eitaa logo
محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
2هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
نقد نظریه تربیت اسلامی «نگاهی دوباره به تربیت اسلامی» در بوته نقد.pdf
395.4K
نقد نظریه تربیت اسلامی «نگاهی دوباره به تربیت اسلامی» در بوته نقد نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسندگان حسین باغگلی 1 امیر غنوی 2 1 نویسنده مسئول: استادیار پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی؛ دانشگاه فردوسی مشهد 2 استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چکیده هدف مقاله حاضر، نقد و بررسی کتاب «نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، جلد اول» اثر آقای دکتر خسرو باقری است. روش مورد استفاده در نقد کتاب، نقد درونی بود و در این زمینه، کتاب در سه حوزه روش­شناختی، ساختاری و محتوایی مورد بررسی قرار گرفت. در نقد روش­شناختی، سه محور: عدم توجه قابل‌قبول به ارکان دینی در فهم رویکرد دین به «تربیت»؛ تأکید بر مبانی انسان­شناختی و غفلت از سایر مبانی موردتوجه در جریان «تربیت اسلامی» و تفکیک «تعلیم» و «تربیت» و پذیرش اصالت برای هریک از آنها، مورد بررسی قرار گرفت. در نقد ساختاری، سه محور: بررسی ربط منطقی فصول، اصرار به مرحله­بندی سنی در تربیت و تحلیل و ترکیب نامناسب ویژگی­های انسان بررسی شد و در بخش محتوایی دو محور، تحدید تعریف «تربیت» و انحراف از معنای توافقی تربیت و خَلط میان «تربیت» و «اخلاق» مورد تحلیل و نقد قرار گرفت. یافته­های مطالعه انتقادی کتاب نشان داد، به‌رغم اینکه ظاهراً الگوی جدید و بدیعی در پرداختن به تربیت، مطرح شده است، اما محدودیت­های موجود در حوزه روش­شناختی و الگوی مورداستفاده مؤلف در کشف تعریف تربیت و صورت­بندی آن، نشان‌دهنده آن است که نه­تنها نوآوریِ کارآمدی صورت نگرفته است، بلکه با نگاه محدود به عناصر مؤثر در تربیت و خَلط میان دو حوزه «تربیت» و «اخلاق»؛ و...
✅ استاد : سه سطح اجتهاد: استظهار، علی القواعد، مستحدثات 🔹ما در فقه با سه دسته از مسائل روبه‌رو هستیم که طلبه باید به ‌طور جداگانه، روش برخورد با این مسائل و استنباط را بیاموزد: فقه استظهاری، فقه علی‌القواعد و فقه مستحدثات. 🔹فقه در مواردی که روایات متنوع‌تر و مفصل‌تر و برخورد بین روایات بیشتر باشد، پرکاربردتر می‌شود. 🔹مهارت‌های مورد نیاز در فقه استظهاری، عبارتند از مهارت تحلیل سؤال، مهارت تجمیع ادله، مهارت تحلیل محتوای آیات و روایات و مهارت جمع‌بندی محتویات به دست آمده 🔹ابواب خاصی برای فقه استظهاری مناسب‌تر است، مثل قسمت‌هایی از طهارت، بخش‌های عمده صلاه، حج، نکاح، حدود و… . 🔹فقه بعد از فقه استظهاری است،وقتی با یک مسئله روبه‌رو می‌شوید، تجزیه مسئله به مسائل بسیط و تطبیق هر قاعده بر بخش مربوط به خودش، فقه علی‌القاعده است. از این رو، به روندی که در آن از قاعده‌ها، مسائلی را می‌یابید که مستقیم با واقعه مرتبط است، فقه علی‌القاعده می‌گویند. 🔹کاربرد مهارت تفریع بیشتر در فقه است. مسائل بیع، اجاره و عمده مسائل نکاح، مباحث علی‌القواعدشان خیلی بیشتر است. بحث طهارت و بحث‌هایی از صلاه، مانند بحث خلل صلاه نیز این‌گونه هستند. متن کامل در: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/64 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @Ravesh_ejtehad
روش شناسی فقه تربیتی.pdf
373.8K
✅ مقاله فقه تربیتی استاد 🔹نویسندگان: مهدی فتحی، حمیدرضا طوسی http://journals.miu.ac.ir/article_6727.html 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی: 🔹تمام سخنرانی هایم را تعطیل کرده ام غیر از حضور در دانشگاه فرهنگیان. 🔹شما در گنج نشسته اید قدر خودتان را بدانید. 🔹معلمی را شغل ندانید. 🔹ایت الله گلپایگانی این مرجع عظیم الشان شیعه به من گفتند معلم قوی بشوید. گفتند اگر اصول عقاید را به نوجوانان بگویید، امام زمان( عج) راضی تر از شما است تا مرجع شوید. 🔹من ۴ ساعت تدریس در مدرسه را بر بالاترین پست و مقام در کشور ترجیح میدهم. 🔹سرمایه ترین ادمهای کشور معلمان هستند. 🔹شما انسان میسازید. 🔹سرمایه داران طلا و خانه و ماشین دارند، شما انسان و نسل نو دارید. 🔹دنبال علم بی خاصیت نروید. 🔹مدرسه موفق، مدرسه ای است که دانش اموزانش نمازخوان تر شوند. 🔹رابطه معلم و شاگرد باید عاطفی باشد. 🔹افرادی که با برخورد زیبا ایمان می اورند بیشتر از کسانی است که با استدلال ایمان می اورند. 🔹معلم باید برای هدایت دانش آموزانش سوز داشته باشد. 🔹کتاب های درسی تربیت معلم باید تجربه های ۳۰ ساله معلمان باشد. 🔹پژوهش ها باید مشکلات جامعه را رفع کند. 🔹به دانش اموزان یاد بدهید آزادانه نظر بدهند. 🔹کتاب تالیف شده بخشی از ایات قران است که هویت ساز است. 🔹معلمان به گفتگوی خصوصی، توجه به رفتار و کردار خودشان، کرامت، وقت شناسی و ... توجه ویژه کنند. 🔹برای امنیت، حقوق، مسکن، کتاب از ایات قران نوشته ایم و نیاز بود تربیت معلم نیز کتابی در خصوص قرآن و اخلاق داشته باشند. 🔹کمک به این کتاب، کمک به قران است. 🔹تفسیر قران را مطالعه کنید. 🔹چرا بعضی ها هر چه باسوادتر می شوند، غرورشان بیشتر می شود؟ http://eitaa.com/joinchat/819462160Cf939127299
هدایت شده از | اندکی اندیشه |
❌بیش از آن که ذوق کنیم انتشار عکس و ویدیوی بچه ها، بخصوص ها، در شبکه های اجتماعی میتواند آنها را در معرض خطر ربایش و آزار و اخاذی قرار دهد و امنیت و سلامتی شان را به خطر بیاندازد. همه کاربران فضای مجازی لزوما انسان های اخلاق مدار نیستند. مواظب باشیم. حسینعلی رحمتی ۱۵ آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید
امام خامنه ای: "باید تربیت دینی فرزندان به عنوان نمونه‌هایی از فرهنگ غنی اسلامی در میان مردم گسترش یابد.» (۱۳۸۷/۰۷/۲۲) 💎 دوره رایگان تربیت دینی 💎 🔰 ویژه والدین، طلاب، معلمان، فعالان فرهنگی و عموم علاقه مندان حوزه تعلیم و تربیت 🔹 مدرس: استاد علیرضا پناهیان شروع دوره: از سه شنبه 9 آبان 🔻همراه با اعطای مدرک (بعد از ارسال خلاصه مطالب) ❣️شرایط شرکت در دوره رایگان: ➖بنر دوره را برای ده نفر از دوستانتون ارسال کنید ➖و ده تا صلوات برای سلامتی امام زمان(عج) و پیروزی جبهه مقاومت بفرستید ⭕️ نیازی به ثبت نام نیست ⭕️ 📌دوره در کانال سخن سدید برگزار می شود @sokhanesadid
حکمت الهی قتل کودکان چیست؟ به گزارش مشرق، حمید پارسانیا، فعال رسانه در حساب ایتای خود نوشت: در فص موسوی کتاب «فصوص الحکم»، ابن‌عربی در مورد حکمت قتل کودکان توسط فرعون و نسبت آن با جامعۀ بنی اسرائیل بحث می‌کند. همانطور که می‌دانیم فرعون با خبر می‌شود که فرزندی خواهد آمد که قدرت او را متزلزل می‌کند. او هم برای جلوگیری از به دنیا آمدن موسی (ع)، فرزندان بنی‌اسرائیل را قتل‌عام می‌کند. اینجا سوالی که به وجود می‌آید این است که اگر عالم صحنۀ حکمت الهی است آیا این حادثه و قتل کودکان از باب تصادف است؟ زمانی هست که ما در سطح خرد مساله را نگاه می‌کنیم و فقط اراده، قدرت و اقتدار فرعون و ظلمی که انجام می‌دهد را ملاحظه می‌کنیم اما اگر در عالم همه جنود و کارگزار الهی هستند و از یک منظر الهی به مساله نگاه کنیم خود این امر هم در طرح حکیمانه الهی و نظام احسن نقشی ایفا نمی‌کند؟ ابن‌عربی در این فص و در توضیح این مطلب - به تعبیر بنده- بیان می‌کند که این «اخذ عزیز مقتدر» است که با دست خود فرعون دارد او را به نابودی می‌کشد و با همان ظلمی که دارد انجام می‌دهد، امت موسی (ع) در حال شکل گیری است. چون این کودکان که به تعبیری «حدیث العهد بالرّب» هستند و به واسطه حدیث‌العهد بودن به پروردگار و قربی که به خداوند دارند، پدر، مادر و بزرگان را به تسخیر خود درمی‌آورند و جامعه را به خدمت خود می‌گیرند. ضرورت این به خدمت درآوردن این است که عُلّوی در کار باشد و این علّو را کودکان به خاطر نزدیکی به خداوند دارند و همین موضوع باعث می‌شود که در دیگران اثر بگذارند و آنها را به تسخیر خود درآورند. اگر کسی پدر و مادر را از خواب بیدار کند، خودشان ناراحت می‌شوند و تحملش را ندارند اما تا از فرزند سرفه‌ای سر می‌زند یا ناآرام می‌شود با همه وجود از خواب برمی‌خیزند و در خدمت کودک قرار می‌گیرند. این در واقع منزلتی است که خداوند به کودک داده است که اینگونه می‌تواند مادر و پیرامون را تسخیر کند. کودکانی که حدیث العهد هستند وقتی که به مقتل برده می‌شوند نفس دارند و از بین نمی‌روند. ظلمی که به این‌ها می‌شود و انتقام و قصاصی که نسبت به این خون می‌شود باعث انباشت می‌شود. این کودکان با روحانیتی که دارند در یک حقیقت روحانی برتر اجتماع پیدا می‌کنند که همان تشکیل امت موسی است. همین مساله در سنت الهی عمل می‌کند و در نهایت فرعون را از بین می‌برد. امروز حوادثی که در غزه رخ می‌دهد و قتل‌عام کودکان بی‌گناه رخ می‌دهد کافی است که سنت الهی عمل کند و دست انتقام الهی با متن همین ظلم دارد قدرت و قوت می‌گیرد تا گریبان ظالم با آن گرفته شود. کسانی که به قتل می‌رسند کلمه توحید را بر زبان می‌آورند و ربّ خود را فرا می‌خوانند. فقط این کودکان نیستند که به مقتل برده می‌شوند و سنت خدا با آنها عمل می‌کند. این مقاومت و استقامت و توجه و عنایتی که به خداوند دارند و این ظلمی که به حیثیت الهی اینها می‌شود، مسبب تکوین امت اسلامی است که در حال رخ دادن است. گاهی حوادث را در ظرف مسائل طبیعی و دنیوی می‌بینیم و قواعد و سنن را در این افق در نظر می‌گیریم اما نظام عالم یک نظامی است که روابط دنیوی ظاهر اوست و ارتباطات وجودی در سطح عمیق‌تری شکل می‌گیرد و هویت امت و جامعه فقط در این روابط نیست بلکه در سطح معانی و حقایقی است که وجود دارد. بنابراین اگر مرگی اینجا وجود دارد فقط در نسبت این بدن هست و حقیقت اینها از بین نمیرود: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون.» ارتباط وجودی انسان‌ها در حوزه معنایی و روحانی آن‌هاست پس قاعدتاً این ارواح حاضر هستند و وجود دارند و خود بخشی از سنت الهی است که به دست خود ظالم عمل می‌کند تا ان‌شاالله انتقام مظلوم گرفته شود.
در حاشیه راهپیمایی بزرگداشت روز ۱۳ آبان در بوشهر
💠 فراخوان علمی سی امین اجلاس سراسری نماز با عنوان «نماز نسل نو با تمرکز بر نقش مدرسه، مسجد و دانشگاه»محور ها: ۱.ارتباط با نسل نو با هدف ترویج فرهنگ اقامه نماز؛ راهکارها و موانع ۲.نماز نسل نو دین مدار تراز ایران اسلامی؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و فاصله‌ها ۳.متولیان فرهنگی، علمی، اجرایی و نماز نسل نو؛ نقش ها ، وظایف و عملکردها ۴.حلقه‌های میانی و نماز نسل‌نو ۵.خانواده و نماز نسل نو ۶.مدرسه، مسجد، دانشگاه و نماز نسل نو؛ فرصت‌ها، چالش‌ها و ایده‌ها ۷.مدارس، مساجد و دانشگاه‌های الگو در ترویج اقامه نماز در بین نسل نو 📚 قالب های ارائه آثار: رساله دکتری، پایان نامه ارشد، مقالات علمی، پژوهش های کاربردی ⌛️مهلت شرکت در فراخوان: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ 📮 ارسال آثارnoor.namaz.ir  🗓 زمان اعلام نتایج: نیمه دوم آذر ۱۴۰۲ از طریق پایگاه اطلاع رسانی www.namaz.ir 🎁 جوایز و هدایا: ▫️چاپ آثار برگزیده در نشریات علمی پژوهشی و کتاب اجلاس ▫️اختصاص ۱۱۰ جایزه نقدی به همراه گواهی شرکت در فراخوان ▫️راه های ارتباطی با دبیرخانه: ☎️ تلفن: ۸۶۰۳۷۵۰۶ – ۰۲۱ 📨 سامانه پیامکی: ۱۰۰۰۰۱۷ 🆔 آیدی اجلاس 🔍 عضویت در کانال نماز👇 https://eitaa.com/joinchat/3026911236Ca734b82e23 ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
||| 🗒درس کوتاه مدت درآمدی و مروری بر نظام اعتقادی کتاب شریف کافی 🎙 استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی 🌀تعداد جسات 6 🗒بارگزاری شده در فضاهای ذیل : رادیو پژوهش | کانال ایتای رادیو پژوهش|کانال تلگرام رادیو پژوهش| کست باکس| گوگل پادکست مجری: مدرسه معارفی درایه 1️⃣جلسه اول 🌐 http://dte.bz/2cNyC 2️⃣جلسه دوم 🌐 http://dte.bz/sO7Yg 3️⃣جلسه سوم 🌐 http://dte.bz/tsbvQ 4️⃣جلسه چهارم 🌐 http://dte.bz/CHUIM 5️⃣جلسه پنجم 🌐 http://dte.bz/oCBKx 6️⃣جلسه ششم 🌐 http://dte.bz/VVsD9 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
▪️زندانی در برزیل وجود دارد که زندانیان با خواندن یک کتاب و نوشتن برداشت خود از کتاب می‌توانند چهار روز از مدت زمان حبس خود کم کنند! مردی که به جرم سرقت مسلحانه به زندان محکوم شده بود با خواندن حدود سیصد جلد کتاب ، مدت حبس خود را از ده سال به کمتر از هفت سال کاهش داد. این مرد پس از آزادی از زندان، به لطف مطالعات و دانش کسب شده در مدت حبس، بلافاصله در آزمون ورودی معتبر ترین دانشگاه این کشور پذیرفته شد و اکنون پس از گذشت ده سال از آزادی خود و اخذ مدارک تحصیلی، به عنوان استاد و مدرس دانشگاه مشغول به کار است. برای همینه که میگن مردمی که کتاب بخوانند ملتی سربلند و موفق خواهند بود. 💎📚💎📚💎📚💎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این آقاااا نمیذاره!!!! آفرین به این جوون آفرین به جهاد تبیینش👏👏 🌷🇮🇷🇵🇸🇮🇷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️ به آقا مرتضی گفتیم یه آرپیجی زن به ما بده؛ یه بچه فرستاد که وقتی گلوله رو گذاشت سر قبضه آرپیجی، قدش از اون کوتاه‌تر بود! 🔰 مدرسه علمیه حاج ملاصادق مجتهد قمی(ره) 🍃 مدرسه زندگی🌱 🆔 @mojtahedeqomi 🌐 mojtahedeqomi.com
-312664319_-1119742998.pdf
3.4M
✨اطلس مجموعه های فعال در عرصه تربیت اسلامی ویرایش اول 🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از مقدمات اجتهاد
TarheKoli.pdf
8.12M
📌(کامل) فایل PDF جزوۀ نقشۀ اسلام | خلاصۀ سه سطحی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 📌فایل کامل - ۲۰۸ صفحه 👈محتوای فایل این کامل: ➖معرفی و راهنمای استفاده از جزوه: ۶صفحه ➖سطح مقدماتی: ۷ صفحه ➖سطح متوسطه: ۲۸ صفحه ➖سطح پیشرفته: ۱۶۱ صفحه @Panahian_ir 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
🔰 آیت الله میرباقری: «در حوزه تعليم و تربیت، اگر ما بخواهيم يک نسلی کنيم که در مقابل امواج تمدنی غرب و در مقابل امواجی که جريان نفاق در دنيای اسلام ايجاد می کند، کند، غير از اين که بايد حوزه را تغيير دهيم و اين کتب درسی و نظام تعليم لااقل در حوزه علوم انسانی تغيير کند بايد يک دوره و اعتقاداتی را هم به جوان‌ها تعليم دهيم که اين تعليم، رابطه بين اجتماعی‌شان را تمام کند؛ يعنی بفهمند که چطور بايد عمل کنند که به نفع اسلام تمام شود؛ یعنی در مقابل ساختارهای سياسی جهان غرب و ساختارهای فرهنگی جهان غرب موضع پيدا کنند.» ثبت نام در دوره تمدن نوین اسلامی و نظام فکری توحیدی- مهلت ثبت نام تا فردا ⬅️ویژه دانشجومعلمان استان قم فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این نوجوان فلسطینی چه زیبا می‌گوید: ⭕️ رابطه ما را با عالم قطع كرده‌اند اما نمى‌توانند رابطه ما را با رب‌العالمين قطع كنند. گرچه خسته و درتنگنا هستیم اما امیدمان به خداست! خدایا زمین را زیر پاهای یهود بلرزان و ما را بر یهود پیروز کن! 🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از کانال حمید کثیری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یه دیالوگ ماندگار تو هست. اونجایی که خسرو شکیبایی از اون پسرِ نوجوون می‌پرسه: پسر تو چند سالته؟ اون پسر هم جواب میده: پارسال 16 سالم بود بچه بودم، 2 روز بعد بابام مرد. بازم 16 سالم بود، اما دیگه بچه نبودم ...!! این بچه‌های فلسطینی نسلی هستند که خیلی زود بزرگ میشن، خیلی ... شاید ما ده‌ها سال از اون‌ها بزرگ‌تر باشیم، اما اون فقط یه عدده که توی شناسنامه‌هامون نوشته شده ... ما صحبت از می‌کنیم، اما هیچ کدام از این حرف‌ها در اون‌ها گنجانده نشده. چرا؟! چون این حرف‌ها زیستنی است، گفتنی نیست. زیستنی است، زیستی با مجاهدت و کنار مجاهدان الهی. زیستی که خیلی از ماها صحبت کردن از آن هم برایمان سخت است ... 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
30.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺دوربین برنامه به افق فلسطین رفته بود تو حسینیه امام خمینی و یه گزارش از دانش‌آموزان درباره گرفته. 👌 به یاد او ... حتماً ببینید 🌷🇮🇷🌷
کاهش زمان خدمت سربازی به یک سال، معافیت سربازان متأهل با دو فرزند که بالای ۳۰ سال سن دارند و افزایش حقوق سربازان به حداقل ۳ و حداکثر ۹ میلیون تومان، خبر بسیار خوبی بود 👌