تو اربعین تازه میفهمی این احادیث
اصحاب آخرالزمانی آقا امام زمان ینی چی؟
اونجایی که میگه اصحاب امام زمان
مدام قربون صدقه هم میرن
برا همدیگه خدمت میکنن و هر کس
خادم دیگری است.. اونجایی که میگه
همه اصحاب، عاشقانه مال و جان خودش
رو برای دیگر اصحاب قرار میده💔
💠 @Nahjolbalaghaa
🌷دویست و هشتاد و ششمین کلمات قصار حضرت امیر در نهج البلاغه🌷
ایشان به اشعث ابن قیس که پسرش را از دست داده بود فرموده اند:
ای اشعث اگر بر (مرگ) پسرت اندوهناک باشی خویشی شایسته است که افسرده شوی (اندوه تو در مرگ فرزندت بیجا نیست) و اگر شکیبا باشی پیش خدا هر مصیبت و اندوهی را جانشینی است (و جبران می فرماید).
ای اشعث، اگر صبر کنی قضاء و قدر بر تو جاری می گردد و تو اجر و مزد می یابی، و اگر بی تابی نمائی حکم الهی بر تو جاری می شود در حالیکه گناه کرده ای.
ای اشعث پسرت (هنگام به دنیا آمدن) تو را شاد نمود در حالیکه (برای تو) بلاء و گرفتاری بود، و (با مُردنش) تو را اندوهگین ساخت در حالیکه (بواسطهء مصیبت وارده برای تو) پاداش و رحمت بود (پس سزاوار است که در اندوه او شکیبا باشی).
/دویست و هشتاد و هفتمین حکمت
#نهجالبلاغه
💠 @Nahjolbalaghaa
••🍃💔••
آقا جان تمام این سالها که درس خواندیم :📚
💔دبیر ریاضی به ما نگفت که حد غربت تو وقتی شیعیانت به گناه نزدیک می شوند بی نهایت است!
💔دبیر شیمی نگفت که اگر عشق و ایمان و معرفت با هم ترکیب شوند شرایط ظهور تو مهیا می شود...!
💔دبیر زیست نگفت که این صدای تپش قلب نیست... صدای بی قراری دل برای مهدیست..!
💔دبیر فیزیک نگفت که محور گردش عالم خال گونه توست..جاذبه ی زمین به همان سمتیست که تو هستی...!
💔دبیر ادبیات از عشق مجنون به لیلی,از غیرت فرهاد نسبت به شیرین گفت اما از عشق شیعه به مهدی, از غیرتش به زهرا(س) نگفت..!
💔دبیر تاریخ نگفت که اماممان امسال سال چندم غربتش است؟!نگفت غربت اهل بیت علی(ع) از کی شروع شد و تا کی ادامه دارد..
💔دبیر دینی فقط گفت که انتظار فرج از بهترین اعمال است
اما نگفت که انتظار فرج یعنی گناه نکنیم و یعنی گناه نکردن از بهترین اعمال است!
💔دبیر عربی به ما یاد داد که مهدی اسم خاصی است که تنوین پذیر است!اما نگفت که مهدی خاص ترین اسم خاص است که تمام غربت و تنهایی را پذیرا شده است...
فدای غربتت شوم مهدی جان...
#امام_زمان
💠 @Nahjolbalaghaa
🌷 امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) :
👌 هر گاه كسی به نماز می ايستد ، شيطان حسودانه به او می نگرد. زيرا كه می بيند رحمتِ خداوند او را فراگرفته است.
📚 بحارالانوار ، ج۸۲ ص۲۰۷
💠 @Nahjolbalaghaa
نهج البلاغه
حکمت 209 - خبر از ظهور حضرت مهدى عليه السلام
وَ قَالَ عليهالسلام لَتَعْطِفَنَّ اَلدُّنْيَا عَلَيْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا عَطْفَ اَلضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا وَ تَلاَ عَقِيبَ ذَلِكَ وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى اَلَّذِينَ اُسْتُضْعِفُوا فِي اَلْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ اَلْوٰارِثِينَ
و درود خدا بر او، فرمود: دنيا پس از سركشى، به ما روى مىكند، چونان شتر مادّۀ بد خو كه به بچه خود مهربان گردد. (سپس اين آيه را خواند) «و اراده كرديم كه بر مستضعفين زمين، منّت گذارده آنان را امامان و وارثان حكومتها گردانيم
#نهجالبلاغه
💠 @Nahjolbalaghaa
نهج البلاغه
نهج البلاغه حکمت 209 - خبر از ظهور حضرت مهدى عليه السلام وَ قَالَ عليهالسلام لَتَعْطِفَنَّ اَلدّ
شرح حکمت 👇👇
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود خبر مسرتبخشى از آيندۀ اهل بيت و پيروان مكتب آنها مىدهد و مىفرمايد: «دنيا همچون شتر بدخويى است كه بعد از چموشى به ما روى مىآورد و همچون شترى است كه دوشندۀ شير را گاز مىگيرد تا شير را براى فرزندش نگهدارى كند. سپس امام آيۀ 5 سورۀ «قصص» را تلاوت فرمود: ما مىخواهيم بر مستضعفان زمين منت گذاريم و آنها را پيشوايان و وارثان آن قرار دهيم»؛ (لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْيَا عَلَيْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا، وَ تَلَا عَقِيبَ ذَلِكَ: « وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوٰارِثِينَ ») . «شِماس» (بر وزن كتاب) معناى مصدرى دارد و در اصل به معناى سركشى و چموشى حيوان است، سپس در مورد انسانهاى سركش و عصيانگر نيز به كار رفته است و شَماس (بر وزن تماس) معناى وصفى آن است و به حيوان سركش و انسان عصيانگر گفته مىشود. «عطف» (بر وزن فتح) به معناى تمايل پيدا كردن يا مايل ساختن به چيزى است. اين واژه گاهى به صورت متعدى به كار مىرود كه به معنى مايل ساختن است و زمانى با «إلى» متعدى مىشود كه به معنى مايل شدن به چيزى است و هنگامى با «على» متعدى مىشود كه به معنى بازگشت به چيزى است و گاه با «عن» كه به معنى انصراف از چيزى است. «ضروس» از مادّۀ «ضَرْس» (بر وزن ترس) به معناى دندان گذاردن بر چيزى و فشار دادن است و «ضروس» به شتر كج خلقى مىگويند كه افراد را گاز مىگيرد. مفهوم جمله اين است: همانگونه كه شتر شيرده از دوشيدن شير خود ممانعت مىكند مبادا گرفتار كمبود شير براى بچهاش گردد و افرادى را كه به سراغ دوشيدن شير مىروند گاز مىگيرد همچنين در آينده دنيا به سوى ما باز مىگردد و به قدرت پروردگار، مخالفان ما سركوب مىشوند و حكومت به دست صالحان مىافتد، همانگونه كه قرآن مجيد وعده داده است
*🌳 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام:*
🍃 وَ قَالَ (عليه السلام): مَا الْمُبْتَلَي الَّذِي قَدِ اشْتَدَّ بِهِ الْبَلَاءُ بِأَحْوَجَ إِلَي الدُّعَاءِ الَّذِي لَا يَأْمَنُ الْبَلَاءَ
*🌿 ترغیب به خواندن دعا :*
و درود خدا بر او فرمود: آن كس كه به شدت گرفتار بلایی است نیازش به دعا بیشتر از دیگری نیست كه از بلا در امان نمی باشد.
*📚 #نهج_البلاغه ، #حکمت ۳۰۲
°•کپی با ذکر #صلوات آزاد است•°
کانال 📚 نــَهْـ ْـج البَلاغه 📚
💠 @Nahjolbalaghaa
*💐 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام : *
🍋 وَ قَالَ (عليه السلام): إِذَا ازْدَحَمَ الْجَوَابُ خَفِيَ الصَّوَابُ
*🍎 زیان چند پاسخ به یک سوال :*
و درود خدا بر او فرمود: هرگاه پاسخها همانند و زیاد باشد، پاسخ درست پنهان گردد.
*📚 #نهج_البلاغه ، #حکمت ۲۴۳
°•کپی با ذکر #صلوات آزاد است•°
کانال 📚 نــَهْـ ْـج البَلاغه 📚
💠 @Nahjolbalaghaa
*1- گریه نکردن از سختی دل است.*
*2-سختی دل از گناه زیاد است.*
*3-گناه زیاد از آرزوهای زیاد است.*
*4-آرزوی زیاد از فراموشی مرگ است.*
*5-فراموشی مرگ از محبت به مال دنیاست.*
*6- محبت به مال دنیا سرآغاز همه خطاهاست*
*1.مردم را با لقب صدا نکنید.*
*2.روزانه از خدا معذرت خواهی کنید.*
*3.خدا را همیشه ناظر خود ببینید.*
*4.لذت گناه را فانی و رنج آن را طولانی بدانید.*
*5.بدون تحقیق قضاوت نکنید.*
*6.اجازه ندهید نزد شما از کسی غیبت شود.*
*7.صدقه دهید،چشم به جیب مردم ندوزید.*
*8.شجاع باشید،مرگ یکبار به سراغتان می آید.*
*9.سعی کنید بعد از خود،نام نیک بجای بگذارید.*
*10.دین را زیاد سخت نگیرید.*
*11.با علما و دانشمندان با عمل ارتباط برقرار کنید.*
*12.انتقادپذیر باشید.*
*13.مکار و حیله گر نباشید.*
*14.حامی مستضعفان باشید.*
*15.اگر میدانید کسی به شما وام نمیدهد،از او تقاضا نکنید.*
*16.نیکوکار بمیرید.*
*17.خود را نماینده خدا در امر دین بدانید.*
*18.فحّاش و بذله گو نباشید.*
*19.بیشتر از طاقت خود عبادت نکنید.*
*20.رحم دل باشید.*
*21.با قرآن آشنا شوید.*
*22.تا میتوانید بدنبال حل گره مردم باشید.*
*( نهج البلاغه )*
💠 @Nahjolbalaghaa
نهج البلاغه
حکمت 209 - خبر از ظهور حضرت مهدى عليه السلام
وَ قَالَ عليهالسلام لَتَعْطِفَنَّ اَلدُّنْيَا عَلَيْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا عَطْفَ اَلضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا وَ تَلاَ عَقِيبَ ذَلِكَ وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى اَلَّذِينَ اُسْتُضْعِفُوا فِي اَلْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ اَلْوٰارِثِينَ
و درود خدا بر او، فرمود: دنيا پس از سركشى، به ما روى مىكند، چونان شتر مادّۀ بد خو كه به بچه خود مهربان گردد. (سپس اين آيه را خواند) «و اراده كرديم كه بر مستضعفين زمين، منّت گذارده آنان را امامان و وارثان حكومتها گردانيم
#نهجالبلاغه
💠 @Nahjolbalaghaa
نهج البلاغه
نهج البلاغه حکمت 209 - خبر از ظهور حضرت مهدى عليه السلام وَ قَالَ عليهالسلام لَتَعْطِفَنَّ اَلدّ
شرح حکمت 👇
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود خبر مسرتبخشى از آيندۀ اهل بيت و پيروان مكتب آنها مىدهد و مىفرمايد: «دنيا همچون شتر بدخويى است كه بعد از چموشى به ما روى مىآورد و همچون شترى است كه دوشندۀ شير را گاز مىگيرد تا شير را براى فرزندش نگهدارى كند. سپس امام آيۀ 5 سورۀ «قصص» را تلاوت فرمود: ما مىخواهيم بر مستضعفان زمين منت گذاريم و آنها را پيشوايان و وارثان آن قرار دهيم»؛ (لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْيَا عَلَيْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا، وَ تَلَا عَقِيبَ ذَلِكَ: « وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوٰارِثِينَ ») . «شِماس» (بر وزن كتاب) معناى مصدرى دارد و در اصل به معناى سركشى و چموشى حيوان است، سپس در مورد انسانهاى سركش و عصيانگر نيز به كار رفته است و شَماس (بر وزن تماس) معناى وصفى آن است و به حيوان سركش و انسان عصيانگر گفته مىشود. «عطف» (بر وزن فتح) به معناى تمايل پيدا كردن يا مايل ساختن به چيزى است. اين واژه گاهى به صورت متعدى به كار مىرود كه به معنى مايل ساختن است و زمانى با «إلى» متعدى مىشود كه به معنى مايل شدن به چيزى است و هنگامى با «على» متعدى مىشود كه به معنى بازگشت به چيزى است و گاه با «عن» كه به معنى انصراف از چيزى است. «ضروس» از مادّۀ «ضَرْس» (بر وزن ترس) به معناى دندان گذاردن بر چيزى و فشار دادن است و «ضروس» به شتر كج خلقى مىگويند كه افراد را گاز مىگيرد. مفهوم جمله اين است: همانگونه كه شتر شيرده از دوشيدن شير خود ممانعت مىكند مبادا گرفتار كمبود شير براى بچهاش گردد و افرادى را كه به سراغ دوشيدن شير مىروند گاز مىگيرد همچنين در آينده دنيا به سوى ما باز مىگردد و به قدرت پروردگار، مخالفان ما سركوب مىشوند و حكومت به دست صالحان مىافتد، همانگونه كه قرآن مجيد وعده داده است.
#نهجالبلاغه
💠 @Nahjolbalaghaa
خیلی جالبه نه..
یه قانون هست که میگه هر چی دنبال راحتی باشی، راحتی از تو فرار میکنه.. هر چی دنبال پول باشی، پول از تو فرار میکنه.. هر چی دنبال رفاه باشی بیشتر ازت فرار میکنه.. جالبه که حدیث هم داریم دربارش که امام علی میفرمایند: «تو مراقب آخرتت باش دنیا خودش ذلیلانه پیش تو میآید»
منتهی ما باور نمیکنیم، اذیت میشیم خودمون..
#نهجالبلاغه
💠 @Nahjolbalaghaa