eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1.6هزار ویدیو
36 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
[ثواب الأعمال] أَبِی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِدْرِیسَ عَنِ الْأَشْعَرِیِّ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حَمَّادٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: مَنْ لَمْ یَعْرِفْ سُوءَ مَا أَتَی إِلَیْنَا مِنْ ظُلْمِنَا وَ ذَهَابِ حَقِّنَا وَ مَا رَکِبَنَا بِهِ فَهُوَ شَرِیکُ مَنْ أَتَی إِلَیْنَا فِیمَا وُلِّینَا بِهِ. جابر از حضرت باقر علیه السّلام نقل کرد که فرمود: هر کس نشناسد ستمی که به ما وارد شده و حق ما را که از بین رفته و آنچه ما دیده ایم، او شریک کسی است که به ما آن ستم را روا داشته در این حکومت ستمگرانه ای که به ما داشته است. 📚 بحارالأنوار ٫ جلد 27 ٫ صفحه 55 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام تو کیست.mp3
زمان: حجم: 2.69M
❓اگر شب اول قبر از ما پرسیدند امام تو کیست؟ چه جوابی خواهیم داد؟ 🎙️حجت الاسلام عالی @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و پانزده 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﭘﺲ، ﺁﻳﺎ ﻫﺮﮔﺰ ﺍﻳﻤﺎﻧﻲ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و شانزدهم 🔷 ↩️ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﻨﺎﻳﺎﺕ، ﺑﻲ ﺷﺮﻣﻲ ﺭﺳﻮﺍ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺤﻤﺪ ﺣﺴﻴﻦ ﻫﻴﻜﻞ ﺑﺒﺎﺭ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺍﺷﺎﺭﺕ ﺭﻓﺖ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 104 ﭼﺎﭖ ﺍﻭﻝ ﻛﺘﺎﺏ " ﺣﻴﺎﻩ ﻣﺤﻤﺪ " ﺣﺪﻳﺚ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ: ﺑﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻭﺣﻲ ﺁﻣﺪ ﻛﻪ ﺍﻧﺬﺭ ﻋﺸﻴﺮﺗﻚ ﺍﻟﺎﻗﺮﺑﻴﻦ: " ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻥ ﻧﺰﺩﻳﻜﺖ ﺭﺍ ﺑﺘﺮﺳﺎﻥ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ ﻓﺮﻭﺗﻦ ﺑﺎﺵ، ﻭ ﺑﮕﻮ ﻣﻦ ﺁﺷﻜﺎﺭﺍ ﺗﺮﺳﺎﻧﻨﺪﻩ ﺍﻡ. " ﭘﺲ ﻣﺎﻣﻮﺭﻳﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻫﻮﻳﺪﺍ ﻛﻦ ﻭ ﺍﺯ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺩﻭﺭﻱ ﮔﺰﻳﻦ. ﻭ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﻣﻬﻤﺎﻧﻲ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﺨﻦ ﭘﺮﺩﺍﺯﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺩﻋﻮﺕ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻋﻤﺶ " ﺍﺑﻮ ﻟﻬﺐ " ﺳﺨﻨﺶ ﺭﺍ ﻗﻄﻊ ﻛﺮﺩ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻦ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺖ. ﻣﺤﻤﺪ ﺩﺭ ﻓﺮﺩﺍﻱ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺎﺭ ﺩﻭﻡ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﻋﻮﺕ ﻛﺮﺩ ﻭ ﭼﻮﻥ ﻏﺬﺍ ﺧﻮﺭﺩﻧﺪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻋﺮﺏ ﻧﻤﻲ ﺷﻨﺎﺳﻢ ﻛﻪ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺧﻴﺮ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺁﻭﺭﺩﻩ‌ﺍﻡ ﺑﺮﺍﻱ ﻗﻮﻡ ﺧﻮﻳﺶ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ. ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺮﺍ ﺍﻣﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺴﻮﻱ ﺍﻭ ﺑﺨﻮﺍﻧﻢ. ﭘﺲ ﻛﺪﺍﻣﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺑﺎ ﻣﻦ ﻫﻤﻜﺎﺭﻱ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻭ ﻭﺻﻲ ﻭ ﺧﻠﻴﻔﻪ ﻣﻦ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺷﺪ. ﺁﻧﻬﺎ ﺭﻭﻱ ﺍﺯﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻧﺪ ﻭ ﺧﻮﺍﺳﺘﻨﺪ ﺑﺮﻭﻧﺪ ﻛﻪ ﻋﻠﻲ ﻛﻪ ﺟﻮﺍﻥ ﺑﺎﻟﻎ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﻱ ﺑﻮﺩ، ﺑﺮﺧﺎﺳﺖ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻣﻦ ﻳﺎﻭﺭ ﺗﻮ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺑﺎ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﺒﺮﺩ ﺗﻮ ﺑﺮﺧﻴﺰﺩ، ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺟﻨﮕﻴﺪ - ﺑﻨﻲ ﻫﺎﺷﻢ ﺧﻨﺪﻳﺪﻧﺪ ﻭ ﺑﺮﺧﻲ ﻗﻬﻘﻬﻪ ﺯﺩﻧﺪ ﻭ ﻧﮕﺎﻫﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺐ ﻓﺮﺯﻧﺪﺵ ﮔﺮﺍﺋﻴﺪ ﻭ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﻛﻨﺎﻥ ﺑﺮﮔﺸﺘﻨﺪ. ﻭﻱ ﺍﻭﻟﺎ ﺩﻧﺒﺎﻟﻪ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻋﻠﻲ ﻓﺮﻣﻮﺩ: " ﺗﻮ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻭ ﻭﺻﻲ ﻭ ﻭﺍﺭﺙ ﻣﻨﻲ " ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻪ، ﻭ ﺛﺎﻧﻴﺎ ﺍﻳﻦ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻠﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻦ ﻳﺎﻭﺭ ﺗﻮﺍﻡ [ جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 159] ﻭ ﺑﺎ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻮ ﺑﺠﻨﮕﺪ، ﻧﺒﺮﺩ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻢ، ﺍﻱ ﻛﺎﺵ " ﻫﻴﻜﻞ " ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺎﺧﺬ ﺍﻳﻦ ﻧﺴﺒﺖ ﻛﻪ ﻛﺪﺍﻡ ﻣﺤﺪﺙ ﻳﺎ ﻣﻮﺭﺥ ﭘﻴﺸﻴﻦ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺭﻫﻨﻤﺎﺋﻲ ﻣﻲ‌ﻛﺮﺩ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻧﻈﺮﺵ ﺧﻮﺵ ﺁﻳﻨﺪ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺁﻥ ﺍﻧﺠﻤﻦ، ﻧﺴﺒﺖ ﺧﻨﺪﻩ ﻭ ﻗﻬﻘﻬﻪ ﺑﻪ ﺑﻨﻲ ﻫﺎﺷﻢ ﺩﻫﺪ، ﺣﺎﻝ ﺁﻧﻜﻪ ﻣﺎ ﻣﺎﺧﺬ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﺗﻔﺼﻴﻞ ﻧﻴﺎﻓﺘﻴﻢ. ﻭ ﭼﻮﻥ " ﻫﻴﻜﻞ " ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﻧﻤﻲ ﺩﻳﺪﻩ ﻛﻪ ﺑﺮ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺍﻭ ﺧﺮﺩﻩ ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻧﺴﺒﺖ‌ﻫﺎ ﻭ ﺗﺼﺮﻓﺎﺗﺶ ﺑﺮﺳﺪ، ﻋﺒﺎﺭﺍﺗﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺍﻣﻴﺮ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺑﻮﺩﻩ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 139 ﭼﺎﭖ ﺩﻭﻡ ﻛﺘﺎﺑﺶ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 1345 ﻃﺒﻊ ﮔﺮﺩﻳﺪﻩ، ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺷﺎﻳﺪ ﺭﻣﺰ ﺁﻥ، ﺗﻮﺟﻬﻲ ﺑﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﻫﻴﻜﻞ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻧﺸﺮ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺑﻦ ﻛﺜﻴﺮ ﻭ ﺍﻣﺜﺎﻝ ﺍﻭ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻳﺎﺳﺮ ﻭ ﺻﺪﺍﻱ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺑﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﻴﺮﺍﻣﻮﻥ ﺍﻳﻦ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻋﺘﺮﺕ ﻃﺎﻫﺮﻩ ﺑﭙﺎﺧﺎﺳﺘﻪ، ﻭ ﺍﻣﻮﺍﺝ ﻧﻜﻮﻫﺶ ﻭ ﺳﺮﺯﻧﺶ ﺑﻪ ﻫﻴﻜﻞ ﺭﻭﻱ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﺬﻑ ﻭ ﺗﺤﺮﻳﻒ ﺳﺨﻦ ﺧﻮﺩ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺁﺋﻴﻦ ﻣﺮﺳﻮﻡ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﭼﺎﭘﺨﺎﻧﻪ‌ﻫﺎ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ، ﺩﺳﺘﻜﺎﺭﻱ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﻩ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﻬﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﻫﻤﻔﻜﺮ ﻭ ﻳﺎ ﺩﺭ ﺩﻓﺎﻉ ﺍﺯ ﺍﺛﺮ ﺧﻮﺩ ﻧﺎﺗﻮﺍﻥ ﺍﺳﺖ، ﭼﺸﻢ ﭘﻮﺷﻲ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین استاد امینی خواه: 🔴 به وقت شام 🎤 فصل دوم جلسه دوم: عرضه ماشیح 📝 محور سخن
@Aminikhaah03_Be_Vaghte_Shaam_1403_06_24_Mashhad_Moghadas_Aminikhaah.ir.mp3
زمان: حجم: 26.95M
🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین استاد امینی خواه: 🔴 به وقت شام 🎤 فصل دوم جلسه سوم: عرضه ماشیح 📝 محور سخنرانی: ✔️ اهمیت شناخت تحلیل‌های آخرالزمانی یهودیان ✔️ رهبانیت مسیحی؛ تایید اولیه این بدعت در قرآن و عدم پایداری مسیحیان در همان مسیر ابداعی خود ✔️مارتین لوتر مسیحی: اساساً مسیح و منجی برای نجات یهودیان ظهور خواهد نمود! ✔️ همراهی مسیحیت با صهیونیست‌ها در زمان حاضر ✔️ تسلط یهودیان بر اغلب سازمان‌های جهانی ✔️ ایران؛ بزرگترین مانع یهودیان برای دستیابی به اهداف خود ✔️ منطقه مگدو در شمال اسرائیل؛ محل وقوع جنگ هسته‌ای آرماگدون ✔️ کتاب تلمود: ارواح یهودی از دیگران برتر است چرا که جزء خداست! ✔️ کتاب تلمود: در جنگ آرماگدون باید دو سوم بشر نابود گردد! ✔️ معرفی کتاب: ۱.چرا ایالات متحده برای اسراییل از منافع خویش می‌گذرد؟، گریس هالسل، ترجمه: قبس زعفرانی ۲.دنیا بازیچه یهود، سید محمد شیرازی @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : ✅🌷شنبه، سه‌شنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها ✅🌹یکشنبه‌، دوشنبه وچهار‌شنبه‌ شرح 🌴حکمتها ✅☫روزانه‌تفسیر قرآن‌‌☫ ✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️ لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783 ✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. «أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ۞ وَلَوْ رَحِمْنَاهُمْ وَكَشَفْنَا مَا بِهِم مِّن ضُرٍّ لَّلَجُّوا فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ و اگر به آنان رحم کنیم و ناراحتى ها (و مشکلات) آنان را برطرف سازیم، (نه تنها بیدار نمى شوند، بلکه) در طغیانشان لجاجت مىورزند و سرگردان مى مانند. (مؤمنون/75) * وَلَقَدْ أَخَذْنَاهُم بِالْعَذَابِ فَمَا اسْتَكَانُوا لِرَبِّهِمْ وَمَا يَتَضَرَّعُونَ و به راستى ما آنها را به عذاب (و بلا) گرفتار ساختیم(تا بیدار شوند)، امّا آنان نه در برابر پروردگارشان تواضع کردند، و نه به درگاهش تضرّع مى کنند. (مؤمنون/76) * حَتَّىٰ إِذَا فَتَحْنَا عَلَيْهِم بَابًا ذَا عَذَابٍ شَدِيدٍ إِذَا هُمْ فِيهِ مُبْلِسُونَ (این وضع ادامه مى یابد) تا زمانى که درى از عذاب شدید به روى آنان بگشاییم، (و چنان گرفتار مى شوند که) ناگهان کاملاً مأیوس گردند. (مؤمنون/77) * وَهُوَ الَّذِي أَنشَأَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ ۚ قَلِيلًا مَّا تَشْكُرُونَ و او کسى است که براى شما گوش و چشم و عقل آفرید. امّا کمتر شکر (او را) به جا مى آورید. (مؤمنون/78) * وَهُوَ الَّذِي ذَرَأَكُمْ فِي الْأَرْضِ وَإِلَيْهِ تُحْشَرُونَ و او کسى است که شما را در زمین آفرید. و به سوى او محشور مى شوید. (مؤمنون/79) *** وَهُوَ الَّذِي يُحْيِي وَيُمِيتُ وَلَهُ اخْتِلَافُ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ و او کسى است که زنده مى کند و مى میراند. و آمد و شد شب و روز از آنِ اوست. آیا نمى اندیشید؟! (مؤمنون/80) @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۶۸ الی ۷۴ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ در روایات اسلا
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۷۵ الی ۸۰ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ⚡️طرق مختلف بیدار سازى الهی از آنجا که در آیات گذشته، سخن از بهانه هاى مختلفى بود که منکران حق براى سرپیچى از دعوت پیامبران عنوان مى کردند، در آیات مورد بحث، خداوند از طرق اتمام حجت و بیدارسازى آنها سخن مى گوید. نخست، مى فرماید: گاه آنها را مشمول نعمت خود مى سازیم تا بیدار شوند، ولى اگر آنها را به وسیله نعمت ها و برطرف ساختن امواج بلاها مشمول لطف خود قرار دهیم (چنان آلوده اند که) باز در طغیانشان اصرار و لجاجت مىورزند و در این وادى همچنان سرگردان مى مانند (وَ لَوْ رَحِمْناهُمْ وَ کَشَفْنا ما بِهِمْ مِنْ ضُرّ لَلَجُّوا فِی طُغْیانِهِمْ یَعْمَهُونَ). * * * و گاه آنها را با حوادث دردناک گوشمالى مى دهیم تا اگر از طریق رحمت و نعمت بیدار نشدند، از این راه بیدار شوند، ولى این کار نیز در آنها مؤثر نیست، زیرا ما آنها را به عذاب و بلا گرفتار ساختیم اما آنها نه در برابر پروردگارشان تواضع و انقیادى نشان دادند، و نه به درگاه او توجه و تضرع مى کنند (وَ لَقَدْ أَخَذْناهُمْ بِالْعَذابِ فَمَا اسْتَکانُوا لِرَبِّهِمْ وَ ما یَتَضَرَّعُونَ).(۱) تضرع چنان که پیش از این هم گفته ایم، در اصل از ماده ضرع به معنى پستان گرفته شده، و تضرع به معنى ورود شیر به پستان و خضوع و تسلیم آن در برابر دوشنده است، سپس به معنى تسلیم آمیخته با تواضع و خضوع آمده است. یعنى این حوادث دردناک آنها را هرگز از مرکب غرور، سرکشى و خودکامگى فرود نیاورد و در برابر حق تسلیم نشدند. و اگر در پاره اى از روایات تضرع به معنى بلند کردن دست ها در هنگام دعا و نماز تفسیر شده، در واقع بیان یکى از مصداق هاى این معنى وسیع است. * * * به هر حال، ما به این رحمت ها، نعمت ها و مجازات هاى بیدار کننده ادامه مى دهیم و آنها نیز به طغیان، سرکشى و لجاجتشان، تا هنگامى که درى از عذاب شدید و دردناک خود را به روى آنها بگشائیم و چنان گرفتار شوند که به کلى مأیوس گردند (حَتّى إِذا فَتَحْنا عَلَیْهِمْ باباً ذا عَذاب شَدِید إِذا هُمْ فِیهِ مُبْلِسُونَ).(۲) در واقع خداوند دو نوع مجازات دارد مجازات هاى تربیتى و مجازات هاى پاکسازى و استیصال . هدف در مجازات هاى قسم اول آن است که در سختى و رنج قرار گیرند، ضعف و ناتوانى خود را دریابند و از مرکب غرور پیاده شوند. ولى هدف در قسم دوم که در مورد افراد غیر قابل اصلاح صورت مى گیرد این است که: به حکم و فرمان آفرینش ریشه کن شوند; چرا که در این نظام حق حیات براى آنها باقى نمانده، و این خارهاى راه تکامل انسان ها باید کنار زده شوند. در این که: منظور از باباً ذا عَذاب شَدِید: درى از عذاب دردناک چیست؟ در میان مفسران گفتگو است: بسیارى آن را مرگ، سپس عذاب و کیفر قیامت دانسته اند. بعضى دیگر آن را اشاره به قحطى شدیدى دانسته اند که به نفرین پیامبر(صلى الله علیه وآله)چند سال دامان مشرکان را گرفت، تا آنجا که مواد غذائى به کلى نایاب شد، و مجبور به خوردن اشیائى شدند که در حال عادى هیچ کس حاضر به خوردن آنها نیست. بعضى دیگر آن را اشاره به کیفر دردناکى مى دانند که در زیر ضربات شمشیر رزمندگان اسلام در میدان بدر بر سر آنان فرود آمد. این احتمال، نیز وجود دارد که: این آیه اشاره به گروه خاصى نباشد بلکه یک قانون کلى و همگانى را درباره کیفرهاى الهى بازگو مى کند، که آغازش رحمت است، و سپس گوشمالى ها و کیفرهاى تربیتى، و سر انجام عذاب استیصال و مجازات نابود کننده.(۳) ✍ پی نوشت: ۱ ـ اسْتَکانُوا از ماده سکون به معنى ساکن شدن در هیئت خضوع و خشوع است، و در این صورت از باب افتعال خواهد بود که در اصل استکنوا بوده، فتحه کاف اشباع و تبدیل به الف و در نتیجه اسْتَکانُوا شده است. و بعضى گفته اند: از ماده کون از باب استفعال است به معنى طلب استقرار در مکان توأم با خضوع و خشوع مى باشد، و به هر حال، حالت تواضع بنده را در برابر پروردگار منعکس مى کند و این که بعضى آن را به معنى دعا ذکر کرده اند به خاطر آن است که دعا کردن یکى از مصادیق خضوع و تواضع است. احتمال سومى نیز وجود دارد که از ماده کین (بر وزن عین) از باب استفعال باشد; زیرا این ماده به معنى خضوع آمده است، و تمام این معانى قریب الافق مى باشند. ۲ ـ مُبْلِس از ماده ابلاس به معنى اندوهى است که از شدت حادثه رخ مى دهد و انسان را غالباً به سکوت و حیرت یا نومیدى و یأس مى کشاند. ۳ ـ آیه اِنَّ الَّذِیْنَ لا یُؤْمِنُونَ بِالآخِرَة که قبل از این آیات است این تفسیر را تأیید مى کند. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
🎙 تفسیر صوتی آیات ۷۵ الی ۷۷ سوره مبارکه مومنون 📝 مفسّر : حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی