eitaa logo
مصباح‌الهدی۲🚩🏴
204 دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
7.5هزار ویدیو
66 فایل
لینک کانال @MesbaholHuda2 ارتباط با ادمین @yabnazahra313
مشاهده در ایتا
دانلود
Karen Homayounfar - Ghesseye Pariya_5816470490084017282.mp3
4.79M
خواستم دلتنگیم را در دلم پنهان کنم عاشق و انکار دلتنگی؟! مسلمان و دروغ؟!
ما جنسای بنجل رو اول امام حسین میخره وقتی تمیز و مرتبش کرد میده بخدا خداهم یه بها خوبی بهمون میده که نگو...
🕊🌷 چه زیبا گفتـ اسطوره ی اخلاص: قلم مےزنید براے خدا باشد؛ قدم برمےدارید براے خدا باشد؛ حرفـ مےزنید براے خدا باشد؛ همه چے؛ همه چے براے خدا باشد ...
❣پشت دیوار بلند زندگی مانده ایم چشم انتظار یک خبر یک انا المهدي بگو یابن الحسن تا فرو ریزد حصار غم دگر!
🌷دست شـ‌هید پیش خدارد نمےشود 🌷باید دعاڪنیم ڪه مارا دعاڪنند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎈🎊🎉🎊🎈 🔰 روشن از دو نور، دلهای عاشق، خنده بر لب، یاس و شقایق باشد هم جشن، رسول اکرم صلی الله علیه و آله ، وَ هم میلاد، امام صادق علیه السلام 💞 دل های پیروان شده مدینه آباد 🎉هفته وحدت وخجسته دو میلاد با سعادت تهنیت باد 🎉🎊🎈🎊🎉 🗓 🌤 سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ ۱۳ ربیع الاول  ١۴۴۶ ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۴       🎉🎊🎈🎊 🎈ذکر روز سه شنبه: یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین ای مهربان‌ترین مهربانان 🎊ذکر روز سه‌شنبه به اسم علی بن الحسین (ع) و محمد بن علی (ع) و جعفر بن محمد (ع) است.  🌹اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ       🎉🎊🎈🎊 @ghararemaa ~<<<<🎊>>>>~~ https://eitaa.com/joinchat/273940644Cfda224e8eb ~<<<<🎊>>>>~~
هدایت شده از مهدویت_بصیرت
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم [هفته‌ وحدت،خنثی کننده‌ توطئه‌های دشمنان،درمسیر تفرقه افکنی] 🔆هر صبح و شام قافله‌ای از دعای خیر، در صحبت شمال و صبا می‌فرستمت،سلام‌،صبحتان‌بهشت💞 🔰واعتصموا بحبل الله جمیعـا ولا تفرقوا... "و همگی به ریسمان خدا(قرآن و اسلام، و هر گونه وسیله وحدت)، چنگ زنید، و پراکنده نشوید" :آیات قرآن کریم درباره اختلاف به دو بخش است نخست آیاتی که را  می‌داند دوم آیاتی که   می‌داند. اختلاف مؤمنان، امری حرام و ناپسند است! ♨️ اختلاف، موجب هلاکت است پیامبر اکرم ( ص) فرمود: لا تختلفوا، فإن من کان قبلکم اختلفوا فهلکوا❌ اختلاف نکنید، آنان که قبل از شما بودند اختلاف کردند و هلاک شدند. کنز العمال، حدیث ۸۹۴ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌤 : این هفته وحدت، این هفته مشترک الاحترام بین مسلمین را قدر بدانید. همه سعی کنند وحدت و اتّحاد نیروها و در یک جبهه قرار گرفتن نیروهای مسلمین را - که رمز سعادت و مایه سربلندی مسلمین و بزرگترین حربه ملتها در مقابل استکبار جهانی است - مغتنم بشمارند و وقدربدانند. 🤝آغاز گرامی باد🌷 اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِيِّکَ الْفَرَجَ اللَّهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَرِیضٍ 📡 🆔 @mah_daviat313 📡 🆔 @ghararemaa 🌾
هدایت شده از مهدویت_بصیرت
تفسیر گزیده ۱۹۳ .mp3
6.73M
✨بسم‌الله‌الرحمن‌اارحیم✨ ☘ محمدرضا رنجبر /تفسیرگزیده 📚 🎧سروران عزیز و ارجمندمهدوی، سعی کنید وقت بگذاریدبشنوید 👌🏻 [روزتان را بدون قرآن سپری نکنید، اما با توجه و حضور قلب❤️ ] 💟ثواب نشررا هدیه کنید محضر قرآن کریم وپیامبر رحمت صل الله علیه واله وسلم،شهداواموات‌مومنین🌸، امیدکه با قرآن مانوس ومحشور شویم ،ان‌شاءالله‌... 🌤 باشید🌴 🆔 @mah_daviat313
هدایت شده از مهدویت_بصیرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔥عید تفرقه! سه‌_دروغ_بزرگ را به هم وصل کردند این عید جعلی را ساختند! تاریخش دروغ؛ مسبب قتلش دروغ؛ روایتش دروغ! 🔻یکم. کشته شدن خلیفۀ دوم! می‌گویند که خلیفۀ دوم در نهم ربیع‌الاول کشته شده است! حال‌آنکه براساس نقل همۀ مورخان، خلیفۀ دوم در ماه ذی‌حجه کشته شد، نه ماه ربیع‌الاول. نهم ربیع‌الاول روز به درک رفتن عمرسعد ملعون است. 🔻دوم. تقدیس ابولؤلؤ! می‌گویند که فیروز ایرانی (ابولؤلؤ) خلیفۀ دوم را به عشق حضرت امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه کشت؛ حال‌آنکه در شرح حالش آمده است که او یک ایرانی یهودی‌الاصل بود که برادرش در جنگ خلیفۀ دوم با ایرانی‌ها کشته شد، و او به خون‌خواهی برادرش، خلیفۀ دوم را کشت. 🔻سوم. رُفِعَ القَلَم! می‌گویند به دلیل آنکه حضرت فاطمۀ زهرا سلام‌الله‌علیها در این روز شاد است، ناسزا و دشنام و رقص و... هر گفتار و رفتار زشتی که انجام دهید، هیچ گناهی برای شما نمی‌نویسند! حال‌آنکه این حدیث هیچ سندی ندارد و با آیات قرآن و روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز در تعارض است. محبان و شیفتگان اهل‌بیت، آیا دل حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها ــ نستجیرباللّه ــ با فحش و حرف‌های رکیک و رقاصی و کارهای زشت و سخیف شاد می‌شود؟! این دروغ‌ها را با هم جمع کرده‌اند و دقیقاً در هفتۀ وحدت تبلیغ و ترویج می‌کنند! آیا دستور قرآن این است؟! 🆔 @mah_daviat313
هدایت شده از مهدویت_بصیرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جشن مردم کردستان به مناسبت هفته وحدت با اجرای علیرضا افتخاری باماباشید در👇🏻 ↩️کانال‌مهدویت_بصیرت با بهترین و بروزترین مطالب مهدوی تحلیلی سیاسی بصیرتی🌱 🏝تلاش در راه تبیین‌وبصیرت‌افزایی | جایی برای نـزدیک‌شدن بـه آفـتـاب‌ولایـت🌤 🆔 @mah_daviat313
هدایت شده از مهدویت_بصیرت
4_5816429554750722213.mp3
3.56M
🎙 کلیپ صوتی | وحدت؛ یک اعتقاد قلبی☝️🏻 ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «ما در جمهوری اسلامی این هفته را، یعنی از دوازدهم تا هفدهم [ربیع‌الاوّل] را، به عنوان هفته‌ی وحدت نامگذاری کرده‌ایم. این یک نامگذاری محض نیست، یک حرکت سیاسی و تاکتیکی هم نیست؛ این یک اعتقاد و ایمان قلبی است. جمهوری اسلامی به معنای واقعی کلمه معتقد به لزوم اتّحاد امّت اسلامی است.» ۱۳۹۸/۸/۲۴ 🌷 رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن ، کلیپ صوتی «وحدت؛ یک اعتقاد قلبی» را منتشر میکند.
هدایت شده از مهدویت_بصیرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚖ اهتمام به عدالت و برپایی آن؛ 📹 رهبرمعظم انقلاب: خصوصیت حکومت پیامبر این بود که به جای ابتناء بر ظلم، ابتناء بر عدل داشت. به جای شرک و تفرقه فکری انسان، متّکی بر توحید و تمرکز بر عبودیت ذات مقدس پروردگار بود. به جای جهل، متّکی بر علم و معرفت بود. به جای کینه‌ورزی انسانها با هم، متّکی بر محبّت و ارتباط و اتّصال و رفق و مدارا بود؛ یعنی یک حکومتِ از ظاهر و باطن آراسته. 🌟 مجموعه محصولات به‌مناسبت ایام هفته وحدت و ولادت پیامبر اکرم(ص) | 📡 🆔 @mah_daviat313 📡 🆔 @ghararemaa 🌾
هدایت شده از مهدویت_بصیرت
4_5778342978770702251.mp3
5.33M
🎙وحید حیدری 🍃🌸صلوات بر محمد(ص) هفته وحدت مبارک 🌸🍃 🆔 @mah_daviat313 ࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
هدایت شده از مهدویت_بصیرت
نمیدانم چرا حافظه شما یاری نمیکند این آیات را بخوانید؟! و لا يَزالونَ يُقاتِلونكُمْ‌... وَلَن تَرۡضَىٰ عَنكَ ٱلۡيَهودُ ولَا النّصَٰرَىٰ حتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلّتَهُمۡ... لا أَيمانَ لَهُم و... با امریکا برادریم؟!! شما شاید ، ولی ما با شیطان دشمنیم فَاتَّخِذوهُ عَدُوّا [ثواب!! تمام این مواضع برسه به تفرقه افکنان جبهه انقلاب ان‌شاءالله...]حجت‌الاسلام حاج احمد پناهیان https://virasty.com/Panahian_ahmad/1726503869659734998 @mah_daviat313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎نمکدان را که پُر میکنی توجهی به ریختن نمکها نداری ... ✨اما زعفران را که میسابی به دانه دانه اش توجه میکنی ✨حال آنکه بدونِ نمک هیچ غذایی خوشمزه نیست، ✨ولی بدون زعفران ماهها و سالها میتوان آشپزی کرد و غذا خورد. 🥀مراقب نمک های زندگیتان باشید... ساده و بی ریا و همیشه دم دستتان هستند. ✨ولی روزی اگر نباشند ✨وای بر سفره زندگی...! 🌹زندگیتون گلهای زیبا،،، 💎سفرتون با نمک ،،،، 🌷✨🌷✨🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰هروقت خیلی دلت گرفته بود یا از گرفتاری های دنیا خسته شدی این دعا رو زمزمه کن وبرای عزیزانت بفرست ❤️بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | شهریار دوران‌ها 🔹️بخش‌هایی از دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با آقای سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار شاعر گران‌قدر در شهر تبریز. ۱۳۶۶/۴/۲۹ 🗓 ۲۷شهریور، سالروز درگذشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از بر پا
توبه نامه احساس میکنم رئیس جمهور داریم، هر چه نگاه میکنم رئیس جمهور میبینم. احمد، رضا، علی، حسین، مرتضی، هادی، یاسر، همه ، همه تان، همه مان، رئیس جمهوریم. قربان قد و بالای سیدابراهیم بت شکن، که راه می‌رفت مسخره اش میکردند، دل می‌سوزاند مسخره اش میکردند، نماز می‌خواند مسخره اش میکردند، تصمیم می‌گرفت مسخره اش میکردند، شیب تورم را نصف میکرد، مسخره اش میکردند، رشد اقتصادی‌مان را در دنیا در رتبه دوم قرار میداد، مسخره اش میکردند، و من هیچ وقت از مسخره کردن او توسط اراذل مجازی اینقدر دلم نسوخت که از سکوت خودمان. حالا باید چه کنیم؟ بگذار مسخره شویم تا بفهمیم تاوان سکوت و بی مسوولیتی مان چقدر است. باید کاری کرد، هر چه هست وقت ناامیدی نیست، وقت برخاستن است. وقت توبه است. سید ابراهیم بت شکن قهاری بود، ما را شکست، بت قدرت طلبی و لجاجت و نادانیمان و دوقطبی سازی و فالوور جمع کردنهایمان را . بت زمین انداختن روی سیدعلی را. بت خباثتهایی که پنهانش کردیم زیر نام انقلابی گری. من هر چه چشم می‌اندازم یک صحنه میبینم آنهم صحنه ای که خدا جوری چیده که ما اصلاح شویم تا همه رئیس جمهور باشیم همه، کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته باشیم. باید برای حجاب و سبک زندگی زورچپان شده غربی خودمان فکری کنیم، باید برای خون اسماعیل هنیه خودمان فکری کنیم، باید برای انحراف جوانان مان، برای نفوذ اغتشاشچی ها خودمان فکری کنیم. تاوان سکوت را با مسوولیت و عزم باید پس داد نه ناامیدی و یاس و سکوت مجدد. راه همین است، شاید ارحم الراحمین از ظلم جمعیمان به سیدابراهیم بگذرد. ان الله مع الصابرین. @ali_mahdiyan
قیچی 🔺دو جریان کمر علی ع را شکستند، یکی کسانی که ظواهر انقلابی گری نبوی و علوی را رعایت میکردند اما نمی‌دانستند اولا مبنای تصمیمات امام چیست، ثانیا طرح راهبردی او چیست، و الان زمان چیست. دوم کسانی که همه اینها را می‌دانستند و برای همین به گونه ای اقدام می‌کردند که طرح او را خراب کنند. یک عده گفتند حول قرآن وحدت کنیم، در حالیکه مقابل علی ع ایستاده بودند، محور او نبود در این وحدت، یک عده آنانکه جاهلانه پذیرفتند. روز دیگر نیز یک عده وحدت را با جمع شدن حول صاحب شتر مخدوش کردند و یک عده جاهل نیز تشخیص ندادند و دورشان جمع شدند یا از معرکه کنار کشیدند و به سرحدات رفتند. 🔺بحث وحدت مذهبی امروز هم دو جنس دشمن دارد یک عده که اراده شان مستقیم با اراده انگلیس و آمریکا هم‌آهنگ می‌شود و یک عده جاهل ریشو که حول آنها جمع میشوند. و قرمز می‌پوشند و اول هفته وحدت و به اسم مقدسات دشمن صاحب الزمان عج را شاد می‌کنند. 🔺بحث وحدت و وفاق بین مسوولین در مقام عمل و بین جریان‌های مختلف سیاسی اجتماعی و بین مردم نیز دو نوع دشمن دارد. دو جریان که بارها گفته ام تا مدل اندیشه این دو جریان شناخته نشود، جوانان ما حولشان‌ جمع خواهند شد. یک عده ظاهر انقلابی دارند اما نمی‌دانند و نمی‌فهمند طرح و مبنای رهبری را، یک عده هم میدانند همه چیز را و لذا خرابش میکنند. روزی که خاتمی پرچم آشتی ملی را بلند کرد یک عده گفتند وحدت که خوب است و جمع شدند حول سخن او. وحدت و وفاق و آشتی ابزار مقابله با طرح رهبری بود. در حالیکه وحدت بدون ولایت عین کثرت است. خاتمی میدانست و مثلا فلان بزرگوار بیت امام ره هم نادانسته تکرار می‌کرد. حالا هم که سخن از وحدت تقریبا یکی دوسال است به صورت جدی‌تری تاکید اصلی رهبری است، دو جریان مقابلش هستند. 🔺یک جریان ظاهرا انقلابی اما بی ربط به اندیشه رهبری و یک جریان که دانسته مقابل طرح رهبری اند. می‌فهمند الان که نام وحدت برده می‌شود چطور آن را خراب کنند و وحدت شکنها را به اسم وحدت بازی دهند و دولت شهید رئیسی را لجن مال کنند، و اعتقادات و دیانت مردم را به سخره بگیرند و اغتشاشگران و فتنه جوها را نفوذ دهند و انفعال جبهه را تئوریزه کنند تا یک عده جاهل دورشان جمع شوند یا به خاطر وجود اینها وحدت و وفاق را هو کنند. خلاصه گرفتار این دو جریانیم. 🔺وحدت و وفاق مهم نیست، همانطور که عدالت مهم نبود، آزادی مهم نبود، هیچ شعاری مهم نیست وقتی ولایت را خراب کنیم حالا با ریش و تسبیح یا با پاپیون و کراوات. جاهلان یک جمله ای همانقدر در خراب کردن طرح رهبری دخیلند که عالمان دودوزه باز. ali_mahdiyan
هدایت شده از مهدویت_بصیرت
مادر عروس! (گفت و شنود)     گفت: اعضای شورای راهبری آقای رئیس‌جمهور مجموعاً ۲۶ سال محکومیت امنیتی داشته‌اند! گفتم: در عوض همان‌ها برخی از پست‌های کلیدی را  به افراد خوش‌سابقه و انقلابی داده‌اند! گفت: کجایی عمو؟! بسیاری از پست‌های کلیدی را هم  به محکومان امنیتی داده‌اند! گفتم: اما، دیروز در کنفرانس خبری آقای رئیس‌جمهور،  مجری برنامه یکی از افراد خوش‌سابقه بود! گفت: ‌ای عوام! او هم از افراد بد‌سابقه و محکومیت‌دار است. گفتم: به یقین آقای رئیس‌جمهور از هویت آنها خبر ندارند. اگر خبر داشتند‌، حتماً حرف آن مادر عروس را گوش می‌کردند  و نهاد ریاست جمهوری را از دست آنها نجات می‌دادند. گفت: کدام مادر عروس؟! گفتم: در جلسه خواستگاری، مادر داماد از مادر عروس پرسید؛ کبریت داری؟ داماد میخواد سیگار بکشه! مادر عروس پرسید؛ مگه سیگاریه؟ مادر داماد گفت؛ در قمار باخته و ناراحته! پرسید؛ قمار باز هم هست؟ گفت؛ توی زندان یاد گرفته؟ پرسید؛ زندانی هم بوده؟ گفت؛ توی دعوا آدم کشته بود و‌...مادر عروس بلند شد از اتاق خارج بشه. مادر داماد پرسید؛ میری کبریت بیاری؟  گفت؛ میرم آر.‌پی.‌جی  بیارم حساب این داماد رو کف دستش بذارم!
✳️ مردان حق اهل شهرت نیستند شهید مرتضی آوینی: مردان حق اهل شهرت نیستند و از دوربین می‌گریزند و اگر هم بپذیرند، دشوار سفره‌ی دل خود را در برابر چشمان نامحرم دوربین می‌گشایند. سینه‌ی آنان تماشاگه رازهای نهفته‌ی خداست و اگر سخن بگویند، نه از رودخانه‌ی «زاب» کویر می‌نالند، نه از ارتفاعات پر بهمن هوار، نه از خستگی صدها کیلومتر راهپیمایی و نه از زندگی مداوم در هجرت؛ نه از برف و نه از باران. اما دنیاگرایی اهل دنیا باری است گران که کمرشان را خم می‌کند و پشتشان را می‌شکند. ای کاش می شد تا تو را در مأمن گمنامی ات رها کنیم و بگذریم، که تو این چنین می خواستی. اما ای عزیز! اجر تو در کتمان کردن است و اجر ما در افشا کردن، تا تاریخ در افق وجود تو قله های بلند تکامل انسانی را ببیند. کجا دانند حال ما سبکباران ساحل‌ها؟
هدایت شده از مهدویت_بصیرت
انسان خلیفه خداوند در زمین شناخته می شود و همه اسما و صفات خداوند نیز در هستی او انعکاس یافته است. از سوی دیگر انسان، فهرست عالم هستی بوده و آنچه در این جهان وجود دارد نمونه ای از آن در هستی انسان تحقق پذیرفته است. در اثر همین ویژگی است که انسان هم با خداوند سخن می گوید و هم به سخن خداوند گوش می دهد و آن را به درستی استماع می کند. سخن گفتن خداوند با انسان به این ترتیب است که حقایق را به او افاضه می کند و معارف را در سرّ سویدا و ضمیرش آشکار می سازد و سخن گفتن انسان با خداوند به این صورت است که او با گوش جان و استماع قلبی خود کلام عقلی حق را دریافت می کند. در این گفتگو که خداوند با انسان و انسان با خداوند انجام می دهد، استماع و شنیدن نقش عمده و بنیادی دارد. به گونه ای که اگر گوش جان آماده شنیدن سخن حق نباشد در واقع گفتگو انجام نشده است. فکر فلسفی فعال است و در گفتگو تجلی پیدا می کند گفتگو و تحول در یک گفتگو به همان اندازه که سخن اهمیت دارد، شنیدن نیز نقش بنیادی و بی بدیل ایفا می نماید. سخن برای شنیده شدن است و در آنجا که استماع و شنیدن وجود نداشته باشد سخن نیز جایگاهی نخواهد داشت. به عبارت دیگر می توان گفت کسی که گوش ندارد سخن نیز نمی گوید. کسی که به گونه ای مادرزاد ناشنوا و کر متولد می گردد، لال و گنگ نیز خواهد بود. بزرگان اهل معرفت به این مساله توجه داشته اند و گفته اند: «آدمی فربه شود از راه گوش» در قرآن کریم کلمه سمیع پیش از کلمه بصیر آمده و خداوند تبارک و تعالی سمیع بصیر خوانده شده است. فکر فلسفی فعال است وقتی از فعال بودن فکر فلسفی سخن گفته می شود منظور این است که انسان با مسائل هستی درگیر می شود و به همان اندازه که از فهم مسائل هستی برخوردار می گردد، ذات خود را نیز می آفریند و حقیقت خویش را دگرگون و متعالی می سازد. غلامحسین ابراهیمی دینانی
هدایت شده از مهدویت_بصیرت
گوهر آگاهی گوهر آگاهی، که چیزی جز ادراک نمی باشد، یک حقیقت مرموز، و در عین حال آشکاری است که پایه پیوند آنان با جهان بیرون و عالم پیرامونش به شمار می آید. ارتباط آدم با عالم و پیوستگی آنان با جهان را دوگونه می توان تصویر کرد: ارتباط جزء باکل. ارتباط عالم با معلوم. انسان در نخستین پیوستگی خود با جهان هستی پدیده ای است زیستی که نوعی از انواع گوناگون جانداران را تشکیل می دهد. رابطه انسان با جهان تنها تحت عنوان یک موجود جاندار، از نوع رابطه ای است که در یک موجود تک سلولی با محیط پیرامونش مشاهده می شود. برای شخص آگاه پوشیده نیست که این نوع ارتباط جزء ارتباط جز با کل خود نمی باشد. ارتباط جزء با کل نوعی از انواع ارتباط به شمار می آید که در جهان شناخته شده است و هیچ کس را در آن مجالی برای تردید نیست. آنچه تاکنون به عنوان یک معما باقی مانده، و معرکه ای از آراء به همراه آورده است، چیزی جز راز نهان ارتباط عالم با معلوم نمی باشد. از آغاز فجر اندیشه این مسئله طرح گشته و در بستر گسترده تاریخ مورد بررسی های بسیار قرار گرفته است؛ ولی آنچه اینجا و اکنون درباره آن می توان گفت این است که گفته شود «ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم!». آنجا که انسان جهان را در اندیشه خویش می یابد، پیوسته این پرسش پیش می آید که آیا جهان در انسان قرار گرفته یا انسان در جهان واقع شده است؟ اگر انسان به عنوان یک جزء در جهان قرار گرفته است، حضور جهان برای انسان و احاطه وی به عالم عینی چگونه توجیه می گردد؟ جهان عینی چگونه می تواند راه خود را به درون ذهن آدمی بگشاید؛ فاصله میان جهان ذهن و عالم عین چگونه از میان برداشته می شود؟ آنچه می تواند فاصله میان جهان ذهنی و عالم عینی را از میان بر دارد آیا خود از سنخ جهان ذهن است یا جزئی از اجزاء عالم عینی به شمار می آید؛ این پرسش ها به انضمام بسیاری از پرسش های دیگر مجموعه ای از پرسش ها را تشکیل می دهند که هریک از آنها در این باب پاسخ مناسب خویش را می طلبد. بیشتر حکمای اسلامی در این باب بر این عقیده اند که ذهن آدمی می تواند به کنه ماهیات راه یافته و آنها را در کسوت وجود ذهنی دریابد. معنی این سخن آن است که ماهیت، در عالم عینی با وجود عینی، و در جهان ذهن با وجود ذهنی، موجود می باشد. وقتی این مسئله روشن شود که ذهن آدمی می تواند به کنه ماهیات راه یافته و آنها را در کسوت وجود ذهنی دریابد، این مسئله نیز روشن می شود که ذهن انسان جهانی مشابه با عالم عینی می باشد. هنگامی که گفته می شود جهان ذهنی مشابه با عالم عینی است، معنی آن این است که هریک از ماهیات جهان هستی، دارای دو نحوه از وجود می باشد که به ترتیب عبارتند از: وجود عینی، وجود ذهنی هرگونه نسبت یا رابطه ای که میان وجود عینی و کل جهان هستی موجود است، میان وجود ذهنی و حقیقت آدمی نیز موجود می باشد. همان گونه که رابطه وجود عینی یک ماهیت با کل جهان هستی رابطه اتحاد و یگانگی است، رابطه وجود ذهنی یک ماهیت با حقیقت آدمی نیز رابطه اتحاد و یگانگی به شمار می آید؛ و به این ترتیب است که می توان گفت انسان و جهان همواره دو دایره برابر و دو صحنه متساوی را تشکیل می دهند. براساس آنچه تاکنون در اینجا ذکر شد، به روشنی معلوم می شود طریقه حکمای اسلامی در باب وجود ذهنی و رابطه عالم با معلوم طریقه ای نیست که به سفسطه و انکار واقعیات منتهی گردد؛ زیرا همان گونه که گذشت، آدمی می تواند به متن ماهیات راه یافته و آنها را در کسوت وجود ذهنی دریابد. غلامحسین ابراهیمی دینانی