eitaa logo
محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
2.1هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
2.6هزار ویدیو
1.1هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از | اندکی اندیشه |
❌بیش از آن که ذوق کنیم انتشار عکس و ویدیوی بچه ها، بخصوص ها، در شبکه های اجتماعی میتواند آنها را در معرض خطر ربایش و آزار و اخاذی قرار دهد و امنیت و سلامتی شان را به خطر بیاندازد. همه کاربران فضای مجازی لزوما انسان های اخلاق مدار نیستند. مواظب باشیم. حسینعلی رحمتی ۱۵ آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید
امام خامنه ای: "باید تربیت دینی فرزندان به عنوان نمونه‌هایی از فرهنگ غنی اسلامی در میان مردم گسترش یابد.» (۱۳۸۷/۰۷/۲۲) 💎 دوره رایگان تربیت دینی 💎 🔰 ویژه والدین، طلاب، معلمان، فعالان فرهنگی و عموم علاقه مندان حوزه تعلیم و تربیت 🔹 مدرس: استاد علیرضا پناهیان شروع دوره: از سه شنبه 9 آبان 🔻همراه با اعطای مدرک (بعد از ارسال خلاصه مطالب) ❣️شرایط شرکت در دوره رایگان: ➖بنر دوره را برای ده نفر از دوستانتون ارسال کنید ➖و ده تا صلوات برای سلامتی امام زمان(عج) و پیروزی جبهه مقاومت بفرستید ⭕️ نیازی به ثبت نام نیست ⭕️ 📌دوره در کانال سخن سدید برگزار می شود @sokhanesadid
حکمت الهی قتل کودکان چیست؟ به گزارش مشرق، حمید پارسانیا، فعال رسانه در حساب ایتای خود نوشت: در فص موسوی کتاب «فصوص الحکم»، ابن‌عربی در مورد حکمت قتل کودکان توسط فرعون و نسبت آن با جامعۀ بنی اسرائیل بحث می‌کند. همانطور که می‌دانیم فرعون با خبر می‌شود که فرزندی خواهد آمد که قدرت او را متزلزل می‌کند. او هم برای جلوگیری از به دنیا آمدن موسی (ع)، فرزندان بنی‌اسرائیل را قتل‌عام می‌کند. اینجا سوالی که به وجود می‌آید این است که اگر عالم صحنۀ حکمت الهی است آیا این حادثه و قتل کودکان از باب تصادف است؟ زمانی هست که ما در سطح خرد مساله را نگاه می‌کنیم و فقط اراده، قدرت و اقتدار فرعون و ظلمی که انجام می‌دهد را ملاحظه می‌کنیم اما اگر در عالم همه جنود و کارگزار الهی هستند و از یک منظر الهی به مساله نگاه کنیم خود این امر هم در طرح حکیمانه الهی و نظام احسن نقشی ایفا نمی‌کند؟ ابن‌عربی در این فص و در توضیح این مطلب - به تعبیر بنده- بیان می‌کند که این «اخذ عزیز مقتدر» است که با دست خود فرعون دارد او را به نابودی می‌کشد و با همان ظلمی که دارد انجام می‌دهد، امت موسی (ع) در حال شکل گیری است. چون این کودکان که به تعبیری «حدیث العهد بالرّب» هستند و به واسطه حدیث‌العهد بودن به پروردگار و قربی که به خداوند دارند، پدر، مادر و بزرگان را به تسخیر خود درمی‌آورند و جامعه را به خدمت خود می‌گیرند. ضرورت این به خدمت درآوردن این است که عُلّوی در کار باشد و این علّو را کودکان به خاطر نزدیکی به خداوند دارند و همین موضوع باعث می‌شود که در دیگران اثر بگذارند و آنها را به تسخیر خود درآورند. اگر کسی پدر و مادر را از خواب بیدار کند، خودشان ناراحت می‌شوند و تحملش را ندارند اما تا از فرزند سرفه‌ای سر می‌زند یا ناآرام می‌شود با همه وجود از خواب برمی‌خیزند و در خدمت کودک قرار می‌گیرند. این در واقع منزلتی است که خداوند به کودک داده است که اینگونه می‌تواند مادر و پیرامون را تسخیر کند. کودکانی که حدیث العهد هستند وقتی که به مقتل برده می‌شوند نفس دارند و از بین نمی‌روند. ظلمی که به این‌ها می‌شود و انتقام و قصاصی که نسبت به این خون می‌شود باعث انباشت می‌شود. این کودکان با روحانیتی که دارند در یک حقیقت روحانی برتر اجتماع پیدا می‌کنند که همان تشکیل امت موسی است. همین مساله در سنت الهی عمل می‌کند و در نهایت فرعون را از بین می‌برد. امروز حوادثی که در غزه رخ می‌دهد و قتل‌عام کودکان بی‌گناه رخ می‌دهد کافی است که سنت الهی عمل کند و دست انتقام الهی با متن همین ظلم دارد قدرت و قوت می‌گیرد تا گریبان ظالم با آن گرفته شود. کسانی که به قتل می‌رسند کلمه توحید را بر زبان می‌آورند و ربّ خود را فرا می‌خوانند. فقط این کودکان نیستند که به مقتل برده می‌شوند و سنت خدا با آنها عمل می‌کند. این مقاومت و استقامت و توجه و عنایتی که به خداوند دارند و این ظلمی که به حیثیت الهی اینها می‌شود، مسبب تکوین امت اسلامی است که در حال رخ دادن است. گاهی حوادث را در ظرف مسائل طبیعی و دنیوی می‌بینیم و قواعد و سنن را در این افق در نظر می‌گیریم اما نظام عالم یک نظامی است که روابط دنیوی ظاهر اوست و ارتباطات وجودی در سطح عمیق‌تری شکل می‌گیرد و هویت امت و جامعه فقط در این روابط نیست بلکه در سطح معانی و حقایقی است که وجود دارد. بنابراین اگر مرگی اینجا وجود دارد فقط در نسبت این بدن هست و حقیقت اینها از بین نمیرود: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون.» ارتباط وجودی انسان‌ها در حوزه معنایی و روحانی آن‌هاست پس قاعدتاً این ارواح حاضر هستند و وجود دارند و خود بخشی از سنت الهی است که به دست خود ظالم عمل می‌کند تا ان‌شاالله انتقام مظلوم گرفته شود.
در حاشیه راهپیمایی بزرگداشت روز ۱۳ آبان در بوشهر
💠 فراخوان علمی سی امین اجلاس سراسری نماز با عنوان «نماز نسل نو با تمرکز بر نقش مدرسه، مسجد و دانشگاه»محور ها: ۱.ارتباط با نسل نو با هدف ترویج فرهنگ اقامه نماز؛ راهکارها و موانع ۲.نماز نسل نو دین مدار تراز ایران اسلامی؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و فاصله‌ها ۳.متولیان فرهنگی، علمی، اجرایی و نماز نسل نو؛ نقش ها ، وظایف و عملکردها ۴.حلقه‌های میانی و نماز نسل‌نو ۵.خانواده و نماز نسل نو ۶.مدرسه، مسجد، دانشگاه و نماز نسل نو؛ فرصت‌ها، چالش‌ها و ایده‌ها ۷.مدارس، مساجد و دانشگاه‌های الگو در ترویج اقامه نماز در بین نسل نو 📚 قالب های ارائه آثار: رساله دکتری، پایان نامه ارشد، مقالات علمی، پژوهش های کاربردی ⌛️مهلت شرکت در فراخوان: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ 📮 ارسال آثارnoor.namaz.ir  🗓 زمان اعلام نتایج: نیمه دوم آذر ۱۴۰۲ از طریق پایگاه اطلاع رسانی www.namaz.ir 🎁 جوایز و هدایا: ▫️چاپ آثار برگزیده در نشریات علمی پژوهشی و کتاب اجلاس ▫️اختصاص ۱۱۰ جایزه نقدی به همراه گواهی شرکت در فراخوان ▫️راه های ارتباطی با دبیرخانه: ☎️ تلفن: ۸۶۰۳۷۵۰۶ – ۰۲۱ 📨 سامانه پیامکی: ۱۰۰۰۰۱۷ 🆔 آیدی اجلاس 🔍 عضویت در کانال نماز👇 https://eitaa.com/joinchat/3026911236Ca734b82e23 ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
||| 🗒درس کوتاه مدت درآمدی و مروری بر نظام اعتقادی کتاب شریف کافی 🎙 استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی 🌀تعداد جسات 6 🗒بارگزاری شده در فضاهای ذیل : رادیو پژوهش | کانال ایتای رادیو پژوهش|کانال تلگرام رادیو پژوهش| کست باکس| گوگل پادکست مجری: مدرسه معارفی درایه 1️⃣جلسه اول 🌐 http://dte.bz/2cNyC 2️⃣جلسه دوم 🌐 http://dte.bz/sO7Yg 3️⃣جلسه سوم 🌐 http://dte.bz/tsbvQ 4️⃣جلسه چهارم 🌐 http://dte.bz/CHUIM 5️⃣جلسه پنجم 🌐 http://dte.bz/oCBKx 6️⃣جلسه ششم 🌐 http://dte.bz/VVsD9 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
▪️زندانی در برزیل وجود دارد که زندانیان با خواندن یک کتاب و نوشتن برداشت خود از کتاب می‌توانند چهار روز از مدت زمان حبس خود کم کنند! مردی که به جرم سرقت مسلحانه به زندان محکوم شده بود با خواندن حدود سیصد جلد کتاب ، مدت حبس خود را از ده سال به کمتر از هفت سال کاهش داد. این مرد پس از آزادی از زندان، به لطف مطالعات و دانش کسب شده در مدت حبس، بلافاصله در آزمون ورودی معتبر ترین دانشگاه این کشور پذیرفته شد و اکنون پس از گذشت ده سال از آزادی خود و اخذ مدارک تحصیلی، به عنوان استاد و مدرس دانشگاه مشغول به کار است. برای همینه که میگن مردمی که کتاب بخوانند ملتی سربلند و موفق خواهند بود. 💎📚💎📚💎📚💎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این آقاااا نمیذاره!!!! آفرین به این جوون آفرین به جهاد تبیینش👏👏 🌷🇮🇷🇵🇸🇮🇷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️ به آقا مرتضی گفتیم یه آرپیجی زن به ما بده؛ یه بچه فرستاد که وقتی گلوله رو گذاشت سر قبضه آرپیجی، قدش از اون کوتاه‌تر بود! 🔰 مدرسه علمیه حاج ملاصادق مجتهد قمی(ره) 🍃 مدرسه زندگی🌱 🆔 @mojtahedeqomi 🌐 mojtahedeqomi.com
-312664319_-1119742998.pdf
3.4M
✨اطلس مجموعه های فعال در عرصه تربیت اسلامی ویرایش اول 🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از مقدمات اجتهاد
TarheKoli.pdf
8.12M
📌(کامل) فایل PDF جزوۀ نقشۀ اسلام | خلاصۀ سه سطحی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 📌فایل کامل - ۲۰۸ صفحه 👈محتوای فایل این کامل: ➖معرفی و راهنمای استفاده از جزوه: ۶صفحه ➖سطح مقدماتی: ۷ صفحه ➖سطح متوسطه: ۲۸ صفحه ➖سطح پیشرفته: ۱۶۱ صفحه @Panahian_ir 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
🔰 آیت الله میرباقری: «در حوزه تعليم و تربیت، اگر ما بخواهيم يک نسلی کنيم که در مقابل امواج تمدنی غرب و در مقابل امواجی که جريان نفاق در دنيای اسلام ايجاد می کند، کند، غير از اين که بايد حوزه را تغيير دهيم و اين کتب درسی و نظام تعليم لااقل در حوزه علوم انسانی تغيير کند بايد يک دوره و اعتقاداتی را هم به جوان‌ها تعليم دهيم که اين تعليم، رابطه بين اجتماعی‌شان را تمام کند؛ يعنی بفهمند که چطور بايد عمل کنند که به نفع اسلام تمام شود؛ یعنی در مقابل ساختارهای سياسی جهان غرب و ساختارهای فرهنگی جهان غرب موضع پيدا کنند.» ثبت نام در دوره تمدن نوین اسلامی و نظام فکری توحیدی- مهلت ثبت نام تا فردا ⬅️ویژه دانشجومعلمان استان قم فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این نوجوان فلسطینی چه زیبا می‌گوید: ⭕️ رابطه ما را با عالم قطع كرده‌اند اما نمى‌توانند رابطه ما را با رب‌العالمين قطع كنند. گرچه خسته و درتنگنا هستیم اما امیدمان به خداست! خدایا زمین را زیر پاهای یهود بلرزان و ما را بر یهود پیروز کن! 🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از کانال حمید کثیری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یه دیالوگ ماندگار تو هست. اونجایی که خسرو شکیبایی از اون پسرِ نوجوون می‌پرسه: پسر تو چند سالته؟ اون پسر هم جواب میده: پارسال 16 سالم بود بچه بودم، 2 روز بعد بابام مرد. بازم 16 سالم بود، اما دیگه بچه نبودم ...!! این بچه‌های فلسطینی نسلی هستند که خیلی زود بزرگ میشن، خیلی ... شاید ما ده‌ها سال از اون‌ها بزرگ‌تر باشیم، اما اون فقط یه عدده که توی شناسنامه‌هامون نوشته شده ... ما صحبت از می‌کنیم، اما هیچ کدام از این حرف‌ها در اون‌ها گنجانده نشده. چرا؟! چون این حرف‌ها زیستنی است، گفتنی نیست. زیستنی است، زیستی با مجاهدت و کنار مجاهدان الهی. زیستی که خیلی از ماها صحبت کردن از آن هم برایمان سخت است ... 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
30.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺دوربین برنامه به افق فلسطین رفته بود تو حسینیه امام خمینی و یه گزارش از دانش‌آموزان درباره گرفته. 👌 به یاد او ... حتماً ببینید 🌷🇮🇷🌷
کاهش زمان خدمت سربازی به یک سال، معافیت سربازان متأهل با دو فرزند که بالای ۳۰ سال سن دارند و افزایش حقوق سربازان به حداقل ۳ و حداکثر ۹ میلیون تومان، خبر بسیار خوبی بود 👌
پیش نیازشناسی و وظیفه‌شناسی مربی تربیت دینی در اندیشه‌های استاد علی صفایی حائری.pdf
2.69M
مقاله: تبیین اندیشه‌های استاد صفایی حائری بر پایه پیشنیازشناسی و وظیفه‌شناسی چکیده: 🔺هدف پژوهش حاضر تبیین اندیشه‌های استاد صفایی حائری بر پایه پیشنیازشناسی و وظیفه‌شناسی مربی در تربیت دینی بوده تا مربیان کنونی را به غفلتها و ضعفهای خود آشنا و برنامهای برای بهبود وضعیت موجودشان ارائه کند. 🔺روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و مطالعات به دست آمده از محیط مطالعه یعنی آثار مستقیم و دست اول استاد صفایی حائری در حوزه تربیت مورد بررسی قرار گرفته است. 🔺نتایج نشان داد که شناخت روحیه‌‌ها، ارزیابی و شناسایی، آشنایی و دوستی، جذب و صمیمیت و زمینه‌سازی، پیشنیازهای تربیت دینی متربی برای مربی هستند. پس از فراهم کردن پیشنیازها، مربی باید متربی خود را از اسارتهایی چون غرایز و امیال، برداشتها و سخنان مردم، جلوه‌های دنیا و شیطان رهایی داده و وظایف خود را ذیل تزکیه، تعلیم و تذکر متمرکز کند. 🔺کلیدواژه‌ها: تربیت دینی، توحیدگرایی، مربی، تربیت مربی، صفایی حائری 🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از طرح «عریف»
🔺اگر همه گاوها به یکباره حمله کنند نجات این یک گاو حتمی است و نمی دانند که شکار بعدی یکی از همین تماشاگران است. 🔺اما در مورد انسان ها درد آور اینست که: 25 دولت عربی... 430 میليون عرب... 57 کشور اسلامی... 2 میليارد مسلمان... واقعا چرا برخی حاکمان و مردم خاموش اند و مانند این تصویر تماشا می کنند تا نوبت کشته شدن شان برسد!!! 🔺سخن رسول الله ﷺ به حاضران فرمود: "نزدیک است به شما زمانی بیاید که همه کفار دنیا برای نابودی شما یکدیگرشان را صدا بزنند.... کسی گفت: یارسول الله آیا ما در آن زمان تعداد مان کم هستند؟ رسول الله فرمود: نخیر شما زیاااااد هستید ولی شما مثل چوبک های سیل آورده هستید، (بی انگیزه و بی هدف) و این دو چیز شما را خراب ساخته است "حُب الدنيا و كراهية الموت" .. «دوستی دنیا و ناپسند داشتن مرگ» 📗سنن أبي داود عن ثوبان عن رسول اللّه صلى الله عليه و آله :يُوشَكُ الاُمَمُ أن تَداعى عَلَيكُم كَما تَداعَى الأَكَلَةُ إلى قَصعَتِها . فَقالَ قائِلٌ : ومِن قِلَّةٍ نَحنُ يَومَئِذٍ ؟ قالَ : بَل أنتُم يَومَئِذٍ كَثيرٌ ، ولكِنَّكُم غُثاءٌ كَغُثاءِ السَّيلِ ، ولَيَنزِعَنَّ اللّهُ مِن صُدورِ عَدُوِّكُمُ المَهابَةَ مِنكُم ، ولَيَقذِفَنَّ اللّهُ في قُلوبِكُمُ الوَهَنَ. فَقالَ قائِلٌ : يا رَسولَ اللّهِ ، وما الوَهَنُ ؟ قالَ : حُبُّ الدُّنيا وكَراهِيَةُ المَوتِ . 📗سنن أبي داود : ج ۴ ص ۱۱۱ ح ۴۲۹۷ ، مسند ابن حنبل : ج ۸ ص ۳۲۷ ح ۲۲۴۶۰ ، تهذيب الكمال : ج ۱۳ص ۴۷ الرقم ۲۸۱۱ ، حلية الأولياء : ج ۱ ص ۱۸۲ الرقم ۳۱ ، تاريخ دمشق : ج ۲۳ ص ۳۳۰ ح ۵۰۸۶ ، كنز العمّال :ج ۱۱ ص ۳۳۰ ح ۳۰۹۱۶ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منتشرشد😍🤍 نماهنگ زیبای با شعر و صدای محمد اسداللهی اجرا شده در شهرستان بابل 🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از چشم انتظار
🔻 دوره مهارت‌یابی "به روایت هشتادیا" 📌 افزایش مهارت جهت نقش‌آفرینی و کنش‌گری رسانه‌ای نوجوانان و جوانان دهه هشتادی 💥 ۳۰ ساعت آموزش مجازی با تدریس اساتید مجرب 🗓 ۱ آذرماه الی ۱۲ دی‌ماه 🎬 همراه با جشنواره و عملیات رسانه‌ای و ارائه‌ی گواهی‌نامه و اهدای هدایا پس از ارزیابی ⏳ مهلت پیش‌ثبت‌نام: تا ۲۵ آبان‌ماه 💳 هزینه ثبت‌نام: ۸۰۰ هزارتومان 💢 کد تخفیف ۹۰ درصدی برای فعالین فرهنگی 🔅 ۱۰ درصد از هزینه‌ی ثبت‌نام در مرحله‌ی پیش‌ثبت‌نام اخذ می‌شود. این مبلغ کل هزینه‌ی ثبت‌نام فعالین فرهنگی می‌باشد. از دیگر ثبت‌نام‌کنندگان در مرحله‌ی ثبت‌نام اصلی مابقی مبلغ اخذ می‌گردد. 🔗لینک پیش ثبت نام: http://www.chashmentezar.ir/hashtadiya/ @tavana_esf 💠فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اصفهان @chashmentezar_ir
🌗 بیان یا بلاغ مبین! کلماتی درباه نقش تربیتی استادان ✍️ استاد حجت الاسلام اکبر فرحزادی 🔸 - وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُضِلَّ قَوْماً بَعْدَ إِذْ هَداهُمْ حَتَّى يُبَيِّنَ لَهُمْ ما يَتَّقُون‏ 🔹- وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُون‏ 🔸- اول آگاهی دادن بعد مؤاخذه و عقوبت. 🔹- اول آگاهی دادن بعد انتظار تاثیر داشتن. 🔸- زیباترین و تاثیرگذارترین و صائب ترین پیامها اگر به گوش مخاطب نرسد چه تحولی را در پی خواهند داشت!!؟ 🔹- ریشه بسیاری از خطاها و گناهان ناآگاهی نسبت به خطا بودن خطا و گناه بودن گناه است. 🔸- بدون تبیین و روشنگری مناسب، مجازات و عقوبت منطقی نیست. 🔹- آیه شریفه‌ی «فهل علی الرسل الا البلاغ المبین؟ آیا بر رسولان، جز بلاغ مبین، تکلیف است؟» می فرماید اول بیان رسا و رساندن پیام ، سپس مجازات و بازخواست. 🔸- آیه شریفه‌ی «فهل علی الرسل الا البلاغ المبین؟ آیا بر رسولان، جز بلاغ مبین، تکلیف است؟» می فرماید: بیان، رسالت اصلی پیامبران. 🔹- ابتدا برنامه ریزی صحیح برای انتقال آگاهیهای لازم به مردم ، سپس انتظار داشتن برای تحول و اصلاح. 🔸- اول یافتن راههای ابلاغ آموزه های دین و پیامهای صائب، سپس امید به تحول و هدایت. 🔹- چه ساده اندیشانه است: بدون ساختن ستونها و پایه ها سراغ نقش و نگار دیوار رفتن!؟. 🔸- چه ساده اندیشانه است: بدون آگاه سازی و معرفت افزایی، انتظار عمل صالح و تغییر و تحول داشتن.!؟ 🔹- چه ساده اندیشانه است: انتظار مؤمن بودن و عمل صالح داشتن، بدون کسب علم و آگاهی.!؟ 🔸- چه ساده اندیشانه است: تغییر انسانهایی که پای ماهواره ها شکل می گیرند، بدون داشتن رسانه قدرتمند و قوی برای انتقال پیام.!؟ 🔹- چه ساده اندیشانه است: تغییر انسانهایی که تنها و تنها از طریق ماهواره ها تغذیه می شوند و هرگز به رسانه های داخلی اقبالی ندارند؛ از طریق رسانه های متداول داخلی.!؟ 🔸- چه ساده اندیشانه است: انتظار به بار نشستن بذر و تحصیل محصول! بدون پاشیدن بذر در خاک!؟. 🔹- چه ساده اندیشانه است: انتظار تحول زیر بنایی داشتن از مخاطب، تنها با انتقال مطالب غیر بنیادین را به ایشان!؟ 🔸- چه ساده اندیشانه است: انتظار عمل صالح و ایمان قوی داشتن از مخاطب، بدون پرداختن به مباحث زیربنایی و اصلی!؟ 🔹- بیان مطالب غیر بنیادین یعنی: «خانه از پای بست ویران است / خواجه در بند نقش ایوان است».. 🔸- نسبت «بیان» به تاثیر مانند نسبت و ضرورت غذا است به زنده ماندن و سلامت. 🔹- نسبت «بیان» به تاثیر و تحول مانند نسبت و ضرورت ستون خانه است برای ساخت آن. 🔸- نسبت «بیان» به رشد و تعالی مانند نسبت و ضرورت وجود بذر در خاک است برای به دست آوردن محصول مناسب و مفید. 🔹- نسبت «بیان» به رشد و تعالی مانند نسبت و ضورت بال است برای پرواز. 🔸- چه بسیار است بلاغهای غیر مبین، غیر ارزشمند و غیر مفید. 🔹- چه بسیارند «بیان» های غیر ضرور. 🔸- چه بسیارند بیانهای بی تاثیر و لغو. 🔹- چه بسیارند بیان های مضر و خسارت بار. 🔸- چه بسیارند سخنان غیر کاربردی که مغز مخاطبان را پر ساخته اند. 🔹- چه بسیارند آموزشهای بی ارزش و بی تاثیر. 🔸- چه بسیار بذر مناسب و ارزشمند که در انبارها مانده و فاسد شده و از بین می روند. 🔹- چه بسیار سخنان زیبا و تاثیر گذار که به خاطر عدم وصول به مخاطبین، تاثیر نداشته و سودی نرسانده اند. 🔸- چه بسیارند «بیان»های بی بیان!، سخنان مغلق و غیر قایل درک. 🔹- چه بسیارند بیانهای غیر هنرمندانه و بی تاثیر. 🔸- چه بسیارند بیانهای نا بجا، بی وقت و بدون توجه به زمان تاثیرگذاری. 🔹- چه بسیارند بیانهای ناشیانه و آسیب زا . 🔸- چه بسیارند بیانها که بدون توجه به آمادگی مخاطب ارائه شده اند. 🔹- چه بسیارند بیانها که تناسبی با مخاطب ندارند. 🔸- چه بسیارند مطالب و مباحثی که بیان یا عدم بیان آنها مساویست و فرقی ندارد. 🔹- چه بسیار «بذر» که ارزش کاشتن ندارند و کاشته می شوند. 🔸- بیان باید دارای انگیزه های صحیح و الهی باشد. 🔹- بیان باید متناسب با عقل و اندیشه مخاطب باشد. 🔸- بیان باید قابل دفاع باشد؛ مستند، مستدلّ، متقن و به دور از خرافات و ظنیات و شایعات . 🔹- بیان باید به اندازه باشد. 🔸- گاه بیان باید موجز باشد تا مفید واقع شود. 🔹- گاه باید بیان، مبسوط باشد تا تاثیر گذار گردد. 🔸- گاه باید داروی تلخ را در روکشی زیبا و شیرین پنهان نمود. 🔹- گاه باید به جای آمپول شربت شیرین به بیمار داد. 🔸- گاه باید «بیان» را پنهان! نمود و چراغ خاموش حرکت کرد. 🔹- گاه باید مطلبی بیان نشود تا ضرر نرسد!. 🔸- گاه باید بیان، مکرر شود [مطلبی چند بار بیان شود] تا تاثیر بگذارد؛ تذکر، یعنی تکرار بیان. 🔹- جهت جلوگیری از فراموش شدن بیان، بیان باید تکرار شود. 🔸- تکرار بیان باید نوآورانه و متنوع باشد. 🌐 نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir