eitaa logo
یادداشت‌ِ اقتصادی | مجتبی غفاری
519 دنبال‌کننده
221 عکس
44 ویدیو
7 فایل
امام خامنه ای: اقتصاددانان كشور ما بايد آنچه را كه با اوضاع سرزمين ما، با عقايد ما، با خصوصيات مملكت ما و متناسب با مسائل اقتصادى ماست، پيدا كنند (1372/2/15) دلباخته انقلاب اسلامی و عاشق پیشرفت ایران🇮🇷🇮🇷 دکتری اقتصاد اسلامی @Mojtaba_Ghafari
مشاهده در ایتا
دانلود
بسیار مهم و خواندنی:
به مناسبت تغییر رئیس سازمان برنامه و بودجه نکات دیدار مسئولان سازمان برنامه و بودجه با رهبر انقلاب در تاریخ ۱۳۷۵/۲/۲۵: 🔹ایشان طی سخنانی بر ضرورت رعایت شاخصه‌های عدالت اجتماعی در تمامی برنامه‌ریزیهای کلان کشور و نیز بهره گرفتن از الگوهایی متناسب با واقعیتهای جامعه اسلامی ایران در این برنامه‌ریزیها تأکید کردند و توجه سازمان برنامه و بودجه را در امر برنامه‌ریزی بر تغییرناپذیر بودن وضع و محاذات کنونی جمهوری اسلامی ایران با آمریکا، به عنوان یک اصل مهم و خدشه ناپذیر لازم دانستند. 🔹اهمیت انجام یک حرکت کیفی و عمقی به سمت وضعیت مطلوب و مورد نیاز کشور در این سازمان را خاطر نشان کردند و فرمودند: سازمان برنامه و بودجه یک دستگاه اساسی برای کشور است و با اصلاح آن می‌توان به حل مشکلات و توسعه و پیشرفت کشور به شکل واقعی و صحیح، امیدوار بود. 🔹تنظیم شاخصهای عدالت اجتماعی و رعایت آنها را در امر برنامه‌ریزی، یک مسأله مهم و اساسی خواندند و فرمودند: اساس کار در جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر تحقق آرمانهای اسلامی است، بنا بر این در یکایک کارهای برنامه‌ریزی و سیاستهای کلان کشور در امر توسعه این مهم باید مورد توجه قرار گیرد و هیچ فشار سیاسی خارجی و نیز هیچ ضرورت اجتماعی نباید موجب صرفنظر کردن از آرمانهای اسلامی شود. 🔹حفظ ارزشها برای ملت ما یک اصل مبنایی است و هدف و انگیزه حضور ما در صحنه کشور نیز همین است. عدالت اجتماعی در مرتبه اول آرمانهای ماست و مسأله توزیع عادلانه درآمد، کم‌کردن فاصله بین طبقات جامعه و نیز فراهم کردن فرصتهای شغلی برای همه باید به عنوان شاخصهای عدالت اجتماعی در برنامه‌های کلان کشور مورد توجه جدی قرار گیرد. 🔹اهمیت پایبندی به اصول در تمامی بخشهای دولتی و حفظ استقلال سیاسی کشور در امر برنامه‌ریزی را مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: سازمان برنامه و بودجه در گذشته اساسا با تفکر آمریکایی و با هدف استفاده از الگوهای غربی به وجود آمد . اما ایران اسلامی الگوی متناسب با واقعیات خود را دارد و بر همین اساس، این سازمان باید در برنامه‌ریزیهای خود با روحیه کپی کردن نظرات غرب مبارزه کند. چون آنچه را که غرب در زمینه توسعه بیان می‌کند از فرهنگ و اهداف استعماری جدا نیست و به نظر می‌رسد که هدف غرب از انتشار برخی نشریات علمی، نفوذ دادن افکار خود به محافل علمی و سازمانهای برنامه‌ریزی کشورهاست. بنا بر این انتشار یک فکر و نظریه در برخی نشریات علمی غرب نمی‌تواند دلیلی بر اتقان و صحت آن باشد و سازمان برنامه و بودجه در برنامه‌ریزیهای خود باید به این مسأله توجه کند. 🔹سازمان برنامه و بودجه در زمره دستگاههایی است که عناصر آن باید شدیدا پایبند به اصول باشند. و در این صورت است که برنامه‌ها برمبنای واقعیات جامعه ایرانی یعنی مردم، اسلام، آرمانها و شکل خاص حکومتی آن تدوین خواهد شد. 🔹خروج از روزمرّگی را خاصیت برنامه‌ریزی دانستند و افزودند: متأسفانه در برخی از بخشهای بودجه از شاخصهای برنامه کلان تخطی می‌شود و سازمان برنامه و بودجه موظف است که با جدیت از آن ممانعت کند و موارد استثناء را به حداقل برساند و بگونه‌ای برنامه‌ریزی کند که مسؤولان بخشهای مختلف کشور نتوانند برنامه کلان کشور را با تخطی از آن تحت تأثیر قرار دهند. 🔹رعایت عواطف و احساسات مردم را در برنامه‌ریزیهای نظام اسلامی ضروری دانستند و فرمودند: امروز مسؤولین درجه یک کشور با مردم ارتباطات دوستانه و نزدیک دارند و شور و شوق و احساس صمیمیتی که مردم نسبت به سران کشور از خود نشان می‌دهند در دنیا بی‌نظیر است. از اینرو سازمان برنامه و بودجه لزوما باید در برنامه‌ریزیهای خود این عواطف عظیم مردمی را مورد توجه قرار دهد. 🔹رهبر معظم انقلاب اسلامی از احیای تفکر اسلامی در جهان به عنوان مشکل اساسی استکبار جهانی و در راس آن آمریکا با جمهوری اسلامی ایران نام بردند و فرمودند: زندگی مرفه در ایران اسلامی و شکوفایی اقتصادی و پیشرفت کشور هیچ نیازی به این ندارد که جمهوری اسلامی ایران با آمریکا، مذاکره، محاوره و یا رابطه‌ای داشته باشد. بنا بر این وضع و محاذات کنونی جمهوری اسلامی ایران با آمریکا هیچ تغییری نخواهد کرد و سازمان برنامه و بودجه باید به این اصل مهم توجه کند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر ضرورت استفاده از عناصر مؤمن و حزب‌اللهی متخصص در سطوح مدیریت سازمان برنامه و بودجه تأکید کردند و وجود این نیروها را برای انجام برنامه‌ریزیهای صحیح و انجام کارهای بزرگ در کشور حائز اهمیت دانستند. لینک خبر این دیدار: https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=17832 🔹فقط خبر این دیدار منتشر شده است. 🇮🇷یادداشت‌ِ اقتصادی | مجتبی غفاری @MojtabaGhafari
هدایت شده از احمد نبویان
💢 داستان تویوتا 💢 ▪️افسانه‌ها و واقعیت‌های جهانی‌سازی ✍ پرفسور چانگ (مدیر گروه مطالعات توسعه دانشگاه کمبریج): 🔹روزی روزگاری، در کشوری در حال توسعه، یک تولیدکننده‌ی اصلی خودرو نخستین خودروِ خود را به ایالات متحده صادر کرد. تا آن روز؛ آن شرکت کوچک فقط محصولاتی بُنجل تولید کرده بود که کپی‌برداریِ ضعیفی از محصولاتِ با کیفیتِ ساخت کشورهای ثروتمندتر بود. خودروِ تولیدی این کشور چیز چندان پیچیده‌ای نبود - صرفاً اتومبیلی کوچ و ارزان (که می‌شد آن را «چهارچرخه‌ای با یک زیرسیگاری» نامید). اما همین هم برای آن کشور لحظه بزرگی بود و صادرکنندگانش احساس غرور می‌کردند. 🔹متأسفانه این محصول با شکست روبرو شد. به نظر اکثر مردمِ کشور واردکننده، این خودرو زشت بود و خریداران زرنگ مایل نبودند پول چندانی بابت خودرویی بپردازند که از محل تولید محصولات درجه 2 می‌آمد. به این ترتیب، صادرکنندگان چاره‌ای جز این نداشتند که این خودرو را از بازار ایالات متحده خارج کنند. این فاجعه به بحثی جدی بین شهروندان کشور تولیدکننده منجر شد. 🔹در کشور تولیدکننده، بسیاری استدلال می‌کردند اگر کشور بعد از 25 سال تلاش، هنوز نمی‌توانست خودرو خوبی بسازد، پس آینده‌ای برای این کار وجود نداشت. دولت برای موفقیت، هر فرصتی را در اختیار این تولیدکننده‌ی خودرو گذاشته بود و از طریق دیوار بلند تعرفه و کنترل‌های سخت‌گیرانه بر سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت خودروسازی، این اطمینان را فراهم آورده بود که خودروساز مزبور در داخل کشور سود فراوانی ببرد. کمتر از ۱۰ سال پیش از آن، دولت حتی با هزینه‌کردن از محل بودجه عمومی، شرکت را از ورشکستگی قریب‌الوقوع نجات داده بود. بنابراین، منتقدان استدلال می‌کردند که باید ورود خودروهای خارجی آزاد و از مالیات معاف شود و به خودروسازان خارجی هم، که ۲۰ سال پیش از کشور بیرونشان کرده بودند، اجازه دهند دوباره کارخانه‌هایشان را راه‌اندازی کنند. 🔹دیگران نظر مخالف داشتند و استدلال می‌کردند که هیچ کشوری بدون ایجاد صنایع «مهم» از قبیل خودرو به هیچ جایی نرسیده است. اینان می‌گفتند صرفاً به زمان بیشتری نیاز است تا خودروهایی تولید شود که مورد پسند همه قرار گیرد. 🔹زمان این اتفاقات سال ۱۹۵۸ و کشور پیش‌گفته نیر در واقع ژاپن بود. شرکت خودروسازی مزبور هم شرکت تویوتا بود و خودروِ صادراتی نیز تویوپت نام داشت. تویوتا در سال ۱۹۳۳ وارد فعالیت خودروسازی شد. دولت ژاپن خودروسازی‌های جنرال موتورز و فورد را در سال ۱۹۳۹ (۱۳۱۸ ایرانی) از کشور بیرون کرد و د رسال ۱۹۴۹ با تأمین پول از طریق بانک مرکزی آن کشور موسوم به «بانک ژاپن» تویوتا را از ورشکستگی نجات داد. 🔹کمتر از ۵۰ سال پیش، اکثر مردم، از جمله بسیاری از ژاپنی‌ها، بر این باور بودند که صنعت خودروسازی ژاپن اصلا نباید وجود داشته باشد. 🔹چنانچه دولت ژاپن در اوایل دهه‌ی 1960 از اقتصاددانان مُبلّغِ تجارت خارجی آزاد تبعیت کرده بود، امروز دیگر اتومبیل پیشرفته‌ای چون لکسوس وجود نمی‌داشت. و امروز در بهترین حالت، تویوتا شریک جزئیِ یک تولیدکننده‌ی غربیِ خودرو می‌بود یا در بدترین حالت، دیگر حتی اثری هم از آن باقی نمانده بود. 👈همین نکات درباره کل اقتصاد ژاپن نیز صادق است. 📚 برگرفته از کتاب «نیکوکاران نابکار: افسانه تجارت خارجی آزاد و تاریخچه پنهان سرمایه‌داری» 💠 احمد نبویان 🇮🇷 🔗@ahmad_nabavian
توصیف بانک خصوصی در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی طرف مى‌آيد بانك ايجاد ميكند با استفاده از اجازه‌ى توسعه‌ى بانكها - كه يكى از كارهاى غلطى كه در كشور شد اين است كه اجازه ميدهند همين‌طور پشت‌سرهم بانك به‌وجود بيايد - پولهاى مردم را جمع ميكنند، بعد شركتهاى صورى درست ميكنند، پولهاى مردم را به‌عنوان قرض، وام و تسهيلات بانكى به شركتهاى خودشان ميدهند، جيب خودشان را پُر ميكنند؛ از اين كارها دارند ميكنند، اينها را بايستى مراقبت كرد (بیانات در حرم رضوی، ۱۳۹۸/۱/۱). 🇮🇷یادداشت‌ِ اقتصادی | مجتبی غفاری @MojtabaGhafari
چند توصیه به دکتر داود منظور، رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه 1⃣ نگاه یک سویه به درمان کسری بودجه را که در گران‌سازی‌ها خلاصه کرده‌اند، کنار بگذارید. به تحول در پایه‌های درآمدی دولت با مردمی‌سازی اقتصاد تکیه کنید. 2⃣ مدیرانی را که سالهاست دفاتر سازمان را در انحصار گرفته و با هر دولتی و هر رویکردی، کنار می‌آیند! تعویض و با کارشناسان خبره و مهجوری که اجازه تدبیر و تبیین نداشته‌اند جایگزین کنید. 3⃣ دست بسته‌ی استان‌ها را در برنامه و بودجه استانی باز کنید. غده سرطانی تمرکزگرایی در برنامه و بودجه را بسوزانید. 4⃣ از همین الان برای تدارک اصلاح ساختار بودجه ۱۴۰۳ عزیمت کنید. بخش‌های مدیریت‌ناپذیر بویژه نفت و بهداشت را سربراه کنید. 5⃣ برای مهار لابی‌ها، اتاق شیشه‌ای تخصیص‌های بودجه‌ای را راه‌اندازی کنید. 6⃣ برای هدایت سودهای بادآورده شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی از محل تفاوت نرخ ارز، لایحه بیاورید. 7⃣ برای ترک اعتیاد به نسخه وارداتی آمریکایی در نظام برنامه‌ریزی اقتصادی کشور، یک اتاق فکر و فرمان برپا کنید. 8⃣ روال مالیچی‌گری و چرتکه‌بندازی را در فرهنگ سازمانی برنامه و بودجه، جمع کرده و بستر آینده‌نگاری و معماری پیشرفت اسلامی ایرانی را پهن کنید. 9⃣ کانال حقوق‌ها و دریافتی‌های نامتعارف را در سازمان مسدود کنید. 🔟 در شرایط فقدان فرماندهی اقتصادی کارآمد در دولت، قرارگاه هماهنگی‌های اقتصادی برپایه مهار تورم و رشد تولید را ایجاد و بدست بگیرید‌. @dr_izadkhah
هدایت شده از احمد نبویان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ خوبی‌های وجود بانک‌های خصوصی در کشور 🔹کارنامه درخشان بانک آینده: ▪️تخلف بزرگ در خلق پول و تورم ▪️تخلف از دستورالعمل شورای پول و اعتبار در پرداخت تسهیلات به اشخاص مرتبط (که نباید بیش از ۴۰٪ سرمایه‌ی پایه باشد) ▪️اعطای بیش از ۶ برابر تسهیلات کلان و بیش از ۸۰ برابر در پرداخت تسهیلات به اشخاص مرتبط ▪️اعطای بیشترین تسهیلاتِ اشخاصِ مرتبط خود تا پایان آذر ماه، به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی خود (۷۰ هزار میلیارد تومان به بنگاه تجاری ایران‌مال). 🔹البته این نوع تخلفات مختص بانک آینده و محدود به پروژه ایران‌مال نیست متأسفانه و در شبکه بانکی کشور ، امری شایع گردیده است. 👈 اقتصاددانان که شبانه‌روز «نقدینگی» را عامل تورم در جامعه معرفی می‌کنند و راهکارهای معیشت‌سوزی مثل «جلوگیری از افزایش حقوق و دستمزد»، «گران کردن انرژی و مایحتاج مردم»، «افزایش نرخ بهره بانکی» و ... را برای کنترل نقدینگی تجویز می‌کنند (که متأسفانه حرف‌شان در بین دولتمردان خریدار هم دارد)، چرا در برابر چنین جنایت‌های بزرگی که شبکه بانکی بویژه بانک‌های خصوصی در خلق پول انجام می‌دهند، سکوت کرده و علیه آن فریاد نمی‌کشند؟ ❓آیا پولی که بانک‌های خصوصی از هیچ خلق کرده و صرف سفته‌بازی و دلال‌بازی در بازارهای مسکن، طلا، ارز، خودرو و ... می‌کنند عامل تورم نیست؟؟ ❗️فقط چندرغاز حقوق کارمند و کارگر را عامل تورم می‌بینید؟ ❓اقتصاد خوانده‌اید تا توجیه‌گر سیری ثروتمندان و گرسنگی فقرا باشید؟؟؟ 💠 احمد نبویان 🇮🇷 🔗@ahmad_nabavian
دلایلی نظیر فراوانی و ارزانی، افزایش کیفیت مصنوعات داخلی، افزایش رقابت‌پذیری تولید، افزایش قاچاق کالا با ممنوعیت واردات، فناوری قدیمی محصولات داخلی و واردات توسط بخش خصوصی، برای واردات کافی نیست! 🇮🇷یادداشت‌ِ اقتصادی | مجتبی غفاری @MojtabaGhafari
دلایل واهی برای واردات در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی 🔹 فراوانی و ارزانی فراوانی و ارزانی چیز خیلی خوبی است، اما از آن مهمتر و بهتر، رشد صنعت داخلی است؛ قوام گرفتن صنعت داخلی است. این درست نیست که ما به دلائل گوناگونی که غالباً هم دلائل واهی است، دروازه را به روی واردات باز کنیم (۱۳۸۹/۱/۹). صرف اینکه ما نگذاریم بازار در یک فصلی - مثلاً فصل شب عید - از فلان کالا خالی بماند، خیلی توجیه کاملی برای افزایش واردات نیست. حتماً بایستی در مسئله‌ی واردات ملاحظه‌ی تولید داخلی بشود (۱۳۹۰/۵/۲۶). 🔹 افزایش کیفیت مصنوعات داخلی و رقابت‌پذیری اگر فلسفه‌ی شما، منطق شما برای افزایش واردات و تسهیل وارداتِ ساخته‌های صنعتی این است که میگوئید کیفیت مصنوعات داخلی باید بالا برود، خب فشار را روی این بخش بگذارید. سیاستهائی وجود دارد که میشود وادار کرد، مجبور کرد تولیدکننده‌ی داخلی را به اینکه کیفیت را ارتقاء بدهد. بدترین گزینه برای بالا بردن کیفیت داخلی این است که ما راه را برای مصنوعات خارجی باز کنیم؛ این، بدترین گزینه است (۱۳۸۹/۱/۹). گفته میشود که واردات به رقابت‌پذیری تولید داخلی کمک میکند؛ اگر واردات نباشد، تولیدکننده‌ی داخلی به کیفیت یا به قیمت تمام‌شده اهمیت نمیدهد؛ واردات، او را به این کار وادار میکند. به نظر من این خیلی منطق قویای نیست (۱۳۹۰/۵/۲۶). گاهی دستگاه‌های اجرائی به بهانه‌هایی راهِ واردات را بی‌مورد باز میکنند؛ فرض بفرمایید مسئله‌ی رقابت. مثلاً فرض کنید که وقتی گفته میشود چرا اجازه دادید خودروهای خارجی به این شکل بیایند، میگویند آقا رقابت. من میگویم خب شما که میخواهید به وسیله‌ی رقابت، کیفیّت را بالا ببرید، تلاش را بگذارید روی بالا بردن کیفیّت از یک راه دیگر؛ وَالّا شما بیایید تولید داخلی را مشمول زیان مضاعف بکنید به خاطر اینکه میخواهید مثلاً کیفیّت را بالا ببرید، این به هیچ وجه درست نیست (۱۳۹۹/۲/۱۷). 🔹 افزایش قاچاق در صورت عدم واردات اگر ما تعرفه‌ها را خیلی بالا ببریم یا جلوی واردات را بگیریم، همین جنس [به‌صورت‌] قاچاق می‌آید. به نظر شما این دلیل درستی است؟ خب، جلوی قاچاق را جدّی باید گرفت. ما تا حالا در مبارزه‌ی با قاچاق خیلی جدّی عمل نکرده‌ایم؛ در مبارزه‌ی با قاچاق جدّی عمل کنید. مراد من از قاچاق، فلان کوله‌بَرِ ضعیفِ بلوچستانی نیست که میرود آن‌طرف یک چیزی را برمیدارد روی کول خودش می‌آورد این‌طرف؛ اینها که چیزی نیست، اینها اهمّیّتی ندارد؛ با آنها مبارزه هم نشود اشکالی ندارد. من قاچاقهای سازمان‌یافته‌ی بزرگ را میگویم (۱۳۹۵/۲/۸). حالا آن‌وقت به بهانه‌ی اینکه قاچاق نشود، پس ما راه را باز کنیم که از طریق قاچاق نیاید، از طریق گمرکات بیاید که ما بتوانیم سودی هم ببریم؛ این به نظر من منطق قوی‌ای نیست (۱۳۹۳/۱۱/۶). 🔹 فناوری قدیمی محصولات داخلی گاهی ما میگوییم که چرا فلان جنس را و فلان کالا را وارد میکنید درحالی‌که تولید داخلی هست، میگویند فنّاوریِ تولیدِ داخلیِ ما قدیمی است، امروز دنیا تحوّل پیدا کرده است، کارهای جدیدی آمده، فنّاوری‌های جدیدی آمده که ناچاریم از خارج وارد کنیم. من جواب دارم برای این حرف. من البتّه با وارد کردن مخالف نیستم؛ بنده با وارد کردن، بخصوص با وارد کردن فنّاوری، هیچ مخالف نیستم؛ خود من در این کشور رئیس‌جمهور بودم، با مسائل اجرائی در ارتباط بودم و میدانم؛ اشکالی ندارد، یک‌وقت‌هایی لازم است، امّا به‌اندازه و بمیزان. هرجا کم می‌آورند میگویند فنّاوریِ تولیدِ داخلی عقب‌افتاده است؛ خب ما این‌همه ذهن فعّال در کشور داریم، ذهنی که میتواند یک موشک درست کند که این موشک دو هزار کیلومتر طی میکند و با کمتر از ده متر خطا به هدف میرسد؛ این چیز کوچکی است؟ (بنده [فقط] خواستم مثال بزنم؛ حالا اسم موشک آمد و جوانها به هیجان آمدند.) من میگویم آن مغزی که میتواند یک چنین موشکی را تولید بکند که دشمنان ما اعتراف میکنند به اهمّیّت این کار، آیا این مغز نمیتواند خودرویی را که فرض بفرمایید مصرفش سیزده لیتر در صد کیلومتر است، برساند به پنج لیتر در صد کیلومتر؟ نمیتواند بکند؟ این مغز عاجز است از این کار؟ چرا به جوانها مراجعه نمیکنید؟ چرا به این ذهنهای خلّاق مراجعه نمیکنید؟ چرا از اینها کمک نمیگیرید؟ ... اینکه [بگوییم‌] ما فنّاوری عقب‌افتاده داریم، بهانه‌ای برای واردات نمیشود (۱۳۹۵/۲/۸). 🔹 انجام واردات توسط بخش خصوصی بعضی اوقات یک چیزهایی را وارد میکنند، ما تذکّر میدهیم به مسئولین که چرا وارد شده است؟ در جواب ما میگویند این را که ما وارد نکرده‌ایم، بخش خصوصی وارد کرده است؛ این جواب، جواب کافی نیست؛ بخش خصوصی بایستی مدیریّت بشود؛ دولت باید مدیریّت کند، مسلّط باشد بر اینکه چه چیزی وارد بشود و چه اندازه وارد بشود و چه چیزی وارد نشود (۱۳۹۷/۱/۱). 🇮🇷یادداشت‌ِ اقتصادی | مجتبی غفاری @MojtabaGhafari
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرفسور مسعود درخشان: فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد حکم حکومتی و مصداق عینی اقتصاد اسلامی‌ست. @profderakhshan
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
کتاب « ابهام زدایی از اقتصاد اسلامی» نوشته مجموعه جامعی مرکب از چهل‌ و پنج پرسش اساسی در خصوص وجوه گوناگون اقتصاد اسلامی است که طی هشت فصل طبقه‌بندی و ضمن پاسخگویی تبیینی به آن‌ها، مباحث مطروحه با افزودن پی‌نوشت‌های لازم مورد پشتیبانی قرار داده شده است. این سئوالات معطوف به ابهامات، پرسش‌ها، کنجکاوی‌ها،انکار‌ها، تمجید‌ها و قابلیت‌سنجی‌هایی است که پیرامون اقتصاد اسلامی شکل گرفته و ابهاماتی را در کنار مشکلات اجتناب‌نا پذیر دوران رشد و نضج اقتصاد مقید به اسلام فراهم آورده است. این کتاب بر آن است تا از این مسیر بر سرعت رشد و گسترش ادبیات اقتصاد اسلامی افزوده شود و در عین حال با عجین شدن مجدد اخلاق و اقتصاد و به طور خاص اسلام و اقتصاد، ضمن کاستن از گستره فقر، بر وسعت و سیطره رشد و فراوانی امکانات لازم برای زمینه سازی نائل شدن انسان به هدف اصلی از خلقت وی که همانا عبادت پروردگار است افزوده گردد. 🆔 @DrSaeedi
🔹مطابق بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی، فرایند تحقق اهداف انقلاب اسلامی عبارت است از: انقلاب، نظام، دولت، جامعه و تمدن اسلامی. 🔹در حال حاضر ما در مرحله دولت اسلامی مانده‌ایم. زیرا شرط تحقق دولت اسلامی هنوز محقق نشده است. مطابق بیان رهبری، شرط تحقق دولت اسلامی، تشكیل منش و روش دولتمردان به گونه اسلامی است. بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی: 💫بعد از آن كه نظام اسلامی پیش آمد، نوبت به تشكیل دولت اسلامی به معنای حقیقی می‌رسد؛ یا به تعبیر روشن‌تر، تشكیل منش و روش دولتمردان به گونه اسلامی؛ چون این در وهله‌ی اول فراهم نیست؛ بتدریج و با تلاش باید به وجود آید. مسوولان و دولتمردان باید خودشان را با ضوابط و شرایطی كه متعلق به یك مسوول دولت اسلامی است، تطبیق كنند. یا چنان افرادی - اگر هستند - سر كار بیایند؛ یا اگر ناقصند، خودشان را به سمت كمال در آن جهت حركت دهند و پیش ببرند (۱۳۷۹/۹/۱۲).💫 🔹در مورد منش، مواردی نظیر تعلقات مادی، اشرافی‌گری، تکبر، غرور، دل‌بستگی به رویه‌های نامناسب اداری (مثل القاب و عبارات در مکاتبات اداری)، عدم شجاعت و ... وجود دارد. 🔹در مورد روش، در سطح کلان و سیاست‌گذاری، پایبندی به روش های غیر اسلامی و در سطح اجرایی، مواردی نظیر: عمل مطابق ملاحظات سیاسی کوتاه مدت، عمل بر اساس بده بستان‌های اداری، روزمرگی، اجرای صوری قوانین و مقررات، عدم احساس مسئولیت، عدم شایسته‌سالاری، تصمیم‌گیری‌های جلسه‌ای بدون پشتوانه علمی و ... وجود دارد. 🇮🇷یادداشت‌ِ اقتصادی | مجتبی غفاری @MojtabaGhafari
اقدام خوب راه‌اندازی این سامانه بستر تخصصی مشارکت جویی خبرگانی و عمومی بر سیاست‌ها، قوانین و سایر متون هنجاری است. جمع‌نویسی بستری را فراهم می‌کند که عموم مردم بویژه ذی‌نفعان و عالمان بتوانند در فرآیند تهیه‌ی پیش‌نویس متون سیاستی کشور مشارکت کنند، بستری که به طور جدی زمینه‌ی ارتقاء و اشکال‌زدایی از متون سیاستی کشور عزیزمان، ایران را فراهم می‌کند. https://jamnevisi.ir/home 🇮🇷یادداشت‌ِ اقتصادی | مجتبی غفاری @MojtabaGhafari
فهرست احکام قانون بودجه سال ۱۴۰۲ که باید ظرف یک ماه انجام می‌شد: جزء ۷ بند ک تبصره ۱: مبادله موافقتنامه و ابلاغ سهم استانها توسط دستگاههای اجرائی موضوع این بند. جزء ۱ بند ب تبصره ۶: تدوین دستورالعمل توسط سازمان امور مالیاتی کشور. بند س تبصره ۷: تعیین ماخذ محاسبه مالیات خودرو توسط سازمان امور مالیاتی کشور. بند م تبصره ۷: اعلام فهرست واحدهای فراوری مواد معدنی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت. بند ک تبصره ۱۷: شناسایی افراد فاقد بیمه پایه از سه دهک پایین درآمدی توسط سازمان بیمه سلامت ایران. بند س تبصره ۷: تدوین آییننامه اجرائی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات. بند ف تبصره ۷: تعیین میانگین وزنی قیمت فروش داخلی و صادراتی شمش فولاد خوزستان. بند ص تبصره ۷: تدوین آییننامه اجرائی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت. بند ث تبصره ۷: تدوین آییننامه اجرائی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت. بند ح تبصره ۸: تدوین آییننامه اجرائی توسط وزارت نیرو. بند ل تبصره ۸: تدوین دستورالعمل توسط بانک مرکزی جمهوری اسالمی ایران. بند ب تبصره ۱۱: تدوین آیین‌نامه اجرائی توسط سازمان برنامه و بودجه. بند ل تبصره ۱۶: تدوین آیین‌نامه اجرائی توسط نفت و نیرو. بند ح تبصره ۱۶: تدوین آیین‌نامه اجرائی توسط بانک مرکزی. بند ل تبصره ۱۷: تدوین دستورالعمل توسط شورای عالی بیمه. بند ف تبصره ۱۷: تدوین آیین‌نامه توسط شورای عالی بیمه سلامت. جزء ۴ بند ب تبصره ۱۸: تعیین سهم بانکها از تامین منابع مالی توسط بانک مرکزی. 🔹گزارش ماهانه اجرای قانون بودجه وجود ندارد! 🔹یکی از آسیب‌های اجرایی در کشور، تأخیر در اجرای قوانین است. 🇮🇷یادداشت‌ِ اقتصادی | مجتبی غفاری @MojtabaGhafari
📌آنچه کثیفان همه دارند، آن یک‌جا دارد! ⚠شهید بهشتی قاطعانه در خصوص اقتصاد سوسیالیستی و کاپیتالیستی می‌گوید: «وقتی ما ماتریالیسم مارکسیستی را می‌گوییم بد است، ماتریالیسم کاپیتالیستی دنیای غرب صدها برابر آن بد و کثیف و آلوده‌ی ظلم است. بنابراین، معلوم باشد که ما یک بررسی نقادانه می‌کنیم. من معمولاً عادت هم داشته‌ام که هر جا نقدی می‌خواهم از ماتریالیسم سوسیالیستی مارکسیستی بکنم، همان‌جا یادآوری کنم که ماتریالیسم شدیدتر و کثیف‌تری هست. من گفتم که اگر برای یک انسان غذا فراهم کنید، مسکن فراهم کنید، بهداشت فراهم کنید، یک گاو پرواری است، ولی در نظام مارکسیستی یک گاو پرواری تا حدودی افساردار، در نظام کاپیتالیستی غربی یک گاو پرواری افسار گسیخته است. پس انتقاد از آن، هرگز ذره‌ای این را نشان نمی‌دهد که این یکی نیز مورد انتقاد نیست. این یکی صدبرابر مورد انتقاد است. در این همه‌ی کثافت‌ها هست. آنچه کثیفان همه دارند، این یک‌جا دارد» (نظام اقتصادی در اسلام؛ مباحث نظری: ص ۷۲). پ.ن: ⛔این نگاه را مقایسه کنید با نگاه بعضی از مسئولین و دوستان انقلابی نسبت اقتصاد سرمایه داری و لیبرالیسم اقتصادی! 💡آیا مانند شهید بهشتی، اقتصاد سرمایه داری را صد برابر کثیف تر اقتصاد کمونیستی می دانیم؟! @jebhetse
آقای در مناظره با آقای گفتند امام خمینی (ره) و حضرت آقا اقتصاد نخوانده‌اند، پس نباید دیدگاه‌های اقتصادی آنان را قبول کنیم. آیا این جملات آقای غنی‌نژاد و امثال ایشان به علت عدم آگاهی از بیانات امام خمینی (ره) و حضرت آقا در حوزه اقتصاد است؟ خیر! اینان تربیت یافتگان غرب هستند و آنچنان غرب‌زده‌اند که هر چه غیر از غرب را نمی‌توانند بپذیرند. اینان به بخشی از نظریات پوسیده نظام سرمایه‌داری، همچون وحی مُنزَل و حتی بیشتر از خودِ غربی‌ها، اعتقاد دارند. بنابراین اظهار نظر ایشان 🔹اولاً، ناشی از عدم آگاهی نیست، بلکه برآمده از است. 🔹دوماً، اگر صدها اقتصاددان در کشور حرفی غیر از محفوظات ایشان بزنند، باز هم برای این جماعت قابل قبول نیست. 🇮🇷یادداشت‌ِ اقتصادی | مجتبی غفاری @MojtabaGhafari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مبارزه‌ با اژدهای هفت‌سرِ فساد... ⚠️ با گذشت ۲۰ سال از فرمان مبارزه بی‌امان با فساد، و تصریح رهبر انقلاب مبنی بر عدم تحقق آن، می‌توان گفت یک خط انحراف عملی از در حاکمیت رخ داده است. ⛔️ به تعبیر دیگر، درست است که فساد، سیستمی نیست؛ اما فسادستیزی هم سیستمی نبوده و هنوز به برنامه اصلی و لایتغیر قوا تبدیل نشده است! ⁉️ چرا؟ 1⃣ : مبارزه با فساد، صرفا زمانی که جناح مقابل حاکم است؛ و اغماض از فساد، زمانی که کار دست آدم‌های خودمان است! 2⃣ : غفلت از ساختارها و سازوکارهای مولد فساد، بدلیل نداشتن نظریه مبنا در حکمرانی عادلانه و تقلیل فساد به جرایم و تخلفات موردی 3⃣ : رواج شبهه تضعیف نظام درصورت مبارزه با مفاسد حاکمیتی(!) و سیل بهتان به فسادستیزان و مطالبه‌گران 4⃣ : ترس فعالان فرهنگی و اجتماعی از ورود به میدان فسادستیزی، بدلیل هجمه علیه عدالتخواهی (انگ عدالتخواری و خوارجی) 5⃣ : مبارزه با فساد، همچون سایر آرمان‌های انقلابی، امری اجتماعی و نیازمند مردمی‌سازی است؛ اما مردم در فسادستیزی هنوز مَحرمِ سیاسیون نشده‌اند! 🔶 یک تحرک اساسی برای استقرار فسادستیزی، هم در حاکمیت و هم بستر جامعه، نیاز داریم تا این امر از فردمحوری و توصیه‌درمانی و برخورد موردی، خارج شده و به اراده و رویه جاری نظام در بطن سیستم حاکمیت تبدیل شود. @dr_izadkhah
فولاد مبارکه سودآورترین شرکت فولاد دنیاست! نسبت سودآوری بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در جهان با تکنولوژی روز به ۳۰درصد هم نمی‌رسد اما فولاد ما با تکنولوژی به مراتب قدیمی‌تر و ضعیف‌تر سه برابر صنعت فولاد در جهان سودآوری داره! بله گران‌فروشی، با هزینه ریالی‌ فروش‌دلاری و صادرات به داخل سودآوری هم دارد نقدینگی و تحریم آدرس‌های غلطی است که لیبرال‌ها برای می‌دهند، چند شرکت بزرگ مواداولیه در کشور محصولات خود را که پایه تولید هزاران کالاست گران‌فروشی می‌کنند. همین! راهکار ساده‌ است مهار همین انحصارگران مطالبه را رها نکنیم ✋ @hzamanim
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
به صراحت، قانون اساسی جمهوری اسلامی را میراث اولیانوفسکی می خوانند. آیا شورای نگهبان قانون اساسی، تکلیف نگهبانی خود را در مقابل این جیره خواران سرمایه داری به درستی انجام می دهد؟ آیا دوستان حزب اللهی، مشت باز شده این سرمایه سالاران را می بینند؟ ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ایزدخواه(۱): تشکیل وزارت بازرگانی یک نشانی غلط و یک اقدام شکست خورده است و صرفاً بخاطر تعارفات بین مجلس و دولت انجام می‌شود 🔸تنظیم بازار به صرف وزارت بازرگانی حل نمی‌شود؛ چون ابعاد مهم دیگری دارد که کار یک وزیر نیست. 🔸 سابقه وزارت بازرگانی نشان داده، تنها ابزارش برای تنظیم بازار، فقط واردات است و آن وقت مناقشه بین واردات و تولید مجددا رخ می‌دهد. 🔸با اضافه شدن وزیر بازرگانی، تشتت فعلی تیم اقتصادی دولت افزایش می‌یابد؛ درحالی که باید مساله فرماندهی اقتصادی دولت را حل می‌کردیم. @dr_izadkhah
برای اجرای هر سیاست، حداقل به چند سوال باید پاسخ داد: 🔹اجرای این سیاست چه مشکلی را حل میکند؟ 🔹حل مشکل اولویت دارد یا خیر؟ 🔹آیا مزایای حاصل از اجرای این سیاست بیشتر از مشکلات احتمالی است؟ 🔹آیا برنامه‌ریزی خوبی برای اجرای این سیاست در نظر گرفته شده است؟ 🔹آیا الان زمان مناسبی برای اجرای این سیاست است؟ در مورد تفکیک وزارت صمت، در بهترین حالت، الان زمان مناسبی برای اجرای این سیاست نیست. زیرا هر دو وزارتخانه چندین ماه درگیر مسائل تفکیک می‌شوند و هر دو از انجام وظایف مهمتر بازمی‌مانند. هر چند در مورد سایر سوالات هم نکاتی وجود دارد. 🇮🇷یادداشت‌ِ اقتصادی | مجتبی غفاری @MojtabaGhafari
تجربه انباشته و ظرفیت دانشی قابل توجهی در دستگاه‌های اجرایی استان‌ها وجود دارد. اما متاسفانه مرکز نشینانِ تهران تمایل چندانی به بها دادن و بهره بردن از تجربه و دانش استان‌ها ندارند. برخی نتایج خود برتر بینی مرکز نشینان: 🔹برخی تصمیم‌های مرکز نشینان تناسب با اقتضائات میدانِ اجرا، یعنی استان، ندارد. 🔹استان‌ها انگیزه خود را در ارایه پیشنهاد و انتقال تجربیات به مرکز، از دست داده‌اند. این موضوع جَو ناامیدی و رخوت در استان‌ها ایجاد نموده است. 🔹تمایلِ انتقال به مرکز، با توجیه اثرگذاری بیشتر افزایش یافته است. 🔹 و ... 🇮🇷یادداشت‌ِ اقتصادی | مجتبی غفاری @MojtabaGhafari
اقدامِ خوب تنقیح قوانین با هوش مصنوعی پس از ۶ دهه با راستی آزمایی ٩٩ درصدی انجام گرفت. به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دکتر بابک نگاهداری در خصوص اهمیت تنقیح قوانین در کشور، گفت: برمبنای تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص امنیت قضایی و سیاست‌های کلی ابلاغی در خصوص نظام قانونگذاری در سال ١٣٩٨ و تاکید قانون تدوین و تنقیح قوانین و مقررات مصوب ١٣٨٩، مرکز پژوهش‌های مجلس با آسیب‌شناسی و بررسی خبرگانی در خصوص نظام قانونگذاری کشور، از سال ١۴٠٠ به دستور ریاست محترم مجلس یازدهم، پروژه هوشمندسازی تنقیح قوانین و مقررات را به صورت دانش‌بنیان و با رویکرد امکان‌سنجی و بایسته‌سنجی این مهم در دستور کار خود قرار داد. متن کامل خبر: https://rc.majlis.ir/fa/news/show/1773632 🇮🇷یادداشت‌ِ اقتصادی | مجتبی غفاری @MojtabaGhafari
بند ۲۳ سیاست‌های کلی : شفاف و روان‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار با اجرای این بند، بخشی از گرانی مهار و برخی از استدلال‌های تشکیل وزارت بازرگانی مرتفع می‌شود. این بند بدون تشکیل وزارت بازرگانی قابل اجرا نیست؟ 🇮🇷یادداشت‌ِ اقتصادی | مجتبی غفاری @MojtabaGhafari