eitaa logo
🌷نغمه های فاطمیون🌷
106 دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.9هزار ویدیو
271 فایل
🔴 آدرس ما 🔴 🌷نغمه های فاطمیون🌷 https://eitaa.com/Nagmahyefatamion 🧕کودکان آمر🙎‍♂️ @Koodakan_Amer 🌱تسنیم هدایت 🌱 https://eitaa.com/Tasnimhadayt 🔹ارتباط با خادم کانال و دریافت لینک گروه 👇👇 @Goleyas6111
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خانم راضیه لشکری: بِسمِ اللّه ِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ • رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَ یَسِّرْ لِی أَمْرِی وَ احْلُلْ عُقْدَهً مِنْ لِسانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی. (سوره طه / آیات ۲۵ الی ۲۸) پروردگارا سینه‏ ام را گشاده گردان و کارم را براى من آسان ساز و از زبانم گره بگشاى [تا] سخنم را بفهمند. 🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🍀🌹🍀🌹🍀🌹 سلام خدمت دوستان عزیز جلسه ی یازدهم با بحث ولایت امیر المومنین در خدمتتون هستم . امروز قصد دارم ان شا الله از رخدادهای غدیر و تاثیر غدیر خم در مهدویت صحبت کنم .🌹 🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹 اهمیت مهدویت در خطبه غدیر   در چارچوب ابلاغ پیام الهی در غدیر خم توسط حضرت رسول(ص)، در مورد موضوع امام و امامت پس از بیان تفصیلی مقام علی‌بن‌ابی طالب(ع) و امامت او به عنوان یک فریضه واجب الهی و اشاره به امامت ائمه(ع) که از فزندان علی(ع) هستند، پیامبر اکرم(ص) اشاره تفصیلی و مبسوطی به حضرت خاتم‌الاوصیاء یعنی امام مهدی(عج) دارند. در حقیقت در موضوع امامت، پیامبر(ص) تأکیدی بر نخستین عنوانِ امامت دارند و واپسین عنوان امامت را نیز حضرت مهدی(عج) معرفی می‌کنند و در این مورد در خطبه غدیر فرمود ای مردم بدانید که واپسین امامان خاندان ما، قائم ما مهدی(عج) امت است. او کسی است که بر همه ادیان قبل چیره می‌شود و او کسی خواهد بود که پیام نهایی همه ادیان الهی را ظاهر خواهد کرد. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ای مردم، بدانید که مهدی(عج) ما کسی است که از همه مظلومان انتقام خواهد گرفت. بدانید که مهدی(عج) ما کسی است که همه دژهای مستکبران و ستمگران و استثمارگران را ویران می‌کند. بدانید که مهدی(عج) ما همه قبایل اهل شرک و کفر را مغلوب خواهد کرد و همه را به راه راست هدایت می‌کند. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ای مردم، بدانید که خاتم اوصیاء ما، یاور دین خدا است و بدانید که او کسی است که هر صاحب فضیلتی را به اندازه فضلش در جای بایسته خود قرار می‌دهد، چنانکه هر ظالمی را نیز به اندازه ظلمش در جای بایسته‌اش قرار می‌د‌هد.    🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ای مردم، بدانید که مهدی(عج) ما برگزیده خدا و انتخاب شده او است و او وارث همه دانش‌های همه انبیاء الهی است و به همه دانش‌ها و فهم‌ها احاطه دارد. بدانید که او از خدای خویش خبر خواهد داد و آیت الهی را برپا خواهد کرد.  🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 بدانید که مهدی(عج) همانی است که تمام پیشینیان به ظهور او در فرجام حیات بشر بشارت داده‌اند. بدانید که او حجت و باقی مانده خدا است. هیچ حجتی بعد از او نیست، هیچ حقی جز آنچه او به همراه دارد نیست و هیچ نوری نیست مگر اینکه نزد او است، مرم بدانید که مهدی(عج) ما ولی خدا در زمین است و حَکم و داور خدا در میان آفریده‌هایش و امانت‌دار خدا در پیدا و پنهان او خواهد بود. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 روح نماز و زکات علی(ع) است   از محورهای اصلی سفارشات پیامبر اکرم(ص) در خطبه غدیر، سفارش و تأکید بر فریضه اقامه نماز و پرداخت زکات است. در دو جا پیامبر(ص) بر این دو فریضه تاکید می‌کنند. در جایی فرمودند ای مردم، نماز را اقامه و زکات را پرداخت کنید، همانطور که خداوند شما را بر آن فرمان داده است 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 در چند جمله بعد پیامبر(ص) مجددا این دستور را تکرار می‌کند و می‌فرماید دوباره سفارشم را تکرار می‌کنم که نماز را برپا دارید و زکات را پرداخت کنید، با توجه به اینکه محور اصلی خطبه ولایت علی(ع) است، اینگونه می‌توان گفت که روح نماز، علی‌ابن‌ابی طالب(ع) است و جان نماز را علی(ع) احیا کرد و در مورد زکات نیز همین گزاره صادق است. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 آیه «انِّما وَليُّكُمْ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصلَّوهَ وَ يُؤتُونَ الزَّكاهَ وَ هُمْ راكِعُونَ» در ستایش انفاق علی(ع) است که در رکوع نماز خود، انگشتری را به فقیر دادند و آیه‌ای نازل شد که این انفاق را زکات نامید. البته انگشتر هیچ کدام از معیارها و مصداق‌هایی که در فقه زکات به آن اشاره می‌شود نیست و آن چیزی که فراتر از مفهوم فقهی زکات می‌فهمیم این است که هر نعمتی را که خداوند به انسان عنایت می‌کند، دیگر انسان‌ها نیز باید از آن بهره ببرند 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 مثلا اگر خداوند به انسان ثروت می‌دهد، زکاتش بخشش بخشی از آن مال به نیازمندان است، یا اگر خداوند به انسان علمی می‌دهد، به ما گفته‌اند که «زکات العلم نشره»، یا اگر سلامتی می‌دهد، زکات آن دستگیری از افتادگان و عیادت از بیماران است و لذا می‌شود یک نوع پیوستگی ماهوی را بین تأکید پیامبر(ص) بر ولایت علی(ع) و تأکید همزمان ایشان بر اقامه نماز و ایتاء زکات مورد توجه قرار داد.   🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 به این معنا که نماز واقعی در چارچوب قبول ولایت اهل‌بیت(ع) اقامه می‌شود و زکات واقعی نیز در راستای پیروی از مکتب اهل‌بیت(
ع) محقق خواهد شد و مورد قبول خداوند قرار می‌گیرد. در همین راستا رسول اسلام(ص) سفارش مکرری دارند بر پارسایی و تقواپیشگی و فرمودند ای مردم، شما را سفارش می‌کنم به پارسایی و دوری از معصیت خداوند. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ای مردم، از قیامت و روز محشر بر حذر باشد، آنچنان که خداوند فرمود زلزله روز قیامت امری بزرگ است. زیاد به یاد مرگ و به فکر قیامت باشید و شاید این جمله رسول خدا(ص) اشاره به این آیه باشد که فرمود ای مؤمنان، تقوا را پیشه کنید و هر روز از خود بپرسید که برای فردای قیامت چه چیزی فرستاده‌اید. زیاد به یاد روز حساب و کتاب باشید. همچنین به فکر روزی باشید که باید در پیشگاه خداوند حساب پس بدهید.  🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ای مردم، از قیامت و روز محشر بر حذر باشد، آنچنان که خداوند فرمود زلزله روز قیامت امری بزرگ است. زیاد به یاد مرگ و به فکر قیامت باشید و شاید این جمله رسول خدا(ص) اشاره به این آیه باشد که فرمود ای مؤمنان، تقوا را پیشه کنید و هر روز از خود بپرسید که برای فردای قیامت چه چیزی فرستاده‌اید. زیاد به یاد روز حساب و کتاب باشید. همچنین به فکر روزی باشید که باید در پیشگاه خداوند حساب پس بدهید.  🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 خدایا، قائم ما مهدی عج را عزیزش بدار و به دیگران توسط او عزّت بده و یاری‌اش کن و به دیگران از سوی او یاری ده و یاری‌اش ده، یاری پیروزمندانه و بر پیروزی‌اش با پیروزی آسان و از پیش خود برای او سلطنتی پیروزی آفرین قرار ده.  🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 والحمد لله رب العالمین 🌸 ان شا الله در جلسه ی بعد با ادامه ی بحث در خدمتتون هستم . التماس دعای فرج 🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خانم راضیه لشکری: اعوذ بالله من الشیطان الرحیم بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیر المومنین و الائمه المعصومین علیهم السلام 🌺 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 با تبریک و تهنیت عید غدیر و ایام الولایه به پیشگاه مقدس امام زمان عجل الله تعالی فرجه و تبریک و تهنیت به همه ی شیعیان پاک و باصفای امیر المومنین به خصوص شما دوستان عزیز 🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘ الحمد لله که خداوند متعال برما منت گذارد و یاریمان نمود تا بتوانیم در کنار هم از ولایت امیر المومنین و پیام های خطبه ی غدیر باهم گفتگو کنیم 🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘🌹 امروز در جلسه دوازدهم از بحث پیام های خطبه ی غدیر در خدمتتون هستم . بالاترین مصداق امر به معروف دعوت به ولایت علی(ع) است   از محورهای قابل توجه فرمایشات رسول خدا(ص) در خطبه غدیر، تکیه به فریضه امر به معروف و نهی از منکر است. قرآن کریم با تعابیر مختلفی بر وجوب این دو فریضه مهم اشاره کرده است و به تبع قرآن، پیامبر(ص) نیز در سخنان خود از جمله در خطبه غدیر بر وجوب امر به معروف و نهی از منکر صحه گذاشته و فرموده‌اند، به خوبی‌ها فرمان دهید و از بدی‌ها و زشتی‌ها نهی کنید 🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘ آگاه باشید که بالاترین معروف و غایت نهایی خوبی‌ها این است که به این گفته امروز من یعنی ولایت اهل بیت(ع) و همراهی با آنها برسید و این پیام را به آنان که در این محضر حاضر نیستند ابلاغ کنید و آنها را به ولایت علی(ع) دعوت کنید. 🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘ در ادامه فرمود باید مردم را نهی کنید از مخالفت با اعتقاد به امامت و بدانید که ولایت علی(ع) و دعوت به ولایت ایشان، فرمانی از سوی خدا و من است و سپس پیامبر(ص) به نکته مهمی اشاره می‌کنند و می‌گویند مردم بدانید که نهی از منکر و امر به معروف به عنوان دو تکلیف واجب شرعی محقق نمی‌شود و به عنوان تکلیف شرعی و واجب مستحق ثواب از سوی خدا قبول نمی‌شوند، مگر در چارچوب اعتقاد به امامت و پیروی از امامان معصوم(ع). 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 این نکته مهمی است که امر به معروف و نهی از منکر امری است که علی(ع) فرمود ارزشش در مقایسه با تمام مستحبات نماز و روزه یکسال، مانند دریا است نسبت به قطره. یعنی اگر کسی یک سال اعمال عبادی مستحب انجام دهد، در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکری که واجب است، مانند نسبت قطره به دریا است.  🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺 علی(ع) فرمود امر به معروف و نهی را منکر را ترک نکنید که در این صورت گرفتار دو بلیه می‌شوید، اول اینکه شروران بر شما تسلط پیدا می‌کنند و دوم اینکه دعای شما مستجاب نمی‌شود. علی‌رغم این تاکید، باید نسبت به دعوت دیگران به ولایت اهل بیت(ع) توجه داشت و بالاترین نهی از منکر نیز نهی از مخالفت با اهل بیت(ع) است. 🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘ دوگانه علی(ع) و قرآن ضامن هدایت بشر   از محورهای اصلی و مهم سفارشات مهم رسول خدا(ص) در خطبه غدیر، سفارش به قرآن و تدبر در قرآن و فهم صحیح و عمیق آیات قرآن است. اصولا این نکته کاملا قابل انتظار بود که رسول خدا(ص) علی(ع) را بدون‌ قرآن و قرآن را بدون‌ علی(ع) نبیند. چراکه ایشان فرمودند که «علی مع القرآن و القرآن مع علی». 🌹☘☘🌹☘☘🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘ این حقیقت مهمی است که پیامبر(ص) به زبان‌های گوناگون بر آن تاکید کرد که نمی‌شود علی(ع) را بدون قرآن و قرآن را بدون علی(ع) فهمید. نمی‌شود قرآن را بدون علی(ع) مورد توجه قرار داد و قرآن هم بدون علی(ع) معنا ندارد.  🌹☘🌹☘☘☘🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘ حقیقت بیان مفهوم اساسی حدیث ثقلین است که فرمودند کتاب خدا و عترت را در بین شما می‌گذارم که از هم جدا نمی‌شوند. تاکید پیامبر(ص) بر این است که علی(ع) بدون قرآن و قرآن بدون علی(ع) ضامن هدایت انسان نیستند و آنچه انسان را از ضلالت حفظ می‌کند، دوگانه علی(ع) و اهل بیت(ع)  به همراه قرآن است. 🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘ فرمود ای مردم در محکمات آیات خدا بیندیشید و از متشابه آن که تأویلش را خدا و راسخون در علم که ائمه(ع) هستند می‌دانند، تبعیت نکنید و به خدا سوگند حقیقت قرآن را بر شما بیان نمی‌کند و آیات را تفسیر نمی‌کند مگر کسی که الآن دست او را در دست خود دارم که اشاره به علی(ع) است.  🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘ 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🌿عَنِ النَّبِىِّ صلي الله عليه و آله فى اِحْتِجاجِهِ يَوْمَ الْغَديرِ ; علىٌّ تَفْسيرُ كِتابِ اللّه ِ، وَالدّاعى اِلَيْهِ، اَلا وَ اِنَّ الْحَلالَ وَالْحَرامَ اَكْثَرُ مِنْ أَنْ اُحْصيهِما وَ اُعَرِّفَهُما، فَآمُرُ بِالْحَلالِ وَ أَنْهى عَنِ الْحَرامِ فىمَقامٍ واحِدٍ، فَأُمِرْتُ أنْ آخُذَ الْبَيْعَةَ عَلَيْكُمْ وَالصَّفْقَةً مِنْكُمْ، بِقَبُولِ ما جِئْتُ بِهِ عَنِ اللّه ِ عز و جلفى عَلىٍّ اَميرِالْمُؤْمِنينَ وَالاَْئِمَّةَ مِنْ بَعْدِهِ، مَعاشِرَ النّاسِ تَدَبَّرُوا وَافْهَمُوا آياتَهُ، وَانْظُروا فِى مُحْكَماتِهِ وَ لا تَت
َّبِعُوا مُتَشابِهَهُ، فَوَاللّه ِ لَنْ يُبَيِّـنَ لَكُـمْ زَواجِـرَهُ، وَ لايُـوضِعَ لَكُـمْ عَـنْ تَفْسيرِهِ اِلاّ الَّـذى اَنَا آخِـذٌ بِيَدِهِ. ; 🌿پيامبراكرم صلي الله عليه و آله روز عيد غدير فرمودند:  على عليه السلام تفسير كتاب خدا، و دعوت كننده به سوى خداست، آگاه باشيد كه حلال و حرام بيش از آنست كه من معرفى و به آنها امر و نهى كنم و بشمارم. پس دستور داشتم كه از شما عهد و پيمان بگيرم كه آنچه را در مورد على اميرمؤمنان، و پيشوايان بعد او از طرف خداوند بزرگ آوردم، بپذيريد. اى مردم! انديشه كنيد و آيات الهى را بفهميد، در محكمات آن دقت كنيد و متشابهات آن را دنبال نكنيد. به خدا قسم هرگز كسى نداهاى قرآن را نمى تواند بيان كند و تفسير آن را روشن كند، جز آن كسى كه من دست او را گرفته ام (و او را معرفى كردم).; 📗وسايل الشيعه: 18، 142، ح 43. امام علی(ع) فرمود: در روز غدیر، خدای را بر آنچه به شما ارزانی داشته نعمت ولایت شکر کنید. (بحارالانوار، ج ، ص 95) 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 خدایا مارا علوی زنده بدار 🌸 علوی بمیران وصل الله محمد واله الاطهار🌺 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹بسم رب الشهداء و الصدیقین🌹 📣شناسنامه ائمه اطهار (ع) ✅قسمت7⃣ 🌹امام موسے ڪاظم (ع)🌹 ➖➖➖➖➖➖➖➖ ☑️نام:موسی ڪاظم ☑️ڪنیه:"ابوالحسن" و "ابو ابراهیم" بود، ولے به "ابو علی" هم شهرت داشته اند. ☑️القاب:باب الحوائج،عالم،صالح،ڪاظم،صابر،امین. ☑️نام پدر:جعفر صادق ☑️نام مادر:حمیده مصفاه ☑️تاریخ ولادت: دو روایت نقل شده: ▪️۲۰ ذے الحجه سال ۱۲۸ هجرے قمری ▪️۷ صفر سال ۱۲۸ هجرے قمری ☑️محل ولادت:مدینه ☑️مدت امامت:۳۵سال ☑️طول عمر:۵۵ سال ☑️فرزندان:۱۸ پسر و ۱۹ دختر ☑️علت شهادت:خرماى زهرآلود/ هارون توسط یحیى برمكى سندى ☑️تاریخ شهادت:۲۵ رجب سال ۱۸۳ هجرى، ☑️قاتل: سندى بن شاهك به دستور هارون ‏الرشید  ☑️محل دفن:ڪاظمین ✍🏻قسمتی از شرح حال: ✅تارےخ طبرے ولادت ایشان را در ۲۰ ذی‌الحجه و تاریخ طبرسے آن را در ۷ صفر دانسته است. ✅امام موسے ڪاظم (ع) پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام صادق (ع) در سال ۱۴۸ هجرے قمرے و در سن ۲۰ سالگے به درجه امامت رسیدند و به مدت ۳۵ سال امامت را در دست داشتند.  ✅نام امام (ع) «موسی» است ڪه به جهت ڪثرت حلم، فرو خوردن خشم و صبر بر مشقات و آلام زمانه، به «ڪاظم» و به جهت ڪثرت زهد و عبادت، به «عبد صالح» مشهور شدند. ✅آن حضرت، به تصدیق همه مورخان به زهد و عبادت بسیار معروف بوده است. ڪنےه آن حضرت (ع) هم "ابوالحسن" و "ابو ابراهیم" بود، ولے به "ابو علی" هم شهرت داشته اند. 💥یکی از مهم ترین القاب امام موسے بن جعفر (ع)، لقب "باب الحوائج" است. 🔳امام موسے ڪاظم (ع) در سخاوت و بخشندگے نیز مانند نیاڪان بزرگوار خود، زبانزد خاص و عام بودند. ☑️دورانى كه امام كاظم (ع) در آن زندگى مى‌ كرد، مصادف با نخستين مرحله استبداد و ستمگرى حكّام عباسى بود. ☑️اين اعمال فشار از زمان امام صادق(ع) آغاز شد و تا زمان امام رضا(ع) كه دوره خلافت مأمون بود با شدّت هر چه تمام تر ادامه يافت؛ ☑️مردم در زمان مأمون اندكى احساس امنيت سياسى كردند، ولى ديرى نپاييد كه دستگاه خلافت بدرفتارى و اعمال فشار بر مردم را دوباره از سر گرفت. ☑️فشار سياسى عباسيان در دوره‌اى آغاز شد كه پيش از آن امام باقر و صادق(ع) با تربيت شاگردان فراوان، بنيه علمى و حديثى شيعه را تقويت كرده بودند و جنبشى عظيم در ميان شيعه پديد آورده بودند. ⤴️رسالت امام موسے ڪاظم (ع) آن بود تا در اين حركت علمى، توازن و تعادل فكرى را ميان شيعيان برقرار كنند. 🔵تعداد فرزندان امام موسے بن جعفر (ع) را ۳۷ تن شامل ۱۸ پسر و ۱۹ دختر ذڪر ڪرده اند ڪه ارشد آن‌ها حضرت امام علے بن موسے الرضا (ع) وصے و امام بعد از آن بزرگوار (ع) بوده است. ⤴️حضرت فاطمه معصومه (س) مدفون در شهر مقدس قم، حضرت احمد بن موسے (مشهور به شاهچراغ) و حضرت محمد بن موسے (ع) مدفون در شیراز و حضرت حمزه بن موسے (ع) مدفون در شهر رے هم از فرزندان آن امام (ع) هستند. ☑️ساےر اولاد امام نیز هر یک مشعلدار علم و تقوا در زمان خود بودند ڪه برخے از آن بزرگواران نیز در گوشه و ڪنار ایران و ڪشور‌هاے اسلامے پراڪنده و پس از وفات، در همان جا مدفون شدند. ▪️امام ڪاظم(ع)، در طول دوران امامتش چندین بار از سوے خلفاے عباسے احضار و زندانے شد. نخستین‌بار در زمان خلافت مهدے عباسے ، امام را به دستور خلیفه از مدینه به بغداد منتقل ڪردند. هارون نیز دو بار امام را زندانے ڪرد. ▪️امام ڪاظم(ع) سال‌هاے پایانے عمر خود را در زندان‌هاے فضل بن یحیے و سندے بن شاهک گذراند. 🔶امام موسے ڪاظم (ع)،سى و هفت فرزند پسر و دختر داشتند: امام رضا (ع)، ابراهيم، عباس، قاسم، اسماعيل، جعفر، هرون، حسن، احمد، محمد، حمزه، عبداللَّه، اسحق، عبيداللَّه، زيد، حسن، فضل، حسين، سليمان، فاطمه كبرى، فاطمه صغرى، رقيه، حكيمه، ام ابيها، رقيه صغرى، ام جعفر، لبابه، زينب، خديجه، عليه، آمنه، حسنه، بريهه، عايشه، ام سلمه، ميمونه، ام كلثوم. 🛑گفتگوهای امام موسی(ع)با عالمان ادیان دیگر نیز معمولا در پاسخ به پرسش‌هاے آنان صورت گرفته ڪه در پایان به گرویدن آنان به اسلام انجامیده است. ➖امام موسے بن جعفر (ع) سرانجام در ۲۵ رجب المرجب سال ۱۸۳ هجرے قمرے و در سن ۵۵ سالگے، به دستور هارون الرشید و به دست مردے ستمڪار به نام سندے بن شاهک (با خرماى زهر آلود) در زندان بغداد مسموم شد و به شهادت رسید. 🛑پیکر موسے بن جعفر (ع) را در منطقه شونیزیه در مقبره خانوادگے منصور ڪه به مقابر قریش شهرت داشت، دفن ڪردند. مدفن ایشان به حرم ڪاظمین مشهور است. ▪️گفته شده دلیل عباسیان براے این‌ڪه بدن امام را در این مقبره دفن ڪردند، ترس از آن بود ڪه مبادا مڪان دفن او محل تجمع و حضور شیعیان شود. ⚠️حدیث: ✅امام ڪاظم (ع)می فرمایند:از ما نيست كسى كه هر روز اعمال خود را محاسبه نكند تا اگر نيكى كرده از خدا بخواهد بيشتر نيكى كند و خدا را بر آن سپاس گويد و اگر بدى كرده از خدا آمرزش بخواهد و توبه نمايد. 📗الاختصاص، ص ۲۶