.صوت ارائه دکتر پسندیده.mp3
10.68M
#صوت_ارائه_و_نقد_کرسی_حدیث_و_روانشناسی_1
مطالعات حدیثی میانرشتهای با رویکرد روانشناختی(معنا، مبنا، راهبرد)
27 مهر 1400
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
.صوت نقد دکتر رفیعی هنر.mp3
5.14M
#صوت_ارائه_و_نقد_کرسی_حدیث_و_روانشناسی_2
مطالعات حدیثی میانرشتهای با رویکرد روانشناختی(معنا، مبنا، راهبرد)
27 مهر 1400
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#معنویت_یا_تقرب_مساله_این_است
🔸معناشناسی معنویت در روانشناسی معاصر
🔹قصد تقرب به خدا در فقه اسلامی
🔸نسبت معنویت و قصد تقرب به خدا در فقه
مباحث بالا را دنبال کنید با ارائه حجت الاسلام دکتر #رفیعی_هنر در 👇
#همایش_ملی_معنویت_و_علوم_اسلامی
http://spi.isca.ac.ir/fa/
⏱برنامه کل همایش از سهشنبه تا پنجشنبه 25 الی 27 آبان ماه 1400
⏰پنل معنویت و فقه اسلامی: سهشنبه ساعت 10 تا 12
لینک شرکت در همایش:
http://dte.bz/ethicsconf
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#فصل_مقایسه_رویکردهای_روانشناسی_اسلامی
🔸️دانشجویان بین المللی روانشناسی اسلامی (ISIP) برگزار میکنند:
🔹️موضوع نشست(به زبان عربی):
العلوم النفسانية والمنظور الإسلامي
علوم روانشناختی و دیدگاه اسلامی
👤 دکترجمال التركي
رئیس موسسه عربی علوم روانی
⏰ ۲۲ نوامبر ۲۰۲۱ (دوشنبه، ۱ آذر ۱۴۰۰)
ساعت ۲۱:۳۰ به وقت ایران
🖥 آدرس لینک با برنامه زوم:
https://zoom.us/j/3287594788
Meeting ID: 328 759 4788
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
هدایت شده از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
💢🔻
🔰 لایو اینستاگرامی با موضوع: روانشناسی اسلامی به کجا ره می سپارد؟!
❇️با حضور
🗣 دکتر مسعود جان بزرگی (استاد تمام و عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه)
🗣 حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی (استاد تمام و عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه)
🗣 حجت الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر (استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
🗣 بشیر اسلامیان (مجری و کارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی)
🕘 زمان: یکشنبه ۳۰ آبان ساعت ۲۱
🆔آدرس پیج اینستاگرام:
https://www.instagram.com/rihu.ac.ir/
--------------
🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا:
https://eitaa.com/rihu_ac_ir
#یک_وبینار_و_چند_فایده
📣📣 قابل توجه دانشجویان، اساتید و پژوهشگران رشته روانشناسی
🔸️تقویت زبان، ارتباط با اندیشمندان، و آشنایی با تحلیلهای مختلف در روانشناسی اسلامی
🖥 وبینار روانشناسی اسلامی: ظهور و چالشهای کنونی
شنبه ۶ آذر، ساعت ۱۷ به وقت ایران
ثبت نام از طریق لینک ذیل:
https://tinyurl.com/ISIP-Reg-NI
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#برنامه_روانشناسی_اسلامی
آکادمی اویسنّا( ابن سینا) برگزار میکند:
برنامه 126 ساعته روانشناسی اسلامی
https://iamphome.org/course-alert-avicenna-academy-126-hour-program-on-islamic-psychology/
#دهه_توسعه_روانشناسی_اسلامی
#مقایسه_رویکردهای_اسلامی
#آسیب_شناسی_رویکردها
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#دهه_توسعه_روانشناسی_اسلامی
🔹آکادمی اسلامی اِسرا با همکاری
دانشگاه چارلز استورت استرالیا با حمایت انجمن بین المللی روانشناسان مسلمان برگزار می کند:
🌿اولین دوره روانشناسی اسلامی🌿
🔸عناوین دروس:
-مقدمه روانشناسی اسلامی
-روانشناسی اسلامی: رفتار و تجربه انسان
-روانشناسی اسلامی کاربردی
-مبانی و اصول معنویت اسلامی
https://iamphome.org/islamic-psychology-graduate-program-is-offered-in-australia/
#دهه_گسترش_روانشناسی_اسلامی
#رویکردهای_روانشناسی_اسلامی
#مقایسه_ایدههای_اسلامی
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#دسترسی_به_منابع_پژوهشی_مفید_و_رایگان:
🔺قابل توجه اساتید، پژوهشگران، دانشجویان، و علاقمندان:
1️⃣بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مرتضی مطهری برای اولین بار اقدام به تهیه نسخه PDF #همه کتابهای ایشان باکیفیت بالا و عرضه #رایگان آن در فضای مجازی نموده است:
https://3danet.ir/morteza-motahhari-books-pdf/
2️⃣کتابخانه کنگره آمریکا به مدت محدود کتابهای فارسی نفیس و قدیمی را به صورت رایگان با فرمت pdf در اختیار علاقه مندان میگذارد:
https://www.loc.gov/collections/persian-language-rare-materials/?sb
3️⃣معاونت پژوهش حوزههای علمیه؛ برای اولین بار موضوعات پژوهشی کتاب اولویتهای پژوهشی «دین و روانشناسی» را برای انتخاب موضوع پایاننامهها؛ و مقالات پژوهشی در اختیار علاقمندان قرار داده است:
http://rp.ismc.ir/Book.aspx?ID=30
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#وبینار_اسلام_و_مکانیزمهای_سلامت_روان
🔹سخنران: حجت الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر
روانشناس، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📣📣 سلسله وبینارهای تخصصی
پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد
⏰زمان: دوشنبه ۲۲ آذرماه، ساعت ۱۰ صبح
🔹لینک جلسه:
https://vroom.um.ac.ir/iish
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
2.mp3
3.07M
🎙 #صوت_نشست_اسلام_و_مکانیزمهای_سلامت_روان_2
بخش دوم سخنرانی حجت الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر
(روانشناس و استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
با موضوع: #اسلام_و_مکانیزمهای_سلامت_روان
در وبینار تخصصی
پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#تفکر_انتقادی_گمشده_روانشناسان_ایرانی
دکتر بی. اس. هِلد (Held, B. S)؛ استاد روانشناسی و پژوهشگر مطرح کالج بودوین آمریکا:
آیا روانشناسانِ جریان اصلی، انتقادی فکر میکنند؟ تقریباً هیچ!
او میگوید علی رغم اینکه در روانشناسی، تفکر انتقادی به طور مداوم، خاص و آشکارا برای همه دانشجویان و متخصصان مورد تأکید قرار میگیرد؛ امّا خود روانشناسان معمولاً روانشناسی را در معرض ارزیابی انتقادی قرار نمیدهند!
روانشناسانِ جریان اصلی اغلب #فلسفهها، #روشهای_تحقیق و #شیوههای_حرفهای خود را بدیهی میدانند!
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
💥کاش دوباره یک دکتر مرتضی نصفتِ دیگری از روانشناسان دانشگاهی برمیخاست و نهیبی بر سر دانشجویان میکشید که هان چه نشستهاید در غرق تقلید از یافتههای دیگران؟!
همو که حدود 60 سال پیش، در 1343 شمسی در مقاله «آینده روانشناسی در ایران: تقلید یا تحقیق» این موضوع مهم را به روانشناسان ایرانی هشدار داد!
💥کاش دوباره یک دکتر دادستانِ دیگری حواس استادان و پژوهشگران روانشناسی را به این موضوع حیاتی جلب میکرد که با این روند تقلیدگریِ محض، «روانشناسی ایران در معرض سقوط به یک پرتگاه عمیق قرار میگیرد!».
💥کاش یک دکتر ملک بدری دیگری در میان کشورهای اسلامی برمیخاست و فریاد «العلماءُ النفس المسلمون فی جُحر الضّب: روانشناسان مسلمان در سوراخ سوسمار» را سر میداد و روانشناسان را از تقلید بی چون و چرا؛ بدون تفکر، و بدون انتقاد از یافتههای فردگرایانه جریان اصلی باز میداشت!
💥کاش لااقل از خود سوال میکردیم چرا دکتر ویلیام کیل پاتریک؛ استاد دانشگاه بوستون آمریکا در کتاب «فریفتگی روانشناختی» نوشت که روانشناسی موجود، با شکست مواجه شده؛ و نتوانسته است مشکلات و آسیبهای جامعه آمریکا را حل کند!
💥کاش لااقل به حسرت خوردن دکتر سوزان مک دنیل؛ رئیس وقت APA در سال 2016 توجهی میکردیم که خطاب به روانشناسان آمریکایی نوشت: «به شرق نگاه کنید! روانشناسی غربی چیزهای زیادی میتواند از سازمانهای روانشناسی شرقی یاد بگیرد!»
💥کاش به قول دکتر فتحعلی مقدم؛ استاد ایرانی دانشگاه جورج تاون (واشینگتن دیسی) تحت «سیطره ایدئولوژی فردگرایانه روانشناسیِ آمریکایی» نمیماندیم، و از «جهان سومی» بودن خارج میشدیم؛ و به داشتههای فرهنگ ایرانی-اسلامی خود باور میکردیم!
💥کاش از این تخدیرشدگی رها شویم؛ و به خود آئیم و دانش خود را، خود بنا کنیم!
#ضرورت_تفکر_انتقادی_برای_روانشناسی
#به_شرق_نگاه_کنید
️#روانشناسیِ_تخدیر_یا_رهایی_بخش؟
#هشدار_یک_روانشناسِ_شاخص_در_یک_دهه_پیش!
#فریفتگی_روانشناختی
#جهان_سومی_نمانیم!
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
🔰 #کرسی_ترویجی_سازه_خودنظم_جویی_اسلامی
تبیین سازه خودنظم جویی اسلامی: اصول و راهبردها
🔺ذیل کرسی تخصصی
#شخصیت_سالم:
#نظریه_خودنظم_جویی_اسلامی
🔸 ارائه دهنده:
حجت الاسلام دکتر #حمید_رفیعی_هنر
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔸ناقدان:
حجت الاسلام دکتر محمد رضا جهانگیرزاده
استادیار موسسه امام خمینی (ره)
جناب آقای دکتر محمد تقی تبیک
استادیار دانشگاه قرآن و حدیث
🔸 دبیر علمی:
حجت الاسلام و المسلمین مهدی فصیحی
⏰ چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۸ - ساعت ۱۰ تا ۱۲
🌐 لینک شرکت در جلسه:
http://dte.bz/danaee
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
@Mohyiee
1-.mp3
22.23M
🎙 #صوت_کرسی_خودنظم_جویی_اسلامی
صوت کرسی ترویجی "تبیین سازه خودنظم جویی اسلامی؛ اصول و راهبرها"
🔺 ارائه کننده: حجت الاسلام دکتر رفیعی هنر
▫️قسمت اول
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#نمیشود_نمیتوانیم_یا_راحتطلبانیم؟
🔸حاشیه امن یا محدودهٔ آسایش #Comfort_Zone یک حالت روانشناختی است که در آن فرد با مسائل و چیزهای آشنا سروکار دارد و اوضاع تحت کنترل و مدیریت اوست.
🔹در این وضعیت فرد اضطراب و فشار روانی کمی احساس کرده و سعی میکند که با عدم فعالیت و عدم ریسک پذیری زیاد، شرایط ثابت خود را حفظ کند.
🔸کنج راحتی، نشان دهنده مرزهای روانی است که فرد برای ایجاد امنیت دور خود میکشد و سعی میکند بیرون از آن قدم نگذارد.
💥اما برای رسیدن به رشد؛ باید از کنج راحت خارج شد؛ باید قدم در منطقه ترس گذاشت؛ و از آن عبور کرد تا شرایط یادگیریهای جدید پیش آید؛
آن وقت قدم در عرصه منطقه رشد گذاردهای!
🌺 و چه پررمز و راز دعا فرمود رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله):
اُمْنُنْ عَلَیْنَا بِالنَّشَاطِ وَ أَعِذْنَا مِنَ الْفَشَلِ وَ الْکَسَلِ وَ الْعَجْزِ وَ الْعِلَلِ وَ الضَّرَرِ وَ الضَّجَرِ وَ الْمَلَلِ
خدایا نعمت سرزندگی و کوشایی را به ما ارزانی دار و از سستی، تنبلی، ناتوانی، بهانه آوری، زیان، دل مردگی و ملال، محفوظمان دار!
(میزان الحکمه، ج11، ص5184)
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#جدیدترین_اثر_روانشناسی_اسلامی_در_2022
🔻روانشناسی شخصیت، مهمترین شاخه روانشناسی؛ و به اعتقاد برخی، تمام روانشناسی است.
🔸آنچه تا به حال در قالب کتب نظریههای شخصیت به دانشجویان تدریس میشده؛ مربوط به نظریهپردازان اروپایی-آمریکایی(همچون فروید، یونگ، آلپورت، کتل، مزلو، راجرز، و کِلی) بوده است.
💥کتاب «روانشناسی شخصیت: دیدگاههای اسلامی» به سرویراستاری امبر حق و یاسین محمد جدیدترین اثر منتشر شده IAIP به زبان انگلیسی است.
🔹این کتاب مقالاتی درباره ماهیت و شخصیت انسان از دیدگاه اسلام از نویسندگان معاصری چون مَلک بدری، سید نقیب العطاس و لاله بختیار منعکس کرده است.
🔸همانطور که از شکل روی جلد کتاب نیز نمایان است؛ نویسندگان در تلاشاند با تبیین مفاهیم دینیِ برخاسته از قرآن کریم، و آثار اندیشمندان مسلمان، #ساختار و #عملکرد شخصیت_انسان را تبیین نمایند.
🔹آشنایی با دیدگاه اسلامی اخیراً مورد علاقه روانشناسان جریان اصلی قرار گرفته؛ آنها در پی درک دیدگاههای بومی و جایگزین در روانشناسی هستند.
🔸این کتاب برای دانشجویانی که دروس روانشناسی با تأکید بر دیدگاه اسلامی میگذرانند، در نظر گرفته شده است.
🔹همچنین برای محققان و پژوهشگرانی که آثارشان مرتبط با روانشناسی شخصیت اسلامی است مناسب است.
https://www.amazon.com/Psychology-Personality-Perspectives-Amber-Haque/dp/1737281627
🌸🌸🌸
⚡️پستهای مرتبط 👇
#شخصیت_ما_کی_شکل_میگیرد؟
#منش_یا_شخصیت؟
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#گناه_و_اختلال_روانی
نسبت گناه و اختلال روانی چیست؟
دیدگاه #هوبرت_مورر؛ یکی از پراستنادترین روانشناسان قرن بیستم را در پست بعدی دنبال کنید
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#گناه_بیماریهای_روانی_و_مورِر
🤔«نسبت گناه و اختلال روانی چیست؟ آیا هر گناهی اختلال است؟ یا برعکس هر اختلالی گناه است؟ و ... .» اینها سوالاتی بود که اخیراً در همایشی در مشهد؛ از من سوال شد.
من در آنجا به برخی از وجوه ارتباطی این دو اشاره کردم. اما شاید برایتان جالب باشد که این سوال؛ یک چالش جدید نبوده بلکه از چند دهه پیش تاکنون مورد توجه برخی روانشناسان بوده است. یکی از این روانشناسان، هوربرت مورِر است. او یک نظریهپرداز و روانشناس آمریکایی و استاد دانشگاه ایلینوی است.
⚡️⚡️
🔹طبق رنکینگ روانشناسان برتر دنیا؛ هوربرت مورِر یکی از 100 روانشناس برتر؛ و از پُراستنادترین روانشناسان قرن بیستم شناخته میشود.
دانشجویان روانشناسی احتمالا نام مورر را در نظریههای آسیب شناسی روانی، ذیل علت شناسی فوبیا و نیز وسواس تحت عنوان "نظریه دو عاملی مورر یا ماورر" شنیده باشند.
🔸مورر بعد از یک دوره بی علاقگی؛ نسبت به دین علاقهمند شد و برخلاف پیروان مکتب فروید که معتقد بودند بسیاری از افراد، تحت سلطه یک وجدان سرزنشگر قرار گرفتهاند، که منجر به احساس گناه مرضی و ضررزننده و آسیبزا میشود؛ مدعی شد اتفاقاً عکس این امر صادق است!
🔹مورر برای اولین بار در سال 1947 در یک سخنرانی در نشست علمی بسیار مهم تحت عنوان «انجمن آمریکایی برای پیشرفت علم» که در شیکاگوی آمریکا برگزار شد مدعی شد مردم از اضطراب و روانرنجوری در رنجاند زیرا احساس گناه را بهدلیل اشتباهات واقعی سرکوب میکنند. به عبارت دیگر اضطراب، ناشی از احساس گناه سرکوب شدهای است که از اشتباهات واقعی ناشی میشود .
او مدعی شد تقریباً تمام مشکلات روانی از گناه واقعی و نه خیالی ناشی میشود و زندگی اخلاقی و پذیرش اشتباه میتواند از بیماریهای روانی جلوگیری کند.
مورر معتقد بود کلید سلامت روان ساده است: یک زندگی سنتیِ با اخلاق و مسئولیتپذیر داشته باشید!
وی مدعی شد که دین راهنمای بسیار مفیدی برای سلامت روان است و افراد برای داشتن سلامت روانی نیاز نیست مفاهیم سنتی گناه و مسئولیت را کنار بگذارند.
🔸سخنرانی او توجه خبرنگاران را به خود جلب کرد و منجر به پوشش برجسته خبری در مجله تایم، واشنگتن پست و دیگر نشریات شد. بهطوری که مجله نیویورک پست در صفحه اول خود، مورر را بهعنوان یک بدعتگذار توصیف کرد که "بشریت را پیش میبرد" و ادعا کرد که "ممکن است کل نظریه روانکاوی را برهم زده باشد!"
او بعدها کتابی تحت عنوان « The crisis in psychiatry and religion: بحران در روانپزشکی و دین» نوشت که محور آن تقریباً رد ایده فرویدی در تبیین نقش دین در شکلگیری نِوروز(روانرنجوری) بود.
⚡️⚡️
🔺هرچه که باشد به اعتقاد بنده؛ نوع ارتباط گناه و اختلال روانی بهخصوص از منظر دین اسلام؛ همچنان نیاز به پژوهش و تدقیق دارد.
شاید برخی گناهان را مقدمه یک اختلال بدانیم؛ برخی از گناهان را نتیجه یک اختلال؛ و برخی دیگر را عین یک اختلال! و هر کدام از اینها نیازمند مداخله خاص خود خواهد بود.
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#پیمانه_آرامش_دقت_و_بیدقتی_هوشمندانه
برنامهمندی، هشیاری، و طراحی معیار در روابط میانفردی طبیعتا عامل آسایش زندگی و آرامش است، اما همه چیز در این خلاصه نمیشود، #بی_دقتی_هوشمندانه نیز دیگر عامل آسایش و آرامش است.
بله لذت زندگی با دیگران، همواره تمرکز بر درستی کارها نیست، بلکه عدم تمرکز بر نادرستی کارهاست!
اینکه تصور کنی همیشه کارها طبق اصول تو پیش خواهد رفت، همه چیز سرجایش خواهد بود، همه همانطور خواهند بود که تو میخواهی، چندان آرامش را تجربه نخواهی کرد!
با افرادی که در حال زندگی هستی رویدادها، و رفتارهایی رخ خواهد داد که طبق اصول نیست، باب میل تو نیست، خلاف معیارهای توافق شده است،
همسر تو، فرزند تو، پدر و مادر تو، همسایه، مهمان و میزبان تو، استاد و شاگرد تو، و ... در روابط با تو لزوما با برنامههای تو پیش نخواهند رفت!
تو #گاهی به چیزی نیاز داری به نام #تغافل، نادیدهانگاری، بیدقتی اما هوشمندانه، تمرکز نکردن بر نادرستیِ کارها،
برای آرامش باید #پیمانه_روابط را پُر دید؛ امّا نه پُر از پُر؛ بلکه کلیتی از پُر و خالی!
این یکی از اصول آرامش و آسایش در #روابط_میان_فردی است، البته از منظر دین.
🌺🌺 امام راستگویان، حضرت جعفر الصادق علیه السلام فرمود:
صَلاَحُ حَالِ اَلتَّعَايُشِ وَ اَلتَّعَاشُرِ مِلْءُ مِكْيَالٍ: ثُلُثَاهُ فِطْنَةٌ وَ ثُلُثُهُ تَغَافُلٌ (تحف العقول ج۱ ص۳۵۹)؛
اصلاح وضع آسایش و آرامش و همزيستى و سازگارى افراد با يكديگر پُر کردن پيمانهای است كه دو سومش هوشمندى و يك سومش ناديده گرفتن [خطاى ديگران] است.
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#راز_دانشوری_اسلامی
❇️ امروز داشتم برای جلسهای آماده میشدم؛ گفتم آغاز جلسه را در روز ولادت امام باقر علیه السلام؛ مزین به سخنی از ایشان کنم؛که با دو پوستر زیبا مواجه شدم ؛
🔺ورای معانی بلند این روایات؛ امّا به نظرم رسید طبق این دو بیان زیبا، میتوان راز دانشوری اسلامی را در یک چیز دانست که دو مانع دارد؛ و البته یک راهکار عملی!
✅ راز دانشوری در تفکر اسلامی و نه سکولار؛ #عبد بودن است! اما قبل از شرح آن؛ موانع را دریابید:
🔹دو مانع دانشوری سالم؛
#مانعیت داشتههای دیگران
و
#شماتت نداشتههای دیگران است.
اینکه تو نمیتوانی رشد دیگری را ببینی یا در تلاشی رشدنایافتگی دیگران را بر سرشان بکوبی در مسیر سلامت قدم برنمیداری!
🔸دانشور اسلامی خود را بنده میداند؛ خود را مستقل نمیبیند و نمیداند؛ او همواره در یک فرایند #خود_خدا_ارتباطی گام برمیدارد.
وقتی این نگاه استقلالی جای خود را به نگاه ارتباطیِ متعالی میدهد؛ تو از #من بودن خارج میشوی؛ #ما میشوی! و بعد #او میشوی!
💥میخواهی آغازگر این راه باشی؟بسم الله !
حضرت شکافنده علم فرمود:
بهترین چیزی را که دوست دارید درباره شما بگویند؛ درباره مردم بگویید!
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#نقدی_بر_موضوع_روانشناسی_از_منظر_استاد_مصباح_یزدی(ره)
🔹روانشناسى امروز از مسیر خود منحرف شده و اغلب مكتبهاى روانشناسى، از آنجا كه علم را منحصر مىكنند در آنچه كه قابل مشاهده و تجربه حسّى باشد، مسائل #درون_نفسى و غیر محسوس كه در بوته آزمایش و تجربه حسى قرار نمىگیرند را جزء مسائل علمى بهشمار نمىآورند.
🔸تسلّط گرایش به تجربه حسّى در محافل علمى مغرب زمین موجب شده كه روانشناسى در دائره رفتار انسانى محدود بشود و بسیارى از روانشناسان، «علم روانشناسى» را، بدین لحاظ كه رفتار انسان قابل مشاهده و تجربه حسى است، به علم رفتار انسان تعریف كردهاند.
🔹آنان مبادى رفتار و حالات و ملكات نفسانى كه قابل آزمایش و تجربه حسى و اندازهگیرى نیستند را از موضوع روانشناسى خارج دانستهاند و برخی روانشناسان، این مباحث را به فلسفه علم نفس مرتبط كردهاند.
💥(امّا) ما معتقدیم كه شناخت پدیدههاى نفسانى داخل در موضوع علم روانشناسى است؛ چراكه، علم منحصر نیست به آنچه كه از طریق تجربه حسّى ثابت مىشود؛
بلكه، این كاملا امكانپذیر است كه از راههاى دیگرى غیر از تجربه حسّى نیز اعتقاد یقینى و جزم به حقائق و واقعیّتهاى موجود و ویژگیها و خصوصیّت وجودى آنها حاصل شود
و اعتقاد یقینى از هر طریقى كه حاصل شود، علم است، خواه از راه تجربه حسّى و یا از هر طریق دیگرى غیر از آن.
📚منبع:
مشکات:مجموعه آثار استاد: اخلاق در قرآن، ج2، ص25.
🔗لینک مطالعه:
https://mesbahyazdi.ir/node/3821/%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%80%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%AE%D9%80%D9%88%D8%AF%D8%B4
🌺🌱🌺
eitaa.com/Mohyiee
#روانشناسیاسلامی_در_فضای_بینالملل
🔸مرکز الدعوة الاسلامی هوستون آمریکا با همکاری موسسه روانشناسی اسلامی الکرم برگزار میکند:
مجموعه سخنرانیهای
روانشناسی اسلامی
🔹برنامهای برای استادان، پژوهشگران، دانشجویان، و علاقهمندان به رشته روانشناسی اسلامی.
📑موضوعات:
روانشناسی اسلامی در قرن بیست و یکم،
روانشناسی اسلامی و سلامت روان،
طب اسلامی،
شفا و تندرستی،
خودیت، و شکوفایی انسان
علوم روانشناختی در میراث اسلامی.
📆تاریخ: 26 و 27 فوریه 2022
لینک ثبت نام:
https://www.eventbrite.com/e/islamic-psychology-lecture-series-tickets-257285998347
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
✍️#روانشناسی_دانش_یکپارچه_یا_چندپاره
آیا ما در روانشناسی با وجود شاخههای متنوع (مانند روانشناسی مرضی، رشد، شخصیت)، رویکردهای مختلف (مانند روانتحلیلگری، انسانگرایی، رفتاری)، جنبشها (مانند روانشناسی مثبتگرا)، و تعاملهای مختلف (مانند اقتصاد رفتاری، روانشناسی پول، فلسفه روانشناسی) با دانش واحدی روبروایم یا با دانشهای متعدد؟
آیا همه این نحلهها از موضوع، هدف و روش واحدی سخن میگویند یا از موضوعات و مسائل مختلف؟
آیا انسجام این دانش همینگونه باقی خواهد ماند یا در آینده نزدیک تحولاتی در این رشته رخ خواهد داد؟
🔸این سوالات؛ از جمله مباحثی است که در دو حوزه «روانشناسی نظری» و «روانشناسی انتقادی» مورد بحث قرار میگیرد.
🔹اکثر روانشناسان جریان اصلی قائل به یکپارچگی این دانشاند یا شاید هم بهتر است بگوییم نسبت به این موضوع بیتوجهاند.
اما روانشناسان انتقادی و روانشناسان نظری قائل به چندپارگی این دانش بوده؛ موضوع #بحران_روانشناسی را پیش کشیدهاند.
🔸حال در مواجه با این چندپارگی چند موضع وجود دارد:
- این چند تکهگی برای رشته نامطلوب است و باید حل شود.
- این چند تکهگی برای رشته مطلوب است.
🔺آنهایی که قائل به عدم مطلوبیت هستند برای حل چندپارگی پیشنهادهایی دادهاند:
1️⃣ تلاش برای ایجاد یکپارچگی به شیوههای مختلف یا در کل سیستمهای روانشناختی و یا در تک سیستمها (به صورت یکپارچگیهای خرد)
2️⃣ تغییر رشته واحد، و تبدیل عنوان «روانشناسی» به عنوان فراگیرتر مثل «مطالعات روانشناختی».
💥امّا در راهحل های ایجاد یکپارچگی همواره موضوع #فرهنگ و #تاریخ یکی از موانع بوده است.
🌱🌱🌱🌱
برای تکمیل اطلاعات خود به فصل دوم کتاب #طرح_کلی_روانشناسی_نظری_تحقیقات_انتقادی اثر توماس تئو ( 2018) مراجعه کنید.
https://doi.org/10.1057/978-1-137-59651-2
توماس تئو در جایی از فصل مذکور کتاب میگوید: برای گروه روانشناسان نظری، بحران واقعا وجود دارد (یا حداقل علائم بحران، واقعی است)، اما برای اکثریت روانشناسان، چنین چیزی وجود ندارد.
حتی اگر فرض کنیم که بحرانی وجود ندارد، آشکار است که چیزی مانند چندپارگی در نظم و عمل روانشناسی نفوذ کرده است. با این حال، حتی واژه تکهتکه شدن (fragmentation) نیز مورد مناقشه است و می توان در مورد بینظمی، عدم وحدت، یا عدم انسجام از نظر تخصص، تمایز، و کثرتگرایی برای توصیف روانشناسیِ امروز صحبت کرد.
🌱🌱🌱
🤔پ.ن: به نظر میرسد در ایجاد دانش #روانشناسی_اسلامی باید این موضوع روشن شود که روانشناسی اسلامی قرار است با نگاه انسجامی پیش رود یا نگاه انشقاقی؟
اگر نگاه انسجامی مطرح است آیا با کل روانشناسی موجود قرار است یکپارچه شود یا با برخی رویکردها یا سیستمها و بعد چگونه؟
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
📚#یونگ_و_ادیان_توحیدی
( Jung and the Monotheisms ,1994)
🔹کارل یونگ؛ روانتحلیلگر و نظریهپرداز مشهور سوئیسی است که بعضی از معروفترین مفاهیم روانشناسی(همچون ناخودآگاه جمعی، سایهها، پرسونا، عقدهها، برونگرایی-درونگرایی) را ابداع یا کشف کرده است.
🔸درباره یونگ و دین بسیار گفته و نوشته شده است، یونگ همواره در دو کشش تمام ناشدنی قرار داشته: #دین و #علم؛ و هر یک به یک اندازه برای او جذابیت داشته.
🔺او در جایی نوشت که «تمام افکار او مانند سیارات به دور خدا میچرخند و بهطرز غیر قابل مقاومتی جذب او میشوند...» .
🌱🌱🌱
کتاب #یونگ_و_ادیان_توحیدی نام کتابی است که دیدگاههای طیفی از روانشناسان یونگی را گرد هم آورده تا کاوشی در برخی از جنبههای اساسی یهودیت، مسیحیت و اسلام ارائه دهند.
آنها در تلاشاند برای کشف ماهیت سه دین توحیدی، دیدگاههای روانشناختی، دینی و تاریخی را بهکار بگیرند.
این کتاب منبع تازه و عمیقی از تفسیر اسلام در تبیین روان از منظر غربی ارائه میدهد.
ویراستار، جوئل رایس منوهین(یک تحلیلگر یونگی)، در پی آن است که هم عناصر اساسی و تطبیقی روانشناسی دینی اسلام را مورد توجه خوانندگان معاصر قرار دهد و هم بستری برای گفتگوی بیشتر بین سه دین توحیدی فراهم کند.
📕عناوین برخی از فصلهای کتاب:
- یونگ و دین: جایگاه آن در روانشناسی تحلیلی
- تقدس: نقطه تلاقی روانشناسی تحلیلی و دین
-یونگ و دعا
- مفهوم اسلامی کمال انسان
- خضر در آثار یونگ: آموزش تسلیم
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee