۲۷ و نيست اين زندگی دنيا جز لهو و بازيچه. سوره عنكبوت آيه ۶۴
۲۸ خدا را فراموش كردند پس خداوند هم در عوض خود آنان را از ياد خودشان برد، ايشان همانا فاسقانند. سوره حشر آيه ۱۹
۲۹ سوره هود آيه ۶
۳۰ سوره بقره آيه ۳۶
۳۱ هيچ جنبدهای در زمين نيست مگر آنكه روزی وی به عهده خدا است و خدا قرارگاه( زمين) و منزلهای عاريت( ارحام مادران و اصلاب پدران) او را میداند. سوره هود آيه ۸
۳۲ سوره آل عمران آيه ۷۹
۳۳ سوره رعد آيه ۱۶
۳۴ سوره زمر آيه ۶۲
۳۵ سوره مؤمن آيه ۶۲
۳۶ ايشان مردمی نيستند كه ايمان بياورند و اين ايمان نياوردنشان به خاطر تكذيبی است كه قبلا كرده بودند. سوره يونس آيه ۷۴
۳۷ بگو خدا است آفريننده هر چيز، و او يكتای قهار است. سوره رعد آيه ۱۶
۳۸ ( ۳ و ۴) آن كسی است كه ملك آسمانها و زمين از آن او است.- تا آنجا كه میفرمايد- و آفريد هر چيزی رای و تقدير كرد آن را چه تقدير كردنی. سوره فرقان آيه ۲
۳۹ ( ۳ و ۴) آن كسی است كه ملك آسمانها و زمين از آن او است.- تا آنجا كه میفرمايد- و آفريد هر چيزی رای و تقدير كرد آن را چه تقدير كردنی. سوره فرقان آيه ۲
۴۰ پروردگار ما همانست كه به هر چيزی آفرينش بخشيد( و با استفاده از آن) رهبريش كرد. سوره طه آيه ۵۰
۴۱ آن كسی است كه جمعآوری و سپس درست كرد و آن كسی است كه تقدير و اندازهگيری كرد سپس هدايت فرمود. سوره اعلی آيه ۳
۴۲ بعضی از آنها حيواناتی هستند كه با شكم راه میروند و بعضی با دو پا و بعضی با چهار پا، خداوند میآفريند هر چه را كه بخواهد. سوره نور آيه ۴۵
۴۳ پروردگار تو ستمكار بر بندگان نيست. سوره فصلت آيه ۴۶
۴۴ بگو خداوند به فحشا امر نمیكند. سوره اعراف آيه ۲۸
۴۵ آن خدايی كه هر چيزی را به نيكوترين وجه خلق كرد. سوره سجده آيه ۷
۴۶ آيا در وجود خداوند شكی است، با اينكه او به وجود آورنده آسمانها و زمين است. سوره ابراهيم آيه ۱۰
۴۷ همه چيز جز ذات وی فانی و از بين رفتنی است. سوره قصص آيه ۸۸
۴۸ اختيار سود و زيان خويش را و اختيار مرگ و زندگی و تجديد حيات را ندارند. سوره فرقان آيه ۳
۴۹ و همه را آن گروه و اين گروه را از عطای پروردگارت كمك دهيم كه عطای پروردگار تو منع شدنی نيست. سوره اسراء آيه ۲۰
۵۰ آفرينش عالم و تدبير امور آن از او است. سوره اعراف آيه ۵۴
۵۱ آگاه باشيد كه حكم تنها و تنها از آن او است. سوره انعام آيه ۶۲
۵۲ برای هر موجودی جهت و مقصدی است كه به سوی آن رهسپار است. سوره بقره آيه ۱۴۸
۵۳ خداوند حكم میكند، و كسی هم نيست كه حكمش را عقب اندازد. سوره رعد آيه ۴۱
۵۴ او بر هر نفسی به آنچه كه میكند قائم است. سوره رعد آيه ۳۳
۵۵ مجمع البيان ج ۴ ص ۳۴۵
۵۶ از اين قرآن آيههايی نازل میكنيم كه برای مؤمنان شفا و رحمت است و ستمگران را جز خسارت نمیافزايد. سوره اسراء آيه ۸۲
۵۷ كافی ج ۱ ص ۱۰۳ ح ۱۱
۵۸ الدر المنثور ج ۳ ص ۳۸- ۳۹
۵۹ ( ۲ و ۳) الدر المنثور ج ۳ ص ۳۹
۶۰ ( ۲ و ۳) الدر المنثور ج ۳ ص ۳۹
۶۱ الدر المنثور ج ۳ ص ۳۹- ۴۰
۶۲ تفسير عياشی ج ۲ ص ۳۱ ح ۷۶
۶۳ بگو اين قرآن را به من وحی كرده تا شما را و هر كه بدو برسد بدان بترسانم. سوره انعام آيه ۱۹
۶۴ اين قرآن جز اندرزی برای جهانيان نيست. سوره انعام آيه ۹
۶۵ بگو اين مردم من فرستاده خدای يكتا به سوی همه شمايم. سوره اعراف آيه ۱۵۸
۶۶ تفسير عياشی ج ۱ ص ۳۶۹ ح ۸۹- ۵۹
۶۷ الدر المنثور ج ۳ ص ۳۰
۶۸ الدر المنثور ج ۳ ص ۳۰
۶۹ تفسير قمی ج ۱ ص ۲۱۰- ۲۱۱
۷۰ كافی
۷۱ تفسير عياشی ج ۱ ص ۳۶۹ ح ۶۰
۷۲ مجمع البيان ج ۴ ص ۳۳۵
۷۳ تفسير المنار ج ۷ ص ۶۲۵
۷۴ الدر المنثور ج ۳ ص ۳۰
۷۵ ( ۲ و ۳) تفسير عياشی ج ۱ ص ۳۷۰ ح ۶۲- ۶۳
۷۶ ( ۲ و ۳) تفسير عياشی ج ۱ ص ۳۷۰ ح ۶۲- ۶۳
۷۷ كافی ج ۲ ص ۵- ۶ ح ۷
۷۸ تفسير عياشی ج ۱ ص ۳۷۱ ح ۶۷
۷۹ تفسير عياشی ج ۱ ص ۳۷۱ ح ۶۸
۸۰ كافی ج ۲ ص ۴۱۸ ح ۴
۸۱ تفسير عياشی ج ۱ ص ۳۷۱ ح ۶۹
۸۲ تفسير قمی ج ۱ ص ۲۱۲
۸۳ تفسير عياشی ج ۱ ص ۳۷۱ ح ۷۱
۸۴ تفسير عياشی ج ۱ ص ۳۷۳ ح ۷۷
۸۵ كافی ج ۱ ص ۹۸ ح ۹
۸۶ توحيد صدوق ص ۱۱۲ ح ۱۰- ۱۱
۸۷ كافی ج ۱ ص ۹۵ ح ۲
۸۸ الدر المنثور ج ۳ ص ۳۷
۸۹ توحيد صدوق
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
"نماز اول وقت"| عضو شوید👇
@Namazeavalevaght
باره نازل فرمود [( ۲ و ۳) الدر المنثور ج ۳ ص ۳۹]۶۰.
و نيز در آن كتاب از ابن مردويه از بريده روايت شده كه گفت رسول خدا (ص) فرمود: ام القری در شهر مكه است [الدر المنثور ج ۳ ص ۳۹- ۴۰]۶۱.
و در تفسير عياشی از علی بن اسباط روايت شده كه گفت: من خدمت حضرت ابی جعفر عرض كردم، چرا رسول خدا (ص)" امی" ناميده شد؟ حضرت فرمود: چون منسوب به مكه بود كه خداوند در بارهاش فرموده:" لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُری وَ مَنْ حَوْلَها" و مقصود از حول آن طائف است [تفسير عياشی ج ۲ ص ۳۱ ح ۷۶]۶۲.
مؤلف: بنا بر اين روايت، جمله مذكور معنای جمله" وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ" را خواهد داشت، و اين دو جمله كه امر به انذار طائفه خاصی (اهل طائف و نزديكان رسول خدا (ص) میكند با رسالت بر عموم مردم كه امثال جمله" لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ" [بگو اين قرآن را به من وحی كرده تا شما را و هر كه بدو برسد بدان بترسانم. سوره انعام آيه ۱۹]۶۳ و جمله" إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ" [اين قرآن جز اندرزی برای جهانيان نيست. سوره انعام آيه ۹]۶۴ و جمله" قُلْ يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّـهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعاً" [بگو اين مردم من فرستاده خدای يكتا به سوی همه شمايم. سوره اعراف آيه ۱۵۸]۶۵ منافات ندارد.
و در تفسير عياشی از عبد اللَّه بن سنان روايت شده كه گفت از امام صادق (ع) معنای آيه" قُلْ مَنْ أَنْزَلَ الْكِتابَ ... تَجْعَلُونَهُ قَراطِيسَ تُبْدُونَها وَ تُخْفُونَ كَثِيراً" را پرسيدم. فرمود: يهوديها برخی از آيات تورات را اظهار میكردند، و برخی ديگر را كتمان مینمودند.
و در روايت ديگری فرمود: تورات را در كاغذهايی مینوشتند و از آن هر چه میخواستند آشكار مینمودند و آنچه میخواستند پنهان مینمودند، سپس فرمود: آنچه كه از آسمان نازل شده همهاش در نزد اهل علم است. [تفسير عياشی ج ۱ ص ۳۶۹ ح ۸۹- ۵۹]۶۶ مؤلف: مراد از" اهل علم" ائمه اهل بيت (ع) میباشند.
در الدر المنثور در ذيل جمله" وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَری ..." از مستدرك حاكم از شرحبيل بن سعد روايت كرده كه گفت: اين آيه در باره عبد اللَّه بن ابی سرح نازل شده، و اين عبد اللَّه بعد از آنكه رسول خدا (ص) در سال فتح وارد مكه شد به عثمان برادر رضاعيش پناهنده شد، و عثمان او را در منزل خود پنهان نمود تا زمانی كه رسول خدا (ص) همه اهل مكه را امان داد او نيز از آن جناب امان خواسته از نهانگاه خود بيرون شد [الدر المنثور ج ۳ ص ۳۰]۶۷.
و نيز در آن كتاب است كه ابن جرير و ابو الشيخ از عكرمه روايت كردهاند كه در ذيل آيه" وَ مَنْ أَظْلَمُ ..." گفته است: اين آيه در باره مسيلمه كذاب و حرفهايی كه به هم میبافت و بدان وسيله خود را از كاهنان قلمداد میكرد نازل شده. و در ذيل جمله" وَ مَنْ قالَ سَأُنْزِلُ مِثْلَ ما أَنْزَلَ اللَّـهُ" گفته است: اين جمله در حق عبد اللَّه بن سعد بن ابی سرح نازل شده كه در ابتدا به اسلام گرويده بود و برای رسول خدا نويسندگی میكرد، و در نوشتن آياتی كه نازل میشد خيانت مینمود، مثلا" عَزِيزٌ حَكِيمٌ" را" غَفُورٌ رَحِيمٌ" نوشت و نوشته خود را بر مردم قرائت كرد. و اگر هم میگفتند آيه اينطور نيست، در جواب میگفت چه فرق میكند همه مثل هم است، و سرانجام از اسلام دست كشيد و به قريش پيوست [الدر المنثور ج ۳ ص ۳۰]۶۸.
مؤلف: اين معنا به طريق ديگری نيز روايت شده است.
[رواياتی در مورد نزول آيه:" وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَری عَلَی اللَّـهِ ..." در باره عبد اللَّه بن سعد بن ابی سرح]
و در تفسير قمی میگويد: پدرم از صفوان از ابن مسكان از ابی بصير از امام صادق (ع) برايم روايت كرد كه آن حضرت فرمود: عبد اللَّه بن سعد بن ابی سرح برادر رضاعی عثمان بود، بعد از هجرت رسول خدا (ص) به مدينه آمد و به اسلام گرويده، و چون خط خوبی داشت هر وقت آيهای نازل میشد رسول خدا (ص) او را میخواست تا آن آيه را بنويسد، رسول خدا وقتی املا میفرمود و میگفت تا بنويسد" و اللَّه سميع بصير" او مینوشت" سميع عليم" رسول خدا (ص) میگفت:" و اللَّه بما تعملون خبير" او به جای" خبير" مینوشت" بصير" و گاهی" تاء" را" ياء" مینوشت، و رسول خدا (ص) میفرمود يكی است.
عبد اللَّه بالأخره از دين اسلام برگشت و به مكه مراجعت نمود، و به قريش گفت: به خدا سوگند محمد نمیفهمد چه میگويد، من مثل او حرف میزدم چيزی نمیگفت، پس اين آيه در حقش نازل شد:" وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَری عَلَی اللَّـهِ ...".
بعد از فتح مكه رسول خدا دستور قتل او را صادر نمود و خونش را هدر كرد، عبد اللَّه ناگزير دست به دامن برادرش عثمان شد، عثمان دست او را گرفته نزد رسول خدا (ص) آورد، رسول خدا در آن موقع در مسجد بود. عثمان عرض كرد يا رسول اللَّه! اين مرد را به من ببخش. حضرت ساكت شد و چيزی نگفت، مجددا عرض كرد: از جرم اين مرد درگذر.
با اين حال هيچ موجودی پس از پديد آمدنش نيز از پديد آورنده خود بی نياز نيست و اين احتياج از قبيل احتياج گرم شدن آب به آتش و يا حرارتهای ديگر نيست كه پس از گرم شدن تا مدتی باقی بماند اگر چه آتش نباشد، چون اگر مساله وجود و ايجاد از اين قبيل بود میبايست موجود بعد از يافتن وجود قابل معدوم شدن نبوده و خود مثل آفريدگارش واجب الوجود باشد. اين همان مطلبی است كه فهم ساده فطری از آن تعبير میكند به اينكه اشيای عالم اگر خود مالك نفس خود بودند، و حتی از يك جهت مستقل و بی نياز از پروردگار بودند به هيچ وجه هلاك و فساد نمیپذيرفتند، زيرا محال است چيزی مالك نفس خود باشد و خود برای خود بطلان و شقاوت را طلب كند.
آيه شريفه" كُلُّ شَيْءٍ هالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ" [همه چيز جز ذات وی فانی و از بين رفتنی است. سوره قصص آيه ۸۸]۴۷ و همچنين آيه" وَ لا يَمْلِكُونَ لِأَنْفُسِهِمْ ضَرًّا وَ لا نَفْعاً وَ لا يَمْلِكُونَ مَوْتاً وَ لا حَياةً وَ لا نُشُوراً" [اختيار سود و زيان خويش را و اختيار مرگ و زندگی و تجديد حيات را ندارند. سوره فرقان آيه ۳]۴۸ همين معنا را افاده میكند. و نيز آيات بسيار ديگری كه دلالت دارند بر اينكه خدای سبحان مالك هر چيز است و مالكی جز او نيست، و هر چيزی مملوك او است، و جز مملوكيت شان ديگری ندارد.
بنا بر اين، پس هر موجودی هم چنان كه در ابتدای تكون و حدوثش وجودش را از خدای تعالی میگيرد همچنين در بقای خود هر لحظه وجودش را از خدای تعالی اخذ میكند، و تا وقتی باقی است كه از ناحيه او به وی افاضه وجود بشود، همين كه اين فيض قطع شد، معدوم گشته اسم و رسمش از لوح وجود محو میگردد، چنان كه فرموده:" كُلًّا نُمِدُّ هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ مِنْ عَطاءِ رَبِّكَ وَ ما كانَ عَطاءُ رَبِّكَ مَحْظُوراً" [و همه را آن گروه و اين گروه را از عطای پروردگارت كمك دهيم كه عطای پروردگار تو منع شدنی نيست. سوره اسراء آيه ۲۰]۴۹ و بر اين مضمون آيات بسيار است.
جهت دوم- جهت غايت و نتيجه است، كه آيات راجع به نظام جاری در عالم اشاره به آن دارد، چون از اين آيات برمیآيد كه تمامی اجزا و اطراف عالم به يكديگر متصل و مربوط است به طوری كه سير يك موجود در مسير وجوديش موجود ديگری را هم به كمال و نتيجهای كه از خلقتش منظور بوده میرساند، و سلسله موجودات به منزله زنجيری است كه وقتی اولين حلقه آن به طرف نتيجه و هدف به حركت درآيد آخرين حلقه سلسله نيز به سوی سعادت و هدفش براه میافتد، مثلا انسان از نظامی كه در حيوانات و نباتات جريان دارد استفاده میكند و نباتات از نظامی كه در اراضی و جو محيط جريان دارد منتفع میشوند، و موجودات زمينی از نظام جاری در آسمانها و آسمانیها از نظام جاری در موجودات زمين استمداد میجويند، پس تمامی موجودات دارای نظام متصلی هستند كه هر نوعی از انواع را به سوی سعادت خاصهاش سوق میدهد، اينجاست كه فطرت سليم و شعور زنده و آزاد ناگزير میشود از اينكه بگويد:
نظامی به اين وسعت و دقت جز به تقدير خدايی عزيز و عليم و تدبير پروردگاری حكيم و خبير صورت نمیگيرد.
و نيز ناچار است بگويد: اين تقدير و تدبير جز به اين فرض نمیشود كه هويت و اعيان و خلاصه ذات هر موجود را در قالبی ريخته باشد كه فلان فعل و اثر مخصوص از او سر بزند در هر منزل از منازلی كه در طول مسيرش برايش تعيين شده همان نقشی را كه از او خواستهاند بازی كند، و در منزلی كه به عنوان آخرين منزل و منتها اليه سيرش تعيين گرديده متوقف شود، و همه اين مراحل را در ميان سلسله علل و اسباب در پيش روی قائد قضا و به دنبال سائق قدر طی نمايد.
اينك چند آيه به عنوان نمونه از آياتی كه گفتيم اين معانی را افاده میكند ايراد میشود:" لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ" [آفرينش عالم و تدبير امور آن از او است. سوره اعراف آيه ۵۴]۵۰،" أَلا لَهُ الْحُكْمُ" [آگاه باشيد كه حكم تنها و تنها از آن او است. سوره انعام آيه ۶۲]۵۱،" وَ لِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيها" [برای هر موجودی جهت و مقصدی است كه به سوی آن رهسپار است. سوره بقره آيه ۱۴۸]۵۲،" وَ اللَّـهُ يَحْكُمُ لا مُعَقِّبَ لِحُكْمِهِ" [خداوند حكم میكند، و كسی هم نيست كه حكمش را عقب اندازد. سوره رعد آيه ۴۱]۵۳،" هُوَ قائِمٌ عَلی كُلِّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ" [او بر هر نفسی به آنچه كه میكند قائم است. سوره رعد آيه ۳۳]۵۴.
اينها نمونهای است از آن آياتی كه گفتيم قرآن كريم در آن آيات از جهت دوم يعنی جهت نظامی كه در عالم برقرار است بر وجود صانع استدلال میكند. حال آيا جا دارد كسانی كه خود را دانای به معانی قرآن میدانند آياتی به اين صراحت و روشنی را از معانی روبراهش به اين معنا برگردانند كه خداوند سبحان ذوات موجودات را با خصوصيات و شخصيات آنها آفريده و خود در گوشهای عزلت گزيده، و جز اين هم نمیتوانست بكند كه در كمينگاه خود نشسته ببيند اين موجودات پس از شروع به سير و تفاعل در يكديگر و به كار
⭕️ توئیت حساب عبری KHAMENEI.IR : آمریکا و رژیم صهیونیستی نسبت به آنچه که در مقابل ایران و جبهه مقاومت انجام میدهند پاسخ دندان شکن دریافت خواهند کرد ،...👊🚀
#غزه_مقتدر_مظلوم
#حزب_الله_پیروز_است
#وعده_صادق ۳
#ایران_قوی
➡️🇯🇴🇮🇳⤵️
³¹³┄┅•═༅☫ ربنـا آتنـا شـهـادت ☫༅═•┄┅³¹³
https://eitaa.com/hamid_roshanaei_313
وقتی خدای عز و جل خواست آدم را بيافريند جبرئيل را در اولين ساعت از روز جمعه فرستاد و جبرئيل به قبضه دست راستش كه همه مسافت بين آسمان دنيا و آسمان هفتم را قبضه میكرد از هر آسمانی كمی خاك برداشت و به قبضه دست چپش كه تا زمين هفتم میرسيد از هر زمين قبضهای برداشت، آن گاه به امر پروردگار قبضه اولی را در دست راست و قبضه دومی را در دست چپ خود نگاهداشت، آن گاه آن گل را دو قسمت كرده قدری از زمين و قدری از آسمانها در هر قسمت ريخت (آنها را به هم بياميخت). در آن موقع خدای تعالی به آن گلی كه در دست راست او بود فرمود: رسولان، انبيا، اوصيا، صديقان، مؤمنان و شهداء و هر آن كس كه من كرامتش را بخواهم از تو خواهد بود، و آنچه را كه فرمود واجب و حتمی شد. سپس به آن گلی كه در دست چپ او بود فرمود جبارها، مشركين، منافقين و شيطانها و هر كه من خواری و بدبختيش را بخواهم از تو خواهد بود، و آنچه را كه فرمود برای ايشان واجب و حتمی گرديد.
آن گاه اين دو طينت به هم آميخته شدند، و مقصود از آيه شريفه" إِنَّ اللَّهَ فالِقُ الْحَبِّ وَ النَّوی" هم همين جريان است، چون مراد از" حب"، طينت مؤمن است كه خداوند محبت خود را در آن جای داد، و مراد از" نوی"، طينت كافر است كه از هر خيری دور است، و اگر طينت مذكور را نوی خواند برای همين است كه اين طينت از حق دور است، چون كلمه" نوی" از ماده" نای" است كه به معنای دوری است.
و همچنين آيه شريفه" يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ مُخْرِجُ الْمَيِّتِ مِنَ الْحَيِّ" نيز راجع به اين مطلب است. و مقصود از" حی" مؤمنی است كه از طينت كافر به وجود میآيد، و مقصود از" ميت" كافری است كه از طينت مؤمن موجود میشود. و خلاصه اينكه، مراد از" حی" مؤمن و مراد از" ميت" كافر است. و همچنين آيه" أَ وَ مَنْ كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ" كه مقصود از مرگ، اختلاط طينت مؤمن با طينت كافر، و مقصود از زنده شدن، جدا شدن همان طينت است از آن طينت ديگر، آری خداوند مؤمن را در هنگام ولادت از ظلمت به سوی نور بيرون میآورد، و به همين نحو كافر را كه در نور بود از نور به سوی ظلمت خارج میسازد. اين است معنای آيه شريفه" لِيُنْذِرَ مَنْ كانَ حَيًّا وَ يَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَی الْكافِرِينَ" [كافی ج ۲ ص ۵- ۶ ح ۷]۷۷.
مؤلف: اين روايت يكی از اخبار طينت است كه به زودی در محل مناسبی بحث در پيرامون آن و همچنين اخبار مشابه آن خواهد آمد- ان شاء اللَّه-. و اينكه در اين روايت" حب" و" نوی" به مؤمن و كافر تفسير شده از باب تفسير به باطن است، نه اينكه معنای ظاهری و لغوی اين دو كلمه بوده باشد و اين مطلب در روايات ديگری نيز آمده است.
و در تفسير عياشی در ذيل جمله" وَ جَعَلَ اللَّيْلَ سَكَناً" از حسن بن علی بن بنت الياس روايت كرده است كه گفت: من از حضرت رضا (ع) شنيدم كه میفرمود:
خداوند شب را سكن قرار داد و زنان را هم سكن قرار داد، و به همين جهت همخوابگی با زنان و اطعام طعام در شب سنت شد [تفسير عياشی ج ۱ ص ۳۷۱ ح ۶۷]۷۸.
و در همان كتاب از علی بن عقبه از پدرش از امام صادق (ع) روايت شده كه فرمود: در شب، زفاف را انجام دهيد، چون خداوند شب را سكن قرار داده، و در شبها در پی حوائج خود برنياييد [تفسير عياشی ج ۱ ص ۳۷۱ ح ۶۸]۷۹.
[رواياتی در باره" مستقر" و" مستودع" در آيه شريفه]
در كافی به سند خود از يونس از بعضی از شيعيان از حضرت ابی الحسن (ع) روايت كرده كه فرمود: خداوند انبياء را بر نبوت آفريده و آنان جز نبی نتوانند بود، و مؤمنين را هم بر ايمان آفريده، آنان نيز جز مؤمن نتوانند بود، به مردمی ديگر ايمان را به عاريت داده كه اگر خواست تا به آخر برای ايشان باقی میگذارد و اگر نخواست از آنان میستاند، و در اين باره است كه میفرمايد:" فَمُسْتَقَرٌّ وَ مُسْتَوْدَعٌ". آن گاه فرمود: ايمان فلانی مستودع بود كه خداوند وقتی ديد كه به ما دروغ بست از او بازگرفت [كافی ج ۲ ص ۴۱۸ ح ۴]۸۰.
مؤلف: در اينكه" مستقر" و" مستودع" دو قسم است روايات بسياری در تفسير عياشی [تفسير عياشی ج ۱ ص ۳۷۱ ح ۶۹]۸۱ و همچنين در تفسير قمی [تفسير قمی ج ۱ ص ۲۱۲]۸۲ از ائمه (ع) نقل شده، و روايت بالا همه آنها را توجيه نموده و میفهماند كه تفسير" مستقر" و" مستودع" به اين دو قسم ايمان از باب تطبيق كلی بر مصداق است.
و در تفسير عياشی از سعد بن سعيد ابی الاصبغ روايت شده كه گفت: من از امام صادق (ع) شنيدم كه در تفسير" مستقر" و" مستودع" میفرمود:" مستقر" آن نطفهای است كه از اصلاب تا به رحم با داشتن ايمان رسيده باشد، و" مستودع" آن نطفهای است كه هنوز در رحمی قرار نگرفته باشد، چون چنين نطفهای معلوم نيست تا موقع قرار گرفتن در رحم ايمانش باقی بماند، ممكن است به خاطر بعضی از عوامل از او سلب شود ... [تفسير عياشی ج ۱ ص ۳۷۱ ح ۷۱]۸۳.
[سوره الأنعام (۶): آيات ۹۱ تا ۱۰۵]
وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قالُوا ما أَنْزَلَ اللَّـهُ عَلی بَشَرٍ مِنْ شَيْءٍ قُلْ مَنْ أَنْزَلَ الْكِتابَ الَّذِي جاءَ بِهِ مُوسی نُوراً وَ هُدیً لِلنَّاسِ تَجْعَلُونَهُ قَراطِيسَ تُبْدُونَها وَ تُخْفُونَ كَثِيراً وَ عُلِّمْتُمْ ما لَمْ تَعْلَمُوا أَنْتُمْ وَ لا آباؤُكُمْ قُلِ اللَّـهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ فِي خَوْضِهِمْ يَلْعَبُونَ (۹۱) وَ هذا كِتابٌ أَنْزَلْناهُ مُبارَكٌ مُصَدِّقُ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَ لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُری وَ مَنْ حَوْلَها وَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ هُمْ عَلی صَلاتِهِمْ يُحافِظُونَ (۹۲) وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَری عَلَی اللَّـهِ كَذِباً أَوْ قالَ أُوحِيَ إِلَيَّ وَ لَمْ يُوحَ إِلَيْهِ شَيْءٌ وَ مَنْ قالَ سَأُنْزِلُ مِثْلَ ما أَنْزَلَ اللَّـهُ وَ لَوْ تَری إِذِ الظَّالِمُونَ فِي غَمَراتِ الْمَوْتِ وَ الْمَلائِكَةُ باسِطُوا أَيْدِيهِمْ أَخْرِجُوا أَنْفُسَكُمُ الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذابَ الْهُونِ بِما كُنْتُمْ تَقُولُونَ عَلَی اللَّـهِ غَيْرَ الْحَقِّ وَ كُنْتُمْ عَنْ آياتِهِ تَسْتَكْبِرُونَ (۹۳) وَ لَقَدْ جِئْتُمُونا فُرادی كَما خَلَقْناكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ تَرَكْتُمْ ما خَوَّلْناكُمْ وَراءَ ظُهُورِكُمْ وَ ما نَری مَعَكُمْ شُفَعاءَكُمُ الَّذِينَ زَعَمْتُمْ أَنَّهُمْ فِيكُمْ شُرَكاءُ لَقَدْ تَقَطَّعَ بَيْنَكُمْ وَ ضَلَّ عَنْكُمْ ما كُنْتُمْ تَزْعُمُونَ (۹۴) إِنَّ اللَّهَ فالِقُ الْحَبِّ وَ النَّوی يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ مُخْرِجُ الْمَيِّتِ مِنَ الْحَيِّ ذلِكُمُ اللَّـهُ فَأَنَّی تُؤْفَكُونَ (۹۵) فالِقُ الْإِصْباحِ وَ جَعَلَ اللَّيْلَ سَكَناً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ حُسْباناً ذلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ (۹۶) وَ هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُوا بِها فِي ظُلُماتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ قَدْ فَصَّلْنَا الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ (۹۷) وَ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَ مُسْتَوْدَعٌ قَدْ فَصَّلْنَا الْآياتِ لِقَوْمٍ يَفْقَهُونَ (۹۸) وَ هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجْنا بِهِ نَباتَ كُلِّ شَيْءٍ فَأَخْرَجْنا مِنْهُ خَضِراً نُخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُتَراكِباً وَ مِنَ النَّخْلِ مِنْ طَلْعِها قِنْوانٌ دانِيَةٌ وَ جَنَّاتٍ مِنْ أَعْنابٍ وَ الزَّيْتُونَ وَ الرُّمَّانَ مُشْتَبِهاً وَ غَيْرَ مُتَشابِهٍ انْظُرُوا إِلی ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ يَنْعِهِ إِنَّ فِي ذلِكُمْ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (۹۹) وَ جَعَلُوا لِلَّـهِ شُرَكاءَ الْجِنَّ وَ خَلَقَهُمْ وَ خَرَقُوا لَهُ بَنِينَ وَ بَناتٍ بِغَيْرِ عِلْمٍ سُبْحانَهُ وَ تَعالی عَمَّا يَصِفُونَ (۱۰۰) بَدِيعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَنَّی يَكُونُ لَهُ وَلَدٌ وَ لَمْ تَكُنْ لَهُ صاحِبَةٌ وَ خَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (۱۰۱) ذلِكُمُ اللَّـهُ رَبُّكُمْ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ فَاعْبُدُوهُ وَ هُوَ عَلی كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ (۱۰۲) لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصارَ وَ هُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ (۱۰۳) قَدْ جاءَكُمْ بَصائِرُ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ عَمِيَ فَعَلَيْها وَ ما أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفِيظٍ (۱۰۴) وَ كَذلِكَ نُصَرِّفُ الْآياتِ وَ لِيَقُولُوا دَرَسْتَ وَ لِنُبَيِّنَهُ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ (۱۰۵)
ترجمه آيات
خدای را چنان كه سزاوار شناختن است نشناختند كه گفتند: خدا بر هيچ بشری چيزی نازل نكرده، بگو كتابی را كه موسی آورد و برای مردم نور و هدايتی بود چه كسی نازل كرده؟ شما كمی از آن را در كاغذهايی نوشته و آشكارش میكنيد و بسياری را نهان میسازيد و چيزهايی را كه نه شما و نه پدرانتان نمیدانستيد تعليم يافتيد، تو بگو خدا، و ايشان را واگذار كه در پرگويی خويش بازی كنند (۹۱).
اين كتابيست كه ما آن را نازل كردهايم هم مبارك است و هم تصديق كننده كتابهای پيشين تا ام القری (مكه) را با هر كه اطراف آن هست بيم دهی و كسانی كه به دنيای ديگر ايمان دارند به آن بگروند و نمازهای خويش را مواظبت كنند (۹۲).
و كيست ستمگرتر از آن كس كه دروغی بر خدا ببندد و يا بگويد به من وحی شده ولی چيزی به او وحی نشده و يا گويد به زودی من نيز مانند آنچه خدا نازل كرده نازل میكنم؟ اگر ببينی كه ستمگران در گردابهای مرگند و فرشتگان دستهايی خويش گشوده و گويند جانهای خويش برآريد امروز به گناه آنچه در باره خدا بناحق میگفتيد و از آيههای وی گردنكشی میكردهايد سزايتان عذاب خفت و خواری است (۹۳).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊🌷
🌹 شهید محمدمهدی شاهرخی فر
همون که نوشته بود تخت بخواب ما بیداریم ،...💔
📽 صدا و تصویری که می بینید و میشنوید ، متعلق به شهید پدافند هوایی ارتش ، محمد مهدی شاهرخی فر است .
🎬 پخش برای اولین بار ؛
✍ جوانان عزیز ،... شما در #عصر_ظهور هستید ،... ببینید یکی شهید شده که مثل من و شما تو جامعه زندگی می کنه ،... مثل من و شما ،...⚡️
🌷 #ارتشی_شهید_محمدمهدی_شاهرخی_فر
🌹 روحــشــون شــاد و یــادشــون گــرامــیــ با ذکر صلوات 🌾
➡️🇯🇴🇮🇳⤵️
³¹³┄┅•═༅☫ ربنـا آتنـا شـهـادت ☫༅═•┄┅³¹³
"نماز اول وقت"| عضو شوید👇
@Namazeavalevaght
✨﷽✨
💠 معجزه گفتن ۱۹ بار " بسم الله الرحمن الرحیم " اول صبح و قبل از انجام هر کاری :
▫️کسی که ۱۹ بار ﴿ بسم الله الرحمن الرحیم ﴾ بگوید خداوند میفرماید بر من واجب است که به کار بنده ام برکت بدهم ،...🍃
🔺️ این ذکر باعث #دفع_بلاهای_دنیوی
هم می شود .
⚜﴿ اِلــٰــهــٕـی وَ رَبـــٕـی مَـــنْ لــٕــی غَـــــیــْــرُکــْــــ ﴾⚜
☫﴿﴿ خُِـَِבَِاَِیَِاَِ شُِکَِرَِتَِ ﴾﴾☫
💫 اَلْلَّٰھُمـَّـ ؏َـجِّڸْ لِوَلیِّٖــღــڪَ اَلْفَــــࢪَجْ 💫
🤲 اَللَّهمَّﷺصَلِّﷺعَلَىﷺمُحمَّــــــــدٍﷺوآلﷺِمُحَمَّدﷻوَعَجِّلﷺفَرَجَهُم 💫
➥🅹🅾🅸🅽🅸🅽⚘
☫ ربنـا آتنـا شـهـادت
"نماز اول وقت"| عضو شوید👇
@Namazeavalevaght
روایت شهادت سید روح الله عجمیان
سید روح الله متولد ۲۰ بهمن ۱۳۷۴ در کوهدشت استان لرستان است و در کرج زندگی میکرد. خانه کوچک و ساده پدر سید روحالله در کمالشهر است. او که ۲۷ سال داشت، دارای کمربند مشکی دان ۱ در رشته نینجا رنجر بود. سید روحالله برای حضور در جنگ سوریه هم ثبت نام کرده بود، اما نتوانسته بود به آنجا برود.
پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ سید روح الله که کارگر گچکار بود آماده رفتن به محل کار شد. دوستانش در بسیج خبر دادند اغتشاشگران میخواهند در کمالشهر تجمع کنند. او سریعا به محل تجمع رفت. پس از مدتی عدهای از اغتشاشگران سید روح الله را محاصره کردند.
پس از آنکه او شدیدا مجروح شد یکی پای روح الله را گرفته و پیکرش را روی زمین میکشد در حالی که زیر پیراهن او در بدنش تکه تکه شده. دیگری چاقو به دست، چند بار آن را بر بدنش فرو میبرد و دیگری به پیکر نیمه جانش لگد میزند.
بالاخره با کمک دیگر دوستان روحالله اغتشاشگران پراکنده میشوند. پیکر نیمه جانش را سوار آمبولانس میکنند. ولی سید روح الله در مسیر بیمارستان جانش را تقدیم دفاع از امنیت کشور میکند.
روحالله به مزار شهدای مدافع حرم در امام زاده محمد میرود و میگوید مرا کنار اینها دفن کنید. دوستانش میخندند و میگویند حالا شهادت کجا بود ؟ او دیگر حرفی نمیزند . چهار روز بعد پیکرش همان جایی که گفته بود به خاک سپرده شد ،...
سالروز شهادت
#شهید_روح_الله_عجمیان
روحــشــون شــاد و یــادشــون گــرامــیــ با ذکر صلوات 🌾
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ"💌
"نماز اول وقت"| عضو شوید👇
@Namazeavalevaght
و اگر میبينيد كه امام (ع) در روايت بالا مساله رؤيت را شديدا انكار نموده برای اين است كه مشهور در افواه مردم آن روز رؤيت جسمانی بود، آنهايی كه رؤيت را اثبات میكردند رؤيت به چشم سر را میگفتند كه صريح عقل و نص كتاب آن را نفی میكند. مثلا از عكرمه از ابن عباس روايت میكردند كه وی گفته است رسول خدا (ص) پروردگار خود را ديد، و وقتی از عكرمه پرسيدند چطور ممكن است كسی خدا را ببيند و حال آنكه خودش فرموده:" لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ"، در جواب گفته است: آيا اگر كسی بگويد تو آسمان را میبينی دروغ گفته؟ گفت نه راست است.
گفت: صحيح است گفته شود تو آسمان را میبينی و حال آنكه تو همه آن را نمیبينی، معنای آيه هم اين است كه چشم ما همه جای خداوند را نمیبيند [الدر المنثور ج ۳ ص ۳۷]۸۸.
و معلوم است كه از اين روايت و روايات بسياری ديگر كه ادله قائلين به رؤيت است به خوبی برمیآيد كه آنان قائل به رؤيت جسمانی بودند.
در اينجا بايد به عكرمه گفت اگر مراد از" لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ" اين باشد كه كسی به تمام جهات و جوانب خداوند احاطه پيدا نمیكند، اين مساله اختصاصی به خداوند ندارد؟
چون همه موجودات از انسان و حيوان و ساير اجسام زمينی و اجرام آسمانی همينطورند، زيرا هيچ موجود مادی نيست مگر اينكه دارای سطوح متعدد است، و در علم" مناظر و مرايا" كه همان قوانين و قواعد مربوط به چشم و عمل آن است مسلم شده است كه حس باصره جز يك طرف جسم را كه مقابل با آن است، و شعاعی بين آن و بين جسم در دوران است نمیبيند، مثلا وقتی ما انسانی را میبينيم، از تمام سطوح و جوانب او كه عبارتند از پشت و رو، راست و چپ، و بالا و پايين تنها آن مقدار به چشم ما میخورد كه در مقابل ما قرار دارد، و محال است كه در يك نظر تمامی سطحهايی كه محيط به او است در باصره ما قرار گيرد. پس اگر مراد از اينكه فرمود:" ديدهها او را نمیبيند" نديدن به اين معنا باشد در اين صورت كلام بی معنايی خواهد بود.
مرحوم شيخ صدوق در كتاب توحيد به سند خود از اسماعيل بن فضل روايت كرده كه گفت: از امام صادق (ع) پرسيدم آيا خدای تعالی در روز قيامت ديده میشود يا خير؟
حضرت فرمود: خداوند منزه و بزرگتر از اين حرفها است، ای ابن الفضل! چشمها نمیبينند جز چيزهايی را كه دارای رنگ و كيفيت باشد، و خدا خود آفريننده رنگها و كيفيتها است [توحيد صدوق]۸۹.
۱ خدا را آن طور كه حق شناختن او است نشناختند، روز رستاخيز زمين يكسره در قبضه او است و آسمانها به دست قدرت او به هم پيچيده است، منزه است و از آنچه كه با او شريك میكنند برتر است. سوره زمر آيه ۶۷
۲ آن كسان كه به غير خدا میخوانيد هرگز مگسی خلق نكنند، و گر چه در اين باب همكاری كنند، و اگر مگس چيزی از آنان را بربايد بازگرفتن از آن نتوانند، طالب و مطلوب ناتوانند خدا را آن طور كه حق شناختن او است نشناختند كه خداوند توانا و عزيز است. سوره حج آيه ۷۴
۳ سوره بقره آيه ۲۱۳
۴ مگر آن كسان را كه از كتاب آسمانی بهرهای به ايشان دادهاند نمیبينی كه به بتها و طغيانگران گروند و در باره كافران گويند: اين گروه، از مؤمنان هدايت يافتهترند. سوره نساء آيه ۵۱
۵ ای اهل كتاب چرا در مذهب ابراهيم كه تورات و انجيل بعد از او نازل شده محاجه میكنيد، چرا نمیفهميد- تا آنجا كه میفرمايد- ابراهيم نه يهودی بود و نه نصرانی بلكه معتدل و مسلمان بود و از مشركين نبود. سوره آل عمران آيه ۶۷
۶ مجادله نكنيد با اهل كتاب مگر به طريقی كه نيكوتر است مگر با كسانی از ايشان كه ستم كردهاند. سوره عنكبوت آيه ۴۶
۷ برای كسانی كه دين يهود دارند آنچه را از پيش برای تو نقل كرديم حرام كردهايم، ما ستمشان نكردهايم بلكه خودشان به خود ستم میكردند. سوره نمل آيه ۱۱۸
۸ تفسير المنار ج ۷ ص ۶۱۷- ۶۱۸
۹ قرار داد برای شما گوش و چشمان و دلها. سوره نمل آيه ۷۸
۱۰ آن كسی كه به قلم تعليم نمود، و چيزی را به انسان آموخت كه آن را نمیدانست. سوره علق آيه ۵
۱۱ و مردم نادان اعتراض كردند كه چرا خداوند با ما هم كلام نشود. سوره بقره آيه ۱۱۸
۱۲ سوره ص آيه ۲۹
۱۳ خدای تعالی كسی رای كه اضلال میكند هدايت نمیكند. سوره نحل: آيه ۳۷
۱۴ و خداوند مردم فاسق رای هدايت نمیكند. سوره صف آيه ۵
۱۵ سرزمين پاكيزه روئيدنيش به اذن خدا میرويد، و آن كه پاك نيست جز گياه بی فايده نمیروياند. سوره اعراف آيه ۵۸
۱۶ تفسير كشاف ط بيروت ج ۲ ص ۴۵
۱۷ تفسير ابی السعود ط بيروت ج ۳ و ۴ ص ۱۶۲
۱۸ سوره مؤمنون آيه ۹
۱۹ سوره مؤمنون آيه ۲
۲۰ سوره اعراف آيه ۹۲
۲۱ مفردات راغب ص ۴۴
۲۲ رحمت و بركات خدا مخصوص شما اهل بيت رسالت است. سوره هود آيه ۷۳
۲۳ تفسير المنار ج ۷ ص ۶۲۴
۲۴ سوره انفال آيه ۳۱
۲۵ و در پی ايشان برزخی است تا آن روز كه مبعوث شوند. سوره مؤمنون آيه ۱۰۰
۲۶ و همانا او میميراند و زنده میكند. سوره نجم آيه ۴۴
و نيز در همان كتاب از سدير روايت شده كه گفت: در حضور حضرت ابا جعفر (ع) بودم، حمران از آن جناب از معنای" بَدِيعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ" پرسيد، حضرت در جوابش فرمود: خداوند تمام اشيا را به علم خود ابتكار كرد، نه اينكه الگوی آنها را از موجوداتی مثل آنها برداشته باشد، آسمانها و زمينها را آفريد در حالی كه قبلا هيچ آسمان و زمينی نبود.
مگر نشنيدی كه خودش میفرمايد:" وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَی الْماءِ" [تفسير عياشی ج ۱ ص ۳۷۳ ح ۷۷]۸۴.
[چند روايت در مورد ديده نشدن خدای تعالی به چشم (لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ)]
و در كافی به سند خود از عبد اللَّه بن سنان از امام صادق (ع) روايت كرده كه در ذيل آيه" لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ" فرمود. مقصود از" درك ابصار" احاطه اوهام است، مگر نمیبينی كه در جمله" قَدْ جاءَكُمْ بَصائِرُ مِنْ رَبِّكُمْ" نيز معنای لغوی" بصائر" ديدن به چشم و همچنين در" وَ مَنْ عَمِيَ فَعَلَيْها" كوری چشم اراده نشده، آری، در همه اين موارد مقصود از بصيرت احاطه وهم است. عرب هم اين كلمه را به همين معنا استعمال میكند، مثلا میگويد: فلانی بصير به شعر و فلانی بصير به فقه است و فلانی در شناختن پولها بصيرت دارد و فلانی بصير به انواع لباسها و پارچهها است. وقتی در بشر صحيح باشد كه اين كلمه به معنای احاطه استعمال شود در خدای تعالی چگونه صحيح نباشد و حال آنكه خداوند بزرگتر از آن است كه به چشمها ديده شود [كافی ج ۱ ص ۹۸ ح ۹]۸۵.
مؤلف: اين روايت را مرحوم صدوق به سند ديگری از آن جناب و همچنين به سندی كه به ابی هاشم جعفری دارد از حضرت رضا (ع) روايت كرده [توحيد صدوق ص ۱۱۲ ح ۱۰- ۱۱]۸۶.
و نيز در كافی به سند خود از صفوان بن يحيی روايت كرده كه گفت: ابو قره محدث از من تقاضا كرد كه او را به خدمت حضرت رضا (ع) ببرم، من از آن حضرت جهت وی اذن خواستم، اذن دادند. به اتفاق شرفياب شديم. ابو قره از حلال و حرام و ساير احكام دين مسائل زيادی پرسيد تا آنكه به مساله توحيد رسيد، پرسيد: روايتی در دست ما هست كه میگويد: خداوند رؤيت و كلام خود را بين دو پيغمبر تقسيم نموده كلام خود را به موسی بن عمران و رؤيتش را به محمد (ص) اختصاص داد.
امام (ع) فرمود: چه كسی بود كه از ناحيه خداوند به جن و انس تبليغ میكرد كه:" لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ، لا يُحِيطُونَ بِهِ عِلْماً، لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ" آيا محمد نبود؟.
ابو قره عرض كرد چرا او بود. امام فرمود: چطور ممكن است كسی خود را به جهانيان چنين معرفی كند كه از ناحيه خداوند آمده، تا بشر را به امر خداوند به سوی او دعوت نمايد، و در باره خدای تعالی بگويد: چشمها او را نمیبينند، و علم بشر به او احاطه نمیيابد، و چيزی مثل او وجود ندارد آن گاه همين شخص بگويد: من خدا را به چشم خود ديدهام، و به علم خود به وی احاطه يافتهام و او را در صورت، مثل بشر ديدم؟ آيا شرم نمیكنيد؟ زنادقه هم نتوانستند به خداوند چنين نسبتهای ناروايی بدهند و بگويند از طرف خداوند آمده آن گاه حرفهايی بزنند كه انكار وجود خدا را برساند.
ابو قره در اينجا به عرض ايشان رسانيد كه خود خدای تعالی ديده شدن خود را در كلام خود خاطرنشان ساخته و فرموده است:" وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْری". امام (ع) فرمود: اين آيه دنبالهای دارد كه معنای آن را روشن میسازد، و آن اين است كه میفرمايد:" ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأی" يعنی قلب و دل محمد (ص) تكذيب نكرد آنچه را كه او به چشمان خود ديد،" لَقَدْ رَأی مِنْ آياتِ رَبِّهِ الْكُبْری" او از آيات بزرگ پروردگار خود چيزهايی ديد، پس بطوری كه میبينی دنباله آيه مورد سؤال تو مقصود از" ما رای- آنچه را كه ديده بود" بيان نموده و معلوم كرد كه مقصود از آن آيات خدا بود نه خود خدا، اگر مقصود ديدن خود خدا بود معنا نداشت در جای ديگر بفرمايد:" وَ لا يُحِيطُونَ بِهِ عِلْماً" برای اينكه وقتی چشم خدا را ببيند قهرا انسان احاطه علمی نيز به او پيدا میكند.
ابو قره عرض كرد: بنا بر اين شما میخواهيد روايات مذكور را تكذيب كنيد. حضرت فرمود: آری، وقتی روايتی مخالف با قرآن باشد من آن روايت را تكذيب میكنم، علاوه بر اينكه روايت مورد سؤال تو مخالف با اجماع مسلمين هم هست، چون همه مسلمين اجماع دارند بر اينكه خداوند محاط علم كسی واقع نمیشود، و چشمها او را نمیبيند، و چيزی شبيه و مانند او نيست. [كافی ج ۱ ص ۹۵ ح ۲]۸۷ مؤلف: اين مضمون در اخبار ديگری كه از ائمه هدی (ع) روايت شده نيز آمده است، البته روايات ديگری هم هست كه مساله رؤيت را به معنای دقيقتر ديگری كه لايق ساحت قدس خدای تعالی است اثبات میكند، و ما آن روايات را به زودی در تفسير سوره اعراف ايراد خواهيم نمود- ان شاء اللَّه-.
اسیر شده بود و ۱۵ سال بیشتر نداشت
حتـی مویی هم در صورتش نبود .
سرهنگ عراقی اومد یقشو گرفت کشیدش بالا و گفت :
تو اینجا چکار میکنی؟!
حرفی نمیزد.
سرهنگ عراقی گفت : جواب بده!
گفت : ولم کن تا بگم!
ولش کرد
خم شد روی خاک و یک مشت خاک برداشت آورد و گفـت :
اینجا خاک منه تو بگو اینجا چیکار میکنی؟!
سرهنگ عراقی خشکش زده بود
_خاطرات شهدا !
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای جااااااااااااااانم عزیزم😭💔
این جیغ دنیا را تکان خواهد داد!
این جیغ، بانگ جرس است؛ تا کسی از قافله انسانیت جا نماند!
این جیغ نفخ صور است؛ تا مردگانی که بی غیرتی را روی دوپا حمل می کنند بیدار شوند!
این جیغ سوت پایان است؛ برای هرکسی که شنید و کاری نکرد…💔
#غزه 😭🇵🇸
#نماز_اول_وقت
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ"💌
https://eitaa.com/Namazeavalevaght
May 11
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بعد دیدن این کلیپ ...👆
بهتر می فهمم؛چرا رهبری گریه نکردند❗️
احسنت به این نوع نگاه و بصیرت🙏
🔻به این میگن عاشق واقعی ولایت فقیه❤️
#نماز_اول_وقت
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ"💌
https://eitaa.com/Namazeavalevaght
May 11
🔸#باسلام_وعرض_ادب🌸👇
📖هر که آیه ۱۱۰ #سوره_کهف را در #وقت_خواب بخواند از خوابگاه تا کعبه #نوری_ساطع گردد که میان او پُر باشد از #ملائکه_و_استغفار از برای او کنند #تا_صبح.
🌘شبتون بخیر
🇮🇷#بی_تفاوت_نباشیم
#آمر_خدا_باشیم.👇
💎
🆔 @RSh34953
"نماز اول وقت"| عضو شوید👇
@Namazeavalevaght
May 11
19.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سردار سلامی: حزبالله، اسرائیل را در لبنان دفن میکند
▪️امکان سلطه آمریکا بر جهان اسلام دیگر وجود ندارد
فرمانده کل سپاه در بزرگداشت ۱۳ آبان:
🔹آمریکا در این میدان به ظاهر کوچک غزه در حال شکست خوردن است. هیچ چیز در جهان بر وفق سیاسی آمریکا پیش نمیرود و سرانجام سرنوشت این منطقه به دست مسلمانان رقم خواهد خورد. امکان سلطه آمریکا بر جهان اسلام دیگر وجود ندارد.
🔹قدری استقامت و ایستادگی و ثبات میتواند این قدرتهای مادی به ظاهر بزرگ را تسلیم اراده خود کند. امروز این واقعیت در حال رخ دادن است. ملتهای مسلمان آگاه شدهاند.
🔹حزبالله به شکست نخوردن قانع نیست. او میخواهد رژیم صهیونیستی و دنبالههای بینالمللی او را در جنوب لبنان و فلسطین اشغالی دفن کند و سرانجام این سرنوشت به زودی رقم خواهد خورد.
⭕️ "نماز اول وقت"| عضو شوید👇
@Namazeavalevaght
15.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سردار سلامی: جهاد ما را قدرتمندتر میکند
▪️آموختهایم که چگونه دشمنان را شکست دهیم
فرمانده کل سپاه:
🔹ما به اسرائیل و آمریکا هشدار میدهیم اگر رفتار خود را تغییر ندهند به سوی فروپاشی و نابودی پیش خواهند رفت و این اراده تمام امت اسلام است و به تدریج غلبه خواهد کرد.
🔹ما در میانه راه هستیم و راه با قوت ادامه میدهیم. ما از حرکت نمیایستیم. جهاد مسیر ماست. ما در جهاد آموختهایم که قدرتمند میشویم. ما صاحب قدرت پایانناپذیر به نام اسلام هستیم. ما سرانجام آنها را شکست خواهیم داد.
🔹ما آموختهایم که چگونه دشمنان خود را شکست دهیم. امروز وحدت در جهان اسلام بیش از هر زمان دیگری موج میزند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام خانمی از لبنان به رهبر انقلاب
▪️همه ما فدای گوشه عبایتان؛ ناراحتِ ما نباشید
🔹در جریان سفر میثم مطیعی به لبنان، خانمی از اعضای خانوادههای شهدا در «روضة الحوراء زینب»، مزار شهدای حزبالله، از طریق او پیامی صوتی برای رهبر انقلاب ارسال کرد.
🔹در این پیام خطاب به رهبر انقلاب میگوید: ناراحتِ ما نباشید؛ حالمان خوب است. همه ما فدای دو چشم شما و خودمان و عزیزانمان فدای گوشه عبای شما. میثم مطیعی نیز در پاسخ سلام رهبر انقلاب را به آنها ابلاغ کرد.
"نماز اول وقت"| عضو شوید👇
@Namazeavalevaght
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✊🏻 چرا مرگ بر آمریکا میگوییم؟
📚 مقام معظم رهبری
🇮🇷 سالروز #سیزده_آبان و تسخیر لانه جاسوسی آمریکای جنایتکار گرامی باد ❤️
⭕️ "نماز اول وقت"| عضو شوید👇
@Namazeavalevaght
💢 حمام خون
قبل انقلاب توی تهران #محله_ای بود که معروف بود به محله نهم آبان! حالا چرا نهم آبان؟ چه اتفاقی افتاده بود؟
نهم آبان روز تولد #شاهزاده بود
به میممنت میلاد شاهزاده که بعد پدر باید همه کاره مملکت میشد این محله شد نهم آبان! حالا اهمیتش چیه؟
چرا بعد انقلاب نام این #محله شد ۱۳ آبان!؟
شاه دو تا #نخست_وزیر عوض کرده بود تا اوضاع آروم بشه، بعد بحران اقتصادی بوجود اومده در دولت هویدا، هویدا رو عزل کرد و منتقد همیشگی هویدا رو سر کار آورد. اون شخص کی بود؟
اون شخص، جمشید آموزگار که همیشه منتقد سیاستهای اقتصادی هویدا بود. و کابینه جدید تشکیل داد اسم کابینه ش رو گذاشت: کابینه نجات و مدیریت بحران اقتصادی
اما جواب نداد خیلی زود استعفا داد، بحران تندتر شد و کشیده شد به سال ۵۷ شاه این شخص جعفرشریف امامی رو سرکار آورد تا بتونه آشتی ملی ایجاد کنه
#شریف_امامی معروف بود به جعفر پنج درصد، چون شهرت داشت از همه شرکت های خارجی که میان ایران سهم و رشوه میگیره، مثل رشیدیان مثل ایادی و یزدانی شاه هم میدونست. شریف امامی اسم کابینه ش رو گذاشت آشتی ملی گفت: من با #آخوندها رابطه خوب دارم و مسالمت آمیز قضیه رو حل میکنم اول هم مشروب فروشی و کاباره رو بست اما ...
اما توی دولت شریف امامی دوتا فاجعه بزرگ اتفاق افتاد. قرار بود آشتی ملی بوجود بیاد اما حکومت نظامی شد: اولین فاجعه ۱۷ شهریور و اون کشتار وسیع مردم در #میدان_ژاله تهران، کمر دولت رو شکوند. دومی چی بود؟
دومی روز ۱۳ آبان سال ۵۷ بود
دانش آموزا که اکثرا بچه #دبیرستانی بودن برای حمایت از دانشجویان دانشگاه تهران اومدن سمت دانشگاه، دانشجوها توی دانشگاه بودن و دانش آموزا میخواستن وارد محوطه #دانشگاه بشن تا جمعیت یکی بشه
ارتش درگیر شد با بچه مدرسه ای ها
اول فقط گاز اشک آور بود
بعد #دانشجوها و مردم اومدن در دفاع از دانش آموزا، اما متاسفانه پنجاه و شش نفر دانش آموز توی روز ۱۳ آبان شهید شدن
۱۴ آبان #بیانیه دادن و اون روز رو بعنوان روز دانش آموز ثبت کردن، همون قبل انقلاب خودجوش این روز ثبت شد
بعد انقلاب هم منطقه نهم آبان که به اسم پسر شاه بود شد ۱۳ آبان
کوی ۱۳ آبان در ناحیه ۳ منطقه ۲۰ تهران
الان میشه
حالا جالب اینجاست که خانم سیده فرح دیبا همون #فرح_پهلوی بعدا مصاحبه کردن که مردم کشته نشدن چون ایشون میگه مردم گوسفند میاوردن نزدیک دانشگاه قربانی میکردن و خون گوسفند رو کف دست میزدن تا بگن شاه آدم کشته ولی ایشون جنازه های توی بهشت زهرا رو نمیدید
سِربرنی پژوهشگر و استاد دانشگاه سواس لندن توی کتابش از روز سیزدهم آبان سال ۵۷ با عنوان #حمام_خون یاد میکنه
Annabelle Sreberny (1985). The Power of Tradition: Communication and the Iranian Revolution. Columbia University
#علیرضا_زادبر
"نماز اول وقت"| عضو شوید👇
@Namazeavalevaght