eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر خطبه ۱۰۸ بخش ششم: ❌ دگرگونی ارزشها ✔️"نکته: آثار سلطه فرومايگان! آنچه را امام(عليه ا
📝 شرح و تفسیر خطبه ۱۰۹ بخش اول ⚡️قدرت و عظمت خداوند 🔭خطبه در يك نگاه: اين خطبه از خطبه هاى بسيار فصيح و بليغ و پرمحتوا و با ارزش نهج البلاغه است كه به همين دليل نام الزّهراء (درخشنده) را بر آن گزارده اند و به گفته يكى از شارحان معروف نهج البلاغه، ابن ابى الحديد: تأثير و جاذبه اين خطبه چنان است كه اگر آن را بر انسان بى ايمانى كه قيامت را با تمام قدرت نفى مى كند، بخوانند توان مقاومتش درهم مى شكند و دلش در وحشت فرو مى رود، و او را در مبانى فكرى خود متزلزل مى سازد، و وادار به تجديد نظر مى كند. اين خطبه داراى نكات بسيار آموزنده اى است و در مجموع داراى هشت بخش است: بخش اوّل از قدرت عظيم پروردگار و ناتوانى مخلوقات در برابر او سخن مى گويد و نكات دقيقى را در اين زمينه يادآور مى شود. بخش دوّم از خلقت فرشتگان و بعضى از ويژگى هاى آنها بحث مى كند، كه اگر از اسرار غيب باخبر مى شدند مى دانستند عبادات مستمرّ و بى نظيرشان در برابر عظمت حق، بسيار ناچيز است. بخش سوّم با ترسيمى از خانه آخرت و نعمت هاى بهشتى، ازغفلت بندگان و رغبت آنها به دنياى مادّى و دور ماندن از دعوت انبيا سخن مى گويد. بخش چهارم به سراغ حالت دلباختگان دنيا و آلودگان به معصيت در هنگام مرگ مى رود و در تعبيراتى بسيار مؤثّر و رسا وضع آنها را در آن حالت چنان ترسيم مى كند كه هر انسان غافلى را به تفكّر و بازنگرى در رفتار خويش وا مى دارد. در بخش پنجم و ششم پيرامون قيامت و مقدّمات روز رستاخيز و پرسش از اعمال انسان ها و سعادت مؤمنان نيكوكار و مجازات بدكاران سخن مى گويد و سرنوشت هر يك از اين دو گروه را با تعبيراتى بسيار مؤثّر شرح مى دهد. در بخش هفتم از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مخصوصاً از زهد و بى اعتنايى آن حضرت نسبت به دنيا سخن مى گويد و او را به عنوان الگو و اسوه اى براى همه اهل ايمان معرّفى مى كند. در بخش هشتم -كه آخرين بخش است- سخن از اهل بيت پيامبر و ياران و پيروان او دارد و در بيان بسيار كوتاهى عظمت مقام آنها را ترسيم مى فرمايد. اوصاف کمال پروردگار: همانگونه که در بالا اشاره شد اين خطبه يکى از زيباترين و پرمعناترين خطبه هاى نهج البلاغه است و در بخش نخست آن اوصاف جمال و جلال و صفات فعل پروردگار به طرز بسيار جامع و جالبى ترسيم شده است. نخست روى ده وصف از اوصاف کمال انگشت گذارده، مى فرمايد: «همه چيز در برابر او خاضع است و هر چيزى به وجود او قائم مى باشد! بى نياز کننده هر فقير، عزّت بخش هر فرد خوار و ذليل، نيروى هر ناتوان، و پناهگاه هر مصيبت رسيده است!». (کُلُّ شَىْء خَاشِعٌ لَهُ، وَ کُلُّ شَيْء قَائِمٌ بِهِ: غِنى کُلِّ فَقِير، وَ عِزُّ کُلِّ ذَلِيل، وَ قُوَّةُ کُلِّ ضَعِيف، وَمَفْزَعُ کُلِّ مَلْهُوف). اين شش وصف در حقيقت بازگشت به قدرت مطلقه پروردگار و وجود بى پايان و نامحدود او و نياز همه ممکنات مى کند. «خاشع» از مادّه «خُشوع» در اصل به معناى خضوع است; ولى مفهومى گسترده تر از آن دارد که خضوع ظاهرى و باطنى و تشريعى و تکوينى را شامل مى شود. بنابراين، خشوع همه اشيا در برابر او، به معناى تسليم بودن در برابر خداوند و حاکميّت قوانين آفرينش بر آنهاست. قائم بودن همه چيز به خداوند از اين جهت است که او واجب الوجود است و غير او ممکن الوجود، و ممکن، وجودى وابسته به واجب است; همانند نور آفتاب که به خورشيد وابسته است. غناى هر فقير و عزّت هر ذليل و قوّت هر ضعيف بودن نيز از همين جا سرچشمه مى گيرد; چرا که ممکنات و مخلوقات، چيزى از خود ندارند; هر چه دارند از ناحيه اوست و هر کمالى نصيب آنها شود، پرتوى از آن کمال مطلق الهى است. «مَلهُوف» از مادّه «لَهْف» در اصل به معناى غم و اندوه است که به خاطر از دست دادن چيزى به انسان است مى دهد و گاه در مورد افرادى به کار مى رود که مظلوم شده اند و فرياد استغاثه بر آورده اند و از آنجا که قدرت ناچيز انسان ها به آنها اجازه نمى دهد که به تمام خواسته هاى خود برسند و يا آنچه را دارند نگهدارى کنند، بنابراين، به هنگامى که غم و اندوه از دست دادن سرمايه هاى مادّى و معنوى بر وجود آنها چيره مى شود، راهى جز اين ندارند که به آن ذات پاک قادر و توانا پناه ببرند و براى حلّ مشکلات خود، از او يارى بطلبند. آنچه در بالا آمد، در واقع بر گرفته از آيات مختلف قرآن است که اين اوصاف را در جاى جاى قرآن براى خداوند بيان مى کند. در يک جا مى فرمايد: «وَللهِِ يَسْجُدُ مَا فِي السَّمواتِ وَ مَا فِى الأَرْضِ; تمام آنچه در آسمان و زمين وجود دارد، براى خدا سجده مى کنند».(1) و در جاى ديگر مى فرمايد: «أَللهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَىُّ الْقَيُومُ; هيچ معبودى نيست جز خداوند يگانه زنده، که قائم به ذات خويش است و موجودات ديگر قائم به او هستند».(2) ✍پی نوشت: 1. سوره نحل، آيه 49. 2. سوره بقره، آيه 255. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏷 ما بيـن آن، چيـزى نخـور! ☀️امام صادق علیه السلام : ✓ به امام صادق (ع) از دردها و سوء هاضمه‌اى كه داشتم شكايت كردم. به من فرمود: «صبحانه و شام بخور و ما بين آن، چيزى نخور؛ زيرا اين كار به بدن صدمه مى‌زند. آيا نشنيده‌اى كه خداوند عز و جل مى‌فرمايد: «و روزى‌شان، صبح و شام، در آن جا [آماده]است». ⁙ «شَكَوتُ إلى أبي عَبدِاللّهِ (ع) ما ألقى مِنَ الأَوجاعِ وَالتُّخَمِ، فَقالَ لي: تَغَدَّ وتَعَشَّ، ولا تَأكُل بَينَهُما شَيئاً؛ فَإِنَّ فيهِ فَسادَ البَدَنِ، أما سَمِعتَ اللّهَ عز و جل يَقولُ: «وَلَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيهَا بُكْرَةً وَ عَشِيًّا». 📚 الكافی: ج٦ ص٢٨٨ ح٢ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
VID_20250121_124835_384_320kbps.mp3
9.8M
🔸عواملی که باعث کدورت و قهر می‌شود 🎙استاد رفیعی @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و پنجاه و هشت 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ 2- ﻣﺠﺎﻫﺪ ﺍﺯ ﺍﺑﻦ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و پنجاه و نه 🔷 ↩️ 7- " ﺧﻄﻴﺐ " ﺩﺭ ﺹ 161 ﺝ 3 " ﺗﺎﺭﻳﺨﺶ " ﺍﺯ " ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ " ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ (ﺹ) ﮔﻔﺘﻢ: ﺍﻱ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺁﻳﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﻫﺎﺋﻲ ﺍﺯ ﺩﻭﺯﺥ ﺟﻮﺍﺯﻱ ﻫﺴﺖ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺍﺭﻱ، ﮔﻔﺘﻢ: ﭼﻴﺴﺖ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﺤﺒﺖ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ. ﻭ ﺍﻧﺸﺎﺀ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﻲ، ﺣﺪﻳﺚ " ﻋﻠﻲ ﻗﺴﻴﻢ ﺍﻟﺠﻨﻪ ﻭ ﺍﻟﻨﺎﺭ " ﺩﺭ ﺟﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ. ﻭ ﺍﺯ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﻋﺒﺪﻱ ﺩﺭ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﺍﻣﻴﺮ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ﺍﺳﺖ: ﺑﺘﻮ ﺁﻣﻮﺧﺖ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﻲ‌ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﻟﻬﺎﻣﺖ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﭘﺲ ﭼﻨﺎﻥ ﺑﺮ ﺷﺮﻑ ﻭ ﻋﺰﺕ ﻭ ﻣﺠﺪﺕ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻓﺰﻭﺩ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻭﺻﻒ ﻭﺍﺻﻔﺎﻥ ﻭﺍﻟﺎﺗﺮ ﺍﺳﺖ. ﺑﺘﻮ ﺍﺭﺯﺍﻧﻲ ﺷﺪ، ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮ ﻧﺪﺍﺩﻧﺪ. ﮔﻮﺍﺭﺍ ﺑﺎﺩﺕ ﺍﻱ ﺍﻣﻴﺮ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﺁﺭﺯﻭﻣﻨﺪ ﺩﻳﺪﺍﺭﺕ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺷﻮﻕ ﻧﺎﻟﻴﺪﻧﺪ ﻭ ﺧﺪﺍﻱ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﻭ ﺳﻜﺮﻩ ﺍﻱ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﻲ ﻛﻢ ﻭ ﻛﺎﺳﺖ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻣﻲ‌ﻣﺎﻧﺴﺖ، ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﺎﺧﺖ. " ﻋﺒﺪﻱ " ﺩﺭ ﺑﻴﺖ ﻧﺨﺴﺖ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺣﺪﻳﺜﻲ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺫﻛﺮﺵ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 44 ﮔﺬﺷﺖ ﻭ ﺑﻴﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺑﻴﺎﺕ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺹ 288 ﺁﻣﺪ. ﻭ ﺍﺯ ﺳﺮﻭﺩﻩ‌ﻫﺎﻱ ﺍﻭﺳﺖ: ﺍﻱ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﺎﻥ ﻣﺎ، ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻋﺎﺭﻓﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻴﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ " ﺍﻋﺮﺍﻑ " ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺎﺯ ﻣﻲ‌ﺷﻨﺎﺳﻴﺪ. ﻭ ﺩﺭ ﻓﺮﺩﺍﻱ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﻛﻪ ﻫﻤﮕﺎﻥ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﻣﻲ‌ﺍﻳﺴﺘﻴﻢ، ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻨﺎﻡ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﺍ ﻣﻲ‌ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ﻣﺎ ﺑﺒﺮﻛﺖ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺧﻠﻖ ﻳﻌﻨﻲ ﺟﺪﺗﺎﻥ ﻭ ﺑﺒﺮﻛﺖ ﭘﺪﺭﺗﺎﻥ، ﺭﺍﻩ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﻱ ﺭﺍ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻭ ﺍﺯ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﺭﻫﻴﺪﻳﻢ. ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﻧﺒﻮﺩﻳﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻓﺮﻳﺪﮔﺎﻧﺶ ﺭﺍ [ ﺻﻔﺤﻪ 212] ﻧﻤﻲ ﺁﻓﺮﻳﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎﻱ ﻓﺮﻳﺒﻨﺪﻩ ﻧﺎﻡ ﻧﻤﻲ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﻣﺎ ﻧﻴﺰ ﻧﺒﻮﺩﻳﻢ ﻭ ﺍﺯ ﺟﻬﺖ ﺷﻤﺎ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩﻡ ﺁﻓﺮﻳﺪ ﻭ ﺍﻧﺲ ﻭ ﺟﻦ ﺭﺍ ﺁﺯﻣﻮﺩ. ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪﻱ ﺑﺎ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺮﺗﺮﻳﺪ، ﺷﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﻟﺎﺗﺮ ﻭﺍﺭﺟﺘﺎﻥ ﻭﺍﻟﺎﺗﺮ ﺍﺳﺖ. ﭼﻮﻥ ﺿﺮﺭﻱ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺭﻭﻱ ﺁﺭﺩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﺎﻳﮕﺎﻫﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﺍﻭ ﺩﺍﺭﻳﺪ، ﻣﻲ‌ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺁﻥ ﺯﻳﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺎ ﻣﻲ‌ﺭﺍﻧﺪ. ﻭ ﺍﮔﺮ ﺩﺷﻮﺍﺭﻱ ﻭ ﺍﻧﺪﻭﻫﻲ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮﺩ، ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﮊ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺧﻮﺩ ﻣﻲ‌ﺳﺎﺯﻳﻢ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺳﺨﺘﻲ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺳﺨﺘﻴﻬﺎ ﺑﺮﻫﻴﻢ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺑﺮ ﻣﺎ ﺳﺘﻢ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻋﺰﺕ ﺷﻤﺎ ﭘﻨﺎﻫﻨﺪﻩ ﺷﻮﻳﻢ، ﺁﻥ ﺳﺘﻢ ﺍﺯ ﻣﺎ ﺩﻭﺭ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ. ﻭ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻛﻪ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﺮ ﻣﺎ ﺑﻴﻤﻲ ﺭﻭﺩ، ﺷﻔﺎﻋﺖ ﺍﻣﺎﻥ ﺑﺨﺶ ﺷﻤﺎ، ﺑﺮﺍﺕ ﺑﻴﺰﺍﺭﻱ ﻣﺎ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🔊#از_وهم_تا_وحی 🎙 استاد امینی خواه 🔰جلسه اول _ بخش دوم * ریشه گناه در توهم استقلال از خدا و انق
Barandazi_Dar_Bastare_Entekhabat_Aminikhaah.ir.mp3
28.34M
🔈 🎙 استاد امینی خواه 📌 نگاهی متفاوت و تأمّل برانگیز به صحنه انتخابات * وقتی عقرب خودش را نیش می‌زند! فضای مجازی، اهرمی علیه صهیونیست‌ها [3:07] * میدان انتخابات؛ صحنه درگیری ما با دشمن صهیونیست [6:30] * براندازی یا حداقل مهار جمهوری اسلامی؛ هدف اصلی دشمنِ داخلی [7:21] * بازخوانی سخنرانی مهمی از رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۷ [10:29] ⚜ براندازی نرم=> تغییر در نفی و اثبات‌های جمهوری اسلامی [13:31] ✅ نفی و اثبات‌های جمهوری اسلامی 🔻 نفی استثمار، نفی سلطه‌پذیری، نفی تحقیر ملت توسط قدرت‌های دنیا، نفی وابستگی سیاسی، نفی سکولاریسم اخلاقی [14:53] 🔺 اثبات هویت ملی، اثبات ارزش‌های اسلامی، دفاع از مظلومان جهان، فتح قله‌های دانش [18:30] * نفی و اثبات‌های جمهوری اسلامی؛ علت حقیقی دشمنی ما با آمریکا [21:04] * راه خطرناکی که به براندازی جمهوری اسلامی ختم می‌شود... [27:53] ⚜ روح جمهوری اسلامی؛ هدف و نقطه اصلی تمرکز دشمن [30:33] ✅ روح جمهوری اسلامی=> عدالت، کرامت انسان، حفظ ارزش‌ها، اخلاق، ایستادگی در برابر نفوذ دشمن، مردمی بودن مسئولین [33:24] * راهکار جلوگیری از انحراف نسبت به روح جمهوری اسلامی=> برجسته نمودن مرزهای اعتقادی، فرهنگی، سیاسی [43:44] * اگر مسئولین کشور در برابر دشمن احساس ترس کنند بلاهای بزرگی بر سرمان می‌آید [49:32] * اگر گرفتار شاه‌سلطان‌حسین ها شویم کار جمهوری اسلامی تمام است [51:04] ⏰ مدت زمان: ۵۶:۵۶ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. «أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ ۖ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ ۚ أُولَٰئِكَ مُبَرَّءُونَ مِمَّا يَقُولُونَ ۖ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ زنان ناپاک از آنِ مردان ناپاکند، و مردان ناپاک از آنِ زنان ناپاک. و زنان پاک از آن مردان پاکند، و مردان پاک از آن زنان پاک! اینان از آنچه که (ناپاکان) به آنان نسبت مى دهند مبرّا هستند. و براى آنان آمرزش (الهى) و روزى پرارزشى است. (نور/26) @Nahjolbalaghe2