269.pdf
161.1K
مربوط به یادداشت بالا
متن نامه به رئیس محترم مجلس در قالب پیدیاف
@MohsenAlviri
🔹 انتشار مقاله "تأثیر آموزههای اهل بیت علیهم السلام بر آوردههای زبانی مردم بیهق (سبزوار)"
در شماره بیست و یکم فصلنامه شیعهپژوهی (سال هشتم، پاییز و زمستان ۱۴۰۰ ش.، صص ۴۷ ـ ۷۱) ، مقاله "تأثیر آموزههای اهل بیت علیهم السلام بر آوردههای زبانی مردم بیهق (سبزوار)" که برگرفته از رساله دکتری سرکار خانم دکتر فرشته کوشکی است، همراه با نام سرکار خانم دکتر زهرا روحالهی امیری (استاد محترم مشاور ساله) و نام بنده (استاد راهنما) منتشر شده است.
در این مقاله، پس از اشاره به پیشینه تشیع مردم بیهق (سبزوار) و توضیح در باره چگونگی اثرگذاری باورهای شیعی بر ابعاد مختلف زیست اجتماعی مردم، آوردههای زبانی مردم بیهق با بر پایه پنج محور نامها و القاب، اذان، تکیه کلامها، نوحهها و مراثی، و شعر در بازه زمانی ورود اسلام به منطقه تا قرن دهم هجری مورد بررسی قرار گرفته است. این مقاله که با بهره بردن از منابع کتابخانهای تدوین شده، نشان داده است که آوردههای زبانی مردم بیهق تا پیش از ظهور صفویه تا چه اندازه متأثر از آموزههای اهل بیت علیهم السلام بوده است.
متن کامل مقاله به پیوست در دسترس است.
۱۱ خرداد ۱۴۰۱
@MohsenAlviri
تأثیر آموزه های اهل بیت علیهم السلام بر آورده های زبانی مردم بیهق.pdf
3.83M
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل مقاله تأثیر آموزههای اهلبیت علیهم السلام بر آوردههای زبانی مردم بیهق
@MohsenAlviri
🔸 انتشار مقاله "ساز و کار تغییر اجتماعی از دیدگاه قرآن با تکیه بر سیر نزول"
در صفحات ۴۷ تا ۸۲ شماره سوم سال نهم و شماره پیاپی ۳۵ (زمستان ۱۴۰۰) فصلنامه اسلام و مطالعات اجتماعی، مقاله "ساز و کار تغییر اجتماعی از دیدگاه قرآن با تکیه بر سیر نزول" که برگرفته از رساله دکتری آقای دکتر محمدحسن اخلاقی است، همراه با نام استاد راهنمای رساله منتشر شده است.
چکیده این مقاله با اندک تفاوتهای ویرایشی در مقایسه با متن چاپ شده، چنین است:
فهم جامعه و مسائل مربوط به آن، دستکم بخشی از تلاشهای علمی دانشمندان از قدیم تاکنون بوده است. دغدغهی تبیین تغییرات اجتماعی و دگرگونیهایی که در سطح نهادها و ساختارهای اجتماعی رخ میدهد و ارائهی تبیینی درست از آن، مسألهای بود که باعث ایجاد دانشی به نام جامعهشناسی شد. به دلیل نگاه به جامعه از زوایای مختلف و سطوح تحلیل متفاوت، جامعهشناسان دیدگاههای متعدد و در برخی موارد متضادّی از تغییر اجتماعی ارائه کردهاند. دین (جهانبینی، شریعت و اخلاق)، انگیزههای روانی، اقتصاد و کُنش انسانی مهمترین مولفهها برای تحلیل دگرگونیهای اجتماعی است.
تدبّر در آیات قرآن و تحلیل آنها بر اساس این مولفهها با نظرداشت سیر نزول، میتواند در ارائهی یک الگوی قرآنی در باب سازوکار تغییر اجتماعی راهگشا باشد. بر پایه چنین تدبری میتوان گفت سازوکار تغییر اجتماعی از منظر قرآن، فراگردی چندبُعدی و دورانی است. در این فراگرد، جهانبینی و باور افراد جامعه بهمثابه زیربنای تغییر اجتماعی بر کنش آنها تأثیر میگذارد و باعث بازتولید یا تغییر ساختارها میشود، امّا این تأثیر یکطرفه نیست. در نهایت؛ از منظر قرآن، هرگونه تحلیلی برای فهم تغییرات اجتماعی و سازوکار آن باید بر رابطه متقابل باور و کنش افراد تمرکز کند.
متن کامل مقاله به پیوست در دسترس است.
۱۳ خرداد ۱۴۰۱
@MohsenAlviri
ساز و کار تغییر اجتماعی از دیدگاه قرآن با تکیه بر سیر نزول.pdf
532.8K
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل مقاله ساز و کار تغییر اجتماعی از دیدگاه قرآن با تکیه بر سیر نزول
@MohsenAlviri
🔹 انتشار مقاله "دلالات شعر الغدیر و تطبیقاته؛ دراسة أحادیة للقصیدة الجُلجُلیة"
در شماره دوم سال اول مجلة نیمسالانه التاریخ و الحضارة الاسلامیة؛ رؤیة معاصرة (تابستان و پاییز ۱۴۴۳ ق.)، مقاله "دلالات شعر الغدیر و تطبیقاته؛ دراسة أحادیة للقصیدة الجُلجُلیة" از صفحه ۹ تا صفحه ۳۰ منتشر شده است.
چکیده فارسی این مقاله چنین است:
شعر به عنوان یکی از بنیادیترین شیوههای انتقال معنی و پیوند با دیگران بر دو رکن اندیشه و خیال در جامه آرایههای زبانی استوار است.
اندیشهای که بر بال خیال بنشیند آسانتر ره به دل و ذهن مخاطب میبرد. رویداد غدیر از همان نخستین سالهای پس از وقوع موضوع برخی سرودهها بوده است. شاعران غدیر به مثابه راویان این حدیث نبوی نقشی انکارناپذیر در زنده نگاه داشتن، دوام، بر جان مخاطبان نشاندن و تبیین ابعاد مختلف غدیر داشتهاند. این نوشتار پس از توضیحی کوتاه در باره مفهوم شعر و جایگاه آن در فرهنگ اسلامی، با مبنا قرار دادن قصیدة جُلجُلیه سروده عمرو بن العاص بن وائل (۴۳ ق.) در قرن اول هجری کوشیده است با واکاوی دلالتهای این سروده، سهم شعر غدیر را در ایضاح تاریخی و تبیین ابعاد رویداد غدیر و تبدیل آن به یک نشانه هویتی برای پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام و یا هویتبخشی به آنها نشان دهد.
متن کامل مقاله به پیوست در دسترس است.
۱۵ خرداد ۱۴۰۱
@MohsenAlviri
دلالات شعر الغدیر.pdf
514.5K
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل مقاله دلالات شعر الغدیر و تطبیقاته
@MohsenAlviri
🔸 انتشار مقاله "رهیافتی تاریخی در واکاوی مفهوم بداء در متون شیعی"
مقالهای با عنوان "رهیافتی تاریخی در واکاوی مفهوم بداء در متون شیعی" برگرفته از پایاننامه مقطع کارشناسی ارشد آقای محمدجواد پردل همراه با نام بنده به عنوان استاد راهنما در صفحات ۳۱ تا ۵۲ سال ۵۲، شماره ۲، شماره پیاپی ۱۰۵، پاییز و زمستان ۱۳۹۹ (منتشر شده در بهار ۱۴۰۱) فصلنامه جستارهایی در فلسفه و کلام به چاپ رسیده است. چکیده این مقاله، چنین است:
بداء از کاربردی ترین آموزه های معرفتی در علوم مختلف است. از این رو دستیابی به تعریف جامع از آموزۀ بداء ضرورتی اجتنابناپذیر است؛ چراکه بررسی آثار اندیشمندان این حوزه، حکایت از ارائۀ تعریفهای متفاوتی از این آموزۀ شیعی تا به امروز دارد که حتی برخی، آن را خوانش دیگری از آموزۀ نسخ قلمداد کردهاند. جهت نیل به تعریف درست از این آموزه، پژوهش پیش رو بر آن است که از مسیر معنای لغوی و بیان عامل جدایی معنای اصطلاحی از معنای لغوی بداء، با روش توصیفی ـ تحلیلی به حضور و تطوّر تاریخی این آموزه در تألیفات شیعه پرداخته و با تکیه بر رویکرد جدید در تعریف این آموزه در دو سدۀ اخیر، مؤلفههایی که از میان تعریفها بیشتر مورد تکرار قرار گرفته است، را استخراج کرده و تعریف جامعی از بداء ارائه دهد و در نهایت با پیراستن قیدهایی از تعریف پیشینیان، به تکمیل تعریف بداء بپردازد. تعریف جامع بداء در دو محور (مقام ثبوت و مقام اثبات) که محور دوم آن از دو سطح (بداء در سطح شخصی و بداء در سطح عمومی) میباشد، در این پژوهش ارائه میگردد. جدا نمودن بین عنوان بداء با سایر معانی معرفتی همعرض آن (نسخ، قضا و قدر) و همچنین افزودن قید “مخالفت واقعه با اخبار مخبر صادق” و تأکید بر قید “ظهر منه” از دقتهایی است که موجب برطرف شدن نقایص تعریف پیشنیان از این آموزه شده است.
متن کامل مقاله به پیوست در دسترس است.
۱۷ خرداد ۱۴۰۱
@MohsenAlviri
1654626905061_رهیافتی تاریخی در واکاوی مفهوم بدا.pdf
480K
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل مقاله "رهیافتی تاریخی در واکاوی مفهوم بداء در متون شیعی"
@MohsenAlviri
🔹 توضیح و اعتذار
در پنجاه روز گذشته به بهانه تنگی وقت و فشردگی برنامهها، فرصت ارائه گزارشی از پارهای فعالیتها که معمولا اخبار آن در اینجا بازتاب مییافت، دست نداد. امیدوارم بتوانم به تدریج آنها را گزارش کنم. از دوستان عزیزی که از سر مهر از این وقفه شکایت داشتند، پوزش میخواهم.
۶ مرداد ۱۴۰۱
@MohsenAlviri
🔸 ارائه بحثی با عنوان "درنگهایی در عرصه دین، فرهنگ و علم برای اصحاب رسانه ملی" در شورای فرهنگی سازمان صدا و سیما
روز دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ، و به دنبال دعوت دوستان دستاندرکار تحول در سازمان صدا و سیما، با حضور در شورای فرهنگی سازمان به ریاست آقای دکتر وحید جلیلی، بحثی با عنوان "درنگهایی در عرصه دین، فرهنگ و علم برای اصحاب رسانه ملی" ارائه شد. در این بحث در سه عرصه دین و فعالیتهای دینی، عرصه فرهنگ و فعالیتهای فرهنگی و عرصه علم به تحلیل وضعیت کنونی این عرصهها از دریچه چشم یک طلبه و دانشجوی تاریخ و ارائه پیشنهاد برای رسانه ملی به منظور کمک به بهبود وضعیت کنونی پرداخته شد. در بخش جمعبندی نیز با استناد به سخنان رهبر معظم انقلاب در مراسم ۱۴ خرداد ۱۴۰۱، بر کوشش برای زنده نگاه داشتن نام و مرام امام خمینی به عنوان مناسبترین چارچوب برای پرداختن بایسته به همه این محورها تأکید شد. وظیفه میدانم از حُسن تعامل و استقبال دوستان تشکر و برایشان توفیق هر چه بیشتر آرزو کنم.
متن کامل این سخنان در دو قالب وُرد و پیدیاف به پیوست در دسترس است.
۶ مرداد ۱۴۰۱
@MohsenAlviri
درنگهایی در عرصه دین، فرهنگ و علم برای اصحاب رسانه ملی.docx
56.6K
مربوط به یادداشت بالا
متن کامل سخنرانی "درنگهایی در عرصه دین، فرهنگ و علم برای اصحاب رسانه ملی" در قالب ورد
@MohsenAlviri