eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1.6هزار ویدیو
36 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
نگهبـان ☀️ پیامبر اکرم (ﷺ) : ✓ «يك شب نگهبانى در راه خدا بر كرانه دريا، بهتر از هزار سال نماز و روزه مرد در ميان خانواده‌اش است». ⁙ «حَرسُ لَيلَةٍ في سَبِيلِ اللّهِ عَلى ساحِلِ البَحرِ أفضَلُ مِن صِيامِ رَجُلٍ و قِيامِهِ فِي أهلِهِ ألفَ سَنَةٍ». 📚 كنزالعمّال: ح١٠٥٧٢ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
3.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا ندای مولایت را شنیدی ....!؟ 🎥حجت‌الاسلام سید محسن سبط‌الشیخ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و سه 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﭼﻮﻥ ﺟﻤﻊ ﺷﺪﻧﺪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و چهار 🔷 ↩️ ﻋﻠﻲ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﻗﺒﻮﻝ ﺳﺨﻦ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺭﻱ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﻦ ﺑﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻤﺴﺎﻝ ﺗﺮ ﺑﻮﺩﻡ ﻭ ﺣﺘﻲ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻛﻤﺴﺎﻟﺎﻥ ﻛﺴﻲ ﭼﺸﻤﺶ ﺍﺯ ﭼﺸﻤﺎﻥ ﻣﻦ ﭘﺮ ﺁﺏ ﺗﺮ ﻭ ﺷﻜﻤﺶ ﺑﺮ ﺁﻣﺪﻩ ﺗﺮ ﻭ ﺳﺎﻗﻬﺎﻳﺶ ﻧﺎﺯﻛﺘﺮ ﻧﺒﻮﺩ، ﮔﻔﺘﻢ: ﺍﻱ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺧﺪﺍ ﻣﻦ ﻭﺯﻳﺮ ﺗﻮ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭﻡ. ﻭ ﺍﻳﻦ ﮔﺮﺩﻧﻢ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻳﻦ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻭ ﻭﺻﻲ ﻭ ﺧﻠﻴﻔﻪ ﻣﻦ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺍﺳﺖ ﺳﺨﻨﺶ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﻮﻳﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﻨﻴﺪ. ﻗﻮﻡ ﺧﻨﺪﻩ ﻛﻨﺎﻥ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻣﺤﻤﺪ ﺗﺮﺍ ﺍﻣﺮ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺳﺨﻦ ﻓﺮﺯﻧﺪﺕ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﻮﻱ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﻨﻲ. ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﻟﻔﻆ. ﻣﺘﻜﻠﻢ ﻣﻌﺘﺰﻟﻲ ﺑﻐﺪﺍﺩﻱ، " ﺍﺑﻮ ﺟﻌﻔﺮ ﺍﺳﻜﺎﻓﻲ " ﻣﺘﻮﻓﻲ ﺑﻪ ﺳﺎﻝ 240 ﻩ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ " ﻧﻘﺾ ﺍﻟﻌﺜﻤﺎﻧﻴﻪ " ﺧﻮﺩ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ: ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺩﺭ ﺧﺒﺮ ﺻﺤﻴﺢ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ. " ﻓﻘﻴﻪ ﺑﺮﻫﺎﻥ ﺍﻟﺪﻳﻦ " ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ " ﺍﻧﺒﺎﺀ ﻧﺠﺒﺎﺀ ﺍﻟﺎﺑﻨﺎﺀ " ﺻﻔﺤﻪ 48 - 46 ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ " ﺍﺑﻦ ﺍﺛﻴﺮ " ﺩﺭ " ﺍﻟﻜﺎﻣﻞ " ﺟﻠﺪ 2 ﺻﻔﺤﻪ 24 ﻭ " ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻔﺪﺍ ﻋﻤﺎﺩ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺍﻟﺪﻣﺸﻘﻲ " ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺧﻮﺩ ﺟﻠﺪ 1 ﺻﻔﺤﻪ 116 ﻭ " ﺷﻬﺎﺏ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺧﻔﺎﺟﻲ " ﺩﺭ " ﺷﺮﺡ ﺷﻔﺎﻱ ﻗﺎﺿﻲ ﻋﻴﺎﺽ " ﺟﻠﺪ 3 ﺻﻔﺤﻪ 37 ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﺁﺧﺮ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻪ ﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺩﺭ " ﺩﻟﺎﺋﻞ " ﺑﻴﻬﻘﻲ ﻭ ﻏﻴﺮ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺳﻨﺪ ﺻﺤﻴﺢ ﻳﺎﺩ ﮔﺮﺩﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻭ " ﺧﺎﺯﻥ " ﻋﻠﺎﺀ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺑﻐﺪﺍﺩﻱ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 390 ﺗﻔﺴﻴﺮﺵ ﻭ ﺣﺎﻓﻆ " ﺳﻴﻮﻃﻲ " ﺩﺭ " ﺟﻤﻊ ﺍﻟﺠﻮﺍﻣﻊ " ﺧﻮﺩ، ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 6 ﺻﻔﺤﻪ 392 ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻧﻘﻞ ﺍﺯ [جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 146] ﻃﺒﺮﻱ ﻭ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 397 ﺑﻪ ﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﺣﺎﻓﻈﺎﻥ ﺷﺸﮕﺎﻧﻪ: " ﺍﺑﻲ ﺍﺳﺤﺎﻕ " ﻭ " ﺍﺑﻦ ﺟﺮﻳﺮ " ﻭ " ﺍﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﺣﺎﺗﻢ " ﻭ " ﺍﺑﻦ ﻣﺮﺩﻭﻳﻪ " ﻭ " ﺍﺑﻲ ﻧﻌﻴﻢ " ﻭ " ﺑﻴﻬﻘﻲ ". ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺑﻲ ﺍﻟﺤﺪﻳﺪ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 254 ﺟﻠﺪ 3 ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺗﻤﺪﻥ ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ " ﻭ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﻣﺤﻤﺪ ﺣﺴﻴﻦ ﻫﻴﻜﻞ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 254 " ﺣﻴﺎﻩ ﻣﺤﻤﺪ " ﭼﺎﭖ ﺍﻭﻝ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﺍ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
@Aminikhaah1_13906375824.mp3
زمان: حجم: 28.97M
🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین استاد امینی خواه: 🔴 به وقت شام 🎤 جلسه دوازدهم بخش اول 📝 محور سخنرانی: 💥 مروری بر نکات جلسه دوازدهم بخش اول: ✔️ کمبود و خلا جدی مباحث مربوط به یهود و آخرالزمان ✔️ تاثیرپذیری خلیفه دوم از تورات؛ مجاز بودن فعالیت روایات یهودی و بایکوت روایات پیامبر اکرم (صل‌الله‌علیه‌وآله) ✔️ تاثیر عقاید بر قرائات مختلف تاریخی؛ روایت بی‌طرفانه معنا ندارد ✔️ قرائت اسرائیلی برخی مسئولان داخلی از ماجرای فلسطین ✔️ آینده‌پژوهی حوادث منجر به ظهور؛ هدف از طرح این مباحث ✔️ اوضاع فعلی ما شبیه کدام برهه تاریخی است؟ ✔️ دوره فعلی: دوره انقلاب حضرت موسی (علیه‌السلام) و حرکت به سمت ارض موعود ✔️ گیرافتادن در دوگانه تحریم و تسلیم؛ مشابه گیرافتادن قوم حضرت موسی (علیه‌السلام) بین لشکر فرعون و دریای نیل ✔️ آیه‌ی یأس خواندن برخی مسئولین داخلی؛ مشابه برخی از بنی‌اسرائیل که مردم را از جنگیدن با جالوت ترساندند ✔️ ترور شهید هنیه؛ اشتباه فاحش دشمن صهیونیستی و عامل پیوند حماس و سپاه پاسداران @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. «أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ وَجَعَلْنَا ابْنَ مَرْيَمَ وَأُمَّهُ آيَةً وَآوَيْنَاهُمَا إِلَىٰ رَبْوَةٍ ذَاتِ قَرَارٍ وَمَعِينٍ و ما فرزند مریم [= عیسى ] و مادرش را نشانه اى قرار دادیم. و آنها را در سرزمین مرتفعى که داراى امنیّت و آب روان بود جاى دادیم. (مؤمنون/50) @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۴۵ الی ۴۹ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی 🔴 قیام موسى و نا
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیه ۵۰ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ☀️ آیتى دیگر از آیات خدا در آخرین مرحله از شرح سرگذشت پیامبران اشاره کوتاه و مختصرى به حضرت مسیح(علیه السلام) و همچنین مادرش مریم کرده، مى گوید: ما فرزند مریم و مادرش را نشانه اى از عظمت و قدرت خود قرار دادیم (وَ جَعَلْنَا ابْنَ مَرْیَمَ وَ أُمَّهُ آیَةً). تعبیر به ابن مریم به جاى عیسى براى توجه دادن به این حقیقت است که او تنها از مادر و بدون دخالت پدرى، به فرمان پروردگار متولد شد، و این تولد خود از آیات بزرگ قدرت پروردگار بود. و از آنجا که این تولد استثنائى رابطه اى با عیسى (علیه السلام) و رابطه اى با مادرش مریم دارد هر دو را به عنوان یک آیه و نشانه مى شمرد; چرا که این دو (تولد فرزندى بدون دخالت پدر و همچنین باردار شدن مادرى بدون تماس با مرد) در واقع یک حقیقت بودند با دو نسبت متفاوت. پس از آن به بخشى از نعمت ها و مواهب بزرگى که به این مادر و فرزند عطا فرموده اشاره کرده، مى گوید: ما آنها را در سرزمین بلندى که داراى آرامش، امنیت و آب جارى بود جاى دادیم (وَ آوَیْناهُما إِلى رَبْوَة ذاتِ قَرار وَ مَعِین). رَبْوَه از ماده ربا به معنى زیادى و افزایش است و در اینجا به معنى سرزمین بلند مى باشد. مَعین از ماده معن (بر وزن شأن) به معنى جریان آب است، بنابراین ماء معین به معنى آب جارى است. بعضى نیز آن را از ماده عین یعنى آبى که ظاهر است و با چشم دیده مى شود دانسته اند.(۱) به هر حال، این جمله اشاره سر بسته اى است به محل امن و امان و پر برکتى که خداوند در اختیار این مادر و فرزند قرار داد، تا از شرّ دشمنان در امان باشند و با آسودگى خاطر به انجام وظائف خویش بپردازند. اما این که: این محل کدام نقطه بوده است؟ در میان مفسران گفتگو بسیار است. بعضى آن را ناصره (از شهرهاى شامات) زادگاه حضرت مسیح(علیه السلام)مى دانند، چرا که به هنگام تولدش گروهى از دشمنان که خبر تولد او و آینده وى را اجمالاً دریافته بودند، در صدد نابودیش بر آمدند، اما خدا او را در آن محل امن و امان و پر نعمتى حفظ کرد. بعضى دیگر آن را اشاره به سرزمین مصر مى دانند; چرا که عیسى(علیه السلام) و مادرش مریم مدتى از عمر خود را براى نجات از چنگال دشمنان به سرزمین مصر پناه بردند. بعضى دیگر آن را به سرزمین دمشق و بعضى سرزمین رملة (یکى از شهرهاى شمال شرقى بیت المقدس) تفسیر کرده اند; چرا که مسیح و مادرش در هر یک از این مناطق، قسمتى از عمر خود را گذراندند. این احتمال نیز وجود دارد که جمله فوق اشاره به محل تولد مسیح(علیه السلام) در بیابان بیت المقدس باشد، جائى که خداوند آن را محل امنى براى این مادر و فرزند قرار داد، و آب گوارا در آن جارى ساخت، و از درخت خشکیده خرما به او روزى مرحمت کرد. و در هر صورت، آیه، دلیلى است بر حمایت مستمر و دائم خداوند نسبت به رسولان خود و کسانى که از آنها حمایت مى کردند، و نشان مى دهد که: اگر تمام تیغ هاى جهان از جا حرکت کنند، تا رگى را ببرند تا خدا نخواهد توانائى نخواهند داشت، و هرگز تنهائى و یاران اندک آنها سبب شکستشان نخواهد شد. * * * ۱ ـ در صورت اول، میم جزء کلمه است و بر وزن فعیل است و در صورت دوم، میم زائده است و بر وزن مفعول مى باشد (مانند مبیع). ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 از مایه قساوت، بپرهیزید! ☀️امام علی علیه السلام : ✓ «از پرخورى بپرهيزيد؛ چرا كه موجب قساوت دل، سستى در نماز و تباهى بدن مى‌شود».  ⁙ «إيّاكُم وَالبِطنَةَ؛ فَإِنَّها مَقساةٌ لِلقَلبِ، مَكسَلَةٌ عَنِ الصَّلاةِ، مَفسَدَةٌ لِلجَسَدِ» 📚 غرر الحكم : ح۲۷۴۲ @Nahjolbalaghe2