هدایت شده از :: ماهنشان؛ تربیت اسلامی ::
#معرفی_کتاب
کتاب «شاگردپروری» نگاهی معرفتی و کاربردی به موضوع تربیت شاگردان در سیره تربیتی اهل بیت (ع) متناسب با نیاز اساتید حوزوی و دانشگاهی و همچنین مربیان تربیتی که به امر تربیت شاگرد میپردازند، گردآوری شده است. این کتاب از دو بخش اصلی تشکیل شده است که در بخش اول، ضمن یک نگاه معرفتی با بهره مندی از آیات و روایات، مبانی و اصول شاگردپروری از منظر الهی مورد بررسی قرار میگیرد. بخش دوم این اثر که محتوای اصلی و عمده کتاب را شامل میشود، به بررسی سیره تربیتی اهل بیت (ع) در نسبت با شاگردان خود پرداخته و در قالب پنج فصل اصلی، روشهای کاربردی و مصداقی متخذ از روایات اهل بیت (ع) در امر شاگردپروری مورد تحلیل قرار گرفته است.
https://eitaa.com/joinchat/1722679342Cb46645e389
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
📚 دو مجموعه ۵ جلدی تازه چاپ شده 👌
📚مجموعه اول دوره پنج جلدی "تربیت اسلامے از نگاھ رهبر فرزانھ انقلاب" است.
📔مجموعه اول، محصول نهایی طرح "تدوین اندیشه تربیتی رهبر معظم انقلاب اسلامی" است که پس از تصویب در معاونت پژوهش #جامعه_فعالان_تربیتی_فتحالفتوح، در مدت سه سال و با فعالیت پژوهشی گروهی از پژوهشگران به همراه 📔مجموعه دوم ۵ جلدی در باب قالبهای تربیتی با رویکرد کاربردی به ثمر نشست و اکنون، در بهمن ۱۴۰۱ در انتشارات شهید کاظمی قم به چاپ رسید.
📕عنوان کتابهای مجموعه اول عبارتاند از:
جلد1️⃣ اهداف تربیت اسلامی؛
جلد2️⃣ اصول، مراحل، عوامل و موانع تربیتی؛
جلد3️⃣ مؤثران تربیتی؛
جلد4️⃣ برنامههای تربیتی؛
جلد5️⃣ مدیریت تشکل تربیتی.
🔺لینک خرید اینترنتی از سایت انتشارات شهید کاظمی👇
https://www.google.com/url?q=https://nashreshahidkazemi.ir/&sa=U&ved=2ahUKEwibhKvAp-38AhVH16QKHbMVCOUQFnoECAUQAg&usg=AOvVaw3uhiVLihjRWgRXwd6le3Av
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از پایگاه خبری تربیتی مصباح
📣 بالاخره بعد از مدتها انتظار "کتابخانه والدین" به بازار آمد.
خیلی از والدین در این روزهای قرنطینه کرونا، میپرسند چه کتابی بخوانیم؟
برای خیلی از والدین در این روزهایی که بیشتر با فرزندانشان در خانه دمخور هستند، سوالهای تربیتی زیادی پیش آمده است و به دنبال راه حل این سوالات هستند.
✅"کتابخانه والدین"، عنوان کتابی است که در این روزها عصای دست بسیار خوبی برای والدین خواهد بود.
💎"کتابخانه والدین" برای والدین یک الماس است. این الماس گرانبها، منبعی برای شناخت کتابهایی است که قرار است به والدین در تربیت فرزندانشان کمک کنند.
در کتابخانه والدین به جواب سوالاتی از این دست خواهید رسید:
❓کدام کتاب، تربیت درست دینی را به صورت روان و قابل فهم بیان کرده است؟
❓کدام کتاب، در حل مشکلاتی مانند نماز نخواندن فرزندان، اعتیاد فرزندان به فضای مجازی و بازیهای رایانهای، به والدین کمک میکند؟
❓کدام کتاب، روشهای برخورد مناسب تربیتی را به والدین آموزش میدهد؟
❓کدام کتاب، در شناخت بهتر فرزندان به والدین کمک میکند؟
❓کدام کتاب به والدین کمک میکند که مسائل انقلابی، تاریخی، اخلاقی، و مهدویت را بهتر برای فرزندانشان بیان کنند؟
و چندین و چند سوال دیگرِ والدین در مورد کتاب های مناسب کمک کار.
برای تهیه این کتاب با ما تماس بگیرید.
انتشارات شفق
@mhsn11148
📞 09191965960 - 02537741028
🖥 www.shafaq-book.ir
@MesbahNews
#معرفی_کتاب
📙راه کارهای عملی آموزش اخلاق و مهارت های اخلاقی
🖊احمد ابراهیمی
کتابی مناسب برای مربیان برای اداره کلاسهای هدفمند و مفید است. راهکارهایی که قوه خلاقیت مخاطبان را بارور میکند تا عملی در زندگی استفاده کنند.
قدم به قدم با کاربرگ های مورد نیاز و نحوه ارائه موضوعات.
موضوعاتی مانند اعتماد بنفس، کم رویی، شادزیستی، ثبات شخصیت، وسواس، واقع بینی،....
روزی میرزا جواد آقا سبزواری از شاگردان علامه بحرالعلوم به سفارش حاج شیخ عبدالوهاب مشیر خراسانی به همراه حاج آقا میرزا محمد تقی تربتی فیض آبادی معروف به آخوند سجستانی و حاج سید علینقی معروف به ملک المتکلمین ، خدمت استاد حاج میرزا آقا ابوالحسن نجفی معروف به مرشد حضور یافتند.
ایشان تشریف نداشتند همگی برگشتند.
😂😂😂😂
هدایت شده از جواهر المقال - مطالب مفید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بنام خدا/لطفآباتوجه کامل این فیلم کوتاه را ببینیدکه درآینده نزدیک،زتدگی وکارکردن وارتباط انسانها،باچه روشهایی خواهدبود.واین که پیشرفت تکنولوژی چقدربسرعت انجام میشود.
تربیت هوش مصنوعی....
تربیت در آینده چه مختصاتی خواهد داشت ؟
🔸کلیپ ها و مطالب مفید و جالب:
https://eitaa.com/joinchat/1937965142C97344184ce
هدایت شده از خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
✨پادشاه روم، هنگامى كه در خواب ديد كه حكومتش را كسانى به ارث مىبرند كه ختنه كرده اند، نگران شد، نزديكانش پيشنهاد كردند كه اينها يهودى هايى هستند كه ذليل تو هستند، از آنها چيزى باقى نگذار، او نگران بود. هم زمان فرماندار شهر بصرى عربى را نزد پادشاه فرستاد كه خبرهاى تازهاى دارد از او بشنويد. و عرب داستان رسول را و دعوت و جنگ او رابه تفصيل گفت، پادشاه از ختنه ى او پرسيد و تأكيد كرد كه وارث حكومت من اينها هستند نه يهود و به جست و جوى خويشان رسول در شام فرستاد.
ابوسفيان را يافتند و پادشاه با او به بازجويى نشست و سؤالهايى كرد و ياران ابوسفيان را پشت سر او گذاشت كه دروغهايش را بااشاره بگويند. از نسب و از سابقهى دعوت و از محروميت و مكنت و از پيروان و استقامتشان و از وفاى رسول و پيمان دارى و پيروزى و شكست او پرسيد و از جوابهاى ابوسفيان به حقيقت و حقانيت رسول رسيد. پيروزى او را باور كرد و آرزو كرد كاش نزد او بودم و خدمت او مى كردم و پاى او را مى شستم. «1»
__________________________________________________
(1) تاريخ طبرى، ص 390، به نقل از تاريخ پيامبر اسلام، ج 1 و 2، ص 592 تاليف آية الله والد
📚درسهايى از انقلاب (قيام)، ص: 233
#گپ_اول_روز
• اینکه دوستت دارم، به دردم نمیخورد!
• اینکه دوستت دارم و دلم برایت تنگ نمیشود!
• اینکه دوستت دارم و اصلاً سعی نمیکنم بدستت بیاورم!
دوست داشتن آنجایی مؤثر میافتد،
که مرا چنان با تو آمیخته کند که وقتی کسی مرا میبیند بگوید او از امّت محمّد «ص» است!
شبیه اوست: مهربان/ دستگیر / عاشق / عیبپوش / پناه دهنده و ....
※ و خداوند قبل از تولدم، چشمانداز نهایی مرا مشخص کرد،
و فقــط تو را در قرآن «الگوی نیکو» معرفی نمود ( و لکم فی رسولالله أسوه حسنه).
تا بگذارمت جلوی چشمانم،
و در پی تو براه بیفتم به سمت مقصد تکاملم!
※ آنجا که دیگر از نگاه خدا، میرسم به « قلب سلیم»
قلبی که دیگر چیزی جز خدا مطلوبش نیست!
و چیزی جز خوشحالی او خوشحالش نمیکند!
آنجا که مایهی مباهات پیامبرم باشم !
راه زیادی در پیش است و تلاش زیادی هم میخواهد!
@ostad_shojae
هدایت شده از وضعیتشناسی تربیت دینی در ایران
1680744194_-214089.pdf
16.46M
چارچوب اصلی نظام تربیتی استاد علیرضا پناهیان
🔰➖➖➖➖➖➖➖➖🔰
✅ رویکرد تربیتی ادبستان صدرا با توجه به مبانی تربیتی استاد علیرضا پناهیان شکل گرفته است. عزیزانی که درصدد آشنایی بیشتر با این رویکرد هستند، میتوانند با مطالعۀ جزوۀ «معرفی نظام تعلیم و تربیت با محوریت مدیریت تمایلات» شناخت دقیقتری نسبت به مبانی و روش تربیتی استاد داشته باشند.
#معرفی
#رویکرد_تربیتی
#ادبستان_صدرا
#سال_تحصیلی_1401_1400
📌@adabestane_sadra
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
هدایت شده از روشنا
🔔دکتر عبدالعظیم کریمی کیست؟
به طور اجمالی با سوابق و فعالیتهای ایشان آشنا میشویم.
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
مقاله2.pdf
2.01M
متن گفت و گو با آقای دکتر عبدالعظیم کریمی
با موضوع:
《بگذارید بچه ها خودشان انتخاب کنند》.
مختصری درباب روش تدریس.pdf
580.2K
✅ آنچه در این فایل می بینید ✅
1⃣ نمای کلی از نکات روشی تدریس
2⃣ اهمیت شناخت روش های تدریس
3⃣ ملاک های روش خوب و مناسب
4⃣ توضیح مهم ترین روش های تدریس
🔷🔶🔸
✍ در این فایل در قالب جدولی منظم، با چیستی و ویژگی ها و محدودیت های ۱۱ روش تدریس آشنا می شوید
🔰مهم ترین روش های مستقیم:
۱-سخنرانی
۲-توضیحی
۳-حفظ و تکرار
۴-آموزش برای یادگیری در حد تسلط
🔰 مهم ترین روش های غیر مستقیم:
۱- بحث گروهی
۲- اکتشافی
۳- حل مسئله
۴- مشارکتی
۵- ایفای نقش
۶- پروژه یا واحدکار
۷- بدیعهپردازی
👈 این فایل خلاصه ای دقیق و جذاب از ۴۰ صفحه یک کتاب علمی درباب روش های تدریس است.
#کتاب
#علمی
#مدیریت
#ویژه
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از وضعیتشناسی تربیت دینی در ایران
🌀فرزندان خودکفا
شما باید فرزندانتان را طوری تربیت کنید که کمکم از نصایح و راهنماییهای شما مستغنی و خودکفا شود، و خود نیز بتواند درباره هر امری فکر کند و #تصمیم بگیرد، چون شما که همیشه با او نیستید تا او را هدایت کنید، طبعاً این کودک کمکم بزرگ میشود، و باید به تناسب رشد خود، راه خود را نیز #انتخاب کند، و مستقلاً قادر باشد برای زندگی خود برنامهریزی کند.
✏مرحوم آیتالله حائری شیرازی «ره»
💠هاتف؛ پیامآور تربیت اسلامی
🆔️ @hatef_app
هدایت شده از وضعیتشناسی تربیت دینی در ایران
💠 #حوض_و_حوضچه
✅ تفاوت تربیت با تعلیم در جهت آنهاست؛ جهت تعلیم از خارج به داخل و جهت تربیت از داخل به خارج است.
🍀 تعلیم مثل این است که از حوض معلم آبی برداشته و در حوضچه متعلم ریخته شود. به عبارت دیگر از منابع علم معلم، حوضچه متعلم پر آب می گردد.
🍀 اما در تربیت، بحث درباره کشف و شکوفایی استعدادهاست. همان طور که چاه با آب کشیدن به وسیله دلو زایندگی پیدا می کند، مربی هم با علم و اخلاق خود موانع درونی شاگرد را برداشته و او را به ابراز نظر و پرسش و زایندگی می کشاند.
#نکات_تربیتی_بزرگان
#آیت_الله_حائری_شیرازی
🌸🌸🌸
🔶 #هاتف پیام آور #تربیت_اسلامی
🔹 @hatef_app
🔷 hamrahmorabi.ir
هدایت شده از وضعیتشناسی تربیت دینی در ایران
حضرت آقا:
💠
مردمی که اهل کتاب خواندن باشند، از لحاظ معلومات و ذکاوت و هوشياری، تفاوت می کنند با مردمی که با کتاب و مطبوعات اُنس نداشته باشند.
(مقام معظم رهبری، 1371/2/17)
📚
🔸
هدایت شده از وضعیتشناسی تربیت دینی در ایران
اگر تمایل دارین به آشنایی با نگاه ایشان به کتاب و اثر تربیتی آن 👇
هدایت شده از آشنایی با آثار حضرت آقا
man-va-ketab_compressed.pdf
3.5M
📗کتاب من و کتاب ✨
نویسنده: سید علی خامنه ای
ناشر: انتشارات سوره مهر
هدایت شده از وضعیتشناسی تربیت دینی در ایران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کتاب من و کتاب
نویسنده: سید علی خامنه ای
ناشر: انتشارات سوره مهر
هدایت شده از وضعیتشناسی تربیت دینی در ایران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره جالب رهبر انقلاب از مترجم رمان خانواده تیبو
هدایت شده از مراقبت معنوی اسلامی 🇵🇸
محدث نوری در خاتمه مستدرکالوسائل به نقل از ملاصالح مازندرانی مینویسد:
«من حجّت بر همه طلاب هستم.
زیرا به لحاظ فقر، کسی از من فقیرتر نبود و اوقاتی بر من گذشت که جز نور مستراح نوری [برای مطالعه] نداشتم.
اما به لحاظ حافظه و ذهن، کسی وضعش بدتر از من نبود! به صورتی که گاهی راه خانه ام را گم می کردم و نام فرزندانم را فراموش می کردم. سی سال از عمرم گذشته بود که به آموختن الفبا پرداختم! آن قدر کوشش کردم تا خدا آن چه را دارم به من تفضّل فرمود.» !
📗خاتمه مستدرکالوسائل، ج۲، ص۱۹۷.
#تاب_آوری
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از نیازهای تربیتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتیم بچهها را ببرید اردو، میگفتند حاج آقا! بیایید سخنرانی، گفتم بابا! دیگر سخنرانی در اردو هم سخنرانی؟ اردو ابزار خاصّ خودش را دارد، در زندگی به بچهها یاد بدهید مفاهیم را، گفتند یعنی چی در اردو؟ داریم میبریم اردو بیا برایشان سخنرانی کن کلاس بگذار، حالا ما هم شاید از به خاطر وقتتنگی این را بهشان گفتیم ولی واقعش این است که من به اردو خیلی معتقد هستم.
از خانوادههای محترم، از مادرهای محترم و گرامی و بامعرفت تقاضا میکنم بچههایشان را اردو ببرند، کلّ زندگی یک اردو است، در مسافرتهایی که میروید، بعد در اردو برنامهریزی بکنید بگذارید من نمونهاش را به شما بگویم که در اردو انسان با زبان بیزبانی چهجوری بساط انتقال مفاهیم دینی را پهن میکند، بله جایتان خالی گفتیم آقا! بیایید در اردو بدون کلاس آموزش بدهید بابا! کشتید این بچهها را از بس سخنرانی و کلاس بردید، خفه شدند.
گفتند چهجوری ما این کار را بکنیم؟ گفتم این کار را بکنید ببیند.....
✨👌نشست علمی «نظریه ها و مدلهای رشد معنوی برگزار شد!
🔸پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا):
نهمین نشست از سلسله نشستهای معنویتپژوهی با عنوان «نظریه ها و مدلهای رشد معنوی با حضور ✨«حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمود نوذری»
از سوی مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مرکز همایشهای غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.به گزارش خبرنگار ایسکا، مطالب ایشان در سه محور کلی طرح شد:
🔺محور اول: موضوع و قلمرو رشد معنوی موضوع رشد معنوی و دینی، فرایند دیندار شدن انسانهاست. در این فرایند، از این منظر که ابتدائاً چگونه شکل میگیرد؟، براساس چه مکانیسمی رشد میکند؟، نقاط و مراحل میانی این رشد کجاست و چه خصوصیاتی دارد؟ و در نهایت نقطه پایانی این رشد کجاست؟ مورد مطالعه جدی قرار میگیرد.
همچنین در زمینه قلمرو رشد معنوی، میتوان گفت که تحول دینی در انسانها در سه ساحت میتواند صورت گیرد و مورد مطالعه قرار گیرد.
اول: تحولاتی دینی که در ساحت شناختها صورت میگیرد. در این گستره این نکته مورد مطالعه قرار میگیرد که فرایند رشد فهم و درک دینی چگونه اتفاق میافتد؟ دوم: تحولاتی که در احساسات انسان صورت می گیرد و نهایتاً تحولاتی که در بعد کنشها و رفتارهای دینی در انسان صورت میگیرد.
با این مقدمه می توان نظریات رشد دینی را این گونه تعریف کرد: « مطالعه فرایند دیندار شدن انسان از منظر روانشناختی و به روش تجربی، که در طول عمر و در سه ساحت شناخت، احساسات و کنشها صورت می گیرد»
🔺محور دوم: پیشینه نظریات رشد معنوی-دینی
اولین نظریه ای که به شکل منسجم در زمینه رشد دینی مطرح شد مربوط به سال 1964 است. از آن پس تا کنون حدود 40 نظریه در زمینه رشد دینی مطرح شده است.
به طور کلی برای تقسیم بندی و طبقه بندی نظریات مطروحه در رشد دینی دو رویکرد میتوان داشت:
اول: طبقهبندی براساس رویکردها، در این دستهبندی براساس نظریات و رویکردهای کلان روانشناسیرشد میتوان دیدگاه های رشد دینی را دسته بندی کرد. به عنوان مثال: نظریات روان تحلیل گری در رشد دینی، نظریات شناختی، نظریات جامعه پذیری و غیره
دوم: طبقه بندی بر اساس رشد مفاهمی دینی در کودکان. در این گونه، تمرکز اصلی بر مفاهیمی است که به عنوان مفاهیم دینی در کودکان رشد میکند. در این نظریات رشد یک تک مفهوم دینی از آغاز شکلگیری تا اوج بلوغ و پختگی آن مفهوم در کودکان و بزرگسالان رصد میشود. مفاهیمی که روانشناسان رشد دینی عمدتاً برآنها تمرکز کردهاند عبارتند از: رشد ایمان، سیر تحول دعا در کودکان، داوری دینی، انگیزه دینی و مفهوم مرگ در کودکان
🔺محور سوم: نظریات عمده در رشد دینی و رویکردهای انتقادی
نکته اساسی در نظریات رشد معنوی-دینی این است که در حدود نیم قرن گذشته رویکرد شناختی به رشد دینی در عمده نظریه پردازیها حاکم بوده است. رویکرد شناختی در رشد دینی دارای ویژگیهای زیر است:
۱. تمرکز ویژه بر بعد شناخت و ساختارهای شناختی دارد.
۲. این رویکرد رشد شناختی را مرحله ای میداند.
۳. بر تعامل دوسویه ذهن و محیط به شکل فعال تأکید میکند.
۴. انگیزه تحول شناختی را عدم تعادل شناختی کودک میداند.
۵. تغییرات در شناخت بر حسب ساخت تفسیر می شود ( اجمالاً به این معنا که تحول شناختی منجر به تحولات کیفی در شناخت کودک میشود)
۶. این تحول در سه مرحله صورت میگیرد.
اما مهم ترین نظریه پردازان شناختی در رشد دینی عبارتند از: پیاژه، گلدمن، الکایند، اوسر، فاولر و ..... درمیان این نظریه پردزان مشهورترین و برجسته ترین نظریه پرداز «فاولر» است که تحت تأثیر نظریه رشد اخلاقی کلبرگ مدلی هفت مرحله ای برای رشد ایمان دینی پیشنهاد می کند.
❌از سال 1995 به بعد دیدگاههایی شکل گرفت که معتقد بودند تحلیل شناختی موجود در تبیین رشد دینی در همه ابعاد گوناگونش ناکارامد و ناکافی است. این نظریه پردازان عبارتند از:
1. نظریه کویلسکی
2. نظریه جنبش معنوی کودک
3. نظریه نظامهای رشد محور
4. نظریات شناختاری-فرهنگی
منبع:
تاریخ خبر: 1395/9/7 يكشنبه
http://www.bou.ac.ir/Portal/home/?news/39806/151257/455910/%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%C2%AB%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D8%AF%D9%84%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AF و https://mobahesat.ir/7768