💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به يكى از طرق تحصيل غنا اشاره كرده مىفرمايد: «با كسى كه روزى به او روى آورده شريك شويد كه براى بىنياز شدن مؤثرتر و جهت روى آوردن بهرهمندى مناسبتر است»؛ (شَارِكُوا الَّذِي قَدْ أَقْبَلَ عَلَيْهِ الرِّزْقُ، فَإِنَّهُ أَخْلَقُ لِلْغِنَىٰ، وَ أَجْدَرُ بِإِقْبَالِ الْحَظِّ عَلَيْهِ) . بعضى از مفسران، اين كلام حكيمانه را بر حقيقت داشتن بخت و اقبال حمل كرده و گفتهاند: چيز مرموزى به نام بخت و اقبال وجود دارد كه در بعضى هست و در برخى نيست. آنها كه داراى بخت خوب و شانس و طالعاند به هر كجا روى آورند با موفقيت روبرو مىشوند، درها به رويشان گشوده و گرهها باز مىشود و مشكلات حل مىگردد و موانع برطرف مىشود
#حکمت_230
🔶 @Nahj_Et
202030_1902181435.mp3
3.8M
🔹 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🔸 وَ قَالَ (عليه السلام): رَسُولُكَ تَرْجُمَانُ عَقْلِكَ ، وَ كِتَابُكَ أَبْلَغُ مَا يَنْطِقُ عَنْكَ
💎 ارسال پیام :
و درود خدا بر او فرمود: فرستاده تو بیانگر میزان عقل تو، و نامه تو گویاترین سخنگوی تو است.
#حکمت_301
🔶 @Nahj_Et
🥜 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🌰 وَ قَالَ (عليه السلام): وَ قَدْ مَرَّ بِقَتْلَي الْخَوَارِجِ يَوْمَ النَّهْرَوَانِ بُؤْساً لَكُمْ لَقَدْ ضَرَّكُمْ مَنْ غَرَّكُمْ فَقِيلَ لَهُ مَنْ غَرَّهُمْ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ
🏵 ذم و نکوهش خوارج:
و درود خدا بر او فرمود: (در جنگ نهروان هنگامی كه از كنار كشتگان خوارج می گذشت فرمود:) بدا به حال شما! آنكه شما را فریب داد به شما زیان رساند.
#حکمت_323
🔶 @Nahj_Et
💠🔹گويى زندگى را نوعى بختآزمايى پنداشتهاند كه عدهاى بدون هيچ دليل منطقى پيروزىهاى مهمى پيدا مىكنند و عدهاى باز بدون هيچ دليلى محروم مىشوند. همانگونه كه در بعضى از شروح نهج البلاغه آمده كه بعضى گفتهاند: بخت به منزلۀ مردى نابينا و گنگ و كر است كه در برابر او مقدارى جواهرات و سنگريزه باشد و او با هر دو دستش بىحساب آنها را به سوى حاضران پرت كند، گروهى بىدليل جواهرات را به چنگ مىآورند و گروه ديگرى سنگريزهها را. در حالى كه اين سخن صحيح به نظر نمىرسد. درست است گاهى پارهاى از تصادفها سبب پيشرفت بعضى از اشخاص نالايق و عقبماندگى برخى از افراد لايق مىشود؛ ولى اينها را بايد استثنايى دانست. اساس پيشرفت بر تلاش و كار و مديريت و نظم و تدبير است.
#حکمت_230
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹گويى زندگى را نوعى بختآزمايى پنداشتهاند كه عدهاى بدون هيچ دليل منطقى پيروزىهاى مهمى پيدا مى
💠🔹ممكن است بعضى عوامل موفقيت و پيروزى اشخاص بر ما روشن نباشد ولى به يقين آنها كه موفقيت بيشترى در امور اقتصادى، فرهنگى، سياسى و نظامى و مانند آن را پيدا مىكنند داراى امتيازاتى هستند كه ديگران ندارند؛ خواه اين امتيازات براى ما روشن شده باشد يا نه و اينكه امام عليه السلام مىفرمايد: با كسانى كه روزى به سوى آنها روى آورده شريك شويد، ممكن است اشاره به همين عوامل موفقيت و بهرهگرفتن از مديريت و لياقتهاى آنها باشد و به اين ترتيب مسئلۀ اقبال و شانس از جنبۀ خرافى بيرون مىآيد و به صورت مستدل و منطقى خودنمايى خواهد كرد
#حکمت_230
🔶 @Nahj_Et
💠آگاهی و مظلومیت امام (ع)
🔹به خدا سوگند! از آگاهی لازمی برخوردارم و هرگز غافلگیر نمی شوم، كه دشمنان ناگهان مرا محاصره كنند و با نیرنگ دستگیرم نمایند، من همواره با یاری انسان حق طلب، بر سر آن می كوبم كه از حق روی گردان است، و با یاری فرمانبر مطیع، نافرمان اهل تردید را در هم می كوبم، تا آن روز كه دوران زندگانی من به سر آید پس، سوگند به خدا، من همواره از حق خویش محروم ماندم، و از هنگام وفات پیامبر (ص) تا امروز حق مرا از من باز داشتند و به دیگری اختصاص دادند.
#خطبه_6
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار پربارش به تفسير آيۀ 90 سورۀ «نحل»: «إِنَّ اَللّٰهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ اَلْإِحْسٰانِ» اشاره كرده مىفرمايد: «عدالت همان رعايت انصاف (و پرداختن حق مردم) و احسان به معناى نيكى بيشتر (از حد انصاف) است»؛ (فِي قَوْلِهِ تَعَالَى: «إِنَّ اَللّٰهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ اَلْإِحْسٰانِ» الْعَدْلُ الْإِنْصَافُ، وَ الْإِحْسَانُ التَّفَضُّلُ) . خداوند در اين آيۀ شريفه به سه چيز امر و از سه چيز نهى كرده است، مىفرمايد: «خداوند به عدل و احسان و كمك به خويشاوندان فرمان و از فحشا و منكر و ستم نهى مىكند» و در پايان آيه مىافزايد: «خداوند به شما اندرز مىدهد تا متذكر شويد»؛ «إِنَّ اَللّٰهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ اَلْإِحْسٰانِ وَ إِيتٰاءِ ذِي اَلْقُرْبىٰ وَ يَنْهىٰ عَنِ اَلْفَحْشٰاءِ وَ اَلْمُنْكَرِ وَ اَلْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ». اين آيه دربرگيرندۀ يكى از جامعترين برنامههاى اجتماعى بشر است كه هر گاه جامۀ عمل به خود بپوشد، امنيت و آرامش بر او حكمفرما مىشود.
#حکمت_231
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار پربارش به تفسير آيۀ 90 سورۀ «نحل»: «إِنَّ اَللّٰهَ يَأْمُرُ بِال
💠🔹در اينكه ميان عدل و احسان چه تفاوتى است مفسران احتمالات فراوانى ذكر كرده بعضى گفتهاند: عدل اداى واجبات و احسان انجام مستحبات است برخى ديگر عدل را توحيد و احسان را اداى واجبات مىدانند و عدّهاى عدالت را به معناى هماهنگى ظاهر و باطن و احسان را به معناى برترى باطن نسبت به ظاهر دانستهاند. اين تفسير نيز از سوى گروهى عنوان شده كه عدالت مربوط به جنبههاى عملى و احسان مربوط به جنبههاى گفتارى است. ولى از همۀ اين تفسيرها بهتر همان است كه در كلام امام عليه السلام آمده كه عدل را به معناى انصاف تفسير فرموده، زيرا رعايت انصاف آن است كه حق كسى را به او بپردازند (و به نظر مىرسد كه اين واژه از مادۀ «نصف» گرفته شده زيرا هرگاه انسان در حقوق مشترك آن را تنصيف كند رعايت عدالت را به طور كامل كرده است). سپس اين واژه به معناى هرگونه عدالت آمده است. «احسان» همان گونه كه از مفهوم آن استفاده مىشود، نيكى كردن به ديگران است و اين نيكى همان تفضل است كه امام عليه السلام در كلام بالا فرموده است
#حکمت_231
🔶 @Nahj_Et
💠تلاش در هدایت دشمن
🔹شما را از این می ترسانم! مبادا صبح كنید در حالی كه جنازه های شما در اطراف رود نهروان و زمینهای پست و بلند آن افتاده باشد، بدون آن كه برهان روشنی از پروردگار، و حجت و دلیل قاطعی داشته باشید، از خانه ها آواره گشته و به دام قضا گرفتار شدید. من شما را از این حكمیت نهی كردم ولی با سرسختی مخالفت نمودید، تا به دلخواه شما كشانده شدم. شما ای سبكسران، و بیخردان، ای ناكسان و بی پدران، من كه این فاجعه را ببار نیاوردم و هرگز زیان شما را نخواستم (زیرا امام همواره با حكمیت مخالف بود)
#خطبه_36
🔶 @Nahj_Et
💠فضائل اهل بیت پیامبر (ص)
🔹خاندان پیامبر (ص) مایه حیات و زنده بودن دانش، و نابودی جهل می باشند، بردباریشان شما را از دانش آنها خبر می دهد، و ظاهرشان از صفای باطن، و سكوتشان از حكمتهای گفتارشان باخبر می سازد، هرگز با حق مخالفت نمی كنند، و در آن اختلاف ندارند. آنها ستونهای استوار اسلام، و پناهگاه مردم می باشند، حق به وسیله آنها به جایگاه خویش باز گردید، و باطل از جای خویش رانده و نابود، و زبان باطل از ریشه كنده شد، اهل بیت پیامبر (ص) دین را چنانكه سزاوار بود، دانستند و آموختند و بدان عمل كردند، نه تنها شنیدند و نقل نمودند، زیرا راویان دانش بسیار، اما حفظ كنندگان و عمل كنندگان به آن اندكند.
#خطبه_239
🔶 @Nahj_Et