آيا روانشناسي اسلامي ممكن است؟ (مقاله) | استاد محمد کاویانی ارانی
https://drkavyani.com/2019/02/09/%D8%A2%D9%8A%D8%A7-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D9%8A%E2%80%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%8A%E2%80%8C-%D9%85%D9%85%D9%83%D9%86%E2%80%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%D8%9F/
روانشناسی اسلامی دارای روش اجتهادی است - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency
https://www.mehrnews.com/news/4173525/%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
کتاب به سوی روانشناسی اسلامی [چ1] -کتاب گیسوم
https://www.gisoom.com/book/11628114/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%88%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C/
کتاب روانشناسی مدرن و حقیقت فراموش شده انسان
https://www.gisoom.com/book/1980176/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D9%86-%D9%88-%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86/
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
✨👌بیانات رهبر معظم انقلاب در ارتباط تصویری با مداحان پانزده بهمن ۹۹
✅نیمه پایانی درباره #اخلاق_علوی
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=47254
✨👌توصیهی آخر این است که
#ادب_اسلامی را در جامعه #بگسترانید.
عزیزان من! یکی از چیزهای بسیار مهم، حفظ ادب اسلامی در #سخن_گفتن است که متأسّفانه امروز با گسترش فضای مجازی بتدریج این ادب اسلامی دارد کمرنگ میشود. #بدزبانی، #بدگویی و مانند اینها #بایستی در جامعه #جمع بشود.
امروز بعضی سعی میکنند یا #بیتوجّهی میکنند و این در جامعه، بخصوص در بعضی از رسانهها -چه رسانههای صوتی، چه رسانههای تصویری- و بخصوص در #فضای_مجازی رو به گسترش است. شما #بایستی در #بیان خودتان، در #شیوهی_کار خودتان، به نحوی عمل بکنید که گسترش این [بدزبانی و بدگویی] وجود نداشته باشد. مکتب ائمّه (علیهم السّلام) و #مکتب_علوی و فاطمی از این چیزها مبرّا است.
شما نگاه کنید فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) دو خطبهی #طوفانی ایراد کرده؛ دو خطبهی به معنای واقعی کلمه طوفانی: یکی در مسجد در میان انبوه متراکم مردان، یکی هم خطاب به زنان مدینه که پُر [است] از مطالب بسیار مهم و اعتراضی -اعتراض- و تنبیه نسبت به مفاهیم برجستهی اسلامی که فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) در مورد آنها خطر را احساس میکرد، لکن در این دو خطبهی #مهم و #بزرگ و #پُرشور، یک کلمهی هتک و زشت و توهینآمیز وجود ندارد؛ [و همهی کلمات،] کلماتِ محکم و مستحکم، بیاناتِ متین و متقن. باید این جوری عمل کنید؛ در #اظهارات، در #صحبتها، #قول_به_غیرعلم #نباید باشد، غیبت #نباید باشد، تهمت #نباید باشد و #بدگویی و #بدزبانی نباید باشد.
اینها را به مردم یاد بدهید، #تعلیم بدهید؛ هم در زبان تعلیم بدهید، هم در عمل تعلیم بدهید و ببینید که چقدر اینها مهم است.
#امیرالمؤمنین فرمود «اِنّی اَکرَهُ لَکُم اَن تَکونوا سَبّابین»؛ وقتی که در لشکر #امیرالمؤمنین خطاب به لشکریان معاویه بعضیها یک مقداری #بدزبانی کردند، حضرت فرمود نه، بدزبانی نکنید، بدگویی نکنید، «اِنّی اَکرَهُ لَکُم»، من دوست ندارم شما این جوری باشید . این اخلاقِ فاطمی و علوی است.
#اخلاقِ_علوی
لشکر #امیرالمؤمنین
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
🔴 #نقش_حوصلۀ_پدر
🔰 آیت الله حائری شیرازی:
💠 #پدر وقتی خوش اخلاق و با تحمل و #باحوصله باشد، بچه باشخصیت میشود. حوصلۀ پدر، حوضی است که بچه در آن رشد میکند. بچه، مثل «ماهی» است و «حوصلۀ پدر» مثل حوض. آن پدری که حوصلهاش زیاد است، مثل #دریاچه است و بچه تا حدّ ماهیهای دریاچه رشد میکند و بزرگ میشود. پدری که از این هم باحوصلهتر است، مثل یک دریاست، بچه مثل ماهی در #دریا، به اندازۀ #نهنگ قدرت و جرأت پیدا میکند.
هدایت شده از ضرورت تربیت
بیانات رهبر حکیم انقلاب در دیدار مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان: ۱۳۷۷/۰۲/۲۳
حقیقتاً باید بگویم که اگر مسئولان امور فرهنگی کشور بخواهند مسئله کودک و نوجوان را آنچنان که هست، مورد اهتمام قرار دهند، من خیال میکنم خیلی از آنهایی که مسئولند، از ساعات خوابشان هم خواهند زد تا به این مسئله بپردازند. امروز قضیه تربیت کودک و نوجوان، با گذشتههای دور ـ حتی با گذشتههای نه چندان دور، مثلاً با بیست سال پیش ـ خیلی تفاوت کرده است.
ما میخواهیم از این نسلی که امروز مثل ماده خامی و مثل ذخیرهای در اختیار یکایک ماست، چه ساخته شود؟ آیندهای را که آنها خواهند ساخت و پرداخت و پیش برد، چگونه تصویر کردهایم؟ اگر حقیقتاً به آرمانهای اسلامی و ملی و عظمت ایران و ایرانی و جبران راهی که دستهای استبداد سیاه در این صدوپنجاه سال، دویست سال اخیر ما را در آن کشانده است، فکر میکنیم؛ اگر اینها برایمان مهم است و به آینده به معنای حقیقی کلمه اهمیت میدهیم، پس بایستی به تربیت کودک و نوجوان خیلی بپردازیم، درباره آن خیلی فکر کنیم و اهمیت آن را خیلی بشناسیم؛ که احساس میکنم برای برخی از مسئولان امور فرهنگی ـ دستاندرکاران ـ مسئله به این شکل مطرح نیست!
بچه شما در آغوش شما، در مدرسه شما، در کتابخانه کانون و جلوِ روی شماست و شما برای او فکرهایی، آیندهای و امیدواریای دارید. ناگهان مشاهده میکنید دسترسی یک نفر که حداقل بیگانه است ـ شما با این بچه خویشاوندید، شما معلّمش، مادر یا پدرش، یا مربیاش هستید, لیکن او بیگانه و بیعلاقه به سرنوشت این بچه است ـ به این بچه، از راه همین کالاهای فرهنگی متداول و رسانههای گوناگون خبری و فرهنگی، بیشتر از شماست! این، جای نگرانی است و امروز این وجود دارد؛ چه من و شما بخواهیم، چه نخواهیم!
نتیجه چیست؟ این است که ما باید گردشِ کار را تُندتر کنیم. ما باید بیشتر تلاش کنیم و میتوانیم. من اعتقاد دارم ما میتوانیم بهتر، عینیتر، دقیقتر و سریعتر کار کنیم و نگذاریم.
پس نکته اول، در مورد اهمیت کار بر روی کودکان و نوجوانان است. من به شما عرض کنم که شما (استاد و فراگیر حوزه تربیت) شما مربی عزیز، شما که در کتابخانه با کودک مواجه میشوید، شما که قصه میگویید، شما که کتاب (می¬نویسید) و میفروشید، شما که کتاب میخوانید و شما که در کار هنری و آفرینش هنری خودتان، آن کودک را مخاطب قرار میدهید، بدانید که الان درست روی نقطه اصلی و اساسی حرکت میکنید.
شما درست آن کاری را که باید انجام گیرد انجام میدهید. آن کسی میتواند از کار خود، شاد و خشنود و از رضای الهی خاطرجمع باشد که خلأِ لحظه را پر کند. خلأِ لحظه این است و شما این خلأ را پُر میکنید. پس این نکته اول در مورد اهمیت کار بر روی کودکان و نوجوانان است یا به تعبیر بهتر، برای کودکان و نوجوانان است که در حقیقت برای آینده، برای خانوادهها، برای کشور و تاریخ است.
هدایت شده از ضرورت تربیت
سعى کنید بچهها را با ایمان کنید؛ ایمان به خدا، ایمان به حقیقتِ مطلق و ایمان به اسلام. اگر این بچهها باایمان پرورش پیدا کردند و شما توانستید بذر ایمان را در دلشان بکارید، در آینده مىشود از آنها هر شخصیت عظیمى ساخت و براى هر کارى مناسبند. #امام خامنه ای #تربیت_کودک_نوجوان_خلأ_لحظه_است #تربیت_فرزند
#تربیت_آموختنی_است #رشته_تربیت_دینی_کودک_ونوجوان 🌺🌱☘️👶👦
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
پرورش بچه های باایمان.pdf
1.64M
📘کتاب: پرورش بچه های باایمان 284 صفحه ✨ این کتاب ارزشمند در حقیقت بیان دغدغه های مربیان مسیحی است است برای پرورش نسل با ایمان در تقابل با مدرنیسم 👌 پیشنهاد مطالعه 🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
🅾 بدترین ضربه هنر روز به کودکان مظلوم
⭕️ توصیه رهبر انقلاب حضرت آیةالله #امام_خامنهای_روحی_فداه درباره قصهگویی و کار هنری برای کودکان
🔶رهبرانقلاب: سعی کنید در این قصّهگویی و در این کار هنری، اوّلین چیزی را که در #کودک ایجاد میکنید، ایمان باشد.
🔹هیچ چیز، معادل ایمان نیست. شما از این بچه، هرچه بخواهید بسازید، باید در او ایمان به وجود آورید.
🔹بدترین ضربهای که امپراتوری خبری و هنری زد، این بود که شبکهی عظیم فساد در دنیا را در این سالهای متمادی راه انداخت - که متأسفانه در دورهی پهلوی، پَرش ما را هم گرفت - هُرهُری مذهبی و بیایمانی را رواج داد که انسان در دل و جان خودش، به هیچ ستونی متّکی نباشد!
🔸سعی کنید بچهها را با ایمان کنید؛ ایمان به خدا، ایمان به حقیقتِ مطلق و ایمان به اسلام.
🔷اگر این بچهها باایمان پرورش پیدا کردند و شما توانستید بذر ایمان را در دلشان بکارید، در آینده میشود از آنها هر #شخصیت عظیمی ساخت و برای هر کاری مناسبند. ۱۳۷۷/۰۲/۲۳
💻 Farsi.Khamenei.ir
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
مراحل تحول مؤلفه عاطفی ایمان به خدا.pdf
354.1K
مراحل تحول مؤلفه عاطفی ایمان به خدا در کودک و نوجوان ✍️نویسندگان: مجتبی حیدری علی عسگری محمود نوذری سید محمدرضا موسوی نسب
📗منبع: روانشناسی و دین سال نهم پاییز 1395 شماره 3 (پیاپی 35) ✨این پژوهش، با هدف بررسی مراحل تحول مؤلفه عاطفی ایمان به خدا در کودکان و نوجوانان، با روش مقطعی انجام شده است. 198 دانش آموز دختر و پسر 7 الی 17 ساله شهر قم، به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده های پژوهش بر پایه روش بالینی و از طریق مصاحبه انفرادی نیمه ساخت یافته گردآوری و توسط پنج کارشناس نمره گذاری شدند. داده ها با روش تحلیل واریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که با افزایش سن، سطح عاطفه ایمانی نیز افزایش و دگرگونی می یابد. همچنین بر پایه نتایج به دست آمده، روند تحول مؤلفه عاطفی ایمان به خدا در کودکان و نوجوانان دارای مراحل ذیل است: احساس خدا، به عنوان موجودی مهربان، درد دل کردن با خدا، داشتن رابطه نزدیک و صمیمانه با خدا، داشتن حس شکرگزاری یا شرمندگی در مقابل خدا. همچنین، مقایسه نمرات دختران و پسران بیانگر تفاوت معنادار دو جنس در این مؤلفه، و بالاتر بودن نمره دختران نسبت به پسران است.
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
✨👌نشست علمی «نظریه ها و مدلهای رشد معنوی برگزار شد!
🔸پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا): نهمین نشست از سلسله نشستهای معنویتپژوهی با عنوان «نظریه ها و مدلهای رشد معنوی با حضور ✨«حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمود نوذری» از سوی مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مرکز همایشهای غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.به گزارش خبرنگار ایسکا، مطالب ایشان در سه محور کلی طرح شد:
🔺محور اول: موضوع و قلمرو رشد معنوی
موضوع رشد معنوی و دینی، فرایند دیندار شدن انسانهاست. در این فرایند، از این منظر که ابتدائاً چگونه شکل میگیرد؟، براساس چه مکانیسمی رشد میکند؟، نقاط و مراحل میانی این رشد کجاست و چه خصوصیاتی دارد؟ و در نهایت نقطه پایانی این رشد کجاست؟ مورد مطالعه جدی قرار میگیرد.
همچنین در زمینه قلمرو رشد معنوی، میتوان گفت که تحول دینی در انسانها در سه ساحت میتواند صورت گیرد و مورد مطالعه قرار گیرد. اول: تحولاتی دینی که در ساحت شناختها صورت میگیرد. در این گستره این نکته مورد مطالعه قرار میگیرد که فرایند رشد فهم و درک دینی چگونه اتفاق میافتد؟ دوم: تحولاتی که در احساسات انسان صورت می گیرد و نهایتاً تحولاتی که در بعد کنشها و رفتارهای دینی در انسان صورت میگیرد.
با این مقدمه می توان نظریات رشد دینی را این گونه تعریف کرد: « مطالعه فرایند دیندار شدن انسان از منظر روانشناختی و به روش تجربی، که در طول عمر و در سه ساحت شناخت، احساسات و کنشها صورت می گیرد »
🔺محور دوم: پیشینه نظریات رشد معنوی-دینی
اولین نظریه ای که به شکل منسجم در زمینه رشد دینی مطرح شد مربوط به سال 1964 است. از آن پس تا کنون حدود 40 نظریه در زمینه رشد دینی مطرح شده است.
به طور کلی برای تقسیم بندی و طبقه بندی نظریات مطروحه در رشد دینی دو رویکرد میتوان داشت:
اول: طبقهبندی براساس رویکردها، در این دستهبندی براساس نظریات و رویکردهای کلان روانشناسیرشد میتوان دیدگاه های رشد دینی را دسته بندی کرد. به عنوان مثال: نظریات روان تحلیل گری در رشد دینی، نظریات شناختی، نظریات جامعه پذیری و غیره
دوم: طبقه بندی بر اساس رشد مفاهمی دینی در کودکان. در این گونه، تمرکز اصلی بر مفاهیمی است که به عنوان مفاهیم دینی در کودکان رشد میکند. در این نظریات رشد یک تک مفهوم دینی از آغاز شکلگیری تا اوج بلوغ و پختگی آن مفهوم در کودکان و بزرگسالان رصد میشود. مفاهیمی که روانشناسان رشد دینی عمدتاً برآنها تمرکز کردهاند عبارتند از: رشد ایمان، سیر تحول دعا در کودکان، داوری دینی، انگیزه دینی و مفهوم مرگ در کودکان.
🔺محور سوم: نظریات عمده در رشد دینی و رویکردهای انتقادی
نکته اساسی در نظریات رشد معنوی-دینی این است که در حدود نیم قرن گذشته رویکرد شناختی به رشد دینی در عمده نظریه پردازیها حاکم بوده است. رویکرد شناختی در رشد دینی دارای ویژگیهای زیر است:
1. تمرکز ویژه بر بعد شناخت و ساختارهای شناختی دارد.
2. این رویکرد رشد شناختی را مرحله ای میداند.
3. بر تعامل دوسویه ذهن و محیط به شکل فعال تأکید میکند.
4. انگیزه تحول شناختی را عدم تعادل شناختی کودک میداند.
5. تغییرات در شناخت بر حسب ساخت تفسیر می شود ( اجمالاً به این معنا که تحول شناختی منجر به تحولات کیفی در شناخت کودک میشود)
6. این تحول در سه مرحله صورت میگیرد.
اما مهم ترین نظریه پردازان شناختی در رشد دینی عبارتند از: پیاژه، گلدمن، الکایند، اوسر، فاولر و ..... درمیان این نظریه پردزان مشهورترین و برجسته ترین نظریه پرداز «فاولر» است که تحت تأثیر نظریه رشد اخلاقی کلبرگ مدلی هفت مرحله ای برای رشد ایمان دینی پیشنهاد می کند.
❌از سال 1995 به بعد دیدگاههایی شکل گرفت که معتقد بودند تحلیل شناختی موجود در تبیین رشد دینی در همه ابعاد گوناگونش ناکارامد و ناکافی است. این نظریه پردازان عبارتند از:
1. نظریه کویلسکی
2. نظریه جنبش معنوی کودک
3. نظریه نظامهای رشد محور
4. نظریات شناختاری-فرهنگی
منبع:
تاریخ خبر: 1395/9/7 يكشنبه http://www.bou.ac.ir/Portal/home/?news/39806/151257/455910/%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%C2%AB%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D8%AF%D9%84%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AF
هدایت شده از قرارگاه فرهنگی
✅ تفکّراسلامی.
ما با #ذهنها مواجهیم، با دلها مواجهیم؛ باید #دلها قانع بشود. اگر دلها قانع نشد، بدنها به راه نمیافتد، جسمها به کار نمیافتد. این فرقِ بین #تفکّراسلامی و تفکّرات غیر اسلامیاست.۱۳۹۵/۱۱/۹
📡فرهنگ و کار فرهنگی
🆔 eitaa.com/joinchat/896729092C87611175bc
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
📍«سینمای سوگ»
🖊 میلاد دخانچی
🔺نام سینمای امسال سینمای «سوگ» و انتقام است. غیر از دو سه فیلم با محور دفاع مقدس ( که آنها نیز میتوانند ذیل محور انتقام دسته بندی شوند) و یک استثنا (در آغوش درخت) سوگ و انتقام محور تکرار شونده سینمای امسال بود. در «استاد»، نامزد در صدد انتقام است، در «آه سرد»، پسر در سودای انتقام از پدر درام فیلم را جلو میبرد، در «هوک» برادر کوچکتر در سوگ است و سودای انتقام از شرایط دارد، «چرا گریه نمیکنی» درست روی سوگ دست میگذارد، شخصیت اصلی « جنگل پرتقال» پر از خشم است یک خشم فروخورده، «هفت بهار نارنج» ما را با یک پیرمرد در تنش و تکذیب با سوگ یک فقدان آشنا میکند و در «یادگار جنوب» و «کت چرمی» همه در حال انتقام گیری اند و موضوع «این پرونده باز است» اساسا انتقام است. میدانیم که سوگواری از مناسک تمدن انسانی و در روانشناسی تکمیل آن نیازمند طی چهار مرحله انکار خشم، افسردگی و پذیرش یک فقدان است و سینمای سوگ یعنی سینمای جامعه مواجه شده با یک فقدان، با یک درد جمعی که همینک بین مرحله انکار و خشم را سپری میکند. این سینما اما مطلقا سینمای ناامیدی نیست، این سینما بر عکس سالهای پیش «امید» دارد، امید به غلبه بر یک ضد قهرمان و این ضد قهرمان از قضا دشمن خارجی نیست، بلکه دشمن داخلی است. در همه فیلم های دفاع مقدس امسال، سرباز های ایرانی با سربازان عراقی نمیجنگند، بلکه آنتاگونیست ایرانی هستند، ایرانی هایی خارج از تاریخ، عقب مانده، فاشیست، ضد زن (غریب) ضد زندگی ( اتاقک گلی) ضد آزادی (سرهنگ ثریا)! ، حتی در «شماره ده» که سرباز ایرانی اسیر دشمن بعثی است از سمت ایرانی ها مورد تهاجم اصلی است، در متروپول نیز دشمن یک سانسورچی و یک جاسوس است! در «آنها مرا دوست دارند» نیز که فیلم جنگی نیست آنتاگونیست، یک پدر امنیتی وابسته به خارج است. دولت مرکزی در این فیلم ها یا حضور ندارد یا مانند «کت چرمی» هر چند عاطفه دار اما اهل مداخله وظیفه گرایانه برای حل مشکل نیست. «در آغوش درخت» تنها فیلم امیدوار ماب جشنواره امسال است که آن نیز به شکاف بین پدر و مادر و گم شدن فرزندان اشاره میکند، گم شدن در #خانواده که البته بر حسب یک تصادف رفع میشود، خانواده ای اگر طعم گم شدن و غرق شدن #فرزندان را تجربه نمیکرد شاید هیچ وقت شاعرانه به خود باز نمیگشت! سینمای سوگ و انتقام، به ما یک هشدار میدهد. این سینما جامعه ای را توصیف میکند سوگناک و خشمگین، که در آن رهایی در گروی فائق آمدن بر دشمن داخلی است، جامعه ای که #والدین آن ظاهراً هنوز متوجه نشده اند #بچههایشان گم شده اند که اگر شده بودند نیاز به ساخت «در آغوش درخت» نبود.
https://t.me/miladdokhanchi/1053
✨این یک تحلیل و برداشت از ماجرای فجر امسال بود نظر شما چیه؟
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از شیخ فرهاد فتحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🔻مرحوم استاد علی صفایی از معدود افرادی هستند که بارها آثار او را خوانده ام، چقدر این مرد مسائل دینی را خوب میفهمد و چقدر خوب بیان میکند و چقدر دوراندیش و عمیق است ولی به قول شفیعی کدکنی باید بچشد عذاب تنهایی را مردی که ز عصر خود فراتر باشد.
💢 آدرس ما در پلتفرم ها👇👇👇
ایتا | روبیکا | توییتر | اینستا | ویراستی
هدایت شده از 🌇 .آرمانشَھر.
🟢 این آمار را جدی بگیرید: ایران ۳۴ میلیون گیمر (Gamer) دارد
بر اساس آخرین پیمایش بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال ۱۴۰۰، برآورد شده است از بین ۸۴ میلیون ایرانی، ۳۴ میلیون نفر روی مجموع پلتفرمها، بازی رایانهای انجام میدهند.
مردان ۵۹ درصد و زنان ۴۱ درصد این جمعیت را تشکیل میدهند.
👈 نکته حائز اهمیت این است که اغلب بازیهایی که این ۳۴ میلیون ایرانی مشغول آن هستند، صرفا یک سرگرمی ساده نیست بلکه مولفههای زیر در آنها برجسته است:
۱- جذابیتهای جنسی
۲- خشونت
۳- ترویج سبک زندگی غربی
نوجوانی را در نظر بگیرید که به طور متوسط روزانه ۴ تا ۶ ساعت مشغول بازیهایی است که این پارامترها در آن برجسته هستند؛ چنین نوجوانی چگونه فرزندی در خانواده، چگونه دانشآموزی در مدرسه و چگونه شهروندی در اجتماع است؟ جامعهشناسان میگویند چنین نوجوانی مستعد خشونت است و به بلوغ زودرس جنسی رسیده، سبک زندگی غربی برای او جذاب و مستعد انواع نافرمانیهای مدنی است...
بنابراین به نظر میرسد امروز مهمتر از فضای مجازی و پلتفرمها، این بازیهای رایانهای هستند که شخصیت نوجوان ایرانی را شکل میدهند.
⛔ در این میان، نکته دردآور سهم تقریبا هیچ مرکز ملی بازیهای رایانهای از بازار گیمرهای داخلیست و البته نظارتی که متاسفانه بر فعالیت گیمنتها و بازیهای دیجیتال وجود ندارد...
🌐 با آرمانشَھر همراه باشید:
@armanshahr_ir
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
✨ ما میخواهیم کشور را تبدیل کنیم به یک چنین کشوری با این.. نُه شاخص..
🔺"و این بدون یک نسل جوان نخبه امکانپذیر نیست. یک نسلی باید وجود داشته باشد که این هدف را تأمین بکند. کسی در ضرورت این هدف نمیتواند تردید کند. اینکه ما موظّفیم بهعنوان یک انسان، بهعنوان یک مسئول، بهعنوان یک مسلمان و بهعنوان یک ایرانی -آن که اسلام را هم قبول ندارد، بالاخره ایرانی است؛ ایرانی بودن هم مسئولیّتآور است- بهعنوان این چند منشأِ مسئولیّت، موظّفیم کشور را به اینجا برسانیم.
خب، راهش چیست؟
🔺راهش تربیت نسلی ...شجاع، باسواد، متدیّن، دارای ابتکار، پیشگام، خودباور، غیور -البتّه خوشبختانه ما امروز در نسل جوان بسیاری از این خصوصیّات را داریم امّا این بایستی گسترش پیدا کند- چنین نسلی لازم داریم.
بایستی ایمان داشته باشد،
سواد داشته باشد،
غیرت داشته باشد،
شجاعت داشته باشد،
خودباوری داشته باشد،
انگیزهی کافی برای حرکت داشته باشد،
توان جسمی و فکریِ حرکت داشته باشد،
هدف را در نظر بگیرد،
چشم را به اهداف دور متوجّه بکند و
به تعبیر امیرالمؤمنین «اَعِرِ اللهَ جُمجُمَتَک»؛ زندگی خودش و وجود خودش را بگذارد در راه این هدف و با جدّیّت حرکت کند؛
در یک کلمه یعنی یک موجود انقلابی؛ معنای انقلابی این است.
بعضیها از روی دشمنی، انقلابی را بد معنا میکنند. انقلابی را به معنای بیسواد، بیتوجّه، بیانضباط [میدانند]؛
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=34703
هدایت شده از سلام فرشته
🌸زنده باشید به حیات الهی
🍃نشاط دارد . می خندد. می دود. حرف می زند. نظر می دهد. همه این ها را که می بینم، خدا را شکر می کنم که فرزندم زنده است. حیات دارد. نه مثل آن یکی پسرم که در اثر تصادف، روی تخت افتاده است. نفس می کشد اما نمی خندد. حرف نمی زند. نظر نمی دهد. چهره اش همیشه یکسان است و چشمانش بسته است. خواهرش مدام با او حرف می زند بلکه از کما بیرون بیاید اما مدت هاست در کماست. زنده است اما حیات ندارد.
🌱کنارش می نشینم و برایش قرآن می خوانم بلکه به برکت آیه های قرآن که هر بار، از خستگی و غصه و ناراحتی، مرا می رهاند و آرامم می کند، او را هم از کما برهاند و حیات ببخشد. هر بار که چون مرده ای، از درد و رنج ها و حرف و حدیث های مردم کنار تختش می افتم، قرآن بالای سرش را باز می کنم و برایش آنقدر می خوانم که نفس نفس زدن هایم، آرام می شود و عضلات منقبض شده صورتم، رها می شود اما او، هنوز در کماست. دلم روشن است که روزی، او نیز زنده خواهد شد و از این مردگی، رها می شود.
🌺رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :مَثَلُ البيتِ الذي يُذكَرُ اللّهُ فيهِ و الذي لا يُذكَرُ اللّهُ فيهِ مَثَلُ الحَيِّ و المَيِّتِ .
🍃پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : حكايت خانه اى كه در آن خدا ياد مى شود و خانه اى كه از ياد خدا خالى است، حكايت زنده و مرده است .
📚كنز العمّال : 1923 .
@salamfereshte
#داستانک
#تولیدی
#حدیث
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
📜 #تک_جمله | در عمری که دارید چند ساعت فکر کردید که چهقدر میارزید؟
۱۳۹۵/۰۴/۱۹
📱 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میشه یکی اینطوری به ما کربلا بده 💚
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸کارهای فرهنگی را به بهانۀ کمبود پول، تعطیل نکنید🔸
یادم هست خدمت مرحوم آیت الله دکتر بهشتی بودیم. یک شیرازی آمده بود می گفت آقا یک طرحی دارم برای #کار_فرهنگی و پولش هم آماده است. ایشان (شهید بهشتی) خوشش نیامد که اسم پول جلویش آوردند. گفت: ما امروز خدا را این طور شناخته ایم که وقتی کارمان اصولی باشد، در مادیات آن لنگ نمیمانیم. میخواستند به او پول پیشنهاد بکنند، ولی به او برخورد.
#وعده_الهی حق است. شما نگران نباشید. کارتان را استوارتر کنید. در خرج کردن هایتان بیشتر دقت کنید؛ #اسراف نکنید؛ #کنترل_شده خرج کنید.
حالا مگر دریچه های روزی خدا بسته است؟ مگر تنها کانالش دانشگاه است؟ خدا از راه دیگر می رساند. شما نسبت به این مساله، فقط کارتان را انجام بدهید. در موارد ضروری، اول #قرض کنید و خرج کنید، بعد خداوند تعالی زمینه رفع قرضتان را فراهم می کند. کار را تعطیل نکنید، #کار_فرهنگی_را_تعطیل_نکنید.
زیاد هم از خودتان #دفاع نکنید، اگر کسانی به شما حمله کردند و علیه شما چیزی گفتند، مجبور نیستید جواب بدهید. اما اگر به #رهبرتان یک چیزی گفتند حتماً جواب بدهید. به خودتان چیزی گفتند جواب ندهید، به رهبرتان گفتند، به خطّتان گفتند، به تفکرتان گفتند، جواب بدهید؛ اما جواب استدلالی و برهانی جواب بدهید.
(بیانات در دیدار جمعی از دانشگاهیانِ فعالان فرهنگی)
📌 بازنشر با فوروارد یا درج لینک 👈
@haerishirazi
هدایت شده از هادیانه ها
برنامه آموزشی فقه تربیت موسسه مصباح الهدی - بهمن 1401.pdf
1.73M
#برنامه_آموزشی
#فقه_تربیت موسسه_مصباح_الهدی - بهمن 1401
✅ هفته گذشته برنامه آموزشی فقه تربیت موسسه فقهی تربیتی #مصباح_الهدی رونمایی شد
👈 این برنامه که حاصل تلاش 1000 نفر ساعت از اساتید موسسه در سالیان گذشته است، زیر نظر استاد #هادیزاده طراحی شده است
👳🏻♂️طلبه های این مجموعه در کنار فقه و اصول از پایه 7 تا 10 از این برنامه آموزشی بهره می برند
✅ این برنامه حاوی 23 عنوان درسی در 4 محور ذیل تنظیم شده است:
1️⃣ مبانی و کلیات
2️⃣ اصول فقه معارف
3️⃣تفسیرقرآن و شرح روایات
4️⃣ فقه تربیت
پ ن:
#صوت_توضیح فایل پی دی اف در پیام بعدی به اشتراک گذاشته می شود
#طلبگی
#حوزه
#تربیت
@hadianeha
سمینار رسم نامربی گری 19 بهمن 1401.mp3
26.18M
🎧 #بشنوید
🔻 سمینار علمی "رسم نامربیگری؛ بایدها و نبایدهای تربیت فرزند "
🔺اساتید ارائه دهنده:
🔹جناب آقای دکتر احمدی فراز
🔹خانم دکتر ایزدیان
زمان برگزاری: ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
🇮🇷 با تشکر از مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین ره اصفهان