eitaa logo
مصباحیه ...
131 دنبال‌کننده
17.4هزار عکس
8.9هزار ویدیو
493 فایل
مصباحیه ... اَلا ولایحمل هذا العَلَم اِلّا اهل البصر و الصّبر... معرفی شخصیت الهی و جهادی آیت الله #مصباح_یزدی...🌹 همراه با مطالب گوناگون خبری، تحلیلی، بصیرتی، اخلاقی، معرفتی و...🌸🌸🌸 @Soukhtee
مشاهده در ایتا
دانلود
. ♻️ چند نکته درباره وصیت‌نامه منتشرشده آیت الله مصباح‌یزدی (ره) 🔰 حمید رسایی: هفت روز پس از ارتحال عالم مجاهد آیت الله مصباح‌یزدی(ره)، متنی به عنوان وصیت‌نامه و به نام "چراغ راه" توسط خانواده محترم ایشان منتشر شد که به پیوست منتشر می‌شود. eitaa.com/mesbahyazdi_ir/1465 بخشی از متن این به زبان عربی است که البته ترجمه آن در ادامه فایل ضمیمه شده است. قطعا مطالعه این متن و مضمون اخلاقی آن، برای هر کس که دنبال پیمودن طریق الی الله است، مفید خواهد بود. برای همین سفارش می‌کنم از مطالعه و دقت در آن غفلت نکنید. در این مدت، برخی عزیزان سئوال کرده‌اند که چرا در وصیت‌نامه ایشان درباره انقلاب، امام و رهبری و مسائل روز سخنی به میان نیامده است؟! به عبارتی دیگر چرا وصیت‌نامه این چهره مؤثر در موضوعات سیاسی - اجتماعی، از محتوای سیاسی برخوردار نیست؟ این نشان می‌دهد با توجه به گنشگری این یار صادق امامین انقلاب، برخی منتظر متنی به عنوان وصیت‌نامه سیاسی و اجتماعی ایشان هستند. در این باره یادآوری چند نکته را لازم می‌دانم: 🔹 یک - وصیت‌نامه منتشر شده آیت الله مصباح‌یزدی، مربوط به حدود ۲۰ سال قبل است. 🔹 دو - بر اساس پیگیری بنده، مرحوم علامه مطابق تأکیدات دینی، وصیت‌نامه دیگری هم دارند که مضمون آن غیرعمومی و مختص مسائل شخصی و خانوادگی است. 🔹 سه - متن منتشر شده مطابق سیره برخی علما و در تأسی به مولای متقیان علی(علیه‌السلام) که خطاب به فرزند ارشدشان، امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) نصایحی را به یادگار گذاشتند، توصیه‌هایی اخلاقی خطاب به فرزند ارشد (حجت‌الاسلام دکتر علی مصباح یزدی) است که البته می‌تواند چراغ راه هر علاقمندی در طریق الی الله باشد. 🔹 چهار - آیت الله مصباح یزدی تا آخرین دقایق حیاتشان، همواره بر دفاع از مبانی متعالی اسلام و ارزش‌های انقلاب اسلامی و پیروی از امامین انقلاب بویژه رهبر و ولی فقیه حاضر تاکید داشتند. این مطالب در قالب کتاب‌ها، گفتگوها و سخنرانی‌ها به یادگار مانده است و حتی گاهی با این تعبیر که شما را به این موضوع بیان شده است. جملگی این موارد - که الحمدلله کم نیست - در واقع همان وصیت سیاسی و اجتماعی مرحوم علامه مصباح یزدی به شمار می‌رود و در اختیار عموم است. 🔹 پنج - تا جایی که به یاد دارم، ایشان در خصوص فوت چهره‌های دینی و ملی پیام تسلیت صادر نمی‌کردند. پر واضح است که در این موارد به صورت حضوری یا تلفنی و یا از طریق نمایندگانی که منسوب به ایشان بودند، حق مطلب را ادا می‌کردند. در دوره حیات مبارک استاد، یکبار در باره اینکه چرا مطابق عرف متداول پیام تسلیت صادر نمی‌کنند، سئوال کردم. آیت‌الله مصباح با همان تواضع همیشگی فرمودند: کسانی که پیام می‌دهند یا خودشان را کسی می‌دانند یا واقعا کسی هستند. من نه کسی هستم نه خودم را کسی می‌دانم. هر چند دیگر توفیق زیارتشان را نداریم، اما همچنان به عنایت و شفاعت این عالم ربانی امیدوارم. رحمت الله علیه. 🔺کانال حميد رسایی🔻 @rasaee
🔶 آیت‌الله محمود رجبی امروز در مراسم معارفه خود ضمن تشكر از رهبر معظم انقلاب و همه بزرگان، اساتيد و شاگردان علامه مصباح (ره)، گفتند: امروز وظیفه ما این است که این راه را بهتر طی کرده و بالندگی آن‌را بیشتر نمايیم؛ با توجه به عشق و علاقه‌ای که همه عزیزان به آیت‌الله مصباح داشتند، باید این عشق را افزون کرده و در عمل و در حفظ و بالندگی این مؤسسه کوشا باشیم تا با تلاش خودمان هم قلب رهبر عزیزمان را خوشحال و هم روح آن عالم بزرگ را شاد نمايیم، راه ما همان راهی است که آیت‌الله مصباح یزدی برایمان ترسیم کرده‌اند و ما باید با قوت آن را ادامه دهیم. 🔶 رئيس جديد مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اشاره به اینکه ما باید شکر لسانی و اعتقادی خود را نسبت به میراث گرانبهایی که در اختیارمان وجود دارد را به جا بیاوریم، خاطرنشان ساخت: باید میراث گرانبهایی که آیت‌الله مصباح یزدی(ره) از خودشان بر جای گذاشت را قدر دانسته و با نهایت اخلاص و استمداد از اهل بیت(ع) در پویایی و بالندگی اش کوشش کرده و از آن صیانت و پاسداری کنیم. 🔶 ايشان ضمن تأكيد بر اهتمام و دغدغه‌های آیت‌الله مصباح یزدی(ره) نسبت به تعالی و رشد این مؤسسه گفتند: آیت‌الله مصباح یزدی(ره) در پیام خودشان به رهبری تأکید کرده بودند که «مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) که خار بزرگی در چشم دشمنان اسلام و نظام به شمار می‌رود، پیشرفت‌های آن رکود و کاهش نیابد و همچنان هر چه بهتر مسیر بالندگی را بپیماید». 🔶 آيت‌الله رجبي در پایان گفتند: از نعمت‌های بزرگ الهی این است که در مؤسسه‌ای قرار داریم که تحت اشراف رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی بوده و سالیان دراز از عنایت و الطاف و راهبری آیت‌الله مصباح(ره) در این مؤسسه برخوردار بوده‌ایم و امیدواریم بتوانیم راه آن عالم بزرگ را به خوبی ادامه دهیم.
29.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 | بخشی از آخرین جلسه آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمود رجبی از طریق ارتباط تصویری ۱۳۹۹/۰۸/۱۲ 📽 جهت مشاهده با کیفیت بالاتر به لینک زیر در آپارات مراجعه کنید: 🌐 https://aparat.com/v/HugZh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 |ماجرای آخرین نامه آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) به مقام معظم رهبری در بیان حجت الاسلام و المسلمین رجبی 🔺 مطرح شده در جلسه معارفه مدیر موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) ۱۳۹۹/۱۱/۱۲ 📽 جهت مشاهده با کیفیت بالاتر به لینک زیر در آپارات مراجعه کنید: 🌐 https://aparat.com/v/V8PKp
4_5974524960159301665.mp3
950.5K
📢بشنوید: 👇 🎙نظر عالم رجالی برجسته، آیت الله سید احمد مددی درباره لیلة الرغائب؛ 🔹سند لیلة الرغائب حدیثی است که آثار جعل در آن، من راسه الی ذیله واضح است/ لیلة الرغائب از لیالی مشهور اهل سنت پس از تراویح است... سیدبن طاووس احتمالا از کتاب اهل سنت نقل کرده و بعلت تسامح در ادله سنن نقل کرده و سند را نقل نکرده که مرسل و ضعیف میشه. در کتب معتبر قبل سید نیامده. سندش در وسایل و بحار، ضعیفه.
🔺️پایگاه اطلاع رسانی mesbahyazdi_ir به مناسبت اشاره حجت الاسلام و المسلمین محمود رجبی به آخرین نامه مرحوم علامه آیت الله مصباح یزدی به رهبر معظم انقلاب بخشی از متن این نامه را برای اولین بار منتشر می کند: محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (زاد الله برکاته) رهبر معظم انقلاب اسلامی سلام علیکم و رحمه الله خالص ترین تحیات خود را به مناسبت میلاد مسعود حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله) تقدیم داشته، از الطاف گوناگون حضرتعالی صمیمانه تشکر می کنم و مزید توفیقات و برکات وجود شریف را برای خدمت به اسلام و نظام اسلامی در سایه عنایات حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) مسألت دارم. ضمنا مطالب حجت الاسلام و المسلمین آقای رجبی در مورد مؤسسه امام خمینی (قدس سره) که خار بزرگی در چشم دشمنان اسلام و نظام به شمار می رود را تایید می کنم و امیدوارم پیشرفت های آن، رکود یا کاهش نیابد و همچنان هرچه بهتر مسیر بالندگی را بپیماید. ولله عاقبه الامور محمد تقی مصباح یزدی ۱۳۹۹/۸/۱۰ 🏴 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۶ دقیقه طوفانی با دکتر زرشناس درباره بلایی که نئولیبرال‌ها بر سر یک کشور می‌آورند! نئولیبرال‌ها به همه چیز نگاه بنگاهی دارند، از آموزش تا بهداشت و ... سیاست‌های اصلاح‌طلبان هم بر پایه نئولیبرالی است! خودتون دارید می‌بینید چه بلایی بر سر ایران آورده... @Bisimchimedia
سیر مطالعاتی آثار علامه آیت الله مصباح یزدی.pdf
1.56M
✳️ سیر مطالعاتی آثار حضرت علامه آیت‌الله مصباح یزدی (ره) 🔷 دوره سیر مطالعاتی تحت اشراف و راهنمایی ستاد بزرگداشت علامه مصباح یزدی 🔸 ویژه طلاب و فضلای حوزوی همراه با دریافت گواهی دوره 🔸 حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر سید احمد رهنمایی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
"نکوداشت فقیه و حکیم مجاهد آیت الله مصباح یزدی رحمه‌الله" 🎙سخنران: حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید احمد رهنمایی 🎙مداح: کربلایی محمد حسن زمانی 📖‌ همراه با تلاوت قاری کشوری: حجت الاسلام حمیدی نیک 🕰 زمان: جمعه ۱۳۹۹/۱۲/۰۱، بعداز نماز مغرب و عشاء مکان: پردیسان محله ۸ مسکن مهر، خیابان شهیدان خلیلی مفرد، مسجد موقت صاحب الزمان عجل‌الله ✅ لطفاً با ماسک و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تشریف بیارید✅ "جمعی از ارادتمندان علامه مصباح رحمه‌الله در محله ۸ مسکن مهر، مجتمع شهید کریمیان"
پنج نکته پیرامون حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی در انتصاب هیئت امنا و مدیر (قدس) 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ⭕️متن حکم مقام معظم رهبری، بسیار پرنکته و از جهات مختلفی منحصر به فرد است که جای تحلیل و بررسی بسیار دارد. عجالتا در این باب، ذکر چند نکته خالی از لطف نیست؛ ۱.در این متن رهبری معظم انقلاب اسلامی بار دیگر به تجلیل از شخصیت متعالی پرداخته‌اند و به ، و به عنوان سه عنصر اصلی شخصیت ایشان اشاره فرموده‌اند. ۲) تصریح به برکات و دستاوردهای مؤسسه که نتیجه طراحی و مدیریت علامه مصباح بوده از یک جهت و تأکید بر امتداد این برکات، بر اساس همان الگوی پیشین، نکته بسیار مهم و تعیین کننده‌ای است که در احکام و انتصابات رهبری، کمتر مشاهده می‌شود. با توجه به این نص، ایشان خط و مشی مجموعه را به افکار و ایده‌های مرحوم آیت‌الله مصباح ارجاع داده‌اند. این نکته از یک جهت نشان از بزرگواری بی مثال رهبری عزیز انقلاب اسلامی است که جلوه دیگری از کرامت خویش را نشان دادند و در حالی که در این موارد معمولا همگان منتظر تعیین خط و مشی توسط ایشان هستند، استمرار مسیر پیشین و وفاداری به چارچوب مطلوب علامه مصباح را خواستار شدند. از دیگر سو، وفاداری و اعتماد ویژه رهبری به علامه مصباح و صحه گذاردن بر مسیر پیشین مؤسسه را نشان می‌دهد. برخی بدخواهان، خاصه (در حوزه و خارج از حوزه)، پنهان و آشکار، در تدارک اقداماتی جهت فاصله گرفتن مجموعه از مسیر پیشین بودند که این نقشه شوم، با تدبیر حکیمانه رهبری عزیز، ناکام و ناتمام ماند! ۳) ترکیب هیئت امنای مجموعه نیز نشان می‌دهد که اشخاص ، ، و آشنا به مبانی آیت‌الله مصباح مدنظر رهبری معظم انقلاب اسلامی قرار گرفته‌اند که این مسئله نیز حاکی از جهتگیری و جنس انتظارات ایشان از این مجموعه خدوم و انقلابی است. انتخاب هیئت امنا در عصر فقدان علامه مصباح، نشانگر آن است که برای پر کردن خلا آن مجاهد فقید، حضور فعال مجموعه‌ای از فضلای انقلابی آشنا به مبانی ایشان، ضروری است. ۴) حضور فرزندان فرهیخته و انقلابی علامه مصباح در ترکیب هیئت امنا نیز نشان می‌دهد که این انتخاب ها بر اساس صلاحیت‌ها صورت گرفته و مثل همیشه، انواع فضاسازی های منفی رسانه‌ای و سیاسی پنهان و پیدا، در آن هیچگونه مدخلیتی نیافته است. این دو فاضل انقلابی که تا قبل از ارتحال پدر در سایه نام بلند حضرت علامه، در محافل عمومی کمتر مشهور بودند، اکنون با حکم مقام معظم رهبری، به عنوان سرمایه‌های علمی و اجتماعی و سیاسی جبهه انقلابی، باید به طور حداکثری مورد استفاده قرار گیرند. ۵)در انتخاب مدیر مؤسسه نیز مقام معظم رهبری، بار دیگر تصمیم و تشخیص آیت‌الله مصباح را تأیید فرمودند تا این پیام تاریخی بعنوان میراث ماندگار معنوی و سرمایه اجتماعی مؤسسه، زمینه را برای امتداد پرقدرت و حداکثری آرمان‌ها و ایده‌های آیت‌الله مصباح فراهم سازد و انشالله همچون گذشته به عنوان به نقش آفرینی بپردازد.
🔹اگر مومن می‌دانست پاداش مصیبت و گرفتاری‌هایش چقدر است، آرزو می‌کرد در دنیا با قیچی تکه تکه می‌شد امام صادق .
📚 علوم انسانی اسلامی از دیدگاه اسلام 🔹ما که می گوییم موضوع این علوم ، انسان است، باید مشخص کنیم که از چه انسانی سخن می گوییم؟ آیا از انسان به مثابه یک موجود زنده با شاخص های فیزیکی بحث می کنیم یا اینکه در خصوص ماهیت انسان بحث می کنیم. 🔹انسان حقیقی از منظر اسلام آنی است که به قول قرآن کلیت این انسان مبعوث می شود؛ زنده شدن، ماهیت و کارکرد قطعی انسان نیست بلکه انسان مبعوث می شود و این بعثت تا ابد ادامه دارد. 🖊 🔖 بخش اول ▫️ آیت الله مصباح یزدی عصرگاه پنجشنبه 7 آذرماه در آیین اختتامیه پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی که در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینِی(ره) برگزار شد، با تجمید و تجلیل از مجاهدت های امام راحل و مقام معظم رهبری، گفت: در چنین شرایط سخت و سنگین علیه اسلام و انقلاب، دستیابی به پیشرفت های عظیم علمی و صنعتی و نظامی شده است که دوست و دشمن را متعجب کرده است. 🔸آیت الله مصباح یزدی اظهارکرد: استفاده از امکانات و بهره گیری از شرایط از نکات مهمی است که باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشیم که متاسفانه آنگونه که باید و شاید از این نعمات بی نظیر برای پیشرفت ها به خصوص در زمینه های علمی و فرهنگی و علوم اسلامی و دینی بهره نگرفتیم. 🔸ایشان گفت: به طور کلی به نظر می رسد که هنوز برای بسیاری از کسانی که می بایست در حرکت علوم انسانی اسلامی حرکت جدی داشته باشند، موضوع اصلی از این فعالیت ها به درستی روشن نشده است؛ این افراد هم در حوزه و هم در دانشگاه حضور دارند که می گویند منظور شما از علوم انسانی اسلامی چیست؟ 🔸رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: اطلاع رسانی در حد وسیع در عرصه ارایه فعالیت های علوم انسانی اسلامی لازم و ضروری است؛ وقتی از اسلامی کردن علوم انسانی سخن می گوییم، باید مفردات و واژه های آن را در حوزه تصوری به خوبی تبیین کنیم. 🔸ایشان گفت: وقتی حوزه تصوری انجام شد به عرصه تصدیق می رسیم و روابط آن را تنظیم خواهیم کرد؛ پس از تشکیل نظام اسلامی، اسلامی کردن دانشگاه ها و علوم انسانی مطرح شد ولی این مبحث هنوز در سطح عموم، تبیین نشده است. 🔸استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: درست است که علوم و موضوعات خاص داریم که در چارچوبه های خود بحث می کنند، ولی حتی در تشخیص و شناخت موضوع نیز باهم اختلاف داریم؛ ما که می گوییم موضوع این علوم انسان است، باید مشخص کنیم که از چه انسانی سخن می گوییم؟ آیا از انسان به مثابه یک موجود زنده با شاخص های فیزیکی بحث می کنیم یا اینکه در خصوص ماهیت انسان بحث می کنیم. 🔸ایشان افزود: انسان هیچگاه نمی گوید که این هیکل، انسان است، بلکه کودکی نیز مرحله ای از وجود انسانی است ولی انسان حقیقی از منظر اسلام آنی است که به قول قرآن کلیت این انسان مبعوث می شود؛ زنده شدن، ماهیت و کارکرد قطعی انسان نیست بلکه انسان مبعوث می شود و این بعثت تا ابد ادامه دارد. 🔸آیت الله مصباح یزدی اظهارکرد: این تعریف اسلام را در کنار تعریف انسان در دانشگاه های غربی در کنار هم بگذارید تا مشخص شود که تعریف انسان در چه مرتبه و جایگاهی قراردارد؛ اینکه انسان و وجود انسانی او پس از مرگ و تا ابد ادامه یابد، انسانی را سوای انسانی که در مراکز غربی معرفی می شود، تعریف می کند. 🔸ایشان گفت: پس از این تعریف می توانیم به عوامل محیطی پیش از انعقاد نطقه و در حین باداری و پس از تولد و عوامل محیطی و خانواده و... به بحث اختیار و اراده بپردازیم؛ وقتی این مباحث مطرح شود می توانیم از مسئولیت و وظیفه نیز سخن بگوییم ولی اگر این تعاریف را قبول نداشتیم قطعا به چنین جایگاهی نمی رسیم. 🔸رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به دوران جنینی دوم در زندگی انسان بیان کرد: در دوران جنینی دوم، اختیار نقش اساسی را ایفا می کند و همین اختیار تکلیف انسان را برای قرارگرفتن در ابدیت مشخص می کند. 📝ادامه دارد... 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
📚 علوم انسانی اسلامی از دیدگاه اسلام 🔹شناخت موضوعات و مسایل و روش کار و بحث، سه عرصه ای است که می تواند ما را به شناخت ماهیت علم دینی برساند؛ اعتبار سنجی روش ها در این عرصه بسیار مهم و اثرگذار است. 🔹اگر راه تحقیق صحیح را تنها تجربیات عینی منتج به حس بدانیم،بسیاری از علوم اجتماعی از دامنه علم خارج می شوند زیرا این علوم از جمله خداشناسی و... در آزمایشگاه قابل اندازه گیری و طبقه بندی نیستند. 🖊 🔖 بخش دوم (بخش آخر) ▫️ آیت الله مصباح یزدی عصرگاه پنجشنبه 7 آذرماه در آیین اختتامیه پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی که در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینِی(ره) برگزار شد، به سخنرانی پرداختند. 🔸ایشان با ذکر این مطلب که برخی از روانشناسان غربی بدن را تنها در فعل و انفعالات بدن تعریف می کنند، گفت: روان شناسی با این تعریف جزو شاخه ای از زیست شناسی قرار گیرد؛ آیا مساله روانشناسی غربی و مصطلح با روان شناسی اسلامی یکی است؟ 🔸عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر راه تحقیق صحیح را تنها تجربیات عینی منتج به حس بدانیم،بسیاری از علوم اجتماعی از دامنه علم خارج می شوند زیرا این علوم از جمله خداشناسی و... در آزمایشگاه قابل اندازه گیری و طبقه بندی نیستند. 🔸ایشان افزود: ارزش های الهی با تجربه حسی قابل اندازه گیری نیست؛ برخی از فلاسفه مغرب زمین می گفتند که اخلاق نیز یک اصل به اصطلاح «من درآوردی» است زیرا اصل، قدرت است و تمام امورات بر حسب قدرت شکل گرفته است و اصولی چون اخلاقیات و رحم محلی از اعراب ندارد. 🔸آیت الله مصباح یزدی اظهارکرد: اگر معقتد شدیم که در کنار حس، منبعی به نام عقل وجوددارد که حقایقی را درک می کند و بر اساس آن بدیهیاتی شکل می گیرد و در نهایت براهین شکل می گیرد و در نتیجه، نتایج یقینی استحصل می شود همه این امور عینیت پیدا می کند. 🔸ایشان گفت: حس و تجربه، اعتبار خود را از عقل می گیرند، زیرا حس نیز ممکن است به خطا بیفتند؛ تا بدیهیات عقل حاصل نشود، ادراکات حسی نیز محلی از اعراب ندارند؛ وقتی عقل، خدا و پیامبر را اثبات کرد باب دیگری برای مبدا شناخت باز می شود؛ وقتی در دانشگاه ها این مساله حل نشده است که آیا دین یک مقوله علمی حسی یا یقینی است، نمی توانیم نظر درستی در این باب ارایه دهیم. 🔸رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با ذکر این مطلب که هنوز برخی از اساتید دانشگاه تصور می کنند همه علوم باید در حوزه تجربی و حسی خالصه شود، بیان کرد: تصور بسیاری از اساتید محترم دانشگاه های ما در چنین فضایی است ولی این مباحث را بروز نمی دهند؛ اما سوال این است که برای حل این معظل چند کتاب و مقاله نوشته شده و چند نشست تخصصی در زمینه تبیین این موضوع برگزار شده است تا نگاه اساتید در یک آوردگاه علمی نقد و بررسی شود. 🔸ایشان گفت: اصل برای ما یقینیاتی است که پشتوانه آن بدیهیات عقلی است؛ امروزه گرایشی که بیش از 2هزار سال پیش بین گروهی از مردم (شکاکیت) مطرح بود امروز برای برخی از دانشمندان نیز وجود دارد؛ گاهی می بینیم که یک استاد برجسته به دلیل همین شکاکیت نمی تواند به یک نگاه و دلیل روشمند علمی و تحقیقی مشخص برسد. 🔸استاد حوزه علمیه تصریح کرد: برای اینکه برای روش تحقیق انگیزه داشته باشیم باید بدانیم که به دنبال چه چیزی هستیم؛ اگر تمام فعالیت های علمی ما به پیشرفت رفاه و زندگی مادی ختم شود و حتی الزام عدالت نیز به راحتی مردم تعبیر شود، در حقیقت کودکی هستیم که به سن 80 سالگی رسیده ایم. 🔸ایشان افزود: شناخت موضوعات و مسایل و روش کار و بحث، سه عرصه ای است که می تواند ما را به شناخت ماهیت علم دینی برساند؛ اعتبار سنجی روش ها در این عرصه بسیار مهم و اثرگذار است؛ هیچ چیزی با بی نهایت قابل مقایسه نیست و شناخت این ماهیت بی نهایت را می توان با شناخت های کودکان مقایسه کرد. 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
توصیه هایی برای ماه رجب.mp3
7.2M
🔰 برنامه روحی در ماه رجب 🔰 🌱 در ماه رجب و شعبان و رمضان، برنامه‌های روحی باید بیشتر شود. 🕊 طلبگی فقط، کار علمی نیست. باید با عبادت، با عالم بالا مناسبت پیدا کرد. ملاصدرا نیز به دلیل مناسبت پیدا کردن، توانست بسیاری از مسائل علمی را ارتقا دهد است. 🕊 ماه رجب، چون ماه خدا است، در مسائل عبادی حساب ویژه‌ای دارد. عباداتی که توصیه می‌شود: 🔹حداقل روزی یک جز قرآن 🔹حداقل زیارت امین الله همراه با تامل 🔹حداقل یک نماز با تأنی بیشتر 🔹دعاهایی که در این ماه وارد شده 🔹زیارتی که از ناحیه مقدسه وارد شده 🌱 ما فقط برای درس خواندن به دنیا نیامده‌ایم. ✖️طلبه بدون کار علمی، احساس پوچی می‌کند. ❗️اما ❌طلبه بدون کار روحی، احساس تناقض می‌کند. 🌱 ماه رجب، ماه ولایت هم هست و با ولایت باید ارتباط ویژه برقرار کرد. 🕊 عمر در حال گذر است تا جوانی هست باید برای باز شدن در عالم بالا تلاش کرد. ✨ اگر در باز شد: 🔸 بسیاری از اسرار،خوب فهمیده می‌شود. 🔸 احساس شادمانی و نشاط،احساس معرفت و علم،احساس عالم ربانی شدن حاصل می‌شود. 🗂 جلسه ۳۰۶ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab @nasimehekmat
🔹️پرسش از آیت الله مصباح : سلام علیکم و رحمة الله و برکاته امشب، یعنی شب جمعه اول ماه رجب برای ادای نماز مغرب و عشا و اعمال لیلة الرغائب مثل هر سال به مسجد رفتیم، ناگهان امام جماعت گفت که این اعمال بدعت است و از طریق اهل سنت این روایت نقل شده و خود اهل سنت هم راوی را تکذیب می‌کنند، نظر حضرتعالی در این باره چیست؟ 🔸️پاسخ: برادر گرامی سلام علیکم و رحمة الله نماز خاص لیلة الرغائب که سید بن طاووس در کتاب اقبال نقل فرموده است مانند اکثر اعمالی که برای زمان‌ها و مناسبت‌های خاص وارد شده را می‌توان انجام داد. و بهتر این است که برای مراعات جهت احتیاط به قصد رجا به جا آورده شود؛ در این صورت شبهه‌ی بدعت هم رفع می‌شود. خداوند شما را به رضایش موفق بدارد. 🏴 @mesbahieh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👓 در دعاى وارد شده براى هر روز ماه مى خوانيم كه «‌خابَ الوافِدُونَ عَلى غَيرِكَ‌»؛ 🔹 هركس به سراغ غير تو برود اشتباه كرده است و نااميد خواهد شد. آيا ما نيز اين باور را داريم؟ ❗️ اگر باور داشته باشيم كه هيچ موجودى غير از خدا ارزش بندگى و دل بستن ندارد، رفتار ما عوض مى شود. بسيارى از كارهاى شيطانى انسان براى اين است كه به مقام يا شهرتى برسد. اگر باور داشته باشد كه كارها به دست خداست و امور اصلا ارزش ندارد كه انسان به دنبال آنها باشد، رفتار او تغيير مى كند. 💬 مرحوم آیت الله مصباح یزدی 🔻 اولین ماه رجب بدون حضور عمار انقلاب، با فاتحه ای یاد ایشان را گرامی می داریم.
ادامه ی سخنرانی استاد رحیم پور در مراسم بزرگداشت آیت الله مصباح. هم اکنون.‌ شبکه ۴.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | این ثمره عالم است 🔸 دیدار خانواده محمد حسین حدادیان با آیت الله مصباح یزدی ۹۷/۱۰/۲۷ 🔺️باز نشر به مناسبت سالگرد شهادت شهید حدادیان ۱۳۹۶/۱۲/۲. 🏴 @mesbahieh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیشنهادات جالب و قابل توجه علامه مصباح(ره) برای علمی‌تر و تخصصی‌تر شدن انتخابات و حداقل شدن فساد و جلوگیری از عوام فریبی برخی نامزدها. استاد حسن رحیم پور. دی ۹۹. مراسم بزرگداشت آیت الله مصباح در مشهد. @mesbahieh
مستند زندگینامه آیت الله مصباح ...🌹 هم اکنون.‌ شبکه قرآن.
باقرزاده. گرامیداشت آیت الله مصباح در رشت. ۹۹.۱۲.۱.mp3
8.86M
سخنرانی حجت الاسلام محمدرضا باقرزاده، استاد موسسه امام خمینی قم در مجلس گرامیداشت علامه آیت الله مصباح. مسجد فاطمه زهرا (سلام الله علیها) رشت، شب لیلة الرغائب ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ @bagherzadeh 🌸 @mesbahieh
تفاوت حوزه‌ی علمیه قم و نجف یکی از دلمشغولی‌‌های حوزه‌ی قم، نقد سکولاریسم است زیرا سکولاریسم یعنی زمینی، و سکولار معتقد است؛ «حاکمیت باید زمینی اداره شود نه دینی» اما ما معتقدیم؛ «حاکمیت باید در چارچوب موازین دینی باشد». آقای مصباح در یکی از سخنرانی‌هایش می‌گفت: «تفاوت بین حوزه‌ی علمیه قم و نجف این بود که حوزه‌ی علمیه قم، همیشه به دنبال تبلیغ معارف دینی در بین مردم بود لذا زمینه‌ی تحقق انقلاب‌ اسلامی، در ایران فراهم شد ولی در عراق فراهم نشد». اساسا به هر اندازه که مردم از «زندگی سکولاری» فاصله بگیرند و به «زندگی دینی» نزدیک‌تر شوند، زمینه‌ی فکری‌فرهنگی آن‌ها برای تحقق انقلاب، نظام، دولت، جامعه‌، و تمدن اسلامی فراهم‌تر می‌شود. به امید روزی که همه‌ی ابعاد زندگی در چارچوب ماانزل‌‌الله گردد تا بساط کفر و ظلم و فسق برچیده شود. پی‌نوشت؛ وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ (44)مائده وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (45)مائده وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ (47)مائده https://eitaa.com/farbehi
سالگرد ارتحال عبدصالح، عارف بالله و سالک الی الله، عالم ربانی، مرحوم آیت الله عزیز خوشوقت رضوان الله تعالی علیه را خدمت بیت مکرم آن مرحوم، همه شاگردان و ارادتمندان به ایشان و رهروان اخلاق و معرفت تسلیت عرض می نماییم جهت ثبت قرائت فاتحه/صلوات/قرائت قرآن/ زیارت عاشورا هدیه به روح مطهر ایشان مراجعه بفرمایید به👇 https://iporse.ir/6073090
🔴درس‌هایی که از علامه مصباح باید آموخت 🔶درس سی و پنجم: بلندهمتی 🖊احمدحسین شریفی 🔶از دیگر ویژگی‌های علمی و عملی علامه مصباح بلندهمتی او بود. او هم در مسائل علمی و هم در امور عملی و تربیتی و فرهنگی همتی‌ بلند داشت. افق‌های دوردست را می‌دید و متفکرانه و بردبارانه و بدون هیچ تزلزل و رخوتی، مقدمات دستیابی به آنها را فراهم می‌کرد. سختی‌ کار و تنهایی سفر و سرزنش خارهای مغیلان و تشنگی‌های بیابان، کمترین خللی در عزم و اراده او ایجاد نمی‌کرد. 🔶همین روح بلند و همت بی‌نظیر او بود که عده‌ای از بهترین‌ها پروانه‌وار بر گرد وجود او جمع شده بودند. چه زیبا گفت که: غلام همت صاحب‌دلان جانبازم كه در عطيه، شكورند و در بليه، صبور 🔶 حقیقتاً در سخت‌کوشی و خستگی‌ناپذیری نمونه بود. و اگر جز این بود، چگونه می‌توانست علیرغم جریان رایج علم در حوزه و دانشگاه، نظامی آموزشی به کلی دیگری را طراحی و تدوین کند و آن را در مراکز رسمی کشور به تصویب برساند؟! برای شنا کردن بر خلاف جریان آب، افزون بر قدرت و جرأت و شجاعت، به همت بلند و سخت‌کوشی و خستگی‌ناپذیری هم نیاز هست. 🔶اگر نبود همت‌بلند آن مرد بزرگ چه کسی می‌توانست علیرغم همه سختی‌ها و مرارت‌ها و مشکلات جانکاهی که در مسیر توسعه علوم انسانی در حوزه‌های علمیه و ایجاد ساختارهای آموزشی جدید در دل حوزه وجود داشت، و علیرغم طعنه‌های دوستان و دشمنان، یک تنه مقاومت کند و ساختمان بزرگ و بی‌سابقة علوم انسانی اسلامی را در حوزه‌های علمیه بنیان نهد؟ و ده‌ها و صدها متخصص در رشته‌های مختلف علوم انسانی اسلامی تربیت کند؟ به تعبیر زیبای : نه هر درخت تحمل كند جفاي خزان غلام همت سروم كه اين قدم دارد @Ahmadhoseinsharifi 🌹