بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه
اَلَّذينَ قالوا لاِخوانِهِم وقَعَدوا لَو اَطاعونا ما قُتِلوا قُل فَادرَؤوا عَن اَنفُسِكُمُ المَوتَ إن كُنتُم صادِقين (168)
منافقان درباره جنگ اُحد قولي داشتند و فعلي: فعل آنان حضور نيافتن در صحنه نبرد بود و قول آن ها تخطئه حضور در جنگ، آسيب پذيري شركت كننده در آن، توجيه عدم حضور خود و تثبيط ديگران از شركت در آن بود و چون قول آنان از فعل آن ها زشت تر بود، در اين آيه پيش از فعلشان آمده است.
سرشناسان منافقان در حالي كه خود از همراهي و شركت در رزم خودداري كرده بودند، درباره برادران قومي و نژادي خود كه در آن جنگ كشته شده بودند مي گفتند كه اگر از ما در خودداري از حضور در جنگ پيروي مي كردند كشته نمي شدند؛ يا به همكيشان و همفكران خويش مي گفتند چنانچه كشته شدگان به سخنان ما گوش فرا داده و از فكر ما پيروي مي كردند كشته نمي شدند.
خداوند سبحان در پاسخ مي فرمايد اگر آنان راست مي گويند مرگ را از خودشان دور كنند؛ اما هرگز نمي توانند چنين كنند، زيرا مرگْ تقدير حتمي الهي است و مانع پذير نيست؛ همچنين حضور در صحنه جنگ عامل قطعي
مرگ نيست و غيبت از جبهه نبرد نيز عامل حتمي حيات نيست، بنابراين حيات و ممات مطابق پيشنهاد منافقان تنظيم نمي شود. افزون بر اين بايد بدانند كه كشته شدن در جنگ، شهادت در راه خداست نه مردن متعارف.
تسنيم ج 16 صص 270 و 271
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#نصیحت(خیرخواهی)
سخنانی جامع از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم
دوستی با مردم، نصف عقل است. غصه، نصف پیری است.
سؤال کردن، نصف علم است.
سلام، قبل از گفتار است.
مشکینی علی، مترجم: جنتی احمد، نصايح، ص 15
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#خاطرات
ضمانت اموال ديگران
بچه كه بودم با دوستانم مىرفتيم به روستاهاى اطراف كاشان و بدون اطلاع صاحبان باغها، ميوههاى آنان را مىخورديم و فرار مىكرديم، فكر مىكردم چون به سن تكليف نرسيدهام، مسئوليّتى ندارم. سالها گذشت تا اينكه در حوزه آموختم كه تعرّض به مال مردم ضمانت دارد، گرچه در زمان كودكى باشد.
مقدارى پول برداشته و به همان روستا نزد صاحبان باغها رفتم و داستان را برايشان تعريف كرده و حلاليّت طلبيدم.
بعضى پول گرفتند و بعضى علاوه بر حلال كردن، ما را به خانۀ خود مهمان كردند!
خاطرات حاج آقا قراءتی ج 1 ص 31
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#قواعد_نوشتن_همزه
[مقدمه: یکی از لغزشگاهها در املا، نوشتن همزه است. لذا باید قواعدش را بدانیم تا درست بنویسیم. کرامتی]
الف - همزه در آغاز کلمهها به صورت آ (آ در اصل، مرکب از همزه و الف است)، اَ، اِ یا اُ نوشته میشود. مانند: آسیا، اَسب، اِداره، اُتاق. کلمههای خارجی معمول در فارسی هم از همین اصل تبعیّت میکنند.
کلمهی ئیدروژن و ترکیبهای آن، از این قاعده مستثناست.
دکتر یاحقی و دکتر ناصح، راهنمای نگارش و ویرایش ص 11
إن شاء الله این مبحث ادامه خواهد داشت.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
اطلاعیه
جلسهی توضیح و تِلاوت آیات قرآن کریم
جلسهی «توضیح آیات توسط محمدرضا کرامتی سپس تلاوت خیلی کوتاه توسط داوطلبان»
مکان: بجنورد پای توپ خیابان شهید صفا مسجد امام محمد باقر علیه السلام (مسجد دروازه گرگان).
زمان: شنبهشبها بلافاصه بعد از نماز عشا.
شرکت برای عموم آزاد است حتی خواهران هم میتوانند در قسمت مخصوص خواهران مستمع توضیح باشند.
مدت جلسه، حدود یک ساعت.
توضیح آیات به اندازهی توان علمی خواهد بود نه به اندازهی انتظار مخاطبان گرامی چون لا یکلف الله نفسا إلا وسعها.
محمدرضا کرامتی
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
12.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥ثابتی شفاف سازی کرد؛
▪️حقوق یک نماینده مجلس چقدر است؟
▪️ماهانه بابت هزینه دفاتر نمایندگان چقدر هزینه میشود؟
▪️چرا وام مسکن و خودروی صفر را دریافت نکردم؟
⬅️ اینها سوالات پرتکراری است که در مدارس و مساجد و دانشگاه ها از من پرسیده شده و صریح پاسخ داده ام.
@Sabety_ir
#پرهیزازاشرافیگری
🗳 جهش ایران |
@jahesheiran
10.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟡 شبهه
امام جمعه اهل تسنن خواف
حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) به شهادت نرسیده است، به مرگ طبیعی درگذشته است
🟢 پاسخ یک جوان دانشجو در تماس تلفنی با این عالم اهلسنت را #حتما بشنوید 👌
ــــــــــــــــ
👈پاسخبهشبهاتفــجازی👇
🆔 @Shobhe_ShenaSi
دکتر محمدرضا کرامتی
🟡 شبهه امام جمعه اهل تسنن خواف حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) به شهادت نرسیده است، به مرگ طبیعی درگذش
درود خدا چنین دانشجویان مدافع حریم ولایت
‼
⚠️ نفوذ جاسوس انگلیسی در لباس روحانیت و اجتهاد!!
❌️ یک همجنسگرای ایرانیالاصل با نفوذ در حوزه نجف تا سطح اجتهاد پیش رفت! آنجا سید و مجتهد شد، به ایران آمد و در امتحان ورودی خبرگان هم قبول شد! حتی در لیست انتخاباتی بعضی از جناحهای سیاسی قرار گرفت اما سال ۱۳۹۴ در دقیقه نود شناسایی و دستگیر شد.
🇬🇧 نامش سید سعید جلیلی چوبتراش معروف به سعید آلمحمد بود، چوب تراش یک جاسوس انگلیسی بود که تلاش داشت به مجلس خبرگان ایران نفوذ کند. وی با آموزش هایی که در سازمان های جاسوسی انگلیس به ویژه در MI6 دیده بود، توانست در نجف تا درجه اجتهاد هم پیش برود.
‼️ او در مصاحبهای میگوید: من هدفم از شرکت در انتخابات مجلس خبرگان این است که اگر بتوانم نعلین آقا را جفت کنم!!
⚠️ به نظر شما چه تعداد "چوب تراش" در سازمانها و نهادهای دولتی و غیردولتی داریم؟! هر فردی در لباس روحانیت را مساوی با روحانیت اصیل ندانیم!!
قدیمیه ولی کهنه نمیشه⁉️
هرروزباید. دیده شود.👆
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه
ولاتَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللهِ اَمواتاً بَل اَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقون (169) فَرِحينَ بِما آتاهُمُ اللهُ مِن فَضلِهِ ويَستَبشِرونَ بِالَّذينَ لَم يَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم اَلاّ خَوفٌ عَلَيهِم ولا هُم يَحزَنون (170) يَستَبشِرونَ بِنِعْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ وَأَنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِينَ(١٧١)
منافقان يا افراد سست ايمان به سبب عدم اعتقاد به زندگي پس از مرگ، حضور در جنگ را القاي خود در تهلكه پنداشته و گمان مي كردند با كشته شدن زندگي خود را از دست مي دهند و چيزي آن را جبران نمي كند و براثر همين خيال، شهيدان را مرده يعني بي اثر مي انگاشتند، از اين رو خداوند سبحان در اين آيات، حقانيت حيات پس از مرگ، زنده بودن شهيدان راه خدا و حيات ويژه برزخي آنان را مطرح و هم توهّم نابودي شهيدان و هم پندار بي اثر بودن شهادت آنان را دفع مي كند و حيات برزخي را كه براي مسلمانانِ معتقد به اصل معاد نيز روشن نبود، براي آنان تبيين مي فرمايد.
خداوند سبحان هم وضع شهيد را به بازماندگان اعلام مي كند و هم از همرزمان شهيد به او گزارش مي دهد تا از سويي بازماندگان اعتراض و توهمي سوء نداشته باشند و از سوي ديگر راهيان كوي شهادت تشويق شوند و شهيدان، خوشحال.
حيات پس از مرگ براي همگان قطعي است؛ امّا شهيد و هر كه در حدّ و مقام او باشد، زندگي برزخي ويژه، والاتر و برتر از زيست برزخي افراد عادي دارد. شهيدان هم اكنون از زندگي ويژه برزخي برخوردارند و در آن برزخ كه روضه اي از رياض بهشت است از رزق و نعمت و فضل الهي بهره مندند.
شهيد، مقتول است به لحاظ دنيا؛ و حي است به لحاظ برزخ.
شهيدان زنده اند و نزد خدا و روزي و ارتزاق آنان نيز عنداللهي است. مراد از اين عنديت و قرب، قرب مكانتي و منزلتي است، زيرا خداوند سبحان از جسم بودن، مكان داشتن و امثال آن منزّه است و روح مجرّد از جسميت مي تواند به خداوند قرب معنوي داشته باشد. از تقديم ظرف (عِندَ رَبِّهِم) بر فعل (يُرزَقون)، اهتمام به اين قرب دانسته مي شود.
حيات شهيدان، عند الله واقعي است نه عندِ علمي؛ و چون هرچه نزد خداست ثابت است، تمام آنچه به شهيدان مي رسد از زوال مصون است و آنان به سبب بهره مندي از حيات و رزق عنداللهي، جاودانه متنعم اند.
شهيدان در برزخ و در بهشت جاويدان، هم از رزق جسماني بهره مندند و هم از روزي معنوي؛ مانند معرفت، شهود و لذت حضور.
شهيدان از اين مقام و براي بهره مندي از رزق كريم و بي زوال و پاداش عظيم الهي و نيز به جهت آثار حياتي كه شهادتشان براي جامعه داشته است، شادمان اند و شادماني اهل ايمان به فضل و عطاي الهي است نه به زخارف دنيا. البته فرح شهيدان فراوان است كه مواردي از آن در اين آيات آمده است.
بر زنده بودن شهيدان، آثاري حقيقي مترتّب است كه نشاط و نعمت سرشار و بي زوال كه آنان را دربر گرفته است، يكي از آن هاست. خون شهيد نيز آثاري عملي دارد و همان گونه كه وي در زندگي اش براي نجات ديگران مي كوشيد، آثار و بركات خون او نيز سبب مي شود گروه بيشتري هدايت شوند و راه شهيد را در پيش گيرند.
شهيد، با هوش و با آثار عملي از اين دنيا به نشئه ديگر مي رود، از اين رو به امور دنيا آگاه است و از دنيا خبر مسرّت بخش مي گيرد. او مستمر استبشار مي كند؛ يعني نشاط از راه بشارت مي طلبد تا مسرور گردد و خداوند يا مدبّران الهي، حال مؤمنان سالك و رهپويان ملحق نشده را به شهدا مژده مي دهند و آن ها خوشحال مي شوند.
گزارش اين صحنه، عامل تشويق و تحريك رزمندگان و راهيان كوي شهادت است و ذكر استبشار شهيد در اين گزارش، تحميد حال وي و بيانگر عظمت مقام اوست كه بعد از ارتحال نيز همچون قبل از آن به فكر نجات ديگران و نگران آنان است نه بيگانه و بي تفاوت. از آنجا كه شهيد ايثارگر است و با همين فضيلت سفر كرده است، جوياي خبر از دوستان و برادران همفكر و همراه و همرزم خويش است كه راهي كوي شهادت و در ميانه راه اند و هنوز به شهيد و به مقصد نرسيده اند؛ نه از حال كساني كه در پي شهيدان و پوينده راه آنان نيستند، زيرا اينان اصلاً حركت نكرده اند، از اين رو هرگز مصداق عنوان
(لَم يَلحَقوا) نيستند كه عدم ملكه است. نخستين مژده دريافتي شهيد پس از شهادت نيز آگاهي از وضع همرزمان است.
(يَستَبشِرون) به معناي درخواست سرور و يافتن بشارت است و خداوند سبحان در پاسخ اين خواست شهيدان مي فرمايد كه همرزمان آنان هيچ گونه ترس و اندوهي نخواهند داشت و شهدا با گرفتن اين بشارت از خداوند خوشحال مي شوند.
مقامات معنوي كه رسيدن به آن ها فرح بخش است هرگز خوف و حزني در پي ندارند. حزن درباره گذشته و خوف نسبت به آينده است و مؤمن مخلص كه همچون شهيد از گرو تاريخ و زمان بيرون است، نه چيزي را در گذشته از دست داده است تا غمگين باشد و نه در آينده از كف مي دهد
ادامه دارد 👇
تا از زوال داشته هايش بهراسد.
محبوب مؤمنان، خداي سبحان و اسماي حسناي اوست كه هرگز نابود نمي شود. به ديگر سخن، دلبستگي مؤمنان به اموري جاودان است؛ نه چيزهاي فناپذير و از دست رفتني، تا با از دست دادن آن ها اندوهگين شوند؛ يا با احتمال از دست دادن آن ها هراسناك گردند. بر همين اساس، هر خوفي از آنان برداشته شده است و هميشه از غم منزّه اند: (ألاّخَوفٌ عَلَيهِم ولاهُم يَحزَنون). بي شك، مؤمن بايد در دنيا همواره ميان خوف و رجا باشد.
فراق شهيدان نيز همرزمانشان را خائف و محزون نمي كند، چون با اعلام الهي مي دانند كه خود چيزي را از دست نداده اند و شهيدان نيز به زندگي بهتر و برتر رسيده اند. البته اندوه عدم نيل خود به فوز شهادت را دارند و نيز براثر عاطفه اشك مي ريزند.
گفتني است همان گونه كه پيام فرشتگان مكرّم، نهي از اندوه است[1]
، اثر تكويني شهيدان نيز كه به مقام كرامت رسيده اند اين است كه به اين مقام برسيد و بر گذشته و آينده پا بگذاريد كه ديگر خوف و حزني نخواهيد داشت.
شهيدان مستبشرند و مژده خوب مي خواهند و خداي سبحان مبشّر است و به شهدا بشارت مي دهد. اين بشارت، گزارش ياد شده و نعمت و فضل الهي است، بنابراين بشارت شهدا گاهي به گرفتن گزارش از وضع سالكان به مقصد نرسيده است و زماني به نعمت و فضل خدا و اينكه اجر مؤمنان ضايع نمي شود. طبق استبشار دوم كه اعم از استبشار اول است، نعمتي عظيم و فضلي بزرگ بهره شهيدان مي شود و خداي سبحان با فضل خويش با آنان رفتار و بيش از عمل دنيايي شان آن ها را از رحمت خود بهره مند مي كند. فضل در مقابل عمل نيست. عنوان «فضل» در زيادت ظهور دارد، بنابراين فضل در اينجا زائد بر مقدار پاداش است كه به شهيدان داده مي شود.
تذكّر: آيات مورد بحث عام اند و همه كشته شدگان در راه خدا را شامل مي شوند و مورد نزول يعني شهداي اُحد، سبب تخصيص نيست.
تسنيم ج 16 صص 276 و 280
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#اصطلاحات_تفسیری
مورد، مخصّص نیست.
[کرامتی: «مورد، مخصّص نیست» یعنی مثلا اگر گفته شده است این آیه در مورد فُلان نازل شده است، با فرض صحت این شأن نزول، مطلب آیه، اختصاص به او ندارد و ممکن است شامل افراد دیگر در زمان و مکان دیگر هم بشود.]
اشاره: أ. مفسران عامه اين آيات را بر مطلق مهاجران تطبيق كرده اند[2]
؛ ولي طبق اين روايت درباره اميرمؤمنان، علي(عليهالسلام) و همراهان آن حضرت نازل شده اند. آري مورد مخصّص نيست و اطلاق و عموم آيه حجّت است، پس شامل همه مصاديق مي شود، هرچند شمول آن نسبت به جريان حضرت علي(عليهالسلام) و همراهان ايشان يقيني است.
===========
[2]ـ ر.ك: الدر المنثور، ج2، ص413.
تسنيم، ج 16 ص 657
کرامتی:
1- مراد از مفسران عامه، مفسران أهل سنت است.
2- مراد از این آیات، آیات پایانی سورهی آل عمران است.
3- مراد از این روایت، روایت موجود در تفسیر برهان ج 2 ص 146 است.
4- منظور از آیه، آیهی 191 آل عمران است.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402