هدایت شده از انباز
فاضل ارجمند، جناب آقای محمدمهدی #الهی_منش مباحثی ریشهدار و کاربردی درباره تربیت دارد که برای اهالی تربیت و خصوصا تربیت و تبلیغ دینی بسیار مفید است.
وی اخیرا طی 6 جلسه (به مدت تقریبی 100 دقیقه) راهکارهای ترغیب فرزندان و متربیان به #حجاب و #پوشش_اسلامی را به خوبی و با جامعیت مناسبی توضیح داده است که حتما برای همۀ دغدغهمندان و فعالان و برنامهریزان در عرصه #تربیت_دینی (خصوصا والدین و مربیان مساجد و کانونها و مدارس) بسیار مفید خواهد بود (هر چند شاید در برخی از جزئیات مطالب ایشان نظرات کارشناسی متفاوتی هم باشد).
از ویژگیهای مباحث این دوره:
✅ تکیه بر ریشههای استوار تربیتی (پرهیز از تکنیکال بودن محض)
✅ مشاوره با افراد متعدد و استفاده از دانش و تجربه
✅ کاربردی و نتیجهبخش بودن راهکارها در عین ریشهدار بودن
✅ معرفی منابع مفید برای مطالعه
🆔 کانال #تربیت_بنیادی:
https://eitaa.com/tarbiat_bonyadii
برای دریافت لینک 6 جلسه مربوط به حجاب میتوانید از طریق آیدی زیر در ایتا درخواست دهید:
@P_tarbiat
📝 فهرست مطالب شش جلسه:
جلسه 1️⃣
✅ مقدمات:
1. اصلاح نگاه به مسئله حجاب
2. داشتن نگاه ریشهای و بلندمدت و تدریجی در تربیت
3. پرهیز از تغییر ناگهانی در روشهای تربیتی
4. قطع امید از غیر خدا در تربیت
✅ راهکارها:
🕐 راهکارهایی که از دوره کودکی متربیان شروع میشود:
1. تأمین نیازهای اساسی کودک
2. صمیمیت با متربیان
جلسه 2️⃣
3. پرورش هویت جنسی (ایجاد و تقویت رضایت دختران از دختر بودن خود و احساس افتخار به آن)
4. پرورش حیا
5. ایجاد حس خوب نسبت به حجاب
جلسه 3️⃣
6. تأمین احساس زیباییطلبی دختران
7. الگودهی
8. تعیین چارچوبهای منطقی و متعادل میان پوشش و آزادی
9. رعایت تدریج در پوشش و حجاب
10. ایجاد عادت و انس به حجاب
جلسه 4️⃣
11. کنترل روابط محیطی
12. ایجاد خصلتهای ریشهای و بنیادی برای قدرت در دورههای بعدی بر دفاع از ارزشهای دینی
🕑 راهکارهای دوره بلوغ:
1. توجه به نیازها (خصوصا نیازهای متناسب با سن نوجوانی و بلوغ)
2. پرورش و تقویت رابطه دوستانه
3. فراهم کردن جمع دوستانه
جلسه 5️⃣
4. زمینهسازی برای رسیدن به شناخت
جلسه 6️⃣
5. تأمین احساس آزادی و استقلال و انتخاب
6. به رسمیت شناختن سختی حجاب
7. تسهیل حجاب و عفاف با عوامل بیرونی
8. ایجاد انس با اهل بیت (علیهم السلام)
9. فراهم کردن فرصتهای تجربه شیرین معنوی
❗️ اگر متربیان و فرزندان ما حجاب را رعایت نکنند، علاوه بر روشهای مذکور، باید به چه نکاتی توجه کنیم؟
1. حوصله و صبوری چندساله
2. یافتن ریشهها و علل مشکل و اصلاح از عوامل
3. ارائۀ درستِ شناختهای لازم (توسط والدین، یا شخصی دیگر)
4. پرهیز از اجبار و روشهای قهرآمیز
5. دعا و توسل برای اصلاح
https://eitaa.com/anbaz60/1033
هدایت شده از نشر شهید هادی
✅حرفِ حساب
✍زن فرعون تصمیم گرفت که عوض شود، و پسر نوح تصمیمی برای عوض شدن نداشت...!
اولی همسر یک طغیانگر بود
و دومی پسر یک پیامبر...!!!
💥برای عوض شدن هیچ بهانه ای قابل قبول نیست. این خودت هستی که تصمیم می گیری تا عوض شوی... بعضی از چیزها دیر که شد، بیفایده هستند، مانند بوسیدن پیشانی یک مرده...
┄┄┅┅┅❅🌷❅┅┅┅┄┄
https://eitaa.com/joinchat/2843344995C4bdc20cf63
هدایت شده از 🔸️راهبری فرهنگ🔸️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺اجرای سرود کودکان سوری در مقابل رئیس جمهور ایران
🔹اجرای سرود زیبای عربی توسط نوجوانان سوری با سبک جشن فرشته ها(اینجا ایرانه) در مراسم سخنرانی رئیس جمهور در حرم حضرت زینب(س)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید.
@rahbariefarhang
کودکان کنسروی و توسعه
دکتر محمدرضا اسلامی
ویدئویی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شد که یک مدرسۀ ابتدایی ژاپنی را نشان می دهد که بچه ها خودشان مدرسه و کلاسِ درسشان را تمیز می کنند. همچنین نشان می دهد که کودکان مدرسه ابتدایی بعد از عبور از خیابان، بر می گردند و به سمت ماشینهایِ ایستاده در خیابان (با احترام) تعظیم می کنند. این ویدئو با «تحسین» مخاطبان مواجه شد.
به شخصه جزء کسانی بودم که از اوایل ورود به ژاپن، اینهمه نظم و سیستم را تحسین می کردم.
مطالب مختلفی هم در این خصوص نوشتم (مثلا این و این). حتی زمانی که در آزمایشگاه فولاد دانشگاه کوبه، روز آخر سال بچه های دانشجوی ارشد و کارشناسی، «خانه تکانی (اوسوجی)» می کردند، متنی نوشتم و این رفتارها را تحسین کردم.
گویا زمان لازم بود تا چند سال بگذرد و متوجه بشوم که چقدر این سیستم بیمار است و چقدر بهداشتِ روانی و روحی انسان را خراب می کند. آقای دکتر محمود گلزاری (به عنوان یک روانشناس مبرّز و با تجربه) معتقد است که مدارس اسلامی (مذهبی) بهداشت روحی کودک را خراب می کنند. این را کسی می گفت که خودش مذهبی و متدین است ولی دانشِ روانشناسی به او آموخته بود که عمدۀ آنچه در مدارس مذهبی ما (در تهران) رخ می دهد، در کوتاه مدت، ظاهرا عالی، ولی در بلندمدت، ویرانه است. همین ماجرا به شکل بدتر و گسترده تر در سیستم آموزشی ژاپن برقرار است.
🔹 آن بچۀ کلاس سوم ابتدایی که بعد از عبورِ از خیابان بر می گردد و «تعظیم» می کند (و رو به ماشینهای خیابان که قبل از خطِ عابر متوقف شده اند) احترام می گذارد، او «کودکی» (به آن مفهومی که دکتر محسن رنانی می گوید) ندارد، بلکه او را در اوج سنینِ پرطراوت کودکی، در چنان «قوطیِ کنسِرو» تنگ و صلبِ از بایدها و نبایدها کرده اند، که ثمره اش در بزرگسالی می شود انسانی پر وسواس، خجالتی، (بعضا) همراه با انواع تیک های عصبی، و مقداری از خمیر مایۀ خشم.
این مانند همان دختر نوجوانی است که در اوج سنین با طراوت کودکی و نوجوانی، او را در چادر مشکی قرار می دهیم و بعد افتخار می کنیم که ببین، چقدر تربیتِ نظام مند و ارزشمندی را انتخاب کرده ایم! امتداد و ادامۀ آن کودکی و آن نوجوانی را باید در سی و شش/هفت سالگی دید که ثمره اش چه می شود؟
🔹در دانشگاه کیوتو، به دفتر ریاست مرکز مطالعات زلزله دانشگاه رفته بودم. این مرکزی است که جزء برترین مراکز مطالعات زلزله در دنیا محسوب می شود و برترین اساتید دانشگاههای آمریکا، دورۀ فرصت مطالعاتی خود را به این مرکز می آیند. در دفتر ریاست مرکز جلسه ای بود. بعد از جلسه (وقتی که همه رفته بودند) رئیس مرکز زلزله پرسید: وضعیت پیشرفتِ پایان نامه ات چطور است؟ چه زمانی فارغ التحصیل می شوی؟ توضیحاتی دادم و همزمان گلایه کردم که استاد راهنمایم قدری بد اخلاق است و این بد اخلاقی هایش، گاه باعث کند شدنِ مسیر پایان نامه می شود. گفت بداخلاقی؟! دست بردار. بعد به گوشه اتاق اشاره کرد و گفت: اینجا را می بینی؟ من دانشجویان دکترایم را می آورم اینجا و چنان می بندمشان به رگبار سوال و فریاد و چنان تحت فشاری قرارشان می دهم که همین گوشه می ایستند و گریه می کنند (یعنی که برو آقا جان بداخلاقیِ استاد که چیزی نیست!)
این «امتدادِ» همان مسیر بیمار است که در بالا اشاره شد. اینکه تصوّر کنی در گوشۀ آن اتاق مجلل مرکز پژوهشی، دانشجویِ دکترا ایستاده و گریه می کند. مسلّم است که همان دانشجوی دکترا، وقتی که استاد شد، بلایی بر سر دانشجوی دکترایش می آورد، که آن بدبخت هم بایستد و گوشه ای گریه کند.
☑️⭕️سخن پایانی:
همین خطا ممکن است در مورد آمریکا نیز رخ دهد: الگوی آمریکایی که بیشتر بر خلاقیت، فردگرایی و انعطاف و آزادی تاکید دارد. نکته همین است که باید دید «امتدادِ» آن رفتارِ کودکی (مثل امتدادِ تعظیمِ به ماشین و چادر در ده سالگی) به کجاها می رسد؟ وگرنه «در لحظه دیدنِ» امور و تحسین کردن، که هُنری نیست.
درد از اینجا آغاز شد که ما همیشه در دیدنِ «اکستریم» ها (چه ژاپن باشد و چه آمریکا و چه هر کشور دیگری)، به وجد می آئیم. حکایتِ همان گزارشِ بازدید آقای حدادعادل از مدرسه ابتدایی ژاپنی (که در کتابهای دورۀ دبیرستانِ ما چاپ شده بود) و حکایت همان دو/سه مقاله خودم که در سالهای نخست تحصیلم در ژاپن، به «تحسین» از سیستم آموزشی نوشته بودم.
دقت کنیم که ما نیز اگر در جستجوی توسعه هستیم باید در مدارس خود سخت کوشی، انضباط، کار گروهی و خلاقیت، انتقادگری و انتقادپذیری... را پرورش دهیم و می دانیم که آن نظم ژاپنی (با معایبش) بهتر از بی سیستمی و بی نظمی و شلختگی است، اما خاطرمان باشد که وقتی به تحسین از یک «رفتار» یا یک «ساختار» می پردازیم، همۀ وجوه ماجرا را دیده باشیم و ببنیم «امتدادِ مسیر» قرار است به کجاها ختم شود؟ از ژاپن الهام بگیریم اما لزوما کپی-پیست (Copy-Paste) راه حل نیست.
شبکه توسعه
هدایت شده از موسسه اندیشه شهید آوینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 معلم ایرانی
🔹روایت یک خبرنگار از دیدار معلمان با رهبر انقلاب.
🇮🇷 @Sh_Aviny
✴️ Eitaa.com/Sh_Aviny
هدایت شده از فارس پلاس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آنقدر در نقل روایات امانتدار بود که شیخ صدوق نام گرفت!
@Fars_plus
هدایت شده از فارس پلاس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 او غزل معاصر را زنده نگهداشت، حسین منزوی
@Fars_plus
هدایت شده از هادیانه ها
استاد هادی زاده (روز استاد).mp3
3.89M
سخنرانی کوتاه و پر مغز
استاد #هادیزاده
روز #معلم
راهبرد استاد #تربیتی
✅ پایه سخن استاد دو آیه ذیل بود👇
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِيُّ إِنَّآ أَرۡسَلۡنَٰكَ شَٰهِدٗا وَمُبَشِّرٗا وَنَذِيرٗا وَدَاعِيًا إِلَى ٱللَّهِ بِإِذۡنِهِۦ وَسِرَاجٗا مُّنِيرٗا (احزاب _ ۴۵- ٤٦ )
اى پيامبر به راستى ما تو را #شاهد [بر امت] و #مژده_رسان و #بيم_دهنده فرستاديم
و تو را #دعوت_كننده ی به سوى خدا به فرمان او و #چراغى فروزان [براى هدايت جهانيان] قرار داديم
🔹 تدریس دور باطل نیست به شرط این که در طرح باشد
🔹 ضرورت توجه به ظرفیت الگویی استاد
گوش دادن این صوت رو به همه #طلبه ها و معلم ها مخصوصا اساتید #حوزوی پیشنهاد می دم👌
@hadianeha
هدایت شده از مدرسه مضمار ؛ تشکیلات اسلامی
📌اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه شهید مطهری:
🔖پرورش نیروی تفکر
🔖پرورش حس مسئولیت اجتماعی
🔖پرورش نیروي ایمان و تعبد
🔖پرورش نیروي اراده و اختیار
🔖پرورش جسمی
📌اصول تعلیم و تربیت بر مبنای دیدگاه شهید مطهری :
▫️هماهنگی با فطرت
▪️اعتدال
▫️جامعیت
▪️نیازآفرینی
▫️توازن
▪️هدایتخواهی
▫️حکمتجویی
▪️بهرهگیري از اراده
▫️تلازم علم و عقل
▪️تناسب علم و عقل
▫️انسانیت دوستی
▪️تقابل عقل و جهل
▫️ جاذبه و دافعه
📌ارکان تعلیم تربیت از دیدگاه استاد شهید مرتضی مطهری :
📎اهتمام به پرورش فکر و اندیشه انسان
📎پرورش استعدادهای نهفته در وجود آدمی
📎متمکن شدن فضایل اخلاقی و ملکات نفسانی در وجود آدمی و عادت کردن روح انسان به در اثر آموزش صحیح
#سالروز_شهادت_شهید_مطهری
#تربیت
💐 عرض تبریک #روز_معلم
🗂 تشکیلات اسلامی مِضمار
🔰 مبانیِ تخصصی تربیت تشکیلاتی
🆔 eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
📸به روز ترین تصویر از یک سلول انسان که با کرایوالکترون میکروسکوپی، NMR و X-ray گرفته شده است
✅ اخبار روز ایران و جهان 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/4980736Cc3a5724030
🇮🇷همایش کشوری به توان ما🇮🇷
💐گردهمایی🫂مراکز و تشکل های تحول دوست کشور 💐
⏱ زمان: ۲۷ ، ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
📍مکان: اصفهان _ دانشگاه علوم پزشکی
📲 کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام از طریق پیوست زیر 👇
📍b2n.ir/conference1402📍
..................................................
🆔@conference1402
🌐 betavanemaisf.ir
هدایت شده از طلوع امید
🔴 ترکیه در حال ساخت سریال نابغه کوچک:ابن سینا
🔹 تمرکز صداوسیما و VOD ها بر روی حرمسرای ناصرالدین شاه و دوران قاجار و غفلت از تولیدات هویت ساز یک اشتباه استراتژیک است به خصوص وقتی رقبای جدی مانند ترکیه در حال مصادره ارزش های ما هستند.
•┈┈┈••@TOLUE_OMID••┈┈┈•
▪️ یک پله بالاتر از آگاهی ▪️
♦️ پایگاه خبری تحلیلی طلوع امید♦️
•┈┈┈••@TOLUE_OMID••┈┈┈•
هدایت شده از هادیانه ها
#رصد_تربیتی
📌 جلسه دکتر #لطیفی
رئیس #سازمان_پژوهش_و_برنامه_ریزی_آموزشی
با فعالان #تربیتی قم:
✅ گزارش فرمایشات دکتر لطیفی:
🔹 #جایگاه_سازمان :
این سازمان سال ۱۳۵۵ تاسیس شده بعنوان مجموعه ای راهبردی و به مثابه #قوه_عاقله #آموزش_و_پرورش است و عمده جایی است که فکرها در آن می جوشد
🔹 گستره #وظایف_سازمان :
👈 پژوهش، تولید و چاپ #کتب_درسی بخشی از فعالیت سازمان پژوهش و برنامه_ریزی_آموزشی است
👈 تنظیم #برنامه_درسی_ملی به معنای نقشه یادگیری در کل آموزش و پرورش از جمله کارهای این سازمان است
وظایف دیگر سازمان عبارت است از:
#تولید_محتوا از جمله تولید کتب درسی و محتواهای چند رسانه ای و مجلات گوناگون و #آموزش_معلمان و توجیه و تغییر نگرش ایشان و #پژوهش و مطالعات مرتبط گسترده و #استانداردسازی هرآنچه در آپ است و ...
👈 حجم کار در تولید کتب درسی و پخش آن بسیار سنگین است؛ در سال ۱۵۰ میلیون کتاب باید به ۱۶ میلیون نفر برسد.
اگر هر روز کار چاپ کتب درسی انجام شود به طور میانگین روزی ۴۰۰ هزار نسخه باید چاپ شود!
👈 اگر مثلا به ۲٪ در کل کشور کتاب نرسد عدد کسانی که دچار مشکل می شوند چیزی حدود ۳۰۰ هزار نفر می شود
👈عدد و رقم ها در آپ خیلی بزرگ است ۵۲٪ کارمندان دولت ذیل آن هستند
🔹 مسأله #مردمی_سازی :
ایشان درباره مفهوم این مسأله توضیحاتی دادند و به برداشت های اشتباه اشاره کردند.
علاقه و توانمندی های مجموعه ها و تغییر ذائقه ها و سرعت تحولات را مقتضی این امر دانستند.
چالش تنظیم گری و عدم بلوغ دولت و مجموعه ها در این نوع تعامل و نداشتن حوصله و فرصت طرفین را هم از جمله موانع کار برشمردند
@hadianeha
🔺در میان این همه پهلوان و لوتیِ شهر تهران، یک مدیر دولتی هم حضور دارد. سیداحمد #عبودتیان دستیار ویژه رئیس جمهور در امر مردمیسازی دولت، خیلی آرام و بی سروصدا و بدونِ هیچ تشریفاتی وارد مجلس میشود. به حاضران ادای احترام میکند
🔺ادای احترام پهلوانان تهران به "شهید غیرت" / لوتیهای تهران جای الداغی بودند چه میکردند؟
پهلوانان و پیشکسوتان ورزش زورخانهایِ کشور، بعداز ظهر جمعه دور هم گرد آمدند تا یاد شهید حمیدرضا الداغی را گرامی بدارند
پهلوانان تهران همه جمعند. وعدهگاه، سجادیه بزرگ تهران در محله شوش است. حاج محمد خوشجان مجلسدار است. او از پهلوانان قدیمی تهران و.......
#احیای_ظرفیتهای_مردمی 👌
نقش #پلوانان در #تربیت_دینی
👇👇
🌷🇮🇷🌷