eitaa logo
مصباحیه ...
133 دنبال‌کننده
17.7هزار عکس
9.2هزار ویدیو
494 فایل
مصباحیه ... اَلا ولایحمل هذا العَلَم اِلّا اهل البصر و الصّبر... معرفی شخصیت الهی و جهادی آیت الله #مصباح_یزدی...🌹 همراه با مطالب گوناگون خبری، تحلیلی، بصیرتی، اخلاقی، معرفتی و...🌸🌸🌸 @Soukhtee
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ کشور را از دست بانک‌ها نجات دهید! ➖دکتر : 🔹در برخی کشورها به ازای هر واحد تولید ۲ واحد نقدینگی وجود دارد ولی تورمشان این‌طور نیست. اما در کشورهایی مثل ما به ازای هر واحد تولید ۰/۷ نقدینگی داریم ولی تورم اینطور است. 🔸حداقل می‌توانیم درس بگیریم که توزیع و تخصیص نقدینگی درست نیست. چون مکانیسم تخصیص اشتباه است. 🔹۳۵-۴۰ نفر از هیئت مدیره بانک‌ها، حدود ۳ الی ۴ هزار هزار میلیارد تومان منابع را توزیع می‌کنند. در مقابل دولت با ۲۰ وزارت‌خانه، کل مجلس با ۲۹۰ نفر نماینده، شورای نگهبان، مجمع تشخیص همه درگیرند تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان منابع را توزیع کنند! 🔸خب معلوم است اقتصاد را چه کسی شکل می‌دهد! بانک‌ها تصمیم می‌گیرند این حجم از منابع کجا برود. 🔺در اقتصادی که تحریم است کجاها سود می‌دهد؟ وقتی توزیع درآمد به شدت نابرابر است، هر خدمتی به پول دارها بدهید سودآورتر از خدمت به فقرا است. لذا اقتصاد خودش به آن سمت گرایش پیدا خواهد کرد! برای اینکه به حجم تخلف بانک‌ها بهتر پی ببرید، کلیپ تخلف ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی بانک‌ها! و بانک‌ها به جای مردم به خودشان وام می‌دهند! را ببینید. 🎬@Mostazafin_TV
🔺حکم سنگین متهم ردیف اول ! 😶
روابط‌‌عمومی مجلس: طرح شفافیت آرای نمایندگان و سایر قوا تصویب شده و شورای نگهبان هم آن را تأیید کرده اما بیش از ۳ ماه است که در انتظار نهایی‌شدن در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. 😶
📌استفتائات آقای سیستانی، ج۱ ص ۱۸۲ 💡روزه در چنین مناطقی[مانند سوئد و فنلاند و کانادا و نروژ] از معضلات فقه سنتی است. اینگونه پاسخها رافع مشکل نیست بلکه زایشگاه مشکلات جدیدی است زیرا اولاً اینکه برای فرار از روزه موظف باشند هر روز ۲۲ کلیومتر از شهر خارج شوند و افطار کنند و برگردند خودش مصداق عُسر و سختی است که در اسلام وجود ندارد[لا یرید بکم العسر] ثانیاً اینکه مجبور باشند امساک کنند و بعداً هم قضا کنند تکلیف اضافی است و دور از عدالت اسلامی است. چنین مسلمانی چه گناهی کرده که دو برابر دیگران روزه بگیرد؟ ثالثاً طول روز و فاصله طلوع و غروب آفتاب در برخی ایام سال در چنین مناطقی کمتر از یکساعت است. اگر چنین شخصی بخواهد قضای روزه‌هایش را در این ایام سال بجا آورد آیا فقیه سنتی، روزه یکساعتی را ادای تکلیف میداند؟ ✍ چنین به نظر میرسد که معیار طلوع و غروب خورشید بعنوان ابتدا و انتهای صوم، موضوعیت ندارد و الا اینکه در برخی کشورها مسلمانان ۸ ساعت روزه باشند و در برخی دیگر کشورها ۲۱ ساعت، نه با عدل اسلامی سازگار است نه با انصاف و این فتاوی نیازمند بازنگری جدی است. ۱۶ tabeshe_agahi
🛑 ۱۱۶۸ نفر در تصادفات رانندگی ایام نوروز جان باختند؛ ۸۳ نفر بیشتر از سال گذشته رئیس سازمان پزشکی قانونی: 🔹از ۲۵ اسفند سال ۱۴۰۱ تا ۱۵ فروردین سال ۱۴۰۲، هزار و ۱۶۸ نفر بر اثر تصادفات رانندگی فووت کردند که نسبت به سال گذشته ۸۳ نفر بیشتر بوده است. 🔹در تعطیلات نوروز سال جاری، به ترتیب استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان، تهران، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، مرکزی، آذربایجان شرقی، گیلان و مازندران، بیشترین میزان فوتی‌های ناشی از تصادفات رانندگی را داشتند. 🔹استان ایلام کمترین فوتی‌ در تعطیلات نوروز سال جاری را با تعداد ۶ نفر داشته است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اشراف؛ روایت تجربه گر از اشراف روح بر دنیای مادی 🔸 این قسمت: آتش ( محسن اسکندری‌. ۴۱ ساله از مشهد) هر روز ساعت ۱۷:۳۰ بازپخش: ساعت ۲۲:۳۰ و ۱۲:۱۵ روز بعد از شبکه چهار سیما 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 🌸🌸🌸🌸🌸
14.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 گمراهی؛ آزار و اذیت و گمراه کردن تجربه گر توسط موجودی در عالم برزخ 🔸 این قسمت: آتش ( محسن اسکندری. ۴۱ ساله از مشهد ) هر روز ساعت ۱۷:۳۰ بازپخش: ساعت ۲۲:۳۰ و ۱۲:۱۵ روز بعد از شبکه چهار سیما 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مامور؛ روایت تجربه گر از لحظه ملاقات با فرشته مرگ 🔸 این قسمت: آتش ( محسن اسکندری. ۴۱ ساله از مشهد ) هر روز ساعت ۱۷:۳۰ بازپخش: ساعت ۲۲:۳۰ و ۱۲:۱۵ روز بعد از شبکه چهار سیما 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 🌸🌸🌸🌸🌸
15.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 برگرد و بگو؛ رسالت تجربه گر بعد از بازگشت به جسم مادی 🔸 این قسمت: آتش ( محسن اسکندری. ۴۱ ساله از مشهد) هر روز ساعت ۱۷:۳۰ بازپخش: ساعت ۲۲:۳۰ و ۱۲:۱۵ روز بعد از شبکه چهار سیما 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 🌸🌸🌸🌸🌸
16.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 دید چند جایی؛ تایید حضور روح تجربه گر در کنار اقوام در پخش تلویزیونی 🔸 این قسمت: آتش ( محسن اسکندری. ۴۱ ساله از مشهد) هر روز ساعت ۱۷:۳۰ بازپخش: ساعت ۲۲:۳۰ و ۱۲:۱۵ روز بعد از شبکه چهار سیما 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 🌸🌸🌸🌸🌸
🌷حضرت محمد صلی‌الله علیه‌و‌آله: 💎لَوْ يَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِي رَمَضَانَ لَوَدَّ أَنْ يَكُونَ رَمَضَانُ السَّنَةَ 💎اگر بنده «خدا» می‌دانست که در ماه رمضان چیست (چه برکتی وجود دارد) دوست می‌داشت که تمام سال، رمضان باشد. 📚بحارالانوار(ط-بیروت)، ج ۹۳، ص۳۴۶، ح ۱۲ ۵۱ 🌸🌸🌸🌸🌸
* 💠 هنوز فرصت هست... 🔻ماه رمضان رو به اتمام است خدايا ما که ممنون تو هستيم از اينکه يک فضاي مناسبي در ماه رمضان نصيب ما کردي، گر چه ما قدرداني نکرديم، خداوند اين ماه مبارک رمضان را از ما قبول کند من عقيده شخصي خودم این است که برای درک شب قدر، هنوز هم(بعد شبهای قدر) جا دارد، شب بيست و هفتم، شب بيست و نهم، شب عيد فطر، انسان کار کند، نتيجه‌اش را مي‌‌بيند، سرنوشت را شناور تعریف کرده اند. (منبع: نرم‌افزار الهادی← مراقبات ماه‌رمضان) ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ ۲۸ 🌺🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هم‌اکنون / بارش باران در مسجدالاقصی گفته می‌شود جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر امشب در مسجدالاقصی حضور دارند. ( اهل سنت شب ۲۷ ماه رمضان را شب قدر میدانند) 🌺🌺🌺🌺🌺
مصباحیه ...
🎥 «بر ساحل سحر» - رمضانیه‌های ۱۴۰۲ سحر بیست‌وششم؛ «تعاملی بر مبنای عدل» حجت‌الاسلام‌ استاد عیدی پ
‌ سحر بیست‌وششم؛ «تعاملی بر مبنای عدل» حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد عیدی یکم؛ 👈 ‌00:41 سلیمان نبی علیه‌السلام در واکنش به توهین مورچه‌ای که تحت فرمان ایشان بود، لبخند و رأفت را برگزید. چرا که اصل در قدرتمندی در برابر عموم مردم، اتصاف به صفت حلم و عفو است. دوم؛ 👈 02:03 اما حضرت سلیمان علیه‌السلام در مواجه با نبود هُدهُد در جمع، چند احتمال را بیان نمود. ایشان نخست فرمود که شاید من او را نمی‌بینم؛ این یعنی، پیش از اتهام‌زنی به هر کسی باید خود را مورد بررسی قرار داد. سپس فرمود اگر او غائب است، از آن جا که موظف به ادای وظیفه و حضور در این جمع است، باید برای غیبت خود دلیل و علت موجه و درستی بیاورد؛ در غیر این صورت، او را مؤاخذه خواهم کرد. سوم؛ 👈 03:06 پرسشی که در این مجال مطرح است این است که چرا سلیمان نبی علیه‌السلام در برابر توهین افراد تحت حکومت خود، با رأفت و ملاحظه‌گری و در واکنش به غیبت فرد تحت امر خود (هُدهُد)، با چنین شدتی برخورد می‌کند؟ پاسخ در تفاوت میان اخلاق فردی و شخصی با اخلاق مدیریتی است. چهارم؛ 👈 03:50 اصل در اخلاق شخصی و فردی، بر صبر، گذشت و اعتماد است؛ در حالی که اصل در اخلاق مدیریتی، بر رعایت عدل و ملاحظه وظایف برای استیفای حقوق دیگران است. اگر انسان دارای قدرت و اقتدار است، باید زکات آن را بپردازد؛ زکات آن نیز صبر و عفو است. پنجم؛ 👈 05:10 قرآن کریم در راستای هدایت و کمک‌ به تکامل انسان، حقایق و قوانینی را از آفرینش، به‌صورت داستان‌هایی کلی از پیشینیان نقل می‌فرماید. به همین دلیل، داستان‌های قرآنی، هرگز رویکرد داستان‌سرایی ندارد. 🌺🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 «بر ساحل سحر» - رمضانیه‌های ۱۴۰۲ سحر بیست‌وهفتم؛ «اهمیت تعلّم و دین‌آموزی» حجت‌الاسلام‌ استاد وطن‌خواه پخش از شبکه افق سیما - تــلــوبــیــون پس از اذان صبح (به افق تهران) 🌺🌺🌺🌺🌺
vasiyyateh emam sadegh be ebne jondab-21.mp3
5.77M
🎙آیت الله (ره) 🔰پندهای امام صادق علیه‌السلام به ره‌جویان صادق 🔹جلسه بیست و یکم: رابطه مؤمن با دنیا و مادیات (1) 🗓6 خرداد 1377 🌸🌸🌸🌸🌸
آیت الله مصباح : عالِم دنیا زده، هیچ وقت لذت مناجات خدا را درک نمی کند. و طبعاً نمی‌تواند دیگران را به سوی خدا راهنمایی کند. 🌸🌸🌸🌸🌸
دوستت دارم پس از دشمنت بیزارم.mp3
1.06M
دوستت دارم، پس از دشمنت بیزارم 🔹️آدمی باید سعی کند که شیطان اختیار دلش را در دستش نگیرد؛ به تعبیر خودمانی، «افسارش را در دست شیطان ندهد.». اگر این ها را رعایت کند، یعنی [دو جنبه] ایجابی و سلبی را [در بندگی مراعات کرد]. یکی خودش [برای بندگی] تلاش کند و یکی با دشمنش مبارزه کند. 🔹️مبارزه کردن با دشمن و جلب محبت و توجه به محبوب و معبود، این دو عاملی است که باید با هم کار بکند؛ توجه به یکی، بدون توجه به دیگری دوامی ندارد. دوستی با دوست، بدون دشمنی با دشمنِ [محبوب] دوامی ندارد. اگر آدمی کسی را دوست می دارد باید دشمنش را هم دشمن بدارد، این است که در روایات ما حب و بغض با هم مطرح می شود؛ «هل الدین الا الحب و البغض؟» ۱۳۹۳/۰۴/۱۵ 🌸🌸🌸🌸🌸
سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِی بَارَكْنَا حَوْلَهُ (اسرا/۱) ترجمه:«منزه و پاک است ( از هر نقص و عیبی ) آن خدایی که بنده خود ( محمّد صلّی اللَّه علیه و آله ) را در شبی از مسجد الحرام به سوی مسجد الاقصی سیر داد- مسجدی که اطراف آن را ( به معنویت فرشتگان فرود آمده و پیامبران برخاسته از آنجا و سرسبزی درختان انبوه و نهرها ) مبارک کرده ایم» آیت الله مصباح : 🔸️مسجد الأقصی جایى است كه پیغمبر از آنجا به معراج رفت. بر همه مسلمانان واجب است به پا خیزند و در مقابل دشمنان، از این مسجد، دفاع كنند. ۱۳۸۱/۰۱/۰۹ 🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حاج محمود کریمی : چرا برای کم کاری ، ترک فعل و خیانت در مسئولین کسی محاکمه نمیشه؟ راست راست داره راه میره بابا تو ظلم کردی به مردم...!!!
17.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 این هشدارهای سیاسی حاج محمود کریمی از مداحان اهلبیت را باید جدی گرفت جامعه مذهبی دیگر مثل گذشته به جریان اصولگرا در انتخابات‌ها سواری نمی‌دهد و نمی‌خواهد پایگاه رای جماعتی باشد که فقط از مذهبی ها با شعارهای انقلابی رای بگیرند و بقدرت برسند اما عملشان غیر انقلابی و بدنبال منافع جناحی و باندی خود و اطرافیانشان باشند چند شب گذشته حاج محمود کریمی انتقادات صریحی خطاب به نمایندگان مجلس کرد و برای انتخابات پیش رو هشدارهای جدی به جریان اصولگرا داد.
🔻شهاب جان ادا نیا! 🔸شهاب جان این قدر ادا نیا. این راهی که در این یکی دو ساله در پیش گرفته ای و برای جلب نظر اینستابازها در هر لجنی خودت را می غلتانی به تو نمی آید. 🔹دنبال متجاوز می گردی؟ سراغش را از همان جا بگیر که گرین کارتش را داری و در یک فقره و در عرض یک دهه میلیون‌ها زن و کودک و مرد افغانستانی و عراقی را به نام آزادی و دمکراسی با بمب های صلح آمیز به خاک و خون کشید. 😶
🔹سعود الفيصل وزير خارجه فقيد عربستان که سالهای طولانی این سمت را داشت جمله معروفی گفته بود که کشورها انتخاب نمیکنند با چه کسی همسایه باشند اما مجبور هستند با هم کنار بیایند و سازش کنند. ایران و عربستان انتخاب نکردند که همسایه باشند، اما سرانجام بعد از سالها دشمنی مجبور به صلح شدند 🔸این صلح هم نتیجه این بود که زور دو کشور به یکدیگر نرسید، در سیاست های منطقه ای خود علیه یکدیگر به حد قابل توجهی ناموفق بودند و سرانجام به این نتیجه رسیدند که اگر فعلا صلح کنند برای دو طرف بهتر است. اما قطعا با تجربه های قبلی این صلح و آرامش موقتی و شکننده است و بلند مدت نیست 📝سید مهدی دزفولی 😶
🔸حرکت بسیار بسیار اشتباه که متاسفانه جزو عرف دانشگاهی ما شده است. 📝محمد حسنی
▪️27 ماه رمضان وفات علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله محمّد باقر بن محمّد تقی بن مقصود علی مجلسی (1037 _ 1110 قـ) معروف به علّامه ی مجلسی یا مجلسی دوّم، از فقیهان و محدّثان مشهور شیعه می باشد. علامّه مجلسی رَحِمَهُ الله از میان شاخه‌ های علوم اسلامی بیش از همه به حدیث‌ نگاری علاقه داشت و مشهورترین کتاب او، مجموعه پُر حجم حدیثی به نام «بحار الأنوار» است که نقش بارزی در احیای جایگاه حدیث در منظومه ی معرفت دینی داشت. ایشان با تربیت شاگردان و آثار پر تعداد خود که بسیاری از آن ها را به زبان فارسی و برای استفاده عموم مردم نگاشت، بر فرهنگ شیعی و روش ‌های علمی علمای پس از خود تأثیر گذاشت. وی به دلیل حضور در حکومت صفویّان و نقش بارز سیاسی و اجتماعی‌ اش در آن دوران از شهرت زیادی بر خوردار بوده است. در دوران سلطنت شاه سلیمان صَفَوی به مقام «شیخ الإسلام» رسید و در دوران سلطان حسین صفوی صاحب نفوذ بود. ← ولادت و نسب مجلسی رَحِمَهُ الله در سال 1037 هـ در اصفهان به دنیا آمد. (1) ولادت او با آخرین سال سلطنت شاه عبّاس اوّل صفوی مصادف است. پدرش محمّد تقی مجلسی رَحِمَهُ الله مشهور به مجلسی اوّل از بزرگان و مجتهدان سرشناس عصر خویش و از شاگردان شیخ بهایی، ملا عبدالله شوشتری و میرداماد بود. مادرش، دختر صدر الدّین محمّد عاشوری قُمی است که از خاندان علم و فضیلت به شمار می‌ روند. (2) او دارای 3 همسر بود که از آن ها صاحب 4 پسر و 5 دختر گردید. ← خاندان مجلسی گفته شده که چون جدّ او دارای مجالس پُر شور بوده یا اینکه در اشعارش از تخلّص «مجلسی» استفاده می‌ کرده، به این نام شهرت یافتند. (4) نقل دیگر آن است که چون پدر علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله در قریه ی «مجلس» اصفهان می‌ زیسته است، این خاندان به مجلسی معروف گردیدند. (5) جدّ پدری ایشان حافظ ابو نعیم اصفهانی از محدّثان و حفّاظ است. (6) پدر بزرگ شان، «ملّا مقصود» نیز اهل شعر، ادب و فضل بوده است. (7) جدّه پدری علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله دختر کمال الدّین شیخ حسن عاملی نطنزی اصفهانی است. محدّث نوری رَحِمَهُ الله برادران علّامه مجلسی یعنی میرزا عزیزالله و ملّا عبدالله را مدح کرده است. آمنه بیگم مشهور ترین خواهر علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله همسر ملّا صالح مازندرانی و عالم دینی بوده است. (8) ← اساتید و شاگردان ظاهراً ایشان بیش از هر استاد دیگری نزد پدرشان آموزش دیده اند و از آنجا که پدرشان از شاگردان شیخ بهایی بود، می‌ توان از تأثیر اندیشه‌ های شیخ بهایی بر علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله به واسطه ی پدرشان محمّد تقی مجلسی رَحِمَهُ الله سخن راند. (9) افزون بر آن ایشان از بسیاری از علمای دوران خود حدیث شنیده و از آنان اجازه روایت داشت که از مهم‌ ترین این افراد باید به ملّا صالح مازندرانی، ملّا محسن فیض کاشانی و شیخ حرّ عاملی رحمة الله علیهم اجمعین اشاره کرد. البتّه منابع 18 تن از استادان ایشان را نام‌ برده‌ اند. (10) ایشان، شاگردان بسیار و مجالس درس متعدّدی داشته اند. برخی منابع شاگردان ایشان در مجالس درس شان را بالغ بر هزار تن ذکر کرده ‌اند. (11) از بین شاگردان علّامه برخی از مشاهیر علمای شیعه تربیت شدند که از آن جمله می‌ توان به میرزا عبدالله افندی اصفهانی، سیّد نعمت الله جزایری، شیخ عبدالله بحرانی، محمّد بن علی اردبیلی، میر محمّد حسین خاتون آبادی و سیّد ابو القاسم خوانساری رحمة الله علیهم اجمعین یاد کرد. (12) ← جایگاه و اهمیّت علمی علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله در علوم مختلف اسلامی مانند تفسیر، حدیث، فقه، اصول، تاریخ، رجال و دِرایه تخصّص داشت و به نگارش آثاری در این زمینه‌ ها پرداخت. او نویسنده‌ ای بسیار پُر کار بود و بر اساس برخی محاسبات، در طول حیات علمی خود یعنی بعد از دوران بلوغ به طور متوسط روزانه 67 سطر می‌ نوشته که هر سطر به طور متوسط 50 کلمه داشته است. (13) ... 📚 منابع : 1. اعیان الشیعة : ج 9، ص 182. و ... . 2. الذریعة : ج 1، ص 151. و ... . 3. مرآت الاحوال : ص 122. و ... . 4. بحار الأنوار : ج 102، ص 105. 5. خدمات علّامه مجلسی (مکتب اسلام) : شماره 7، ص 50. 6. اعیان الشیعة : ج 9، ص 192. 7. بحار الأنوار : ج 102، ص 105. و ... . 8. ریاض العلماء : ج 5، 407. و ... . 9. علامّه مجلسی (طارمی) : ص 14. 10. بحار الأنوار : ج 102، ص 76 _ 83. 11. الکنی و الألقاب : ج 3، ص 147. 12. شرح احوال علّامه مجلسی (بلاغی) : ص 24 _ 28. 13. علّامه مجلسی (طارمی) : ص 119 _ 12۰
← بحار الأنوار و سایر آثار حدیثی علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله بیش از هر چیز به نگارش مجموعه‌ های حدیثی علاقه داشت و از میان کتاب‌ های او «بحار الأنوار‌»که مجموعه ی بزرگی از احادیث امامان شیعه است،‌ بیش از همه شهرت دارد. باز گشت به متون حدیثی و جمع آوری مجموعه‌ های حدیثی و نیز شرح کتب حدیثی گذشتگان، جریانی بود که در دوران صفویّان رواج یافت و ریشه در تلاش علمای شیعه برای پاسخ گویی به نیاز های عقیدتی دوران خود داشت. نگارش کتاب «بحار الأنوار» نیز بخشی از توجّه عمومی علمای دوران به حدیث و حدیث نگاری بود. (14) بحار الأنوار شامل همه دانش‌ های بشری می باشد که در کلام امامان بازتاب یافته است و نقش دایرة المعارف شیعی را در دوران خود ایفا می‌ کرد. علمای این دوران و از جمله علّامه ی مجلسی رَحِمَهُ الله با این نگره که «همه ی علوم، منشأ الهی دارد و رد پای همه آن‌ ها را در سخن امامان علیهم السلام می‌ توان یافت» به تألیف چنین آثاری دست زدند. (15) باز سازی حدیث شیعه تلاشی بود برای در دسترس همگان قرار دادن اندیشه ی معتبر دینی که پیش از همه در احادیث امامان متبلور شده و فراهم کردن متونی که به پرسش‌ های شیعیان پاسخ دهد و آنان را از پرداختن به عرصه‌ ها و علوم انحرافی مانند فلسفه و تصوّف بی‌ نیاز کند. (16) از همین روست که عملکرد علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله در تألیف مجموعه‌ های حدیث شیعه معمولاً همچون عملی در تقویت مذهب تشیع ارزیابی شده و از او همچون احیاء کننده مذهب تشیّع یاد شده است. (17) مجموع آثار عربی علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله را تا 10 عنوان ذکر کرده ‌اند که پُر حجم ‌ترین آن ‌ها «بحار الأنوار» است که حدود 700 هزار سطر داشته و در یکی از چاپ ‌های آن، 110 جلد است. علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله به شرح مجموعه ‌های حدیثی کهن شیعه نیز پرداخت و در این شرح ‌ها مباحث مختلف فقهی و غیر از آن را بررسی کرد. او شرحی بر کتاب کافی نوشت و آن را «مرآة العقول» نام گذاری نمود. وی همچنین شرحی بر کتاب تهذیب الاحکام نوشته ی شیخ طوسی رَحِمَهُ الله نگاشت به نام «ملاذ الأخیار فی فهم تهذیب الاخبار». از دیگر آثار علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله باید به : شرح «چهل حدیث»، «الفوائد الطریفة فی شرح الصحیفه» در شرح صحیفه ی سجّادیه، رساله ی «اعتقادات»، رساله ی «اوزان»، و کتاب «الوجیزه فی الرّجال» اشاره کرد. (18) ← فارسی نگاری علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله کتاب ‌ها و رسالات متعدّدی به زبان فارسی نگاشت، که تعداد آن را تا 49 کتاب و رساله شمرده ‌اند. نگارش رسالات فارسی با هدف ترویج علوم دینی بین مردم عادّی انجام می‌ شد و رویه‌ ای بود که مدّتی پیش از علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله آغاز شده بود، امّا آثار ایشان از شهرت بیشتری بر خوردار شد و با استقبال بسیاری از فارسی زبانان همراه گشت. (19) از جمله آثار فارسی علّامه محمّد باقر مجلسی رَحِمَهُ الله می‌ توان به کتاب‌ های زیر اشاره کرد (20) : 1. «عین الحیاة» که شرحی است بر وصیّت پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله به جناب ابوذر غِفاری مشتمل بر پند های اعتقادی، معارفی و اخلاقی. 2. «مشکاة الأنوار» در باب قرآن و دعا، فضیلت قرائت و ثواب آن. 3. «حیاة القلوب» در باب سر گذشت پیامبران، زندگانی پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و درباره ی امامت. 4. «جلاء العیون» در باب تاریخ و مصائب چهارده معصوم علیهم السلام. 5. «حلیة المتّقین» در باب آداب معاشرت و مستحبات زندگی روزانه ی فردی و اجتماعی. 6. «حقّ الیقین» در اعتقادات. ← وفات علّامه محمّد باقر مجلسی رَحِمَهُ الله سر انجام در شب 27 رمضان سال 1110 هـ و در 73 سالگی ـ به تاریخ قمری ـ در اصفهان از دنیا رفت. (21) آقا جمال خوانساری بر ایشان نماز گذارد. (22) ایشان بنابر وصیّت شان در کنار مسجد جامع اصفهان و در جوار پدرش به خاک سپرده شد. 📚 منابع : 14. علّامه مجلسی (طارمی) : ص 70 ـ 71. 15. بحار الأنوار از زاویه نگاه دایرة المعارفی : ص 28 ـ 30. 16. همان : 36 ـ 37. 17. أعیان الشیعة : ج 9، ص 183. 18. علّامه مجلسی (طارمی) : ص 122 ـ 129. 19. همان : 89 ـ 95. 20. أعیان الشیعة : ج 9، ص 183. 21. الکنی و الألقاب : ج 3، ص 149. 22. روضاتی : ص 61. الفاتحه مع الصّلوات... 🌹🌹🌹