#تجوید
اخفای میم ساکن
اگر بعد از میم ساکن حرف با (باء) آمده باشد، آن میم را اخفا میکنیم يعني نباید لبها کاملا به هم برسند. بلکه باید مقدار کمی فاصله داشته باشند به طوری هوای کمی از بین آنها خارج گردد.
آن میم، ممکن است از اول میم باشد و ممکن است اول نون ساکن باشد که قلب به میم شده است:
عبارتهای «فَاحْکُمْ بَیْنَهُمْ»، «بِذَنْبِهِمْ» و «سمیعٌ بصير» را طبق این قاعده بخوانید.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#مطهریشناسی
#دانستنی
نجوم ریاضی، معتبر است.
نجوم احکامی، نامعتبر است.
این حدیث در وسائل است: عبد الملک بن اعْین میآید خدمت امام صادق علیه السلام. عبد الملک برادر زُراره است و خودش هم از راویان بزرگ و مرد عالمی است. او نجوم خوانده بود و به همین جهت به این چیزها عمل میکرد. کم کم احساس کرد برای خودش مصیبت درست کرده؛ مثلاً از خانه بیرون میآید، یک وقت میبیند که امروز قمر در عقرب است، اگر بروم چنین خواهد شد، یک روز میبیند فلان ستاره از جلویش درآمد. کم کم خود بیچارهاش احساس کرد که دست و پایش به کلی بسته شده است. روزی آمد خدمت امام صادق علیه السلام و عرض کرد: یاابن رسول الله! من به نجوم احکامی مبتلا شدهام [1]. من کتابهایی در این زمینه دارم و کم کم احساس میکنم که مبتلا شدهام، اصلاً گرفتار شدهام و تا به این کتابها مراجعه نکنم در هیچ کاری نمیتوانم تصمیم بگیرم. تکلیف من چیست؟ امام صادق با تعجب فرمود: تو از اصحاب ما، تو راوی روایات ما به این چیزها عمل میکنی؟! بله یا ابن رسول الله. فرمود: الآن بلند شو برو منزل؛ به محض رسیدن، تمام این کتابها را آتش بزن، و دیگر نبینم که حتی به یک کلمه از این حرفها عمل کردهای.
علی رغم یک سلسله روایات که در این زمینه هست، ما یک سلسله روایات دیگر داریم که در تفسیرالمیزان در ذیل یکی از آیات سوره فصّلت (فی ایامٍ نَحِساتٍ) [2] ذکر شده است. از مجموع روایاتی که از اهل
1- البته نجوم ریاضی غیر از نجوم احکامی است. اشتباه نشود، دو نجوم داریم. نجوم ریاضی یعنی حساب خسوف و کسوف و امثال اینها، و جزء ریاضیات است. نجوم احکامی است که بیاعتبار است.
2- فصلت/ 16.
بیت اطهار رسیده است این مطلب استنباط میشود که این امور یا اساساً اثر ندارد و یا اگر هم اثر دارد توکل به خدا و توکل به پیغمبر و اهل بیت پیغمبر اثر اینها را از بین میبرد. بنابراین یک مسلمان، شیعه واقعی، در عمل به این امور اعتنا نمیکند؛ اگر میخواهد به مسافرت برود، صدقه بدهد، به خدا توکل کند، به اولیای خدا توسل بجوید و به هیچ یک از این امور اعتنا نکند. از همه بالاتر این است که شما ببینید در تاریخ پیغمبر و ائمه اطهار آیا یک دفعه هم اتفاق افتاده که خود آنها به این مسائل عمل کنند؟! «سیره» یعنی چنین چیزها. آیا آنها در منطق عملی خودشان از اینجور امور استفاده کردهاند یا نه؟.
استاد مطهری، سیری در سیره نبوی، صص 74 و 75
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
♨️بیانیه حماس در مورد شهادت شهید یحیی السنوار
بسم الله الرحمن الرحیم ترین
{مِنَ المُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا}.
جنبش مقاومت اسلامی حماس با تمام معانی اشراف، سربلندی، سربلندی و عزت، عزادار مردم فلسطین، همه ملت ما و آزادگان جهان است، یکی از نجیب ترین و شجاع ترین مردان، مردی که جان خود را وقف کرد. فلسطین، و در راه رهایی آن، روح خود را در راه خدا داد، پس خداوند او را باور کرد و او را در میان برادران شهیدش برگزید.
ما در سوگ رهبر بزرگ ملی هستیم
برادر مجاهد شهید یحیی الصنور (ابو ابراهیم)*
رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و فرمانده نبرد طوفان الاقصی
او به عنوان یک قهرمان به عنوان یک شهید قیام کرد، بدون عقب نشینی پیشروی کرد، سلاح خود را کشید، درگیری و مقابله با ارتش اشغالگر در جلوی صفوف، حرکت در بین تمام مواضع رزمی، استوار و استوار در سرزمین پرافتخار غزه، دفاع کرد. سرزمین فلسطین و مقدسات آن و برانگیختن روحیه پایداری، صبر، متانت و مقاومت فرزندان مردم بزرگ ما، ملت عربی و اسلامی ما، آزادگان جهان.
جنبش مقاومت اسلامی - حماس
جمعه: 15 ربیع الاخر 1446 ق
مربوط به: 18 اکتبر 2024 میلادی
📌 #خبر_فوری_سراسری
بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا
@fori_sarasari
19.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
♨️ زنان آمریکایی کفنپوش به خیابانها آمدند!
زنان آمریکایی با کفنهای آغشته به خون:
🔹«ما اینجا هستیم تا فمینیستهای غربی را هم به چالش بکشیم، آنها مدعی طرفداری از ارزشهای فمینیستی هستند، اما در عمل هیچ کاری برای زنان و کودکان فلسطینی نمیکنند که دارند کشته میشوند!»
📌 #خبر_فوری_سراسری
بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا
@fori_sarasari
8.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
♨️ برشی از زندگینامه فرمانده یحیی سنوار.
📌 #خبر_فوری_سراسری
بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا
@fori_sarasari
1.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تو یمن دارندبا موتورسیکلت موشک جابجامیکنند.😂
بعد آمریکا و اسراییل میخوان با اینا بجنگن؟ اینارو ناامید و تسلیم کنن؟
6.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
♨️ خروش مردم يمن برای حمايت از مقاومت فلسطين و لبنان و ادامه راه شهيد يحيى سنوار
📌 #خبر_فوری_سراسری
بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا
@fori_sarasari
نگاه خسته و پُرغرورِ مردی در آستانهٔ پیرسالی...
دستی تکیده و لهیده از زخمِ بیداد...
یارانی که یکایک در کنارت بر خاک افتادهاند...
دشمنانی که جُز بوی خون، چیزی مَستیِ شومشان را فرو نمینشانَد...
فریادهای کریهی که جهانِ بدونِ تو را امنتر ترسیم میکنند...
همزبانان و همنژادانی که سالهاست تو را و مردمت را در هجومِ کفتارها و کرکسها تنها گذاشتهاند...
چشمانِ معصوم و مغمومی که چشمانتظارِ حماسههای تو هستند...
نسلهایی که هنوز نیامدهاند، امّا از تو خواهند آموخت...
سرودهایی که نامِ تو را بلندآوازه خواهند کرد...
دلهایی که سرفرازیت را میستایند...
اینها همه وصف توست، ای فرمانده مجاهدِ کبیر: یحیی إبراهیم حسن السِنوار
دیروز، اسطورهای ابدی، زاده شد؛ از امروز نامِ تمام فرزندانِ فلسطین، یحییست...
✍ غلامرضا باطنی
📚✒️ eitaa.com/bateni_iran_ma
2.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌👌یوسف یاسین، آمریکایی عربتبار در یک حرکت خلاقانه با الگوگیری از اذان اعتراض خود را نسبت به سکوت اعراب اینگونه سرود:
شهادت میدهم علما امت اسلامی همه ساکتند و......
شهادت میدهم یارانِ علی علیهالسلام وفادارانِ مخلص هستند و....
√ @Roshangari_ir | روشنگری
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه
بلي إن تصبروا و تتّقوا و يأتوكم من فورهم هذا يمددكم ربّكم بخمسة آلاف من الملائكة مسوّمين (125)
نصرت، كفايت و امداد الهي، به نصرت و صبر و تقواي مؤمنان مشروط است. خداوند سبحان به مؤمنان وعده داده كه اگر اهل صبر و تقوا باشند، آنان را با فرشتگان نشان دار ياري خواهد كرد[1]
، هرچند كافران با شتاب و جوش و خروش هجوم آورند.
تطبيق اين آيه (وعده مشروط) بر جنگ احد نيز بدون محذور است؛ هرچند امداد غيبي و نزول ملائكه در جنگ بدر حاصل شد نه اُحُد.
تسنيم ج 15 ص 495
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#نهج_البلاغه
حکمت 32 - جایگاه نیت در عمل
وَ قَالَ عليهالسلام فَاعِلُ اَلْخَيْرِ خَيْرٌ مِنْهُ وَ فَاعِلُ اَلشَّرِّ شَرٌّ مِنْهُ
و درود خدا بر او، فرمود: نيكوكار، از كار نيك بهتر و بدكار از كار بد بدتر است.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#دانستنی
#أهمّیّت_دعا (3)
سوم. عقل در شكوفايي دفائن خود وامدار نقل است: «ويثيروا لهم دفائن العقول» [5]
، چه اينكه تعامل عقل و نقل در اين است كه بسياري از دفائن نقل به بركت عقل اثاره مي شود؛ يعني خداي سبحان گنجينه هاي فراواني را كه در درون جان انسان نهادينه فرمود، به وسيله رهبران الهي در طي متون مقدّس ديني شكوفا مي كند، چه اينكه دفينه هاي بي شماري را در باطن آيات و روايات مستور داشت كه به وسيله عقول برهاني استنباط مي گردد، بنابراين اصل اثاره كردن دفينه ها تعاملي است كه خداوند دو بال عقل و نقل
===========
[5]ـ نهج البلاغه، خطبه 1.
را در آن فضاي باز و آزاد، به پرواز در مي آورد.
يكي از آن موارد جريان دعاست، زيرا با طرح جريان نيايش كه در چهره تابلوي متون نقلي مي تابد، عقل حكيمان به جست وجو پرداخت كه آيا دعا با نظام علّي و معلولي جهان هستي كه مورد پذيرش عقل و نقل است، مخالف است يا نه. حكمت الهي عهده دار اصل طرح و حلّ نهايي آن شده است و ثابت نمود كه:
1. نظام علّي و معلولي حقّ است.
2. دعا و نيايش حقّ است.
3. هماهنگي دعا با نظام علت و معلول قابل توجيه است.
4. نه كسي كه معتقد به نظام علّي و معلولي است، مجاز است كه از فيض دعا محروم شود و نه مؤمن به دعا و نيايش، مجاز است نظام علّت و معلول را باور نكند....
نموداري از گسترش فلسفه الهي در پرتو مبادي ديني را مي توان در نوشتار ابن سيناِ يافت. وي در اين باره چنين مي نويسد:
«سبب اجابت دعا، موافات و هماهنگي دعا با ساير اسباب تحقّق چيزي است كه خواسته داعي است؛ يعني وقتي نيايش داعي با ساير اجزاي علل موافق باشد، آن چيز يافت مي شود و اگر با آنها هماهنگ نباشد، آن چيز يافت نمي شود، زيرا در تحقّق معلول لازم است تمام اجزاي علّت تام حاصل شود، به طوري كه موادّ لازم از يك سو و كيفيت تركيب آنها از سوي ديگر، همراه با پيدايش همه شرايط و رفع همه موانع باشد و چون دعا يكي از اجزاي علل است، نه بدون آن مقصود حاصل مي شود و نه به صرف آن بدون تحقّق ساير اجزاي علل، همانند تأثير بعضي از اجزاي داروي تركيبي كه سهم تعيين كننده اي در درمان بيماري دارد كه اگر همه مواد لازم پديد نيايد و تركيب علمي و فنّي آن صورت نپذيرد، اثر درمان حاصل نخواهد شد؛ يعني بدون آن جزء معين علاج حاصل نمي شود، چه اينكه به صرف وجود آن جزء، بدون تحقّق ساير اجزا درمان پديد نمي آيد.
همان طور كه تأثير جزء مهمّ داروي تركيبي برابر نظام علّي و معلولي است و طبق نظم تكويني مسبّب الاسباب صورت مي پذيرد، تأثير دعا و سهم تعيين كننده آن(در مجموعِ اموري كه مورد آزمون گردد) نيز از اين قبيل است. البته گاهي ارتباط دعا با خواسته اي كه انجام مي شود، از سنخ علّت و معلول نيست، بلكه از قبيل معلولهاي علّت واحداند كه معيّت معلولي دارند و هر دو از يك علت حاصل مي شوند.
پس دعا لازم و توقع اجابت نيز مناسب خواهد بود و اگر گاهي اجابت نشد، معلوم مي شود هماهنگي تامّ بين اجزاي علل حاصل نشد و موافات نيز با در نظر گرفتن مصلحتِ مجموع نظام هستي است، نه خصوص مصلحت دعا كننده، هرچند مفسده ديگران را به همراه داشته باشد، همان طور كه روح در بدن مؤثر بوده و بدن از نفس متأثر، نفس تزكيه شده هنگام دعا، مشمول فيض ويژه مي شود كه مي تواند با آن در عنصري از عناصر طبيعت، يا در بدني از ابدان انساني، بلكه در نفسي از نفوس جامعه بشري اثر بگذارد. چنين تأثيري براي دعا، نه با هندسه علّي و معلولي ناهماهنگ است و نه مستلزم تأثير موجود داني در موجود عالي است، و نه موجب انفعال مبدأ اعلي از دعاست، زيرا علم ازلي هماره متبوع است نه تابع و اراده سرمدی همواره فعّال است نه منفعل، و اشياي منطقه اسكان هميشه تابع اند نه متبوع، و نفوس بندگان همانند ديگر موجودهاي امكاني منفصل اند نه فعّال، هرچند نسبت به حوزه اختيارات خود فعّال اند نه منفصل، و مختارند نه مجبور و نه مفوض».[1]
حكيمان متأخّر نيز با عنايت به نوشته هاي حكماي متقدّم؛ نظير ابن سينإِ، به تأثير دعا و ورود آن در قلمرو نظام علّي و معلولي از يك سو، و منطقه قضا و قدر از سوي ديگر پرداخته و چنين مرقوم داشتند:
«...دعا و طلب از جمله اسباب پيدايش و وجوداند. شكّي كه در اين باره مطرح مي شود كه اگر چيزي كه مورد دعا و خواستن است، قلم قضا بر آن جاري نشده باشد كه دعا سودي ندارد و اگر مورد مزبور متعلّق جريان قلم قضاي الهي باشد، تكلّف دعا براي چيست، قابل دفع است، زيرا طلب نيز از قضا و دعا از قدر است و اين دو از شرايط تحقّق مطلوب اند؛
ادامه دارد 👇
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402