Moharram93_Rooz5_(3)Vahed_MohammadZadeh.mp3
4.68M
#مداحی
رها کن دست مرا عمه زینب که مانده تنها عمویم
🎤حاج مهدی محمدزاده
◼️ روز پنجم محرم٩٣
📌انحطاط متحجّرانه؛ انعطافپذیری متفکّرانه/ جلسۀ اول
🔸معنای تحجّر چیست؟
🔸اهمیت دور ماندن از تحجّر
استاد #علیرضا_پناهیان در هیئت میثاق با شهدا
مسائل زمان خودمان را مسائل زمان همۀ انبیاء بدانیم، تا کتاب معرفت ما گستردهتر شود و نگاه عمیقتری به دین پیدا کنیم. اگر اینطوری نگاه بکنیم دایرۀ اسنادی که ما میتوانیم از آن برای فهمیدن این دین نازنین، لذت بردن از آن و اشتباه نکردنِ دربارۀ این دین استفاده بکنیم، بسیار گستردهتر میشود.
با توجه به آیه شریفۀ قرآن کریم (ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذَلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهَارُ ؛ سوره بقره، آیه 74) قلب مؤمنین معجزهدیده، قلب مؤمنین آبدیده در طوفان حوادث و قلب مؤمنین مشاهدهکنندۀ آیات خدا ممکن است مانند سنگ بشود. به این تحجّر میگوییم. این جالب است که مؤمنین بعد از اینکه این معجزات الهی را دیدند قسیالقلب و متحجر میشوند.
تحجر ممکن است تحجر فکری یا تحجر قلبی باشد. البته تحجر فکری هم وابسته به تحجر قلبی است. این که طرف یک حرف منطقی بزند و دیگری محکم میگوید نه نمیخواهم! نمیپذیرم! این تحجر فکری است، ببین قلبش چه خبر است؟! تحجر فکری ناشی از تحجر قلبی است.
👈🏻 ادامۀ متن: @panahian_text
🚩 هیئت میثاق با شهدا، دانشگاه امام صادق(ع) - ۱۴۰۳.۰۴.۱۶
@Panahian_ir
📌انحطاط متحجّرانه؛ انعطافپذیری متفکّرانه/ جلسۀ دوم
🔸 تحجر، یکی از دلایل عاقبت به خیر نشدن
🔸 غرور به حقانیت، عامل تحجر است
استاد #علیرضا_پناهیان در هیئت میثاق با شهدا
یکی از دلایل عاقبتبخیر نشدن آدمها، تحجر است. یکی از ریشههای تحجر این است که آدم به خاطر اینکه برحق است احساس تکبر، عُجب یا غرور بکند. مرحوم آیت الله شاهآبادی - استاد عرفان امام خمینی(ره)- مشکل جامعۀ مؤمنین را در غرور به حقانیت میدانستند. تعبیر غرور به حقانیت مربوط به زمانی است که مؤمنین غریب، ضعیف و مظلوم بودند و زیاد جای غرور نبوده است، ولی امروزه که آن غربت و ضعف برطرف شده، خیلی بیشتر باید نگران غرور به حقانیت بود.
از نظر زمانی ما بیشتر در معرض غرور نسبت به حقانیت هستیم. غرور نسبت به حقانیت، تصلّب و تحجّر ایجاد میکند. و دیگه نمیتوان اطراف و اسرار پیچیدۀ همان حق را درک کرد؛ مخصوصاً وقتی که علم با دین آمیخته بشود. اهل علم به نوعی در معرض تکبر و تحجر هستند، اهل دین هم به نوعی دیگر در معرض تکبر هستند. عُجب یکی از وجوهِ تکبر است. عُجب آفت عبادت است و انسان طرفدار حق، عُجب پیدا میکند.
👈🏻 ادامۀ متن: @panahian_text
📢 صوت: @Panahian_mp3
🚩 هیئت میثاق با شهدا، دانشگاه امام صادق(ع) - ۱۴۰۳.۰۴.۱۷
@Panahian_ir
📌انحطاط متحجّرانه؛ انعطافپذیری متفکّرانه/ جلسۀ سوم
🔸 ما متهم به تحجر هستیم ولی باید رفع اتهام کرد
🔸 ضربهای که انقلاب از تحجر خورده، از دشمنان نخورده است
استاد #علیرضا_پناهیان در هیئت میثاق با شهدا
ما در جبهۀ انقلاب و در جامعۀ دینداران، بیش از اینکه در معرض تحجر باشیم و بیش از آنکه به تحجر مبتلا باشیم، به تحجر متهم هستیم. لذا باید تحجر را شناخت و از مظاهر آن فاصله گرفت و از دینداران دربارۀ تحجر رفع اتهام کرد تا بسیاری از افراد دلشان با اسلام، انقلاب و با مذهبیگری مهربان شود. برای جامعۀ دینی ما زشت است که هنوز در جامعه، دینداران متهم به تحجر بشوند.
ما نهتنها میخواهیم از جامعۀ دینی رفع اتهام بکنیم که این جامعه دچار تحجر نیست بلکه میخواهیم خودمان هم علیه تحجر مدعی باشیم. ضربهای که دین از تحجر خورده، ضربهای که امام این انقلاب از تحجر خورده، از دشمنان انقلاب نخورده است. یکی از اهداف این بحث این است که خودمان هم حواسمان باشد طوری رفتار نکنیم که بوی تحجر به مشام دیگران برسد، ولی متأسفانه اینطوری رفتار میکنیم.
👈🏻 ادامۀ متن: @panahian_text
📢 صوت: @Panahian_mp3
🚩 هیئت میثاق با شهدا، دانشگاه امام صادق(ع) - ۱۴۰۳.۰۴.۱۸
@Panahian_ir
📌انحطاط متحجّرانه؛ انعطافپذیری متفکّرانه/ جلسۀ چهارم
🔸 فضای دین، چه تأثیری بر دوری از تحجر دارد؟
🔸 انعطافپذیری متفکرانه، نقطه مقابل تحجر
🔸 تحجر در میان روشنفکران چگونه است؟
🔸 ضرورت تعلیم دانشآموزان برای دور شدن از تحجر
🔸 انعطافپذیری مؤمن، شبیه به خوشۀ گندم است
استاد #علیرضا_پناهیان در هیئت میثاق با شهدا
فضای دین ما، فضایی است که به این سادگی کسی نمیتواند با اطمینان از حقانیت خودش و از حقانیت تشخیص خودش حرف بزند. این عدم اطمینان از خود در موضوع عاقبتبخیری هم مطرح است که مسألهای بسیار مهم است. از طرف دیگر قرآن کریم میفرماید «فَلا تُزَکُّوا أَنْفُسَکُمْ(نجم، ۳۲)»؛ کسی خودش را پاک نداند، بعد میفرماید: خدا آگاهتر است به این که چه کسی با تقوا است «هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقى». همچنین خود توصیه به تقوا هم که بسیار پرتعداد است، توصیۀ مبهمی است. تقوا یک امر پیچیده و پنهان است. کسی نمیتواند خیالش از گذشته و آیندهاش راحت باشد. این فضای دین ماست. دین، آدم مغرور تربیت نمیکند. دین، آدمی که دیگران را به راحتی تخطئه بکند؛ تربیت نمیکند.
👈🏻 ادامۀ متن: @panahian_text
📢 صوت: @Panahian_mp3
🚩 هیئت میثاق با شهدا، دانشگاه امام صادق(ع) - ۱۴۰۳.۰۴.۱۹
@Panahian_ir
امام حسن مجتبی علیه السلام فرمود در آخرالزمان شیعیان ما به جایی می رسند که یکدیگر را تکفیر می کنند، و به هم دروغ می بندند. یکدیگر را تخریب می کنند. امام (با طعنه) می فرماید که این خیلی خوب است؛ چون شیعیان ما که به این نقطه برسند، آن روز زمان آمدن مهدیِ ماست. وقتی که فساد به عمق جریان انقلابی و شیعی وارد شود.
🔺 حجت الاسلام احمد پناهیان
روز دوم محرم 1403
انحطاط متحجّرانه؛ انعطافپذیری متفکّرانه ج۴ - استاد علیرضا پناهیان.mp3
13.24M
#انحطاط_متحجرانه
✅ برای گوش دادن این فایل صوتی وقت بگذارید
🎙#علیرضاپناهیان
16.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻عدالت نه در عرصه سخن و حرف بلکه در عمل و کارآمدی
نواصولگرا نوشت:
🔹یکی از سخنان اشتباه درباره محمدباقر قالیباف در ایام انتخابات، عدم توجه او به مسئله عدالت و ضعف در عرصه گفتمانی بود. در این کلیپ کوتاه او فرایند اجرایی یکی از بزرگترین پروژههای عمرانی شهرداری را توضیح میدهد. پروژهای که شمال و جنوب تهران را به هم دوخت و فاصله طبقاتی شهر را نه در عرصه سخن که در عرصه اجرا کم کرد.
🔹تفاوت او با دیگران، این نیست که ضعف گفتمانی دارد، بلکه این است که گفتمان عدالت در بستر انقلاب اسلامی را در عمل به اجرا درآورده است تا کارآمدی دین در مدیریت جامعه را به نمایش بگذارد. او در همین کلیپ توجه ویژهاش به عدم ظلم حتی به یک نفر را هم توضیح میدهد.
سردار حاجیزاده: از هرگونه حرفی که معنایش خدشهدار شدن رای پزشکیان باشد، پرهیز کنید
سردارحاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه نوشت: نیروهای انقلاب شایسته است از هرگونه اظهارنظر درباره فرآیند انتخابات و میزان رأی ایشان که خلاف این حقیقت مسلم را نشان دهد، پرهیز کنند؛ و حتی اگر مطلبی در نقد رفتار مدعیانی نوشته میشود که ادعای حمایت از نامزد پیروز را داشتند، نباید چنین مطالبی بهمعنای خدشه به رأی رئیسجمهور پیروز تلقی شود.
@BisimchiMedia
🔺در خیال خام خودشان میخواستند #قالیباف را بسوزانند و #جلیلی را رئیس جمهور کنند. نه قالیباف سوخت و نه جلیلی به ریاست جمهوری رسید، اما دولت از دست انقلابیون خارج شد. هیچ کسی جز جماعت کذایی قادر نبود اینگونه به اصلاحات خدمت کند. اگر باز پای امثال جهانگیری به کابینه باز شد قطعا و یقینا باید یقه تفرقه انگیزان نفرت پراکن را گرفت. قالیباف رئیس جمهور هم نشود، تا جانی در بدن دارد در مسئولیت های مهم این کشور و جزو سران موثر نظام باقی خواهد ماند و خدمت خواهد کرد. اما جلیلی را سوزاندند؛ نه دیگر قادر است به ریاست جمهوری برسد و نه احتمالا مسئولیتی خطیر [بغیر از عضویت مجمع و مسئولیت هایی از این قبیل] به دست بگیرد. انصافا اصلاحات و پزشکیان باید قدردان این حلقه محدود باشند. اصلاحات به احترام اینها اگر نایستد و کلاه از سر بر ندارد، نهایت نامردی است!
✅ @Ansari_rahim