اهمیت «درستی لحن خواندن» 1
باید عبارت «مجالی» را در این دو متن👇 با لحن درست بخوانیم تا معنای مقصود مؤلف حاصل گردد:
«البته آنچه راجع به قراءت قرآن در قيامت و رُقي قاري مطرح شده ناظر به تمثّل عمل قاري در دنياست و گرنه در معاد مجالی براي انجام دادن عمل صالح نيست. تسنيم 306/4»
و
«پيشنهاد دهنده اگر از توحيد خالص طرفي بسته باشد، تنوّع طلبي براي او از سنخ تكثر گرايي در اسماي حسناي الهي است كه همه آنها مجالي واحد حقيقي است، و اگر از آن نعمت بزرگ محروم باشد، تلوّن خواهي است كه گاهي جامه ضلال در بر كردن و زماني لباس هدايت پوشيدن را به همراه دارد. تسنیم 637/4»
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
اهمیت «درستی لحن خواندن» 2
کلمهی «خالی» را با دو لحن میشود خواند که هر بار معنایی داشته باشد:
1- این ظرف «خالی» است. یعنی مثلا غذایی داخل آن نیست.
2- ز کلک او سواد دهر «خالی» است. یعنی سواد دهر، یک خال از کلک او به حساب میآید.
محمدرضا کرامتی
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
✌ #خط_دیدار | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار دانشآموزان و دانشجویان. ۱۴۰۳/۸/۱۲
💠اشارهای به چگونگی مقابله با استکبار
🔰ما در مقابله با استکبار
📌همه آنچه باید و شاید برای آمادگی ملت ایران انجام بگیرد
🔹چه از لحاظ نظامی
🔹چه تسلیحات
🔹چه کارهای سیاسی
👈هر آنچه لازم باشد حتماً انجام میدهیم
🔺الان هم بحمدالله مسئولین مشغول انجام این کارها هستند.
✅مطمئنّاً حرکت کلی ملت ایران و مسئولین کشور
👈در جهت مقابله با استکبار جهانی و دستگاه جنایتکار حاکم بر نظم جهانیِ امروز است و
🔺قطعاً و انصافاً هیچگونه کوتاهی نخواهند کرد
📌بحث، بحث صرفاً انتقام نیست؛
👌بحث یک حرکت منطقی است،
◀️بحث مقابله منطبق با دین و اخلاق و شرع و قوانین بینالمللی است و
👈ملت ایران و مسئولین کشور در این جهت هیچگونه تعللی و کوتاهیای نخواهند کرد
💠نصیحت معنوی به جوانان
📌راهی که ما میرویم راه کوتاه و آسانی نیست
👈 کشورِ فردا مال شما است،
👈 نظمِ جهانی فردا به دست شما است
🔸در این راه، همت، معرفت و تلاش لازم است
♦️امّا بیش از همه، پشتوانه معنوی لازم است؛
💎آن پشتوانه معنوی را من امروز خلاصه میکنم در این دو جمله: «ذکر» و «شکر»
✨ذکر یعنی یاد خدا
✨شکر یعنی نعمت خدا را بشناسید و آن را فراموش نکنید.
👇امروز شما نعمتهای بزرگی را از خدا دریافت کردهاید؛
💎وجود نظامی که همتش مبارزه با ظلم، استکبار، زورگویی و جنایت باندهای بینالمللی است
💎آمادگی و احساس توانایی جوانان برای مقابله با قدرتهای مادی پوشالی دنیا
💠درباره حرکت ضداستکباری ملت ایران
♦️جا دارد برای حفظ مناسبت ۱۳آبان همه تلاشهای فکری و عملی انجام بگیرد
🔹شما باید مبارزه با استکبار
🔸مبارزه با نشانههای ظلم و تعدّی
🔹مبارزه با نظم ظالمانه جهانی را
❇️ متن زندگی خودتان قرار بدهید و بدانید؛
🔺بنابراین روز خاصی برای مبارزه وجود ندارد، امّا این روز را ما معیّن کردیم.
⭕️این برای آن است که حافظه تاریخی ملّت ایران مورد غفلت قرار نگیرد و فراموش نکنیم.
⚠️دستهایی در کارند برای اینکه حرکت شجاعانه آگاهانه ملّت ایران را
💢در مقابله با آمریکای جهانخوار و عواملش در منطقه،
🚨اوّل مورد تردید قرار بدهند،
🚨بعد هم انکار کنند؛
◀️ما نباید بگذاریم
📍سفارت آمریکا از ساعات و روزهای اوّل انقلاب، مرکز شبکهسازی و توطئه علیه انقلاب بود
⭕️سعیِ تاریخنویسانِ منحرفکننده حقایق این است که
❌بگویند اختلاف بین ایران و آمریکا از روز ۱۳ آبان ۵۸ شروع شد
📌آمریکاییها از اوّل انقلاب و
📌از پیش از انقلاب
⏺️هر چه توانستند علیه ملت ایران تلاش کردند؛
📌حداقل از ۲۸ مرداد سال ۳۲
📌در دهه ۳۰ ساواک را به وجود آوردند
📍رژیم پهلوی با کمک آمریکا یکی از عوامل ریشهدارشدن رژیم صهیونیستی بود
💰به آن نفت و امکانات میداد، پشتیبانی میکرد؛ این خیانت، فراموششدنی نیست
⛔️امروز هم متأسفانه همین کار را بعضیها میکنند
🔰برای ملت ایران با الهام از تعالیم اسلامی، مقابله با ظلم و با استکبار یک فریضه است
♦️استکبار یعنی سلطه اقتصادی و نظامی و فرهنگی همهجانبه و تحقیر ملتها
💢ملت ایران را سالها تحقیر کردند
👈لذا مبارزه ملت ایران با استکبار بوده است و بعد از این هم حتماً خواهد بود
👌امروز ملت ایران در مقابل آمریکا توانسته این قدرت را تضعیف کند
✍️انجمنهای علمی دانشجویان در داخل خود آمریکا بیانیه میدهند علیه تمدن غربی
🚨البته امروز فجایعی که در منطقه انجام میگیرد فجایع عظیمی است
🔥آمریکاییها با ادعای حقوق بشر نهفقط پشتیبانی، بلکه در این جنایتها شرکت میکنند
⚠️افراد کوتهبین سعی نکنند حرکت ملت ایران در مقابل استکبار را یک حرکت غیرمنطقی جلوه دهند؛
✅حرکتی منطقی و درست
✅منطبق با منطق صحیح عُقلایی و انسانی و بینالمللی است
❤️برای همین در افکار عمومی ملتهای دنیا، ملت ایران عزیز است
♦️این حرکت باید ادامه پیدا کند
🧭منتها ادامه حرکت باید با نقشه صحیحی انجام بگیرد
💡شما جوانها فکرها را تقویت کنید، دانشها را پیش ببرید
❌دشمنان در مقابل آنچه نسبت به ایران و ملت ایران و جبهه مقاومت انجام میدهند،
👊قطعاً پاسخ دندانشکنی دریافت خواهند کرد
🔇امروز حقوق بشر آمریکایی که در بوقهای گوناگونی دمیده میشود، دیگر کسی را فریب نمیدهد
🔰آنچه باید اتفاق بیفتد، عبارت است از حرکت عمومی ملتها در این راه
👈جوانهای ما با همتایان خودشان در کشورهای دیگر تماس داشته باشند
📌حقایق را برای آنها روشن کنید
📌آنچه وظیفه همه جوانان دنیا است، به آنها یادآوری کنید
🍀به توفیق الهی ملت ایران و این حرکتِ عمومیِ اسلامی و انسانیِ جبهه مقاومت،
جایگاه خودش را در دنیا پیدا خواهد کرد و قطعاً دشمن را شکست خواهد داد.
💻 Farsi.Khamenei.ir
#کلمات_قصار
سهم اصلی را در هر پیروزی استعانت از خدا دارد و صبر در مرحلهی بعدی است، بلکه صبر انسان نیز کمک خدا را میطلبد: اگر توفیق الهی شامل حال انسان نگردد و خدا او را یاری نکند، به تنهایی نمیتواند صبر کند: و اصبر و ما صبرک إلا بالله [نحل 127].
تسنيم 134/30
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
🔴مهم فوری
🚨از آیفون فاصله بگیرید!!🚨
آیفون امریکایی، همدست اسرائیل
💥🔥خطر انفجار آیفون ها و اتفاقی مشابه لبنان در ایران
🔴رسانه آلمانی:
آزادسازی ریجستر آیفون در ایران میتواند به اسرائیل برای انجام اقدام مشابه با انفجار پیجرها کمک کند‼️
🔴هنوز یک هفته از حمله آمریکا و اسرائیل با دهها موشک و جنگنده (که به لطف خدا و تلاش نظامیان غیرتمند دفع شد) به کشور نگذشته که برخی در داخل کشور به جای پیگیری معیشت مردم اقدام به ریجستری گوشیهای لوکس آمریکایی میکند‼️
🔴خودتان قضاوت کنید در شرایط جنگی بین ایران و آمریکا و اسرائیل، اقدام به ریجستری آیفون آمریکایی میکنند... واقعا چرا⁉️
🚨⚠️پس برای حفظ جان خود و عزیزانمان از آیفون فاصله می گیریم.🚨⚠️
کرامتی: برادری عزیز این 👆را برایم فرستادهاند. من نه مُهر تأیید میزنم نه مهر ردّ بلکه مهر «لا ادری. یمکن أنه صحيح» میزنم.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
.
♨️ نادره رضایی از امضا کنندگان نامه به اوباما جهت تحریم ایران و حمایت از مجرمان سیاسی فتنه ۸۸، معاون هنری وزارت ارشاد شد!
✍با این حساب ظاهرا فتنه گر و اغتشاشگر ما بودیم...
📌 #خبر_فوری_سراسری
بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا
@fori_sarasari
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه
و ما كان لنفسٍ أن تموت إلاّ بإذن الله كتاباً مؤجّلاً و من يرد ثواب الدّنيا نؤته منها و من يرد ثواب الآخرة نؤته منها و سنجزي الشّاكرين (145)
برخي با اين پندار كه شركت در جنگ موجب مرگ و فرار از جنگ موجب بقاي عمر خواهد بود، درباره شهداي احد مي گفتند: اينان اگر به جنگ نرفته بودند كشته نمي شدند و نمي مردند. خداوند سبحان به اين گروه و نيز به آنان كه مي پنداشتند تدبير امور به دست رسول خدا و مؤمنان است و از همين رو ايمان آوردند تا صاحب اختيار باشند مي فرمايد: بر اساس توحيد افعالي و نيز استحاله تفويض و امتناع تعطيل، هيچ كاري از هيچ كس هرگز بي اذن و اجازه و اراده تكويني خداوند انجام نمي گيرد، پس مرگ و زندگي به دست خداست و هيچ كس در اين امور سهمي ندارد. بر اين اساس نه حضور در جنگ مرگ آور است و نه گريز از آن حيات بخش، زيرا مرگ هر كس در زمان مقرّر فرا مي رسد. انسان با اين باور هرگز از جبهه نبرد حق با باطل نمي گريزد.
إسناد مرگ به انسان در اين آيه از قبيل اسناد فعل به «مورد» آن است، زيرا
موت، يعني زوال روح از بدن، هرگز فعل ارادي و اختياري انسان نيست تا وي فاعل آن باشد. معناي آيه شريفه نيز اين است كه تأثير عوامل مادي و عادي، اجراي قبض روح فرشته مسئول و اثر پذيري بدن انسان، و خلاصه ورود و ايراد مرگ بر انسان، همگي به اذن پروردگارند، پس انسان در جريان مردن واقعاً مفعول و ظاهراً فاعل است. اذن الهي كه مقصود از آن فقط علم خدا نيست، بلكه اراده تخلف ناپذير الهي نيز در آن ملحوظ است سهمي تعيين كننده در نظام و ساختار علّي و معلولي حاكم بر جهان هستي دارد، چنان كه مردن هركسي قبل از آن محال است و با رسيدن آن حتمي مي شود.
حتمي بودن مرگ براي همه انسان ها، قضاي كلي الهي است كه با توجه به ثبوت آن، قضاي معين و اجل نام مي گيرد. اين مدت معين كه شخص حق حيات دارد، كتاب مؤجل است، بنابراين با توجه به عدم تقديم و تأخير در اجل مسمّا، فرار كردن از مرگ سودي ندارد. البته قَدَر الهي اقتضا مي كند كه انسان از حوادث پيشگيري كند، زيرا در عالم طبيعت، زمان مرگ قطعي نيست و با شرايط مختلف دگرگون مي شود.
دنياخواهان كه اراده محض راجع به دنياي صرف دارند، چون هدف اخروي ندارند از آخرت و مواهب معنوي بي بهره اند. نسبت به متاع دنيا نيز چنين نيست كه هرچه بخواهند خداوند به آنان بدهد، بلكه به اندازه كاري كه كرده و تباه نساخته اند، خداوند به هر كه و به هر مقدار كه خود بخواهد به آنان مي دهد؛ اما هركس آخرت را بخواهد و براي آن كار كند، هر اندازه بخواهد خدا مي دهد و دنياي او را نيز في الجمله تأمين مي كند، بنابراين ثواب آخرت قطعي و بهره دنيا محفوظ است.
جزاي شاكران را خداوند خود مي داند و عطا مي كند. خداوند سبحان پاداش شاكران را مشخص نفرمود؛ گويا برتر از آن است كه ويژگي آن ذكر شود. تكرار جزاي شاكران در اين آيه و آيه قبل، تنوع در گفتار با فعل غايب و حاضر، تصريح به اسم جلاله و اكتفا به ضمير، نشان اهتمام در پاداش بخشي شاكران ثابت قدم و پايدار است.
تسنيم ج 15 صص 381 تا 383
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#خاطرات_حاج_محسن_قراءتی
كتك مبارك
مرحوم پدرم بسيار اصرار داشت كه من محصل حوزه علميه و روحانى شوم ولى من مخالفت مىكردم، لذا براى ادامه تحصيل به دبيرستان رفتم.
روزى به مدير مدرسه گزارش دادم كه چند نفر از همكلاسىهايم در مسير راه مدرسه، ديگران را اذيّت مىكنند، مدير هم آنها را تنبيه كرد.
آنها متوجّه شدند و در تلافى با هم همفكر شدند و در مسير برگشت كتك مفصّلى به من زدند كه سر و صورتم سياه شد و بىحال روى زمين افتادم و به سختى خود را به منزل رساندم. پدرم گفت: محسن چى شده؟ گفتم: هيچى، مىخواهم بروم حوزه و طلبه شوم!
امروز بسيار خوشحال هستم كه در اين مسير قدم گذاردهام و خدا را شاكرم كه چگونه با حادثهاى مسير زندگيم را عوض كرد.
خاطرات از زبان حجت الاسلام محسن قرائتی - 1، صص 29 و 30
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#عجیب
سؤال بهجا و جواب عجیب
برخی در تفسیر آیه ثُمَّ استَوى عَلَى العرش [أعراف 54] به گفتۀ مالك بن أنس، رئيس فرقۀ مالکیه استدلال کردهاند که از وی درباره تفسیر آیه الرحمنُ عَلَى العَرشِ استَوى [طه 5] يا ثُمَّ استَوى عَلَى العَرش چنین سؤال شد: كيف استوى؟ او پاسخ داد که چگونگی استوای خدا بر عرش ناشناخته و معنای استوا روشن و ایمان به آن واجب و سؤال کردن در این
زمینه بدعت است: ... الكيف غير المعقول و الاستواء منه غير مجهول و الإيمان به واجب و السؤال عنه بدعة [الدر المنثور 91/3]، زیرا در میان صحابه کسی این مطلب را از پیامبر و سؤال نکرد، پس ما نیز حق نداریم پرسش کنیم. ابوحنیفه رهبر فرقه حنفیه نیز در این باره گفته است که به تفسیر این آیه کاری نداشته باشید. [مجمع البیان 660/4] در پاسخ این آراء باید گفت که دنبال کردن و تأویل متشابه از سر فتنه گری منع شده است [آل عمران 7]؛ نه تفسیر آن که با ارجاعش به آیات محکم معنای آن آشکار و تشابه آن برطرف میشود. توضیح: سراسر قرآن کریم نور است؛ اما بعضی از آیات روشن تر از آیات دیگرند؛ نظیر خورشید و ماه که یکی ضیاء و دیگری نور است؛ لیکن ماه نور خود را از خورشید میگیرد؛ آیات متشابه نیز نورشان را از آیات محکم میگیرند پس همه باید آیات محکم و متشابه را بشناسند و راه ارجاع متشابه به محکم را بدانند و این یکی از معانی تدبّر در قرآن است که خدا همگان را بدان فراخوانده است: «أَفَلا يَتَدَبَّرونَ القرءان» [نساء 82]
تسنیم 115/29 و 116
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
17.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سید علی خامنهای فاتح جنگ است
حسین طاهری در محضر امام خامنهای
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402