eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
497 دنبال‌کننده
899 عکس
986 ویدیو
38 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد «نشر مطالب کانال، فقط همراه لینک آن رواست» نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
اللهم عجل لولیک الفرج. اللهم انصر الإسلام و أهله و اخذل الکفر و أهله. اللهم انصر المظلومين و اخذل الظالمين. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دکتر محمدرضا کرامتی
#خاطرات_علمی_کرامتی بحث علمی با دو روحانی در مدینه لزوم اتحاد سنی و شیعه علت کم‌اعتنایی شیعه به بعض
آیه‌ی تیمم: المائده ... وَإِن كُنتُم مَّرْضَىٰ أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِّنكُم مِّنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُم مِّنْهُ... . ... ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﻴﻤﺎﺭ ﻫﺴﺘﻴﺪ ﻳﺎ ﺩﺭ ﺳﻔﺮ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻳﺎ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﻗﻀﺎﻱ ﺣﺎﺟﺖ [ ﺩﺳﺘﺸﻮﻳﻲ ]ﺁﻣﺪﻩ ، ﻳﺎ ﺑﺎ ﺯﻧﺎﻥ ﺁﻣﻴﺰﺵ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﺪ ﻭ ﺁﺑﻲ [ ﺑﺮﺍﻱ ﻭﺿﻮ ﻳﺎ ﻏﺴﻞ ] ﻧﻴﺎﻓﺘﻴﺪ ، ﺑﻪ ﺧﺎﻛﻲ ﭘﺎﻙ ، ﺗﻴﻤﻢ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﺻﻮﺭﺕ ﻭ ﺩﺳﺖ ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺴﺢ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ... (٦) https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
سر و ته ! (گفت و شنود) گفت: خانم آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات به نظام هشدار داده است که «‌تا دیر نشده از این انتخابات عبرت بگیرید و مسیرتان را تغییر بدهید‌»! گفتم: کجای مسیر را تغییر بدهیم؟! مثل شما تحریم‌ها را دو برابر کنیم؟! چند هزار کارخانه و مرکز تولید را تعطیل کنیم؟! منتقدان را به باد فحش و ناسزا بگیریم؟! ساخت موشک و پهپاد را متوقف کنیم؟! مانند وزیر مسکن دولت شما افتخار کنیم که یک مسکن مهر هم افتتاح نکرده‌ایم؟! ساخت پالایشگاه را کثافت‌کاری بدانیم؟! قیمت مسکن را ۸ برابر کنیم؟! خودکفایی را مزخرف بدانیم؟! اگر رای نیاوردیم ادعای تقلب کنیم؟! ۱۸ میلیارد دلار بی‌زبان و ۶۰ تن طلا را بر باد بدهیم؟! هزاران میلیارد تومان قرض روی دست ملت بگذاریم؟! دیپلماسی التماسی را دنبال کنیم؟! همه کارهای مملکت را به FATF و برجام گره بزنیم؟! و... گفت: ایشان می‌گوید صدای اکثریت خاموش را بشنوید! گفتم: چرا صدای اکثریت گویا را نمی‌شنوند که به صحنه آمده و این طیف را نفی کرده‌اند؟! گفت: چه عرض کنم؟! گفتم: لیوان را وارونه روی میز گذاشته بودند، یارو با تعجب گفت؛ این لیوان که سرش بسته است! بعد لیوان را سر و ته کرد و گفت؛ ته این لیوان هم که سوراخ است! https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️توی جنگ هستن توی سیل هستن توی زلزله هستن توی پل سازی و راه سازی هستن توی مبارزه با اشرار لب مرز هستن توی کارهای جهادی هستن خلاصه همه جا هستن از نظر ما اینها عاشقن ولی براندازا و ارباباشون بهشون میگن تروریست! 📌 خبر فوری سراسری @fori_sarasari
بسم الله الرحمن الرحیم ولكل وجهة هو مولّيها فاستبقوا الخيرات أين ما تكونوا يأت بكم الله جميعاً إنّ الله علي كلّ شي ءٍ قدير (148) هر امتي همان‌گونه كه داراي شريعت و منهج و منسكي خاص است، وجهه و قبله‌اي خاص دارد. البته مولّي و زمامدار همه رويكردها با حفظ اختيار انسانْ، خداست. مؤمنان بي‌آنكه به شرق يا غرب روكنند بايد به سمت خير حركت كرده و در انجام كارهاي نيك سرعت گرفته و از ديگران سبقت بگيرند. خير و استباق، در پيمودن راه راست و امتثال فرمان الهي و رسيدن به مقصد است كه در هر عصر و مصري منهاج خاص دارد و در عصر كنوني با شريعت و منهج محمدي (صلّي الله عليه وآله وسلّم) همراه است. راهها فراوان است و هر كسي راهي را كه پسنديد برمي‌گزيند؛ ليكن پايان همه راهها و بازگشت همه به سوي خداست. همه چيز در مشهد خداست و هيچ چيز از قلمرو علم نامحدود و قدرت مطلق الهي بيرون نيست، ازاين‌رو خداوند بر احضار انسان، در هر جا باشد، براي حساب و داوري تواناست. پيام آيه، با توجه به دو نكته اخير، وعده به نيكان و وعيد به بدان است. تسنيم ج ۷ ص ۴۴۹ https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
خشوع و خضوع الفرق بين الخشوع و الخضوع مع أن في كليهما معنى التذلل و الانكسار أن الخضوع مختص بالجوارح و الخشوع بالقلب. الميزان في تفسير القرآن، ج‌1، ص: 152 فرق ميانه خشوع و خضوع با اينكه معناى تذلل و انكسار در هر دو هست، اين است كه خضوع مختص بجوارح و اعضاى بدنى آدمى است، ولى خشوع مختص بقلب است. ترجمه تفسير الميزان، ج‌1، ص: 229 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
در نهج البلاغه خطبه اي [شماره‌ي اين خطبه طبق نسخه‌ي صبحي صالح، 221 است و طبق نسخه‌ي فيض، 212] است كه اين گونه آغاز مي شود: «يا له مراماً ما أبعده و زوراً ما أغفله و خطراً ما أفظعه»؛ وه! كه چه مقصد بسيار دور و چه زيارت كنندگان بي خبر و چه كاري دشوار و مرگبار! و در پايان آن چنين مي فرمايد: «مرگ آن چنان بر هستي انسان مسلّط مي شود و او را فرا مي گيرد كه وصف پذير نيست، عقول دانشمندان توان آن را ندارد كه پديده مرگ را به درستي تشريح كنند! يكي از جمله هاي بلند خطبه مزبور این است كه مي فرمايد: اينان خواه در شب سفر كنند و در سفر شب بميرند، يا در روز مسافرت كنند و روزْ رخت بربندند، سرمدي خواهند شد. اين جمله از غرر جمله هاي نهج البلاغه است و شارحان نيز در تشريح اين جمله كوشش ها كرده اند، ولي بسياري از آنان به عمق اين جمله امام علي(عليه‌السلام) ره نيافته اند. ابن ابي الحديد معتزلي در شرح اين خطبه مي گويد: « اين خطبه از عمقي عجيب برخوردار است و حاوي الفاظي بليغ، مشكل و فصيح است كه اگر كسي اين فصل از نهج البلاغه را بررسي كند، خواهد فهميد كه آنچه معاويه گفته است كه «كسي جز علي فصاحت را براي قريش بنيانگذاري نكرد»، صحيح گفته است، اگر تمام فصحاي عرب در جايي جمع باشند و اين خطبه بر آنان قرائت شود، شايسته است همگي به خاك افتاده، سجده كنند! همان گونه كه شعرا براي قول عدي بن رقاع سجده كردند و در جواب اعتراض عده اي گفتند: ما جايگاه هاي سجده در شعر را مي شناسيم، همان گونه كه شما جايگاه هاي سجده در قرآن را مي شناسيد»[1]. همان طور كه قرآن سوره هايي دارد و در آن آياتي است كه اگر خوانده شود، بايد سجده كرد، علي بن ابي طالب(عليه‌السلام) نيز خطبه هايي دارد كه (يكي از آن ها همين خطبه است) اگر آن را براي خردمندان فصيح و بليغ و كارشناسان فصاحت و بلاغت بخوانند، بايد سجده كنند!. اين نكته در حضور استاد علامه طباطبايي مطرح شد كه چگونه ابن ابي الحديد چنين تعبير بلندي دارد. استاد فرمود: ابن ابي الحديد گزاف نگفته است، زيرا سجده براي كلام خداست؛ همان محتواي قرآني است كه به صورت خطبه هاي =========== [1]ـ شرح نهج البلاغه، ابن ابي الحديد، ج11، ص153. علي(عليه‌السلام) درآمده است، سجده در حقيقت براي كلام خداوند است، نه براي كلام مخلوق او. ابن ابي الحديد در ادامه مي گويد: «قسم ياد مي كنم به آن مبدئي كه همه امّت ها بدان سوگند ياد مي كنند كه من اين خطبه را از پنجاه سال پيش تاكنون، بيش از هزار بار خوانده ام، و هر بار كه مي خواندم برايم تازگي داشت و مطلب جديد و موعظه اي تازه در قلبم پديد مي آورد[1]. =========== [1]ـ شرح نهج البلاغه، ابن ابي الحديد، ج 11، ص153. شميم ولايت، صص 561 و 562 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
چون امروز روز بزرگداشت مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی است لذا مطلبی از شهید علامه مطهری رضوان الله علیه تقدیم می‌گردد: مرحوم سيد جمال اسدآبادي معروف وقتي كه در مصر بود به هر جا كه مي‏رفت‏ مردم را بيدار و آگاه مي‏كرد ، با استعمار در همه جا مبارزه مي‏كرد و ريشه‏ نهضتهايي كه در شرق اسلامي صورت گرفت اين مرد بود . در مصر انقلابي بپا كرد . استعمار انگلستان عجيب به وحشت افتاد . تبعيدش كردند . وقتي او را سوار كشتي كرده و مي‏خواستند ببرند دوستان و ارادتمندانش خواستند مقداري پول به او بدهند تا همراه خود داشته باشد . قبول نكرد . گفتند : آخر تو يك آدم اسير چرا اين پول را قبول نمي‏كني ؟ گفت : شير هر جا كه‏ برود طعمه خود را پيدا مي‏كند ، من هر جا كه باشم اين‏قدر علم و هنر دارم‏ كه بتوانم زندگي خودم را اداره كنم . اين است كه مي‏گويند سعادت ملتها به داشتن استحكامات نيست ، به‏ داشتن معدنها و ساختمانها نيست ، فقط به داشتن يك چيز است : داشتن‏ انسانهاي ساخته‏شده . از اينجا مي‏توانيم بفهميم كه چرا پيغمبران در ميان‏ صنعتها و اختراعها و فنون ، تنها به يك فن و صنعت مي‏پردازند و آن صنعت‏ انسان‏سازي است . آشنایی با قرآن ج ۷ ص ۵۳ https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
6.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ سیل دروغ در سیستان و بلوچستان! آفرین به این دختر جوان! پاسخ های منطقی و مستدل ایشون شنیدنیه... 📌 خبر فوری سراسری @fori_sarasari