eitaa logo
مصباحیه ...
133 دنبال‌کننده
17.7هزار عکس
9.2هزار ویدیو
494 فایل
مصباحیه ... اَلا ولایحمل هذا العَلَم اِلّا اهل البصر و الصّبر... معرفی شخصیت الهی و جهادی آیت الله #مصباح_یزدی...🌹 همراه با مطالب گوناگون خبری، تحلیلی، بصیرتی، اخلاقی، معرفتی و...🌸🌸🌸 @Soukhtee
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑 آیت‌الله رجبی با حکمی از سوی رهبر انقلاب به ریاست مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منصوب شد 🔹رهبر معظم انقلاب اسلامی طی حکمی، آیت الله محمود رجبی را به عنوان رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) منصوب کردند. 🔹این حکم روز چهارشنبه ۲۹ بهمن طی مراسمی با حضور حجت الاسلام محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری و دیگر مسئولین در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) ابلاغ خواهد شد. 🔹اعضای هیأت امنای این مؤسسه نیز که از سوی مقام معظم رهبری منصوب شده‌اند، معرفی خواهند شد.
Zyarat-jameh-kabireh-tarjomeh_240170214430.pdf
580K
🛑 زیارت جامعه کبیره همراه با ترجمه بصورت pdf به نیابت از امام هادی علیه السلام
🏴 ألنّاسُ فِی الدُّنیا بِالأَموالِ وَ فی الآخِرَةِ بِالأَعمالِ مردم در دنیا با اموالشان و در آخرت با اعمالشان هستند. (بحارالانوار، ج. ۷۸، ص. ۳۶۸) 🏴شهادت حضرت هادی الائمه حضرت علی النقی علیه السلام...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ كتاب مبارزات سياسي و سابقه انقلابي علامه محمدتقي مصباح يزدي(ره) 🔷 دستخط غریبه و رمزی ابداعی علامه مصباح یزدی(ره) که با آن صورت‌جلسات مبارزان دوران ستم‌شاهی را می‌نوشت.
3سابقه سیاسی991120نهايي.pdf
2.17M
✳️ پي دي اف كتاب «مبارزات سياسي و سابقه انقلابي علامه مصباح يزدي(ره)» 🔶 فهرست مطالب 1️⃣ فصل اول: تأسيس و عضويت در جامعه مدرسين 2️⃣ فصل دوم: اقدامات عملي و مبارزاتي ضد رژيم پهلوي 3️⃣ فصل سوم: ساواك، تعقيب و دستور دستگيري 4️⃣ فصل چهارم: فعاليت‌ها در دوره دوم و سوم انقلاب اسلامي ✅ بدان اميد كه آن مقيم رضوان رضايت يار، از قبسات راهش و از نفحات دعايش بر جريده جان اين رهروان بنوازد تا هيچ هنگام، راه آسمان در درونمان گم نشود. @mesbahieh
دلنوشته خطاب به علامه مصباح ره.pdf
105.7K
🌹 دل نوشته‌اي خطاب به علامه مصباح يزدي(ره) ✍️ قربان صحرايي چاله سرايي از همکاران مرکز پژوهشی دایرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ⚫️ در فراق مصباح حکمت و انديشه‌هاي‌ ناب ❣️ تقديم به روح بلند علامه‌ي عارف، مصباح يزدي(ره) ✍🏽 اين دل‌نوشته با نگاهي به جمع ميان دو ويژگي «ذوب در حق» و «انسان‌سازي» علامه مصباح يزدي و با بهره‌مندي از عناوين تعدادی از آثار و گزيده‌اي از صفات و ويژگي‌هاي ايشان در کلام حضرت آقا و برخي ديگر از بزرگان انديشه و حکمت، به نگارش در آمده است. 📖 عناوين کتب و آثار علامه مصباح ره در متن با رنگ سبز مشخص شده است.
✳️ جرعه‌ای از کوثر مصباح؛ مجموعه مقالات: مروری بر اندیشه‌های علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) ✅ این مجموعه مقالات به همت مؤسسه (دفتر مجموعه آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی‌ره) و توسط برخی از اساتید و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تهیه شده تا به ابعاد مختلف علمی و عملی حضرت علامه آیت‌الله مصباح یزدی (ره) اشاره‌ای اندک داشته باشد. 🔵 انتشار به مناسبت ایام چهلمین روز رحلت حضرت علامه رضوان الله علیه
✳️ جرعه‌ای از کوثر مصباح؛ مجموعه مقالات: مروری بر اندیشه‌های علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) 🔸 سخنرانی آیت‌الله محمود رجبی درباره علامه مصباح یزدی(ره) 🔹 شخصیت اخلاقی حضرت علامه مصباح یزدی(ره) / احمد ابوترابی 🔸 مهم‌ترین محورهای فلسفه حقوق از منظر حضرت علامه مصباح یزدی(ره) / محمدرضا باقرزاده 🔹 فلسفه دین و کلام جدید در سیره علمی و عملی حضرت علامه مصباح یزدی(ره) / محمد جعفری هرندی 🔸 دغدغه‌مندی بشریت / سید علی حسنی آملی 🔹 شمای کلی معرفت‌شناسی در آثار حضرت علامه مصباح یزدی(ره) / محمد حسین‌زاده 🔸 آرای حقوقی حضرت علامه مصباح یزدی(ره) / سید ابراهیم حسینی 🔹 فطرت / سید اکبر حسینی قلعه‌بهمن 🔸 دیدگاه‌های اقتصادی حضرت علامه مصباح یزدی(ره) / سید محمدکاظم رجایی 🔹 مروری بر مکتب علمی ـ تربیتی حضرت علامه مصباح یزدی(ره) / سید احمد رهنمایی 🔸 نقش آیت‌الله مصباح یزدی (ره) در حوزه دانش فلسفه نظری تاریخ / جواد سلیمانی 🔹 تفکیک دو نگاه منطقی و فلسفی به منطق از منظر حضرت علامه مصباح یزدی(ره) / عسکری سلیمانی 🔸 استاد مصباح یزدی(ره) و اندیشه اجتماعی / سید حسین شرف‌الدین 🔹 الهیات کاربردی در اندیشه حضرت علامه مصباح یزدی(ره) / احمدحسین شریفی 🔸 علامه مصباح یزدی (ره) و حدیث / غلامعلی عزیزی‌کیا 🔹 چکیده‌ای از آرای استاد فقید علامه مصباح یزدی(ره) در زمینه فلسفه اخلاق / محمود فتحعلی 🔸 آیت‌الله مصباح یزدی(ره) قله رفیع فلسفه اسلامی معاصر / محمد فنایی اشکوری 🔹 غرب‌شناسی علامه مصباح یزدی(ره) / یارعلی کرد فیروزجایی 🔸 عقل و عرفان در اندیشه آیت‌الله مصباح یزدی(ره) / علیرضا کرمانی 🔹 علامه مصباح یزدی(ره) الگو در نظریه‌پردازی قرآنی جامع و نظام‌مند / مصطفی کریمی 🔸 فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه آیت‌الله مصباح یزدی(ره) / محمدآصف محسنی (حکمت) 🔹 روش‌شناسی مواجهه با شبهات و افکار انحرافی / عبدالله محمدی 🔸 رابطه علم و دین از دیدگاه حضرت آیت‌الله مصباح یزدی(ره) / علی مصباح 🔹 تحلیل ارزش اخلاقی از منظر استاد مصباح یزدی(ره) / مجتبی مصباح 🔸 چارچوب مفهومی «تمدن» از دیدگاه علامه مصباح یزدی(ره) / ابوذر مظاهری 🔹 هنر و زیبایی از نگاه علامه مصباح یزدی(ره) / سید محمدمحسن میرمرشدی 🔸 دیدگاه‌های استاد مصباح یزدی(ره) در باب مدیریت اسلامی / محمدمهدی نادری قمی 🔹 آیت‌الله مصباح یزدی (ره) و فلسفه سیاسی نظام اسلامی / محمدجواد نوروزی 🔸 گزیده‌هایی از اندیشه کلامی علامه مصباح یزدی(ره) / حسن یوسفیان
SAF.MAGHALAT.AHVAZ991118.pdf222
3.42M
✳️ جرعه‌اي از كوثر مصباح 🔶 مجموعه مقالات، مروري بر انديشه‌هاي حضرت علامه آيت‌الله محمدتقي مصباح يزدي(ره) ✅ این مجموعه مقالات به همت مؤسسه (دفتر مجموعه آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی‌ره) و توسط برخی از اساتید و اعضای محترم هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تهیه شده تا به ابعاد مختلف علمی و عملی حضرت علامه آیت‌الله مصباح یزدی (ره) اشاره‌ای اندک داشته باشد. ✅ بدان اميد كه آن مقيم رضوان رضايت يار، از قبسات راهش و از نفحات دعايش بر جريده جان اين رهروان بنوازد تا هيچ هنگام، راه آسمان در درونمان گم نشود.
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 ✳️ با تبريك حلول ماه مبارك رجب و با آرزوي علو درجات براي حضرت علامه آيت‌الله محمدتقي مصباح يزدي‌ (قدس‌سره) ✅ مراسم معارفه و قرائت حكم مقام معظم رهبری جهت انتصاب اعضای هيئت امناء و مديريت مؤسسه برگزار مي‌گردد. 🗓 زمان: چهارشنبه 99/11/29 پس از نماز ظهر و عصر 🕌 مکان: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
✅ علامه طباطبایی: آینده کشور دست دانشجویان است آیت الله مصباح یزدی: 🔸يك وقتي بود ما روي سادگي و بچگي دلمان مي‌خواست مثلاً‌ دنبال امور معنوي و تهذيب نفس برویم، گاهی خدمت آقاي مي‌رسيديم و مي‌كرديم يك چيزي به ما یاد بدهید. با دو مساله مواجه بوديم كه گاهي پيدا مي‌كرد. اين كه مي‌خواستيم دنبال جهات معنوي برويم بايد از درس خود كم می‌گذاشتیم؛ هم این که قشرهای مختلف بخصوص دانشگاهیان كمابیش مراجعه مي‌كردند و ما را دعوت مي‌كردند که بیا سخنراني كن یا درس بگو. 🔸خدمت آقاي عرض کردیم آقا ما با اين سؤال مواجه هستيم كه پرداختن به امور معنوي، مقداری به درس ما لطمه می‌زند، اگر بخواهیم به حرف این جوان‌ها هم گوش بدهيم بايد هم از درس خود بزنيم هم از جاي ديگر؛ چه كار كنيم؟ ايشان فرمودند « !» 🔸من همان شب يك درس شروع كردم. استادي بود که شب درس فقه مي‌گفت، خدا رحمت كند مرحوم آقا هم درس همان استاد مي‌آمد. اما دانشجوها يكي آقاي قلي‌زاده بود که آن موقع دانشجو بودند و عده ديگري كه بعضي از آن‌ها استاندار تهران شدند، چند نفر پزشك بودند، و ... . بچه‌هاي نخبه‌اي بودند. اين‌ها پيشنهاد كردند كه هفتگي درس تفسير براي ما بگو. مشكل اين بود كه بايد وسط هفته برويم. اگر روز جمعه بود مشكل چندانی وجود نداشت و احتياج به سؤال نداشتيم؛ مي‌رفتيم تهران به پدر و مادر خود سر مي‌زديم، ضمناً درس هم مي‌داديم. مشکل این بود که مي‌گفتند وسط هفته بخصوص سه‌شنبه باشد. برای يك جلسه سه چهار ساعت طول مي‌كشید تا به تهران برسيم، سه چهار ساعت هم برای بازگشت صرف می‌شد، يك‌روز كامل از دست می‌رفت تا يك جلسه براي دانشجوها داشته باشیم. خدمت آقاي گفتيم جريان اين است؛ فرمودند آينده كشور دست اين‌هاست، اگر روي اين‌ها كار كنيم ما در كشور خواهيم داشت. اين تعبير براي ايشان بود، ؛ قبول كنيد! ما هم بلند مي‌شديم مي‌رفتيم خانه خودمان، آقاي قلي‌زاده يك ماشين بنز گازوئيلي قديمی داشت، مي‌آمد از خانه آقابزرگ ما در نارمك سوارمان مي‌كرد و به جلسه می‌برد. بالاخره يك روز كامل ما صرف مي‌شد که ما برويم يك جلسه تفسير براي اين‌ها بگوييم؛ منتها تفسير جهت‌دار بود. منظورم راهنمايي آقاي بود. _________ @allame313
یا امام هادی علیه السلام 🏴 💠 *صلوات خاصه امام هادی علیه السلام*💠 🏴«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأَوْصِيَاءِ وَ إِمَامِ الْأَتْقِيَاءِ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ وَ الْحُجَّةِ عَلَى الْخَلائِقِ أَجْمَعِينَ اللَّهُمَّ كَمَا جَعَلْتَهُ نُورا يَسْتَضِي‏ءُ بِهِ الْمُؤْمِنُونَ فَبَشَّرَ بِالْجَزِيلِ مِنْ ثَوَابِكَ وَ أَنْذَرَ بِالْأَلِيمِ مِنْ عِقَابِكَ وَ حَذَّرَ بَأْسَكَ وَ ذَكَّرَ بِآيَاتِكَ وَ أَحَلَّ حَلالَكَ وَ حَرَّمَ حَرَامَكَ وَ بَيَّنَ شَرَائِعَكَ وَ فَرَائِضَكَ وَ حَضَّ عَلَى عِبَادَتِكَ وَ أَمَرَ بِطَاعَتِكَ وَ نَهَى عَنْ مَعْصِيَتِكَ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ.».
◽️با همکاری خبرگزاری رسا صورت گرفت؛ رونمایی از مستند عمار انقلاب با عنوان «مصباح عزیز» در مازندران ◾️همزمان با سالروز اربعین ارتحال عمار انقلاب اسلامی و یار دیرین رهبر معظم انقلاب آیت الله علامه مصباح یزدی(ره) از مستند کوتاه این عالم مجاهد و نستوه با عنوان «مصباح عزیز» در مازندران رونمایی شد. ◾️حجت الاسلام شکریان: آیت الله مصباح یزدی(ره) نمونه یک انسان انقلابی و ولایتمدار بود و در همه عمر با برکت خود تنها در مسیر ولایت گام برداشت و همواره در این راه از هیچ کوششی دریغ نکرد.
نشریه پویا-ویژه علامه مصباح.pdf
8.26M
👆🏼نشریه فرهنگ پویا؛ ویژه‌نامه‌ی ارتحال حضرت علامه مصباح‌ یزدی(قدس‌سره) را در شماره 45 منتشر کرد 🌑 شما می‌توانید این ویژه‌نامه را از اینجا 👇 مطالعه و یا دانلود کنید http://dpfqom.iki.ac.ir/system/files/files/Pouya-45.pdf http://dpfqom.iki.ac.ir/node/1199 🌑 برای تهیه نسخه چاپی به شمارۀ 02536624811 و یا ادمین کانال سفارش دهید. ۲۱۲ صفحه. ۲۰ هزار تومان. @farhang_puya
3114052_897.mp3
6.41M
🔺فایل صوتی مناجات زیبا و دلنشین "أین الرجبیون" 🔹با نوای حاج میثم مطیعی
🔰 مدیریت حوزه علمیه استان تهران برگزار می کند: ❇️ بزرگداشت چهلمین روز ارتحال علامه مصباح یزدی رضوان الله علیه با سخنرانی: 🔸آیت الله 🕒 دوشنبه 27 بهمن 1399 ساعت 15 🔻 حضور مجازی از طریق لینک زیر: 🌐 howzehtehran.com/Files/live 🆔 @Rashad_ir
مصباح اندیشه و سیاست دینی ✅نقدِ نوشته دکتر کدیور درباره آیت‌الله مصباح. اثر دکتر علیرضا جوادزاده. استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بعد از ارتحال آیت‌الله مصباح‌یزدی(ره)، در کنار انتشار موجی از پیام‌ها و یادداشت‌های تسلیت، و برگزاری مراسم‌‌های متعدد بزرگداشت، برخی نوشته‌ها و گفتارهای انتقادی درباره ایشان نیز منتشر شد. از جمله مطالب انتقادی، نوشته دکتر محسن کدیور در تاریخ 15 دی تحت عنوان «مصباح خشونت و استبداد دینی» است. مقاله کوتاه ایشان در دو بخش اصلی «من و مصباح» (در 3 بند) و «مختصات مصباح سیاسی» (در 4 بند) تنظیم شده است. نوشتار حاضر، ‌به بررسی نوشته وی می‌پردازد. 👇👇👇 http://farhikhtegandaily.com/news/50708/ http://farhikhtegandaily.com/newspaper/3239/15/ 💠اسرار پیدا کانال جریان‌شناسی و تاریخ معاصر: 💠 @asrar_p
🔳 قالَ علی بن محمد (علیه السلام): إنَّ اللهَ جَعَلَ اَلدُّنیا دارَ بَلوی وَ الآخِرَةَ دارَ عُقبی وَ جَعَلَ بَلوَی الدُّنیا لِثَوابِ الآخِرَةِ سَبَباً، وَثَوابَ الآخِرَةِ مِن بَلوَی الدُّنیا عِوَضاً. [اعلام الدین، ص ۵۱۲]   🏴امام هادی(ع) فرمودند: خداوند دنیا را محل حوادث ناگوار و مشکلات ( و گذرا) و آخرت را خانه ابدی قرار داده است و بلای دنیا را وسیله به دست آوردن ثواب آخرت و پاداش آخرت را عوض و در مقابل بلاها و سختی های دنیا قرار داده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 با ارزش‌ترین ثروت 🔹یکی از اصحاب (علیه‌السلام) آمد و از فقر گله کرد و درخواست کرد که برای نجاتش از فقر به او کمکی بکنند. حضرت فرمودند: تو خیلی ثروت داری چطور ادعای فقر می‌کنی؟ عرض کرد: آقا من چه قدر مقروضم، گرفتارم، چه ثروتی؟! من از خودم ثروتی سراغ ندارم.حضرت فرمودند: حاضری محبت ما را بدهی و همه ثروت عالم را به تو بدهند؟ قسم خورد که هرگز راضی نیستم. حضرت فرمودند: پس تو ثروتی داری که از همه ثروت‌های عالم ارزشش بیشتر است؛ پس چگونه ادعای فقر می‌کنی؟! ۱۳۹۲/۱۲/۱۲ 🏴 @mesbahieh
♦️حامی یا مخالف علوم اجتماعی...؟! ✏️سید حسین شرف الدین 🔹استاد مصباح یزدی (ره)، به حق از معدود استوانه‌های سترگ حوزه معارف اسلامی در دوره معاصراست که برغم اقتضائات معمول رشته‌ها و گرایش‌های تخصصی خود(فلسفه، کلام، عرفان، فقه، تفسیر،اخلاق) و مشرب و مرام غالب فرهیختگان حوزوی، بیشترین اهتمام را به اندیشه‌ورزی، نظام‌سازی، شاگرد‌پروری، جریان‌سازی و گفتمان‌سازی در حوزه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی همسو با نیازها و ضرورت‌های ناشی از انقلاب اسلامی مبذول داشته است. 🔸ممکن است برخی بخاطر دیدگاه معروف ایشان در نقد اصالت جامعه، تصور کنند که علوم اجتماعی و فرهنگی در دستگاه فکری و فعالیت‌های ایشان جایی نداشته است. در این جا به برخی از اقدامات ایشان در حوزه علوم اجتماعی اشاره می‌کنیم: 1.طرح مباحث فرهنگی اجتماعی نوپدید در ضمن کلاس‌های معارف قرآن(در موسسه درراه حق)؛ 2. نقد درون‌گفتمانی اندیشه‌های اجتماعی متفکرانی همچون علامه طباطبایی وشهید مطهری (ره)؛ 3. نقد برون‌گفتمانی برخی اندیشه‌های جامعه‌شناختی در مناظرات علمی با برخی اساتید جامعه‌شناسی در دفتر همکاری حوزه و دانشگاه در مراحل آغازین تشکیل(دهه ۶۰)؛ 4. راه‌اندازی رشته‌های متعدد علوم اجتماعی(جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، تاریخ، مدیریت، اقتصاد، تعلیم و تربیت، حقوق) در بنیاد فرهنگی باقرالعلوم(ع) و موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)؛ 5. طرح مواضع اجتماعی اسلام در تریبون‌های عمومی مثل سخنرانی‌های قبل از خطبه‌های نماز جمعه تهران و صدها جلسه و محفل دیگر؛ 6. کنشگری اجتماعی فعال بویژه در نقد قاطع جریانات فکری فرهنگی انحرافی و مواضع ناهمسو با اصول بنیادین اسلام و انقلاب اسلامی؛ 7. تعامل وثیق با نیروهای بسیجی فعال و موثر در رده‌ها و عرصه‌های مختلف؛ 8. تالیف آثاری گرانسنگ در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی؛ 9. تربیت صدها نیروی انسانی در رشته‌های متعددعلوم اجتماعی، در مقاطع مختلف تحصیلی؛ 10. بسترسازی جهت اسلامی‌سازی این علوم یا نقد مبانی آنها بر پایه جهان‌بینی و حکمت اسلامی؛ 11. تولید و نشر مستمرکتاب‌ها، پایان نامه‌ها، مقالات و پژوهش‌های متعدد در این حوزه‌ها به همت تربیت‌یافتگان مکتب ایشان(اساتید و دانش‌پژوهان موسسه امام خمینی (ره))؛ 12. عضویت چند ساله در شورای عالی انقلاب فرهنگی. 🔹شرح این مطلب در شماره 20 مجله دیدبان اندیشه👇 https://eitaa.com/fekrat_net/2991 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
اقدامات عملی علامه مصباح در توسعه پژوهشهای اخلاقی.mp3
31.13M
🎤احمدحسین شریفی 🔴نشست علمی اندیشه‌های اخلاقی علامه مصباح یزدی 🔶موضوع: تشریح اقدامات عملی علامه مصباح در تأسیس رشته‌های علمی اخلاق اسلامی (در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری) و رشته فلسفه اخلاق و همچنین تأسیس مراکز آموزشی و حوزه‌ علمیه رشد به هدف تربیت مجتهدان اخلاق 🔶محل برگزاری: دانشگاه معارف اسلامی 🔷زمان: ۲۶ / ۱۱/ ۱۳۹۹ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔹 جدول مدیریت اعمال ماه رجب در قالب یک برنامه روزانه @mesbahieh
🔴درس‌هایی که از علامه مصباح باید آموخت 🔶درس سی و چهارم: حکیم دوّار 🖊احمدحسین شریفی 🔶برخی در توصیف فیلسوفان و دانشمندان چنین گفته‌اند که هر آن کو ز دانش برد توشه ای جهانی است بنشسته در گوشه ای 🔶البته این شعر، بیان منظوم ناقص و نارسایی از حقیقتی است که در توصیف «حکمت» گفته شده است: صیرورة الانسان عالما عقلیا مضاهیا للعالم العینی. اما اگر معنای حقیقی چنین جملاتی را در نظر بگیریم، آیت‌الله مصباح دانشمند و فیلسوفِ به این معنا نبود. او جهانی جاری و روان از معرفت و علم و حکمت و اخلاق و عرفان بود. او همواره در کار تربیت و تعلیم دیگران بود. 🔶او در طول سی سال گذشته به حدود ۳۰ کشور جهان مسافرت کرد و در مجامع علمی و آکادمیک به تشریح و تبیین اندیشه‌های اسلامی و بنیان‌های فکری جمهوری اسلامی پرداخت. 🔶علامه مصباح در طول سی سال اخیر به بیش از ۸۰ شهر بزرگ و کوچک کشور مسافرت کرد و برای مخاطبان شیفته و تشنه شنیدن حقایق اسلامی در حوزه‌های اخلاق و سیاست و حقوق و مردم‌سالاری دینی و دفاع از بنیان‌‌های فکر دینی به سخنرانی پرداخت. 🔶او در سی سال اخیر بیش از ۶۰۰۰ (شش هزار) سخنرانی برای سطوح مختلف مردم داشته‌اند. یعنی به طور میانگین سالی ۲۰۰ سخنرانی! 🔶زمانی خدمت ایشان رسیدم و گفتم برای سخنرانی‌ و نشست‌های علمی مختلفی به دانشگاه‌های دور و نزدیک کشور دعوت می‌شوم و تا به حال انجام وظیفه کرده‌ام اما اکنون شک دارم که آیا چنین کاری با این وسعت وظیفه هست یا خیر؟ ایشان فرمودند تردیدی در درستی این مسیر نداشته باشید و با قدرت و قوت تا حد توان این دعوت‌ها را پاسخ مثبت دهید. سپس برای آنکه اهمیت این کار را در سطح عقل اینجهانی من، نشان دهند، فرمودند غربیانی که برای همه برنامه‌هایشان محاسبه سود و زیان می‌کنند، وقتی برای یک سخنرانی ۲۰ دقیقه‌ای به همایشی علمی در کشوری دیگر دعوت می‌شوند با رغبت و میل اجابت می‌کنند و مطمئن باشید اگر آنان سودی در این کار نمی‌دیدند، چنین نمی‌کردند. روحش شاد و راهش پر رهرو باد @Ahmadhoseinsharifi 🌹
رفتن انسان به سوی خدا، رفتن انسان به سوی "خود" است، رفتن انسان از "خودِ" ناقصتر به "خودِ" کاملتر است. (انسان کامل) @motahari_nab
07_20210213-13991125_L.mp3
8.57M
جلسات عمومی عارف واصل حجت الاسلام . قم. خ توحید.‌ مسجد علی مرتضی. جلسه هفتم | 99.11.25 | 8mb. شرح مناجات محبّین. بسیار قابل استفاده... حتما گوش دهید... زمان‌بندی موضوعات مطرح‌شده 00:50 توضیحاتی در عبارات ابتدایی مناجات محبین 02:52 لذات دنیوی و لذات فطری 05:10 پیدایش طلب جدی در تقرب به خداوند برای آن کس که لذات فطری را چشیده 09:42 لزوم مجاهدت‌ورزی‌ها و استقامت‌ورزی‌ها در تقرب به خدا 11:38 بُعد ملکوتی انسان، کانون درک لذات فطری 13:24 تفاوت بنیادین بین توهمات، تخیلات و خطورات با معانی فطری و ملکوتی 20:55 لزوم خلوت کردن شلوغی‌های درونی 21:33 ضرورت محاسبه عمر (حقوق الهی و حقوق ناس) 25:37 چاره بازگشت به جوار خداوند در بیان الهی 31:00 لذت فطری شوق به لقای الهی @mesbahieh
🔹امام على عليه السلام: 🔹ما أكثرَ الإخْوانِ عندَ الجِفانِ، و أقلَّهُم عندَ حادِثاتِ الزّمانِ! 💠چه بسيارند دوستان به هنگام چيده شدن كاسه ها،‌ و چه اندكند به گاه گرفتارى هاى زمانه! 📚غررالحكم حدیث 9657
📋 🔻تاملاتی بر دیدگاه آیت‌الله مصباح در مورد علم دینی ✍️مجید کافی، دانش‌‌آموخته حوزه علمیه قم 🔸در علوم‌انسانی تا جایی که سخن از تشریح ماهیت یک پدیده انسانی یا اجتماعی و تبیین رابطه آن با دیگر پدیده‌هاست، با علم محض سروکار داریم. این علوم که صرفا به توصیف واقعیات انسانی و اجتماعی می‌پردازند، میان دین‌داران و بی‌دینان، مسلمانان و غیرمسلمان مشترکند. 🔸ولی به‌محض آنکه پا از توصیف فراتر گذاشته، به قلمرو ارزش‌گذاری، هنجاریابی و توصیه دستورالعمل‌های اقتصادی، حقوقی، تربیتی و مانند آنها وارد شویم، به مرزهای مشترک با دین پا گذاشته‌ایم. 🔸اعتقادات، اخلاقیات و احکام عملی دین می‌توانند اصول موضوعه، پاسخ‌ها و دستورالعمل‌های اقتصادی را تحت‌تاثیر قرار دهند. بنابراین درصورتی علم دینی است که به مرزهای مشترک بین علم و دین پا گذاشته باشد و توصیفی، هنجارین، ارزشی شود. 🔸تفاوت عمده علوم دینی با علوم غیردینی در این فرض، به توصیفی بودن و فراتوصیفی بودن علوم است. در بخش اول این نوشتار گفته شد ما درصدد اسلامی‌کردن علوم جدید یا ساخت علومی دینی براساس ویژگی‌های علوم جدید هستیم و یکی از ویژگی‌های علوم جدید، غیرهنجاری و فارغ از ارزش بودن آنهاست، و این خارج شدن از طور بحث است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3674 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net