eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1.6هزار ویدیو
36 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام: إنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) لَمْ تَزَلْ مَظْلُومَةً مِنْ حَقِّهَا مَمْنُوعَةً، وَ عَنْ مِيرَاثِهَا مَدْفُوعَةً، لَمْ تُحْفَظْ فِيهَا وَصِيَّةُ رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) ، وَ لاَ رُعِيَ فِيهَا حَقُّهُ، وَ لاَ حَقُّ اَللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ)، وَ كَفَى بِاللَّهِ حَاكِماً وَ مِنَ اَلظَّالِمِينَ مُنْتَقِماً ▪️فـاطـمه دختر پيامـبر خـدا(ص) همواره مظلـوم بود و از حق خود و ارث پدر محـروم گرديد و درباره او به توصيه رسـول خدا(ص)عمل نشد و حق پيـامبـر و خداى بزرگ نسبت به فاطـمه مراعات نشد و خدا به عنوان داور و انتقام گيرنده از ستمگران كافى است. 📚 امالى شيخ طوسى: ص ۱۵۵، ح ۲۵۸ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
10.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗️❓چرا حکومت امیرالمومنین(ع) دوام پیدا نکرد؟! ➕ یک پاسخ متفاوت با همه پاسخ‌هایی که تاکنون شنیده‌اید 🎥 حجت‌الاسلام پناهیان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و یازده 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﺳﺨﻦ ﻭ ﺷﻌﺮ ﺍﻧﻄﺎﻛﻲ ﺩﺭﺑﺎﺭ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و دوازده 🔷 ↩️ ﺭﺍﻥ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪﻱ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻳﮓ ﺧﻮﺭﺍﻙ ﺍﻧﺪﺍﺯ ﻭ ﺑﭙﺰ ﻭ ﻛﺎﺳﻪ ﻫﺎﺋﻲ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﻴﺮ ﭘﺎﻙ ﻟﺒﺎﻟﺐ ﺳﺎﺯ ﻭ ﻫﺎﺷﻤﻴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﻣﻦ ﺩﻋﻮﺕ ﻛﻦ، ﺗﺎ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻡ ﻛﻪ ﺁﻓﺮﻳﺪ ﮔﺎﺭ ﻣﻦ ﻭ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﺳﺨﻦ ﮔﻮﻳﻢ. ﻋﻠﻲ ﺑﻔﺮﻣﺎﻥ ﻣﺼﻄﻔﻲ ﺑﺮﺧﺎﺳﺖ ﻭ ﺑﻨﻲ ﻫﺎﺷﻢ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻬﻤﺎﻧﻲ ﺩﻋﻮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ، ﻭ ﺯﻫﻲ ﺩﻋﻮﺕ ﻛﻨﻨﺪﻩ، ﻫﻤﻪ ﺑﻨﻲ ﻫﺎﺷﻢ ﻭ ﺧﻮﻳﺸﺎﻥ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﻭ ﻛﺴﻲ ﻧﻤﺎﻧﺪ ﻛﻪ ﺩﻋﻮﺕ ﺭﺍ ﻧﭙﺬﻳﺮﻓﺘﻪ [جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 154] ﺑﺎﺷﺪ ﺍﻳﻦ ﺩﻋﻮﺕ ﺷﺪﮔﺎﻥ، ﭼﻬﻞ ﺗﻦ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺍﺯ ﺭﺟﺎﻝ ﻋﺮﺏ ﺑﺸﻤﺎﺭ ﻣﻲ‌ﺁﻣﺪﻧﺪ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﻃﻪ ﻭ ﺑﺴﺘﮕﺎﻥ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺑﻪ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺍﻣﻴﺪ ﺩﺍﺷﺖ ﭼﻮﻥ ﺑﺨﺪﻣﺖ ﺁﻣﺪﻧﺪ، ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺑﺎ ﭘﺎﻛﺪﻟﻲ ﺧﻮﺵ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺗﻬﻨﻴﺖ ﮔﻔﺖ. ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺟﺎﻱ ﺧﻮﻳﺶ ﺁﺭﻣﻴﺪﻧﺪ ﻭ ﺳﻔﺮﻩ ﺍﻱ ﺍﺷﺘﻬﺎ ﺍﻧﮕﻴﺰ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺷﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻨﺪ ﻭ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺖ ﺑﺮﺧﺎﺳﺖ ﺗﺎ ﺧﻮﺭﺍﻙ ﮔﻮﺍﺭﺍﻳﺸﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻏﺬﺍﻫﺎ ﺭﺍ ﺧﻮﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﺷﻴﺮﻫﺎ ﺭﺍ ﻧﻮﺷﻴﺪﻧﺪ، ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻛﻔﺎﻳﺖ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﭼﻪ ﺧﻮﺭﺍﻙ، ﺁﻧﭽﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﺑﻮﺩ، ﺑﺎﻗﻲ ﻣﺎﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ، ﺁﻥ ﻃﻌﺎﻡ ﺑﺎﻧﺪﺍﺯﻩ ﺍﻱ ﻛﻢ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﮔﺮﺳﻨﻪ ﺍﻱ ﺭﺍ ﺳﻴﺮ ﻧﻤﻲ ﻛﺮﺩ. ﺍﻳﻦ ﻣﻌﺠﺰﻩ ﻣﺼﻄﻔﻲ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﻋﻠﻲ ﺍﺳﺖ، ﻣﺎ ﺍﺯ ﻗﻮﻝ ﺍﻭ ﺑﺎﺯ ﮔﻮ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻴﻢ. ﺳﭙﺲ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺁﻭﺭﻱ ﻭ ﭘﺮﺩﻩ ﺑﺮﺩﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﺍﺳﺮﺍﺭ ﺑﻌﺜﺖ ﺧﻮﺩ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻭ ﺍﺑﻲ ﻟﻬﺐ ﺑﻲ ﺩﺭﻧﻚ ﺳﺨﻦ ﭘﻴﻤﺒﺮﺩ ﺭﺍ ﻗﻄﻊ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺳﺨﺖ ﺑﻪ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﺁﻣﻴﺨﺖ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﻣﺮﺩﻡ، ﻃﻪ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺭﺍﻙ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺟﺎﺩﻭ ﻛﺮﺩ. ﻫﺎﻥ ﺍﺯ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﻭ ﺳﺮﮔﺮﺩﺍﻧﻲ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ. ﺑﺮﺧﻴﺰﻳﺪ ﻭ ﻣﺤﻤﺪ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﺍﻭ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﻋﻮﺕ ﺧﻮﺩ ﺑﻔﺮﻳﺒﺪ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭﻳﺎﺑﺪ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
حجت‌الاسلام والمسلمین استاد امینی خواه: 🔴 به وقت شام 🎤 جلسه چهاردهم بخش دوم 📝 محور سخنرانی: ✔️
@Aminikhaah15_1_Be_Vaghte_Shaam_1403_05_29_Mashhad_Moghadas_Aminikhaah.ir.mp3
زمان: حجم: 31.67M
🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین استاد امینی خواه: 🔴 به وقت شام 🎤 جلسه پانزدهم بخش اول 📝 محور سخنرانی: ✔️ "هدف تاریخی یهود: تشکیل حکومت در اورشلیم و زمینه‌سازی برای حکومت مسیح ✔️ بررسی آیات ابتدایی از سوره مبارکه اسراء (بنی‌اسرائیل) ✔️ چالش اساسی بنی‌اسرائیل در طول تاریخ: فاصله گرفتن از نگاه آمیخته با توکل به خدا ✔️دوگانه‌ای برگرفته از قرآن: توکل به خدا یا دوستی با شیطان ✔️ راز ماندگاری در نگاه قرآن: شکرگذار بودن ✔️ حکم‌نهایی خداوند بر بنی‌اسرائیل در تورات: قطعا دو بار در زمین فساد می‌کنید و هر بار شما را نابود می‌کنم ✔️ فساد اول و دوم بنی‌اسرائیل: قتل امیرالمؤمنین و امام حسین (علیهماالسلام) ✔️ شواهد قرآنی و تاریخی حاکی از عدم تحقق دو بار نابودی یهودیان تا زمان حاضر است ✔️ رشته‌ای از خدا و یا رشته‌ای از مردم؛ راه خروج بنی‌اسرائیل از ذلت ✔️ ویژگی نابودی دوم: پایان همیشگی حکومت بنی‌اسرائیل در تاریخ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. «أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ أَفَلَمْ يَدَّبَّرُوا الْقَوْلَ أَمْ جَاءَهُم مَّا لَمْ يَأْتِ آبَاءَهُمُ الْأَوَّلِينَ آیا آنها در این گفتار (الهى) نیندیشیدند، یا این که چیزى براى آنان آمده که براى نیاکانشان نیامده است؟! (مؤمنون/68) * أَمْ لَمْ يَعْرِفُوا رَسُولَهُمْ فَهُمْ لَهُ مُنكِرُونَ یا این که پیامبرشان را نشناختند (وازسوابق او آگاه نیستند)، از این رو او را انکار مى کنند؟! (مؤمنون/69) * أَمْ يَقُولُونَ بِهِ جِنَّةٌ ۚ بَلْ جَاءَهُم بِالْحَقِّ وَأَكْثَرُهُمْ لِلْحَقِّ كَارِهُونَ یا مى گویند او به جنون مبتلا است؟! (چنین نیست) بلکه او حق را براى آنان آورده. امّا بیشترشان از حق کراهت دارند (و گریزانند). (مؤمنون/70) * وَلَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْوَاءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ وَمَن فِيهِنَّ ۚ بَلْ أَتَيْنَاهُم بِذِكْرِهِمْ فَهُمْ عَن ذِكْرِهِم مُّعْرِضُونَ و اگر حق از هوسهاى آنها پیروى مى کرد، آسمانها و زمین و همه کسانى که در آنها هستند تباه مى شدند. و ما به آنها چیزى دادیم که مایه یادآورى (و عزّت و شرف) آنهاست، امّا آنان از آنچه مایه یادآورى (و عزت) آنهاست رویگردانند. (مؤمنون/71) * أَمْ تَسْأَلُهُمْ خَرْجًا فَخَرَاجُ رَبِّكَ خَيْرٌ ۖ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ یا این که تو از آنها مزد و هزینه اى (در برابر دعوتت) مى خواهى؟ با این که مزد پروردگارت بهتر، و او بهترین روزى دهندگان است. (مؤمنون/72) * وَإِنَّكَ لَتَدْعُوهُمْ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ به یقین، تو آنان را به راه راست دعوت مى کنى. (مؤمنون/73) * وَإِنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ عَنِ الصِّرَاطِ لَنَاكِبُونَ امّا کسانى که به آخرت ایمان ندارند از این راه منحرف مى شوند. (مؤمنون/74) @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۶۲ الی ۶۷ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ اما به آنها خط
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۶۸ الی ۷۴ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی 🔸 بهانه هاى رنگارنگ منکران در تعقیب آیات گذشته، که سخن از اعراض و استکبار کفار در برابر پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) بود، در آیات مورد بحث از بهانه هائى که ممکن است آنها براى خود در این زمینه بتراشند، و پاسخ دندان شکن آن، سخن مى گوید، ضمناً علل واقعى اعراض و روى گردانى آنها را نیز شرح مى دهد، که در پنج قسمت خلاصه مى شود: نخست مى گوید: آیا آنها در این گفتار (آیات الهى) تدبر و اندیشه نکردند ؟ (أَ فَلَمْ یَدَّبَّرُوا الْقَوْلَ). آرى، نخستین عامل بدبختى آنها تعطیل اندیشه و تفکر در محتواى دعوت تو است، که اگر بود، مشکلات آنها حل مى شد. در دومین مرحله مى گوید: یا این که مطالبى براى آنها آمده است که براى نیاکانشان نیامده ؟! (أَمْ جاءَهُمْ ما لَمْ یَأْتِ آباءَهُمُ الأَوَّلِینَ). یعنى اگر توحید و معاد و دعوت به نیکیها و پاکیها تنها از ناحیه تو بود، ممکن بود بهانه کنند که اینها سخنان نو ظهورى است که ما نمى توانیم زیر بار آن برویم. و نیز مى توانستند بگویند: اگر این مطالب حق بود، چرا خدا ـ که به همه انسان ها نظر لطف و مرحمت دارد ـ براى گذشتگان نفرستاد؟! ولى با توجه به این که: محتواى دعوت تو از نظر اصول و اساس همان محتواى دعوت همه پیامبران است، این بهانه جوئى ها بى معنى است. * * * در سومین مرحله، مى گوید: یا این که آنها پیامبرشان را نشناختند، لذا او را انکار مى کنند (أَمْ لَمْ یَعْرِفُوا رَسُولَهُمْ فَهُمْ لَهُ مُنْکِرُونَ). یعنى اگر این دعوت از ناحیه شخص مرموز یا مشکوکى صورت گرفته بود، ممکن بود بگویند: سخنانش حق است، اما خودش شخص ناشناخته و مرموزى است، نمى توان به ظاهر سخنانش فریب خورد. اما اینها سابقه تو را به خوبى مى دانند، در گذشته محمّد امین ات مى خواندند، به عقل، دانش و امانت تو معترف بودند، پدر و مادر و قبیله ات را به خوبى مى شناسند، پس جائى براى این گونه بهانه ها نیز نیست. * * * در چهارمین مرحله، مى گوید: یا این که مى گویند: او دیوانه است ؟! (أَمْ یَقُولُونَ بِهِ جِنَّةٌ). یعنى شخص او را به خوبى مى شناسیم، مشکوک و مرموز نیست، اما به عقل و فکر او ایمان نداریم، چه بسا این سخنان را از روى جنون مى گوید; چرا که با افکار عمومى محیط هماهنگ نیست و این ناهماهنگى و سنت شکنى، خود دلیل بر دیوانگى است!. قرآن بلافاصله براى نفى این بهانه جوئى نیز مى گوید: پیامبر براى آنها حق آورده است و سخنانش گواه بر این حقیقت است (بَلْ جاءَهُمْ بِالْحَقِّ). عیب کار اینجا است که آنها از حق کراهت دارند ! (وَ أَکْثَرُهُمْ لِلْحَقِّ کارِهُونَ). آرى، اینها سخنان حکیمانه است منتها چون با تمایلات هوس آلود این گروه هماهنگ نیست، آن را نفى کرده و بر چسب افکار جنون آمیز، به آن مى زنند!. * * * در حالى که هیچ لزومى ندارد حق تابع تمایلات مردم باشد، که: اگر حق از هوس هاى آنها پیروى مى کرد و جهان هستى بر طبق تمایل آنها گردش داشت آسمان ها، زمین و هر آن کس در آنها است تباه مى شدند ! (وَ لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْواءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّماواتُ وَ الأَرْضُ وَ مَنْ فِیهِنَّ). زیرا هوا و هوس هاى مردم معیار و ضابطه اى ندارد، بلکه، در بسیارى از موارد به سوى زشتى ها مى گراید. اگر قوانین هستى تابع این تمایلات انحرافى مى شد، هرج و مرج و فساد سراسر جهان را فرا مى گرفت!. سپس براى تأکید بیشتر، روى این موضوع مى گوید: بلکه ما قرآنى به آنها دادیم که مایه تذکر، یادآورى، توجه به خدا و مایه شرف، آبرو و حیثیت آنها است، ولى آنها از چیزى که مایه یاد آورى و شرف و آبروى آنها است روى گردانند (بَلْ أَتَیْناهُمْ بِذِکْرِهِمْ فَهُمْ عَنْ ذِکْرِهِمْ مُعْرِضُونَ).(۱) * * * در پنجمین و آخرین مرحله مى گوید: آیا بهانه فرار آنها از حق این است که تو از آنها اجر، مزد و هزینه اى در برابر دعوتت تقاضا مى کنى؟ در حالى که رزق پروردگارت براى تو بهتر است و او بهترین روزى دهندگان است (أَمْ تَسْأَلُهُمْ خَرْجاً فَخَراجُ رَبِّکَ خَیْرٌ وَ هُوَ خَیْرُ الرّازِقِینَ).(۲) ✍ پی نوشت: ۱ ـ تعبیر به ذِکْرِهِم ممکن است به معنى یادآورى آنها و بیداریشان تفسیر شود. و ممکن است به معنى شرف و حیثیت و یاد آنها در جامعه بشرى بوده باشد. در عین حال این دو معنى با هم منافاتى ندارد و ما از هر دو معنى در تفسیر آیه استفاده کردیم. ۲ ـ خرج و خراج از ماده خروج به معنى چیزى است که از مال انسان و یا از زمین زراعتى خارج مى گردد، ولى خرج معنى وسیع ترى از خراج دارد. خرج چنان که راغب در مفردات مى گوید: نقطه مقابل دخل است، ولى خراج معمولاً مالیات یا مال الاجاره اى است که براى زمین تعیین مى شود. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2