8.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#موعظه
🎥 سید هاشم الحیدری!
🔸ما نه در مورد سقیفه بازخواست می شویم و نه در مورد کربلا !!
🔻بلکه دشمن امروز ما آمریکا است.
امروز یک گزینه بیشتر نداریم آنهم حمایت از امام سید علی خامنه ای و جمهوری اسلامی است.
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و هفت 🔷#واقعهغدیرخم #علامهامینی 🔹ﺻﻮﺭﺕ ﺳﻮﻡ ﻧﻘﻞ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ: ﺍﺯ
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: ششصد و هشت
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
🔹ﺻﻮﺭﺕ ﭼﻬﺎﺭﻡ
ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺫﻛﺮ ﺁﻏﺎﺯ ﺣﺪﻳﺚ ﭼﻨﻴﻦ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ: ﭘﺲ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺍﻟﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻱ ﺑﻨﻲ ﻣﻄﻠﺐ ﺧﺪﺍ ﻣﺮﺍ ﺑﺴﻮﻱ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﺮﺩﻡ ﻋﻤﻮﻣﺎ ﻭ ﺑﺴﻮﻱ ﺷﻤﺎ ﺧﺼﻮﺻﺎ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺖ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻭ ﺍﻧﺬﺭ ﻋﺸﻴﺮﺗﻚ ﺍﻟﺎﻗﺮﺑﻴﻦ. ﻭ ﻣﻦ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻛﻠﻤﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺯﺑﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺁﻥ ﺁﺳﺎﻥ، ﻭﻟﻲ ﺩﺭ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﻭ ﮔﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ، ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻲﻛﻨﻢ. ﻭ ﺁﻥ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺑﻪ ﻟﺎ ﺍﻟﻪ ﺍﻟﺎ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﻦ ﺭﺳﻮﻝ
[ جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 149]
ﺧﺪﺍﻳﻢ. ﻫﺮ ﻛﺲ ﻣﺮﺍ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﭘﺬﻳﺮﺍ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﻤﻜﺎﺭﻱ ﻛﻨﺪ، ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻭ ﺯﻳﺮ ﻭ ﻭﺻﻲ ﻭ ﻭﺍﺭﺙ ﻭ ﺧﻠﻴﻔﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﻫﻴﭻ ﻛﺴﻲ ﺑﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺟﻮﺍﺏ ﻧﺪﺍﺩ. ﭘﺲ ﻋﻠﻲ ﺑﺮﺧﺎﺳﺖ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻣﻦ (ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺍﻡ)، ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺑﻨﺸﻴﻦ، ﺳﭙﺲ ﺳﺨﻨﺶ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺎﺭ ﺩﻭﻡ ﺍﺯ ﺳﺮ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﻫﻤﮕﺎﻥ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﻣﺎﻧﺪﻧﺪ ﻭ ﻋﻠﻲ ﺑﺮﺧﺎﺳﺖ ﻭ ﮔﻔﺖ ﺍﻱ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻣﻦ (ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺍﻡ) ﻭ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺑﻨﺸﻴﻦ، ﺑﺎﺭ ﺳﻮﻡ ﻧﻴﺰ ﺳﺨﻨﺶ ﺭﺍ ﺗﻜﺮﺍﺭ ﻛﺮﺩ ﻭ ﻛﺴﻲ ﭘﺎﺳﺦ ﻧﺪﺍﺩ، ﺑﺎﺯ ﻋﻠﻲ ﺑﺮﺧﺎﺳﺖ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﺑﻴﻌﺖ ﻣﻲﻛﻨﻢ، ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﻨﺸﻴﻦ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻭ ﻭﺯﻳﺮ ﻭ ﻭﺻﻲ ﻭ ﻭﺍﺭﺙ ﻭ ﺧﻠﻴﻔﻪ ﻣﻦ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﻦ
ﺧﻮﺍﻫﻲ ﺑﻮﺩ. ﺣﺎﻓﻆ ﺍﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﺣﺎﺗﻢ ﻭ ﺣﺎﻓﻆ ﺑﻐﻮﻱ، ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﺍ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﻭ ﺍﺑﻦ ﺗﻴﻤﻴﻪ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 80 ﺝ 4 " ﻣﻨﻬﺎﺝ ﺍﻟﺴﻨﻪ " ﺍﺯ ﻗﻮﻝ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻧﻘﻞ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ، ﻭ ﺣﻠﺒﻲ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 301 ﺟﻠﺪ 1 ﺳﻴﺮﻩ ﺍﺵ ﺍﺯ ﺍﺑﻦ ﺗﻴﻤﻴﻪ ﺑﺎﺯﮔﻮ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
🔹ﺻﻮﺭﺕ ﭘﻨﺠﻢ
ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 95 (ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ) ﺭﻭﺍﻳﺘﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺗﺎﺑﻌﻲ ﺑﺰﺭﮒ، ﺍﺑﻮ ﺻﺎﺩﻕ ﻫﻠﺎﻟﻲ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ، ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﮔﻔﺘﮕﻮﻱ ﻗﻴﺲ ﻭ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﮔﺬﺷﺖ، ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﺍﺯ ﻗﻮﻝ ﻗﻴﺲ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺍﻟﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ﺗﻤﺎﻡ ﺑﻨﻲ ﻣﻄﻠﺐ ﺭﺍ ﻛﻪ ﭼﻬﻞ ﺗﻦ، ﻭ ﺍﺑﻮ ﻃﺎﻟﺐ ﻭ ﺍﺑﻮ ﻟﻬﺐ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﭼﻮﻥ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺩﻋﻮﺗﺸﺎﻥ ﻛﺮﺩ، ﻋﻠﻲ ﺣﻀﺮﺗﺶ ﺭﺍ ﻳﺎﺭﻱ ﻣﻲﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺧﻮﺩ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺍﻟﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ﺩﺭ ﭘﻨﺎﻩ ﻋﻤﺶ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﺑﻮﺩ، ﭘﺲ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻛﺪﺍﻡ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻭ ﻫﻤﻜﺎﺭ ﻭ ﺟﺎﻧﺸﻴﻦ ﻭ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﻩ ﻣﻦ ﺩﺭ ﺍﻣﺘﻢ ﻭ ﺳﺮ ﭘﺮﺳﺖ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺑﺎﺷﺪ؟ ﻫﻤﻪ ﺣﺎﺿﺮﺍﻥ ﺳﻜﻮﺕ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﺗﺎ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ، ﺳﺨﻨﺎﻧﺶ ﺭﺍ ﺳﻪ ﺑﺎﺭ، ﺑﺎﺯﮔﻮ ﻛﺮﺩ، ﻋﻠﻲ ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺩﺭﻭﺩ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺗﻮ ﺑﺎﺩ، ﻣﻦ ﺣﺎﺿﺮﻡ، ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺳﺮ ﻋﻠﻲ ﺭﺍ ﺑﺪﺍﻣﺎﻥ ﻧﻬﺎﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺩﻫﺎﻥ ﺍﻭﺩﻣﻴﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺍﻣﻠﺎ ﺟﻮﻓﻪ ﻋﻠﻤﺎ ﻭ ﻓﻬﻤﺎ ﻭ ﺣﻜﻤﺎ
[ جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 150] ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻱ ﺍﺑﺎ ﻃﺎﻟﺐ ﺍﻳﻨﻚ ﺳﺨﻦ ﻓﺮﺯﻧﺪﺕ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﻮ ﻭﺍﺯ ﺍﻭ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﻦ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮﺵ ﺑﻤﺎﻧﻨﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﻫﺎﺭﻭﻥ ﺑﻪ ﻣﻮﺳﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
✅🌷شنبه، سهشنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها
✅🌹یکشنبه، دوشنبه وچهارشنبه شرح 🌴حکمتها
✅☫روزانهتفسیر قرآن☫
✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️
لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783
✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
@Nahjolbalaghe2
.
«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
أَيَحْسَبُونَ أَنَّمَا نُمِدُّهُم بِهِ مِن مَّالٍ وَبَنِينَ
آیا گمان مى کنند اموال و فرزندانى که به آنان مى بخشیم،
(مؤمنون/55)
*
نُسَارِعُ لَهُمْ فِي الْخَيْرَاتِ ۚ بَل لَّا يَشْعُرُونَ
براى این است که درهاى خیرات را با سرعت به روى آنها بگشاییم؟! (چنین نیست) بلکه آنها نمى فهمند (که این وسیله امتحانشان است).
(مؤمنون/56)
*
إِنَّ الَّذِينَ هُم مِّنْ خَشْيَةِ رَبِّهِم مُّشْفِقُونَ
به یقین کسانى که از خوف پروردگارشان بیمناکند،
(مؤمنون/57)
*
وَالَّذِينَ هُم بِآيَاتِ رَبِّهِمْ يُؤْمِنُونَ
و آنان که به آیات پروردگارشان ایمان مى آورند،
(مؤمنون/58)
*
وَالَّذِينَ هُم بِرَبِّهِمْ لَا يُشْرِكُونَ
و آنها که به پروردگارشان شرک نمىورزند،
(مؤمنون/59)
*
وَالَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوا وَّقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلَىٰ رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ
و آنها که نهایت کوشش را در انجام طاعات به خرج مى دهند و با این حال، از این که سرانجام به سوى پروردگارشان باز مى گردند، دل هایشان ترسان است
(مؤمنون/60)
*
أُولَٰئِكَ يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَهُمْ لَهَا سَابِقُونَ
چنین کسانى درخیرات شتاب مى کنند و از دیگران پیشى مى گیرند.
(مؤمنون/61)
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۵۱ الی ۵۴ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ بعضى نیز احتما
🎙 تفسیر صوتی آیات ۵۰ الی ۵۳ سوره مبارکه مومنون
📝 مفسّر : حجتالاسلاموالمسلمین قرائتی
✅ سبقت گیرندگان در خیرات
از آنجا که در آیات گذشته سخن از احزاب و گروه هاى لجوج، متعصب و خود خواهى به میان آمد که تنها به عقائد خود چسبیده و خوشحالند و راه هر گونه تحقیق را به روى عقل خود بسته اند، در آیات مورد بحث، به بعضى دیگر از پندارهاى خودبینانه آنان اشاره کرده، مى گوید: آیا آنها گمان مى کنند اموال و فرزندانى را که به آنان داده ایم... (أَ یَحْسَبُونَ أَنَّما نُمِدُّهُمْ بِهِ مِنْ مال وَ بَنِینَ).
* * *
براى این است که درهاى خیرات را به سرعت به روى آنها بگشائیم ؟! (نُسارِعُ لَهُمْ فِی الْخَیْراتِ).
آیا آنها داشتن اموال سرشار و فرزندان بسیار را دلیل بر حقانیت روشن خود مى پندارند؟ و نشانه قرب و عظمت در درگاه خدا مى دانند؟.
نه، هرگز چنین نیست بلکه آنها نمى فهمند (بَلْ لا یَشْعُرُونَ).
آنها نمى دانند، این اموال و فرزندان فراوان در حقیقت یک نوع عذاب و مجازات یا مقدمه عذاب و کیفر براى آنها است.
آنها نمى دانند، خدا مى خواهد آنها را در ناز و نعمت فرو برد، تا به هنگام گرفتار شدن در چنگال کیفر الهى، تحمل عذاب بر آنها دردناک تر باشد; زیرا اگر درهاى نعمت ها به روى انسان بسته شود و آمادگى پذیرش ناراحتى ها پیدا کند، مجازات ها زیاد دردناک نخواهد بود.
اما اگر کسى را از میان ناز و نعمت بیرون کشند و به سیاه چال زندان وحشتناکى بیفکنند فوق العاده دردناک خواهد بود.
به علاوه این فراوانى نعمت، پرده هاى غفلت و غرور را بر روى چشمان او ضخیم تر مى کند، تا آنجا که راه باز گشت بر او غیر ممکن مى شود.
این همان چیزى است که در سایر آیات قرآن از آن به استدراج در نعمت تعبیر شده است.(۱) ضمناً، جمله نُمِدُّ از ماده امداد و مد به معنى کامل کردن نقصان چیزى، و جلوگیرى از قطع و پایان آن است.
* * *
بعد از نفى پندارهاى این غافلان خود خواه، چگونگى حال مؤمنان و سرعت کنندگان در خیرات را، ضمن چند آیه بازگو مى کند و صفات اساسى آنها را تشریح مى نماید: نخست مى گوید: کسانى که از خوف پروردگارشان بیمناک و نگرانند (إِنَّ الَّذِینَ هُمْ مِنْ خَشْیَةِ رَبِّهِمْ مُشْفِقُونَ).
قابل توجه این که: خشیت به معنى هر گونه ترس نیست، بلکه ترسى است که توام با تعظیم و احترام باشد، همچنین مشفق از ماده اشفاق و از ریشه شفق به معنى روشنائى آمیخته با تاریکى، به معنى خوف و ترسى است که آمیخته با محبت و احترام است.
✍ پی نوشت:
۱ ـ براى توضیح بیشتر درباره استدراج ، به جلد هفتم، صفحه ۳۲، ذیل آیه ۱۸۲ سوره اعراف مراجعه فرمائید.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
23.Mumenoon.054-61.mp3
زمان:
حجم:
3.43M
🎙 تفسیر صوتی آیات ۵۴ الی ۶۱ سوره مبارکه مومنون
📝 مفسّر : حجتالاسلاموالمسلمین قرائتی
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر خطبه ۱۰۶ بخش دوم ✅ وصف پیامبر و دعا برای او صفات و مقامات پيامبر(صلى الله عليه وآله)
📝 شرح و تفسیر خطبه ۱۰۶ بخش دوم
✅ وصف پیامبر و دعا برای او
↩️ در ادامه اين سخن، به عنوان قدردانى از زحمات طاقت فرساى پيامبر(صلى الله عليه وآله) و تعظيم و تکريم مقام والاى او، امام(عليه السلام) دست به دعا بر مى دارد و هفت نعمت الهى را براى اين رسول گرامى از خدا مى طلبد. عرضه مى دارد: «بار خدايا! سهم وافرى از عدل خود و پاداش مضاعفى از خيرات، از فضل خود، نصيب او بگردان!» (اللَّهُمَّ اقْسِمْ لَهُ مَقْسَماً مِنْ عَدْلِکَ، وَ اجْزِهِ مُضَعَّفَاتِ الْخَيْرِ مِنْ فَضْلِکَ).
«خداوندا! بناى رفيع او را برترين بناها قرار ده، و او را بر سرِ خوانِ (رحمت) خويش گرامى دار; بر شرافت مقام او نزد خود بيفزاى; وسيله قرب خود را به وى عنايت کن; و مقام بلند و افضل را به او عطا فرما!». (اللَّهُمَّ أَعْلِ عَلَى بِنَاءِ الْبَانِينَ بِنَاءَهُ وَ أَکْرِمْ لَدَيْکَ نُزُلَهُ(6)، وَ شَرِّفْ عِنْدَکَ مَنْزِلَهُ، وَ آتِهِ الْوَسِيلَةَ، وَ أَعْطِهِ السَّنَاءَ(7)، وَ الْفَضِيلَةَ).
در دعاى اوّل و دوم اين نکته نهفته شده است که: پيامبر(صلى الله عليه وآله) به مقتضاى عدل الهى استحقاق پاداش فراوانى دارد و به مقتضاى فضل پروردگار پاداش هاى مضاعف، قرآن مجيد مى گويد: «مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا; کسى که کار نيکى کند، ده برابر به او پاداش داده مى شود».(8) به يقين يک پاداش به مقتضاى عدل است، و نُه پاداش به مقتضاى فضل پروردگار.
درخواست علوّ بناى پيغمبر(صلى الله عليه وآله) بر بناى همه بنا کنندگان، يا اشاره به برترى آيين او بر همه آئين ها، به مقتضاى «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ کُلِّهِ»(9) مى باشد; يا برترى بناى مقامات بهشتى او; و يا برترى روحيات و فضايل معنوى آن حضرت است. ولى تفسير اوّل مناسب تر به نظر مى رسد.
تعبير به «آيةِ الْوَسِيلَةَ» ظاهراً اشاره به مقام عالى قُرب است و نتيجه آن درجات بسيار عالى بهشتى است. در حديثى مى خوانيم که پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) خطاب به اصحاب خود فرمود:
«سَلُوا اللهَ لِيَ الْوَسِيَلَةَ; از خداوند براى من وسيله بخواهيد!» و در ادامه اين حديث آمده است: «هِيَ دَرَجَتي فِي الْجَنَّةِ، وَ هِيَ أَلْفُ مِرْقَاة... فَلاَ يَبْقَى يَوْمَئِذ نَبِىٌّ وَ لاَ صِدِّيقٌ وَ لاَ شَهِيدٌ إِلاَّ قَالَ طُوبى لِمَنْ کَآنَ هذِهِ الدَّرَجَةُ دَرَجَتَهُ; وسيله درجه من دربهشت است که هزار پله دارد.» سپس فاصله عظيم بين اين مراتب را شرح مى دهد تا به اينجا مى رسد: «در آن روز هيچ پيامبر و صدّيق و شهيدى نيست، مگر اينکه مى گويد خوشا به حال آن کس که اين مقام، مقام او است!»(10)
✍ پی نوشت:
. «نُزُل» هم به معناى منزلگاه آمده و هم به معناى چيزى که براى پذيرايى مهمان تازه وارد آماده مى کنند و در اينجا معناى دوم مناسب تر است.
7. «سناء» به معناى درخشندگى و بلندى مقام است و گاه به معناى سيراب کردن نيز آمده است.
8. سوره انعام، آيه 160.
9. سوره صف، آيه 9.
10. تفسير نورالثقلين، جلد 1، صفحه 626، حديث 178.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2