eitaa logo
مصباحیه ...
135 دنبال‌کننده
17.9هزار عکس
9.2هزار ویدیو
527 فایل
مصباحیه ... اَلا ولایحمل هذا العَلَم اِلّا اهل البصر و الصّبر... معرفی شخصیت الهی و جهادی آیت الله #مصباح_یزدی...🌹 همراه با مطالب گوناگون خبری، تحلیلی، بصیرتی، اخلاقی، معرفتی و...🌸🌸🌸 @Soukhtee
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️حامی یا مخالف علوم اجتماعی...؟! ✏️سید حسین شرف الدین 🔹استاد مصباح یزدی (ره)، به حق از معدود استوانه‌های سترگ حوزه معارف اسلامی در دوره معاصراست که برغم اقتضائات معمول رشته‌ها و گرایش‌های تخصصی خود(فلسفه، کلام، عرفان، فقه، تفسیر،اخلاق) و مشرب و مرام غالب فرهیختگان حوزوی، بیشترین اهتمام را به اندیشه‌ورزی، نظام‌سازی، شاگرد‌پروری، جریان‌سازی و گفتمان‌سازی در حوزه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی همسو با نیازها و ضرورت‌های ناشی از انقلاب اسلامی مبذول داشته است. 🔸ممکن است برخی بخاطر دیدگاه معروف ایشان در نقد اصالت جامعه، تصور کنند که علوم اجتماعی و فرهنگی در دستگاه فکری و فعالیت‌های ایشان جایی نداشته است. در این جا به برخی از اقدامات ایشان در حوزه علوم اجتماعی اشاره می‌کنیم: 1.طرح مباحث فرهنگی اجتماعی نوپدید در ضمن کلاس‌های معارف قرآن(در موسسه درراه حق)؛ 2. نقد درون‌گفتمانی اندیشه‌های اجتماعی متفکرانی همچون علامه طباطبایی وشهید مطهری (ره)؛ 3. نقد برون‌گفتمانی برخی اندیشه‌های جامعه‌شناختی در مناظرات علمی با برخی اساتید جامعه‌شناسی در دفتر همکاری حوزه و دانشگاه در مراحل آغازین تشکیل(دهه ۶۰)؛ 4. راه‌اندازی رشته‌های متعدد علوم اجتماعی(جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، تاریخ، مدیریت، اقتصاد، تعلیم و تربیت، حقوق) در بنیاد فرهنگی باقرالعلوم(ع) و موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)؛ 5. طرح مواضع اجتماعی اسلام در تریبون‌های عمومی مثل سخنرانی‌های قبل از خطبه‌های نماز جمعه تهران و صدها جلسه و محفل دیگر؛ 6. کنشگری اجتماعی فعال بویژه در نقد قاطع جریانات فکری فرهنگی انحرافی و مواضع ناهمسو با اصول بنیادین اسلام و انقلاب اسلامی؛ 7. تعامل وثیق با نیروهای بسیجی فعال و موثر در رده‌ها و عرصه‌های مختلف؛ 8. تالیف آثاری گرانسنگ در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی؛ 9. تربیت صدها نیروی انسانی در رشته‌های متعددعلوم اجتماعی، در مقاطع مختلف تحصیلی؛ 10. بسترسازی جهت اسلامی‌سازی این علوم یا نقد مبانی آنها بر پایه جهان‌بینی و حکمت اسلامی؛ 11. تولید و نشر مستمرکتاب‌ها، پایان نامه‌ها، مقالات و پژوهش‌های متعدد در این حوزه‌ها به همت تربیت‌یافتگان مکتب ایشان(اساتید و دانش‌پژوهان موسسه امام خمینی (ره))؛ 12. عضویت چند ساله در شورای عالی انقلاب فرهنگی. 🔹شرح این مطلب در شماره 20 مجله دیدبان اندیشه👇 https://eitaa.com/fekrat_net/2991 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
اقدامات عملی علامه مصباح در توسعه پژوهشهای اخلاقی.mp3
31.13M
🎤احمدحسین شریفی 🔴نشست علمی اندیشه‌های اخلاقی علامه مصباح یزدی 🔶موضوع: تشریح اقدامات عملی علامه مصباح در تأسیس رشته‌های علمی اخلاق اسلامی (در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری) و رشته فلسفه اخلاق و همچنین تأسیس مراکز آموزشی و حوزه‌ علمیه رشد به هدف تربیت مجتهدان اخلاق 🔶محل برگزاری: دانشگاه معارف اسلامی 🔷زمان: ۲۶ / ۱۱/ ۱۳۹۹ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔹 جدول مدیریت اعمال ماه رجب در قالب یک برنامه روزانه @mesbahieh
🔴درس‌هایی که از علامه مصباح باید آموخت 🔶درس سی و چهارم: حکیم دوّار 🖊احمدحسین شریفی 🔶برخی در توصیف فیلسوفان و دانشمندان چنین گفته‌اند که هر آن کو ز دانش برد توشه ای جهانی است بنشسته در گوشه ای 🔶البته این شعر، بیان منظوم ناقص و نارسایی از حقیقتی است که در توصیف «حکمت» گفته شده است: صیرورة الانسان عالما عقلیا مضاهیا للعالم العینی. اما اگر معنای حقیقی چنین جملاتی را در نظر بگیریم، آیت‌الله مصباح دانشمند و فیلسوفِ به این معنا نبود. او جهانی جاری و روان از معرفت و علم و حکمت و اخلاق و عرفان بود. او همواره در کار تربیت و تعلیم دیگران بود. 🔶او در طول سی سال گذشته به حدود ۳۰ کشور جهان مسافرت کرد و در مجامع علمی و آکادمیک به تشریح و تبیین اندیشه‌های اسلامی و بنیان‌های فکری جمهوری اسلامی پرداخت. 🔶علامه مصباح در طول سی سال اخیر به بیش از ۸۰ شهر بزرگ و کوچک کشور مسافرت کرد و برای مخاطبان شیفته و تشنه شنیدن حقایق اسلامی در حوزه‌های اخلاق و سیاست و حقوق و مردم‌سالاری دینی و دفاع از بنیان‌‌های فکر دینی به سخنرانی پرداخت. 🔶او در سی سال اخیر بیش از ۶۰۰۰ (شش هزار) سخنرانی برای سطوح مختلف مردم داشته‌اند. یعنی به طور میانگین سالی ۲۰۰ سخنرانی! 🔶زمانی خدمت ایشان رسیدم و گفتم برای سخنرانی‌ و نشست‌های علمی مختلفی به دانشگاه‌های دور و نزدیک کشور دعوت می‌شوم و تا به حال انجام وظیفه کرده‌ام اما اکنون شک دارم که آیا چنین کاری با این وسعت وظیفه هست یا خیر؟ ایشان فرمودند تردیدی در درستی این مسیر نداشته باشید و با قدرت و قوت تا حد توان این دعوت‌ها را پاسخ مثبت دهید. سپس برای آنکه اهمیت این کار را در سطح عقل اینجهانی من، نشان دهند، فرمودند غربیانی که برای همه برنامه‌هایشان محاسبه سود و زیان می‌کنند، وقتی برای یک سخنرانی ۲۰ دقیقه‌ای به همایشی علمی در کشوری دیگر دعوت می‌شوند با رغبت و میل اجابت می‌کنند و مطمئن باشید اگر آنان سودی در این کار نمی‌دیدند، چنین نمی‌کردند. روحش شاد و راهش پر رهرو باد @Ahmadhoseinsharifi 🌹
رفتن انسان به سوی خدا، رفتن انسان به سوی "خود" است، رفتن انسان از "خودِ" ناقصتر به "خودِ" کاملتر است. (انسان کامل) @motahari_nab
07_20210213-13991125_L.mp3
8.57M
جلسات عمومی عارف واصل حجت الاسلام . قم. خ توحید.‌ مسجد علی مرتضی. جلسه هفتم | 99.11.25 | 8mb. شرح مناجات محبّین. بسیار قابل استفاده... حتما گوش دهید... زمان‌بندی موضوعات مطرح‌شده 00:50 توضیحاتی در عبارات ابتدایی مناجات محبین 02:52 لذات دنیوی و لذات فطری 05:10 پیدایش طلب جدی در تقرب به خداوند برای آن کس که لذات فطری را چشیده 09:42 لزوم مجاهدت‌ورزی‌ها و استقامت‌ورزی‌ها در تقرب به خدا 11:38 بُعد ملکوتی انسان، کانون درک لذات فطری 13:24 تفاوت بنیادین بین توهمات، تخیلات و خطورات با معانی فطری و ملکوتی 20:55 لزوم خلوت کردن شلوغی‌های درونی 21:33 ضرورت محاسبه عمر (حقوق الهی و حقوق ناس) 25:37 چاره بازگشت به جوار خداوند در بیان الهی 31:00 لذت فطری شوق به لقای الهی @mesbahieh
🔹امام على عليه السلام: 🔹ما أكثرَ الإخْوانِ عندَ الجِفانِ، و أقلَّهُم عندَ حادِثاتِ الزّمانِ! 💠چه بسيارند دوستان به هنگام چيده شدن كاسه ها،‌ و چه اندكند به گاه گرفتارى هاى زمانه! 📚غررالحكم حدیث 9657
📋 🔻تاملاتی بر دیدگاه آیت‌الله مصباح در مورد علم دینی ✍️مجید کافی، دانش‌‌آموخته حوزه علمیه قم 🔸در علوم‌انسانی تا جایی که سخن از تشریح ماهیت یک پدیده انسانی یا اجتماعی و تبیین رابطه آن با دیگر پدیده‌هاست، با علم محض سروکار داریم. این علوم که صرفا به توصیف واقعیات انسانی و اجتماعی می‌پردازند، میان دین‌داران و بی‌دینان، مسلمانان و غیرمسلمان مشترکند. 🔸ولی به‌محض آنکه پا از توصیف فراتر گذاشته، به قلمرو ارزش‌گذاری، هنجاریابی و توصیه دستورالعمل‌های اقتصادی، حقوقی، تربیتی و مانند آنها وارد شویم، به مرزهای مشترک با دین پا گذاشته‌ایم. 🔸اعتقادات، اخلاقیات و احکام عملی دین می‌توانند اصول موضوعه، پاسخ‌ها و دستورالعمل‌های اقتصادی را تحت‌تاثیر قرار دهند. بنابراین درصورتی علم دینی است که به مرزهای مشترک بین علم و دین پا گذاشته باشد و توصیفی، هنجارین، ارزشی شود. 🔸تفاوت عمده علوم دینی با علوم غیردینی در این فرض، به توصیفی بودن و فراتوصیفی بودن علوم است. در بخش اول این نوشتار گفته شد ما درصدد اسلامی‌کردن علوم جدید یا ساخت علومی دینی براساس ویژگی‌های علوم جدید هستیم و یکی از ویژگی‌های علوم جدید، غیرهنجاری و فارغ از ارزش بودن آنهاست، و این خارج شدن از طور بحث است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3674 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
✳️ طی حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (حفظه‌الله) اعضاء هیئت امناء و ریاست جدید مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منصوب شدند. 📚 متن حکم معظم‌له از این قرار است: بسم الله الرحمن الرحیم مؤسسه‌ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی (رحمة‌الله‌علیه) یادگار ارزنده و پربرکت عالم فقیه و مجاهد مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی است. برکات این مؤسسه‌ی مبارک باید بر اساس اهداف ترسیم شده به وسیله‌ی خود آن عالم فقید دنبال شود. بدین منظور لازم است هیأت امنائی متشکل از حجج اسلام آقایان: حاج شیخ محمود رجبی، حاج شیخ غلامرضا فیاضی، حاج شیخ محمود محمدی عراقی، حاج شیخ علی مصباح یزدی و حاج شیخ مجتبی مصباح یزدی تشکیل گردد و مدیریت آن به تبعیت از تشخیص و تصمیم مرحوم آیت‌الله مصباح بر عهده‌ی حجت الاسلام آقای حاج شیخ محمود رجبی بوده باشد. توفیقات حضرات آقایان را از خداوند متعال خواستارم. سید علی خامنه‌ای 99/11/19
🔷 آیت‌الله حاج شیخ محمود رجبی (دامت برکاته) متولد 1330 دارای درجه تحصیلی سطح چهار (اجتهاد) از حوزه علمیه قم و از شاگردان حضرات آيات محمدتقی بهجت، محمدتقي مصباح يزدي، مکارم شيرازي، وحید خراسانی، جوادی آملی، شیخ مرتضی حائری، شيخ حسن آقاتهراني، مرتضي مقتدايي و دیگر علمای اعلام می‌باشند. 🔷 آیت‌الله رجبی سابقه فعاليت‌هاي علمي ـ اجرايی فراوانی داشته و دارند که از آن‌جمله می‌توان به قائم مقام ریاست و معاونت پژوهش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، عضو جامعه مدرسین حوزه علیمه قم، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، مسئولیت در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ریاست دفتر همکاری حوزه ودانشگاه، عضو هیئت امناء دانشگاه قم و مسئولیت‌های دیگر اشاره کرد. 🔷 آیت‌الله رجبی عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بوده و کتاب و مقالات علمی بسیاری تألیف و تدوین نموده و سالیانی به تدریس علوم انسانی اسلامی در حوزه و دانشگاه پرداخته و در راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری در حوزه و دانشگاه اقدامات شایانی داشته‌اند. 🌐 اطلاعات بیشتر در 👇👇👇 https://asatid.iki.ac.ir/?prof=1154
🔷 آیت‌الله غلامرضا فياضي‌ متولد‌ 1328 در قم‌، دارای درجه تحصیلی سطح چهار (اجتهاد) از حوزه علمیه قم و از شاگردان حضرات آیات محمدتقی مصباح یزدی، علامه حسن‌زاده آملي، جوادی آملی، گلپایگانی، اراکی، حائری، وحیدخراسانی، نوري‌ همداني‌، مؤمن‌، فاضل‌ لنكرانی و دیگر علمای اعلام می‌باشند. 🔷 آیت‌الله‌ فياضي‌ از سال‌هاي‌ آغازين‌ تحصيل،‌ به‌ امر تدريس‌ اهتمام‌ ويژه‌اي‌ داشته و دروس‌ مختلف‌ دوره‌ مقدمات‌ و سطح‌ را بارها تدريس‌ نموده‌ و سپس‌ به‌ تدريس‌ بدايه، نهايه‌ و شرح‌ اشارات‌ رو آورده‌ است‌ و هم‌ اكنون عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گروه فلسفه بوده و‌ به امر تدريس فلسفه و پژوهش اشتغال‌ دارد. 🔷 تبيين‌ زيبا و استوار علوم‌ عقلي‌ از ويژگي‌هاي‌ استاد فیاضی است‌ و دروس‌ و حتي‌ نوارهاي‌ تدريس‌ او همواره‌ مورد استفاده‌ طلاب‌ بوده‌ است. از آیت‌الله‌ فياضي‌ تعليقه‌اي‌ بر نهاية‌ الحكمه‌ علامه‌ طباطبايي‌ به‌ چاپ‌ رسيده‌ است‌. 🔷 آیت‌الله فیاضی از اعضاي‌ مجلس خبرگان رهبري و جامعه‌ مدرسين‌ بوده و ریاست هیئت مدیره مجمع عالی حکمت و مدیریت مرکز تخصصی فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم را بر عهده دارند. 🌐 اطلاعات بیشتر در👇👇👇 https://asatid.iki.ac.ir/?prof=1234
🔷 آیت‌الله محمدی عراقی متولد ۱۳۳۱ در کنگاور استان کرمانشاه و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است؛ ایشان فرزند حجت الاسلام و المسلمین شهید بهاء‌الدین عراقی می‌باشند که این شهید بزرگوار از شاگردان ممتاز حضرات آیات بروجردی، اراکی، محقق داماد و امام خمینی(ره) بوده که در ۲۰ مهرماه سال ۱۳۶۰ زمانی که از اقامه نماز مغرب و عشاء به منزل عزیمت می‌کرد، به دست منافقین به شهادت رسید. 🔷 آیت‌الله محمدی عراقی پس از شهادت شهید آیت‌الله محلاتی در سال ۱۳۶۴ و در عملیات «والفجر ۸»، به عنوان قائم مقام نماینده حضرت امام در سپاه به فعالیت مشغول شد و تا پایان جنگ این مسئولیت را بر عهده داشت. 🔷 نمایندگی امام خمینی (ره) در سپاه پاسداران، نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، عضویت در شورای نظارت بر صدا و سیما، عضویت شورای مجمع جهانی اهل بیت، ریاست سازمان تبلیغات اسلامی، ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله مهم‌ترین مسئولیت‌های سیاسی و اجرایی ایشان بوده است. 🔷 هم‌اکنون آیت‌الله محمدی عراقی مسئول دفتر مقام معظم رهبری در قم می‌باشند.