eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
51 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ کانال وارثون ✳️ ✅ اولین نگارخانه تخصصی عالمان تشیع ✅ عکس، اخبار، مطالب و نکات اخلاقی از علما و بزرگان شیعه https://eitaa.com/varesoon
🔸 حاج آقا حسین قمی (رحمة الله علیه) در سخن‌گفتن مانند سایر اعمالشان مقید بودند. لذا اگر حرفی می‌زدند غالباً کلمه «فرض کنید- فرض بفرمایید» را می‌گفتند تا شائبه کذب پیش نیاید. 🔹 مثلا اگر کسی می‌پرسید ساعت چند است؟ ایشان برای احتیاط می‌فرمود فرض کنید ساعت ده است! 🔸 من به ایشان نقض کردم و گفتم حضرت علی اکبر در روز عاشورا فرمودند «قد قتلنی العطش» ایشان سکوت کردند. 📚 منبع: روزنه‌ای به عبودیت فقیهانه، خاطراتی از عالم ربانی مرحوم حاج شیخ ذبیح‌الله قوچانی @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید محمد باقر شیرازی(ره): 🔸 مرحوم آيت الل‍ه حاج آقا حسین قمی کسی را که در خواب احتلام از حرام پیدا می‌کرده، عادل نمی‌دانسته‌‌اند، زیرا عدالت ملکه است و کسی که ملكه عدالت داشته باشد، در خواب هم خلاف نمی‌بیند! 📚 ما سمعت مما رأیت ج2 ص407 @Nardebane_feghahat
❓ امام جماعت باید خود را عادل بداند؟ ✔️ درس خارج فقه استاد شهیدی 97/8/26 🔸 آقای خویی در بحثِ «نماز جماعت‌خواندنِ فاسق» آورده که بعضی از امام جماعت‌ها می‌‌گویند ما که خودمان را می‌‌شناسیم و می‌دانیم که عادل نیستیم، می‌‌توانیم برویم امام جماعت بشویم؟ مردم نماز می‌‌خوانند پشت سر ما! ولی خودمان می‌‌دانیم که عادل نیستیم! 🔹 مشهور می‌‌گویند جایز است که «مَنْ یعرف نفسه بأنه فاسق» امام جماعت بشود. بعضی‌ها مثل آقای سیستانی می‌‌گویند شرط عدالت امام جماعت اصلاً عدالت «لدی المامومین» است، نه عدالت واقعیه. لذا {در فرض مذکور} این امام جماعت، عدالت لدی المامومین دارد، {و همین} کافی است. خود امام جماعت هم می‌‌تواند آثار جماعت را بار کند. این را از روایات استفاده کردیم. 🔸 برخی مثل آقای خویی می‌‌گویند نه، این جماعت صحیح نیست، لکن حدیث لاتعاد جاری می‌‌شود در حق این مأمومین. این مأمومین وقتی آمدند پشت سر این آقا نماز جماعت خواندند، ‌حمد و سوره را ترک کردند. ‌حمد و سوره که از ارکان نماز نیست. این امام جماعت سبب شد در ترک قرائت در نماز، ولی چون سبب بطلان نماز این مأمومین نشده اشکال ندارد. این را صریحا آقای خویی فرموده. بله، اگر این امام جماعت بداند در این مسجد طلبه‌ها شرکت می‌‌کنند، ‌طلبه‌ها هم مسائل نماز جماعت را چون می‌‌دانند، چه بسا به خاطر متابعتِ امام «زیاده رکن» انجام بدهند، {مثلاً مأموم} سر از رکوع بر‌می‌‌دارد و می‌‌بیند که امام هنوز در رکوع است، {سپس مأموم} بر می‌‌گردد رکوع دوم بجا می‌‌آورد به عنوان متابعت! ‌امام جماعت اگر این را بداند، دیگر نمی‌تواند با اعتراف به این‌که فاسق هست یا حتی با شک در این‌که فاسق هست یا فاسق نیست، امام جماعت بشود! چون در این صورت تسبیب کرده به ترک واجب یا به تعبیر دیگر تسبیب کرده به بطلان نماز این مأمومین؛ چون با زیاده رکوع، نماز این‌ها باطل شده، {درست است که} خودش زیاده رکوع نکرده و مأمومین زیاده رکوع کردند، {اما} منشأش این است که این آقا آمد امام جماعت این‌ها شد. بله، اگر ایستاد تا نماز فرادا بخواند، یکی به او اقتداء کرده لازم نیست به او بگوید من عادل نیستم! ولی وقتی بلند می‌‌شوی می‌‌روی در محراب، ‌متصدی منصب امامت جماعت می‌‌شوی، داری تسبیب می‌‌کنی این افراد را به ترک واجب. حالا اگر واجب قرائت است -چون واجب رکنی نیست- نماز را باطل نمی‌کند ترک این قرائت، مشکل ایجاد نمی‌شود. ولی اگر زیاده رکوع پیش می‌آید نه {یعنی مشکل ایجاد می‌شود}.آنجا ‌تسبیب به ترک نماز واجب است، تسبیب به بطلان نماز است و این جایز نیست. @Nardebane_feghahat
❓پيشنهاد حضرتعالي براي كسي كه تنها فرصت مراجعه به يك كتاب فقهي را دارد، از جهات مختلف، مراجعه به كدام يك از موسوعات فقهي است؟ ✅ جواب آیت الله (مدظله العالی): 🔸 بسم الله الرحمن الرحیم. هنوز کتاب ارزشهای عالی علمی خود را حفظ کرده است. @Nardebane_feghahat
✔️ عبارتی از مرحوم مجلسی (علیه الرحمة) در حیاة القلوب ج4 ص1698 دیدم که تشیّع مردمِ شام و جبل عامل را به برکت ابوذر دانسته بود. از یکی از اساتید شنیدم که یک‌پنجمِ علمای شیعه از منطقه جبل عامل بوده‌اند و حتی شاید بتوان گفت ثلثِ علمای شیعه! خداوند تمام فقها و علمای شیعه را مورد رحمت خود قرار دهد... ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
4_5848085112989684804.pdf
6.24M
روایت أنا نقطة تحت الباء در ترازوی نقد ✍️ محسن دیمه کارگراب نشریه علوم حدیث، ش۷۷، ۱۳۹۴ش، ص۸۱-۱۰۳ چکیده: روایت «أنا نقطة تحت الباء» منسوب به امام علی علیه السلام در آثاری با رویکرد عرفانی نقل شده و تک‌نگاری‌های متعددی دربارۀ آن وجود دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد اولین بار ابن طلحه شافعی در قرن هفتم در الدر المنظم فی السر الأعظم، گوینده این عبارت را امام علی(ع) دانسته، لیکن او و قائلان انتساب آن به حضرت پس از وی، سندی برای آن ذکر نکرده‌اند. از سوی دیگر، افرادی چون عین‌القضات همدانی، سمعانی، ابن عربی و سعیدالدین فرغانی گوینده آن را شبلی صوفی دانسته‌اند؛ درحالی‌که تهذیب الاسرار ابوسعد خرگوشی، الرسالة القشیریة ابوالقاسم قشیری، إحیاء العلوم غزالی و تذکرة الأولیاء عطار نیشابوری گویای انتساب آن به شخصی ناشناخته از معاصران شبلی است. تاریخ نقطه گذاری در مصاحف و عدم استعمال نقطه به معنای اصطلاحی آن در روایات، و ضعف و قصور دلالی مؤیدات روایی آن موجب تردید در انتساب این روایت به امیرالمؤمنین علیه السلام می‌شود. منبع: @gholow2 @Nardebane_feghahat
✔️ در مورد «فقیر» و «مسکین» گفته شده که «إذا اجتمعا إفترقا و إذا افترقا إجتمعا» و کذلک در موردِ «ظرف» و «جار و مجرور». @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ✔️ «وقف برای اهلِ ذمّه» از نظر شهید ثانی 🔸 «...كذا الوقف على أهل الذمّة أنفسهم، فإنّه بذاته لا يستلزم المعصية، إذ نفعهم- من حيث الحاجة و أنّهم عباد اللّه، و من جملة بني آدم المكرّمين، و من حيث يجوز أن يتولّد منهم المسلمون- لا معصية فيه». @Nardebane_feghahat
✳️ (8) ✔️ امام موسی صدر: «اسرائیل» شرّ مطلق است. @Nardebane_feghahat
7.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️ لحظه هلاکت چند سرباز اسرائیلی پرچم به مواد منفجره مسلّح شده و بر سیم خار‌دار قرار داده شده تا صهیونیست‌ها آن را بردارند. سرباز اسرائیلی دقت زیادی کرد که پرچم، تله نباشد، اما غافل از آن‌که خودِ میله پرچم پر از مواد منفجره بود. @Nardebane_feghahat
✳️ (3) 🔸 أنه لو أوصى للكافر من حيث إنه كافر -لا من حيث إنه عبد للّه ذو روح من أولاد آدم المكرمين- لكانت الوصيّة باطلة. 📚 مسالك الأفهام إلى تنقيح شرائع الإسلام، الشهيد الثاني ج6 ص219 ✔️ از عبارت فوق به دست می‌آید که اگر از این حیث که کافر هم عبدی از عبادالله المکرّمین است، وصیّتی به کافر صورت بگیرد، وصیت صحیح خواهد بود. @Nardebane_feghahat