eitaa logo
مُستَبین
1هزار دنبال‌کننده
111 عکس
30 ویدیو
35 فایل
تاریخ و معارف. گاه‌نوشت‌های مصطفی صادقی کاشانی برگرفته از آیه ۱۱۷ صافات: وَ آتَيْناهُمَا الْكِتابَ الْمُسْتَبِينَ ارتباط با نویسنده: @sadeqi48
مشاهده در ایتا
دانلود
قطب راوندی 📌 امروز 14 شوال را روز درگذشت قطب‌الدین سعيد بن عبد اللّه راوندی دانسته‌اند. 🖋 وی از علمای مشهور امامیه در قرن ششم و معاصر با سید ابوالرضا راوندی دیگر عالم شیعی است. محمد بن على بن سليمان راوندى صاحب کتاب راحة‌الصدور و ادیب اهل‌سنت نیز معاصر و هم‌محل این دو عالم شیعه است. 📚 قطب را مؤلف 60 کتاب و رساله (جزوه / مقاله) دانسته‌اند. 📖 آثار مشهور و منتشر شده وی عبارتنداز: فقه القرآن، منهاج البراعه (شرح نهج‌البلاغه)، الدعوات (سلوة الحزين)، الخرائج و الجرائح، قصص الانبياء. ◀️ از شواهد تاریخی استفاده می‌شود که قطب به ری مهاجرت کرد و به سال 573 در قم درگذشت. ❌ ابن ابی‌الحدید در شرح نهج‌البلاغه از قطب و کتابش یاد کرده و ناظر به شرح وی مطالبی را بیان می‌کند. ↩️ برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به مقاله: دیدگاه تاریخی راوندیان در شماره 10 مجله تاریخ‌پژوهان. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
حرصِ روزی 📗 در دو جای از نهج‌البلاغه می‌خوانیم: الرِّزْقُ رِزْقَانِ رِزْقٌ تَطْلُبُهُ وَ رِزْقٌ يَطْلُبُك‏... ◀️ امیر مؤمنان فرمود روزى بر دو گونه است: يكى آنكه تو در طلبش هستى و يكى آنكه او در طلب توست و اگر تو به سوى او نروى او به سوى تو خواهد آمد. ❌ پس اندوه سال خود را بر اندوه روز خود بار مكن كه هر روز، هر چه تو را روزى مقرر كرده‌اند، كفايت كند. اگر آن سال از عمر تو باشد، خداى تعالى در هر روز كه مى آيد، آنچه قسمت تو ساخته به تو عطا خواهد كرد. و اگر آن سال از عمر تو نباشد پس چرا بايد اندوه چيزى را بخورى كه از آن تو نيست. (از ترجمه مرحوم آیتی) در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
شیعه تنوری روایت مشهوری است که یکی از اهالی خراسان خدمت (ع)‌ رسید و ضمن انتقاد از سکوت آن‌حضرت، ادعا کرد در خراسان صد هزار شیعه پا به رکاب دارد که می‌توانند برابر او شمشیر زده و حق (ع) را بگیرند. امام به او فرمود داخل تنور برود و چون استنکاف کرد، آن دستور را به هارون مکی داد و او فوراً داخل تنور رفت. آنگاه فرمود از چنین شیعیانی چند نفر در خراسان داریم؟ گفت یک نفر هم ندارید! هر چند این خبر مورد قبول یا ردّ واقع شده، اما محتوای آن در تاریخ و سیره آن‌حضرت قابل ردیابی است. چنانکه دعوت ابوسلمه و به نقلی ابومسلم را ردّ کرد و این تصور را که شیعیان معتقد آماده‌ای وجود دارند نادرست دانست. داستان هارون مکی از سوی سایت پرسمان دانشجویی که بسیاری از پاسخ‌های آن غیر علمی است، پذیرفته و توجیه شده است. ر.ک به متن شماره 17 مستبین. از سوی دیگر نظر یکی از محققان بر نادرستی این خبر است و نقدهای متعددی به آن وارد می‌کند. ر.ک به متن شماره 18 مستبین. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیلی مواظب باشید. این مسند خطرناک است. چهره امروز، چهره مظلومیت نیست تا محبوب بشوید. http://emam.com/posts/view/2207 سالگرد رحلت امام خمینی گرامی باد. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
پناهندگی مأمون به امام رضا(ع) شهید آیت الله سید محمدباقر صدر: 🔶 مأمون در دشواری‌هایی که دولت وی را تهدید می‌کرد، به امام رضا علیه‌السلام پناه می‌برد. از جمله یک بار مأمون به ایشان عرض کرد: شیعیان شما در یک جایی علیه ما شورش کرده‌اند، آیا نامه‌ای به آنان می‌نویسید؟ زیرا اگر شما بنویسید قبول می‌کنند. به آنان بنویسید از بلوا علیه ما دست بردارند. 🔹 بار دیگر وقتی بود که فضل بن سهل ترور شد و اهالی خراسان ترور وی را کاری از سوی مأمون تفسیر کردند و انبوهی از مردم به پا خاستند و بر در کاخ مأمون در انتظار ایستادند تا او بیرون بیاید و خشم خود را بر سرش خالی کنند و از او انتقام بگیرند. مأمون از درِ پشتی خارج شد و به خانه امام ـ که در همسایگی وی بود ـ رفت و به ایشان پناه بُرد. آنگاه امام بیرون آمد و انبوه مردم را به یک فرمان پراکنده کرد. این یعنی در همان سرزمینی که مأمون در آن حکومت می‌کرد و در واقع در همان شهری که حکومت را به مأمون داده بود و با نیرو و سپاه او را یاری می‌کرد، در همان سرزمین، پشتوانه مردمی و اجتماعی امام به چنین حدی رسیده بود؛ بگذریم از پشتوانه علمی و فکری ایشان و پیشوایی علمی و فکری ایشان که خود نمونه‌های بسیاری از آن سراغ دارید. 📗 از کتاب امامان اهل‌بیت(ع) مرزبانان حریم اسلام؛ ترجمه کتاب ائمة اهل‌البیت و دورهم فی تحصین الرسالة الاسلامیه؛ مجموعه گفتارها و مقالات شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر. 📌 ملاحظه: مورد اول در روضه کافی و مورد دوم در اصول کافی روایت شده است. مورد دوم زمانی است که مأمون همراه امام و دیگران از مرو به بغداد می‌رفت و در سرخس وزیر و ذی‌حق خود فضل را از سر راه برداشت. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
📚 معرفی آثار 24 📗 فضیلت‌های فراموش شده 👈 این کتاب شرح حال حاج آخوند ملاعباس تربتی عالم عارف و شخصیت کم‌نظیر تاریخ معاصر است، به قلم فرزندش مرحوم راشد (سخنران رادیو در سال‌های قبل از انقلاب) و مقدمه زیبای جلال رفیع و چاپ مؤسسه اطلاعات (که مدیر معتدلش اخیراً به رحمت الهی رفت و خلف شایسته‌ای برای او تعیین شد). 📌 چند کلمه از متن کتاب: مرحوم حاج آخوند به مادرم و به همه ما احترام می‌گذاشت. ما را با کلمه شما خطاب می‌کرد و در بیشتر وقت‌ها اگر می‌خواست تذکری بدهد و چیزی بفهماند به طور غیرمستقیم آن تذکر را می‌داد. مثلاً نمی‌گفت چنین کاری که کردی خوب نبود بلکه می‌گفت به نظر می‌رسد که آدم اگر اینطور بکند خوب است. چنین نیست؟ شما چه می‌گویید؟ در این کلمه اغراق نمی‌گویم که حاج آخوند یکپارچه ادب و معرفت بود... ↩️ ادامه این مطلب در تصویر صفحه 154 کتاب در بالا آمده است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
مقاله «نگاهی دوباره به مستندات تاریخی ارتداد» انتشار: تیر ۱۴۰۱ https://jorr.ut.ac.ir/article_81363.html 📃 این مقاله با نگاهی نقادانه به روایات و مستندات تاریخی ارتداد، آنچه را که دربارۀ قتل افرادی در صدر اسلام به دلیل ارتداد گفته ‌شده است، بررسی می‌کند. 🖋 فرضیه آن است که دستور اعدام افراد متهم به ارتداد به دلیل این حکم، قطعی نیست و قتل آنها می‌تواند به دلایل دیگری مانند قصاص بوده باشد. مقاله همچنین توجه می‌دهد که جریان ردّه در صدر اسلام نباید در تحلیل حکم ارتداد نادیده گرفته شود. 👩‍👧‍👦برخی افرادی که علت حکم آنان بررسی شده عبارتند از: حارث بن سويد، عبدالله بن خطل، عُقبه، ساره، مسیلمه، ابن ابی‌سرح و داستان خرّیت بن راشد در عصر امیرمؤمنان. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
قاتل امام جواد(ع) ❌ روضه مشهور دهه‌های اخیر درباره امام (ع) این است که همسرش ام‌الفضل دختر خلیفه مأمون بعد از اینکه امام را مسموم کرد همراه کنیزانش به شادمانی پرداخت! همچنین پیکر امام چندی بر بام و زیر آفتاب بود و... ↩️ اساساً شهادت امام به دست همسرش یکی از اقوال است و برخی مسبب حادثه را شخص خلیفه معتصم یا یکی از کارگزاران او می‌دانند. 📖 منابعی که او را قاتل معرفی می‌کند، مانند دلائل الامامه منسوب به طبری، گویند ام‌فضل پس از این جنایت پشیمان شد و گریست. 📌 اهانت و جسارت به پیکر مطهر امام در منابع معتبر نیست و دستگاه خلافت در برابر شیعیان و دوستان آن حجت خدا و ذریه رسول، جرأت چنین بی‌حرمتی نداشت. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
امام باقر علیه‌السلام فرمود: وقتی پدرم در حال احتضار بود مرا به آغوش گرفت و فرمود تو را وصیت می‌کنم به آنچه پدرم حسین(ع) هنگام رفتنش سفارش کرد که: فرزندم! بر آنچه حق است صبر کن هر چند تلخ باشد. کافی 91/2 https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin
🔹دستی بلند شد...🔹 فرمان ز حق رسید چو در حجّةُ الوداع عالم به شور حیدری افتاد در سماع جبریل خود ز دست شد آن دم که در غدیر آیات وحی را به نبی داد اطلاع شیطان سقوط کرد ز مرکب چو تا به عرش دست علی ز دست نبی یافت ارتفاع دستی بلند شد ز امیری که انس و جان کردند تا ابد پی پابوسش، اجتماع نازم به پادشاه ولایت که در صفش زهرا به بذل جان خود از او کند دفاع کیهان ندیده است شهی چون علی رئوف میدان ندیده است یلی چون علی شجاع خورشید حق اگر چو علی مشتری نداشت بعد از نبی نبود به بازار دین متاع شاهین ابروان علی گر عیان نبود در می گرفت بین ترازو و‌ حق، نزاع حکم علی‌ست در کمر عدل چون ستون حب علی‌ست در فقرات خرد، نخاع پامال شد به سان علف زیر پای چرخ هر کس که از ولای علی کرد امتناع تا حشر باد روشن از او دیده‌ی یقین تا حشر باد چشم ستم کور از آن شعاع ✍️ افشين علا - تیر ۱۴۰۱ (ع) در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
جهاد عفّت نهج البلاغه؛ حکمت 474 ⚔️ مَا الْمُجَاهِدُ الشَّهِيدُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ. لَكَادَ الْعَفِيفُ أَنْ يَكُونَ مَلَكاً مِنَ الْمَلَائِكَةِ. 📃 مزد جهادگر كشته در راه خدا، بيشتر نيست از مرد پارسا كه معصيت كردن توانَد ليكن پارسا مانَد. و چنان است كه گويى پارسا فرشته‌اى است از فرشته‌ها. (ترجمه شهیدی) در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
همراهان گرامی کانال مستبین با سلام و عرض ادب؛ در آستانه محرم حسینی و با توجه به گذشت یکسال از راه‌اندازی این کانال، عزیزانی که مایلند معرفی کتب عاشورایی و مقتل‌ها و مطالب دیگر را مرور کنند، از پیام‌رسان ایتا یا تلگرام استفاده کنند. 📣 در صورت تمایل، کانال مستبین را به دوستان خود معرفی و بنده را از نقد و نظرات خود بهره‌مند فرمایید. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
تباکی دروغ نیست 📘 از کتاب راستگویی در سیره معصومان... چاپ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1400. ✂️ در برخی روایات به «تباکی» در محضر خدا و همچنین تباکی در مصیبت اباعبدالله الحسین(ع) توصیه شده است. 🗒 عن ابی‌عبدالله: ... مَنْ أَنْشَدَ فِی الْحُسَینِ(ع) بَیتاً فَبَكَى وَ أَظُنُّهُ قَالَ أَوْ تَبَاكَى‏ فَلَهُ الْجَنَّةُ (کامل الزیارات و امالی صدوق). امام صادق(ع)‌ فرمود هر که بر سیدالشهدا بگرید [راوی گوید گمانم امام در ادامه فرمود] یا تباکی کند اهل بهشت خواهد بود. 😢 📌 برخی واژه تباکی را «به دروغ گریستن» ترجمه می‌کنند؛ اما لغت‌شناسان آن را «تلاش برای گریستن» معنا کرده‌اند پس دروغ در آن نیست. 📍حتی اگر آن را «خود گریان نشان دادن» معنا کنیم، نمی‌توان از آن برداشت دروغ داشت؛ زیرا در چنین مواردی ملاک اصلی دروغ که فریب دادن است وجود ندارد. گریان نشان دادن خود برای امری (به فرضِ معادل بودن این ترجمه با واژه تباکی)، رفتاری ناپسند نیست. دیگران می‌دانند که این شخص اگر گریه نمی‌کند سر به زیر انداخته و حالت حزن و اندوه به خود داده است. ❌ البته برخی رفتارها و تظاهرها که امروزه در برخی مجالس عزا انجام می‌شود و می‌توان آن را مصداق دروغ دانست، با معنای تباکی تناسب ندارد. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
عابس شاکری و برداشتی اشتباه 📃 عابس بن ابی‌شبیب شاکری از شهدای کربلاست که ساکن کوفه بود و حامل نامه مسلم بن عقیل به امام حسین(ع) شد. آنگاه همراه آن‌حضرت ماند تا در کربلا به شهادت رسید. 🎤 گفتگوی او با غلامش پیش از شهادت شنیدنی است؛ اما در محافل ما کمتر از و عظمت آنان سخن گفته می‌شود که ان‌شاءالله در ایام محرم در این کانال اشاراتی به آنان خواهد شد. ⚔️ برخی گفته‌اند هنگام مبارزه با دشمن در عاشورا لباس خود را کَند؛ آنگاه برهنه شدن برای عزاداری را از آن برداشت می‌کنند! ❌ باید توجه داشت که اولاً عابس برهنه نشد بلکه طبق منابع و مقاتل معتبر «اَلقی دِرعَهُ و مِغفرتَه» یعنی سپر و کلاخودش را انداخت [تا بهتر بتواند مبارزه کند]. چون گرفتنِ سپر در یک دست، مبارزه را سخت و کلاخود، وسعت دید را کم می‌کند. ↩️ ثانیاً استنباط حکم شرعی از یک واقعه، به این آسانی نیست و نیازمند بسیاری از شرایط دیگر است وگرنه تفسیر به رأی خواهد بود. را به دوستان خود معرفی کنید. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
مُستَبین
📚 معرفی آثار عاشورائی ۷ دستۀ منابع کهن و اصلی ❌ مهم مقتل ابومخنف (بخش ۲) هسته اصلی بسیاری از گزارش
مقتل اصلی و معتبر ⤴️ در پیام‌های سال گذشته از ابومخنف سخن گفته شد. ✅ به جهت اهمیت منابع و مقاتل معتبر و نفی کتب غیرمعتبر و (که بیشتر آنها مربوط به دوران صفویه و قاجار است)؛ اکنون تکرار و تأکید می‌شود تنها مقتلی که نزد همگان مقبول و پذیرفته‌شده است؛ از آنِ لوط بن یحیی ازْدی کوفی است. 📅 وی در عصر امام (ع) زیسته و با فاصله کمی از واقعه عاشورا، آن را ثبت کرده است. 🗞 اصل کتاب به طور کامل به دست ما نرسیده ولی طبری و شیخ مفید و دیگران روایت وی را در کتب خود آورده‌اند. 📘این مقتل در سال‌های اخیر با عناوین مختلف به صورت کتابی مستقل بازسازی، چاپ و ترجمه شده است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
ریّان بر حسین(ع) گریه کن! ✍️ حدیث ریان بن شبیب که به مناسبت گریه بر سیدالشهدا بسیار از آن یاد می‌شود؛ سخنی از امام رضا(ع)‌ درباره ماه است. 📃 این روایتِ طولانی را شیخ صدوق در دو کتاب امالی و عیون خود نقل کرده و شاید برخی مطالب آن مانند بارش خون از آسمان قابل گفتگو باشد اما بخش‌هایی از آن، بیان صحیحِ مصائب اهل‌بیت است. 📌 ریان بن شبیب که از یاران موثق امام هشتم و نهم بود و نسبتی هم با خلفای عباسی داشت؛ در روز اول ماه محرم خدمت امام (ع) رسید. امام با اشاره به آیاتی از قرآن به او فرمود: در این روز خداوند دعای حضرت زکریا را مستجاب کرد. ◀️ آنگاه فرمود ای ابن شبیب! مردم در جاهلیت حرمت ماه محرم را نگه می‌داشتند و از جنگ و ستمگری در آن پرهیز می‌نمودند. اما این امت احترام پیامبر را حفظ نکردند و ذریه او را کشتند و به اسارت بردند و اموالشان را غارت کردند. 👁 ای ! اگر خواستی بر چیزی گریه کنی بر حسین بن علی(ع)‌ اشک بریز که او را همانند... سر بریدند و 18 نفر از خاندانش را که همانند آنان روی زمین نبود با او کشتند به طوری که آسمان و زمین بر این فاجعه خون گریست. 🚩 امام همچنین ثواب گریه بر سیدالشهدا را برای ریان بیان کرد. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
مروری بر زندگانی سیدالشهدا (1) 🖌 در پاسخ عزیزانی که از دوره کامل و مختصر و در عین‌حال صحیح و مستند تاریخ امام حسین(ع) و واقعه عاشورا سؤال می‌کنند؛ علاوه بر مقتل‌ها و کتاب‌ها و مقالات فراوانی که تاریخ زندگانی و سیره آن‌حضرت را به نگارش درآورده‌اند؛ مقالات الکترونیکی و دایرة المعارفی بسیاری در دسترس است که می‌توان بدانها اعتماد کرد. مدخل امام حسین(ع) در ویکی شیعه https://b2n.ir/Mostabin21 ؛ و دیگر ویکی‌ها و دانشنامه‌های مجازی، مقاله کربلا از آغاز تا پایان https://b2n.ir/Mostabin19 و مقاله حسین بن علی(ع) در دایرة المعارف بزرگ اسلامی https://b2n.ir/Mostabin20 نمونه‌ای از آنهاست. 🗞 نمونه دیگر مقاله‌ای است در دانشنامه سیره نبوی؛ بخش صحابه (ج3، ص67ـ77؛ چاپ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1394) که ان‌شاءالله مطالب آن در این کانال ارائه خواهد شد. 🔖 تصویر ستون نخست این مقاله در بالا آمده است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
35.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از آسمان آید ندا ... حسین رسید به کربلا ... با دختر شیر خدا ... با ماه آل مصطفی ... اهلاً و سهلاً یک کاروان شیر دلیر یلان حضرت امیر فرمانده و فرمان‌پذیر معصوم و منصور و بصیر اهلاً و سهلاً مستبین در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
معرفی یک کانال علمی در موضوع مقتل امام حسین(ع): فقط در تلگرام https://t.me/maghtalvshahdatolhossein با عنوان: مقتل امام حسین(ع) بر پایه منابع معتبر 👇👇 بررسی گزارش های ورود امام حسین(ع) به کربلاء (۱): بنابر گزارش ابومخنف، امام حسین(ع) در مسیر از سمت چپ کوفه حرکت می کردند و در طی راه، سعی در متفرق کردن همراهانشان داشتند که هربار حر و لشکریانش مانع می شدند و به همین ترتیب از پگاه تا نیمروز به همین منوال طی طریق کردند تا به محدوده نینوی رسیدند. در اینجا بود که پیکی از جانب ابن زیاد رسید و نامه ابن زیاد را به حر تسلیم کرد که به او دستور داده بود بر امام سخت گیرد و حضرت را بر مکانی بدون پناهگاه و بی آب فرود آورد (تاريخ الطبري ج٥ ص ٤٠٨). در روایت دینوری آمده است که هرگاه امام به سوی بادیه میل می کردند، حر مانع می شد پس اندک مسیری را به سمت راست رفتند (احتمالا با منع حر از حرکت ایشان به سمت چپ و سوی بادیه، حضرت مجبور به حرکت در خلاف جهت قبل گشتند) و همین طور مسیر را پیمودند تا پیک ابن زیاد سر رسید (الأخبار الطوال ص٢٥١). امام و اصحابشان در واکنش به اقدام حر که قصد داشت آنها را در همان مکان مجبور به توقف کند، از وی خواستند که به آنان اجازه دهد در یکی از قریه های اطراف، نینوی، غاضریه یا شفیه فرود آیند (تاريخ الطبري ج٥ ص٤٠٨_٤٠٩، أنساب الأشراف ج٣ ص ١٧٦، الأخبار الطوال ص٢٥٢). اما حر با اشاره به اینکه ابن زیاد فرستاده اش را به عنوان مرصد بر او گماشته این پیشنهاد را غیر قابل قبول دانست. در اینجا زهیر بن قین به امام پیشنهاد آغاز پیکار می دهد اما حضرت نمی پذیرند. اما زهیر به امام پیشنهاد می دهد که به یکی از قرای حصینه اطراف که در کنار ساحل فرات واقع است بروند و اگر لشکر حر از رفتن به آن مکان منع کردند با آنان کارزار کنند زیرا کارزار با گروه های بعدی که پس از آن خواهند آمد دشوار تر خواهد بود (تاريخ الطبري ج٥ ص ٤٠٩). در نامه ابن زیاد تأكيد گردیده بود که امام را از فرود در قریة حصینة و نزدیک آب بازدارند. اما زهیر دقیقا پیشنهاد فرود در قریه ای با چنین ویژگی را عنوان می کند. در روایت طبری از ابومخنف تنها اشاره شده که امام از نام آن قریه می پرسند و چون نام آن عقر بود می فرمایند: اللهم انی اعوذ بک من العقر. و سپس در آن منطقه فرود می آیند (همان). اما در این گزارش به درگیری و کشمکش امام و سپاه حر در هنگام فرود اشاره نشده است در حالیکه مناسبات دو طرف، این درگیری را اقتضاء می کرده است. اما در گزارش دینوری به جزئیات بیشتری اشاره شده است. در گزارش وی امام از حر می خواهند که اندک مسافت دیگری را بپیمایند و سپس فرود آیند. حر نیز از سر ناچاری موافقت کرده و اندک مسیری را می پیمایند. اما در اثناء مسیر، آنگاه که به نزدیکی فرات می رسند، حر و اصحابش مقابل امام ایستاده و ایشان را از ادامه راه باز می دارند و حر می گوید: در این مکان فرود آی که فرات به شما نزدیک است: انزل بهذا المكان فالفرات منك قريب (الأخبار الطوال ص ٢٥٢). باید توجه شود که در طول مسایرت امام و اصحابشان با حر و لشکریانش، مختصر درگیری ها و تندی هایی بین دو طرف اتفاق افتاده بوده و هیچ یک از دو طرف موفق به اعمال رأي و نظر خویش به طور کامل نشدند. در اینجا نیز امام کاملا برخلاف فرمان ابن زیاد قصد توقف در قریه ای حصینه و نزدیک آب داشتند و حر نتوانست از حرکت امام جلوگیری کند. اما با رسیدن حضرت به مکانی نسبتا مطلوب، حر شدت عمل را بیشتر کرد و مانع از ادامه حرکت امام و یارانشان گردید. امام پس از ممانعت حر، از نام آن مکان سوال کردند و در پاسخ به ایشان عرض شد: کربلاء ! حضرت فرمودند: ذات کرب و بلاء ! و سپس خاطره ای از پدرشان هنگام رفتن به سوی صفین را بیان کردند که حضرت امیرالمؤمنين(ع) هنگام عبور از آنجا، از نام آن سرزمین پرسیده و سپس فرمودند: هاهنا محط رکابهم و هاهنا مهراق دمائهم: اینجا محل فرود آمدن رکاب آنها و محل ریخته شدن خونهای آنهاست. پس از ماجرا از حضرت سوال گردید و ایشان فرمودند: ثقل لآل بیت محمد(ص) ینزلون هاهنا (الأخبار الطوال ص ٢٥٣). و سپس امام حسین(ع) بعد از بازگو کردن کلام پدر بزرگوارشان فرمان داده و بار و بنه خویش را در همانجا فرود آوردند. در یادداشت بعدی به روایت های دیگر از فرود امام به کربلاء اشاره خواهد شد.