eitaa logo
مُحیی: زندگی‌بخش
1.8هزار دنبال‌کننده
124 عکس
8 ویدیو
22 فایل
🔸🔶حیات بخشیِ جان در پرتو دین🔶🔸 🔴 نگاهی متفاوت به دانش "روان‌شناسی" 🔴 روان‌شناسی از منظر اسلام 🔴 تحول روان: رویکرد اسلامی- روان‌شناختی مدیر: دکتر رفیعی‌هنر روان‌شناس، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، عضو سازمان نظام. @RafieiHonar
مشاهده در ایتا
دانلود
! 🌿🌿 🔹استاد ایرانی‌ دانشگاه جورج‌تاون واشینگتن دی سی (دکتر فتحعلی مقدم) در ضمن مقالاتی معتقد است روان‌شناسی موجود منعکس کننده ساختار قدرت حاکم در جهان بوده؛ و ایالات متحده به‌عنوان تنها صادر کننده این دانش؛ با ، روان‌شناسی را به نام خود ثبت کرده است! 🔸او صدور روان‌شناسی آمریکایی به بقیه جهان را مورد انتقاد قرار داده و نیاز به روان‌شناسیِ مناسب برای جهان غیر غربی را مطرح کرده است. ♦️او برای روان‌شناسی قائل است: 1️⃣ ایالات متحده آمریکا، اولین جهان روان‌شناسی، بر عرصه بین الملل مسلط است و تولید دانش روان‌شناسی را که به کشورهای دیگر دنیا صادر می‌کند، از طریق کنترل کتابها و مجلات، ساخت و توزیع آزمون‌ها، مراکز آموزشی و غیره در انحصار خود در آورده است. 2️⃣ کشورهای جهان دوم شامل کشورهای اروپای غربی و روسیه است. آن‌ها تأثیر بسیار کمتری در روان‌شناسیِ کشورهای دیگر داشته‌اند. گرچه از قضا، در این کشورها است که روان‌شناسی مدرن ریشه‌های فلسفی دارد. 3️⃣کشورهای جهان سوم - که اکنون کشورهای در حال توسعه نامیده می‌شوند – بیشتر، واردکنندگان دانش روان‌شناسی هستند. ❗️مقدم به روند تدریس و آموزش روان‌شناسی در هم خُرده می‌گیرد؛ و می‌گوید ایرانی‌ها به‌جای توجه به بوم و فرهنگ ؛ مثلا کتاب را ترجمه کرده و در دانشگاه‌های خود به دانشجویان آموزش می‌دهند! (در ایران این کتاب با عنوان روان‌شناسی اجتماعی ترجمه حسین شُکرکن به سیزدهمین چاپ رسیده است) 🔺مقدم معتقد است هند مهم‌ترین دانش روان‌شناسی در جهانِ در حال توسعه است، اما حتی در آنجا نیز بیشتر تحقیقات از خطوط ایجاد شده توسط آمریکا و تا حدودی اروپای غربی پیروی می‌کند. 💥هشدارهای دکتر مقدم در حالی است که جورج بِرت (1922)؛ تاریخ‌نگار معروف روان‌شناسی در کتاب خود نوشت: جهانِ غرب بخاطر حفظ اَسناد باستانیِ روان‌شناسی توسط باید از آن‌ها متشکر باشد! ❇️ جهان سومی نمانیم! 🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿 @Mohyiee
✍️ 🌺🌸🍃 🔸غیر از این بودن؛ غیر از این شدن؛ غیر از این ماندن علاقه ذاتی ما انسانهاست؛ ما ذاتاً تمایل به تغییر داریم؛ به صیرورت؛ به دیگر شدن؛ به دگرگون شدن؛ به بهتر شدن. 🔹 اصلی ترین مسأله در روان‌شناسی است؛ اینکه تغییر روانی چگونه رخ می‌دهد؟ وقتی ما تغییر می‌کنیم دقیقاً چه امور روانی تغییر می‌کند؟ آیا تغییرات همواره به سوی امور مثبت است؟ چه چیزی عامل تغییر است؟ مکانیزم‌های تغییر چیست؟ فرآیندهای آن کدام است؟ و سوال‌های دیگر. 🔸از منظر جریان روان‌درمانی موجود؛ کسی یا چیزی جز خود فرد این تغییرات روانی را ایجاد نمی‌کند؛ خواه هشیارانه و خواه ناهشیارانه؛ و از نگاه رویکردهایِ درمانی مسلط امروزی؛ مثل خانواده بزرگ درمان‌های شناختی، تغییر از افکار آغاز می‌شود. فکرهای ما تغییر می‌کند که جان‌ها تغییر می‌یابند؛ اگر فرد در زندگی نوع برداشت‌های خود را تغییر دهد؛ حال روانی او هم تغییر خواهد کرد؛ اگر عینک‌های بدبینی را از چشم خود بردارد؛ خواهد دید که زندگی آن قدر هم که او تصور می‌کرد، دشوار نیست و خودش می‌تواند شرایط را از به تغییر دهد. 🔹در نظام فکری اسلام امّا قبل از آنکه با کار داشته باشیم با و قلب سروکار داریم؛ تغییر فکر هرچند مهم؛ اما تغییر میل از آن مهم‌تر است. ذهن جایگاه افکار و شناخت‌ها است و دل پایگاه امیال و عواطف؛ از منظر اسلام امیال و شناخت‌ها همواره در مصاف هم‌اند تا کدام پیروز میدان درآید! ♦️تغییر با سه تغییر دهنده: از قرآن کریم درمی‌یابیم که خاستگاه تغییرات روانی انسان‌ها از سه ناحیه است: - (إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى... .)؛ - (حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ)؛ - و (وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَلَآمُرَنَّهُمْ...فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ) . 🔷 تغییرات می‌تواند هم مثبت باشد و هم منفی؛ اگر تغییرات به سمت تعالی باشد مثبت است و اگر به سمت تنزل باشد منفی است. اگر احساس کنیم با انسان‌ها مهربان‌تر شده‌ایم؛ خیر و خوبی آن‌ها را می‌خواهیم؛ نقش‌ها و وظایف خود را به‌خوبی انجام می‌دهیم؛ می‌دانیم برای چه زندگی می‌کنیم و حس خوش معنوی داریم؛ احتمالاً به سمت تعالی گام برداشته‌ایم؛ و اگر فقط خودمان و خواسته‌های خودمان مهم شده؛ حوصله اطرافیان را نداریم؛ دیگران هم حوصله ما را ندارند؛ وظایف و نقشهایمان را به درستی ایفا نمی‌کنیم؛ نمی‌دانیم برای چه زندگی می‌کنیم و احساسات معنوی را هم مدتهاست تجربه نکرده‌ایم؛ شاید از تغییرات مثبت باز ایستاده یا روند مقابل آن‌را آغاز کرده‌ایم. 🔸در؛ تغییرات تعالی بخش به‌دست خداوند است و ما پردازشگر این تغییرات هستیم؛ و شیطان زمینه‌ساز تغییرات منفی. اما چگونه؟ 🔺اصلی‌ترین کاری که از دست شیطان بر می‌آید؛ ایجاد است! بله همان ! کی دچار وسوسه‌ایم؟ زمانی که داریم با خودمان آهسته سخن می‌گوییم امّا به‌صورت منفی، وقتی طوری با خودمان حرف می‌زنیم که امید را از خودمان می‌گیریم؛ انگیزه حرکت را از خود می‌ستانیم؛ انگیزه‌ آسیب به دیگران در جانمان می‌افتد؛ انجام کاری که قبلاً می‌دانستیم ناسالم است در ذهنمان زیبا و جذاب می نمایاند و ... . 🔺وقتی این خودگویی‌ها فعال می‌شوند با چیزی به نام یا امیالِ معارض با هدف متعالی ترکیب می‌شوند و جریان تغییرات منفی آغاز می‌شود. تغییرات منفی گام به گام است همان‌طور که تغییرات مثبت نیز درجه به درجه است. همچنین تغییرات مثبت و منفی از تغییرات سطحی (مثل ایجاد غیظ و غضب) به تغییرات عمیق (مثل هدایت یا ضلالت) حرکت می‌کند. و اصلی‌ترین مکانیزم تغییر در اندیشه اسلامی (مهار خود) است. ✅ اگر دوستدار تغییرات مثبت هستید؛ بسم الله! خودگویی‌های منفی را بشناسید و امیال معارض با هدف متعالی را مدیریت کنید؛ با تغییرات منفی مبارزه کنید؛ زمینه تغییرات مثبت همراه شما هست! ! و «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ: خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند» (رعد، 11) 🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿 @Mohyiee
✍️ 🌺🌻 🔸تمایلات و آرزوها با راضی بودن و ناراضی بودن ما پیوند خورده است. 🔹آرزوها امیال خوشایندی هستند که در زمان حال، برای دستیابی به یک آینده خوش در روان ما فعال می شوند. 🔸آرزوی دستیابی به ثروت، شهرت، و موقعیت اجتماعی هستند و تمایل به خیررسانی به دیگران، رشد شخصی، سلامتی، و کار را برای دل خود انجام دادن، اند. 🔹در یک دوره طولانی در فرهنگهای اروپایی- آمریکایی تصور بر این بود که آرزوهای بیرونی هر چه بیشتر باشد حال آدمها بهتر خواهد بود و آنها را افزایش می دهد اما بعدها تحقیقات متعدد در همان فرهنگها نشان داد که نقش آرزوها در رضایت شبیه U برعکس است که بعد از مدتی افزایش، کاهش می یابد. 🔸آرزوهای بیرونی به معروف اند. 🤔 حالا نقش آرزوهای درونی چگونه است؟ 👈 برای یافتن پاسخ این سوالات و چندین سوال مهم دیگر، پیشنهاد می دهم دو مقاله ذیل را مطالعه فرمایید👇 http://psychology.riqh.ac.ir/article_12391.html http://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1777_0.html 🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿 @Mohyiee
در قرآن کریم واژه «وجه» و مشتقات آن 78 بار تکرار شده است و اکثر موارد آن به معنای صورت، چهره و ظاهر افراد است. 1️⃣ انتساب حالات روانی-هیجانی به چهره و ظاهر افراد در قرآن کریم امر روشنی است حدود 15 مورد (آیه). 2️⃣ انتساب حالات روانی به «چهره» نمایانگر آن است که چهره آدمی شاخص‌ترین عضو در نشان دادن این حالات است. 3️⃣ این حالات بیشتر در مورد رخدادهای روز قیامت بوده (شاید به این خاطر که تبلور حالات هیجانی در آن رخداد عظیم، در اوج است) 4️⃣ هیجانات بسیط و مرکب نسبت داده شده به چهره : 💥 😊: وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ؛ وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ؛ 💥؛ درهم کشیدگی 😠: وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ باسِرَةٌ 💥😔: فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ 💥 😌: وَ عَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَيِّ الْقَيُّومِ ؛ وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ خاشِعَةٌ 💥😖: إِنْ أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلى‏ وَجْهِهِ 💥😣: وَ إِذا تُتْلى‏ عَلَيْهِمْ آياتُنا بَيِّناتٍ تَعْرِفُ في‏ وُجُوهِ الَّذينَ كَفَرُوا الْمُنْكَرَ 5️⃣ حالات صرفاً فیزیولوژیک (که یکی از مؤلفه‌های تظاهر هیجان است) نیز به چهره نسبت داده شده است که علامتی از وجود هیجانات یا حالات درون-روانی است: يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ أَمَّا الَّذينَ ابْيَضَّتْ وُجُوهُهُمْ فَفي‏ رَحْمَتِ اللَّهِ وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى‏ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا تَرَى الَّذينَ كَذَبُوا عَلَى اللَّهِ وُجُوهُهُمْ مُسْوَدَّةٌ ✅ پ.ن: در قرآن، مشاهده‌پذیر بودن «بیّنات» یک اصل تلقی شده است و الّا قرآن کریم می‌توانست برای معرفی حالات روانی افراد فقط از حالات درونی و مافی الضمیر آنها خبر بدهد؛ بدون آن‌که واسطه حالات در چهره و بدن را منعکس نمایند. از این رو اولاً گزارش انتساب یک حالت روانی به چهره در قرآن همواره حکایت از یک واقعیت درونی دارد. ثانیاً قرآن کریم برای حکایت از یک واقعیت درونی به حالات منعکس شده در چهره استناد می‌کند؛ این شاید به‌خاطر: - اثبات‌پذیر بودن برای مشاهده‌کنندگان باشد؛ - شاید به‌دلیل انکارناپذیر بودن برای مشاهده‌کنندگان و برای عاملان و فاعلان کار باشد، - و البته برای کامل شدن استدلال و احتجاج بر انجام یک رفتار باشد. بر این اساس شاید پژوهشگران بتوانند بر اساس کریم را تبیین کرده؛ و تبیین‌هایی در روان‌شناسی چهره ارائه دهند. 🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿 eitaa.com/Mohyiee
✍️ 🌺منْ كانَ يُريدُ الْعاجِلَةَ عَجَّلْنا لَهُ فيها ما نَشاءُ لِمَنْ نُريدُ ثُمَّ جَعَلْنا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلاها مَذْمُوماً مَدْحُوراً (الإسراء : 18) وَ مَنْ أَرادَ الْآخِرَةَ وَ سَعى‏ لَها سَعْيَها وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ كانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُوراً(الإسراء : 19) 🌺 🔹این دو آیه شریفه عملاً منطق خودمهارگری اسلامی است: منطق ! البته آن بیشتری که مدنظر اسلام عزیز است تا گسترده شده است! 🔸تعویق یک رفتار، یک تصمیم، و یک واکنش عملاً جنبه مثبت دارد و جنبه منفی: تعویق کار خیر و تعویق کار شر. تعویق عمل خیر، نقصان مهارگری است و تعویق کار شر خودمهارگری است. 🔹برخی افراد در زندگی‌شان و برخی ، و تاخیری شدن و تاخیری ماندن نیاز به تلاش دارد و صرف اراده کفایت نمی‌کند.باید باوری به آینده داشت و دشواری‌هایی را تحمل کرد. 🔸گویی برای شقاوتمند شدن کافی است فرد در گرفتار شود؛ مابقی فرایند در پی آن گسترده خواهد شد. امّا سعادت، گو اینکه روند دیگری دارد. 💥در منطق اسلامی فرمول خودمهارگری این است: + + . ⚡️ایمان (به خدا، به پیامبر، به معاد) پیش زمینه همه مهارهای مقدس است! ایمان یافتنی است؛ دانستنی نیست! یکبار دیگر به دو آیه بالا نظر اندازید. 🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿 eitaa.com/Mohyiee
📋 🤔برخی معتقدند که اولین مورد اختلال ( معروف به OCD) توسط رابرت برتون در کتاب آناتومی مالیخولیا (1621) گزارش شده است و تنها در قرن نوزدهم میلادی مفاهیم مدرن OCD تکامل یافته و از دیگر اختلال‌های روانی متمایز شده است. امّا 💥جدا از اینکه در متون اسلامی در چهارده قرن پیش به آسیب وسواس توجه شده؛دو روان‌شناس مسلمان آمریکایی ثابت کرده‌اند که تمایز OCD از سایر اشکال اختلال‌های روانی را باید در هزار سال پیش؛ و در یک نسخه خطی از یک دانشمند مسلمان شیعی به نام ردیابی کرد؛ در کتابی به نام . ♦️این دو روان‌شناس آمریکایی در این مقاله به طبقه‌بندی، علائم، عوامل مستعدکننده و روش‌های درمان اختلالات وسواسی از منظر بلخی پرداخته؛ و آن‌را با نشانه‌شناسی DSM-5 (نسخه پنجم طبقه‌بندی اختلالات روانی) مقایسه کرده‌اند. 🔸مقاله مذکور در در سال 2015 در آمریکا منتشر شده است.👇 https://www.researchgate.net/publication/275367202_Obsessional_Disorders_in_al_Balkhi's_9th_century_treatise_Sustenance_of_the_Body_and_Soul 🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿 کانال دکتر حمید رفیعی هنر eitaa.com/Mohyiee
📚 🔹این کتاب در 7 فصل در تلاش است تا از منظر ادیان ابراهیمی و غیرابراهیمی(هندوئیسم، بودیسم، تائویسم، یهودیت، مسیحیت، اسلام) بر وزان واحد نظریه شخصیت، آسیب و درمان را ارئه دهد. 🔸فصل 6 است که توسط خانم زهرا انصاری تالیف شده است. ایشان بعد از معرفی دین اسلام وارد بحثهای روان‌شناختی از منظر اسلام شده است. تمرکز نویسنده در شخصیت، بحث‌های عقل و قلب است و در درمان، بحث‌های اعتماد و توکل به خدا، نیایش، ذکر، تعهد به خانواده، و مراقبت از قلب. 🔹این کتاب در سال 2002 توسط انتشارات راتلیج منتشر شده است. 🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿 eitaa.com/Mohyiee