حالا گناه مثل زهر میمانه، توبه مثل پادزهر میمانه. هیچ عاقلی به سراغ گناه نمیره به دلیل اینکه توبه ای در کار هست، هرگز. ولی هر عاقلی وقتی به گناه آلوده شد شتابان به سمت توبه خواهد رفت، دیگه دیر و زود نمیکنه، دیگه امروز و فردا نمیکنه. چون توبه مال امروزه مال فردا نیست.چرا؟! چون شاید فردایی نباشه و فردای ما فردای قیامت باشه...
(ادامه دارد...)
...........................
استاد رنجبر/تفسیرگزیده/سوره انعام/صفحه 131
@naghmehasemani
پیامبر فرمود:
آدمی وقتی که از دنیا میره، قیامتش برپا میشه...
پس، فردا میتونه فردای قیامت ما باشه...
و مرگ هم که خبر نمیکنه، از ویژگی های مرگ یکیش: بَغْتَةً بودنه، بَغْتَةً میدونید یعنی چی؟! همون چیزی که امروز شما تعبیر به یهویی میکنی...
(ادامه دارد...)
...........................
استاد رنجبر/تفسیرگزیده/سوره انعام/صفحه 131
@naghmehasemani
دیدی طرف میگه: من و فلانی یهویی، من و فلان جا یهویی...
قرآن میگه: آدمی و مرگ یهویی...
واونجاست که آدمی خشکش میزنه و تازه میفهمه که از مایه خورد ونه مایه ای و نه سرمایه ای...
(ادامه دارد...)
...........................
استاد رنجبر/تفسیرگزیده/سوره انعام/صفحه 131
@naghmehasemani
در آیه ی 31 سوره ی انعام آمده:
قَدْ خَسِرَ: خسارت یعنی از مایه خوردن...
از مایه خوردند، باختند، پاک باختند .چه کسانی؟
الَّذِينَ كَذَّبُوا : همان هایی که تکذیب کردند، گفتند دروغه. چی دروغه؟!
بِلِقَاءِ اللَّهِ : ملاقات خداوند را...
(ادامه دارد...)
...........................
استاد رنجبر/تفسیرگزیده/سوره انعام/صفحه 131
@naghmehasemani
ملاقات خداوند یعنی ملاقات با کیفر و پاداشی که خداوند مقرّر و مقدّر کرده، بهش میگن: لِقَاءِ اللَّهِ
همینطور به معنای دیدار با صفات خداوند.
چون ما در قیامت با صفات خداوند مواجه میشیم.
حالا یا با رحمتش یا با قهرش...
(ادامه دارد...)
...........................
استاد رنجبر/تفسیرگزیده/سوره انعام/صفحه 131
@naghmehasemani
قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِلِقَاءِ اللَّهِ :
اینها دچار خُسر و خسارت شدند و این خسارت رو اینجا نمیفهمند ! الآن نمیفهمند!!! کِی میفهمند؟!
حَتَّى إِذَا جَاءَتْهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً :
وقتی که اون ساعَة (ساعَة یه معناش یعنی: لحظه)، اون لحظه یعنی لحظه ی مرگ که خودش برا خودش یه قیامته...
بَغْتَةً : یهویی، یکباره، ناگهانی...
(ادامه دارد...)
...........................
استاد رنجبر/تفسیرگزیده/سوره انعام/صفحه 131
@naghmehasemani
گفت:
طرف بالا منبر بود، نفهمیدیم مُرد و افتاد یا افتاد و مُرد...( بَغْتَةً)
قَالُوا : آنجاست که میگویند:
يَا حَسْرَتَنَا : ای وای بر ما... ای دریغ و درد...
عَلَى مَا فَرَّطْنَا فِيهَا : نسبت به اون چه که کوتاهی کردیم... در این عمر کوتاه چه کوتاهی ها...
يَا حَسْرَتَنَا : ای وای بر ما... یعنی خانه خراب شدیم.چرا؟!
عَلَى مَا فَرَّطْنَا فِيهَا : به خاطر کوتاهی هایی که کردیم...
وَهُمْ يَحْمِلُونَ أَوْزَارَهُمْ عَلَى ظُهُورِهِمْ : و این در حالی است که آنها بر دوش خود دارند بارهای سنگینشان...
(ادامه دارد...)
...........................
استاد رنجبر/تفسیرگزیده/سوره انعام/صفحه 131
@naghmehasemani
قرآن به گناه میگه: وِزر...
وِزر به بار سنگین گفته میشه و چون گناه آدمی رو سنگین میکنه، زمین گیر میکنه، قرآن بهش میگه وِزر
وَهُمْ يَحْمِلُونَ أَوْزَارَهُمْ عَلَى ظُهُورِهِمْ :
میگه آن ها مثال کسی را دارند که یک بارهای سنگینی بر پشت خود دارند.
(ادامه دارد...)
...........................
استاد رنجبر/تفسیرگزیده/سوره انعام/صفحه 131
@naghmehasemani
یه روایتِ خیلی زیبا و تکان دهنده است:
میگه قیامت که میشه اعمال نیک آدمی به زیباترین صورت با خوشبوترین رایحه، بسیار معطّر و مُطرّا ظاهر میشه... میگه توی دنیا من سوار تو بودم، من باری بودم بر دوش تو... سنگین بودم تو من رو تحمّل کردی... آره تو دنیا کسی بخواد باصداقت زندگی کنه خیلی سنگینه و تو اون سنگینی من رو تحمّل کردی... منو زمین نگذاشتی...
حالا نوبتی هم باشه نوبت توست... بیا بر دوش من سوار شو، برای همیشه...
(ادامه دارد...)
...........................
استاد رنجبر/تفسیرگزیده/سوره انعام/صفحه 131
@naghmehasemani
از اون طرف اعمال زشت با چهره ای بسیار کَریه، منفور {و} متعفّن پدیدار میشه... میگه توی دنیا تو سوار ما بودی و من خوب برای تو سواری دادم...
حالا نوبتی هم باشه دیگه نوبت ماست: خم شو، میخوام سوارت بشم، برای همیشه تو باید من رو حمل کنی...
(ادامه دارد...)
...........................
استاد رنجبر/تفسیرگزیده/سوره انعام/صفحه 131
@naghmehasemani
حالا این آیه به همین حقیقت اشاره داره:
وَهُمْ يَحْمِلُونَ : حمل میکنند، یعنی بر دوش خود دارند، بر پشت خود دارند.
أَوْزَارَهُمْ عَلَى ظُهُورِهِمْ : زشتی هاشون که اونجا به صورت یک چهره ی پلید و منفور ظهور پیدا میکنه. بر دوش هاشون، بر پشت هاشون.
أَلَا سَاءَ مَا يَزِرُونَ ﴿۳۱﴾ : آگاه باشید چه بد چیزی رو حمل میکنند.
...........................
استاد رنجبر/تفسیرگزیده/سوره انعام/صفحه 131
🌸🌸پایان صفحه ی 131🌸🌸
@naghmehasemani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیلی زیبا 👌
❤️ وَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوىٰ {مائده ۲}
و در راه نیکی و پرهیزگاری با هم همکاری کنید!
❤️ فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ ۚ {بقره۱۴۸}
پس در کارهای خیر از همدیگر سبقت بگیرید...
@naghmehasemani
بعضی ها رو میشه با زر به دست آورد، بعضی ها رو با زور، بعضی ها رو هم با تزویر.
جز خداوند که با هیچکدام نمیشه به دست آورد.
(ادامه دارد...)
...........................
استاد رنجبر/تفسیرگزیده/سوره انعام/صفحه 132
@naghmehasemani
با زر نمیشه چون:
چه دارید؟ چه دارید که آن یار ندارد
{مولانا}
لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ﴿۴۰/مائده﴾
لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ
﴿۶/طه﴾، ﴿۵۳/شوری﴾، ﴿۶۴/حج﴾
آنچه در آسمان ها و زمین هست مال خودشه.
همون زری هم که داری مال خودشه
(ادامه دارد...)
...........................
استاد رنجبر/تفسیرگزیده/سوره انعام/صفحه 132
@naghmehasemani
با زور هم که نمیشه چون:
عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
﴿۱۲۰/مائده﴾ ، ﴿۱۸۹/آل عمران﴾، ﴿۱/مُلک﴾
بر هر چیزی بر هر کاری تواناست.
همه برابرش لُنگ می اندازند.
اصلاً همین زوری هم که تو داری از اوست...
لا حَولَ ولا قُوّةَ إلّا باللهِ...
(ادامه دارد...)
...........................
استاد رنجبر/تفسیرگزیده/سوره انعام/صفحه 132
@naghmehasemani
با تزویر هم که نمیشه:
ببینم پیشِ غازی، معلّق بازی؟!
گفت: وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ ﴿۵۴/آل عمران﴾
اگه پای مکر باشه، هیچکس رو دست خدا نمیتونه بلند بشه...
ولی با یه چیز میشه! خوب هم میشه!
زاری... اشک... ناله...
(ادامه دارد...)
...........................
استاد رنجبر/تفسیرگزیده/سوره انعام/صفحه 132
@naghmehasemani
خودمونم همینطوریما... ندیدی مثلاً وقتی کسی چشمش بارونی میشه، بغض گلوش و میگیره، به حالت التماس درمیاد، دلمون به رحم میاد. ندیدی؟!
چرا اشک او، بغض او دل ما رو به رحم میاره؟! چرا؟! چون اشک، بغض، علامته. علامت چی؟!
علامت اینکه جدّی جدّی کم آورده.
فهمیده باخته...پشیمانه...
کم آوردن، پشیمانی، وقتی که بخواد خودش رو نشون بده در قالب اشک و بغض نشون میده.
(ادامه دارد...)
...........................
استاد رنجبر/تفسیرگزیده/سوره انعام/صفحه 132
@naghmehasemani
حالا قرآن میگه، میگه فلسفه ی بلاها گاهی وقتها زاریست. یعنی خدا میخواد ما به زاری برسیم، چون اگه به زاری برسیم به او میرسیم...
راه خدا از راه زاری عبور میکنه...
مولوی هم میگفت، میگفت:
سرِ بازار چه باشد؟! دلِ با زار که دارد؟!
هی میگن فلانی مثلاً سرِ بازار بزرگ یه مغازه ی دو نبشه داره... پدر جان سرِ بازار چه باشد؟! دلِ با زار که دارد؟! ... کی برخوردار از دلی است که همواره همراهِ با زاری و نجوا و مناجات...
چرا؟! چون آدم وقتی به زاری رسید، به خدا میرسه...
(ادامه دارد...)
...........................
استاد رنجبر/تفسیرگزیده/سوره انعام/صفحه 132
@naghmehasemani
ندیدی بچّه ها با اشک های سوزان خودشون، با زاری های خودشون، هر چه بخوان از مادر میگیرن؟! ندیدی؟!
آدمی هم همینطوره.
هرچی بخواد بگیره از خدا، با زاری..
(ادامه دارد...)
...........................
استاد رنجبر/تفسیرگزیده/سوره انعام/صفحه 132
@naghmehasemani
اینجا نوشته آیه ی 42 سوره ی مبارکه ی انعام:
میگه ما به آدمای سرکش، سر به هوا، گوشمالی میدیم. چرا؟! شاید پشیمان بشن، دست بردارن، به زاری برسن...
فَأَخَذْنَاهُمْ : اونها رو گرفتیم... یعنی گرفتار کردیم...
بِالْبَأْسَاءِ : بَأْسَاءِ به اون ناراحتی های بیرونی گفته میشه: فقری، بیماری ای...
وَالضَّرَّاءِ : الضَّرَّاءِ به اون ناراحتی های درونی گفته میشه: افسردگی ها، پریشانی ها، غم ها، غصّه ها، دل آشوبی ها، دل مشغولی ها، دل نگرانی ها...
چرا این کار و میکنیم؟!
لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ ﴿۴۲﴾ : شاید باشد که تضرّع کنند، زاری کنند...
(ادامه دارد...)
...........................
استاد رنجبر/تفسیرگزیده/سوره انعام/صفحه 132
@naghmehasemani
در حقیقت بَأْسَاءِ و الضَّرَّاءِ یا بگو ناراحتی های جسمی و روحی با آدمی همون میکنن که خاکستر با آینه.
اون وقتها وقتی که میخواستن آینه ها رو پاک و پاکیزه و تمیز کنن، اونها رو با خاکستر میشستن.
اوّلش فکر میکردی دارن آینه رو کثیف میکنن، کثیف کاری میکنن ولی بعدش میدیدی چه برقی انداخت و چه شفّاف و روشن شد.
...........................
استاد رنجبر/تفسیرگزیده/سوره انعام/صفحه 132
@naghmehasemani
بعضی بساز و بفروش ها چه میکنن؟! یه خانه ی کلنگی برمیداره، یه دستی سر و روش میکشه و با قیمت های گزافی به دیگران قالب میکنه.
شیطان دقیقاً بساز و بفروشه...
(ادامه دارد...)
...........................
استاد رنجبر/تفسیرگزیده/سوره انعام/صفحه 132
@naghmehasemani
در آیه 43 سوره ی مبارکه ی انعام نوشته :
وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿۴۳﴾ : شیطان کار های آنها را تزئین کرد...
یعنی دستی سر و روش کشید، یعنی جلوه داد، آراسته کرد، آرایش و پیرایش کرد...
(ادامه دارد...)
...........................
استاد رنجبر/تفسیرگزیده/سوره انعام/صفحه 132
@naghmehasemani
مثلا رشوه... رشوه خانه ی کلنگیه.. شیطان یه دستی میکشه روش میگه: شیرینی ! تمام... طرف راحت کلاه سرش میره...
...........................
استاد رنجبر/تفسیرگزیده/سوره انعام/صفحه 132
@naghmehasemani