#در_محضر_اهل_بیت
🔴 از مایه قساوت، بپرهیزید!
☀️امام علی علیه السلام :
✓ «از پرخورى بپرهيزيد؛ چرا كه موجب قساوت دل، سستى در نماز و تباهى بدن مىشود».
⁙ «إيّاكُم وَالبِطنَةَ؛ فَإِنَّها مَقساةٌ لِلقَلبِ، مَكسَلَةٌ عَنِ الصَّلاةِ، مَفسَدَةٌ لِلجَسَدِ»
📚 غرر الحكم : ح۲۷۴۲
@Nahjolbalaghe2
4.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#موعظه
☀️باید برای فاطمیه کار کرد
✅فاطمیه ماه خواصه!
🎥استاد دارستانی
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و چهار 🔷#واقعهغدیرخم #علامهامینی ↩️ ﻋﻠﻲ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﻗﺒﻮ
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: ششصد و پنج
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
↩️ ﻫﻤﻪ ﺭﺟﺎﻝ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ، ﺛﻘﻪ ﺍﻧﺪ، ﻣﮕﺮ " ﺍﺑﻮ ﻣﺮﻳﻢ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻐﻔﺎﺭ ﺑﻦ ﻗﺎﺳﻢ " ﻛﻪ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﻭﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﺗﺸﻴﻌﺶ، ﺗﻀﻌﻴﻒ
ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻟﻴﻜﻦ ﺍﺑﻦ ﻋﻘﺪﻩ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺛﻨﺎ ﮔﻔﺘﻪ ﻭ ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 43 ﺟﻠﺪ ﭼﻬﺎﺭﻡ " ﻟﺴﺎﻥ ﺍﻟﻤﻴﺰﺍﻥ " ﺁﻣﺪﻩ، ﺩﺭ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﻭ ﻣﺪﺡ ﺍﻭ ﻣﺒﺎﻟﻐﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺣﺎﻓﻈﺎﻥ ﻳﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﻟﺎﻧﻴﺰ، ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺑﻲ ﻣﺮﻳﻢ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻭ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﺍﺳﺎﺗﻴﺪ ﺣﺪﻳﺚ ﻭ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﺎﻥ ﺍﺛﺮ ﻭ ﻣﺮﺍﺟﻊ ﺟﺮﺡ ﻭ ﺗﻌﺪﻳﻞ ﻭ ﺭﻓﺾ ﻭ ﺍﺣﺘﺠﺎﺝ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻫﻴﭻ ﻛﺪﺍﻡ، ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺖ ﻛﻪ ﺍﺑﻲ ﻣﺮﻳﻢ ﺩﺭ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺁﻥ ﺟﺎﺋﻲ ﺩﺍﺭﺩ، ﻣﺘﻬﻢ، ﺑﻪ ﺿﻌﻒ ﻭ ﻏﻤﺰ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻫﻤﮕﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﻟﺎﺋﻞ ﻧﺒﻮﺕ ﻭ ﺧﺼﺎﺋﺺ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺳﺘﺪﻟﺎﻝ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﻭ ﺍﺑﻮ ﺟﻌﻔﺮ ﺍﺳﻜﺎﻓﻲ ﻭ ﺷﻬﺎﺏ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺧﻔﺎﺟﻲ ﻧﻴﺰ، ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﻛﻪ ﺷﻨﻴﺪﻱ، ﺁﻧﺮﺍ ﺻﺤﻴﺢ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ. ﻭ ﺳﻴﻮﻃﻲ ﺩﺭ ﺟﻤﻊ ﺍﻟﺠﻮﺍﻣﻊ ﺧﻮﻳﺶ ﺑﻄﻮﺭﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 396 ﺟﻠﺪ 6 ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺁﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺗﺼﺤﻴﺢ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﺑﻦ ﺟﺮﻳﺮ ﻃﺒﺮﻱ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻋﻠﺎﻭﻩ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺑﺎ ﺳﻨﺪ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﺭﺟﺎﻝ ﺁﻥ ﺛﻘﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ، ﻧﻴﺰ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺍﺣﻤﺪ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 11 ﺟﻠﺪ1 ﻣﺴﻨﺪ ﺧﻮﻳﺶ ﺁﻧﺮﺍ ﺑﺴﻨﺪ ﺭﺟﺎﻟﺶ ﻛﻪ ﺷﺮﻳﻚ ﻭ ﺍﻋﻤﺶ ﻭ ﻣﻨﻬﺎﻝ ﻭ ﻋﺒﺎﺩ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺑﻲ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﺍﺯ ﺭﺟﺎﻝ ﺻﺤﺎﺡ ﺍﻧﺪ، ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺍﺯ ﺍﺑﻦ ﺗﻴﻤﻴﻪ ﺟﺎﻱ ﺗﻌﺠﺐ ﻧﻴﺴﺖ، ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﺎﺧﺘﮕﻲ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺣﻜﻢ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﭼﻪ ﻭﻱ ﻣﺮﺩﻱ ﻣﺘﻌﺼﺐ ﻭ
ﻛﻴﻨﻪ ﺗﻮﺯ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﻋﺎﺩﺍﺕ ﻭﻱ، ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻣﺴﻠﻤﺎﺕ ﻭﺭﺩ ﺿﺮﻭﺭﻳﺎﺕ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺯﻭﺭ ﮔﻮﺋﻴﻬﺎ ﺍﻭ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. ﻭ ﻣﺤﻘﻘﺎﻥ ﺑﺨﻮﺑﻲ ﺁﮔﺎﻫﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺪﺍﺭ ﻧﺎﺩﺭﺳﺘﻲ ﺣﺪﻳﺚ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﻭﻱ، ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺣﺪﻳﺚ ﻣﺘﻀﻤﻦ ﻓﻀﺎﺋﻞ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﭘﺎﻙ ﻧﻬﺎﺩ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺑﺎﺷﺪ.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🎙 حجتالاسلام والمسلمین استاد امینی خواه: 🔴 به وقت شام 🎤 جلسه دوازدهم بخش اول 📝 محور سخنرانی:
@Aminikhaah12_2_Be_Vaghte_Shaam_1403_05_26_Mashhad_Moghadas_Aminikhaah.ir.mp3
زمان:
حجم:
28.06M
🎙 حجتالاسلام والمسلمین استاد امینی خواه:
🔴 به وقت شام
🎤 جلسه دوازدهم بخش دوم
📝 محور سخنرانی:
✔️ "نتیجه عقبنشینی از جنگ؛ گرفتار عذاب الهی شدن
موارد استثناء در عقب نشینی:
۱. فریب دشمن و تغییر تاکتیک
۲. تجدید قوا و اضافه شدن نیروهای بیشتر
رهبر معظم انقلاب: ما در شرایط شعبابیطالب نیستیم، ما در شرایط بدر و خیبر هستیم
✔️ یهود: دست خدا بسته است؛ خداوند: با دستان خودتان خانههایتان را خراب میکنم
✔️ حرکت به سمت ارض مقدسه و عدم هراس از هیمنه دشمن؛ یکی دیگر از سنتهای ثابت الهی
✔️ وجود دلواپسان از هیمنه دشمن؛ عامل شکست و عقبنشینی
✔️ تمام وعدههای الهی مشروط به تبعیت از حق است؛ قوم و نژاد مهم نیست
✔️ ترس دشمن از انتفاضه و شورش فلسطینیان؛ دلیل برخی موفقیتهای محدود جنبش فتح
✔️ حضرت موسی (علیهالسلام): خداوندا بین ما و این قوم فاسق فرق بگذار
✔️ شرایط فعلی ما: نقطه طلایی در طول تاریخ؛ وقتی بنیاسماعیل برای اولین بار به فتح شام نزدیک میشوند
✔️ إن لَم تَرحَمونی فَارحَموا هذَا الطِّفلَ… "
@Nahjolbalaghe2
.
«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا ۖ إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ
اى پیامبران! از غذاهاى پاکیزه بخورید،
و عمل صالح انجام دهید، که من به آنچه انجام مى دهید دانا هستم.
(مؤمنون/51)
***
وَإِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاتَّقُونِ
و این است امّت شما که همگى امّت واحدى هستید. و من پروردگارشما هستم. پس،از (مخالفت فرمان) من بپرهیزید!
(مؤمنون/52)
*
فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُم بَيْنَهُمْ زُبُرًا ۖ كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ
(گروهى از پیروان ناآگاه پیامبران) کار خود را در میان خویش به پراکندگى کشاندند، و هر گروهى به راهى رفتند. هر گروه به آنچه نزد خود دارند شادمانند!
(مؤمنون/53)
*
فَذَرْهُمْ فِي غَمْرَتِهِمْ حَتَّىٰ حِينٍ
آنها را در جهل و غفلتشان رها کن تا زمانى (که مرگشان فرا رسد یا گرفتار عذاب الهى شوند).
(مؤمنون/54)
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیه ۵۰ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ☀️ آیتى دیگر از آیات خدا
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۵۱ الی ۵۴
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
همگى امت واحدید
در آیات پیشین سخن از سرگذشت پیامبران و امت هایشان بود، در نخستین آیه مورد بحث، همه را مخاطب ساخته چنین مى گوید: اى پیامبران! از غذاهاى پاکیزه و طیب تغذیه کنید و عمل صالح به جا آورید که من به آنچه شما عمل مى کنید آگاهم (یا أَیُّهَا الرُّسُلُ کُلُوا مِنَ الطَّیِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً إِنِّی بِما تَعْمَلُونَ عَلِیمٌ).
فرق میان شما و دیگر انسان ها این نیست که شما صفات بشرى ـ همانند نیاز به تغذیه ـ ندارید، تفاوت این است که: شما حتى تغذیه را نیز به عنوان یک وسیله تکامل پذیرفته اید، و به همین دلیل، برنامه شما خوردن از طیبات و پاکیزه ها است در حالى که مردمى که خوردن را هدف نهائى خود قرار داده اند به هیچ وجه مقید به این برنامه نیستند، به دنبال چیزى مى روند که هوس حیوانى آنها را اشباع کند خواه خبیث باشد، یا طیب!.
و با توجه به این که: نوع تغذیه در روحیات انسان، مسلماً مؤثر است و غذاهاى مختلف، آثار اخلاقى متفاوتى دارد، ارتباط این دو جمله روشن مى شود که مى فرماید: از غذاهاى پاکیزه بخورید و عمل صالح انجام دهید .
در روایات اسلامى، نیز مى خوانیم: خوردن غذاى حرام جلو استجابت دعاى انسان را مى گیرد.
حدیث معروفى که از پیامبر اسلام(ص) نقل شده، شاهد این مدعى است: مردى خدمتش عرض کرد: دوست دارم دعایم مستجاب شود، فرمود: طَهِّرْ مَأْکَلَکَ وَ لا تُدْخِلْ بَطْنَکَ الْحَرَامَ:
غذاى خود را پاک کن، و از هر گونه غذاى حرام بپرهیز !.۱-۲
ذکر این نکته نیز لازم است که: جمله إِنِّی بِما تَعْمَلُونَ عَلِیمٌ: من از آنچه انجام مى دهید آگاهم خود دلیل مستقلى براى انجام عمل صالح است; چرا که وقتى انسان بداند کسى همواره ناظر عمل او است که چیزى بر او مخفى نمى شود و حساب اعمال او را دقیقاً نگاه مى دارد، بدون شک این توجه در اصلاح عمل او مؤثر است.
و از این گذشته، تعبیرات آیه فوق، از طریق برانگیختن حس شکرگزارى انسان در برابر نعمت هاى پاکیزه اى که نصیب او شده، نیز روى اعمال انسان مؤثر است. به این ترتیب، در این آیه از سه جهت، براى انجام عمل صالح کمک گرفته شده است:
از جهت تأثیر غذاى پاک بر صفاى قلب.
و از جهت تحریک حس شکرگزارى.
و از جهت توجه دادن به این که خدا شاهد و ناظر اعمال آدمى است.
و اما واژه طیب چنان که قبلاً هم گفته ایم، به معنى هر چیز پاک و پاکیزه در مقابل خبیث است.
راغب در مفردات مى گوید: طیب در اصل، به معنى هر امر لذت بخش است، خواه حواس انسان از آن لذت ببرد، و یا روح و جان انسان، ولى در شرع، به معنى چیزى است که پاک و حلال باشد.
به هر حال، بسیارى از بحث هاى قرآن پیرامون طیب و طیبات دور مى زند:
ـ به پیامبران دستور مى دهد تنها از غذاى طیب تغذیه کنند.
۱ ـ نه تنها به پیامبران، به همه مؤمنان خطاب مى کند: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُلُوا مِنْ طَیِّباتِ ما رَزَقْناکُمْ: اى کسانى که ایمان آورده اید، از طیباتى که به شما روزى داده ایم بخورید .۳
۲ ـ اعمال و سخنانى به مقام قرب او راه مى یابند که طیب و پاک باشند: إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصّالِحُ یَرْفَعُهُ: کلمات طیب به مقام قرب او صعود مى کند و عمل صالح را بالا مى برد .۴
۳ ـ و نیز یکى از افتخارات بزرگى که خداوند به انسان داده، و به عنوان یکى از نشانه هاى برترى او بر سایر موجودات مى شمرد، استفاده از طیبات است: وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى کَثِیر مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِیلاً:
ما فرزندان آدم را اکرام کردیم و بزرگ داشتیم، و آنها را در خشکى و دریا بر مرکبهائى حمل نمودیم، و از روزیهاى طیب و پاکیزه به آنها بخشیدیم و بر بسیارى از مخلوقات خود فضیلت دادیم .۵
در یک حدیث کوتاه و پر معنى، از پیامبر گرامى اسلام(ص)نیز این حقیقت بازگو شده است: یا أَیُّهَا النّاسِ! اِنَّ اللّهَ طَیِّبٌ لا یَقْبَلُ اِلاّ طَیِّباً:
اى مردم! خداوند پاک و پاکیزه است و جز عمل پاک و پاکیزه چیزى را قبول نمى کند .(۶) آیه بعد همه پیامبران و پیروان آنها را به توحید و تقوا دعوت کرده چنین مى گوید: این امت شماست امت واحد (و تفاوت هاى میان شما و همچنین پیامبرانتان هرگز دلیل بر دوگانگى و چند گانگى نیست) وَ إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً واحِدَةً
✍پی نوشت:
۱ ـ وسائل الشیعه ، جلد ۴، ابواب الدعا، باب ۶۷، حدیث ۴ (جلد ۷، صفحه ۱۴۵، چاپ آل البیت).
۲ ـ در جلد اول تفسیر نمونه ، ذیل آیه ۱۸۶ سوره بقره مشروحاً در این زمینه بحث کرده ایم.
۳ ـ بقره، آیه ۱۷۲.
۴ ـ فاطر، آیه ۱٠.
۵ ـ اسراء، آیه ۷٠.
۶ ـ تفسیر قرطبى ، جلد ۷، صفحه ۴۵۱۹، ذیل آیه مورد بحث.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
23.Mumenoon.050-53.mp3
زمان:
حجم:
3.53M
🎙 تفسیر صوتی آیات ۵۰ الی ۵۳ سوره مبارکه مومنون
📝 مفسّر : حجتالاسلاموالمسلمین قرائتی
@Nahjolbalaghe2