هدایت شده از بر پا
معنای زنانه غزه
عدد ها را معنی کنیم. عددها بدون معنی خوراک انسان نیستند به درد ابزار میخورند.
مثلا اگر یک مظلوم به دست ظالمان در مبارزه جبهه حق و باطل در خون خود غلطید، معنایش چه میشود؟ یک نفر در میانه میدان است و دارایی هایی دارد از جنس زندگی و روزی که خدا به آنها داده و او این دو را به همه مرتبطین به خود هدیه میکند. کاری میکند که همه آنها به این سوی بشتابند.
یستبشرون بالذین لم یلحقوا بهم من خلفهم (بشارت میدهند به کسانی که مرتبط با آنها هستند)
یستبشرون بنعمه من الله (بشارت میدهند نعمتی را که دارا هستند)
این بشارت دادن یک امر واقعی است. یعنی چیزی که دارند و نعمتی که به آنها داده شده را تبدیل میکنند به یک موتور حرکت در وجود آدمها و آدمها را به سمت آن نعمت میکشند. این کشش حقیقی است به سمت این دو نعمت:
یکی «بل احیاء» . اینها زنده اند. مظهر زندگی اند. مثل مادری که مظهر زندگی بخشی خدا است.
دیگری «عند ربهم یرزقون». اینها مظهر رزق میشوند. مثل پدری که مظهر رزق دادن خدا است.
آری
به عددها فکر کنید. از کنار اعداد ساده عبور نکنید. بدون این معنی کردن، عددها خوراک انسان نیستند. خوراک ابزارند.
مثلا اگر یک نفر مظلوم در عالم باشد که غیر از خدا هیچ کس را نداشته باشد که به داد او برسد. میدانید معنایش چیست؟
امام باقر میگوید همه پدران ما به هم وصیت میکردند که مراقب باشید چنین ظلمی در دایره امامت شما محقق نشود. مقابلش بایستید با همه وجود:
يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا يَجِدُ عَلَيْكَ نَاصِراً إِلَّا اللهَ
چرا؟
چون این یعنی ورود قدرت و نصرت خدا در مقابل ظالم. هر کس با رضایت و یا حتی سکوت به چنین ظلمی کمک کند نیز بترسد. کوچکترین مددی به ظالم یا چنین ظلمی فوق العاده خطرناک است. باید از این ظلم برحذر بود. چون قدرت خدا وسط میآید. نصرت خدا برای آن مظلوم به میان میاید.
اذا جاء نصر الله و الفتح و رایت الناس یدخلون فی دین الله افواجا
وقتی نصرت الهی میرسد، همه خواهند خروشید. دلها به تکاپو میافتد. صحنه زیر و رو میشود. دنیا برای زندگی ظالمان تنگ و تنگ تر میشود.
حالا بیایید بشماریم:
تا امروز که این یادداشت را مینویسم ناصر القدره سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرده از میان 8000 شهید در غزه حدود 3500 نفر کودک و حدود 2000 نفر زن بوده اند حدود 500 نفر هم پیر مرد و پیرزن. تعداد مجروحین هم حدود چهار برابر این عدد است.
یعنی چی یعنی فقط خانواده کشته اند. آری خانواده و محور خانواده ها زن است.
کودکان شهید شده اند یعنی چه ؟ یعنی کسانی که عصمت دارند خونشان به زمین ریخته. آن وقت آغوش معصومان کوچک، زن است.
حالا داغها را بشمارید و بعد داغها را معنی کنید. خونی از بینی کودک بریزد دل مادرها میلرزد. چند داغ به چند قلب زنانه وارد شده؟ آری آن قلبی که داغ را بیشتر لمس میکند قلب زن است.
محور غزه زن است.
غزه پر شده از زندگی و حیات.(بل احیاء) پر شده از رزق و روزی.(عند ربهم یرزقون) یعنی چه؟ یعنی غزه پر شده از معنای پدر و مادر، پر شده از معنای خانواده.
غزه پر شده از قدرت بینهایت جوشیده از قلبهای پر از داغ. غزه مظهر قدرت شده. اما قدرتی که زنان آن را میشناسند. جوشاندن و خروشاندن و قیام ایجاد کردن.
حماسه مردان حماس را میبینید. اما حماسه زنانه غزه را هم دریابید.
پای زن به میان آمده. زن که به میدان میاید همه را با خود به میدان میاورد.
حالا داستان غزه داستان زن است و زندگی است و آزادی.
آنانکه عددها را معنی نمیکنند نه دلشان میسوزد و نه عزمشان جزم میشود و نه اساسا فهم انسان گونه از صحنه خواهند داشت.
حالا حقیقت زن تجلی کرده، حقیقت سیده النساء.
در این صحنه که زن میاندار است، نباید گفت بنشین و تماشا کن، باید بگوییم برخیز و تماشا کن.
همشهری
@ali_mahdiyan
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مبانی فقه تربیت
👤 استاد محمدتقی هادیزاده در مدرسه تابستانه منهاج
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_تربیتی
#مدرسه_تابستانه_منهاج
#استاد_هادی_زاده
#کلیپ
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🎥 https://www.aparat.com/v/AuBTV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به حرفهای این دختربچه گوش بدید که دلش از اخبار این روزا به درد اومده 😔
بله ؛ پای ایثار و شهادت باز بشه همین کوچولوها هم پرچمدار پویش های #حریفت_منم میشن 🇵🇸
اللهم عجل لولیک الفرج
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از اندیشکده علوم و فناوریهای نرم انقلاب اسلامی
📌 تصویرسازی با عنوان «کودکان شهید غزه، ذخایر عصر ظهور» بر اساس آیات قرآن کریم:
أعوذ باللّه من الشّیطان الرّجیم
بســــــــــم الله الرّحـــمن الرّحـــیم
📖 ولَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ.
و هرگز گمان مبر آنان که در راه خدا کشته شدند مردهاند، بلکه زندهاند و نزد پروردگارشان روزی داده میشوند در حالی که خدا به آنچه از بخشش و احسان خود به آنان عطا کرده شادمانند، و برای کسانی که از پی ایشانند و هنوز به آنان نپیوستهاند [و سرانجام به شرف شهادت نایل میشوند] شادی میکنند، که نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین میشوند.
🔸 قرآن کریم: آیات 169 و 170 سوره مبارکه آلعمران
❗️لطفا با ارسال این اثر برای دیگران و به اشتراک گذاشتن آن در رسانههای اجتماعی، در بازنشر این اثر مشارکت نمایید.
⬅️ جهت مشاهده سایر محتوای اندیشکده در پیام رسان ایتا از لینک زیر استفاده فرمایید:
https://eitaa.com/jahaadetabin
هدایت شده از گزیده های حاج قاسم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلمی نادر و دیدنی از حاج قاسم سلیمانی و عشق بازی با امامحسین علیه السلام
📺 *جمعه شب ؛ برنامه میدون رو از دست ندید ...*
دیدن این برنامه برای فعالان حوزه تعلیم و تربیت ، آموزش و پرورش ، مساجد و سازمان ها توصیه میشود ...
*ساعت ۱۸:۵۰ - شبکه ۳*
📱 @ordoochi
استارتاپ تفریحی آموزشی اردوچی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از توییت فارسی
ابوالفضل بختیاری دانش آموز پایه پنجم شهرستان فریدن، وقتی به عنوان کاندید شورای دانش آموزی ثبت نام می کند، قول می دهد نقاط حادثه خیز مدرسه را ترمیم کند. بعد از برگزاری انتخابات شورای دانش آموزی در تاریخ ۱۰ آبان ماه 1402 و نفر اول شدن؛ در همان روز،در قدم اول به شعارش عمل میکند.
• emami6200 •
@farsitweets
هدایت شده از انتشارات اخلاق و تربیت
📙عنوان کتاب: فقه تربیت؛ مفهوم تربیت وحیانی
📝 نویسنده: محمدتقی هادیزاده
سال نشر: ۱۴۰۲
تعداد صفحات: 92
قطع: رقعی
نوبت چاپ: اول
ناشر: اخلاق و تربیت
قیمت: 82000 تومان
🔸🔸🔸☘️☘️🔸🔸🔸
🔖درباره کتاب
بسیاری از پژوهشگران و فعالان عرصهٔ تربیت، دستکم تعریف اجمالی از «تربیت» در ذهن خود دارند؛ اما کمتر کسی است که از تأمل برای دستیابی به یک نگرش دقیق و تفصیلی دربارهٔ مفهوم تربیت بینیاز باشد. کتاب مفهوم تربیت وحیانی، حاصل کوششی است به همین منظور. در این کتاب، مفهوم تربیت در سه محور زیر و در قالب سه گفتار بررسی و تبیین شده است:
• کارکردهای مفهوم تربیت و مشکلات دستیابی به آن؛
• تبیین مفهوم تربیت وحیانی از سه منظر؛ نیازهای انسان، تجربههای تاریخی، استعدادها و ساخت انسان؛
• مفهوم تربیت وحیانی از منظر واژههای وحیانی مرتبط با انسان و مرتبط با رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم.
🔸🔸🔸☘️☘️🔸🔸🔸
#کتاب #تازههای_نشر #معرفی_کتاب
#انتشارات_اخلاق_و_تربیت
🔸🔸🔸☘️☘️🔸🔸🔸
راه های ارتباطی جهت سفارش کتاب:
📞 0994 118 77 27
☎️ 025-32939259
ارتباط با ادمین:
@Admin_Eaep
💬 کانال انتشارات اخلاق و تربیت:
eitaa.com/EAEP_IR
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
🔺یک روایت خواندنی و جالب از یک زندگی متفاوت:
روی سنگ 👆، شمارهای حک شده بود که تلفن همراه مرد سنگ تراش بود؛ اولین سرنخ برای یافتن بازماندگان دکتر فردوس . سنگ تراش آدم خوش مشربی بود، مهربان و خوش برخورد ولی گفت شماره سفارشدهندگان سنگ را فقط تا یک سال نگه میدارد و بعد از آن دفترچه تلفن را سبک میکند و خلوت. اولین تیر که به سنگ خورد رفتیم سراغ بهشتزهرا(س) به امید یافتن شمارهای در پرونده متوفی که ما را وصل کند به خانواده.
🔺روابط عمومی بهشتزهرا شمارهای داد ازشخصی که همنام دکتر فردوس نبود و غریبه میآمد. با او که تماس گرفتیم مسجل شد که هفت پشت غریبه است و فقط کارمندی است در اداره حقوقی دانشگاه تهران. به این ترتیب افتادیم درفرآیند اداری و نامهنگاری تا شاید دانشگاه تهران شمارهای بدهد و ما را وصل کند به بازماندگان دکتر فردوس.
🔺کار طولانی شد و پیگیریها زمان برد تا یک روز دی ماه که ارتباطمان دادند به رئیس سابق اداره حقوقی دانشگاه تهران که دکتر فردوس را زنده دیده، حرف هایش را شنیده، به خانهاش رفته و خودش به وصیتهای او عمل کرده است. زمان چه آفت بدی است اما، چه بد خاطرهها را میخورد و تصاویر را محو میکند. با این که فقط پنج سال از مرگ دکتر فردوس گذشته اما حافظه دکتر محمود کاظمی، رئیس وقت اداره حقوقی و دانشیار فعلی رشته حقوق دانشگاه تهران یاری نمی کرد. او جزئیات زیادی را از یاد برده بود و پاسخ برخی سوالات را نمیدانست ولی همان کلیات را که سعی میکرد امانتدارشان باشد وقتی به ما گفت، معلوم شد صاحب آن سنگ قبر به اندازه همان سنگ متفاوت بوده است.
🔺 دهه ۴۰ خورشیدی؛ دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و در کلاسهای رشته زبان و ادبیات انگلیسی دو دانشجوی همکلاس با هم پیوند ازدواج بستند؛ امیرحسین فردوس، عادله کاظمیفرد. دو دانشجوی مقطع کارشناسی مدرکشان را که گرفتند، عزم کردند بروند آمریکا برای ادامه تحصیل. آنها رفتند ینگه دنیا و در یکی از دانشگاههای معتبر که البته دکتر کاظمی نامش را نمیدانست، ثبتنام کردند و شدند دانشجوی کارشناسی ارشد علومسیاسی با گرایش خاورمیانه. این دو جوان پول زیادی نداشتند برای همین خرج تحصیل بهانهای شد که شوهر کارگر پمپ بنزین شود و برای همسر که برود در یکی از رستورانهای شهر کار کند.
🔺 اما سرنوشت طوری چرخید و این زوج همان سال اول شاگرد اول دانشکده شدند و دانشگاه آنها را بورسیه کرد. این بورس سکوی پرتاب بود برای آن دو تا زندگی را جمع و جور کنند و انگیزه بگیرند برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری. این دو دکتریشان را نیز گرفتند و چون جزو بهترینها بودند، عضو هیات علمی دانشگاه محل تحصیل شدند.
🔺 تدریس در یک دانشگاه آمریکایی که مصادف بود با دهه ۶۰ شمسی برای دکتر فردوس و همسرش، با آمریکاستیزی و نقد سیاست دولتمردان آن. آنها در مطبوعات آمریکا علیه صهیونیستها، اشغال فلسطین و بعدتر درباره جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که با حمایت آمریکا رخ داده بود، مقاله مینوشتند و به سیاستهای زورمدارانه این کشور انتقاد میکردند. این قلم تند و تیز باعث شد رئیس دانشگاه با آنها درگیر شود، ولی کسی نمیداند چطور نتوانست راهی از پیش ببرد و این دو صاحبنظر علوم سیاسی و خاورمیانه را از دور خارج کند
🔺 آدمهای متفاوت شجاعند ، آنها پی دلشان میروند و شک نمیکنند به هدفی که دارند، برای همین متفاوت میشوند و ماندگار. دکتر فردوس و همسرش که دو استاد متفاوت دانشگاه آمریکایی بودند، آنقدر ماندند و مقابل فشارها مقاومت کردند که بازنشسته شدند. آنها با این فراغت کاری تصمیم گرفتند بروند پی دلشان. این دو خودرویی قدیمی داشتند که یک کاروان مجهز به آن وصل بود، همان را برداشتند و به قصد جهانگردی رفتند به جای جای جهان. آنها هشت سال مسافر بودند و آنقدر راندند تا همه جای کره زمین را گشتند و جایی ندیده نماند.
🔺 این دو بعد بازگشتند به #وطن، جلد بودند انگار، مهربانیهای ایرانیان آنها را وصل ایران کرد، خودشان گفته بودند. تاریخ رسیده بود به سال ۹۱ که این دو به ایران آمدند، خانهای در شهرک اکباتان خریدند و آپارتمانی در جزیره کیش که مدام بین این و آن در سفر بودند. اما فقط یک سال اجل مهلت داد و چه حیف.
🔺 آدمهای متفاوت که شجاعند قاطعانه تصمیم میگیرند و پی وسواسهای فکر نمیروند. آرمان که داشته باشی اینطور میشوی دیگر. این وصف حال دو استاد از آمریکا برگشته است. آنها سال ۹۱ بعد از این که در ایران جاگیر شدند آمدند به دانشگاه تهران و نشستند در اتاق ریاست اداره حقوقی که بگویند میخواهند بخشی از داراییشان را هبه کنند به دانشگاه تا خرج تحصیل دانشجویان بیبضاعت شود.
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
آنها حتما یاد خودشان افتاده بودند که در کشور غریب، هزاران کیلومتر دورتر از سرزمین مادری مجبور بودند در پمپ بنزین و رستوران کار کنند. آنها برای شروع کار ۲۰۰ میلیون تومان شش سال پیش را در حسابی گذاشتند که سودش کمک خرج تحصیل دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری رشتههای ریاضی، فیزیک هستهای و ماهوارهای که معدلشان بالای ۱۷ است داده شود.
🔺 دکتر کاظمی میگوید دکتر فردوس دقیقا از این الفاظ استفاده کرد چون او هیچ وقت ذهنیت خوبی نسبت به نظامهای سرمایهداری و کشورهای استثمارگر مثل آمریکا نداشت و معتقد بود اینها به جهان سومی ظلم میکنند پس جوانهای جهان سوم بهخصوص در رشتههای مدنظر او باید پیشرفت کنند و موجب اعتلای کشورشان شوند.
🔺 بعضیها چه زود از این دنیا میروند و وقتی میروند چقدر جایشان خالی میماند. به شناسنامهشان که نگاه شود حتما عدهای میگویند عمرشان را کردهاند ولیالحق که نباید درباره همه این حرف را زد. سال ۹۲ در ماهی که هیچکس حضور ذهن ندارد که کی بود، دکتر امیرحسین فردوس در آپارتمانش در کیش سکته کرد. او که از دنیا رفت همسرش دکتر عادله تماس گرفت با دانشگاه تهران و این مرگ ناگهانی را خبر داد. پیکر آمد به تهران، رفت به قطعه۲۲۹ بهشت زهرا و آرمید میان صدها قبر دیگر و آن سنگ قبر متفاوت خزید رویش. متن را خود فردوس به همسرش گفته بود و او وصیت را مو به مو اجرا کرد.
🔺 برای تشییع پیکر او ده نفر بیشتر نیامدند که اغلب کارکنان اداره حقوقی دانشگاه بودند. آن روز بچههای مرحوم نیز نیامدند، حتی دو دخترش که با پیگیریهای بعدی از زبان پسرعمه عادله که پیرمردی است، شنیدیم نامشان فریبا و شیواست و مقیم آمریکا هستند. شاید وصیت پدر این بوده، اما دکتر کاظمی برایمان تعریف کرد وقتی آنها به اداره حقوقی دانشگاه تهران آمدند به او گفتند چون کسی را در ایران ندارند قول بدهد کفن و دفنشان را تقبل کند.
🔺 این مرگ اما فاز دوم نیکوکاری این زوج را کلید زد. عادله ۴۰۰ میلیون تومان دیگر را علاوه کرد به ۲۰۰ میلیون تومان قبلی و گفت با همسرش تصمیم گرفتهاند خانههایشان در کیش و تهران را صلح دانشگاه کنند، ولی بعد از مرگ هر دو و با همان نیت سابق. اما چه حیف که مرگ دوم این همه زود و با عجله رسید. دکتر کاظمی در میدان انقلاب نزدیک ایستگاه مترو بود که تلفنش زنگ خورد و مردی آن سوی خط گفت خانمی در کیش تصادف کرده و از دنیا رفته، او گفت این زن دکتر عادله کاظمیفرد است.
🔺به این ترتیب اداره حقوقی یکبار دیگر دست به کار شد و پیکر متوفی را به تهران آورد و در بهشت زهرا در قطعهای که کسی حضور ذهن ندارد شمارهاش چیست دفن کرد.
این مرگ دوم همراه شد با فروش املاک این زوج و کسب دو میلیارد تومان پول به نفع دانشجویان نیازمند و مستاصل دانشگاه تهران، پولی که کسی نمیداند تا امروز زندگی چند نفر را تغییر داده است.
🔺دنیای بیارزشی است. یعنی ارزش بدی کردن و مالاندوزی و فقط به خود فکر کردن را ندارد. میشود در این دنیا به دیگران نیز فکر کرد و از انرژی مثبت ساطع شده از آن زندگی خوشی داشت. اینها اما به زبان ساده است و آنها که این را عملی میکنند کم هستند، آدمهایی مثل فردوس و کاظمی فرد که بعد از مرگشان گم نشدهاند. راوی این شرح، اما دوست داشت یک چیز را تعریف کند وصحه بگذارد به بیوفایی دنیا که وقتی قرعه مرگ میآید این که، که هستی و چه جایگاهی داشتهای بیاهمیت میشود.
🔺 او سال ۹۲ در روزی از آن ماه که یادش نیست کی بود و رفته بودند برای خاکسپاری دکتر فردوس، در قطعه ۲۲۹ که پر بود از قبرهای خالی هولانگیز دیده بود که قبرکن وقتی پیکر رشید متوفی و آن شانههای ستبرش را خواباند روی زمین و سنگ لحد را چید رویش، چون قبر تنگ بود و نمیخواست آرامگاه ابدی را کمی گشاد کند و برای خودش کار بتراشد،سعی می کرد با فشار جنازه را در آن تنگنا جا دهد، بیاعتنا به تذکراتی که میشنید.
اما اگر جسد بعد از مرگ را مثل لباسی بدانیم که از تن درمیآوریم دیگر چه اهمیت دارد این رفتارها، هرچند شک نداریم اخلاقی نیست.
🔺 رئیس سابق اداره حقوقی میگفت دکتر فردوس مرد آرام و دانا و پایبند به مسائل اخلاقی و انسانی بود و آنقدر عاشق ایران و مردمش که حاضر بود برایشان هرکاری بکند، مردی چنان دل بریده از دنیا و اخت شده با مرگ که در چشمهایش هر زمان که صحبت مرگ میشد به جز آرامش وجود نداشت.
✍ نویسنده!
🌷🇮🇷🌷
جنایات آمریکا 25-11-99.pdf
2M
📛 درسنامه جنایات آمریکا
✍ مختصر، مستند و پرمحتوا با استناد به پایگاههای معتبر انگلیسی
✳️ توصیه: استادان و معلمان گرانقدر از محتوای این درسنامه میتوان برای تبیین ظلم آمریکا به ایران و جهان برای مخاطبانمان استفاده کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺یک دقیقه 👌
چه دلیلی برای اثبات وجود خدا وجود دارد؟
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از نمافر | NAMAFAR
عوامل مؤثر بر خلاقیت دانشآموزان.pdf
2.55M
#معرفی_مقاله
#روز_دانشآموز
☑️ عوامل مؤثر بر خلاقیت دانشآموزان
▪️دنویسندگان: پارک و همکاران
▪️ سال انتشار: ۲۰۲۳
▪️ نشریه: Psychology
🔻 تفاوتی نمیکند دانشآموز دورانی باشید که میزان سطور حفظ شده معیار استعداد بوده یا یافتن جوابی دقیق از مقدار ایکس، امروزه بهتر است به دنبال پرورش و درک خلاقیت فرزندانتان باشید.
🔻 به مناسبت و بهانه ۱۳ آبان، روز دانشآموز، نگاهی به مقاله عوامل مؤثر بر خلاقیت دانشآموزان که توسط پارک و همکارانش در سال ۲۰۲۳ نگارش و منتشر شده داریم.
🔻 این مقاله عوامل مؤثر بر خلاقیت دانشآموزان را از طریق مطالعه و تجزیه و تحلیل دادههای ۷۰۰۰ دانشآموز در طی ۵ سال از کلاس پنجم تا نهم بررسی کرده است.
🔻 یافتهها نشان میدهد که مهارتهای خودتنظیمی، روابط با دوستان و همسالان، سبکهای تربیتی و فرزندپروری و حمایت معلمان عوامل مؤثر بر خلاقیت دانشآموزان هستند. بر خلاف فرضیات رایج، جنسیت تأثیر معنیداری بر نرخ رشد خلاقیت ندارد.
👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید.
🆔 @namafar