eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
523 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
1.8هزار ویدیو
55 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد «نشر مطالب کانال، فقط همراه لینک آن رواست» نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
همچنین امام حسن و امام حسین ( علیهما السلام ) هر دو امام اند : « الحسن و الحسین إمامان قاما أو قعدا » 3 اما ادامه امامت از نسل سید الشهداست و این به معنای کوتاهی کردن امام مجتبی ( علیه السلام ) نیست .ادامه یافتن نبوت و امامت در نسلی خاص ، همچون قرار دادن نبوت و امامت در شخص خاص ، از قلمرو فهم و تشخیص عقل بیرون است . __________________ [ 1 ] . سورهٔ هود ، آیهٔ 46 . [ 2 ] . سورهٔ تحریم ، آیهٔ 10 . [ 3 ] . علل الشرایع ، ج1 ، ص211؛ مناقب آل ابی طالب ، ابن شهرآشوب ، ج3 ، ص394 . توضیح : اثبات اصل نبوت عام ، رسالت عام ، ولایت ، خلافت و امامت عام و ضرورت آن ها بر عهده عقل است و عقل در حد خود ، کلّیات این گونه مسائل را می فهمد و ثابت کرده و ضروری هم می داند؛ اما تطبیق آن ها بر اشخاص را ادراک نمی کند و از فهم مصداق ، که چه کسی پیامبر و امام می شود، ناتوان است. خدا می داند که رسالتش را در کجا و در نسل چه کسی بگذارد : « اللهُ اَعلَمُ حَیثُ یَجعَلُ رِسالَـتَـهُ » . 1 عقل تنها می فهمد که پیامبر باید معجزه داشته باشد ، چنان که تفاوت معجزه با علوم غریبه ای مانند سحر و شعبده و . . . را ادراک می کند . براین اساس ، چنانچه در روایات معتبری ثابت شود که نبوت از نسل حضرت یوسف ( علیه السلام ) با همه اوصاف کمالش ، قطع و خارج شد و در نسل برادرش « لاوی » ادامه یافت ، عقل از فهم این موضوع درمانده است. همچنین عقل درنمی یابد که چرا پیامبر اعظم ( صلی الله علیه وآله وسلم ) نباید پس از خود ، پسر داشته باشد و امامت باید به امیر مؤمنان ، علی بن ابی طالب ( علیهما السلام ) برسد و از فرزندان دختر رسول اکرم ( صلی الله علیه وآله وسلم ) ادامه یابد . این امور برهانپذیر نیستند و هیچ عقلی به آن ها دسترسی ندارد . گفتنی است که گاهی خدا در مورد کسی که استحقاق داشته باشد ، از راه دیگری ترمیم می کند ، چنان که درباره اسماعیل ( علیه السلام ) ترمیم کرد : اسماعیل و اسحاق ( علیهما السلام ) دو فرزند حضرت ابراهیم ( علیه السلام ) بودند؛ اما نبوت در __________________ [ 1 ] . سورهٔ انعام ، آیهٔ 124 . خاندان اسحاق ادامه یافت و اسماعیل ( علیه السلام ) با وجود همه آمادگی هایش ، پس از گذشت مدتی صاحب این فضیلت شد و پیامبر اکرم ( صلی الله علیه وآله وسلم ) از نسل اوست . درباره امام حسن مجتبی ( علیه السلام ) نیز در ادامه نسل امامت چنین جبران شد که دختر آن حضرت ، همسر امام سجاد ( علیه السلام ) و مادر امام باقر ( علیه السلام ) است و ادامه امامت در نسل اوست . کوتاه سخن : بر اساس مصالحی که عقل از فهم آن ها ناتوان است ، نبوت در نسل بعضی از پیامبران الهی ( علیهم السلام ) نبود؛ یا تا مدتی نبود . شاید درباره یوسف ( علیه السلام ) نیز همین گونه باشد . به هر روی ، راز این امور را عقل تشخیص نمی دهد و پرده برداری از این راز و مثلاً اشاره به نقش مادر در این موضوع ، فقط از وحی برمی آید؛ نه عقل . از تسنیم ج 41 صص 405 تا 410. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
با تسلیت سال‌روز شهادت عالم آل محمّد صلی الله علیه و آله علی بن موسی الرضا علیه السلام، ورقی از کتاب علوم ایشان رو می‌خونیم: در روايتي كه فضل بن شاذان از علي بن موسي الرضا (عليه السلام) درباره‌ي فلسفه‌ي جعل اولي الامر و وجوب اطاعت از آنان سؤال مي كند، آن حضرت، ضرورت وجود امام و حاكم اسلامي را از زواياي مختلف بيان مي دارند. در اين بيان، امام (عليه السلام) حكومت را تنها براي حفاظت از خون و ناموس مردم و يا جلوگيري از هرج و مرج معرفي نمي كنند؛ زيرا اين گونه از امور، در كشورهاي غير ديني نيز كاملا ً مطرح است. محور اصلي استدلال امام (عليه السلام) در اين بيان، همان ضرورت حفظ دين از تحريف و پاسداري از معارف و عقايد و اخلاق و احكام الهي است؛ اگر چه دامنه‌ي وظايف حاكم اسلامي، تا محافظت از جان و مال مردم نيز ادامه مي يابد. آن حضرت در اين بخش مي فرمايد: اگر خداوند براي مردم، امام و قيّم[2] و حافظ اميني قرار نمي داد، دين از ميان مي رفت و سنن و احكام الهي تغيير مي يافت و بدعت گذاران، دين را تحريف مي كردند و ايمان مردم متبدّل مي گشت و همه‌ي خلق به فساد كشيده مي شدند (بحار الأنوار ج 6 ص 60 ح 1) =========== [2] «قيّم» در اصطلاح قرآن و روايات؛ به معناي چيزي يا كسي است كه خود قيام دارد و ديگران را به قيام سوق مي دهد و لذا امام و رهبر و رئيس، به اين معنا، قيّم مردمند. بنابراين، نبايد قيّم به اين معنا را با قيّم در فقه، در ابواب مربوط به محجورين خلط نمود. ولایت فقیه علامه جوادی آملی صص 410 و 411 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم سلام عليكم در این قراءت «متن زیارت امام رضا علیه السلام» 👇که خیلی هم این قراءت، رایج شده، کدوم کلمه اشتباه خونده شده و درستش چیه؟ https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
حکمت 1 - روش برخورد با فتنه ها قَالَ عليه‌السلام: كُنْ فِي اَلْفِتْنَةِ كَابْنِ اَللَّبُونِ لاَ ظَهْرٌ فَيُرْكَبَ وَ لاَ ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ فرمود: در فتنه‌ها، چونان شتر دو ساله باش، نه پشتى دارد كه سوارى دهد، و نه پستانى تا او را بدوشند. تسنيم، جلد 22، صفحه 332: تبيين مسئله اين است كه در فتنه براي بسياري حق از باطل شناخته نمي شود و چنان غبار بر جامعه چيره شده كه معلوم نيست حق كدام است و باطل كدام؛ يا احياناً هر دو دسته از جهتي حق و از جهتي باطل اند. در اين صورت براي كساني كه واقعاً مطلب براي آنان مشوب است و راهي براي برطرف كردن آن ندارند، وظيفه است كه خود را بي جهت درگير نكنند تا حق از باطل آشكار گردد؛ البته اين مطلب فقط براي راه نيافتگان است؛ امّا آنان كه حق را شناخته و يافته اند، حتي سكوت و عدم اقدام آنان به ياري حق، تقويت و تأييد باطل است. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم سلام عليكم سخن نادرست ابن سيرين و اشتباه غزالي " ابن سيرين " يكي از علماي ايراني است بعد از اينكه حجاج خونريزي كه در دنياي اسلام نمونه است، به‏ درك رفته است ، مردي مي‏آيد در حضور او بدي حجاج را مي‏گويد ابن سيرين‏ مقدس مي‏گويد : " غيبت نكن ، الان غيبت تو گناهش بيشتر از گناه حجاج است من حاضر نيستم غيبت حجاج را بشنوم " . حرف مفت است عجيب اين است ك‏ه غزالي به اين بزرگي و عظمت ، اين‏ داستان را نقل و تأييد كرده اين اشتباه است با اينكه ما غزالي را مرد بسيار بزرگي مي‏دانيم يعني مرد مفكر فوق العاده اي است ، اما آدمهاي‏ بزرگ اشتباههاي بزرگ هم دارند مثل همين جا كه مي‏گويد : " راست گفته ابن سيرين ، آن مرد حق نداشته‏ غيبت حجاج را بكند ، حجاج مسلمان بوده " اگر حجاج را نمي‏شود غيبت كرد پس غيبت كي جايز است در دنيا ؟ ! پس ما هم شبانه روز بالاي منبر داريم‏ غيبت يزيد بن معاويه را مي‏كنيم چون مظالمش را بازگو مي‏كنيم خدا خودش‏ از فرعون غيبت كرده ، از نمرود غيبت كرده ، از قارون غيبت كرده ، از بلعم باعوراء غيبت كرده ، و از صدها نفر ديگر ، و از اقوامي غيبت كرده‏ ، از همه قوم بني اسرائيل يكجا غيبت كرده است نه ، اينها غيبت نيست‏ ديگر از آن طرف هم نيفتد. [کرامتی: این، غیبت است اما غیبتِ جایز] از کتاب فلسفه اخلاق شهید علامه مطهری رضوان الله علیه https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
کافران نیز به فروع اسلامی مکلف‌اند. تسنيم ج 23 ص 490
6.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴خیلی نامردید 🔹 خاطره‌ای از یک جوان حاضر در اغتشاشات ۱۴۰۱ که مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفت 🎴به کانال بپیوندید 👇 @bisto20_irib @bisto20_irib @bisto20_irib @bisto20_irib
زمان: حجم: 756.8K
بسم الله الرحمن الرحیم سلام عليكم به نظر شما تلفظ صحیح این عبارات چطوره؟ اناث، تلاوت، عناصر، کرامت، مرجع، مفاتيح الجنان، نقاط، نکات، یوسف و یونس. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دکتر محمدرضا کرامتی
بسم الله الرحمن الرحیم سلام عليكم #تلفظ_صحیح به نظر شما تلفظ صحیح این عبارات چطوره؟ اناث، تلاوت
الشورى يَهَبُ لِمَن يَشَاءُ إِنَاثًا وَيَهَبُ لِمَن يَشَاءُ الذُّكُورَ (٤٩) البقرة الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَٰئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ(١٢١) آل عمران ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ (٥٥) يوسف إِذْ قَالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يَا أَبَتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَبًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي سَاجِدِينَ (٤) النساء وَعِيسَىٰ وَأَيُّوبَ وَيُونُسَ وَهَارُونَ وَسُلَيْمَانَ وَآتَيْنَا دَاوُودَ زَبُورًا (١٦٣) https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
زمان: حجم: 1.13M
یکی از اشتباهات رایج، نفی و اثبات‌ها و امر و نهی‌های نادرست و بی‌دلیل است. از جمله، «می بخور‌‌؛ منبر بسوزان؛ مردم‌آزاری نکن» و «شب‌های قدر، شب‌های خوب نگریستن است نه شب‌های خوب گریستن». https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم سلام عليكم هفته دفاع مقدس و بازگشایی حوزه علمیه، مدرسه و دانشگاه را به مدافعان «حرم» (أعنی «جمهوری اسلامی ایران» عزیز)، طلاب، دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و استادان تبریک عرض می‌کنم. مشهوره که می‌گن هشت سال دفاع مقدس اما علامه جوادی آملی می‌گفت ده سال دفاع مقدس چون دو سال قبل از جنگ تحمیلی (سال 57 تا 59) هم مدافعان انقلاب اسلامی مشغول دفاع از انقلاب بودند. إن شاء الله همه، دوستدار و مدافع دانش و ارزش باشیم. محمدرضا کرامتی https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402