سید محمدجواد موسویفرد
#نکتهٔ_منطقی #خطای_شناختی #بار_ارزشی_کلمات 🌸🍃🌸🍃 ۱- خطاهای شناختی مثل خطای دید هستند که اگر توجه نکن
🔹 غرض از بیان این نکته آن است که اندیشهٔ بیطرفی و بیتعصبی BBC را یک اندیشه خام و سطحینگرانه بدانیم.
رسانه BBC بیطرف و بیتعصب و منصف نیست فقط بلد است چگونه با ناخودآگاه مخاطب بازی کند.
#حدیث_اجتماعی
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🔸عن النبی صلی الله علیه و آله:
مَن امَرَ بِالمَعروفِ وَ نَهی عَنِ المُنکرِ فَهُوَ خَلیفَةُ اللّهِ فِی ارضِهِ وَ خَلیفَةُ رَسُولِ اللّه وَ خَلیفَةُ کتابِه.
🔹 ترجمه:
کسی که امر به معروف و نهی از منکر کند جانشین خداوند در زمین و جانشین رسول خدا و جانشین کتاب خداست.
🔹چند نکته:
👈۱. خلیفه یعنی کسی که در نبود مستخلفٌ عنه کارهای او را انجام میدهد؛ خلیفه خدا و پیامبر و قرآن کسی است که کار خدایی، نبوی و قرآنی انجام میدهد.
🍃
👈۲. اگر برای کسی نهی از منکر کار دشواری است خوب است اولا از موضوعات غیرچالشی شروع کند مثل نهی از زباله ریختن، از سیگار کشیدن، از بد دهانی کردن، از خلاف کردن در قوانین رانندگی. برای شروع لزومی ندارد ابتداءً از مسائلی مثل حجاب و مسائل سیاسی و دیگر موضوعات چالشی شروع کنیم.
🍃
👈۳. در موضوعات چالشی بهتر است از نرمترین کلمات،پرهیز از کلمات دستوری، همراه با دعای خیر، یادآوری قانون شرع بدون ایستادن و مشاجره کردن به شخص خاطی بهره برد.
مثل: «خانم محترم! خداوند خیرتان دهد، رعایت حجاب به پوشاندن تمام موهای سر است».
#بی_تفاوت_نباشیم
◾️▪️◼️🌱◼️🌱◼️🌱◼️🌱◼️◾️▪️
اعجاز این ضریح که همواره بی حد است
چیزی شبیه پنجره فولاد مشهد است
من روی حرف های خود اصرار می کنم
در مثنوی و در غزل اقرار می کنم
ما در کنار دختر موسی نشسته ایم
عمری ست محو او به تماشا نشسته ایم
اینجا کویر داغ و نمک زار شور نیست
ما رو به روی پهنه ی دریا نشسته ایم
قم سال هاست با نفسش زنده مانده است
باور کنید پیش مسیحا نشسته ایم
بوی مدینه می وزد از شهر ما ، بیا
ما در جوار حضرت زهرا نشسته ایم
از ما به جز بدی که ندیدی ببخشمان
از دست ما چه ها که کشیدی ببخشمان
من هم دلیل حسرت افلاک می شوم
روزی که زیر پای شما خاک می شوم
#فاطمه_معصومه
▪️ زیارت فاطمه معصومه در روایات متعددی سبب ورود به بهشت دانسته شده و این یعنی نفس این زیارت (به شرط معرفت به این خاندان) اقتضاء وصول به کمال حقیقی انسان را دارد.
▪️ نصاب زیارت با معرفت همین است که این خاندان را واجب الاطاعة و معصوم از خطا بدانیم و مقصود مراتب عالی معرفت نیست.
▪️علمای زیادی ارادت بی حد به فاطمه معصومه داشتند که از جمله ایشان آیت الله مرعشی نجفی است، ایشان عادت داشتند یک ساعت قبل از اذان صبح و باز شدن درب حرم پشت درب می نشستند، وقتی به ایشان گفته میشد: «اجازه دهید خدّام زودتر بیایند و در را باز کنند» می فرمود: «می خواهم ما را از گدایان این خاندان حساب کنند».
جناب ملاصدرای شیرازی نیز هنگامی که در کهک تبعید بود برای حل مساله فلسفی اتحاد عاقل به معقول هفت بار پیاده تا حرم آمد و عاقبت هم به ایشان عنایت ویژهای شد.
#یا_فاطمة_المعصومة
#نکته_فرهنگی
#فارسی_را_پاس_بداریم
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
📌«ما خیلی با کلاسیم»
1. میان خصوصیات خوب و بد ما «ایرانی ها»، جو گیر شدن، متأسفانه خیلی روی اعصاب آدم است، یک محقق آمریکایی گفته بود هیچ کشوری در طول تاریخ نتوانسته به اندازه ایران در بازه زمانی خیلی کوتاه رشد جمعیت خود را کاهش دهد. برای ما ایرانی ها خیلی مهم است که دیگران درباره ما چه می گویند. باید فکر کنند «ما خیلی با کلاسیم» .
🍃
2. یکی از نقاطی که ما می خواهیم با کلاسی خود را به رخ بکشیم تلفظ لغات لاتین و خصوصا واژه های انگلیسی است، ما تلاش می کنیم کمیت لغات انگلیسی و کیفیت آنها را بیشتر و بهتر کنیم و احساس می کنیم چقدر با کلاسیم!! حتی برخی تلاش می کنند لهجه و تکیه لغت را هم ادا کنند.
این در حالی است که دیگران نسبت به زبان خود حساسند و لغات بیگانه را طبق ساختار زبان خود تغییر می دهند، مثلا در انگلیسی به «ابن سینا» می گویند «آویسینا»، «الگوریتم» لاتینی شده واژه «الخوارزمی» است، «ارث(earth)» همان «ارض» است، «مریخ» را «مارس» می گویند...«مایکل»، «میشل»، «میخائیل» از نام فرشته مقرب «میکائیل» است. عرب ها به «سزار» می گویند «قیصر»، به «گناه» می گویند «جناح»، «کوردوبا» را «قرطبه» می خوانند و ... . گویا همه به زبان خودشان اهمیت می دهند غیر از ما.
خوب است بدانیم انسان های رشد یافته به زبان و ادبیات اهمیت می دهند.
🍃
3. «امین» زبان و ادب پارسی نگرانی بجایی را در دیدار شعرا مطرح فرمودند:«راجع به زبان، بنده نگرانم؛ واقعاً نگرانم. .. در جریان عمومی، زبان دارد دچار فرسایش میشود؛ این را آدم می بیند. .. من از صدا و سیما گلهمندم به خاطر اینکه به جای اینکه زبان صحیح را، زبان معیار را، زبان صیقلخوردهی کاملاً درست را ترویج کنند، زبان بیهویّت، گاهی غلط، تعبیرهای غلط و بدتر از همه پُر از تعبیرات فرنگی و خارجی و مانند اینها را دارند ترویج میکنند. وقتی مثلاً فلان لغت فرنگی را که حالا یک نویسندهای، یک مترجمی -که ترجمه میکرده یک مقالهی انگلیسی یا فرانسوی را- آورده و عیناً به کار برده، و مجری شما این را در تلویزیون، در رادیو یک بار، دو بار تکرار میکند، این میشود عمومی؛ ما بیخود و مُفتامُفت داریم زبان خودمان را آلوده میکنیم به زوائد مضر».
#زبان_فارسی
امسال توفیق شده است که روزهای سه شنبه و چهارشنبه در مدرسه حقانی، شرح نامه 53 نهج البلاغه شریف را داشته باشیم. به همین مناسبت روزهای سه شنبه و چهارشنبه مباحثی که سر کلاس ارائه می شود را به صورت مختصر با شما عزیزان به اشتراک می گذارم. از تمامی عزیزان اهل علم تقاضا دارم اشکالات این حقیر را گوشزد کنند.
روزهای چهارشنبه در مرکز تخصصی فلسفه اسلامی نیز خطبه 193 (خطبه متقین) را مختصر توضیحی می دهم که آن را نیز به تناوب به اشتراک خواهم گذاشت.
من الله التوفیق
#عهد_نامه_مالک_اشتر
#نامه_53
#جلسه_اول
#سیاست_دینی
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
«هَذَا مَا أَمَرَ بِهِ عَبْدُ اللَّهِ عَلِيٌّ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ مَالِكَ بْنَ الْحَارِثِ الْأَشْتَرَ فِي عَهْدِهِ إِلَيْهِ حِينَ وَلَّاهُ مِصْرَ جِبَايَةَ خَرَاجِهَا وَ جِهَادَ عَدُوِّهَا وَ اسْتِصْلَاحَ أَهْلِهَا وَ عِمَارَةَ بِلَادِهَا».
🍃
🔰ترجمه:
این دستوری است که بنده خدا علی -امیرالمومنین- به مالک بن حارث اشتر در فرمانی که برای او صادر کرده بیان نموده، در آن هنگام که زمام داری مصر را به او سپرد تا حقوق بیت المال در آن سرزمین را جمع آوری کند و با دشمنان آنجا پیکار نماید، به اصلاح اهل آن همت گمارد و به عمران و آبادی شهرها و روستاهای آن بپردازد.
🍃
🔰شرح مختصر:
🔸1. مختصری درباره مالک اشتر:
او در سال 11 یا 12 هجری قمری از یمن به مدینه آمد. اولین درخشش او در جنگ با امپراتوری روم شرقی است(نبرد یرموک در منطقه مرزی اردن و سوریه). او از مخالفان جدی عثمان بود وچندین بار تبعید شد. با نوعی کودتا حکومت کوفه را در زمان عثمان به دست گرفت ولی سپس ابوموسی اشعری یا حذیفه یمانی را به عثمان پیشنهاد کرد. او قبل از جنگ نهروان حین سفر به مصر به شهادت رسید.
🔸2. در اولین فراز از این نامه، امیرالمومنین علیه السلام به رئوس وظایف حاکمیت و حیطه حاکمیت اشاره می کنند:
اول مدیریت نظام اقتصادی(جبایۀ خراجها)،
دوم مسأله امنیت(جهاد عدوّها)،
سوم امور فرهنگی- علمی- معنوی(استصلاح اهلها)،
و چهارم توسعه سخت افزاری و عمرانی شهرها (عمارۀ بلادها)
🔸3. خراج و مالیات غیر از خمس و زکات هستند و هر کدام مصرف ویژه خود را دارند، کشورهای توسعه یافته هم اکنون، عمده در آمدشان از مالیات شهروندان است، مالیات به صورت کلی در ازاء هر نوع استفاده غیر عمومی از امکانات طبیعی، استهلاک طبیعت و نیز بهره برداری های ویژه از سایر مردم قرار می گیرد.
🔸4. امنیت بستر رشد سایر کمالات انسانی است، امنیت را ساده نگیریم، اگر تنها احتمال دهید یک مار خطرناک در منزل شما وارد شده، آیا خواب و خوراک و تفریح خواهید داشت؟ آیا می توانید به علم و هنر و عبادت و ... بپردازید یا این که تا خطر را رفع نکنید آرام نمی نشینید؟ در هرم نیازهای «مازلو» امنیت جزء اساسی ترین نیازهاست و این یعنی اگر امنیت نباشد هیچ رشدی نخواهیم داشت.
🔸5. از تفاوت های حاکمیت دینی با سایر حاکمیت ها آن است که حاکم دینی نسبت به اصلاح مردم، موظف و متعهد است. استفاده از تعبیر استصلاح به جای اصلاح تأکید بر تربیت معنوی و فرهنگی مردم است.
🔸6. هیچ حکومتی نمی تواند به هر بهانه ای توسعه سخت افزاری و درست کردن زیر ساخت ها را کنار بگذارد. ساختن جاده ها، ساختمان ها، پل ها، زیر ساخت های انرژی، حمل و نقل و ارتباطات از وظایف هر حکومتی است که امیرالمومنین نیز آن را جزء وظایف حاکمیت شمرده است.
🔸7. اگر وظایف هر کدام از سازمان ها و وزارت خانه های موجود در زمان ما را ملاحظه کنید از این چهار سرفصل خارج نخواهد بود.
🔸8. شاید سؤال شود چرا امیرالمومنین علیه السلام، سیاست و تمشیت امور را جزء رئوس وظایف نشمرده است؟ پاسخ این است که سیاست بر همه امور چهارگانه فوق، تفوق و برتری دارد یعنی کار سیاست مدار انجام دادن همین امور چهارگانه است.
#نهج_البلاغه
#عهدنامه
#نهج_البلاغه
#سیاست_دینی
#جلسه_دوم
#عامل_بازدارنده_قدرت_مطلق_حاکمان
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
أَمَرَهُ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ إِيْثَارِ طَاعَتِهِ وَ اتِّبَاعِ مَا أَمَرَ بِهِ فِي كِتَابِهِ مِنْ فَرَائِضِهِ وَ سُنَنِهِ الَّتِي لَا يَسْعَدُ أَحَدٌ إِلَّا بِاتِّبَاعِهَا وَ لَا يَشْقَى إِلَّا مَعَ جُحُودِهَا وَ إِضَاعَتِهَا وَ أَنْ يَنْصُرَ اللَّهَ سُبْحَانَهُ بِيَدِهِ وَ قَلْبِهِ وَ لِسَانِهِ فَإِنَّهُ جَلَّ اسْمُهُ قَدْ تَكَفَّلَ بِنَصْرِ مَنْ نَصَرَهُ وَ إِعْزَازِ مَنْ أَعَزَّهُ وَ أَمَرَهُ أَنْ يَكْسِرَ مِنْ نَفْسِهِ عِنْدَ الشَّهَوَاتِ وَ يَنْزَعَهَا عِنْدَ الْجَمَحَاتِ «فَإِنَّ النَّفْسَ أَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ اللَّه».
🍃
ترجمه:
او را به ترس از خدا فرمان مى دهد، و اينكه اطاعت خدا را بر ديگر كارها مقدّم دارد، و آنچه در كتاب خدا آمده، از واجبات و سنّت ها را پيروى كند، دستوراتى كه جز با پيروى آن رستگار نخواهد شد، و جز با نشناختن و ضايع كردن آن جنايتكار نخواهد گرديد. به او فرمان مى دهد كه خدا را با دل و دست و زبان يارى كند، زيرا خداوند پيروزى كسى را تضمين كند كه او را يارى دهد، و بزرگ دارد آن كس را كه او را بزرگ شمارد. و به او فرمان مى دهد تا نفس خود را از پيروى آرزوها باز دارد، و به هنگام سركشى رامش كند، كه «همانا نفس همواره به بدى وا مى دارد جز آن كه خدا رحمت آورد».
🍃
شرح مختصر:
🔸1. در اوان شروع نامه، امیرالمومنین چهار دستور اخلاقی به مالک اشتر می دهند که البته نبایست صرفا آن را توصیه های شایسته عمل بلکه دستورات بایسته دانست. این چهار دستور اخلاقی عبارتند از:
1.1. ایجاد روح تقوا (تقوا یعنی قدرت مالکیت نفس در مقابل شرایط بیرونی و تحولات درونی برای رعایت امر الهی)
1.2. اطاعت از کتاب و سنت: سنت یعنی سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
1.3. مبارزه با رذائل اخلاقی و شهوات نفس
1.4. مخالفت با هوای نفس
🍃
2. این دستورات مهم را امیرالمومنین علیه السلام به یکی از حاکمان و والیان خود می دهد و به دلیل مناسبت حکم و موضوع باید این دستور را به گونه ای ویژه فهم کنیم.
🍃
3. عوامل بازدارنده ای که تا کنون برای جلوگیری از سوء استفاده حاکمان از قدرت، به ذهن بشر رسیده است عبارتند از
3.1. نشأت گرفتن قدرت از مردم: دموکراسی و جمهوریت مانع خودکامگی و دیکتاتوری مطلق حاکمان می شود.
3.2. توزیع قدرت: نظریه تفکیک قوا و نظریات مشابه درصدد هستند منابع قدرت در یک نهاد، تجیمع نکنند. پول و اسلحه و رسانه نبایست در انحصار یک نهاد خاص گردد و الا منجر به دیکتاتوری می گردد.
3.3. نظام بین الملل: بعد از جنگ جهانی دوم، کشورهای قدرتمند دنیا تصمیم گرفتند ائتلافی تشکیل دهند که مانع از ظهور دیکتاتورهایی مانند هیتلر گردند.
🍃
🔸4. از نظر اسلام، مادامی که نیروی کنترل کننده به درون انسان ها برنگردد هر قدر هم نهادهای بیرونی و ناظران خارجی بیشتر گردند توان جلوگیری از طغیان انسان ها را ندارند.
نیروی کنترل کننده درونی همان تقوا و عدالت و عصمت است، از نظر اسلام حاکم و امام جامعه باید دارای تقوا و عدالت و عصمت باشد: «لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمين» دلیل گویای این ادعاست.
🍃
🔸5. نقد ساده راه های بشری به این شرح است:
5.1. این که مردم را عامل بازدارنده دیکتاتوری حاکم بدانیم در صورتی است که حاکمان از عوامل فریب و رسانه نتوانند استفاده کنند.
5.2. توزیع قدرت، در صورتی مانع دیکتاتوری است که یک جریان سیاسی به صورت مافیا قدرت ظاهری و باطنی را نتوانند در دست بگیرند و این مسأله تقریبا نزدیک به محال است.
5.3. نظام بین الملل: خود قدرت های جهانی اگر به سمت دیکتاتوری میل کند چه سازوکاری برای تقابل با آن وجود دارد؟
#عهد_نامه
#نامه_53
#نکته_سیاسی
#ضعف_قانون
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
این روزها به این فکر میکنم که اگر خدای ناکرده یک روز رئیسجمهور اسلامی ایران دارای ویژگیهای زیر باشد چگونه میشود او را از قدرت برکنار کرد؟
- از سویی دروغگوی قهار و بیبدیلی باشد که از گفتن دروغهای خیلی بزرگ هیچ ابایی نداشته باشد،
- از سوی دیگر تمام دورهاش را معطل اجرای توافقهای بینالمللی کرده و امور جاری مملکت را رها کند،
- در نتیجه کشور را به حالت نیمه تعطیل درآورده و عقبماندگی متراکمی را ایجاد کند،
- و در نتیجه احساس یأس شدید نسبت به آینده و سرخوردگی مفرط نسبت به دین و حاکمیت دینی در مردم تولید شود،
- در نتیجه گروههای اپوزسیون و مخالف نظام اسلامی یا شیعی دهانشان علیه انقلابیون باز شود،
- از جهت دیگر دارای دیکتاتوری و استبداد شدید بوده و بودجه هر نهادی که علیه اوست را تقطیع یا تحدید میکند،
- و انسان هتاک و بیادب نسبت به رهبری معظم و دستورات ایشان باشد،
- تمام همت خود را صرف اجرای سندهای بینالمللی از جمله ۲۰۳۰ و ... کرده و سندهای تولید شده داخلی را معطل نگاه دارد،
-ادعای تدبیر داشته باشد ولی از سادهترین کارها مثل توزیع سبد کالا و اجرای سهمیه بندی سوخت و حذف یارانه ثروتمندان عاجز باشد،
- با مهندسی حساب شده صندوق آراء مجلس را به نفع خود تغییر دهد،
- روحیه غربگرایی و ستیز علیه دین و اخلاق را در سطوح مختلف ترویج دهد،
- و بالاخره به همه اینها اضافه کنید که انسان متکبر و خود برتربینی هم باشد،
واقعا چه باید کرد؟
چرا در قانون ما غیر از مجلس نمیتواند رئیس جمهور را به زیر بکشد؟ آیا باید سوخت و ساخت تا دوره این رئیس جمهور فرضی تمام شود؟
#دولت_دورو_غ
#حسن_روحانی
#خدا_شناسی
#صفات_خداوند
#معنای_ربّ
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🔸1. «رب» یکی از اوصاف کثیرالاستعمال خداوند در قرآن کریم است به گونه ای که حدود 980 بار در این کتاب الهی تکرار شده است. برخی گمان کرده اند این واژه از «ربی» آمده و به معنای آن است که خداوند «مربّی» و «پرورش دهنده» موجودات عالم است، این گمان صحیح نیست و ماده اصلی «ربّ»، «ربب» است.
🍃
🔹2. «ربوبیت» مشتمل بر دو مفهوم «مالکیت» و «تدبیر» است و «ربّ» یعنی «مالک مدبّر». «ربّ» کسی است که امور مملوک خود را تدبیر می کند.
🍃
🔸3. مالکیت یعنی نوعی اختصاص که سبب صحت و درستی تصرفات گردد. کسی که مالک شیئی است به این معناست که آن شیء نوعی اختصاص به او دارد و تصرفات او در آن شیء از لحاظ قانونی صحیح است.
🍃
🔹4. لکن «مالکیت» های موجود در بین ما انسان ها قراردادی و اعتباری است یعنی برای آن که تصرف در طبیعت از سوی همه انسان ها منجر به نزاع میان ایشان نشود برای خود قرارداد کرده اند که اگر کسی از فلان راه های مشخص (مثل خرید و فروش، هدیه، ارث، حیازت و ...) اختصاص به امور طبیعی پیدا کرد مالک آنهاست و در غیر این صورت غاصب محسوب می گردد.
🍃
🔸5. «مالکیت» حقیقی آن است که وجود «مملوک» وابسته به وجود «مالک» باشد، مثال های روشنی برای این رابطه در دست نداریم ولی شاید بتوان به رابطه ذهن ما و صورت های ذهنی مان مثال زد. صورت های ذهنی ما «مملوک» ما هستند و ما «مالک» آنها. وجود و عدم آنها وابسته به ماست و در واقع همه چیز آنها به دست ماست.
🍃
🔹6. حال اگر «مالک» امور «مملوک» خود را تدبیر کرده و مثلا به اندازه به او رزق برساند، علم اعطا کند، قدرت عنایت کند، و نیز فرزند و خانواده و آبرو و شغل و ثروت و امنیت و ... عطا کند «رب» او محسوب می شود.
«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمين».
🍃
🔸7. در حدیث قدسی آمده است: «هر گاه بنده من بگوید «الحمد لله رب العالمین» خداوند پاسخ می دهد: «بنده من مرا سپاس گفته و می داند که نعمت هایی که نزد اوست از جانب من است و بلایا و مصیبت ها به عنایت و بخشش من از او دور می گردند».(إِذَا قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ حَمِدَنِي عَبْدِي وَ عَلِمَ أَنَّ النِّعَمَ الَّتِي لَهُ مِنْ عِنْدِي وَ الْبَلَايَا الَّتِي انْدَفَعَتْ عَنْهُ بِتَطَوُّلِي)
#معرفۀ_الله_أعلی_المعارف