💠🔹امام عليه السلام در اين كلام نورانى به اهميت قناعت و حُسن خلق اشاره مىكند، مىفرمايد: «مُلك قناعت براى انسان كافى است و حُسن خلق به عنوان نعمت»؛ (كَفَى بِالْقَنَاعَةِ مُلْكاً، وَ بِحُسْنِ الْخُلُقِ نَعِيماً) . سپس مرحوم سيد رضى مىافزايد: «از امام عليه السلام از تفسير آيۀ «فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيٰاةً طَيِّبَةً» سؤال كردند فرمود: «منظور از حيات طيبه قناعت است»؛ (وَ سُئِلَ عليه السلام عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَى فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيٰاةً طَيِّبَةً فَقَالَ هِيَ الْقَنَاعَةُ) . امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به دو نكتۀ مهم به زبان كنايه اشاره كرده است: نخست مُلك قناعت را براى انسان كافى مىداند، زيرا كسى كه به حد اقل زندگى قانع شود نه نيازى به خلق روزگار دارد و نه محتاج به حاجتبردن نزد اين و آن، آرامشى بر وجود او حكمفرماست و لذتى را كه او از زندگى توأم با قناعت خود مىبرد هيچ سلطانى از مملكت وسيع و گستردۀ خود نخواهد برد
#حکمت_229
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام نورانى به اهميت قناعت و حُسن خلق اشاره مىكند، مىفرمايد: «مُلك قناع
💠🔹 و به گفتۀ شاعر: مُلك آزادگى و گنج قناعت گنجى است كه به شمشير ميسر نشود سلطان را تعبير به «مُلك» (مملكت و كشور) اشاره به اهميت فوقالعادۀ قناعت است كه گويى زندگى قانعانه معادل حكمرانى بر كشورى پهناور است. همين معنا در ذيل گفتار حكيمانۀ 57 به تعبير ديگرى گذشت، آنجا كه فرمود: «الْقَنَاعَةُ مَالٌ لَا يَنْفَدُ ؛ قناعت مالى است كه پايان نمىپذيرد» در خطبۀ قاصعه و موارد ديگر نيز كلامى از امام عليه السلام در فضيلت قناعت ذكر شده است. در حديث پرمعنايى از امام صادق عليه السلام در كتاب كافى آمده است: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَصَّ الْأَنْبِيَاءَ بِمَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ فَمَنْ كَانَتْ فِيهِ فَلْيَحْمَدِ اللَّهَ عَلَى ذَلِكَ وَ مَنْ لَمْ تَكُنْ فِيهِ فَلْيَتَضَرَّعْ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لْيَسْأَلْهُ إِيَّاهَا ؛ خداى متعال پيامبر خود را به فضايل اخلاقى اختصاص داده است. كسى كه آن فضايل را داشته باشد خدا را به سبب آن شكر گويد و كسى كه نداشته باشد از پيشگاه خداوند متعال آن را تقاضا كند»
#حکمت_229
🔶 @Nahj_Et
ایتا.jpg
48.8K
ایتا جهانی شد!
پیامرسان ایرانی ایتا از امروز با انتشار قابلیتی جدید بر بستر سرویس خود این امکان را فراهم کرد که کاربران از هر نقطهای در جهان امکان مشاهدۀ پیامهای کانالهای عمومی این سرویس را داشته باشند
به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا؛ پیامرسان ایرانی ایتا از امروز با انتشار قابلیتی جدید بر بستر سرویس خود این امکان را فراهم کرد که کاربران از هر نقطهای در جهان امکان مشاهدۀ پیامهای کانالهای عمومی این سرویس را داشته باشند.
براساس اخبار منتشر شده از این پس مطالب «کانالهای عمومی ایتا» بر بستر وب برای همه کاربران اینترنت در سطح دنیا قابل مشاهده خواهد بودبرای استفاده از این ویژگی، میتوانید آدرس هر کانال عمومی در ایتا را با الگویی مشابه لینک زیر در یکی از مرورگرهای اینترنت وارد کرده تا "بدون نیاز به ثبت نام یا ورود به حساب ایتا"، محتویات کانال خود را ضمن استفاده از روش ذیل مشاهده کنند:
https://eitaa.com/eitaa
May 11
💠اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى مَا تَأْخُذُ وَ تُعْطِي، وَ عَلَى مَا تُعَافِي وَ تَبْتَلِي، حَمْداً يَكُونُ أَرْضَى الْحَمْدِ لَكَ وَ أَحَبَّ الْحَمْدِ إِلَيْكَ وَ أَفْضَلَ الْحَمْدِ عِنْدَكَ، حَمْداً يَمْلَأُ مَا خَلَقْتَ وَ يَبْلُغُ مَا أَرَدْتَ، حَمْداً لَا يُحْجَبُ عَنْكَ وَ لَا يُقْصَرُ دُونَكَ، حَمْداً لَا يَنْقَطِعُ عَدَدُهُ وَ لَا يَفْنَى مَدَدُهُ.
🔹اى خداوند، سپاس باد تو را، چه آن گاه كه مى ستانى و چه آن گاه كه عطا مى فرمايى. يا آن گاه كه عافيت مى بخشى يا به بلا مبتلا مى سازى. ستايشى كه پسنديده ترين ستايشهاست و محبوبترين آنها و برترين آنهاست در نزد تو. ستايشى كه سراسر عالم وجود را پر كند و به آن پايه كه خواسته اى برسد. ستايشى كه از تو پوشيده نماند و در رسيدن به آستان جلال تو كوتاه نيايد. ستايشى كه شمار آن منقطع نگردد و افزون شدنش پايان نپذيرد.
#خطبه_160
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به يكى از طرق تحصيل غنا اشاره كرده مىفرمايد: «با كسى كه روزى به او روى آورده شريك شويد كه براى بىنياز شدن مؤثرتر و جهت روى آوردن بهرهمندى مناسبتر است»؛ (شَارِكُوا الَّذِي قَدْ أَقْبَلَ عَلَيْهِ الرِّزْقُ، فَإِنَّهُ أَخْلَقُ لِلْغِنَىٰ، وَ أَجْدَرُ بِإِقْبَالِ الْحَظِّ عَلَيْهِ) . بعضى از مفسران، اين كلام حكيمانه را بر حقيقت داشتن بخت و اقبال حمل كرده و گفتهاند: چيز مرموزى به نام بخت و اقبال وجود دارد كه در بعضى هست و در برخى نيست. آنها كه داراى بخت خوب و شانس و طالعاند به هر كجا روى آورند با موفقيت روبرو مىشوند، درها به رويشان گشوده و گرهها باز مىشود و مشكلات حل مىگردد و موانع برطرف مىشود
#حکمت_230
🔶 @Nahj_Et
202030_1902181435.mp3
3.8M
🔹 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🔸 وَ قَالَ (عليه السلام): رَسُولُكَ تَرْجُمَانُ عَقْلِكَ ، وَ كِتَابُكَ أَبْلَغُ مَا يَنْطِقُ عَنْكَ
💎 ارسال پیام :
و درود خدا بر او فرمود: فرستاده تو بیانگر میزان عقل تو، و نامه تو گویاترین سخنگوی تو است.
#حکمت_301
🔶 @Nahj_Et
🥜 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🌰 وَ قَالَ (عليه السلام): وَ قَدْ مَرَّ بِقَتْلَي الْخَوَارِجِ يَوْمَ النَّهْرَوَانِ بُؤْساً لَكُمْ لَقَدْ ضَرَّكُمْ مَنْ غَرَّكُمْ فَقِيلَ لَهُ مَنْ غَرَّهُمْ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ
🏵 ذم و نکوهش خوارج:
و درود خدا بر او فرمود: (در جنگ نهروان هنگامی كه از كنار كشتگان خوارج می گذشت فرمود:) بدا به حال شما! آنكه شما را فریب داد به شما زیان رساند.
#حکمت_323
🔶 @Nahj_Et
💠🔹گويى زندگى را نوعى بختآزمايى پنداشتهاند كه عدهاى بدون هيچ دليل منطقى پيروزىهاى مهمى پيدا مىكنند و عدهاى باز بدون هيچ دليلى محروم مىشوند. همانگونه كه در بعضى از شروح نهج البلاغه آمده كه بعضى گفتهاند: بخت به منزلۀ مردى نابينا و گنگ و كر است كه در برابر او مقدارى جواهرات و سنگريزه باشد و او با هر دو دستش بىحساب آنها را به سوى حاضران پرت كند، گروهى بىدليل جواهرات را به چنگ مىآورند و گروه ديگرى سنگريزهها را. در حالى كه اين سخن صحيح به نظر نمىرسد. درست است گاهى پارهاى از تصادفها سبب پيشرفت بعضى از اشخاص نالايق و عقبماندگى برخى از افراد لايق مىشود؛ ولى اينها را بايد استثنايى دانست. اساس پيشرفت بر تلاش و كار و مديريت و نظم و تدبير است.
#حکمت_230
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹گويى زندگى را نوعى بختآزمايى پنداشتهاند كه عدهاى بدون هيچ دليل منطقى پيروزىهاى مهمى پيدا مى
💠🔹ممكن است بعضى عوامل موفقيت و پيروزى اشخاص بر ما روشن نباشد ولى به يقين آنها كه موفقيت بيشترى در امور اقتصادى، فرهنگى، سياسى و نظامى و مانند آن را پيدا مىكنند داراى امتيازاتى هستند كه ديگران ندارند؛ خواه اين امتيازات براى ما روشن شده باشد يا نه و اينكه امام عليه السلام مىفرمايد: با كسانى كه روزى به سوى آنها روى آورده شريك شويد، ممكن است اشاره به همين عوامل موفقيت و بهرهگرفتن از مديريت و لياقتهاى آنها باشد و به اين ترتيب مسئلۀ اقبال و شانس از جنبۀ خرافى بيرون مىآيد و به صورت مستدل و منطقى خودنمايى خواهد كرد
#حکمت_230
🔶 @Nahj_Et