eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
526 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.7هزار ویدیو
55 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد «نشر مطالب کانال، فقط همراه لینک آن رواست» نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
سال‌روز ولادت امام حسن عسکری علیه السلام را تبریک عرض می‌کنم. مي‏دانيد كه هر يك از ائمه‏ گويي يك خصلت خاص بيشتر در او ظهور داشته است كه خواجه نصير در آن‏ دوازده بند خودش هر يك از ائمه را با يك صفتي توصيف مي‏كند كه بيشتر در او ظهور داشته است . وجود مقدس امام عسكري عليه السلام به جلالت و هيبت و رواء ( 1 ) به اصطلاح ، ممتاز بودند يعني اساسا عظمت و هيبت و جلالت در قيافه ايشان به نحوي بود كه هر كس كه ايشان را ملاقات مي‏كرد تحت تأثير آن سيما قرار مي‏گرفت قبل از اينكه سخن بگويند و او از علم‏ ايشان چيزي بفهمد . وقتي كه سخن مي‏گفتند و درياي مواجي شروع مي‏كرد به سخن‏ گفتن ، ديگر تكليفش روشن است . در بسياري از حكايات و روايات اين‏ قضيه كاملا مشخص و محرز است . حتي دشمنان با اينكه ايشان را سخت تحت‏ تعقيب داشتند و گاهي به زندان مي‏بردند وقتي كه با . 1 [ به معني حسن منظر ] . حضرت روبرو مي‏شدند وضع عجيبي داشتند ، نمي‏توانستند در مقابل ايشان خضوع‏ نكنند. مطهری، سيری در سیره ائمه اطهار عليهم السلام، صص 247 و 248 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
4.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ♨️ ناراحتی پزشکیان از اعتراض یکی از حضار در سالن 📌 بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا @fori_sarasari
دکتر محمدرضا کرامتی
. ♨️ ناراحتی پزشکیان از اعتراض یکی از حضار در سالن 📌 #خبر_فوری_سراسری بزرگترین کانال خبری تحلیلی د
اگر شهید رئیسی عزیز و مهربان ما بودند، حتما حتما حتما چنین برخوردی با اون بنده‌ی خدا نمی‌کردند. . میان ماه من (شهید رئیسی) تا آقا مسعود، تفاوت از زمین تا ملکوت اعلاست. کجایید ای شهیدان خدایی؟ https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج ها أنتم اُولاء تحبّونهم و لا يحبّونكم و تؤمنون بالكتاب كلّه و إذا لقوكم قالوا آمنّا و إذا خلوا عضّوا عليكم الأنامل من الغيظ قل موتوا بغيظكم إنّ الله عليم بذات الصدور (119) مسلمانان بر اثر حُسن ظنّ، صفاي باطن (ساده دلي)، روابط خانوادگي و مانند آن، كافران را دوست پنداشته و با آنان دوستي مي كنند، در حالي كه آنان ايشان را دوست نمي دارند و اين محبت يكجانبه را با عداوت پاسخ مي دهند. اين آيه در ادامه تحذير مسلمانان از برقراري ارتباط نزديك و صميمي با بيگانگان، با اعتراض و ايقاظ و هشدار همراه با اظهار نگراني، مسلمانان را توبيخ مي كند كه شما به همه مطالب كتاب خود (قرآن) ايمان داريد و قرآن از دوستي با كافران، ظالمان، خائنان و مفسدان نهي مي كند و محبوبان شما به همه اين رذايل مبتلايند. آنان نه تنها شما را دوست ندارند، بلكه در عين ايمان آوردنتان به همه كتاب هاي آنان كينه شما را در دل مي پرورانند و اگر به كتاب هاي آنان ايمان نمي آورديد با شما چه مي كردند. آنان دو چهره دارند: آن گاه كه نزد مسلمانان اند، سخن آن ها را تصديق مي كنند؛ امّا در خلوت و خانه هاي تيمي خود از روي خشم، سرانگشتان خويش را گاز مي گيرند. خداوند به پيامبر گرامي صلي الله عليه و آله و سلم فرمان مي دهد كه در مراسم دعا و نيايش، آنان را نفرين كند: (قُل موتوا بِغَيظِكُم). به يقين منظور از اين جمله، رفتار خشن و زننده با آنان نيست، به ويژه آنكه با همه كينه توزي شان چون به مسلمانان مي رسند مي گويند ايمان آورده اند: (قالوا آمَنّا). پيام خاص جمله مزبور آن است كه حفظ اصل وحدت و انسجام مقتدرانه و شكوهمند امت اسلامي مايه تداوم غيظ مهلك آنان خواهد شد و آنان با تداوم اين غيظ مي ميرند. خداوند سبحان نه تنها از محافل و مجالس آنان آگاه است، بلكه نيات، افكار، خاطرات ضمير، علوم و اوصاف نفساني و نهاني حاكم و مسلط بر قلوب و ملازم با قلوب را نيز مي داند و همه آن ها را در حسابرسي ملحوظ مي دارد. تسنيم ج 15 صص 445 و 446 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
یحیی عليه السلام راغب مي گويد: يحيي را به اين نام خوانده اند، چون گناهان او را نمي ميراند، آن گونه كه بسياري از فرزندان آدم(عليه‌السلام) را ميرانده است [مفردات، ص269 ـ 270، «ح ي ي»]. تسنيم، ج 14، ص 178 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
قَالَ [عَلِيٌّ] عَلَيْهِ السَّلاَمُ: إِنَّ اَللَّهَ يُعَذِّبُ سِتَّةً بِسِتَّةٍ - اَلْعَرَبَ بِالْعَصَبِيَّةِ وَ اَلدَّهَاقِينَ بِالْكِبْرِ وَ اَلْأُمَرَاءَ بِالْجَوْرِ وَ اَلْفُقَهَاءَ بِالْحَسَدِ وَ اَلتُّجَّارَ بِالْخِيَانَةِ وَ أَهْلَ اَلرُّسْتَاقِ بِالْجَهْلِ. بحار الأنوار 59/75 ترجمه توسط کرامتی: علی علیه السلام فرمود: قطعا خدا عذاب می‌کند شش (گروه) را به خاطر شش (صفت بد که عبارت باشند از:) عرب را به خاطر تعصب (بی‌جایشان) دهقانان را برای خودبزرگ‌بینی(شان) امیران (و فرمانروایان) را به علت ستم(شان) فقیهان را به سبب حسادت(شان) تاجران را به خاطر خیانت(شان) و روستائیان را به علت جهل (و نادانی‌شان). کرامتی: در این حدیث شریف، اصل آن‌ صفات است نه آن اصناف (یعنی چیزی که بد است عصبیت بی‌جا، خودبزرگ‌بینی، ستم، حسادت، خیانت و نادانی است نه روستایی بودن یا فقیه بودن یا تاجر بودن یا...) و شاید علت بیان اسمای اصناف، شیوع و رواج آن صفات زشت در آن اصناف باشد. توضیح بیشتر با مثال: عصبیت بی‌جا، در عرب، بیشتر وجود دارد و تاجران، بیشتر خیانت می‌کنند و... . https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
مطلبی را که در پی خواهد آمد چند بار شنیدم و خوندم و گاهی مورد نقد قرار‌ داده‌ام اما آن نقدها را نگه‌نداشته‌ام. لطفا يا اصلا نخوانید یا اگر مطلب را می‌خوانید، حتما نقدش را هم بخوانید. مطلبی که نباید نشرش دهند اما می‌دهند این است: «*🌷ببینید و بیندیشید در مورد اعجاز عددی در سوره قدر 🤲🏻* *إنا              ١* *أنزلناه         ٢* *فی             ٣* *ليلة            ٤* *القدر          ٥* *وما            ٦* *أدراك         ٧* *ما              ٨* *ليلة            ٩* *القدر         ١٠* *ليلة           ١١* *القدر         ١٢* *خير          ١٣* *من            ١٤* *الف           ١٥* *شهر          ١٦* *تنزل          ١٧* *الملائكة     ١٨* *والروح      ١٩* *فيها          ٢٠* *بإذن          ٢١* *ربهم          ٢٢* *من            ٢٣* *كل            ٢٤* *أمر            ٢٥* *سلام         ٢٦* *هی            ٢٧* *حتى          ٢٨* *مطلع         ٢٩* *الفجر         ٣٠* *سوره «القدر» دارای ٣٠ كلمه است به تعداد جزءهای قرآن !* *و تعداد حروف این سوره ١١٤ است به اندازه‌ ی تعداد سوره های قرآن كريم !* *فقط خدا ارزش این سوره و این شب را می داند و بس ، قدر قدر قرآن را بدانیم* 💠 *فضیلت خواندن سوره قدر* ❇️امام صادق علیه السلام :* *هر کس سوره قدر رادر یکی از نمازهای واجب قرائت کند منادی ندا میدهد : ای بنده خدا ؛ خداوند گناهان  گذشته تو را آمرزید پس اعمالت را از سر گیر.* ❇️امام رضا علیه السلام :* *هر مؤمنی که هنگام وضو گرفتن سوره قدر را بخواند از گناهانش خارج می شود مانند آن روزی که از مادر متولد شده است.* ❇️امام صادق عليه السلام :* *هرکس سوره قدر را بر آبی بخواند واز آن بنوشد خداوند نوری در چشمان او قرار دهد.* ❇️امام صادق عليه السلام :* *هرکس سوره قدر راهنگام خواب یازده مرتبه بخواند خداوند یازده فرشته را مآمور میکند تا او را از شر هر شیطانی حفظ نمایند.* ❇️امام صادق علیه السلام :* *هرکس سوره قدر را شفیع قرار دهد و از درگاه خداوند در خواستی نماید خداوند شفاعتش را پذیرفته و درخواستش را اجابت می نماید.*» اما نقد کرامتی بر مطلب نادرست و «غیرِ لایقِ نشر» بالا 👆 این است👇: سلام عليكم من، برادر... (فرستنده‌ی محترم این پیام) را سالهاست می‌شناسم و دوستشان دارم لذا اگر ارسالی‌شان را که از دیگری گرفته‌‌اند و این‌جا (در یکی از گروه‌ها) گذاشته‌اند نقد می‌کنم، این نقدم به منزله‌ی کم‌احترامی به ایشان نیست. اما نقد: أولاً آن کسی که چنین مطلبی را ساخته (که متأسفانه معلوم نیست چه کسانی چنین کارهای اشتباهی می‌کنند و چه منظوری دارند) چرا بَسمَله (بسم الله الرحمن الرحیم) سوره را به حساب نیاورده است؟ در حالی که بسمله جزئی از سوره است. ثانیاً عبارت‌های «إنا، انزلناه، و ما، ادراک، و الروح، فيها، بإذن و ربهم» هر کدام حد اقل دو کلمه هستند (صرف نظر از عبارت‌هایی که ذو اللام هستند یعنی دارای الف و لام هستند). نتیجه اين که این سوره حتی بدون احتساب کلمات بسمله (که البته بخشی از سوره است لذا کلماتش باید به حساب آیند) بیشتر از سی کلمه دارد. وقتی بیشتر از سی کلمه داشت، بِنایی هم که بر سی کلمه بودن استوار است، فرو می‌ریزد. ثالثاً گیرم که سی کلمه داشته باشد (که اثبات شد بیش تر از سی کلمه دارد) و به تعداد اجزای قرآن باشد، چه چیزی (یا چه چیز مهمی) اثبات می‌شود؟ ضمن این‌ که تقسیم قرآن به سی جزء، کار اسلام نیست کار مسلمانان است. رابعاً طبق شمارش خودم، تعداد حروف این سوره حتی بدون شمارش حروف بسمله (که البته آن هم بخشی از این سوره است) 115 تاست نه 114 تا. خامساً وارد بحث «ثواب و فضیلت» قراءت سوره نمی‌شوم. محمدرضا کرامتی https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج إن تمسسكم حسنة تسؤهم و إن تصبكم سيّئة يفرحوا بها و إن تصبروا و تتّقوا لا يضرّكم كيدهم شيئاً إنّ الله بما يعملون محيط (120) مخالفان لدود اسلام براثر شدت كينه توزي، از پديد آمدن كمترين وسيله رفاهي براي مؤمنان بدحال شده و از هر خيري، هرچند اندك، كه به ايشان برسد ناخشنودند؛ همچنين با پيش آمدن سخت ترين و غمبارترين بدي و مصيبت براي مؤمنان خوشحال مي شوند. خداوند سبحان پس از اخبار از اين مطلب كه جزو ذات الصدور است، مي فرمايد: مسلمانان اگر صبر و تقوا پيشه كنند صبر نسبت به تحمل بدخواهي كينه توزان و تقوا نسبت به امتثال دستورهاي الهي به ويژه راجع به مسائل سياسي، اجتماعي... بيگانگان از كيد و مكر شديد بيگانگان هيچ آسيبي به آنان نخواهد رسيد و خداوند به اعمال دشمنان احاطه دارد. تسنيم ج 15 ص 452 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
32- كثير العبادة؛ عبادتش فراوان است. 33- حسن الوقار؛ از هيبت و متانتي نيكو برخوردار است. 34- لين الجانب؛ به راحتي مي توان به وي نزديك شد و با او انس گرفت. فَظّ وغَليظْ دل نيست، بلكه به اُسْوه‌ي جامعه انساني، يعني رسول گرامي (صلي الله عليه و آله و سلم) تأسي مي كند و دستور (لِنْتَ لَهُم)[آل عمران 159] را همواره مطاع مي داند. ادب فنای مقربان ج 1 ص 283 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
در امان بودن از شر سگ وقتی دانش‌آموز ابتدایی بودم در کتابی (احتمالا کتاب طریق البُکاء که مرحوم پدرم می‌خواندند) دیدم که برای در امان ماندن از شر سگ، می‌توان کریمه‌ی «و کَلبُهُم باسِطٌ ذِراعَیهِ بِالوَصید» (کهف 18) خواند و به طرف سگ دمید. شایان ذکر است که قصدم، نه تبلیغ آن کتاب است و نه تأیید تمام مطالبش. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
نظر شیخِ اکبر (ابن عربی) در مورد زن و مرد جناب محي الدين سرّ محبوب بودن زن را در اين مي داند كه چون ذات اقدس خداوند منزّه از آن است كه بدون مجلی و مظهر مشاهده شود، و هر مظهري كه بيشتر جامع اسماء و اوصاف الهي باشد، بهتر خدا را نشان مي دهد، و زن در مظهريت خدا كامل تر از مرد است زيرا مرد فقط مظهر قبول و انفعال است چون مخلوق حق است و زن گذشته از آن كه مظهر قبول و انفعال الهي است مظهر فعل و تأثير الهي نيز هست چون در مرد تصرّف مي كند و آن را مجذوب خويش قرار داده و محبّ خود مي سازد، و اين تصرّف و تأثير نموداري از فاعليت خداست، از اين جهت زن كامل تر از مرد است. اگر مرد بخواهد خدا را در مظهريت خود مشاهده كند، شهود او تام نيست ولي اگر بخواهد خدا را در مظهريت زن بنگرد، شهود او به كمال و تمام مي رسد. لذا زن محبوب پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله قرار گرفت و در آن حديث معروف فرمود: از دنياي شما زن و بوي خوش محبوب من قرار داده شد و نور چشم من در نماز است.[2] =========== [2]ـ فصّ محمدي، ص477ـ478، شرح قيصري. نكاتي كه در تبيين گفتار محي الدين لازم است عبارت است از: 1 ـ منظور از محبّت در اين بحث حبّ الهي است نه شهوت حيواني، چنانكه خود ابن عربي فرموده است: «ومن أحبّهنّ علي جهة الشهوة الطبيعيّة خاصّة نقصه علم هذه الشهوة فكان صورةً بلا روح ... »[1] يعني اگر كسي زنان را از جهت غريزه طبيعي دوست داشته باشد راز اين اشتياق را نمي داند، و چون علم به هدف و آگاهي از راز به منزله روح بوده و خودِ گرايش به منزله صورت و هيكل است، كسي كه اهل شهوتِ بدون محبّت الهي است همانند صورت بي روح مي باشد. 2 ـ منظور از فاعليّت و منفعليّت زن همانا نسبت به مرد است يعني زن منفعل از مرد بوده و فاعل در اوست نه منفعل از او و فاعل در جنين باشد ـ كه در آنجا مظهر خالقيت خدا شده و در سازماندهي جنين در رحم نقش دارد ـ چون اين مطلب گرچه به نوبه خود داراي اهميت است ولي از محور بحث كنوني بيرون است، زيرا بحث در تشريح محبوبيّت زن نزد رسول اكرم صلي الله عليه وآله است و اصولاً سخن ابن عربي در آغاز فص محمدي تفسير همان حديث ياد شده است كه در آن زن و بوي خوش محبوب پيامبر قرار داده شده است. 3 ـ آنچه در شرح قيصري راجع به اين موضوع آمده بسيار روشن تر از مطالبي است كه در ساير شروح نظير مؤيدالدين جندي و ملاّ عبدالرزاق كاشاني و... آمده است. محي الدّين در كتاب كبير فتوحات نكات ديگري دارد كه عبارت است از: 1 ـ پيدايش زن از مرد مي باشد لذا هرگز زن به درجه مرد نمي رسد و آيه وللرجال عليهنّ درجه را تأييد اين مطلب مي داند.[2] البته پيدايش زن از مرد مطلبي درخورِ تحقيق و تجديد نظر است، و ما در بحث قرآني به آن پرداختيم. =========== [1]ـ ص480، فصّ محمدي. [2]ـ فتوحات، باب هفتم، ج2، ص287 و248، تحقيق عثمان يحيي. 2 ـ واصلان به سوي خدا اعم از زن و مردند و وصول به حق اختصاصي به مرد ندارد.[1] 3 ـ حيض پليدي شيطاني است كه اغتسال از آن لازم است و همه پيش كسوتانِ طريقت و رياضت اتفاق دارند كه دروغ، حيض نفوس است (يعني انسانِ دروغگو حائض است). بنابراين «راستي»، غسلِ از حيضِ «كذب» است.[2] 4 ـ در صورتي كه جنازه زن و مرد براي نماز و دفن در قبر آماده و جمع شده باشد و امام بخواهد بر هر دو به يك نماز انجام وظيفه كند، آيا بايد جنازه زن را نزديك قبله و مقدم بدارد و جنازه مرد را به طرف خود قرار دهد يا به عكس، ابن عربي مي گويد: جنازه مرد را نزديك قبله قرار داده و جنازه زن را نزديك خود بگذارد. در اينجا نظر شريف او آن است كه چون زن محل تكوين فرزند است و به مكوّن حقيقي يعني خداوند نزديك تر از مرد است لذا سزاوارتر آن است كه زن مقدّم بر مرد واقع شده و به قبله نزديك تر باشد تا فرزند او به فطرت توحيدي تولد شود.[3] 5 ـ در تفسير: (رجال لا تلهيهم تجارة ولا بيع عن ذكر اللَّه ...) مرداني كه هيچ تجارت و خريد و فروشي آنان را از ياد خدا مشغول نمي كند. تصريح مي نمايد كه درجه كمال نسبت به زنان محجور و ممنوع نيست و زن هم مشمول آيه كريمه مي باشد گرچه صريحاً نام وي نيامده است.[4] 6 ـ همين مطلب يعني عدم محجوريت زن از كمال با توجه به تقدّم مرد در باب هفتاد و دو، نيز تكرار شده است. 7 ـ در باب هفتاد و دو چنين مي فرمايد: زن در بسياري از احكام حج با =========== [1]ـ باب چهل و پنج، ج4، ص109، تحقيق عثمان يحيي. [2]ـ باب شصت و هشت، ج5، ص391، عثمان يحيي. [3]ـ باب شصت و نه، ج8، ص89، عثمان يحيي. [4]ـ ج8، ص151، عثمان يحيي. مرد اختلاف دارد زيرا گرچه در انسانيت اجتماع دارند ليكن در اثر عروض ذكوريّت و انوثيّت از يكديگر امتياز يافتند (يعني انسانيت گوهر آنها را تشكيل مي دهد و نر و ماده بودن عارضي است).[1] ادامه دارد👇 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402 کرامتی: احساس می‌کنم مطلب شماره 4 متن (نه پانوشت) دقیق نیست