eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
51 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 درمان وسواس ❖ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: ● وسواس، بیماری عجیبی است! آقای حاج آقا نصرالله شاه‌آبادی می‌گفت: آقای خویی می‌گفت: گاهی وسواس به جایی می‌رسد که وسواسی سرش به ته حوض می‌خورد، ولی می‌گوید: من در آب نرفتم! من به ایشان عرض کردم: آقا، چطور ممکن است؟ آقای خویی گفت: «خود من این‌جور بودم. سرم به ته حوض می‌خورد، ولی باورم نمی‌شد که غسل محقق شده باشد». ● آقای جلیلی کرمانشاهی از پدرش، مرحوم شیخ هادی، نقل می‌کرد: در نجف در زمان حیات میرزای رشتی، شخصی به نام ملا هادی بود که وسواس در غسل داشت. در آب فرو می‌رفت، ولی می‌گفت غسل محقّق نشد. ● سرانجام نزد میرزای رشتی می‌رود و می‌گوید که موقع غسل نیّتم نمی‌آید. میرزای رشتی می‌گوید: «احتیاج به نیّت ندارد. تو بدون نیّت غسل کن؛ گناهش به گردن من». ● آن شخص اوقاتش تلخ می‌شود که این چه حرفی است که بدون نیّت غسل کن! لذا از میرزای رشتی نزد مرحوم آخوند خراسانی شکایت می‌کند. مرحوم آخوند در زمان میرزای رشتی از نظر حوزه تدریس استقلال کامل داشت. وقتی قضیه را برای آخوند بیان می‌کند، ایشان می‌فرماید: «پیش خداوند گردنی کلفت‌تر از گردن میرزا نیست. اگر ایشان به گردن گرفته، تو بدون هیچ دغدغه‌ای بی‌نیّت به جا بیاور!». ● آن شخص اوقاتش بیشتر تلخ شد که آقایان او را مسخره کرده‌اند. بعد از آن برای غسل داخل آب می‌شد و پیوسته در آب فرو می‌رفت و بیرون می‌آمد و این کار را بارها تکرار کرد و سرانجام بر سر خود زد و غش کرد. ● آن شخص گفته بود: در حال غشوه دیدم حضرت امیر (سلام الله علیه) بالای گنبد است. به حضرت ملتمس شدم که به دادم برسید که مُردم. آن حضرت اشاره‌ای کرد و من بلافاصله بالای گنبد مقابل آن حضرت قرار گرفتم. از وضع خودم به آن حضرت شکایت کردم. حضرت فرمود: ما با شما چه کنیم؟ ما که شما را به این آقایان ارجاع می‌کنیم، ولی شما از این‌ها قبول نمی‌کنید! از خواب بیدار شدم و تسکین پیدا کردم. 📚 جرعه‌ای از دریا؛ ج ۴؛ ص ۴۳۶ منبع: @madras_emb @Nardebane_feghahat
✔️ روایة صفوان و أضرابه جلسه 53 تا 58 دوره تدریس معجم رجال الحدیث مرحوم آیت الله سید ابوالقاسم خویی(ره) در مورد «مشایخ ثلاثه» می‌باشد. مقدمه معجم مرحوم آیت الله خویی(ره) در قالب ۸۰ جلسه صوتی تدریس شده است. @Nardebane_feghahat
4_5864229023176985403.mp3
11.44M
✳️ جلسه پنجاه و سوم ✔️ «تدریس مقدمه معجم رجال الحدیث» 53 🔹 مشایخ ثلاثه (ابن ابی عمیر، صفوان بن یحیی، بزنطی) 🔸 چرا به این سه نفر اصحاب التسویة می‌گویند؟ 🔹 اهمیت این بحث 🔸 فرق مجهول و مهمل و نظر صحیح در آن 🔹 منشأ قول به این که این سه نفر فقط از ثقات نقل می‌کنند 🔸 نظر آیت الله خویی در این بحث 🔹 شخصیت ابن ابی عمیر 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
4_5866305742943816422.mp3
12.26M
✳️ جلسه پنجاه و چهارم ✔️ «تدریس مقدمه معجم رجال الحدیث» 54 🔸 بررسی اقوال مختلف در مورد مشایخ ثلاثه (اصحاب التسویة) 🔹 نظر مشهور در این زمینه (نظر صاحب فلاح السائل، فاضل آبی، علامه حلی، شهید اول، صاحب منهج المقال، شیخ بهایی، وحید بهبهانی و... 🔸 نظر محقّق حلی، سید بن طاووس، شهید ثانی، صاحب معالم، صاحب مدارک، مرحوم خویی و آیت الله شیخ غلامرضا عرفانیان 🔹 نظریه امام خمینی و جواب به آن 🔸 مناقشه اول آقای خویی و پاسخ به آن 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 کلیپِ فوق، کودکی فلسطینی را نشان می‌دهد که تنها بازمانده خانواده‌اش شده و حالا در جستجوی خانواده خود است... 🔸 بسیار جایِ تعجب است که عده‌ای -حتی در داخل کشور- از جنایت اخیرِ رژیم صهیونیستی (واقعه بیمارستان المعمدانی) و نسل‌کشی که اتفاق افتاده، دفاع می‌کنند! البتّه شایسته است که کمی فکر کنیم که چه چیز باعث شده که افرادی از چنین جنایت آشکاری حمایت کنند؟! آیا ممکن است که عملکرد‌های غلط و اشتباه ما موجبِ چنین موضع‌گیری‌هایی شده باشد؟ چه کرده‌ایم که برخی اعتمادشان به رسانه‌های غربی بیشتر از رسانه‌های داخلی است؟! 🔹 از این تلنگر بگذریم... جنایت اخیر بیمارستان المعمدانی قطعاً محکوم است. شکی نیست که کشتار افراد بی‌گناه و بچه‌های خردسال است، در هر زمانی و از سوی هر جریانی. 🔸 اگر کسی به هر دلیلی از واقعه تلخِ بیمارستان المعمدانی حتّی ذره‌ای خوشحال باشد -حتی اگر به‌ این دلیل که آتو از رژیم صهیونیستی گرفتیم و در فضای رسانه‌ای از آنها جلو افتادیم یا به دلایل دیگری از این واقعه تلخ احساس خرسندی نماید- بویی از انسانیّت نبرده است. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✔️ تاریخ دقیقی از ولادت و وفات {یا شهادت} حضرت معصومه (‌سلام الله علیها) وجود ندارد 🔹 آیت الله شبیری زنجانی در جرعه‌ای از دریا ج2 ص516 و 517 در مورد شخصی که این روزها را به این عنوان مطرح کرده، سخنی دارند که متن آن را ارسال کردیم ⬆️ 🔹 لذا برخی از دوستداران اهل‌بیت (علیهم‌السلام) از بابِ حضرت معصومه (سلام الله علیها) این روز را به عزاداری می‌پردازند. @Nardebane_feghahat
✳️ جمع‌ بین‌ الصلاتین، تخفیفی به امّت 🔸 حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الوَرَّاقُ وَ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الْقَزْوِينِيُّ الْمَعْرُوفُ بِابْنِ قبرة [مَقْبُرَةَ] قَالا حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا الْعَبَّاسُ بْنُ سَعِيدٍ الْأَزْرَقُ قَالَ حَدَّثَنَا زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ عَنْ سُفْيَانَ بْنِ عُيَيْنَةَ عَنْ أَبِي الزُّبَيْرِ عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ جَمَعَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی‌الله علیه‌و‌آله) بَيْنَ الظُّهْرِ وَ الْعَصْرِ مِنْ غَيْرِ خَوْفٍ وَ لَا سَفَرٍ، فَقَالَ: أَرَادَ أَنْ لَا يُحَرِّجَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أُمَّتِهِ. 📚 علل الشرائع، الشيخ الصدوق ج2 ص321 @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله شبیری زنجانی (حفظه‌ الله‌ تعالی): 🔹...در آن اوضاع اگر علمای شیعه و از جمله مرحوم مجلسی شاهان شیعی را تقویت نمی‌كردند، حكومت عثمانی كه متصل به ایران بود، ایران را نابود می‌كرد. 🔸 شهادت ثالثه هر چند جزء اذان نیست، ولی در عین حال چون شعار شیعه شده، این شعار باید محفوظ بماند. ناصرالدین شاه بعد از اینكه با سختی بسیار شهر هرات را گرفت، همان روز اول دستور داد در آنجا اذان شیعی گفته شود؛ زیرا علامت حیازت آنجا همین اذان شیعی بود. 🔹 شاهان قاجار و صفویه، بی‌دین نبودند و نباید فسادشان سبب شود كه ما بر تمام اعمال آنها خط بطلان بكشیم. در زمانی كه عثمانی می‌خواست ایران را ببلعد، اگر این علما در صفی، مقابل حكومت قرار می‌گرفتند یا كوتاه می‌آمدند و حكومت شیعی را تأیید و تأكید نمی‌كردند، عثمانی غلبه می‌كرد.   📚جرعه‌ای از دریا ج4 ص394 @Nardebane_feghahat
✔️ «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَة وَ حَیْرَة الضَّلَالَة» «عِبَادَکَ» یعنی بندگانت، نه عبادت‌‌کنندگان. غلط معنا نکنیم و نتیجه اشتباه نگیریم! @Nardebane_feghahat
🔹 «نماز میّت» طبق آموزه‌های شیعی سلام ندارد، ولی عامّه در «نماز میّت» سلام می‌دهند. @Nardebane_feghahat
🔸 «یقین مضاعف» یا «یقین به معنای اخص» اعتقاد جازم و صادق به قضیه است، به گونه‌ای که احتمال خلاف قضیه محال دانسته شود. 🔹 برای یقین مضاعف چهار شرط شده است: 1. اعتقاد و جزم به مفاد قضیه. 2. اعتقاد به امتناع نقیض قضیه. 3. مطابقت با واقع و صدق. 4. زوال ناپذیری این اعتقاد. شرط چهارم در یقین مضاعف این است که این یقین هیچگاه دچار تغییر نشود. @Nardebane_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ نماز میّتی را که بر آقای بنی‌صدر خوانده می‌شود، بعد از مدت‌ها دوباره دیدم. این حجم از غلط‌خواندنِ عبارات را کمتر دیده بودم. آقای جعفری که همکار ابوالحسن بنی‌صدر در روزنامه انقلاب اسلامی بوده، نماز را اقامه می‌کند. خلاصه پر از غلط‌های صرفی و نحوی است، تا حدّی که به «اللهم نعلم منه الّا خیراً» می‌رسد! @Nardebane_feghahat