✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
✅🌷شنبه، سهشنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها
✅🌹یکشنبه، دوشنبه وچهارشنبه شرح 🌴حکمتها
✅☫روزانهتفسیر قرآن☫
✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️
لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783
✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیات«۳۳ تا ۳۷» 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️جالب توجه این
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیات۳۳تا۳۷
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
↩️بنابراین، جمله فوق، مخصوص آن گروه است که: خیره سرى و لجاجت را به حد اعلا رسانده، و آن چنان در استکبار و غرور و غفلت و گناه غرقند، که دیگر درهاى هدایت به روى آنها گشوده نخواهد شد، اینها هستند که: هر چند پیامبر(صلى الله علیه وآله) براى هدایت آنها بکوشد، نتیجه اى ندارد، زیرا به خاطر اعمالشان آن چنان گمراه شده اند که دیگر قابل هدایت نیستند.
طبیعى است، چنین افرادى یار و یاورى نیز نمى توانند داشته باشند زیرا هر ناصر و یاور در زمینه مناسب اقدام مى کند.
ضمناً این تعبیر، خود دلیلى بر نفى جبر است، چرا که ناصر مربوط به جائى است که جوششى از درون خود انسان باشد، و نقش او نقش کمک و یارى باشد (دقت کنید).
تعبیر به ناصِرِیْن به صورت جمع شاید اشاره به آنست که گروه مؤمنان بر عکس این گروه، نه یک یار بلکه یاران و یاوران متعدد دارند، خدا یار آنهاست، پیامبران و بندگان صالح خدا یار آنها هستند و فرشتگان رحمت نیز یاورشان محسوب مى شوند.
در سوره مؤمن آیه ۵۱ مى خوانیم: إِنّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ یَوْمَ یَقُومُ الأَشْهادُ:
ما پیامبران خویش و همچنین مؤمنان را در زندگى این جهان، و در روز قیامت، روزى که شاهدان براى شهادت قیام مى کنند یارى خواهیم کرد .
و در سوره فصلت آیه ۳٠ مى خوانیم: إِنَّ الَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اللّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ أَلاّ تَخافُوا وَ لاتَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ:
کسانى که بگویند پروردگار ما اللّه است و در راه این عقیده، استقامت به خرج دهند، فرشتگان آسمان بر آنها نازل مى شوند و مى گویند نترسید و محزون نباشید و بشارت باد بر شما، بهشتى که به آن وعده داده شده اید .
* * *
نکته ها:
۱ ـ بلاغ مبین چیست!
در آیات فوق دیدیم: وظیفه اصلى همه پیامبران بلاغ مبین است (فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ اِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبِیْنُ).
یعنى، رهبران الهى نمى توانند مخفیانه به دعوت خود ادامه دهند مگر این که: براى مدتى محدود و موقت باشد، برنامه مخفى کارى آن هم در عصر دعوت رسالت چیزى نیست که: قابل قبول و نتیجه بخش باشد، صراحت توأم با رشادت و قاطعیت، همگام با تدبیر، شرط این دعوت است.
به همین دلیل، در تاریخ همه پیامبران، مى خوانیم: آنها با این که: غالباً تنها بودند با بیانى صریح و عریان و آشکار، دعوت خود را ابراز مى داشتند، و به تمام پى آمدهاى آن تن در مى دادند.
و این چنین است راه و رسم همه رهبران راستین (اعم از پیامبران و غیر آنها) که: در اصل دعوت هرگز به اصطلاح دندان روى حرف نمى گذارند، و از سخنان دو پهلو استفاده نمى کنند، در بیان حقیقت چیزى فرو گذار نمى نمایند، و تمام عواقب این صراحت و قاطعیت را نیز به جان پذیرا هستند.
* * *
۲ ـ هر امتى رسولى دارد
در آیات فوق خواندیم: خداوند مى گوید: در میان هر امتى، رسولى مبعوث کردیم .
و به دنبال آن این سؤال پیش مى آید: اگر در هر امتى رسولى فرستاده شده باشد، باید پیامبران از تمام کشورهاى جهان برخاسته باشند، زیرا هر یک از آنها حداقل امتى هستند، در حالى که تاریخ چنین چیزى به ما نشان نمى دهد؟!
پاسخ این سؤال با توجه به یک نکته روشن مى شود و آن این که: هدف از فرستادن پیامبران این است که: دعوت الهى به گوش امتها برسد، و گرنه مى دانیم مثلاً در زمانى که پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) در مکّه یا مدینه قیام کرد، در شهرهاى دیگر حجاز پیامبرى نبود، ولى فرستادگان رسول اللّه به آن مناطق گسیل شدند و صداى پیامبر را به گوش همگان رساندند.
علاوه بر این، خود پیامبر(صلى الله علیه وآله) نامه هائى نوشت و با رسولانى به کشورهاى مختلف مانند: ایران و روم و حبشه فرستاد و پیام الهى را به آنها ابلاغ کرد.
هم اکنون ما امتى هستیم که دعوت پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) را از وراء اعصار و قرون وسیله دانشمندان که پیام آوران آن پیامبرند شنیده ایم و منظور از مبعوث ساختن رسول در هر امتى چیزى غیر از این نیست.
✔️ پایان
@Nahjolbalaghe2
#در_محضر_اهل_بیت
#امام_صادق(ع):
درسالی سرد و پر از زلزله که شرق وغرب زمین دراختلاف باشند منتظرفرج باشید!
📚(یومالخلاص،ص543،
📚بیان الائمه(ع)ج2،ص431)
⁉️عجایب آخرالزمان
⭕️ازدواج با حیوانات
✨ امام صادق (ع): آنگاه دیدی با حیوانات آمیزش و ازدواج می کنند منتظر آمدن قائم ما باشید...
🖌اکمال الدین ،ج 2،ص 650
@Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#موعظه
☝️🎥تو قبر چه خبره ؟!
🎙استاد مسعود عـــالے
هر عیبی که از دیگران دیدید ستر و پوشیده نگهدارید، تا خداوند سبحان عیب های شما را در روز محشر بپوشاند.
👥ای انسان بدان:
تو خیاط هستی و زبانت سوزن.
اگر درست بدوزی وخیاطی کنی،یک لباس زیبا وگران قیمتی درست کرده ای.
📌و اگر سوزنت به خطا رفت فقط خودت را زخمی میکنی.
☝️گناهان بشر، بین خودشان و خدایشان هست و بین تو و گناهانشان هیچ مسألهی شخصی وجود ندارد.
پس زبانت را از آن ها آزاد کن،
تا خداوند تو را از ابتلاء و عذاب برهاند
#تلنگر
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
ترجمه کتاب الغدیر🔹 ✅ قسمت: شصت 🔷واقعه غدیرخم #علامهامینی 6- ﺷﻤﺲ ﺍﻟﺪﻳﻦ، ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻤﻈﻔﺮ، ﺳﺒﻂ ﺍﺑﻦ ﺟﻮﺯﻱ
ترجمه کتاب الغدیر🔹
✅ قسمت: شصت و یک
🔷واقعه غدیرخم
#علامهامینی
14- ﺷﻤﺲ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺷﺮﺑﻴﻨﻲ ﻗﺎﻫﺮﻱ ﺷﺎﻓﻌﻲ ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 977 (ﺷﺮﺡ ﺣﺎﻝ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺝ 1 ﺹ 217 ﺫﻛﺮ ﺷﺪ) ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 4 ﺗﻔﺴﻴﺮﺵ (ﺍﻟﺴﺮﺍﺝ ﺍﻟﻤﻨﻴﺮ) ﺻﻔﺤﻪ 364 ﮔﻮﻳﺪ: ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻃﻠﺐ ﻋﺬﺍﺏ ﻧﻤﻮﺩ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﺍﺳﺖ، ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﮔﻔﺘﻪ ﻛﻪ ﺍﻭ: ﻧﻀﺮ ﺑﻦ ﺣﺮﺙ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺣﺮﺙ ﺑﻦ ﻧﻌﻤﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩ، ﻭ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺍﻣﺮ ﭼﻨﻴﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ: " ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ " ﺑﺎﻭ ﺭﺳﻴﺪ ﺑﺮ ﻧﺎﻗﻪ ﺧﻮﺩ ﺳﻮﺍﺭ ﺷﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺍﺑﻄﺢ ﺭﺳﻴﺪ، ﺷﺘﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﺑﺎﻧﻴﺪ، ﺳﭙﺲ ﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﮔﻔﺖ: ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪﺍ ﺑﻤﺎ ﺍﻣﺮ ﻛﺮﺩﻱ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻳﻜﺘﺎﺋﻲ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﺗﻮ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺩﻫﻴﻢ ﻭ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻗﺒﻮﻝ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﺍﻣﺮ ﻛﺮﺩﻱ ﻛﻪ ﭘﻨﺞ ﻧﻮﺑﺖ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﻢ ﻭ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﺰﻛﻴﻪ ﻧﻤﺎﺋﻴﻢ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻴﻢ، ﻭ ﺍﻣﺮ ﻛﺮﺩﻱ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﺳﺎﻟﻪ ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺭﺍ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺪﺍﺭﻳﻢ، ﻗﺒﻮﻝ
ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﻣﺮ ﺑﺤﺞ ﻧﻤﻮﺩﻱ ﻗﺒﻮﻝ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﺑﺎﻳﻦ ﺍﻣﻮﺭ ﺍﻛﺘﻔﺎ ﻧﻨﻤﻮﺩﻱ ﺗﺎ ﭘﺴﺮ ﻋﻢ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻣﺎ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺩﺍﺩﻱ ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﺍﺯ ﻧﺎﺣﻴﻪ ﺗﻮ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪﺍ؟ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻗﺴﻢ ﺑﺨﺪﺍﺋﻲ ﻛﻪ ﺟﺰ ﺍﻭ ﻣﻌﺒﻮﺩﻱ ﻧﻴﺴﺖ، ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﺟﺰ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪﺍ ﻧﺒﻮﺩﻩ، ﺣﺮﺙ ﺑﺮﮔﺸﺖ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻴﻜﻪ ﻣﻴﮕﻔﺖ: ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﺍ، ﺍﮔﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﺤﻤﺪ ﻣﻴﮕﻮﻳﺪ ﺣﻖ ﺍﺳﺖ، ﺑﺮ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺳﻨﮕﻲ ﺑﺒﺎﺭ ﻳﺎ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺩﺭﺩﻧﺎﻙ ﺑﺮ ﻣﺎ ﺑﺮﺳﺎﻥ، ﻗﺴﻢ ﺑﺨﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﻨﻮﺯ ﺑﻪ ﺷﺘﺮ ﺧﻮﺩ ﻧﺮﺳﻴﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺳﻨﮕﻲ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺍﻓﻜﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺪﻣﺎﻍ ﺍﻭ ﺍﺻﺎﺑﺖ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺩﺑﺮﺵ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺷﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻛﺸﺖ، ﺳﭙﺲ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ: " ﺳﺎﻝ ﺳﺎﺋﻞ ﺑﻌﺬﺍﺏ ﻭﺍﻗﻊ "... ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﺁﻳﺎﺕ. 15- ﺳﻴﺪ ﺟﻤﺎﻝ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺷﻴﺮﺍﺯﻱ ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ ﺳﺎﻝ 100 ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ (ﺍﻟﺎﺭﺑﻌﻴﻦ ﻓﻲ ﻣﻨﺎﻗﺐ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﮔﻮﻳﺪ: ﺣﺪﻳﺚ ﺳﻴﺰﺩﻫﻢ ﺍﺯ ﺟﻌﻔﺮ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﻋﻠﻴﻬﻤﺎ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺍﺯ ﭘﺪﺭﺍﻥ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭﺵ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ: ﭼﻮﻥ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﻐﺪﻳﺮ ﺧﻢ ﺭﺳﻴﺪ، ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﻃﻠﺒﻴﺪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺟﻤﻊ ﺷﺪﻧﺪ، ﺩﺳﺖ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﺍﻟﻠﻬﻢ ﻭﺍﻝ ﻣﻦ ﻭﺍﻟﺎﻩ، ﻭ ﻋﺎﺩ ﻣﻦ ﻋﺎﺩﺍﻩ، ﻭ ﺍﻧﺼﺮ ﻣﻦ ﻧﺼﺮﻩ، ﻭ ﺍﺧﺬﻝ ﻣﻦ ﺧﺬﻟﻪ، ﻭ ﺍﺩﺭ ﺍﻟﺤﻖ ﻣﻌﻪ
ﺣﻴﺚ ﻛﺎﻥ، ﻭ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺍﻋﻨﻪ ﻭ ﺍﻋﻦ ﺑﻪ، ﻭ ﺍﺭﺣﻤﻪ ﻭ ﺍﺭﺣﻢ ﺑﻪ، ﻭ ﺍﻧﺼﺮﻩ ﻭ ﺍﻧﺼﺮ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺧﺒﺮ ﺷﺎﻳﻊ ﺷﺪ ﻭ ﺑﺒﻠﺎﺩ ﺭﺳﻴﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺑﻪ ﺣﺮﺙ ﺑﻦ ﻧﻌﻤﺎﻥ ﻓﻬﺮﻱ ﺭﺳﻴﺪ، ﻧﺎﻣﺒﺮﺩﻩ ﺑﺮ ﻧﺎﻗﻪ ﺧﻮﺩ ﺳﻮﺍﺭ ﺷﺪ ﻭ ﻧﺰﺩ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺁﻣﺪ... ﻭ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺛﻌﻠﺒﻲ ﮔﻔﺖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 16- ﺷﻴﺦ ﺯﻳﻦ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﻣﻨﺎﻭﻱ ﺷﺎﻓﻌﻲ ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ ﺳﺎﻝ 1031 (ﺷﺮﺡ ﺣﺎﻝ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺝ 1 ﺹ 221 ﮔﺬﺷﺖ)، ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ (ﻓﻴﺾ ﺍﻟﻘﺪﻳﺮ ﻓﻲ ﺷﺮﺡ ﺍﻟﺠﺎﻣﻊ ﺍﻟﺼﻐﻴﺮ) ﺟﻠﺪ 6 ﺻﻔﺤﻪ 218 ﺩﺭ ﺷﺮﺡ ﺣﺪﻳﺚ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 17- ﺳﻴﺪ ﺍﺑﻦ ﻋﻴﺪ ﺭﻭﺱ ﺣﺴﻴﻨﻲ ﻳﻤﻨﻲ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ ﺳﺎﻝ 1041 (ﺷﺮﺡ ﺣﺎﻝ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺝ 1 ﺹ 222 ﮔﺬﺷﺖ) ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ (ﺍﻟﻌﻘﺪ ﺍﻟﻨﺒﻮﻱ ﻭ ﺍﻟﺴﺮ ﺍﻟﻤﺼﻄﻔﻮﻱ) ﺫﻛﺮ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 18- ﺷﻴﺦ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﺑﺎﻛﺜﻴﺮ ﻣﻜﻲ ﺷﺎﻓﻌﻲ ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 1047 (ﺷﺮﺡ ﺣﺎﻝ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺝ 1 ﺹ 223 ﮔﺬﺷﺖ)، ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺗﺎﻟﻴﻒ ﺧﻮﺩ (ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺍﻟﻤﺎﻝ ﻓﻲ ﻋﺪ ﻣﻨﺎﻗﺐ ﺍﻟﺎﻝ) ﻧﻘﻞ ﻧﻤﻮﺩﻩ. 19- ﺷﻴﺦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺻﻔﻮﺭﻱ ﺩﺭ ﺝ 2 ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ (ﻧﺰﻫﺖ)
ﺹ 242 ﺣﺪﻳﺚ ﻗﺮﻃﺒﻲ ﺭﺍ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 20- ﺷﻴﺦ ﺑﺮﻫﺎﻥ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﻋﻠﻲ ﺣﻠﺒﻲ، ﺷﺎﻓﻌﻲ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 1044 ﺩﺭ ﺝ 3 (ﺍﻟﺴﻴﺮﻩ ﺍﻟﺤﻠﺒﻴﻪ) ﺹ 302 ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﭼﻨﻴﻦ ﺫﻛﺮ ﻛﺮﺩﻩ: ﭼﻮﻥ ﺍﻳﻦ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ: ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﺩﺭ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﻭ ﺍﻗﻄﺎﺭ ﻣﺨﺘﻠﻔﻪ ﺷﺎﻳﻊ ﻭ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﮔﺸﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺣﺮﺙ ﺑﻦ ﻧﻌﻤﺎﻥ ﻓﻬﺮﻱ ﺳﻴﺪ، ﺑﻤﺪﻳﻨﻪ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺷﺘﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﺴﺠﺪ ﺧﻮﺍﺑﺎﻧﻴﺪ ﻭ ﺩﺍﺧﻞ ﺷﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻴﻜﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺍﻭ ﺩﺭ ﭘﻴﺮﺍﻣﻮﻧﺶ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺁﻣﺪ ﺗﺎ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺯﺍﻧﻮ ﺑﺰﻣﻴﻦ ﺯﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﻳﺎ ﻣﺤﻤﺪ... ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻃﺒﻖ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺳﺒﻂ ﺍﺑﻦ ﺟﻮﺯﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺹ 131 ﺫﻛﺮ ﺷﺪ.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2