کاربرد_حدیث_در_تفسیر_و_معارف.pdf
391.1K
کاربرد حدیث در تفسیر و معارف
آیت الله لاریجانی حفظه الله
#حدیث
#کاربرد
#تفسیر
#معارف
#آیت_الله_آملی_لاریجانی
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱https://eitaa.com/Moghaddemat
jadidinajad-kotobe-rejali.MP3
26.41M
🎧 صوت نشست علمی «نقد دیدگاه حاکم بر کتب رجالی»
🎙ارائه: حجت الاسلام والمسلمین جدیدی نژاد
🗓 ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، قم، مرکز تخصصی علوم حدیث
#رجال
منبع
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱https://eitaa.com/Moghaddemat
1403-02-20 استاد میهن دوست- الگوریتم رجال_01.mp3
25.35M
♦نشست علمی «الگوریتم علم رجال»
♦با ارائه استاد حجت الاسلام رضا میهندوست؛ پژوهشگر و مدرس سطوح عالی حوزه علمیه خراسان
🕙 20 اردیبهشت ۱۴٠۳
#الگوریتم
#رجال
منبع
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱https://eitaa.com/Moghaddemat
4_5976784185971446088.mp3
22.94M
🎧 صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در مراسم سی و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره). ۱۴۰۳/۳/۱۴
#امام_خمینی
#امام_خامنهای
💻 Farsi.Khamenei.ir
۱۴۰۳۰۳۱۴_بیانات_رهبر_انقلاب_در_مراسم_سی_و_پنجمین_سالگرد_ارتحال_حضرت.pdf
1.59M
🖤 #جزوه | بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در مراسم سی و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره). ۱۴۰۳/۲/۲۴
#امام_خمینی
#امام_خامنهای
💻 Farsi.Khamenei.ir
💠 تکراری بودن برخی مباحث در دروس حوزه، ریشه ها و آسیب ها
🔰استاد آیت الله فرحانی:
🔹یک آسیبی در بحث های آموزشی حوزه وجود دارد و آن این است که تکرار در بحث های آموزشی ما زیاد است.
🔺من از بحث خودمان مثال می زنم. ما الان میخواهیم صیغه نهی را شروع کنیم، (صیغه امر هم همینطور است). متاسفانه تقریبا سی چهل درصد مباحث در صیغه نهی را حتی بحث های مقطع خارج آن را در کتب سطح خوانده ایم. اما مجبوریم که در درس خارج، تکرار کنیم.
🔸استاد بزرگوارمان، حضرت آیت الله فاضل (ره) در درس خارجشان (که یک دوره کامل آن هزار و چهار صد - پانصد جلسه است) می فرمودند که "من در بیش از نصف این جلسات مجبورم کفایه را تکرار کنم". نصف این جلسات یعنی هفتصد، هشتصد جلسه تکراری. هفتصد، هشتصد جلسه تکرار برای حوزه ای که در سال تقریبا صد جلسه درسی دارد، معادل هشت سال تحصیلی است. پس تکرار یکی از مشکلات است.
⁉️چرا در برنامه آموزشی ما تکرار به وجود می آید؟
ریشه مساله تکرار این است که مثلا وقتی میخواهیم کفایه بخوانیم، اصول بخوانیم، سهم فلسفه را در اصول جدا نمی کنیم. وقتی جدا نمی کنیم، متوجه نمی شویم که این بحث اصولی ما متوقف بر این چهار تا مساله فلسفی است. ما اگر در جای خودش مثلا چهل تا مساله ای را که بحث های اصولی متوقف بر آنهاست، خوب یاد بگیریم کلی از تکرار ها حذف می شود.
➖مثلا در مبحث نواهی، برای بحث از «لاتفعل» باید زجر حقیقی و زجر اعتباری را بدانیم.
در امر، بعث حقیقی و اعتباری را بدانیم. نسبت بعث را با اراده باید بدانیم. نسبت زجر را با اراده باید بدانیم. این چند مبحث، خودش اصولی نیست.
اگر من در فلسفه این بعث حقیقی و بعث اعتباری را خوب یاد بگیرم. و زجر حقیقی و اعتباری را خوب یاد بگیریم و موجود را به حقیقی و اعتباری تقسیم کنیم و احکام موجود حقیقی را از احکام موجود اعتباری تفکیک کنیم، بعد که وارد بحث اصول میشوم، دیگر نیاز نیست که آن مباحث را تکرار کنیم.
📌یا مثلا من الان بخواهم «لاتفعل» بگویم. «لاتفعل» مربوط به بحث معنای حرفی است. فرق معنای حرفی و معنای اسمی چیست؟ اگر در جای خودش من این مطلب را خوب یاد گرفتم که هیئات در مقابل مواد تکلیفشان چیست؟ دیگر لازم نیست وقتی به «افعل» می رسم، این مباحث را تکرار کنم. در مفاهیم هم بحث معنای حرفی، ثمره دارد. در آنجا بحث می شود که آیا می توان معنای حرفی را تقیید زد یا نه؟ قید به ماده می خورد یا به هیئت می خورد؟ هیئت قابل تقییداست یا قابل تقیید نیست؟
▪️اصل مساله این است که باید بتوانیم حیث فلسفی این مطالب را تبیین کنیم. مثال دیگری از مبحث مفاهیم عرض کنم.
همه بحث بر سر این مطلب است که آیا قید علت انحصاری است یا نه؟ تمام نکته آخوند در کفایه بر سر یک جمله است که آیا سنخ علت انحصاری با سنخ علت غیرانحصاری تفاوت دارد یا نه؟
در علیت تاثیری ندارد که علت منحصره باشد یا نباشد، و چون یک سنخ بیشتر نیست، اطلاق گیری امکان ندارد. لذا از همین جا آخوند مفاهیم را خراب کرده است. الان تمام مساله این است که شما بتوانید علیت را تصویر کنید. فرق علت انحصاری و علت غیر انحصاری را ببینید.
🔺عناصری در استنباط حکم خدا وجود دارد که به این عناصر، عناصر مشترکه گفته می شود که همان علم اصول است. دلیل حجیم شدن این علم اصول این است که سهم آن قواعد فلسفی موثر در علم اصول را در جای خودش رسیدگی نمی کنیم.
🔹اگر کسی این قواعد فلسفی موثر در علم اصول را در جای خودش یاد گرفت و بر آنها مسلط شد، وقتی وارد علم اصول می شود، دیگر لازم نیست که آنها را تکرار کند. تکرار کردنی که هم خودش مضر است و هم طلبه متوجه نمیشود به کجا رسید، چون اختیار مبنا نکرده است.
📆 درس خارج ۹۸/۶/۲۴
#آسیب_شناسی
#روش_تحصیل
#اصول_فقه
#آیت_الله_فرحانی
منبع
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱https://eitaa.com/Moghaddemat
ظرفیّت شناسی امتداد حکمت در تولید علوم انسانی.mp3
41.28M
🔰 #نشست_علمی با موضوع:
🔹 ظرفیتشناسی امتداد حکمت در تولید علوم انسانی
📌 جلسه اول
🎙با حضور:
حجت الاسلام و المسلمین
"امین اسدپور"
و حجت الاسلام و المسلمین
"امیر مهاجر میلانی"
#فلسفه
#امتداد
#علوم_انسانی
#استاد_اسدپور
منبع
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱https://eitaa.com/Moghaddemat
نشست دوّم.mp3
45.2M
🔰 #نشست_علمی با موضوع:
🔹 ظرفیتشناسی امتداد حکمت در تولید علوم انسانی
📌 جلسه دوم
🎙با حضور:
حجت الاسلام و المسلمین
"امین اسدپور"
و حجت الاسلام و المسلمین
"امیر مهاجر میلانی"
#فلسفه
#امتداد
#علوم_انسانی
#استاد_اسدپور
منبع
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱https://eitaa.com/Moghaddemat
4_5771613001241070782.mp3
40.26M
آیت الله شیخ حسین مفید یزدی حفظه الله
(از شاگردان آیت الله بهجت رحمه الله)
چکیده پنج سال درس تعدد قرائات و تحریف قرآن رو در این جلسه بیان فرموده اند.
#تعدد_قرائات
#تحریف_قرآن
#تحریف
#آیت_الله_مفیدی
منبع
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱@Moghaddemat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
24.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 بیانات حضرت آیتالله خامنهای در سالروز شهادت امام جواد(علیهالسلام) در مهدیه تهران
✏️ حضرت آیتالله خامنهای: زندگى امام جواد در میان ائمه، تقریباً یک زندگى منحصر به فرد و کمنظیرى است، اگر نگوییم بىنظیر؛ براى اینکه این بزرگوار با اینکه دوران امامتشان کوتاه نبود - یعنى هفده سال تقریباً دوران امامت این بزرگوار بود - اما بیستوپنج سال بیشتر عمر نکردند. ۶۴/۵/٢۶
🗓 ۲۹ ذیالقعده، سالروز شهادت امام جواد(علیهالسلام)
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
4_5985519981947786385.mp3
4.84M
🎧 #کلیپ_صوتی | امام جواد علیه السلام، نشانه مقاومت
✏️ رهبر انقلاب: این بزرگوار نمودار و نشانهی مقاومت است. انسان بزرگی است که تمام دوران کوتاه زندگیش که در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسیده است، با قدرت مُزَور و ریاکار خلیفهی عباسی، مأمون مقابله و معارضه کرد و هرگز قدمی عقبنشینی نکرد و تمام شرایط دشوار را تحمل کرد و با همهی شیوههای مبارزهی ممکن، مبارزه کرد...
🗓 ۲۹ ذیالقعده، سالروز شهادت امام جواد(علیهالسلام)
💻 Farsi.Khamenei.ir