر بيدار كردن و اذان گفتن بود که اينها را سحر بيدار می كرد؛ اينها نماز شب می خواندند، نافله صبح می خواندند، نماز صبح را به جماعت می خواندند، زيارت عاشورا را بعد از نماز می خواندند و بعد هم روی همان شن‌ها می خوابيدند. ما همان حالی كه در مشعر و عرفات داشتيم، همان حال را در شنزارها داشتيم. اينها كسانی بودند كه به به اين بارگاه راه يافتند» 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
▪️ خدمت به اسلام و مسلمین از همه چیز مهمتر است...
⚡️علاقه استاد به شاگرد 🔻 مرحوم آیت الله حاج شیخ نصرالله شاه آبادی 🔹پدر ما به مرحوم امام بسیار علاقه داشت. علت این محبوبیت، علاوه بر طلبگی و سیادت وی، استعداد و خوش فهمیِ ایشان بود. ایشان مطالب را سریع می‌گرفت و قدرت حفظ و تحلیل سرشاری داشت. از سوی دیگر علاقه ویژه امام به درس مرحوم پدر، سبب شده  بود آمادگیِ بیشتری برای ثبت و ضبط مطالب مرحوم والد داشته باشد. می‌توان گفت که تعلیقات فصوص و مصباح الانس مرحوم امام، تقریر افادات مرحوم والد است. 🔸یکی از موارد نمود علاقه مرحوم پدرم به امام، زمانی بود که وی برای دیدن پدرم به تهران می‌آمد. پدرم می‌فرمود: «هر وقت آقا روح الله به تهران آمد، مبادا ایشان معطل شود و اگر خواب بودم، مرا بیدار کنید و نگویید من خواب هستم». به همین دلیل ما هم هوشیار بودیم و برای ایشان فوری در را باز می‌کردیم. امام هم تشریف می‌آوردند و خدمت مرحوم والد می‌رفتند.
🌹 هر روز دعای عهد را می خواندند‏ ♦️‌‏امام تقیّد خاصی به خواندن دعای عهد به مدت چهل روز، حتی در ایام بیماری داشتند.‌‎ ‌‏وقتی پس از رحلت، اثاثیه ایشان، از جمله مفاتیح شان را به بیت منتقل می کردیم، متوجه‌‎ ‌‏شدم که در گوشۀ صفحه، تاریخ ۸ شوال را به عنوان شروع دعا مرقوم فرموده اند.‌‎ 📚برداشت هایی از سیره امام خمینی(ره) |جلد ۱ ، صفحه ۳۳۳
🔴بعد از معصومین مانند امام خمینی رحمه‌الله سراغ نداریم ♦️امام خامنه ای : حقیقتاً خدا میداند که آن بزرگوار [امام خمینی (ره)] در این دنیای تاریک ظلمانی، مثل یک خورشید، چند صباحی آمد درخشید و رفت، تا مردم بدانند که خورشیدی هم هست. دیگر بعد از ائمه و معصومین، ما و دیگران هم مثل آن آدم سراغ نداریم. اگر کسی هم بگوید، به نظر من بی‌انصافی کرده است. انسانیت باید بفهمد که این گوهر در خزانه‌ی الهی وجود دارد. آن مرد، اگر میفهمید که تکلیف است، عمل میکرد. ۱۳۶۹/۱۰/۱۰
🛑📷 روایت مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ ‎و نشر آثار رهبر انقلاب از شب رحلت امام خمینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥خاطره محمدرضا حیاتی از خواندن خبر رحلت امام خمینی(ره) در آستانه سی و سومین سالگرد ایشان: سرم را بالا آوردم و دیدم همه دارند گريه می‌کنند و بر سرشان می‌زنند.
🌀 مهمترین سرفصل های سخنان رهبر معظم انقلاب در مراسم سی‌وسومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله علیه): ۱۴۰۱.۳.۱۴ 🔰 امام فقط امام دیروز نیست، امام امروز و فردا هم هست/ درسهای امام، نرم افزار اداره کشور در گام دوم است 🔰 امام بزرگوار روح جمهوری اسلامی است/ امام را با امثال این حقیر مقایسه میکنند در حالی که فاصله نجومی است 🔰 انقلاب را مردم به پیروزی رساندند اما آن دل مطمئن و زبان ذوالفقارگونه که آنها را در میدان نگه داشت، خمینی عظیم بود 🔰 امام هم حماسه ساز بود هم دارای معرفت و معنویت 🔰 امام، رهبر بزرگترین انقلاب تاریخ انقلابها بود 🔰 شجاعت و نترسیدن از چیزی خصوصیت امام بود 🔰 نقشه راه امام در ایجاد جمهوری اسلامی این بود که طرح جدید را از گذشته منحط کشور جدا کند.
🔰 امام فقط امام دیروز نیست، امام امروز و فردا هم هست/ درسهای امام نرم افزار اداره کشور در گام دوم است 🔻رهبر انقلاب صبح امروز در مراسم سی و سومین سالگرد رحلت امام خمینی( ره): شناسایی امام برای نسل جوان از این جهت اهمیت دارد که به آنها برای اداره بهینه آینده کشور کمک میکند. امام فقط امام دیروز نیست، امام امروز هم هست، امام فردا هم هست. 🔹 نسل جوان و هوشمند ما که قرار است مسئولیت ملی و انقلابی گام دوم این انقلاب را بر عهده بگیرد، و آینده این کشور را اداره بکند، احتیاج دارد به یک نرم افزار واقعی برای اینکه بتواند راه انقلاب را درست طی کند. یک نرم افزار مطمئن و جامع که بتواند به او کمک کند این نرم افزار که می تواند شتاب دهنده و کمک کننده باشد و حتی در مواقعی تحول آفرین باشد، عبارت است از درسهای امام. درسهایی که هم در گفتار امام و هم در رفتار امام، میتوان آنها را یافت. 🔰 امام بزرگوار روح جمهوری اسلامی است/ امام را با امثال این حقیر مقایسه میکنند در حالی که فاصله نجومی است 🔻 امام بزرگوار روح جمهوری اسلامی است. اگر این روح از جمهوری اسلامی گرفته بشود و مورد بی توجهی قرار بگیرد، نقشی بر دیوار باقی خواهد ماند. بحث امروز من درباره ابعادی از شخصیت امام عزیز و بزرگوار ماست... ناگفته‌ها هنوز بسیار است. هر چه گویم عشق را شرح و بیان چون به عشق آیم خجل باشم از آن 🔹 بسیاری از ابعاد شخصیت امام بزرگوار ما همچنان ناشناخته است. درواقع نسل کنونی انقلاب،‌نسل جوان ما به‌خصوص،‌ امام عزیز را به‌درستی نمی‌شناسند. عظمت امام را نمیدانند. امام را با امثال این حقیر مقایسه میکنند در حالی که فاصله بسیار زیاد است. فاصله نجومی است. ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
🔰 انقلاب را مردم به پیروزی رساندند اما آن دل مطمئن و زبان ذوالفقارگونه که آنها را در میدان نگه داشت، بود. 🔻رهبر انقلاب: امام رضوان الله علیه، رهبر این انقلاب بود و رهبر نهضتی بود که به این انقلاب انجامید. انقلاب را البته مردم به پیروزی رساندند، در این تردیدی نیست ... اما آن دست قدرتمند، آن شخصیت پولادین، آن دل مطمئن، آن زبان ذوالفقارگونه که توانست میلیونها انسان را از قشرهای مختلف وارد میدان کند، اینها را در میدان نگه دارد،‌ یأس و ناامیدی را از آنها دور کند،‌ جهت حرکت را به اینها تعلیم بدهد، امام بزرگوار، خمینی عظیم بود. امام در مقاطع مختلف، میدان مبارزه را هم مشخص میکرد. به مردم تعلیم میداد که میدان مبارزه کجاست. در مقاطع مختلف به تناسب. در دوران نهضت یک جور، در گرماگرم روزهای خونین پیروزی انقلاب یک جور. 🔰 زیربنای مکتب امام است. اگر بخواهیم زیربنای مکتب مبارزه‌ی امام را و انقلاب امام را در یک جمله عرض بکنیم، باید بگوییم زیربنای همه‌ی فعالیت‌های ایشان، قیام لله بود، هدف قیام لله. همانی که در یادداشت معروف ایشان در دوران جوانی در دفتر مرحوم وزیری یزدی رحمت‌الله‌علیه نوشته‌اند: (قل إنما أعظكم بواحدة ۖ أن تقوموا لله مثنى وفرادى ثم تتفكروا..) سوره سبأ - آيه ٤٦ 🔺 این قیام لله اندیشه قرآنی بسیار مستحکمی دارد... این قیام لله در هر دوره‌ای ممکن است به نحوی باشد. قیام لله همیشه یک جور نیست. لکن در همه اینها هدف قیام لله یک چیز بیشتر نیست و آن اقامه حق و اقامه عدل و قسط و ترویج معنویت، در همه دوران‌ها این است. ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
🔰 امام هم حماسه ساز بود هم دارای معرفت و معنویت 🔻رهبر انقلاب: امام یک شخصیتی بود به معنای واقعی کلمه باتقوا و پرهیزگار و پاک... اهل معنویت و حالات عرفانی بود. اهل گریه سحر بود. مرحوم حاج احمد آقا به بنده گفت که امام سحرها که بلند می‌شوند و گریه می‌کنند در نماز و در دعا، این دستمال معمولی که ایشان دارند کفاف نمی‌دهد، برای ایشان حوله می‌گذاریم! حوله برای اشک! 🔹 امام اهل این معنویت‌ها بود. اهل لطافت روحی بود. این کتابهای معنوی امام مثل آداب الصلاة، مثل شرح حدیث عقل و جهل، همه اینها را امام تقریبا در جوانی یا در اوایل میانسالی حدود چهل سالگی نوشته بود از جوانی این جور بود. امام هم حماسه‌ ساز بود هم دارای معرفت و معنویت بود. 🔰 شجاعت و نترسیدن از چیزی خصوصیت امام بود. امام خمینی به معنای واقعی کلمه شجاع بود. از قول امام نقل کرده‌اند که والله من تا حالا نترسیدم. آنی که من خودم دیدم و خودم از امام شنیدم این بود: یک وقتی بنده راجع به یک مسئله‌ای با امام صحبت میکردم. یک مشکلی وجود داشت، برای ایشان شرح میدادم و یک پیشنهادی داشتم، در ضمنِ صحبت به ایشان گفتم که شما این کار را نمی‌کنید چون میترسید...؛ می‌خواستم بگویم میترسید که مثلا فلان مشکل پیش بیاید؛ تا گفتم میترسید ایشان گفتند: من از چیزی نمی‌ترسم. 🔺 خصوصیت ایشان این بود. نمی‌خواستم بنده بگویم شما ترسو هستید. این یک تعبیر عرفی معمولی است. یعنی ملاحظه میکنید که این اتفاق نیفتد. اما کلمه‌ی ترس را که به کار بردم ایشان گفتند: من از چیزی نمی‌ترسم. ۱۴۰۱/۰۳/۱۴ 🛑 تبیین شعار نه شرقی و نه غربی 🔹امام از دو مکتب رایج آن روز دنیا یعنی لیبرال دموکراسی و کمونیست، جمهوری اسلامی را انتخاب کرد 🔹به بی بند و باری غرب و نه اختناق شرق ، یک الگوی به کلی متفاوت از آنها را ایجاد کرد 🔹در الگوی امام دوگانه هایی که همیشه با هم اختلاف داشت، همساز شدند 🔹هم معنویت دینی، هم رای مردم 🔹هم اجرای احکام الهی و هم رعایت اقتضائات و مصلحت های عمومی 🔹رعایت حال ضعقا و عدالت اقتصادی در کنار تولید ثروت 🔹هم نفی ظلم و هم نفی ظلم پذیری و انظلام 🔹هم حمایت از اقتصاد کشور و هم پیشبرد دفاع از کشور.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقام معظم رهبری: هر چه گویم عشق را شرح و بیان چون به عشق آیم خجل باشم از آن بسیاری از ابعاد شخصیّت امام بزرگوار ما همچنان ناشناخته است. در واقع نسل کنونی انقلاب، بخصوص نسل جوان ما، امام عزیز را بدرستی نمی‌شناسند، درک نمیکنند، عظمت امام را نمیدانند؛ امام را با امثال این حقیر مقایسه میکنند؛ در حالی که فاصله بسیار زیاد است، فاصله نجومی است. امام شخصیّت استثنائی بود به معنای واقعی کلمه.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«اُنس با امام خمینی رحِمه‌ُالله» برگرفته از سلسله‌جلسات شرح دعای مکارم‌الأخلاق جلسه سی‌اُم | پرسش‌ها ~ 6 دقیقه | 3 مگابایت 🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻قابل توجه سکولارهای حوزوی خبرنگار: شما که شخصیت دینی هستید، چرا وارد سیاست شدید؟! چرا از قالب مذهب خودتون رو خارج کردید؟! 🔹 (ره): اسلام‌ یک مذهب سیاسی است که سیاست و عبادتش مخلوط به هم است. 🔹 احکام‌اسلام آن مقداری که در سیاسات است بیشتر از عبادات است.
🔺عکس نادر از امام خمینی (ره) 👈 در دیدار با ستارگان فوتبال باشگاه شاهین و تیم‌های استقلال و پرسپولیس | اسفند ماه سال 1360
🔺عکس کمیاب از امام خمینی (ره) در کنار رئیس مجلس لبنان