لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از توییت فارسی
ابوالفضل بختیاری دانش آموز پایه پنجم شهرستان فریدن، وقتی به عنوان کاندید شورای دانش آموزی ثبت نام می کند، قول می دهد نقاط حادثه خیز مدرسه را ترمیم کند. بعد از برگزاری انتخابات شورای دانش آموزی در تاریخ ۱۰ آبان ماه 1402 و نفر اول شدن؛ در همان روز،در قدم اول به شعارش عمل میکند.
• emami6200 •
@farsitweets
هدایت شده از انتشارات اخلاق و تربیت
📙عنوان کتاب: فقه تربیت؛ مفهوم تربیت وحیانی
📝 نویسنده: محمدتقی هادیزاده
سال نشر: ۱۴۰۲
تعداد صفحات: 92
قطع: رقعی
نوبت چاپ: اول
ناشر: اخلاق و تربیت
قیمت: 82000 تومان
🔸🔸🔸☘️☘️🔸🔸🔸
🔖درباره کتاب
بسیاری از پژوهشگران و فعالان عرصهٔ تربیت، دستکم تعریف اجمالی از «تربیت» در ذهن خود دارند؛ اما کمتر کسی است که از تأمل برای دستیابی به یک نگرش دقیق و تفصیلی دربارهٔ مفهوم تربیت بینیاز باشد. کتاب مفهوم تربیت وحیانی، حاصل کوششی است به همین منظور. در این کتاب، مفهوم تربیت در سه محور زیر و در قالب سه گفتار بررسی و تبیین شده است:
• کارکردهای مفهوم تربیت و مشکلات دستیابی به آن؛
• تبیین مفهوم تربیت وحیانی از سه منظر؛ نیازهای انسان، تجربههای تاریخی، استعدادها و ساخت انسان؛
• مفهوم تربیت وحیانی از منظر واژههای وحیانی مرتبط با انسان و مرتبط با رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم.
🔸🔸🔸☘️☘️🔸🔸🔸
#کتاب #تازههای_نشر #معرفی_کتاب
#انتشارات_اخلاق_و_تربیت
🔸🔸🔸☘️☘️🔸🔸🔸
راه های ارتباطی جهت سفارش کتاب:
📞 0994 118 77 27
☎️ 025-32939259
ارتباط با ادمین:
@Admin_Eaep
💬 کانال انتشارات اخلاق و تربیت:
eitaa.com/EAEP_IR
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
🔺یک روایت خواندنی و جالب از یک زندگی متفاوت:
روی سنگ 👆، شمارهای حک شده بود که تلفن همراه مرد سنگ تراش بود؛ اولین سرنخ برای یافتن بازماندگان دکتر فردوس . سنگ تراش آدم خوش مشربی بود، مهربان و خوش برخورد ولی گفت شماره سفارشدهندگان سنگ را فقط تا یک سال نگه میدارد و بعد از آن دفترچه تلفن را سبک میکند و خلوت. اولین تیر که به سنگ خورد رفتیم سراغ بهشتزهرا(س) به امید یافتن شمارهای در پرونده متوفی که ما را وصل کند به خانواده.
🔺روابط عمومی بهشتزهرا شمارهای داد ازشخصی که همنام دکتر فردوس نبود و غریبه میآمد. با او که تماس گرفتیم مسجل شد که هفت پشت غریبه است و فقط کارمندی است در اداره حقوقی دانشگاه تهران. به این ترتیب افتادیم درفرآیند اداری و نامهنگاری تا شاید دانشگاه تهران شمارهای بدهد و ما را وصل کند به بازماندگان دکتر فردوس.
🔺کار طولانی شد و پیگیریها زمان برد تا یک روز دی ماه که ارتباطمان دادند به رئیس سابق اداره حقوقی دانشگاه تهران که دکتر فردوس را زنده دیده، حرف هایش را شنیده، به خانهاش رفته و خودش به وصیتهای او عمل کرده است. زمان چه آفت بدی است اما، چه بد خاطرهها را میخورد و تصاویر را محو میکند. با این که فقط پنج سال از مرگ دکتر فردوس گذشته اما حافظه دکتر محمود کاظمی، رئیس وقت اداره حقوقی و دانشیار فعلی رشته حقوق دانشگاه تهران یاری نمی کرد. او جزئیات زیادی را از یاد برده بود و پاسخ برخی سوالات را نمیدانست ولی همان کلیات را که سعی میکرد امانتدارشان باشد وقتی به ما گفت، معلوم شد صاحب آن سنگ قبر به اندازه همان سنگ متفاوت بوده است.
🔺 دهه ۴۰ خورشیدی؛ دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و در کلاسهای رشته زبان و ادبیات انگلیسی دو دانشجوی همکلاس با هم پیوند ازدواج بستند؛ امیرحسین فردوس، عادله کاظمیفرد. دو دانشجوی مقطع کارشناسی مدرکشان را که گرفتند، عزم کردند بروند آمریکا برای ادامه تحصیل. آنها رفتند ینگه دنیا و در یکی از دانشگاههای معتبر که البته دکتر کاظمی نامش را نمیدانست، ثبتنام کردند و شدند دانشجوی کارشناسی ارشد علومسیاسی با گرایش خاورمیانه. این دو جوان پول زیادی نداشتند برای همین خرج تحصیل بهانهای شد که شوهر کارگر پمپ بنزین شود و برای همسر که برود در یکی از رستورانهای شهر کار کند.
🔺 اما سرنوشت طوری چرخید و این زوج همان سال اول شاگرد اول دانشکده شدند و دانشگاه آنها را بورسیه کرد. این بورس سکوی پرتاب بود برای آن دو تا زندگی را جمع و جور کنند و انگیزه بگیرند برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری. این دو دکتریشان را نیز گرفتند و چون جزو بهترینها بودند، عضو هیات علمی دانشگاه محل تحصیل شدند.
🔺 تدریس در یک دانشگاه آمریکایی که مصادف بود با دهه ۶۰ شمسی برای دکتر فردوس و همسرش، با آمریکاستیزی و نقد سیاست دولتمردان آن. آنها در مطبوعات آمریکا علیه صهیونیستها، اشغال فلسطین و بعدتر درباره جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که با حمایت آمریکا رخ داده بود، مقاله مینوشتند و به سیاستهای زورمدارانه این کشور انتقاد میکردند. این قلم تند و تیز باعث شد رئیس دانشگاه با آنها درگیر شود، ولی کسی نمیداند چطور نتوانست راهی از پیش ببرد و این دو صاحبنظر علوم سیاسی و خاورمیانه را از دور خارج کند
🔺 آدمهای متفاوت شجاعند ، آنها پی دلشان میروند و شک نمیکنند به هدفی که دارند، برای همین متفاوت میشوند و ماندگار. دکتر فردوس و همسرش که دو استاد متفاوت دانشگاه آمریکایی بودند، آنقدر ماندند و مقابل فشارها مقاومت کردند که بازنشسته شدند. آنها با این فراغت کاری تصمیم گرفتند بروند پی دلشان. این دو خودرویی قدیمی داشتند که یک کاروان مجهز به آن وصل بود، همان را برداشتند و به قصد جهانگردی رفتند به جای جای جهان. آنها هشت سال مسافر بودند و آنقدر راندند تا همه جای کره زمین را گشتند و جایی ندیده نماند.
🔺 این دو بعد بازگشتند به #وطن، جلد بودند انگار، مهربانیهای ایرانیان آنها را وصل ایران کرد، خودشان گفته بودند. تاریخ رسیده بود به سال ۹۱ که این دو به ایران آمدند، خانهای در شهرک اکباتان خریدند و آپارتمانی در جزیره کیش که مدام بین این و آن در سفر بودند. اما فقط یک سال اجل مهلت داد و چه حیف.
🔺 آدمهای متفاوت که شجاعند قاطعانه تصمیم میگیرند و پی وسواسهای فکر نمیروند. آرمان که داشته باشی اینطور میشوی دیگر. این وصف حال دو استاد از آمریکا برگشته است. آنها سال ۹۱ بعد از این که در ایران جاگیر شدند آمدند به دانشگاه تهران و نشستند در اتاق ریاست اداره حقوقی که بگویند میخواهند بخشی از داراییشان را هبه کنند به دانشگاه تا خرج تحصیل دانشجویان بیبضاعت شود.
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
آنها حتما یاد خودشان افتاده بودند که در کشور غریب، هزاران کیلومتر دورتر از سرزمین مادری مجبور بودند در پمپ بنزین و رستوران کار کنند. آنها برای شروع کار ۲۰۰ میلیون تومان شش سال پیش را در حسابی گذاشتند که سودش کمک خرج تحصیل دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری رشتههای ریاضی، فیزیک هستهای و ماهوارهای که معدلشان بالای ۱۷ است داده شود.
🔺 دکتر کاظمی میگوید دکتر فردوس دقیقا از این الفاظ استفاده کرد چون او هیچ وقت ذهنیت خوبی نسبت به نظامهای سرمایهداری و کشورهای استثمارگر مثل آمریکا نداشت و معتقد بود اینها به جهان سومی ظلم میکنند پس جوانهای جهان سوم بهخصوص در رشتههای مدنظر او باید پیشرفت کنند و موجب اعتلای کشورشان شوند.
🔺 بعضیها چه زود از این دنیا میروند و وقتی میروند چقدر جایشان خالی میماند. به شناسنامهشان که نگاه شود حتما عدهای میگویند عمرشان را کردهاند ولیالحق که نباید درباره همه این حرف را زد. سال ۹۲ در ماهی که هیچکس حضور ذهن ندارد که کی بود، دکتر امیرحسین فردوس در آپارتمانش در کیش سکته کرد. او که از دنیا رفت همسرش دکتر عادله تماس گرفت با دانشگاه تهران و این مرگ ناگهانی را خبر داد. پیکر آمد به تهران، رفت به قطعه۲۲۹ بهشت زهرا و آرمید میان صدها قبر دیگر و آن سنگ قبر متفاوت خزید رویش. متن را خود فردوس به همسرش گفته بود و او وصیت را مو به مو اجرا کرد.
🔺 برای تشییع پیکر او ده نفر بیشتر نیامدند که اغلب کارکنان اداره حقوقی دانشگاه بودند. آن روز بچههای مرحوم نیز نیامدند، حتی دو دخترش که با پیگیریهای بعدی از زبان پسرعمه عادله که پیرمردی است، شنیدیم نامشان فریبا و شیواست و مقیم آمریکا هستند. شاید وصیت پدر این بوده، اما دکتر کاظمی برایمان تعریف کرد وقتی آنها به اداره حقوقی دانشگاه تهران آمدند به او گفتند چون کسی را در ایران ندارند قول بدهد کفن و دفنشان را تقبل کند.
🔺 این مرگ اما فاز دوم نیکوکاری این زوج را کلید زد. عادله ۴۰۰ میلیون تومان دیگر را علاوه کرد به ۲۰۰ میلیون تومان قبلی و گفت با همسرش تصمیم گرفتهاند خانههایشان در کیش و تهران را صلح دانشگاه کنند، ولی بعد از مرگ هر دو و با همان نیت سابق. اما چه حیف که مرگ دوم این همه زود و با عجله رسید. دکتر کاظمی در میدان انقلاب نزدیک ایستگاه مترو بود که تلفنش زنگ خورد و مردی آن سوی خط گفت خانمی در کیش تصادف کرده و از دنیا رفته، او گفت این زن دکتر عادله کاظمیفرد است.
🔺به این ترتیب اداره حقوقی یکبار دیگر دست به کار شد و پیکر متوفی را به تهران آورد و در بهشت زهرا در قطعهای که کسی حضور ذهن ندارد شمارهاش چیست دفن کرد.
این مرگ دوم همراه شد با فروش املاک این زوج و کسب دو میلیارد تومان پول به نفع دانشجویان نیازمند و مستاصل دانشگاه تهران، پولی که کسی نمیداند تا امروز زندگی چند نفر را تغییر داده است.
🔺دنیای بیارزشی است. یعنی ارزش بدی کردن و مالاندوزی و فقط به خود فکر کردن را ندارد. میشود در این دنیا به دیگران نیز فکر کرد و از انرژی مثبت ساطع شده از آن زندگی خوشی داشت. اینها اما به زبان ساده است و آنها که این را عملی میکنند کم هستند، آدمهایی مثل فردوس و کاظمی فرد که بعد از مرگشان گم نشدهاند. راوی این شرح، اما دوست داشت یک چیز را تعریف کند وصحه بگذارد به بیوفایی دنیا که وقتی قرعه مرگ میآید این که، که هستی و چه جایگاهی داشتهای بیاهمیت میشود.
🔺 او سال ۹۲ در روزی از آن ماه که یادش نیست کی بود و رفته بودند برای خاکسپاری دکتر فردوس، در قطعه ۲۲۹ که پر بود از قبرهای خالی هولانگیز دیده بود که قبرکن وقتی پیکر رشید متوفی و آن شانههای ستبرش را خواباند روی زمین و سنگ لحد را چید رویش، چون قبر تنگ بود و نمیخواست آرامگاه ابدی را کمی گشاد کند و برای خودش کار بتراشد،سعی می کرد با فشار جنازه را در آن تنگنا جا دهد، بیاعتنا به تذکراتی که میشنید.
اما اگر جسد بعد از مرگ را مثل لباسی بدانیم که از تن درمیآوریم دیگر چه اهمیت دارد این رفتارها، هرچند شک نداریم اخلاقی نیست.
🔺 رئیس سابق اداره حقوقی میگفت دکتر فردوس مرد آرام و دانا و پایبند به مسائل اخلاقی و انسانی بود و آنقدر عاشق ایران و مردمش که حاضر بود برایشان هرکاری بکند، مردی چنان دل بریده از دنیا و اخت شده با مرگ که در چشمهایش هر زمان که صحبت مرگ میشد به جز آرامش وجود نداشت.
✍ نویسنده!
🌷🇮🇷🌷
جنایات آمریکا 25-11-99.pdf
2M
📛 درسنامه جنایات آمریکا
✍ مختصر، مستند و پرمحتوا با استناد به پایگاههای معتبر انگلیسی
✳️ توصیه: استادان و معلمان گرانقدر از محتوای این درسنامه میتوان برای تبیین ظلم آمریکا به ایران و جهان برای مخاطبانمان استفاده کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺یک دقیقه 👌
چه دلیلی برای اثبات وجود خدا وجود دارد؟
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از نمافر | NAMAFAR
عوامل مؤثر بر خلاقیت دانشآموزان.pdf
2.55M
#معرفی_مقاله
#روز_دانشآموز
☑️ عوامل مؤثر بر خلاقیت دانشآموزان
▪️دنویسندگان: پارک و همکاران
▪️ سال انتشار: ۲۰۲۳
▪️ نشریه: Psychology
🔻 تفاوتی نمیکند دانشآموز دورانی باشید که میزان سطور حفظ شده معیار استعداد بوده یا یافتن جوابی دقیق از مقدار ایکس، امروزه بهتر است به دنبال پرورش و درک خلاقیت فرزندانتان باشید.
🔻 به مناسبت و بهانه ۱۳ آبان، روز دانشآموز، نگاهی به مقاله عوامل مؤثر بر خلاقیت دانشآموزان که توسط پارک و همکارانش در سال ۲۰۲۳ نگارش و منتشر شده داریم.
🔻 این مقاله عوامل مؤثر بر خلاقیت دانشآموزان را از طریق مطالعه و تجزیه و تحلیل دادههای ۷۰۰۰ دانشآموز در طی ۵ سال از کلاس پنجم تا نهم بررسی کرده است.
🔻 یافتهها نشان میدهد که مهارتهای خودتنظیمی، روابط با دوستان و همسالان، سبکهای تربیتی و فرزندپروری و حمایت معلمان عوامل مؤثر بر خلاقیت دانشآموزان هستند. بر خلاف فرضیات رایج، جنسیت تأثیر معنیداری بر نرخ رشد خلاقیت ندارد.
👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید.
🆔 @namafar
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
امواج آلوده 14.pdf
604.4K
✏️ متن کامل #امواج_آلوده_شماره_14 ☝️ را دانلود کنید
🔍موضوعات ذیل از مباحث این جزوه است:👇
▫️سرزمین فلسطین متعلق به یهود است
▫️اسرائیل دولتی مشروع است
▫️خودمان به این کمکها بیشتر محتاجیم
▫️فلسطینیان خودشان مقصرند
▫️چرا برای دیگر ملتها مرگ میخواهید؟
▫️هلوکاست واقعیتی تاریخی است
▫️اسرائیل از بینرفتنی نیست
▫️خشونتهای اسرائیل در مقام دفاع از خود بوده است
▫️چرا نباید از عملیات طوفان الاقصی حمایت کنیم؟
▫️راه حل مسأله فلسطین در دست فلسطینیان است
🌐 مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
➡️ @amvaje_alodeh
دانش اموز9_01.mp3
4.7M
👈🏻 زنگ مستند!
به دانش آموزان قدرت تحلیل بیاموزیم!
📌 آقای امینیخواه رو دنبال کنید:
✅ @Aminikhaah
.
هدایت شده از بیداری ملت
✳️ درسِ پیروزی
🔻 يكى از رهبران جنگ فلسطين گفته بود: ما اينقدر شكست مىخوريم تا طرز شكست دادن را ياد بگيريم!
🔸 آنهايى که مىخواهند گل پيروزى را زود بچينند، بدون آنكه هيچ تيغى به دستشان برود، گمان كنم بايد بخوابند و در خواب، چنين صحنهاى را ببينند!
👤 #استاد_علی_صفایی_حائری
📚 از کتاب «جمعها و حاصلجمعها»
#⃣ #غزه #طوفان_الاقصی
پ.ن: «طوفان الاقصی» نشان داد فلسطینیها طرز شکست دادن رژیم موقت صهیونیستی را خوب یاد گرفتهاند.
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از Anti_liberal🚩
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی حجةالاسلام آنتونیو گوترش در مورد اسلام!!!😅
🔹️گرایش عجیب مردم جهان به دین اسلام در جریان جنگ غزه قابل توجه است.
@AntiLiberalism
هدایت شده از نشر مکث اندیشه
فرهیخته.pdf
428K
سلام و عرض ادب
🔰 فرهیخته گرامی، کتاب های پیش رو در حل مسائل جامعه و سازمانها و مسئله محور کردن مراکز علمی ، پژوهشی و اجرایی بسیار مؤثر هستند.
📚 شما می توانید از طریق لمس کیوآر کد مندرج در نامه و یا لینک :
🌐 https://zil.ink/maks
تصاویر و خلاصه کتب را دریافت نمایید.
👈هم چنین از طریق سایت مکث اندیشه به آدرس:
🌐 https://maks-andishe.com
👈و یا با شماره 09127161066 تماس حاصل و شرایط تهیه کتابها را پیگیری فرمایید.
🆔 @maks_e_andisheh
هدایت شده از صابرین نیــوز
☑️اینجا غزه است .... جایی که آمریکا و اروپا با مشارکت در جنگ جهانی علیه مردم غزه انسانیت و حقوق بشر را به سلاخی کشیدند.
ـــــــــــــــــــــــ
پایگاه خبری صابرین نیوز↙️
🆘@sabreenS1_official
❌ یه ویدیو از یه غیر مسلمان غربی که بخاطر بمباران #غزه از روی کنجکاوی رفته بود سراغ قرآن وایرال شد.
تنها گوشهای از صدها کامنتی که غربی های زیر این پست گذاشتن و نظرشون رو درمورد اسلام و قرآن گفتن ببینید👆
ترجمه👇
۱. فک کنم از الان دیگه قرآن خوندن رو شروع میکنم
۲. دیروز شهادتم رو گفتم، هیچ وقت مث الان آرامش نداشتم
۳. احتیاج دارم به قرآن بچسبم
۴. دیروز به اسلام روی آوردم (مسلمون شدم) قرآن خوندن خییییلی آرامش میده
۵. من تازه مسلمونم، شهادتم رو این ماه گفتم 🥰
۶. امروز ۲۵ اکتبر من به اسلام برگشتم (مسلمون شدم)
۷. میشه کسی به من کمک کنه من میخوام مسلمون بشم
۸. من خیلی دلم میخواد مسلمون بشم اما نمیدونم چطوری به والدینم بگم
۹. آیا همه مون قراره قرآن بخریم؟ چون من که میخوام بگیرم
۱۰. امروز قرآن خریدم و خیلی هیجان زده ام
۱۱. من یه مسیحیام میبینم که چطور فلسطینیها در غزه اعتقادات قوی دارند، باعث میشه به اسلام علاقه مند بشم
۱۲. من فردا شروع میکنم
۱۳. من میرم قرآن بخونم (قصد دارم قرآن بخونم)
۱۴. روحم منو صدا میزنه تا قرآن بخونم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما شاءالله لاحول ولاقوه الا بالله العلی العظیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ٧۵ ثانیه
💠 مگه داریم شبیه پدر و مادر
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
نقد نظریه تربیت اسلامی «نگاهی دوباره به تربیت اسلامی» در بوته نقد.pdf
395.4K
نقد نظریه تربیت اسلامی «نگاهی دوباره به تربیت اسلامی» در بوته نقد
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
حسین باغگلی 1 امیر غنوی 2
1 نویسنده مسئول: استادیار پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی؛ دانشگاه فردوسی مشهد
2 استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
چکیده
هدف مقاله حاضر، نقد و بررسی کتاب «نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، جلد اول» اثر آقای دکتر خسرو باقری است. روش مورد استفاده در نقد کتاب، نقد درونی بود و در این زمینه، کتاب در سه حوزه روششناختی، ساختاری و محتوایی مورد بررسی قرار گرفت. در نقد روششناختی، سه محور: عدم توجه قابلقبول به ارکان دینی در فهم رویکرد دین به «تربیت»؛ تأکید بر مبانی انسانشناختی و غفلت از سایر مبانی موردتوجه در جریان «تربیت اسلامی» و تفکیک «تعلیم» و «تربیت» و پذیرش اصالت برای هریک از آنها، مورد بررسی قرار گرفت. در نقد ساختاری، سه محور: بررسی ربط منطقی فصول، اصرار به مرحلهبندی سنی در تربیت و تحلیل و ترکیب نامناسب ویژگیهای انسان بررسی شد و در بخش محتوایی دو محور، تحدید تعریف «تربیت» و انحراف از معنای توافقی تربیت و خَلط میان «تربیت» و «اخلاق» مورد تحلیل و نقد قرار گرفت. یافتههای مطالعه انتقادی کتاب نشان داد، بهرغم اینکه ظاهراً الگوی جدید و بدیعی در پرداختن به تربیت، مطرح شده است، اما محدودیتهای موجود در حوزه روششناختی و الگوی مورداستفاده مؤلف در کشف تعریف تربیت و صورتبندی آن، نشاندهنده آن است که نهتنها نوآوریِ کارآمدی صورت نگرفته است، بلکه با نگاه محدود به عناصر مؤثر در تربیت و خَلط میان دو حوزه «تربیت» و «اخلاق»؛ و...
هدایت شده از روش شناسی اجتهاد | روشنا
✅ استاد #غنوی: سه سطح اجتهاد: استظهار، علی القواعد، مستحدثات
🔹ما در فقه با سه دسته از مسائل روبهرو هستیم که طلبه باید به طور جداگانه، روش برخورد با این مسائل و استنباط را بیاموزد: فقه استظهاری، فقه علیالقواعد و فقه مستحدثات.
🔹فقه #استظهاری در مواردی که روایات متنوعتر و مفصلتر و برخورد بین روایات بیشتر باشد، پرکاربردتر میشود.
🔹مهارتهای مورد نیاز در فقه استظهاری، عبارتند از مهارت تحلیل سؤال، مهارت تجمیع ادله، مهارت تحلیل محتوای آیات و روایات و مهارت جمعبندی محتویات به دست آمده
🔹ابواب خاصی برای فقه استظهاری مناسبتر است، مثل قسمتهایی از طهارت، بخشهای عمده صلاه، حج، نکاح، حدود و… .
🔹فقه #علیالقاعده بعد از فقه استظهاری است،وقتی با یک مسئله روبهرو میشوید، تجزیه مسئله به مسائل بسیط و تطبیق هر قاعده بر بخش مربوط به خودش، فقه علیالقاعده است. از این رو، به روندی که در آن از قاعدهها، مسائلی را مییابید که مستقیم با واقعه مرتبط است، فقه علیالقاعده میگویند.
🔹کاربرد مهارت تفریع بیشتر در فقه #معاملات است. مسائل بیع، اجاره و عمده مسائل نکاح، مباحث علیالقواعدشان خیلی بیشتر است. بحث طهارت و بحثهایی از صلاه، مانند بحث خلل صلاه نیز اینگونه هستند.
متن کامل در: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/64
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
@Ravesh_ejtehad